Kirjoittaja Aihe: Keskustelua keskustelusta ja keskustelijoista (nro 1)  (Luettu 31876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Admin

• Ylläpitäjä
  • Seniori

Keskustelua keskustusta (ja keskustelijoista)

Aihe on ns pakollinen.

Tämä tulee käsittelyyn milloin missäkin kohtaa. Ketjun olemassaolo on vähentää muiden ketjujen raskautusta tällä aiheella.

Tähän ketjuun voidaan siirtää tarvittaessa viestejä muualta, vaikka varsinaista moderaatiota ei jossain vaiheessa olisi. Viestien siirtely ja oikeat paikat, sekä oikeat ketjunimet ovat tärkeä osa käytännön toimivuutta.
« Viimeksi muokattu: ma 23.02.2015, 08:21:16 kirjoittanut Admin »
Admin on ylläpitonikki. Tavallinen nikkini on Juha.

hibiscus

• Vieras
Vs: Keskustelua keskustelusta ja keskustelijoista (nro 1)
« Vastaus #1 : su 22.02.2015, 17:24:47 »
Koska aloitin tämän ketjun, ryhdyn keskustelemaan kyseisestä aiheesta. Joillakin tuntuu olevan pakonomainen tarve kirjoittaa muista foorumeista ja nimimerkeistä, joten tällaistakin keskustelunaihetta tarvittanee. Luulen, että aihe on ehtymätön lähde, mutta saa nähdä, ohjautuvatko ad hominemit ja muista foorumeista puhuminen tänne. Tarve purkaa sisintään on ilmeinen. Itse yritän, paino sanalla yritän, säästellä muita turhalta jankkaamiselta tässä ikuisuusaiheessa.

Outomaa ansaitsisi oman ketjunsa, mutta voihan siitä keskustella täälläkin. Outomaa on sinnikäs poikkeus keskustelupalstojen joukossa. Se sinnittelee vain ylläpitäjän sitkeästä tarpeesta pitää yllä lahinnä taistelevien ukkometsojen rähinänurkkausta. Heilläkin on tietysti hyvä olla paikka, missä äijäkööri voi manipuloida ylläpitoa oman tahtonsa mukaan ja riidellä sydämensä kyllyydestä. Foorumi olisi kuollut ilman huru-ukkojen korvaamatonta panosta. Vaikea kuvitella, että asialliset jäsenet viihtyisivät siellä pitempään ja onhan tuo nähtykin, ettei Outomaalle jää ylläpitäjän sinnikkäästä jatkuvasta houkuttelusta huolimatta tiuhemmin kirjoittavia asiallisia jäseniä. Turhempaa foorumia saa hakea, eikä etsimälläkään sellaista löydä. Ottaisipa Outomaan foorumin ylläpito Näkökulmalta mallia ja lakkauttaisi tarpeettoman, väsyneen ja nyrjähtäneen foorumin lopultakin. Pidän huomattavasti hyödyllisempänä keskustella täällä uudesta foorumista, vaikka toivoisin kuten olen kertonut. kokonaan painolastittoman foorumin perustamista uusin luojin, ylläpitotiimin ja ideoin.

Paikalla Juha

• Konkari
  • Keljun kiskoja
« Vastaus #2 : su 22.02.2015, 18:00:43 »

Hibis. Opin itse paljon oman kokemuksen kautta. Kerron vähän ...

Minun henkilöyteeni on myös puututtu ja kyseenalaisiin kohtiin minussa. Se on saanut aikaan minussa provokaatiota, eli syventänyt virheitä. Näin tekee yleensä virheisiin keskittyminen, vaikka haluaisi sinänsä kasvaa ja kehittyä ihmisenä ja keskustelijana.

Virheistä on hyvä mainita, tosin painopiste ei ole hyvä olla niissä. Mihin syventyy, muu sulkeutuu pois. Jos siis keskittyy negatiiviseen, sitä saa. Jos positiiviseen, se lisääntyy. Jaska Jokusen sanat.

Mitään lälläriä ei tarvitse minusta tuoda esiin. Reiluus huomataan, jos sitä on mukana. Edistävyyden saaminen omaan toimintaan ei ole läpihuutojuttu, jos on takana paljon floppaamista. Kasvunvaraisella sitä kyllä on.

Mitä tähän aiheeseen tulee, niin varmaan joku esittää tästä aiheesta jotain. Ketju on ihan paikallaan. Siirtoja kannattanee tehdä tänne, jos aiheesta jutellaan pitkästi muualla.
Keljun kaista kiskoilla.

Paikalla Juha

• Konkari
  • Keljun kiskoja
« Vastaus #3 : su 22.02.2015, 18:21:31 »
Pidän huomattavasti hyödyllisempänä keskustella täällä uudesta foorumista, vaikka toivoisin kuten olen kertonut. kokonaan painolastittoman foorumin perustamista uusin luojin, ylläpitotiimin ja ideoin.

Pienet tai kohtuulliset muutokset vanhassa voi olla paras juttu tai jotain ainakin. Säilyy jotkin juuret. Juuret täytyy kuitenkin käsitellä. Niissä on monella niin paljon, etten lähtisi vähättelemään haastetta. Työtä riittää, ja osa pääsee taas jonkin verran eteenpäin. Osa ei ehkä niin paljoa. Joku toinen kerta ehkä sitten toisin.

Hyvää olisi silti, jos esim Jimi koetaan puhtaamman pöydän jatkajana, niin myös hänen ratkaisu olisi käytössä. Täällä jatkajana näkisin eniten olevan koko yhteisö jollain tapaa painottuneena, vaikka ohjelmiston palvelimelle kippasinkin.
Keljun kaista kiskoilla.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #4 : su 22.02.2015, 18:35:56 »
Turhempaa foorumia saa hakea, eikä etsimälläkään sellaista löydä.

Oletko sinä koskaan ylläpitänyt foorumia?

Socrates

• Vieras
« Vastaus #5 : su 22.02.2015, 18:52:12 »
Outomaa ja Juhan aiemmat foorumit ovat kärsineet tietyn klikin hallinnasta ja klikin huonosta sietokyvystä muita kirjoittajia kohtaan. Näkökulmallakin klikki on aiheuttanut vahinkoa, mutta isommalla foorumilla se on häirinnyt vähemmän.

Moderoimattomuus on parempi vaihtoehto kuin sekava moderointi, mihin Juha on painostuksen alaisena sortunut. Jos täällä jossain vaiheessa siirrytään moderointiin, kannattaisi se jakaa useamman henkilön kesken Juhan hoitaessa teknistä puolta. Toivottavasti tämä toimii moderoimattakin.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #6 : su 22.02.2015, 18:54:58 »
Ehdotin jo moderointiraatia.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Paikalla Juha

• Konkari
  • Keljun kiskoja
« Vastaus #7 : su 22.02.2015, 18:59:05 »

Mieluummin olenkin taustapiru :)

Linjoista tykkään kyllä keskustella siinä kuin yleisestä politiikasta ja kulttuurista laajemmin. Järjestelyt läheisenä on kiinnostanut pirusti. Kertonee sitä, että on ollut hakusessa jokin.

Jatkuvan käytännön hyysäämisen koen työläänä. Vähän laiska kun olen. Koodatessakin pitää kaikki rutiinit siivota vek.

Ketjujen looginen sisältö kiinnostaa, siis ketjunimien alainen sopiva materiaali.

(Alkuun piti kokeilla kaikkea. Tein sen muiden toiveista tosin. Eka foorumi oli moderoimaton)
Keljun kaista kiskoilla.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #8 : su 22.02.2015, 19:13:12 »
Juhan foorumeita on lopetettu, ja niiden sulkemisen aikoihin pidettiin varsin laajasti sokrateen myötävaikutusta merkittävänä.
Nyt sokrates pesee sellaisen epäilyn harteiltaan ja löytää syylliseksi klikin. Eräällä Juhan foorumeista "klikki"  ulostettiin, haukuttiin perusteellisesti klikin jäsenten pystymättä kommentoimaan, ja sen jälkeen foorumi sammui.
Klikin syy.

socrates (vai mikä perkele se kirjoitustapa nyt on) vonkaa moderaattoriksi kaikin keinoin. Täysi moderoimattomuus johtaa ennen pitkää katastrofiin, jota teoreettisen moderointitieteen dosentti sitten rientää pelastamaan.

En tällaisia kirjoittelisi ellei minua perkelöittäisi valehtelu.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #9 : su 22.02.2015, 20:52:31 »
Joillakin tuntuu olevan pakonomainen tarve kirjoittaa muista foorumeista ja nimimerkeistä,
Enpä malta olla tähän lainaamatta Outomaalla olevaa kirjoitusta, jonka kirjoittajan foorumit tunnistavat tyylistä
Lainaus
Näkökulma vetelee viimeisiään. Ylläpito syyttää keskustelijoita foorumin pilaamisesta. Foorumeiden moderointi ja ylläpitäminen on laji, jota ei kyenne täydellisesti hallitsemaan kukaan. Kenellekään asiaan vihkiytyeenelle ja Jaska Jokusen etenkin viimeaikaisia kirjoituksia lukeneneelle ei liene epäselvää, kuka omistaa Näkökulman ja ylläpitää sitä. Itsevaltaisen ylläpitäjän puolueellinen ja ailahteleva asennoituminen kirjoituksiin käsittämättömine poistoineen ja muine toimenpiteineen on karkottanut foorumilta hyviä kirjoittajia ja moderaattoreita. Lieneekö Näkökulman moderaatiossa tai ylläpidossa enää ketään muita kuin ylhäisyys itse? Hän joutunee kytkemään virran sähkötuoliinsa itse. Näkökulman nykyinen omistaja lienee kuulunut Näkökulman moderaatioon foorumin alusta lähtien ja on jatkuvasti kehunut ja äitynyt etenkin viimeaikoina kehumaan entistä innokkaammin ylläpitoa eli itseään kritiikittömästi ja syyttelemään muita Näkökulman ajautumisesta kuoliniskuun. Lisäksi hän ohjeistaa mahdollisesti uutta perustettavaa foorumia jatkamaan Näkökulman kaltaista toimintaa ja aluejakoa. Hän ilmoittaa, että ylläpito on kyrpiintynyt ja väsynyt fooruminsa nykyiseen tilaan ja harkinneensa foorumin lopettamista jo aikaisemminkin. Despoottinen päätös, mitä läheskään kaikki eivät jää suremaan. Ylläpito itse on ollut vaikuttamassa merkittävästi fooruminsa tuhoon ja toivottavasti häntä ei oteta Näkökulman haaskalle perustettavan uuden foorumin moderointitiimiin, eikä hänen ohjeistuksistaan välitetä paskaakaan. Itse asiassa toivon, että hän pysyy poissa uudelta foorumilta, koska on oman päätöksensä tehnyt. Näkökulmassa olisi ollut potentiaalia jatkaa parempana uusissa käsissä. Kirjoitin tämän tänne siksi, että Näkökulman despootti olisi poistanut tämän viestin oitis foorumiltaan ja täällä vallitsee sallivampi ilmapiiri.
Hän on täällä tänään

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #10 : su 22.02.2015, 21:18:32 »
Joillakin tuntuu olevan pakonomainen tarve kirjoittaa muista foorumeista ja nimimerkeistä,
Enpä malta olla tähän lainaamatta Outomaalla olevaa kirjoitusta, jonka kirjoittajan foorumit tunnistavat tyylistä
Lainaus
Näkökulma vetelee viimeisiään. Ylläpito syyttää keskustelijoita foorumin pilaamisesta. Foorumeiden moderointi ja ylläpitäminen on laji, jota ei kyenne täydellisesti hallitsemaan kukaan. Kenellekään asiaan vihkiytyeenelle ja Jaska Jokusen etenkin viimeaikaisia kirjoituksia lukeneneelle ei liene epäselvää, kuka omistaa Näkökulman ja ylläpitää sitä. Itsevaltaisen ylläpitäjän puolueellinen ja ailahteleva asennoituminen kirjoituksiin käsittämättömine poistoineen ja muine toimenpiteineen on karkottanut foorumilta hyviä kirjoittajia ja moderaattoreita. Lieneekö Näkökulman moderaatiossa tai ylläpidossa enää ketään muita kuin ylhäisyys itse? Hän joutunee kytkemään virran sähkötuoliinsa itse. Näkökulman nykyinen omistaja lienee kuulunut Näkökulman moderaatioon foorumin alusta lähtien ja on jatkuvasti kehunut ja äitynyt etenkin viimeaikoina kehumaan entistä innokkaammin ylläpitoa eli itseään kritiikittömästi ja syyttelemään muita Näkökulman ajautumisesta kuoliniskuun. Lisäksi hän ohjeistaa mahdollisesti uutta perustettavaa foorumia jatkamaan Näkökulman kaltaista toimintaa ja aluejakoa. Hän ilmoittaa, että ylläpito on kyrpiintynyt ja väsynyt fooruminsa nykyiseen tilaan ja harkinneensa foorumin lopettamista jo aikaisemminkin. Despoottinen päätös, mitä läheskään kaikki eivät jää suremaan. Ylläpito itse on ollut vaikuttamassa merkittävästi fooruminsa tuhoon ja toivottavasti häntä ei oteta Näkökulman haaskalle perustettavan uuden foorumin moderointitiimiin, eikä hänen ohjeistuksistaan välitetä paskaakaan. Itse asiassa toivon, että hän pysyy poissa uudelta foorumilta, koska on oman päätöksensä tehnyt. Näkökulmassa olisi ollut potentiaalia jatkaa parempana uusissa käsissä. Kirjoitin tämän tänne siksi, että Näkökulman despootti olisi poistanut tämän viestin oitis foorumiltaan ja täällä vallitsee sallivampi ilmapiiri.

Sinullahan on nyt aikaa tunnistella milloin ketäkin ja toimia salapoliisina, joten voinet kertoa, kuka tuon lainaamasi viestin on Outomaalle kirjoittanut, että me muutkin saamme syyllisen tietää. Kun olet nyt aktivoitunut kirjoittelemaan enemmän, niin samalla voit paljastaa, kuka tuo "Näkökulman despootti" on. Eipä silti, sen sinä olet paljastanut jo selvästi kirjoituksillasi kauan sitten. Se nyt ei liene kovinkaan monelle epäselvää. Hyviä eläkepäiviä sinulle!

Socrates

• Vieras
« Vastaus #11 : su 22.02.2015, 21:22:48 »
Jaskailussa on jotain samoja ongelmia kuin juhailussa ; epämääräistä asioiden pyörittelyä nimeämättä mistä tai kenestä oikein on kyse. Jotain konkretiaa pitäisi viesteihinsä saada.

Paikalla Juha

• Konkari
  • Keljun kiskoja
« Vastaus #12 : su 22.02.2015, 21:44:50 »
Jaskailussa on jotain samoja ongelmia kuin juhailussa ; epämääräistä asioiden pyörittelyä nimeämättä mistä tai kenestä oikein on kyse. Jotain konkretiaa pitäisi viesteihinsä saada.

Tiedoksi vaan, Socrates ...

Tiedän tuon, ja menettely on usein tarkoituksellinen.

Saatan vaikka harjoitella yleistämistä ja teoretisointia, tai ihan vain ilmaisua ja tarttumista, sitähän nuo ovat viime kädessä. Tai sitten en osaa konretisoida kunnolla suurempia linjoja. En siis tiedä miten ne on hyvä näkyä operatiivisella tasolla. Joskus aikaa myöten asioita loksahdellut enemmän yksiselitteisempään muotoon. En kai minä silloin pidättele, vaan tarjoan yleisen lisäksi yksityiskohtaisempaa.
Keljun kaista kiskoilla.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #13 : su 22.02.2015, 22:13:50 »

Minulla ei ole ollut sen enempää tietoa Näkökulman Ylläpitoon kuulujista kuin muillakaan sen jälkeen kun moderaattoreina toimivia jäseniä vastaan hyökkäilyt johtivat kriisiin moderaattoreiden joukossa ja painostivat ylläpidon pimentoon. Amien liukenemisen jälkeen minulla oli vahvoja arvailuja valvojista, mutta kesäloman jälkeen en edes ole vaivautunut pohtimaan. En myöskään tiedä lopetuspäätökseen johtaneista tapahtumista enempää kuin on kaikille ilmoitettu. Lopetusilmoituksen luin toki ajatuksella.

Olen arvostanut Näkökulma-foorumia perustaessa vallinnutta henkeä ja linjaa ja kirjoittanut sen puolesta. Tiedän sen pitämisen käyneen foorumin perustajalle kohtuuttoman raskaaksi ja monesti olen aprikoinut, että sivistyneesti käyttäytyville avoimille keskustelupaikoille on huonosti mahdollisuuksia. Sisäsiisteys vieraisilla ei ole muotia.

Juhan aiemmillekin foorumeille olen osallistunut, olen esittänyt omat näkemykseni asioiden järjestämisestä eikä niiden mukaan ole toimittu. Näkemykseni minulla on edelleen. Näkemykset muodostuvat kokemusten kautta. Mutta kaikille ei samanlaiset.
Hän on täällä tänään

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #14 : su 22.02.2015, 22:27:32 »
Kukahan tuon J.J:n väitteen uskoo ja kuka voi vahvistaa hänen puhuvan totta? Täällä lienee muitakin edesmenneen Näkkärin ylläpitotiimin jäseniä. Toivottavasti Tuppurainen tulee Tappuraisen takuumieheksi.
Valehteleminen on rumaa.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #15 : su 22.02.2015, 22:29:56 »
Hibiscus, mitä väliä sillä on?
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa jargon

• Täysjäsen
  • Lösningar är inte svaret. Richard Nixon
« Vastaus #16 : su 22.02.2015, 22:30:32 »
Minä uskon. Minulla(kin) on tunne, että nyt käydään tukkanuottasille tuntemattomat tupeet kourissa.
Abstraktit päättelyt eivät voi ratkaista mitään tosiasiaa tai olemassaoloa koskevaa kysymystä. David Hume

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #17 : su 22.02.2015, 22:32:19 »
Taha, eipä juuri mitään, mutta itsekehu, puolueellinen moderointi ja valehteleminen on rumaa.

Socrates

• Vieras
« Vastaus #18 : su 22.02.2015, 22:35:11 »
Näkkärin ylläpito lienee ollut naisvaltainen, pensador- vainaa oli tietyistä merkeistä päätellyt osan heistä.

Jaskailulla ei modehommissa pärjäisikään.

Paikalla Juha

• Konkari
  • Keljun kiskoja
« Vastaus #19 : su 22.02.2015, 22:41:10 »

Mulla oli suoraan sanoen jotain paranoiaa Näkökulman ylläpitoa kohtaan. Siis liikaa, kun jonkin verran sitä ei voinut olla olematta.

Ylläpidon väsymisen ymmärrän hyvin, vaikka tiimissä olisi ollut väkeä enemmänkin. Tää laji on vaikea, ja vaikeudetonta mallia on vaikea kehittää.

Kohtuuhelppo vetokonsepti ei ole varmaan sinällään vaikea, mutta sen löytäminen on. Luulisin. Ehkä löytämiseen liittyy jotain edistäviä tekijöitä. Mitä?

Jos malli löytyy, se ei voi olla kauhean kompleksinen, vaan simppeli. Vähän kuin Simple Machine Forum.
Keljun kaista kiskoilla.