Kirjoittaja Aihe: Windows 10, kokemuksia?  (Luettu 15841 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Toope

• Konkari
Vs: Windows 10, kokemuksia?
« Vastaus #40 : su 03.04.2016, 01:42:40 »
Hyvä niin, itse ajattelen vielä odottaa, kun bugeja korjataan. Win 8.2- versio itselläni, senkin päivitys oli ongelmallista. Katsotaan syssymmällä...

Tarviiko sinun välttämättä jokaista W10-viestiä kommentoida kertomalla odottavasi vielä?(ret.kys.)
Uskoisin, että pari ensimmäistä kertaa olisi riittänyt.

Haluan vain seurata tätä ketjua ja pitää sitä ylhäällä. Keskity itse asioihin, äläkä muiden kyttäämiseen.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #41 : su 03.04.2016, 07:28:05 »
Asia jota en tullut juurikaan ajatelleeksi etukäteen on tämä kirottu lähinäön heikentyminen. Joudun nykyään monitorin äärelläkin kiskomaan silmälaseja kohti nenänkärkeä, ja läppärin kanssa vieläkin pidemmälle kuin pöytäkoneen monitorin. Lopputulos on tukehtumisen tunne. Pitänee kokeilla pelittäisivätkö yhdet ikivanhat vähemmällä miinuksella varustetut lasini. Kaksiteholaseja en välittäisi ostaa.

Likinäköisyyttä täälläkin, silmät lisäksi "eri paria". Pienen läppärin - kuten nyt Chromebookin - kanssa en käytä silmälaseja. Ruutua voi katsoa niin läheltä, että näkee. Pöytäkoneen näyttö on kuitenkin niin iso, että sitä ei viitsi katsoa kovin läheltä. Ergonomisista syistä johtuen se olisi vaikeaakin, kun näyttö on pöydällä ja välissä on näppäimistö. Silmälasit (-) päässä törmää puolestaan "ikänäköongelmaan". Ratkaisuksi olen keksinyt kaapista löytyneet kaikkien aikojen ensimmäiset silmälasini, jotka sain 18-vuotiaana, ja joissa on vain melko vähän miinusta. Ne ovat juuri sopivat "tietokonelasit".

En koskaan ole edes käyttänyt viimeksi mainittuja laseja julkisesti, koska ne ovat niin karmean näköiset. Jouduin hankkimaan ne ajokorttia hommatessani, vaikka korttiin ei lopulta tullutkaan merkintää silmälaseista. Katselin rilleillä TV:tä ja käytin niitä joskus pimeällä autoa ajaessa. Elokuviinkin saatoin ottaa ne mukaan, ja kaivoin ne taskusta, kun elokuva alkoi. Vasta useita vuosia myöhemmin minusta tuli kokoaikainen silmälasien käyttäjä sen jälkeen kun olin ostanut tyylikkäämmät lasit (jotka päätyivät pari vuotta myöhemmin järven pohjaan pudotessaan päästäni veneessä). Yleisin tapani tuhota silmälasit on ollut jättää ne sängylle ja istua päälle. Joskus niistä on vielä saanut vääntelemällä jonkinlaiset. Hitsaaminen on ollut toinen tapa. Yksi ainoa "räpsähdys" pilaa lasilinssit. Tämä ei tarkoita, että pilaamisen jälkeen olisin heti hankkinut uudet. Entisillä mentiin, vaikka näkyi "pisteitä kuvassa".

Lopuksi muutama sana Windows kympistä, jonka päivitin kuusi vuotta vanhaan HP-läppäriin. Kuvasin videokameralla koneen käynnistymisen siihen hetkeen asti, kun koneessa on auki tämä foorumi. Kuvasin samalla tavalla myös samassa läppärissä olevan Ubuntu 10.04 käyttöjärjestelmän käynnistymisen. Tämäkin "käyttis" on jo kuusi vuotta vanha ja siis täysin vanhentunut. Pidän sitä parhaana Ubuntuna kautta aikojen, mutta tämä on täysin subjektiivinen näkemys. Kolmannen kuvauksen tein siitä, kun Chromebook käynnistyi. Tarkoitus oli tehdä Youtube-video aiheesta. En vieläkään ole täysin varma, ettenkö tekisi tuollaista videota. Sitä pitäisi kuitenkin nopeuttaa, sillä ei kukaan jaksa katsoa, kun Windows 10 käynnistyy vanhassa läppärissä. Katsellessahan ehtii keittää ja juoda kahvit. Menee useita minuutteja ennen kuin fooruminäkymä on päällä. Ubuntulla taitaa mennä noin 45 sekuntia ja Chromebookilla ei paljon mitään (10-15 sekuntia ehkä, täytyypä joskus ottaa aika).

Windows 10 on siis ainakin vanhassa läppärissä tolkuttoman hidas. Kun kirjoittaa esimerkiksi tekstiä johonkin, vaikka Googlen hakukenttään, sekin ilmestyy näytölle sitten kun ehtii. Käyttöjärjestelmä sinänsä toimii, eikä mitään ihmeempiä ole ilmennyt. Ainoa ongelma on koneen hidastuminen. Se ei ollut nopea Windows seiskallakaan, mutta kymppi hidasti sitä edelleen. Itse asiassa en edes käytä kyseistä konetta enää kovin paljon. Mokkulan (Verkkokaupasta ostettu halpa BandLuxe, ei enää myynnissä) kanssa sitä on kuitenkin käytettävä, koska mokkula ei toimi Chromebookissa, jota muuten käyttäisin matkakoneena. Ehkä ostan joskus (halvan) älypuhelimen mokkulan korvikkeeksi. HP:ssa olevan Ubuntun kanssa mokkula ei myöskään toimi. Tai korjaus: Se on toiminut yhden ainoan kerran aivan yllättäen ja suureksi hämmästykseksi. Ubuntun kai saisi viriteltyä tunnistamaan kyseisen mokkulan, mutta en jaksa paneutua asiaa. Uudemmat Ubuntut sen ilmeisesti (ja olen tainnut kokeillakin) tunnistavat.
« Viimeksi muokattu: su 03.04.2016, 07:28:58 kirjoittanut Kopek »

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #42 : su 03.04.2016, 08:19:45 »
Hyvä niin, itse ajattelen vielä odottaa, kun bugeja korjataan. Win 8.2- versio itselläni, senkin päivitys oli ongelmallista. Katsotaan syssymmällä...

Tarviiko sinun välttämättä jokaista W10-viestiä kommentoida kertomalla odottavasi vielä?(ret.kys.)
Uskoisin, että pari ensimmäistä kertaa olisi riittänyt.

Haluan vain seurata tätä ketjua ja pitää sitä ylhäällä. Keskity itse asioihin, äläkä muiden kyttäämiseen.

Toopen viestien lukeminen on kyttäämistä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #43 : su 03.04.2016, 10:07:37 »
HP:ssa olevan Ubuntun kanssa mokkula ei myöskään toimi. Tai korjaus: Se on toiminut yhden ainoan kerran aivan yllättäen ja suureksi hämmästykseksi.
Toisella Ubuntulla (14.04) ja mokkulalla (Huawei E3372  DNA:n 4G liittymällä) kokemukseni oli tällainen:
Mokkula kiinni USB-porttiin ennen koneen käynnistystä
Muuta nettiyhteyttä ei saa olla kytkettynä (siis mahdollinen ethernetpiuha irroitettava)
Koneen käynnistys ja netti toimii

Tai ihan aluksi ei toiminut kun SIM oli aktivoimatta laskutuksesta huolimatta ja operaattori vastasi ongelmaan etteivät tue Linuxia. Operaattorin keskustelufoorumilta löytyi kuitenkin käyttäjä, joka osasi tulkita oireiden antavan aihetta tarkistuttaa SIM:in aktivoinnin.
Hän on täällä tänään

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #44 : su 03.04.2016, 10:10:49 »
Win 10:n osuus käytössä on noussut jo 14%:iin ja niin ohittanut Win 8:t ja Win XP:n. Yli puolet pöytäkoneista on edelleen Win 7:llä.
Hän on täällä tänään

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #45 : su 03.04.2016, 11:47:49 »
Asia jota en tullut juurikaan ajatelleeksi etukäteen on tämä kirottu lähinäön heikentyminen. Joudun nykyään monitorin äärelläkin kiskomaan silmälaseja kohti nenänkärkeä, ja läppärin kanssa vieläkin pidemmälle kuin pöytäkoneen monitorin. Lopputulos on tukehtumisen tunne. Pitänee kokeilla pelittäisivätkö yhdet ikivanhat vähemmällä miinuksella varustetut lasini. Kaksiteholaseja en välittäisi ostaa.

Likinäköisyyttä täälläkin, silmät lisäksi "eri paria". Pienen läppärin - kuten nyt Chromebookin - kanssa en käytä silmälaseja. Ruutua voi katsoa niin läheltä, että näkee. Pöytäkoneen näyttö on kuitenkin niin iso, että sitä ei viitsi katsoa kovin läheltä. Ergonomisista syistä johtuen se olisi vaikeaakin, kun näyttö on pöydällä ja välissä on näppäimistö. Silmälasit (-) päässä törmää puolestaan "ikänäköongelmaan". Ratkaisuksi olen keksinyt kaapista löytyneet kaikkien aikojen ensimmäiset silmälasini, jotka sain 18-vuotiaana, ja joissa on vain melko vähän miinusta. Ne ovat juuri sopivat "tietokonelasit".

Tästä muualla jo juttelinkin, tahollani. Huomasin oikeastaan jo ajat sitten että vuoden 1995 kakkulani soveltuvat paremmin lehden/kirjan lukemiseen, ei kikkailun tarvetta, mutta en sitten vaan ole jaksanut vaihdella laseja päässäni. Ennemmin olen ottanut pois kokonaan, jos olen kotona. Mutta tämä on suhteellisen uusi ilmiö etten näe kunnolla edes tietokoneen monitorille, ja jonkin aikaa olen sitten käyttänyt tuota lasit nirkolle -systeemiä, joka muutenkin huonohappiselle on kehno optio. Kai se on sitten hemmetti vieköön vaan jaksettava räpeltää noiden ikivanhojen lasien kanssa. Olin 26-vuotias kun ne ostin, ja minulla miinuksia tuli aina vaan lisää vuodesta toiseen, eli likinäköistyminen ei loppunut siihen kun murrosikä loppui taikka tulin täysi-ikäiseksi.

Nyt on ollut jokusen vuoden vain pientä hienosäätöä miinusten kanssa, mutta nyt sitten kiusaa tosiaan tuo ikänäközydeemi.

En tiedä voiko parin päivän kokemuksella sanoa järin sitä tahi tätä, mutta minusta tuntuisi että Win10 on kuin kevennetty versio Win8:sta. Ainakin niitä kuvakkeita on hemmetisti vähemmän, mitä yhteen näkymään pärähtää. S-posti vaikuttaa jotenkin oudolta ohjelmalta, vaikea sanoa vielä onko se yhtä paska kuin Win8:n s-posti. Kasin posti on niin kehno etteivät ole sille nimeäkään kehdanneet antaa...?
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #46 : ti 19.04.2016, 12:08:34 »
Läpänderini (32-bittinen) kun ei sisällä tehdasasetus-Windowsia, vaan se pitää ladata netistä USB-tikulle tai DVD-levylle (jälkimmäisessä ISO-kuvana), niin kun nyt kerta yritän tuon em. Windowsin kaiken varalta ottaa talteen, jos tulee uudelleen asentamisen tarvista, niin tuli mieleen että miksen myöskin lataisi pöytäkoneelleni (64-bittinen) omaan Win10:iä siltä varalta että haluan sen joskus asentaa. Kun se on nyt vielä maksutonta.

Epäilen tosin että tässä on pakko olla joku jippo. Eli sitten kun se käyttis tulee maksulliseksi, varmaan järkkäävät niin ettei sitä niin vain sitten joltain puoli vuotta jemmassa pölyttyneeltä tallennusvälineeltä enää asennetakaan. Eli jos et asenne NYT ilmaiseksi niin et ilmaiseksi tule jatkossakaan asentamaan. Mutta ainahan sitä voi kaikenlaista kokeilla kuitenkin. Ei sattunut olemaan sopivaa USB-tikkua (vaatimus 4 Gb), joten kokeilen laittaa DVD-levylle. On kyllä ollut nyt vähän harvinaisen paska erä moisia levyjä siinä kakussa minkä viimeksi ostin, aika monta lasinalusta on tullut "valmistettua"...

Täytyy tietysti katsoa ettei mene sekaisin nuo 32 ja 64. Mutta eiköhän, jos asentaa, se siitä kilju ja rääy. Nytkin tuputti automaattisesti 64:sta kun latailen 64-koneella, vaikka lataan 32-konetta varten.

- JM

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #47 : to 12.05.2016, 07:04:48 »
Olen jonkin verran käytännön syistä (nettitikku ei käy muihin) joutunut käyttämään Windows kymppiä, jonka päivitin kokeilumielessä kuusi vuotta vanhaan läppäriin. Tietokone ei ollut mikään raketti Windows seiskallakaan, mutta nyt se on etana. On suorastaan tuskastuttavaa ähertämistä tehdä koneella yhtään mitään. Kaikki tapahtuu äärimmäisen hitaasti.

Vasta nyt enemmän käytön jälkeen olen alkanut huomata Windows 10:ssä yhä uusia ominaisuuksia - HUONOJA ominaisuuksia. Käyttäminen tökkii joka mutkassa siihen, että asiat eivät tapahdu niin kuin ne Windows 7:ssä ja XP:ssä ovat tapahtuneet. 8-versiosta minulla ei ole kokemuksia.

Haluan esimerkiksi kopioida muistikortilta valokuvia tietokoneen kovalevylle. Windows 7:ssä on kätevä valikko ruudun vasemmassa ylälaidassa. Sitä käyttäen kopiointi sujuu nopeasti ja helposti. Jos sen sijaan käyttää hiiren oikean napin menetelmää, toimenpide on hitaampi. Wiondows 10:stä en ole löytänyt edellä kuvattua helppoa valikkoa, joten olen kokeillut ctrl+c ja ctrl+v menetelmää. Ei tapahdu mitään. Sen jälkeen olen kokeillut hiiren oikean napin ja sitä kautta avautuvan valikon menetelmää. Toimii, mutta odotellessa ehtii  keittää kahvit. Sininen ympyrä pyöri ja pyörii ja pyörii...

Kun haluan katsoa kuvia, klikkaan Windows 7:ssa kuvan symbolia, ja samalla kuva aukeaa kuvankatseluohjelmassa. Windows 10:ssä ei kuitenkaan tapahdu näin, vaan kuva aukea "Photos" -ohjelmassa, jossa ei (tätä kirjoittaessani kuva ei aukea missään!) jossa en halua sen aukevan. Haluan katsoa kuvia Windows Photo Viewerissä, jossa niitä voi selata nuolinapilla (miksihän Windowsissa taaksepäin selaaminen on hidasta, mutta Linuxissa se on nopeaa?) eteenpäin. Saa kuvan avattua Photo Wieverissäkin, mutta miten se säädetään oletusohjelmaksi?

Asetuksista puheen ollen, ne vasta vaikeita ovatkin. Niitä ei nimittäin löydy. Haluaisin esimerkiksi vaientaa oletusäänet, jotta vähän väliä ei kuuluisi epämääräistä pimpelipom -ääntä. En vain löydä asetuksia.

Uskon, että asetukset ja säädöt ja kaikenlaiset jutut ovat jossakin. Ei vain huvittaisi alkaa opetella tietokoneen käyttämistä aivan alusta niin kuin ei ennen olisi käyttänyt tietokoneita. Windows 10:n kohdalla näin joutuu monissa asioissa tekemään. Alussa näyttää, ettei Windows 10 eroa juurikaan Windows 7:sta, mutta mitä enemmän sitä käyttää, sitä ilmeisemmäksi käy, että erot ovat suuret. Kuten jo mainitsin, en tunne Windows 8:aa, joten ehkä muutokset ovat olemassa jo siinä. Seiskan ja kympin ero on joka tapauksessa suuri. Windows 10:stä tulee mieleen jokin epämääräinen huonosti suunniteltu Linux distribuutio. Niissähän on parempia ja huonompia. Parempia on mukava käyttää, mutta huonompien kanssa menevät hermot.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #48 : to 12.05.2016, 16:24:58 »

Tässä Iltalehden (kaupallishenkisessä) jutussa on hiukka kymppiin päivitettävältä koneelta odotettavista ominaisuuksista. Suunnilleen sanotaan, että yli viisivuotiaat koneet eivät pärjää kympin kanssa.

Hän on täällä tänään

Anemone

• Vieras
« Vastaus #49 : ti 17.05.2016, 01:25:04 »
Voi hemmetti, pärähti W 10:n asennus päälle kun olin selin koneeseen köökissä muuta asiaa hommailemassa. En pystynyt keskeyttämään koneen puuhastelua. Kympin päivitys vei reilusti yli tunnin, jona aikana en tietenkään voinut katsoa telkkua Areenasta tai mitään muutakaan mitä olin suunnitellut koneella tekeväni. Saatana! Siinä oli sitten sadattelun ohella siis hyvää aikaa pohtia, mitä tekisin kun pakkoasennus olisi valmis. Joutuisinko palauttamaan koneelle alkuperäiset asetukset saadakseni seiskan takaisin? Pitääkö omat tiedostot sen ajaksi pelastaa ulkoiselle muistille? Kaikenlaista tuskastuttavaa ja v-tuttavaa ajatusta pyöri närkästyneessä ja tuskastuneessa mielessäni. Kun kymppi ilmoitti olevansa valmis, se toivotti minut NIIN lämpimäsri kiitellen tervetulleeksi käyttämään uutta versiota. Paskat! Löi sentään ensin eteeni allekirjoitettavaksi kympin käyttöehdot. Haa! Siinä oli alla nappula, joka sentään tarjosi vaihtoehtoa "hylkää". Kokeilin klikata sitä. Minulle kerrottiin, että jos hylkään käyttöehdot, koneelle palautetaan W7. "NIIN TAPAHTUKOON", ajattelin ja ilahtuneena klikkasin toistamiseen "hylkää"-nappulaa. Sitten alkoi tietenkin uusi asennusrumba kun kone rupesi hakemaan seiskaa takaisin. Tämä oli sentään nopeampi kierros kuin kympin asennus. Tässä sitä yötä istutaan kymppijumpan jälkeen, mutta sentään lopulta huojentuneena kun sain W7:n takaisin. Onpa katalaa, jos jää kymppiä tyrkyttäävä päivitysilmoitus huomaamatta, kuten minulle tässä tapahtui. Olen torjunut päivitysilmoituksen niin monta kertaa, että olen tullut sille aika sokeaksi. Microsoft sitten rankaisi lupaa kysymättä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #50 : ti 17.05.2016, 09:27:00 »
En ole kannettavallani tehnyt kovinkaan kummoisia operaatioita, ja tämän vuoksi Win10:een tutustuminen on jäänyt pintapuoliseksi. Monipuolisemmat hommelit aion kumminkin edelleen hoitaa pöytäkoneella, enkä tiedä viitsinkö/uskallanko päivittää siitä Win8.1:stä kympiksi.

Sen verran olen kympin kanssa ehtinyt huomata että jos pitäisi siirtää kamaa, kuvia vaikka, valikosta toiseen (ulkoiselta kovalevyltä koneelle), niin ei näemmä pysty klikkaamaan kohteena olevaa kansiota sillä tavalla että siellä tulee alikansioista pötkö jonne voi sitten suoraan sinne mieleiseensä tosiasialliseen kohteeseen siirtää objektit. Harmi kun en osaa tätä paremmin selittää. En ole vielä kokeillut että mitenkäs jos avaa kaksi Resurssienhallintaa että onnistuuko se suoraan targettiin raahaaminen niin. Mutta ainakaan yhden Ressun sisällä se ei siis onnistu, vaan joutuu tyytymään pääkansioon josta sitten operoi niitä kamoja eteenpäin. Ehkä tähän on joku ohje tai jippo, tuntuu perin idioottimaiselta tilanteelta.

- JM

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #51 : ti 17.05.2016, 09:35:43 »

Tässä Iltalehden (kaupallishenkisessä) jutussa on hiukka kymppiin päivitettävältä koneelta odotettavista ominaisuuksista. Suunnilleen sanotaan, että yli viisivuotiaat koneet eivät pärjää kympin kanssa.

Minun vanha läppärini muuttui 10:n myötä etanaksi ja ongelmajätteeksi.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #52 : ti 17.05.2016, 11:26:14 »
Sen verran olen kympin kanssa ehtinyt huomata että jos pitäisi siirtää kamaa, kuvia vaikka, valikosta toiseen (ulkoiselta kovalevyltä koneelle), niin ei näemmä pysty klikkaamaan kohteena olevaa kansiota sillä tavalla että siellä tulee alikansioista pötkö jonne voi sitten suoraan sinne mieleiseensä tosiasialliseen kohteeseen siirtää objektit. Harmi kun en osaa tätä paremmin selittää. En ole vielä kokeillut että mitenkäs jos avaa kaksi Resurssienhallintaa että onnistuuko se suoraan targettiin raahaaminen niin. Mutta ainakaan yhden Ressun sisällä se ei siis onnistu, vaan joutuu tyytymään pääkansioon josta sitten operoi niitä kamoja eteenpäin. Ehkä tähän on joku ohje tai jippo, tuntuu perin idioottimaiselta tilanteelta.

Raahaus onnistuu. Pötköstä en ymmärtänyt mitään. Olenkin enemmän raahaajatyyppiä...
Mahtaisiko olla joku asetusjuttu? Muistelen joskus törmänneeni koneeseen, jossa siirto- ja kopiointiyritykset loi pikakuvakkeita halutun operaation sijaan; piti erikseen käskeä että teki oikein.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #53 : ti 17.05.2016, 11:58:24 »

Raahaus onnistuu. Pötköstä en ymmärtänyt mitään. Olenkin enemmän raahaajatyyppiä...
Mahtaisiko olla joku asetusjuttu? Muistelen joskus törmänneeni koneeseen, jossa siirto- ja kopiointiyritykset loi pikakuvakkeita halutun operaation sijaan; piti erikseen käskeä että teki oikein.

Hyvä jos edes se. Sillä pötköjutulla tarkoitan sitä että meillä on esmes ulkoinen kovalevy Humppa kytkettynä koneeseen ja sieltä avattuna joku tietty alikansio jossa on vaikkapa läjä kuvia. Nyt kun menen sitten varsinaisen tietokoneen kansiopuuhun että klikkaan siellä sitä alikansiota johon haluan Humpasta siirtää kuvat, niin sitä en saanut onnistumaan. Saatoin vain siirtää johonkin semmoiseen kansioon joka siinä puussa aina näkyy, en sellaiseen kansioon jonka olen luonut puunoksalle alikansioksi.

Jos joskus jaksan, otan kuvankaappauksen asiasta. Voi olla että en jaksa, turhahan se on nyhertää väkisin jos kerta on muitakin teitä onneen, kuten tuo raahaaminen niin että on kaksi kokonaisuutta (vaikkapa kaksi Ressua) avoimena samalla pöydällä.

- JM

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #54 : ke 18.05.2016, 00:39:53 »
Mistäs minä windows kasilla (8.2) tallennan nuo kaikki vanhat systeemit, ennen kuin uskallan päivittää kymppiin? Olen kuullut, ettei tuo päivitys aina onnistu?

Minulla on ulkoinen kovalevy, jolle olen pääosan porn.., eikun siis tärkeimmistä tiedostoista ladannut. Miten tuo palautuspiste tms. kantsii koneelle luoda, jotta se toimii hyvin? En ole avuton koneiden kanssa, nuo vain vihaavat minua. Toimiiko win8:n palautus, jos päivitys win10:een ei toimi?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #55 : ke 18.05.2016, 23:10:30 »
Hyvä jos edes se. Sillä pötköjutulla tarkoitan sitä että meillä on esmes ulkoinen kovalevy Humppa kytkettynä koneeseen ja sieltä avattuna joku tietty alikansio jossa on vaikkapa läjä kuvia. Nyt kun menen sitten varsinaisen tietokoneen kansiopuuhun että klikkaan siellä sitä alikansiota johon haluan Humpasta siirtää kuvat, niin sitä en saanut onnistumaan. Saatoin vain siirtää johonkin semmoiseen kansioon joka siinä puussa aina näkyy, en sellaiseen kansioon jonka olen luonut puunoksalle alikansioksi.

Ainakin minulla on kansion vasemmalla puolella väkänen, josta tökkämällä aukeaa seuraava alitaso. Vaihtoehtoisesti tuplatäräyttämällä tapahtuu sama.
Wintoosa 10 pro.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #56 : ke 18.05.2016, 23:22:54 »

Ainakin minulla on kansion vasemmalla puolella väkänen, josta tökkämällä aukeaa seuraava alitaso. Vaihtoehtoisesti tuplatäräyttämällä tapahtuu sama.
Wintoosa 10 pro.

Tarttee tutkiskella joku hetki. Voi tietty olla etten äkkiseltään löytänyt.

- JM

Anemone

• Vieras
« Vastaus #57 : ma 23.05.2016, 21:52:42 »
No niin, nyt onkin Iltiksessä juttu siitä, kuinka W10 on automaattisesti alkanut asentua koneisiin, joissa ei ole asetuksissa valittu kohtaa, joissa päivitykset pitää aina käyttäjän erikseen hyväksyä. Jos poistaa automaattiset päivitykset, niin sekin voi kyllä ottaa hermoille, koska onhan päivitettävien tiedostojen laajuudessa merkittäviä eroja. Kymppi on iso, minkä takia sitä ei joka koneelle kannata/voi ottaa. Mutta jos jokaista pikkupäivitystä jatkuvasti pyydetään vahvistamaan, niin hermot menee. Suo siellä, vetelä täällä... :o

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000001185316.html

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #58 : ke 25.05.2016, 00:17:51 »
Minulle kävi juuri noin. Microsoft pakotti päivityksen koneelleni, en sitä valinnut. Huomasin, kun kone on auki koko päivän, että päivitys oli käynnissä, en uskaltanut sitä keskeyttääkään. Hienoa touhua toki tuollainen, että pakotetaan, vaikka he selittivät asiaa sillä, että 10-päivityksestä oli vain tullut ihan hupsis Win8.1:n pakollinen päivitys.

No, näyttää toimivan hyvin. Winampia en saa toimimaan, musiikkia pitää soittaa windowsmediaplayerin kautta, leffoja en ole vielä kokeillut. Muutenhan tuossa ei niin eroja ole, paitsi, että hakupuu on omituinen ja vääristynyt. Aika monen klikkauksen takana ovat omat tiedostot, joita itse olen asentanut D-asemalle, mutta toki tuohon voi luoda pikanäppäimen. Hassua, että jokainen windows-versio näyttää muuttavan tuota hakua, kun lähtee etsimään C-asemalta lähtien omia tiedostojaan. ::)

Leffat toimivat windows mediaplayerin kautta, winampin musiikkia edelleen haen... On parempi soitin kuin meedioplayeri.
« Viimeksi muokattu: ke 25.05.2016, 00:25:17 kirjoittanut Toope »
goo

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #59 : pe 12.08.2016, 13:11:56 »
No niin, ilmaisen W10-päivityksen aikahan on päättynyt, mutta jos asia kuitenkin askarruttaa, niin tässä Petteri Järvisen arvioita aiheesta.

Vuoden Windows 10:tä käytettyäni voi todeta, että siinä on lopulta hyvin vähän uutta. Kymppi on paljon tärkeämpi Microsoftille kuin käyttäjille. Se helpottaa Microsoftin liiketoimintaa yhdistämällä erilaiset koneet (puhelin, tablet, Xbox, läppärit, pöytäkoneet ym) samaan alustaan.

Käyttäjän näkökulmasta Windows 10:n hyöty on siinä, että hänellä on jatkossa käytössään aina uusin, paras ja turvallisin Windows.
Windows 10 -päivitys uudehkoon koneeseen kannattaa, mutta jos laitteella on ikää neljä vuotta tai enemmän, päivitys ei ehkä maksa vaivaa. Seiska ja Kasi toimivat riittävän hyvin koneen jäljellä olevan käyttöajan...Jos luotat Microsoftiin, voit ilmaisen 10-päivityksen jälkeen luopua erillisestä tietoturvaohjelmasta ja säästää sen vuoksimaksut. Siinä olisi monelle peruskäyttäjälle konkreettinen syy päivitykseen.

http://bittimittari.blogspot.fi/
Minä tässä vain, anteeksi.