Kirjoittaja Aihe: Selkounet  (Luettu 8715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
Selkounet
« : su 27.12.2015, 18:07:33 »
Onko tällä selkouniharrastajia (engl. lucid dream)? Itse olen tätä joskus harrastanut ja jossakin määrin onnistunutkin. Ideana on tulla tietoiseksi unen aikana siitä, että näkee unta. Tämä on jo sinänsä hyvä saavutus, ja itselleni se on jo riittävä tavoite. Pidempään asiaa harrastaneet pyrkivät tämän jälkeen kontrolloimaan unta, luomaan objekteja ja pitkittämään kokemusta. Itselleni selkounet ovat jonkinlainen meditaation muoto ja kokemus todistaa minulle hyvin konkreettisella tavalla, että kokemamme fyysinen todellisuus on mielen luomus. Tietoisuus selkounessa on terävämpi ja jollakin tavalla todellisempi kuin valveilla.

Selkounien harrastamiselle löytyy monia aivan konkreettisia tekniikoita, joitakin viitteitä löytyy mm. tuosta wikipedian artikkelista. Karkeasti ottaen voisi sanoa, että selkouneen voi herätä, kun vain tarpeeksi mietiskelee sitä valveilla ollessa. Itselläni ei koskaan ole ollut mitään erityistä tekniikkaa. Sitä vain jossain vaiheessa herää unessa tietoiseksi ja sen jälkeen ilmiö helpottuu kerta toisensa jälkeen. Se on taito, joka vaatii tietoista ylläpitoa ja unohtuu aika nopeasti jos sitä ei käytä.

Eräs selkouniharrastuksen hyöty on, että se tekee nukkumisesta mielekästä. Tämä on monille liian vähän nukkuville jo yksistään erittäin suuri elämänlaatua parantava asia.

Poissa socrates

• Konkari
  • Säätäjä
Vs: Selkounet
« Vastaus #1 : su 27.12.2015, 18:10:14 »
En ole kokeillut, mutta luullakseni silloin tällöin tajuan, että tämä on unta eikä totta. Täytyypä tarkkailla asiaa.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #2 : su 27.12.2015, 18:23:21 »
Onko tällä selkouniharrastajia (engl. lucid dream)? Itse olen tätä joskus harrastanut ja jossakin määrin onnistunutkin. Ideana on tulla tietoiseksi unen aikana siitä, että näkee unta. Tämä on jo sinänsä hyvä saavutus, ja itselleni se on jo riittävä tavoite. Pidempään asiaa harrastaneet pyrkivät tämän jälkeen kontrolloimaan unta, luomaan objekteja ja pitkittämään kokemusta. Itselleni selkounet ovat jonkinlainen meditaation muoto ja kokemus todistaa minulle hyvin konkreettisella tavalla, että kokemamme fyysinen todellisuus on mielen luomus. Tietoisuus selkounessa on terävämpi ja jollakin tavalla todellisempi kuin valveilla.

Selkounien harrastamiselle löytyy monia aivan konkreettisia tekniikoita, joitakin viitteitä löytyy mm. tuosta wikipedian artikkelista. Karkeasti ottaen voisi sanoa, että selkouneen voi herätä, kun vain tarpeeksi mietiskelee sitä valveilla ollessa. Itselläni ei koskaan ole ollut mitään erityistä tekniikkaa. Sitä vain jossain vaiheessa herää unessa tietoiseksi ja sen jälkeen ilmiö helpottuu kerta toisensa jälkeen. Se on taito, joka vaatii tietoista ylläpitoa ja unohtuu aika nopeasti jos sitä ei käytä.

Eräs selkouniharrastuksen hyöty on, että se tekee nukkumisesta mielekästä. Tämä on monille liian vähän nukkuville jo yksistään erittäin suuri elämänlaatua parantava asia.

Hienoa, että täällä on muitakin umpihulluja kuin minä. Selkounien näkemiset ovat minusta selkeitä viitteitä siitä, että uneksija on keskimääräistä kansalaista henkisesti kehittinyneempi. Selkounissa on omien kokemusteni mukaan se hieno piirre, että ne eivät ole painajaisia ja jos jonkinlainen vaaratilanne unessa tulee, niin itse voi untaan ohjata väljille vesille.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #3 : su 27.12.2015, 18:38:34 »

Hienoa, että täällä on muitakin umpihulluja kuin minä. Selkounien näkemiset ovat minusta selkeitä viitteitä siitä, että uneksija on keskimääräistä kansalaista henkisesti kehittinyneempi. Selkounissa on omien kokemusteni mukaan se hieno piirre, että ne eivät ole painajaisia ja jos jonkinlainen vaaratilanne unessa tulee, niin itse voi untaan ohjata väljille vesille.

Heh, selkounissa ei ole mitään hullua, saati umpihullua. Sillä on yllättävän laaja harrastajakunta ja ylivoimaisesti suurin osa harrastaa sitä vain koska se on kivaa. Voi kokea miltä tuntuu lentäminen jne. Hyvin harva nivoo harrastustaan yleisempään filosofointiin, kuten itse teen.

Kaikki varmaan herää joskus uneen, koska tajuaa, että tämä ei voi olla totta. Se on se piste josta varsinainen selkouni alkaa ja unen pitkittämistä pitää treenata. Jo se, että pystyy pitämään yllä unimaailmaa "heräämisen" jälkeen vaatii treeniä, saati sitten unimaailman tietoinen kontrolloiminen. Siinä kohtaa yleensä karkaa uni hyppysistä ja seuraa aito herääminen. Se harmittaa vietävästi, ja sitä sitten jää odottelemaan seuraavaa unta. Vähän kun kalassa kävisi ja vonkale pääsee karkuun.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #4 : su 27.12.2015, 18:50:05 »
Selkounissa on sekin hieno puoli, että unessa tajuaa olevansa unessa ja voi ohjata uniaan. Sekin on bonusta, jos herää niin voi tietoisuutensa voimalla jatkaa nukahdettuaan hienoa untaan siitä, mihin uni jäi. Monta kertaa olen lähtenyt selkounisa lentoon, ja kun olen noussut ilmavirtausten  mukana liian liian korkealle, niin peli on ollut vihellettävä poikki ja palattava takaisin lähtöruutuun. Unen jatkossa liitelen sitten taas lähellä maan pintaa. Lentounet ovat unista parhaita, mitä tiedän. No tietysti on toisiakin unia, mutta niitä en nyt tahdo täällä esitellä. Liittyvät rakkauteen.

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #5 : su 27.12.2015, 18:53:20 »

Lentounet ovat unista parhaita, mitä tiedän.

Taha ja muut islamistit ovat samaa mieltä. Ohjaavat lentämistä niin kovasti, että ikkunat ovat huurussa.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #6 : su 27.12.2015, 18:55:49 »
Selkounissa on sekin hieno puoli, että unessa tajuaa olevansa unessa ja voi ohjata uniaan. Sekin on bonusta, jos herää niin voi tietoisuutensa voimalla jatkaa nukahdettuaan hienoa untaan siitä, mihin uni jäi. Monta kertaa olen lähtenyt selkounisa lentoon, ja kun olen noussut ilmavirtausten  mukana liian liian korkealle, niin peli on ollut vihellettävä poikki ja palattava takaisin lähtöruutuun. Unen jatkossa liitelen sitten taas lähellä maan pintaa. Lentounet ovat unista parhaita, mitä tiedän. No tietysti on toisiakin unia, mutta niitä en nyt tahdo täällä esitellä. Liittyvät rakkauteen.

No ei ole varmaan vaikea arvata mikä motivaatio monilla alan harrastajilla on... He luovat rakkaudellisia tilanteita uniinsa... :) Olen varmaan niin vanha, että minua ei ole koskaan selkounissa kiinnostanut mikään sellainen. Se menee ihan vaan ihmetellessä ja pällistellessä. Ja sitäpaitsi olen siinä määrin noviisi, että en edes pystyisi luomaan ihmisiä uniin, tai mitään muitakaan objekteja.

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
« Vastaus #7 : su 27.12.2015, 20:13:53 »
Itselleni kaikenlaiset unimaailman tutkimuskohteet ovat hyvinkin tuttuja jo vuosikymmenten kokemuksella. Selkounet ovat luonnollisesti olleet kiinnostuksen kohteena alusta asti. Minulle tämä ilmiö esiintyy varsin luontaisena taipumuksena, eikä siihen liity mitään sen ihmeellisempää, kuin se että se rikastuttaa suunnattomasti omaa ajatusmaailmaa, ruokkien samalla luovaa mielikuvitusta ehtymättömällä hengen ravinnollaan.

Omat selkouneni ovat kylläkin aikamoisen värikkäitä & lennokkaita. Lisäksi ne tuntuvat hyvin aidoilta kokemuksilta, parhaimmillaan päivätajunnan tuottamilta todentuntuisilta mielikuvilta. Mitkään totutut reaalitodellisuuden lainalaisuudet eivät tosin päde tässä maailmassa. Pystyn kuitenkin helposti kontrolloimaan tai muokkaamaan unen aikaisia tapahtumia, sekä niistä aiheutuvia syy-seuraussuhteita.

Oikeastaan selkounet auttavat minua erilaisten mielen harjoitteiden, sekä itsetutkiskelun kautta tulkitsemaan konkreettisesti omaa itseään syvemmin. Myös erilaisten tekniikoiden myötä on mahdollista päästä tutkimuksissaan tavanomaista pidemmälle; mikä taas vaatii jo syvällisempää panostamista unen eri vaiheisiin, niiden rakenteisiin, fysiologisiin, psykologiseen, sekä muihinkin mieltä kiehtoviin unimaailman elementteihin, joihin olen vuosien saatossa  melko tarkkaan perehtynyt. 
-Vaeltajan mieli harhailee-

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #8 : ma 28.12.2015, 04:07:38 »
Oikeastaan selkounet auttavat minua erilaisten mielen harjoitteiden, sekä itsetutkiskelun kautta tulkitsemaan konkreettisesti omaa itseään syvemmin. Myös erilaisten tekniikoiden myötä on mahdollista päästä tutkimuksissaan tavanomaista pidemmälle; mikä taas vaatii jo syvällisempää panostamista unen eri vaiheisiin, niiden rakenteisiin, fysiologisiin, psykologiseen, sekä muihinkin mieltä kiehtoviin unimaailman elementteihin, joihin olen vuosien saatossa  melko tarkkaan perehtynyt.

Juuri tämä on omakin kokemukseni. Alkuun on aika nopea päästä, mutta taitojen kehittäminen vaatii harjoitusta. Ja paljon unta.

Itselleni on tällä hetkellä suhteellisen helppo ylläpitää selkounta tarkkailijan roolissa, mutta vähänkin aktiivisempi rooli helposti luiskahtaa heräämisen puolelle.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #9 : ma 28.12.2015, 05:33:06 »

Joku telinevoimistelija kertoi hioneensa tekniikkaansa selkounien avulla. Jokin dokkari.

Itse olen nähnyt selkounia erilaisista liikkeistä. Lentounet tyypillisimpiä. Samoin portaissa laskettelu ja erilaiset pomppimiset. Kerran harjoittelin sulkapalloa vasurilla, vaikka olen oikeakätinen. Harjoitus koski jopa nimenomaan vasurin rystylyöntiä. Uni ei ollut täysin selkouni, vaikka kirkas ja selkeä. Nykyään tykkään vasurista, vaikken osaisi sen käyttöä kaikissa tilanteissa kunnolla.

Jos en saa päivittäistä tapahtumatyhjiötä imettyä erilaisilla kokemuksilla, alkaa kokemusköyhyys näkyä unten puolella. Tarkoittaa, että alan nähdä myös selkounia. Valitettavasti usein myös painajaisia.

Viime vuoden alkupuoliskolla näin selkounta suurimman osan öistä. Viimeisin selkouni oli se, että tapasin erään ihanan naisen, joka antoi pakit hiukan suorasukaisen tyylini johdosta. Lähden litomaan, mutta jäi tosi hölmö olo. Pettymys oli sen seurausta, etten jatkanut piirittämistä, vaikka fiilis oli toinen. Se juttu oli oikeasti surullinen, ja lupasin unessa itselleni, etten enää toimi noin.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #10 : ma 28.12.2015, 05:56:10 »
Ja sitten vielä selkeyden vuoksi (hehheh), selkouni ei tarkoita unta, jonka muistaa selvästi. Se tarkoittaa sitä, että oivaltaa unessa näkevänsä unta. Oman kokemukseni mukaan silloin tapahtuu dramaattinen tietoisuudentilan muutos. Poikkeuksena tästä on tietysti selkounen muoto, jossa uneen siirrytään tietoisesti. Sitä en ole koskaan onnistunut saamaan aikaiseksi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #11 : ma 28.12.2015, 06:09:51 »
Ja sitten vielä selkeyden vuoksi (hehheh), selkouni ei tarkoita unta, jonka muistaa selvästi.

Jep.

Selkeässä unessa on kuitenkin mahdollisuus selkouneen siirtymiseen. Jos uni on vahvan merkityksellinen kokemuksen puolesta, niin se voi sytyttää jotain tietoisempaa aluetta. Painajaisten osalta tuo tarkoittaa esim suoraa poistumaa unesta. Kerran tajusin painajaisen aikaa outoa logiikkaa unessa ja tajusin olevani painajaisessa. Sekös huojenti. Heräsin, ja olo oli tosi kevyt!

Poikkeuksena tästä on tietysti selkounen muoto, jossa uneen siirrytään tietoisesti. Sitä en ole koskaan onnistunut saamaan aikaiseksi.

Mulla on ollut joskus niin, että haluan uniin sitä samaa säpinää kuin aiemmin. Sitten vain vien unen kohti sitä, mitä haluan. Jatkan vaikka kävelyä oleskelutienoilla, ja lähden toteuttamaan haluamaani.

Selkouni ja merkityksellisyys koentapuolella ovat tosi kiva ja vahva yhdistelmä. Vielähän jotain selkounea näkee, mutta että vienti ei olisi niin hataraa, ja unikuvat niin vaikeasti ylläpidettäviä. On sellaisia selkounia, joissa puitteet ovat niin vahvoja, joiden turvin on olo kaikkea muuta kuin hatara. Voi tehdä taatusti mieleentulevia.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #12 : ma 28.12.2015, 08:18:47 »
Minulla ei juurikaan ole lahjakkuuksia, mutta nukkuminen, siinä olen hyvä! Ja selkounet ovat itselleni kahdenlaisia: niitä, joissa ohjailee unia (kuten juuri painajaista parempaan suuntaan) ja niitä, joiden tarkoitus on saada pääkoppa ymmärtämään jotain. Esim. jokin asia toistuu tai painottuu erikoisesti, tai jokin ratkaisu esiintyy - niissä unissa sanon itselleni, että muista tämä aamulla:-), sillä tämä on vain unta.

T: Xante

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #13 : ma 28.12.2015, 11:24:20 »
Selkounia voi oppia näkemään kuka tahansa paitsi sellaiset, jotka pitävät selkounia huuhaana, eivätkä tahdo niitä nähdä tai luulevat, ettei sellaisia unia ole olemassakaan. Seuraavassa linkissä hieman viitteitä siihen, kuinka selkounia voi oppia näkemään. Siinä rentoutumiskohdassa on piirteietä joogasta ja meditaatiosta. http://www.hoyhensaaret.info/index.php?sivu=tekniikat

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #14 : ma 28.12.2015, 11:39:26 »
Ja sitten vielä selkeyden vuoksi (hehheh), selkouni ei tarkoita unta, jonka muistaa selvästi. Se tarkoittaa sitä, että oivaltaa unessa näkevänsä unta. Oman kokemukseni mukaan silloin tapahtuu dramaattinen tietoisuudentilan muutos. Poikkeuksena tästä on tietysti selkounen muoto, jossa uneen siirrytään tietoisesti. Sitä en ole koskaan onnistunut saamaan aikaiseksi.

Selkounia on tullut nähdyksi. Siinä lienee kysymys niistä tunteista, joita ne tuovat esiin. Joskus huomasin unessa, että eihän tuollainen ole mahdollista ja sanoin itselleni tämän täytyy olla unta ja senjälkeen voin johtaa tiedostetusti tapahtumia, mutta en itse unitilaa. Toisaalta voi myös herättää itseni, jos se tuntuu tarpeeliselta (painajainen) niitä ei ole tullut nähtyä, aikoihin. Painajaiset ovat ilmeisesti jotain patoutuneiden pelkojen ilmentymisiä.

Tiedänkö olevani tai olleeni tietoinen, ellen muista niitä?  Herätessä aamuyöllä kyllä muistaa usein uniaan, eikä niillä juurikaan merkitystä liene. Unta voi myös jatkaa, kun niiden mukanaan tuoma tunnetila jää kesken ja haluaa katsoa miten se jatkuu.

Unet kyllä heijastelevat koettuja tapahtumia ja niissä koettuja tunteita, joiden jäämiä unitila prosessoi purkaen niihin sitoutunutta turhaa painolastia.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #15 : ma 28.12.2015, 11:46:09 »
Tiedänkö olevani tai olleeni tietoinen, ellen muista niitä?  Herätessä aamuyöllä kyllä muistaa usein uniaan, eikä niillä juurikaan merkitystä liene.

Unien muistaminen muuten paranee merkittävästi kun asiaa rupeaa harrastamaan. Tärkeintä on kirjata ylös kaikki unet jotka muistaa. Pikkuhiljaa sitä rupeaa muistamaan tarkemmin. Sillon kun en harrasta selkounia, en muista nähneeni unia oikeastaan ollenkaan. Silloin kun harrastan, muistan useimmat unet joka yö. Niitä on todella monta tyypillisesti, useita unia yleensä kolmessa eri jaksossa.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #16 : ma 28.12.2015, 12:02:20 »
Tiedänkö olevani tai olleeni tietoinen, ellen muista niitä?  Herätessä aamuyöllä kyllä muistaa usein uniaan, eikä niillä juurikaan merkitystä liene.

Unien muistaminen muuten paranee merkittävästi kun asiaa rupeaa harrastamaan. Tärkeintä on kirjata ylös kaikki unet jotka muistaa. Pikkuhiljaa sitä rupeaa muistamaan tarkemmin. Sillon kun en harrasta selkounia, en muista nähneeni unia oikeastaan ollenkaan. Silloin kun harrastan, muistan useimmat unet joka yö. Niitä on todella monta tyypillisesti, useita unia yleensä kolmessa eri jaksossa.

Niin voihan niitä kirjata ylöskin. Mutta onko vaarana, että todelliset tapahtumat sekoittuvat noihin unikuviin. Mielikuvia muodostuu valvellaolonkin tapahtumista ja niihin lisättävät unikuvat voivat saada aikaan eräänlaistä selkeymättömyyttä.

Siis unet ja todellisuus voivat sekoittua toisiinsa.

Unitilassa on tunteina tapahtuvia toimintoja ja niitä ehkä halutaan ruokkia, uusilla tuntemuksilla, eli pitää tunnetilaa yllä.

Onhan ihmisen toiminnoissa yleensäkin tunteiden sanelemaa mielle-yhtymiä ajatuksia lietsovaa toimintaa.

Mielikuviin uskominen on ihmisen ongelma ja samalla ehkä myös voimavara. Toiveina ne kuitenkin hämärtävät todellisuudentajua. Ihmisten maailma on täynnä erilaisia uskontojakin, jotka riitelevät toistensa kanssa, vääräuskoisia ei hyväksytä.

Kun uskon kohde on uskonto, ollaan pahasti hakoteillä, eikä omaa järkeä suostuta käyttämään.
Ei pidä myöskään uskoa uniaan, vaan katsoa miten ne avaavat erilaisia tunteita mielen tietoiseen osaan,, silloin ne tunnepadot katoavat ,hylätään.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #17 : ma 28.12.2015, 12:19:08 »

Niin voihan niitä kirjata ylöskin. Mutta onko vaarana, että todelliset tapahtumat sekoittuvat noihin unikuviin. Mielikuvia muodostuu valvellaolonkin tapahtumista ja niihin lisättävät unikuvat voivat saada aikaan eräänlaistä selkeymättömyyttä.

Siis unet ja todellisuus voivat sekoittua toisiinsa.

Unitilassa on tunteina tapahtuvia toimintoja ja niitä ehkä halutaan ruokkia, uusilla tuntemuksilla, eli pitää tunnetilaa yllä.

Onhan ihmisen toiminnoissa yleensäkin tunteiden sanelemaa mielle-yhtymiä ajatuksia lietsovaa toimintaa.

Mielikuviin uskominen on ihmisen ongelma ja samalla ehkä myös voimavara. Toiveina ne kuitenkin hämärtävät todellisuudentajua. Ihmisten maailma on täynnä erilaisia uskontojakin, jotka riitelevät toistensa kanssa, vääräuskoisia ei hyväksytä.

Kun uskon kohde on uskonto, ollaan pahasti hakoteillä, eikä omaa järkeä suostuta käyttämään.
Ei pidä myöskään uskoa uniaan...

Ei sekoittumisesta ole mitään vaaraa, jos tekee niin kuin monet innokkaat harrastajat: yöpöydällä on vihko, johon unet kirjataan tuoreeltaan. Innoikkammat heräävät kesken yötä rustaamaan.

Miten niin ei pidä uskoa unia? Että sitä unta ei nähnytkään vai miten? Unet on unia, tietysti.

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
« Vastaus #18 : ma 28.12.2015, 12:32:43 »
Tärkeintä unennäkemisessä on kuitenkin sen tietoisuutta laajentava vaikutus. Varsinkin selkounissa yhtenä metodina meditoinnin lisäksi, voidaan käyttää itsesuggestiota, tai muita mielen & kehon rentoutuskeinoja. Näitä unen eri vaiheita tutkimalla on mahdollista päästä todella mielenkiintoisen asian äärelle, mihin täytyy sitten oikein kunnolla paneutua, jos haluaa saada sen rakenteista kaiken ilon irti.

Kun puhutaan näistä eri unitilojen vaiheista, olen pannut merkille että jotkut asiaan perehtymättömät sekoittavat selkounet valveuniin, joka taas on erityyppinen unitila, jossa ollaan unen sekä valveen rajatilassa, joko ennen nukahtamista, tai heräämisen aikana. Useimmille unet, tai nukkuminen yleensäkin koetaan omassa elämänkatsannossa kuitenkin vähemmän merkityksellisenä, mikä kyllä kertonee tämän ajan pinnallisesta hektisyydestä jotain oleellista.

- Ei kieltämättä aina osata pysähtyä olennaisen äärelle, eikä rauhoittua huomaamaan läsnäolon, sekä oman itseyden tärkeyttä. Itse kylläkin pyrin keskittymään esillä oleviin asioihin hyvinkin intensiivisesti, niin valveilla kuin unenkin aikana. Tämä auttaa myös suuresti tietoisuuden tasoja selkiyttämään ristiriitoja arjenkin askareissa. Lisäksi näiden kahden maailman välillä seilaaminen on ehdottomasti mieltä avartavaa toimintaa. Se on kyky, jota on syytä itsekin pyyteettömästi arvostaa.
-Vaeltajan mieli harhailee-

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #19 : ma 28.12.2015, 12:36:39 »

Ei sekoittumisesta ole mitään vaaraa, jos tekee niin kuin monet innokkaat harrastajat: yöpöydällä on vihko, johon unet kirjataan tuoreeltaan. Innoikkammat heräävät kesken yötä rustaamaan.

Miten niin ei pidä uskoa unia? Että sitä unta ei nähnytkään vai miten? Unet on unia, tietysti.

Niin unet kertovat lähinnä siitä tunnetilasta. Et näe unta ilman tunnetilaa.  Unien sanoma on sen jännityksen purkautuminen.

Kirjaamalla unet ylös, ehkä haluaa varastoida niitä tunteita, unien sanomat kertovat tunteista joita niiden näkemisen yhteydessä koetaan.
Toistaminen on opintojen äiti sanotaan, totuudeksi oletettu uskomus on monien toistamisien muokkaama ajatus.

Miellyttävät unet tuovat mielihyvää ahdistavat unet ruokkivat pelkotiloja. Aivot tuottavat unia itselleen selkiyttääkseen omaa sisältöään, koettuja ja tallennettuja asioita.