Kirjoittaja Aihe: Hiihtoketju  (Luettu 1438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
Vs: Hiihtoketju
« Vastaus #20 : la 27.02.2016, 17:51:13 »
Lähdin vaihteeksi etelään päin, enkä pohjoiseen, ja tulikin varsinainen Via Dolorosa. Minulla on kahdet aurinkosilmälasit, enkä ottanut kumpiakaan kun on niin iso kotelo ettei olisi mahtunut hiihtotakintaskuun, ja kumminkin olisin halunnut pitää mukana myös tavalliset silmälasit siltä varalta että menee pilveen tai pitää hiihtää varjossa. Paikkakunnalla oli myös saatu sellainen mahti-idea että vaikka on hiihtolomakausi, niin eiväthän ihmiset mitään latuja tarvitse. Normaali kaksikaistainen latu oli siis hoitamatta, ja ihmiset olivat itse suhanneet suksineen uutta uraa, mutta vain yhtä semmoista.

Siirryin varmaan vähintään 20 - 30 kertaa sivuun ladulta päästääkseni vastaantulevia ihmisiä menemään. Hitaana hiihtäjänä katsoin tämän kumminkin parhaaksi, ettei mene paremmilta hiihtäjiltä hyvä rytmi pilalle. Mutta siinä vaiheessa kun jouduin hiihtämään sivussa senkin takia että yksi nainen keksi seistä poikittain ladulla sukset jalassa lässyttämässä koirista joillekin kohtaamilleen kavereille, niin pikkaisen alkoi kyllä otsasuoni pullottaa. Luonnollisesti tämä nainen siirtyi sivuun myöhemmin kun tuli useampia hiihtäjiä, mutta eihän hän tietenkään minun takia, kun minä olen vaan tämä yksinäinen ihminen ja minulla ei ole mitään merkitystä kenenkään mielestä, koska olen yksin. Lopulta olin niin väsynyt siihen jatkuvaan sivuun siirtymiseen että meinasin jo itkuun pillahtaa kun yksikään näistä ihmisistä ei edes kiittänyt. Toisaalta sekin saattoi vaikuttaa että siirryin aina niin hyvissä ajoin ja ryhdyin niistämään, taivastelemaan maisemia tai räpläämään puhelinta, että ehkä vastaanpotkivat eivät tajunneet että kumminkin teen sen pääasiassa heidän vuokseen. Kikkelis kokkelis mitäs läksit kertakaikkiaan. Kun vielä lisäksi pitopohjat luistivat yhtälailla niin taakse- kuin eteenpäin, niin ihmetellä sopii että olenko masokisti. Olenhan alleviivannut että liikun nautinnon vuoksi.

Jatkossa taidan lähteä sinne pohjoiseen kuten yleensä, siellä on ollut harmina pääasiassa vastatuuli, mutta jos tulee myötätuuli, niin sitten suihkii sukkelaan. Taikka en lähde minnekään jos taas on tilanne että vain yksi latu. Pirullista vain että pitää toikkaroida monoilla niin saatanan pitkä matka kävellen ennen kuin pääsee näkemään mikä tilanne on, eikä pääse sittenkään koska pitää hiihtää järjenselälle missä se varsinainen latu kulkee. Eniten vihaan sitä sukset kainalossa kävelyä sitten kun tulen kotiin ja pitää kontata yksi perkeleen jyrkkä ylämäki. Ai miksen hiihdä koviovelle asti. No siksen koska sora.
Horoskooppi: Kurnusimppu

Voimaeläin: Aku Ankka

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #21 : la 27.02.2016, 18:19:01 »
Yhden ladun ongelma kaksisuuntaiaella reitillä on tuttu mm Seurasaarta kiertäessä. Mitään väistämissääntöä tilanteeseen ei ole ja siksi siinä voi joutua hyppimään koko ajan kadulta, jos haluaa olla kohtelias.

Pitopohjia olen vuosikymmeniä kartellut, mutta ovat kuulemma nyt niin kehittyneitä, että jopa huiput käyttivät niitä Salpausselän kisoissa ongelmakelillä. Pakkasilla häviävät selvästi voidelluille.

Suksien kanniskelu ei ole kivaa ja kannattaa hankkia hyvät pidikkeet niiden yhteen sitomiseen. Taisin kerran kantaa suksia yli 10km.
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #22 : la 27.02.2016, 18:43:28 »
Minulla on nämä muovipidekkeet joilla saa koko roskan nätiksi kimpuksi. Mutta tympii se kantaminen silti. Ihmetyttää että minkä takia monojen pitää olla niin paskat kävellä, mikseivät ne voi muistuttaa enemmän kenkiä. Luulisi ettei sillä ole mitään väliä minkä muotoiset ne ovat, kunhan niissä olisi ne härpäkkeet mitä tarvitaan suksiin kytkemiseen.

Olin melkein 30 v hiihtämättä ja ostin 2013 alkuvuodesta pitopohjat, kun ajattelin että se on hyvä juttu kun ei tarvitse voidella. Eka vastus oli se että olin ostanut nro 38 monot, kun se on kokoni, mutta nämä hankasivat jaloistani nahkat rullalle siitä kohdasta mikä on kantapään yläpuolella takana. Kaksi viikkoa kaikki käveleminen sattui kun olisi puukotettu jalkoihin. Saatuani isommat monot hiihtäminen sujui jokusen kerran ihan mukavasti, mutta sitten sää vaihtui ja kosteus tai jokin ei sopinutkaan näille pitopohjille ja alkoi tämä tyypillinen "eteen ei pääse mutta taakse pääseekin ihan kivasti". 2014 ostin tavalliset sukset, kun halusin kokeilla niitäkin. Ja sitten tuli nämä paskat talvet että talvi ei ole talvi, joten en oikein ole päässyt kunnolla vauhtiin tavallisten suksien kanssa. Jos pakkasta on alle viisi astetta, käytän kumminkin noita pitopohjia.

Mitään valtavaa vauhtia en pääse millään suksilla, ellei tuuli työnnä selästä. En tiedä vaikuttaako siihen se mystinen suksen pituus, kun niidenhän pitäisi olla joku 15 - 20 cm omaa itseä pidempi, ja kouluajoilta traumatisoituneena vihasin ajatustakin pitkistä suksista joiden kanssa kaikki oli yhtä helvettiä, joten ostin öpaut itseni pituiset sukset. Varsinkin kun ne sai halvemmalla, ollen lasten sukset. (Nyt on varmaan HC-hiihtäjillä pullat ja kahvit väärässä kurkussa...)

Ei tämä todellakaan mikään lempilajini ole, mutta yhtä paska olen kyllä luistelussakin. Hiihtämisessä pidän siitä että näkee maisemia. Luistelussa ihan vaan luistelusta itsestään, mutta tällä kertaa luistelu jäi yhteen kertaan koska luistimia asentaessani alaselässäni vihlaisi pahasti ja siitä seurasi joksikin aikaa sitä iskiasta tai noidannuolta joka oli vuosituhannen vaihteesta niin kovin tuttu. En ota enää riskiä uudesta sessiosta sen parissa. Paikallinen luistinrata on sellainen laitos että siellä pitää astella kiviportaat luistimet jalassa alas jäälle sieltä pukukopilta, ja minä en uskalla semmoista tehdä. Jotenka olen kiskonut luistimia jalkaan kiviportaalla istuen, ja se muotoilu ei tuolle selälleni siis sovi. Plus se luistelurata on täällä aina aika paska, siinä on kaikenlaista valuvikaa kun lapsuudestani muistan että kaukaloissa jää oli kyllä tasaisempi. Joten pitäkööt tunkkinsa, en tänä talvena enempää enää kiepu.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #23 : la 27.02.2016, 18:51:27 »
Suksen pituudella ei ole sinänsä juurikaan merkitystä vaan jäykkydellä. Toki hyvin lyhyet sukset ovat yleensä myös liian löysiä.

Ainakin osaa pitopohjista voi tarvittaessa voidella ja sitten putsata voiteenpoistoaineella. Tämän talven hitti ovat skinit eli karvapohjasukset, jotka toimivat paljon laajemmalla kielialueella kuin muut pitopohjat.

Voidellessa tyypillisin virhe on laittaa liian ohuesti voidetta. Pohjavoide myös parantaa pitoa. Ja enemmän kuin lämpötilaan kannattaa kiinnittää huomiota lumen laatuun, onko karkeaa, jäistä vai ihan pulveria.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #24 : la 27.02.2016, 18:52:19 »
Nykyisillä suksilla ei ole paljoakaan tekemistä niiden välineiden kanssa, joilla 1970-luvulla ja ennen sitä hiihdettiin. En pidä nykyisistä suksista, koska ne ovat niin kapeat. Monot ulottuvat senttikaupalla suksien ulkopuolelle, ja jos latu on syvä ja kapea, monot raapivat ladun reunaa. En pidä myöskään nykyisten suksien luisto-ominaisuuksista.

Toistaiseksi olen hiihdellyt isältäni jääneillä vanhoilla lasikuitusuksilla ja vielä vanhemmilla monoilla. Myös sauvat ovat vanhat. En tiedä suksien ikää, mutta oletan, että ne ovat 1970-luvulta. Monotkin ovat ehkä samalta vuosikymmeneltä, mahdollisesti alkupuolelta. Isälläni oli jo uudempiakin hiihtovälineitä. Ne jotka jäivät minulle, olivat olleet jo pois käytöstä. Suksien luisto ei todennäköisesti ole yhtä hyvä kuin nykyisissä suksissa parhaimmillaan, mutta niiden hyvä puoli on se, että niitä ei tarvitse voidella, eivätkä ne lipsu. En halua nähdä niin paljon vaivaa, että voitelisin suksia. Lipsumattomuutta pidän äärimmäisen tärkeänä ominaisuutena. En tiedä, mikä siinä on oleellinen tekijä. Kokeilin varastosta löytyneitä äitini vanhoja (samalta ajalta kuin edellä mainitut) suksia, ja ne lipsuivat aivan sietämättömästi. Niillä ei voinut hiihtää edes tasaisella.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #25 : la 27.02.2016, 18:58:59 »
Nykyisillä suksilla ei ole paljoakaan tekemistä niiden välineiden kanssa, joilla 1970-luvulla ja ennen sitä hiihdettiin. En pidä nykyisistä suksista, koska ne ovat niin kapeat. Monot ulottuvat senttikaupalla suksien ulkopuolelle, ja jos latu on syvä ja kapea, monot raapivat ladun reunaa. En pidä myöskään nykyisten suksien luisto-ominaisuuksista.

Toistaiseksi olen hiihdellyt isältäni jääneillä vanhoilla lasikuitusuksilla ja vielä vanhemmilla monoilla. Myös sauvat ovat vanhat. En tiedä suksien ikää, mutta oletan, että ne ovat 1970-luvulta. Monotkin ovat ehkä samalta vuosikymmeneltä, mahdollisesti alkupuolelta. Isälläni oli jo uudempiakin hiihtovälineitä. Ne jotka jäivät minulle, olivat olleet jo pois käytöstä. Suksien luisto ei todennäköisesti ole yhtä hyvä kuin nykyisissä suksissa parhaimmillaan, mutta niiden hyvä puoli on se, että niitä ei tarvitse voidella, eivätkä ne lipsu. En halua nähdä niin paljon vaivaa, että voitelisin suksia. Lipsumattomuutta pidän äärimmäisen tärkeänä ominaisuutena. En tiedä, mikä siinä on oleellinen tekijä. Kokeilin varastosta löytyneitä äitini vanhoja (samalta ajalta kuin edellä mainitut) suksia, ja ne lipsuivat aivan sietämättömästi. Niillä ei voinut hiihtää edes tasaisella.

Vanhat leveät sukset voivat olla ihan järkevä ratkaisu vähän hiihtävälle, jolla ei ole tarvetta mennä lujaa. Nehän on helppo pitää hallinnassa huonoilla kaduilla, umpilumessa, tienpohjilla tai hangella.

Jos sukset pitävät voitelematta, ne lienevät pitopohjat tai puusukset. Joskus myös täysin voitelematon ja pohjustamaton lasikuitusuksi voi pitää, jos se on jotenkin karhistunut vaikka jäällä hiihtäessä. Hiekkapaperillahan saa joillekin keleille hyvän pidon ilman voiteita.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #26 : la 27.02.2016, 19:00:09 »
Sekin oli "kiva" ylläri että ekojen suksien kanssa ostamani monot eivät olleetkaan samaa profiilia kuin tokien suksien siteet, kun nettiliike josta niitä osamaksulla ostelin olikin alkanut suosimaan toisentyyppistä sidettä. Mutta sain tungettua mononi väkisin niihin "vääriinkin" siteisiin. Tosin välillä se menee sellaiseksi tuhertamiseksi ja pahimmillaan olen tapellut vartin järvenjäällä yrittäen saada survotuksi toisenkin monon siteeseen. Siksikin mieluummin lähden niillä pitopohjasuksilla kun ne monot on niiden kimppakaverit.

Voidetta tuli vedeltyä kyllä aika reippaasti tavallisiin suksiin joita kokeilin kovemmalla pakkasella. En taida oikein sitä hommaa handlata, en tiedä. Ja inhoan sitä ihmeellistä "liima"puikkoa josta pitää leikellä tai vuolla metallikuorta pois. Järjetön systeemi. Jotkut puhuvat jostain teipeistä, noinkohan ne olisivat paremmat.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #27 : la 27.02.2016, 19:02:59 »
Pitoteipissä on vain tököttiä, joka vaikuttaa pohjavoiteen ja pehmeän purkkivoiteen sekoitukselta. Toimii sinänsä, mutta ainakin itselläni irtosivat parin kerran jälkeen. En hirveästi suosittele.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #28 : ke 02.03.2016, 19:18:33 »
Perkeleellinen vastatuuli tänään ja sain oikein kynsiä ja repiä itseni käsivoimin eteenpäin. Melkoisen pullakat käsivarret nyt.

Merkkaako se suksien jäykkyys sitä että paljonko jää happea väliin suksen alle kun sukset jalassa seisoo lattialla? Minulla ei taida jäädä yhtään, eli ehkäpä olen aikuisena keskikokoisena ja  normaalipainoisena naisena liian painava lasten 170 cm suksille. Eli ne lässähtävät tod.näk. latua vasten tuolla ulkona ja siksikö ei sitten jalka potke ja suksi notke niin kuin ehkä (muinaisen suomalaisen sävelmän mukaisesti) voisi?

Edit: Jaaha, emmä tajua tästä hittojakaan ainakaan nyt väsyneenä:

https://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/liikunta-ja-ulkoilu/sukset--ostajan-opas/0218010-82191

Perinteisen suksen valinta

Perinteisen suksen valinnassa tärkeintä on sopivan jäykkyysasteen ja helppohoitoisen pitopohjan löytäminen. Jäykkyyden mittaamiseen kannattaa pyytää apua myyjältä.

Perinteisessä tyylissä jäykkyys on tärkeää, sillä ponnistus tapahtuu nimenomaan pysähtyneeltä, lumeen "tarranneelta" sukselta. Jos suksi ei ole kontaktissa lumeen, ponnistus ei onnistu.

Myös hiihtäjän paino ja hiihtotaito vaikuttavat siihen, miten jäykkä suksen tulee olla. Taitava ja voimakas hiihtäjä voi valita jäykemmän suksen kuin aloittelija.

Suksen jäykkyyttä voi testata niin sanotulla paperitestillä: Jos tasaisen lattian ja suksen väliin laittaa paperin, sen tulisi liikkua noin 50−60 cm:n alueella kantapäästä eteenpäin silloin, kun paino on molemmilla jaloilla ja varpaan kärjet suksen tasapainopisteessä. Kun paino lasketaan vain toiselle jalalle, paperi saa pysähtyä täysin. Aktiivihiihtäjällä paperi saa liukua noin 15 cm:n matkalla. Painon ollessa päkiällä paperi ei kuitenkaan saa liikkua suksen alla.

En tiedä olenko vaan niin pysyvästi paskakuntoinen että olen aina ihan ventti tämmöisen öpaut 9 km hiihdon jälkeen, ja seuraavana päivänä kipeä joka paikasta. Ei hoksottimetkaan toimi.
« Viimeksi muokattu: ke 02.03.2016, 19:29:33 kirjoittanut Norma Bates »

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #29 : ke 02.03.2016, 19:28:22 »
Hiihtoa 12 talven parhailla laduilla. -8 ja sininen liisteri piti hyvin.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #30 : ke 02.03.2016, 19:29:19 »
Perkeleellinen vastatuuli tänään ja sain oikein kynsiä ja repiä itseni käsivoimin eteenpäin. Melkoisen pullakat käsivarret nyt.

Merkkaako se suksien jäykkyys sitä että paljonko jää happea väliin suksen alle kun sukset jalassa seisoo lattialla? Minulla ei taida jäädä yhtään, eli ehkäpä olen aikuisena keskikokoisena ja  normaalipainoisena naisena liian painava lasten 170 cm suksille. Eli ne lässähtävät tod.näk. latua vasten tuolla ulkona ja siksikö ei sitten jalka potke ja suksi notke niin kuin ehkä (muinaisen suomalaisen sävelmän mukaisesti) voisi?

Juu, ikivanha paperitesti kertoo edelleen hyvin oikean jäykkyyden.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #31 : ke 02.03.2016, 19:30:09 »
Ai katsos tässä oli jo lisääkin matskua.  :P Tarttee joku päivä funtsia noita juttuja, kun taas jaksaa.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #32 : pe 04.03.2016, 19:18:37 »
Hiihtoa 11km pelloilla. Ei tämä talvi loppujen lopuksi niin hirveän huonoksi jäänyt, kun helmikuun vesisateiden jälkeen tuli vielä ihan hyvät hiihtokelit. Lunta on ollut tämä talvena usein juuri ja juuri riittävästi hiihtämiseen.

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #33 : pe 04.03.2016, 19:40:21 »
Pellolla hiihtämisestä tulee aina mieleen se kerta, kun olin eräänä loppusyksynä automatkalla paikasta A paikkaan B, ja näin riemukkaan näyn.

Oli juuri satanut hento ensilumi eikä pakkasta oikeastaan yhtään, pellotkin vielä pehmeitä ja märkiä.

Ajotien varressa, siinä lilluvassa pellossa yritti hiihtää n. 4-5 -vuotias poika ja rääkyi samalla räkä poskella, raivoparkua!

Näki heti, mitä oli tapahtunut: pojan oli pitänyt päästä hiihtämään ja vanhemmat tasan varmasti koittaneet ensin vakuuttaa, että se ei nyt ihan vielä onnistu. Lopuksi tuumittu, että oppia ikä kaikki ja autettu lapselle sukset jalkaan niin kokee, kun ei muuten mene perille.

Se miehenalku oli niin hysteerisen hauska näky, että olin ajaa tieltä ulos nauraessani!

Tämä pellolla hiihtämisestä.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #34 : la 05.03.2016, 14:23:57 »
Olipa mahtavaa käydä eilen hiihtämässä ehkä 10 vuoden tauon jälkeen. Nuorena, aina siihen asti kun muutin pois kotoa, olin kova hiihtäjä. Aluksi olo oli eilen kuin nuorella varsalla, innokas, mutta tasapaino tuntui olevan hakusessa ja mäet hieman pelottikin; mitenhän tällainen kolkytvuotias kropanrähjä kaatumisista enää selviää. Enpä onneksi kaatunut. Aika nopeasti alkoi vanha tekniikkakin löytyä, ja tuli luisteltua koko muutaman kilsan lenkki. Vanha kunnon veren maku tuli suuhun, mutta perinteinen ei jotenkin yhtään innosta, ja luistelussa taas on pakko pitää tietty vauhti yllä. Kaiken kaikkiaan aivan ihana kokemus, pitäisi ehdottomasti raahata sukset lapsuuden kodista omaan asumukseen, harmi vain, että kunnon laduille pitää lähteä auton kanssa.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #35 : la 05.03.2016, 19:17:59 »
2013 vuoden alkupuolella viimeksi hiihtelin metsäladullakin, sen koommin sitä ei ole tänne laitettu kun ei tule tarpeeksi lunta (ehkä jotain omatoimisia yksityisten tuherruksia olisi saattanut metsästä löytyä tänä talvena, mutta olen huomannut että viihdyn mieluummin virallisella ladulla kuin missä sattuu epämääräisessä urassa). Silloin tuli laskettua yksi alamäkikin neljä eri kertaa, muistaakseni menin nurin kahdella noista kerroista. Eipä sen niin väliä. Mutta yhdessä toisessa kohtaa loiva alamäki teki mutkaa ja kiemurteli puiden ja kantojen seassa niin paljon että suosiolla kiskoin sukset jaloista ja kävelin monosillani pahimman kohdan ohi joka kerta kun sinne asti hiihdin.

Näenköhän niitä tiettyjä metsämaisemia enää ikinä. Kesällä sitä latupohjaa ei viitsi kävellä kun se on semmoista puolisuota ja kastuisi kengät.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #36 : to 17.03.2016, 16:35:54 »
Maanantaina eli 14/3 kävin viimeisen kerran hiihtämässä, 12km. Tykkilumiladut kestänevät kuun loppuun, mutta luomut alkoivat olla paikoin sulia tai ainakin pahuksen jäisiä.

Hyvin hoidetaan latuja pk-seudulla ja Paloheinän palvelut muutenkin kukoistavat parin remppatalven jälkeen.

Omat hiihtelyt ovat olleet jo pitkään vähäisiä, mutta kiva nähdä nuoriakin kadulla.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #37 : to 17.03.2016, 21:50:01 »
Lopetin hiihtämisen jo kaksi viikkoa sitten, mutta vielä eilen kun kävelin järven yli asioille, näin ihmisiä sutimassa "ladulla". Paikkakunnan keskustassa mittari näytti +9 astetta. Palaillessani jäätä pitkin kotiinpäin joku nainen hiihti ohi ja olin saada hänet moneen kertaan kävellen kiinni, kun vähän takkuiselta vaikutti se touhu.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #38 : to 17.03.2016, 22:08:07 »
Helsingissä on tänä talvena liikkunut porukkaa meren jäällä huomattavasti rohkeammin kuin yleensä. Koiranulkoiluttajia, lastenvaunujen työntekijöitä ja muuta kulkijaa on näkynyt Töölön rannoilla viime päiviin asti vaikka avovesi on lainehtinut näköetäisyydellä jo lähemmäs kuukauden.

Kaikkein hurjimmat ovat jopa hiihtäneet jäällä hiljattain. Maanantaina Paloheinän pukuhuoneessa mies kehui keliä jäällä. En oikein käsitä, mistä hän oli löytänyt jäätä kunnon hiihtolenkkiin.

Yleensä ihmiset ovat ylivarovaisia kevätjäille menon suhteen. Nyt täysin päinvastoin.

Paikalla Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #39 : to 17.03.2016, 23:03:44 »
^  Itse olen puolestani ihmetellyt mihin porukat katosivat parin ekan talven jälkeen täällä nykyisessä asuinpaikassani. 2010/2011 oli tymäkkä jää ja kävelin jään yli vielä huhtikuun alussa. Silloin oli oikeat kansainvaellukset jäällä koko talven ajan, niin jalan kuin suksinkin. Mutta joku vuosi se sitten tyssähti. Nykyään on tosi vähän porukkaa liikkeellä. Olen toisinaan tepastellut jäällä niin ettei näy ristinsielua missään. Tai mitään muutakaan sielua.

Sikäli oli huvittavaa joku vuosi alkutalvesta (mihin aikaan se sitten olikaan, en enää muista; muistan sen että ensin oli talvi ja sitten oli syksy ja sitten oli taas talvi ja sitä rataa) näin miten joku ukko pilkki jäällä niin että jäälle asti ei edes päässyt jäätä pitkin, sillä rannan ja jäälautan välissä oli reippaasti avovettä. Periaatteessa hän olisi voinut lähteä vaikka veneellä kalastamaan, sillä sen verran paljon sitä vettä taisi kyllä olla avoimena. Mutta ei kun jäälle vaan, vaikka jäälautalle...