Kirjoittaja Aihe: Windows 10, kokemuksia?  (Luettu 11188 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
Vs: Windows 10, kokemuksia?
« Vastaus #20 : pe 05.02.2016, 20:15:31 »
Hiukan on mielessä käynyt, että onko tuo joku jippo, jolla saadaan kymppi vaikuttamaan tarpeelliselta ja kiinnostavalta.
XP:stä Vistaan kuluttajia pyrittiin siirryttämään sillä, että XP:n käynnistymisen yhteyteen luotiin tahallaan bugi. Ehkä joku vielä muistaa, miten XP (Tervetuloa -ikkunan jälkeen) jäi yhtäkkiä miettimään ja jumittamaan toviksi, ennen kuin sillä sitten voi varsinaisesti aloittaa tekemään mitään.

Bugi fiksattiin muistaakseni n. kuukausi ennen, kuin flopiksi jäänyt Vista korvattiin lopulta Win seiskalla. Seiska on ollutkin "uusi XP".
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #21 : la 06.02.2016, 01:42:27 »
http://www.hardware.fi/uutiset/artikkeli.cfm/2015/10/30/windows-10-ladataan-tietokoneisiin-automaattisesti-ensi-vuonna

Onko näin? Onko pakko päivittää jo ennen kesää? Heinäkuuhun asti ilmaista.

Pakko kai se sitten on, vaikka ongelmia tuleekin taas, kuten kaikkien windowspäivitysten kanssa on aina ja ikinä ja forever tullut.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #22 : la 06.02.2016, 10:40:36 »
Täh??? Olenko koneen (toissasyksynä) ostaessani ja Windows 8.1:stä käyttämään ryhtyessäni mukamas allekirjoittanut tietämättäni jonkin sopimuksen ja suostumuksen jossa sallin sen että koneelleni saa alkaa ruttamaan salaa kymppiä? Takuulla menee jumiin koko paska, koska tälle koneelle kaikki asentaminen on aina helvetin hidasta. Ainakin seiskaan verrattuna, joka minulla aiemmin oli.

Oli kyllä kusipäisin temppu Microsofilta evö.

Heinäkuuhun asti ilmaista? Tuleeko siitä pakkolatauksesta vielä laskukin perässä sitten kesän jälkeen?
"The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

JC

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #23 : la 06.02.2016, 13:05:20 »

Koitin hakea Microsoftin määrityksiä laitteistovaatimuksille, mutta virheilmoitus linkeistä sivuille järjestään tuntuu tulevan. Siis MS on poistanut vaatimukset nähtäviltä.

tarkoititko tätä?:
https://www.microsoft.com/fi-fi/windows/windows-10-specifications#sysreqs

Jos haluat päivittää tietokoneesi tai tablettisi Windows 10:een, tarvitset vähintään seuraavanlaisen laitteiston.

Suoritin:
1 gigahertsin (GHz) suoritin tai nopeampi (tai SoC)

RAM-muisti:

32-bittiset järjestelmät: 1 gigatavu (Gt); 64-bittiset järjestelmät: 2 Gt

Kiintolevytila:
32-bittiset järjestelmät: 16 Gt; 64-bittiset järjestelmät: 20 Gt

Grafiikkakortti:
DirectX 9 tai uudempi ja WDDM 1.0 -ohjain

Näyttö:
800 x 600

Varmista, että laitteessa on käytössä uusin Windows 7 SP1- tai Windows 8.1 Update -versio.

tällaistakin tietoa levitellään netissä:

The days of Windows being a system hog are gone.

So modest are the requirements for Windows 10, you may be able to run it on machines that shipped with Windows Vista eight years ago.

But just how low can Windows 10 go when it comes to PC specs? Since Microsoft released the OS for testing last year people have been loading Windows 10 onto hardware dating back to 2003 - eons ago on the PC refresh timescale.

http://www.techrepublic.com/article/windows-10-on-an-old-pc-when-it-comes-to-specs-how-low-can-you-go/

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #24 : la 06.02.2016, 13:13:42 »

tarkoititko tätä?:

Jos haluat päivittää tietokoneesi tai tablettisi Windows 10:een, tarvitset vähintään seuraavanlaisen laitteiston.
Varmaankin. Tuokin linkki ohjautuu ei-windows-käyttiksessäni osoitteeseen
https://www.microsoft.com/library/errorpages/smarterror.aspx?aspxerrorpath=/fi-fi/windows/windows-10-specifications#sysreqs

"The URL may be misspelled or the page you're looking for is no longer available"
« Viimeksi muokattu: la 06.02.2016, 13:16:10 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #25 : la 06.02.2016, 19:00:17 »

tarkoititko tätä?:

Varmaankin. Tuokin linkki ohjautuu ei-windows-käyttiksessäni osoitteeseen
https://www.microsoft.com/library/errorpages/smarterror.aspx?aspxerrorpath=/fi-fi/windows/windows-10-specifications#sysreqs

"The URL may be misspelled or the page you're looking for is no longer available"
ehkäpä testailu jollain sopivalla user agent switcherillä auttaisi?
testasin tällä selainlaajennuksella mutta pääisn kaikilla vaihtoehdoilla sivulle..

et kuitenkaan tuolla ongelmalla päässyt pelaamaan chromella.

tässä kuvia sivusta:
http://kuvanjako.fi/ihjw3-1920.png
http://kuvanjako.fi/5agiv-1920.png
http://kuvanjako.fi/nh75j-1920.png
http://kuvanjako.fi/tdxm5-1920.png
http://kuvanjako.fi/3xmlo-1920.png
http://kuvanjako.fi/92kv5-1920.png
http://kuvanjako.fi/ghjt4-1920.png

« Viimeksi muokattu: la 06.02.2016, 19:21:22 kirjoittanut a4 »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #26 : su 07.02.2016, 17:33:34 »
Kappas vain. Mikkisoft estää sivujen näytön Ubuntun Fierfoxissa mutta ei saman Ubuntun Cromessa eikä Windowsin Firefoxissa.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #27 : ke 10.02.2016, 17:31:03 »
Mystisille Windows 10 -päivityksille tuli loppu, uutisoi digitoday.fi. Uutisessa mukana linkki jatkossa kaikkia päivityksiä koskevaan sivustoon. Olen silti varma, että tietenkin Win 10:ssä on myös mahdollisesti useampikin takaportti, josta kuluttaja ei tiedä mitään.

Seuraava pläjäys koskien tähän mennessä tapahtuneita: Windows 10 pähkinänkuoressa.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #28 : ke 16.03.2016, 11:05:31 »
Tekniikka & talouslehdessä Windows 10 seuraavaa:

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kymppi-tulee-halusit-tai-et-nain-voit-estaa-automaation-6531649

Minulla on aika vanha läppäri joka Windows 7 toimii mallikkaasti.

Jos  Windows 10 päivittyy automaattisesti, lienee ongelmia Läppärissäni kun on vanha ja vähätehoinen, mutta kaikki aikanaan.

Pitänee tutustua linkin tietoihin tarkasti.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #29 : ke 16.03.2016, 11:37:26 »
Vaikka Win10 olisi kuin taivaan lahja, väkisin asentuminen herättää kiukkua ja nostattaa niskakarvat pystyyn.  >:(

Olen määritellyt asetuksissani että Win8.1 voi ehdotella updateja, mutta automaattisesti se ei niitä saa alkaa asentamaan. Kun on tässä ollut pientä kummallisuutta koneen kanssa alkuvuoden mittaan, olen tullut valinneeksi tehdasasetukset jo kaksi tai kolme kertaa. Auta armias jos olisin unohtanut rukata tuota updatea, olisikohan se kymppä puskenut sieltä läpi vaikka väkisin...

Olen vähän harkinnut josko ostaisi erään halvan läppärin. Olen kuitenkin 90-luvulta asti käyttänyt pöytäkoneita. Jos minulla olisi läppis jossa Win10 (kun ei ne kai muutakaan myy), niin sitten varsinkin haluaisin että pöytäkoneella on edelleen Win8.1 niin saa vaikka vähän vaihtelua aikansa kuluksi.
"The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

JC

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #30 : ke 16.03.2016, 20:57:32 »
Norma (Ja muutkin),

Jos et halua Win 10:iä, asenna ja suorita GWX Control Panel. Pitäisi toimia Win 8.1 -versioonkin. Ei sisällä mitään haitakkeita (Softaa mainosti MikroBittikin artikkelissaan Näin estät Windows 7:n tai 8:n päivittymisen Windows 10:ksi).

Tuo ilmaissofta ehti tulla verkkoon vasta sen jälkeen, kun olin jo ehtinyt poistaa manuaalisesti kaikki win 7:n mukaan ympätyt telemetria- ja kymppipäivitykset. Niistä olen linkannut tuonne tietokoneketjuun.

Ongelma on kuitenkin edelleen siinä, että Microsoft voi nimetä samat päivitykset uusiin nimiin, jolloin näitä joutuu poistamaan uudelleen. Hätää ei kuitenkaan ole, sillä lukemattomat ihmiset kyttäävät tätä touhua jatkuvasti, ympäri muailman.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #31 : ke 16.03.2016, 22:14:31 »
Tässä lisää Mikrobitin neuvoja tyrkytyksen hiljentämiseksi
Näin hiljennät Windows 10:n tyrkytyksen

Oma kokemuksensi on Win 7:ssa, joita edelleen on yli puolet netin pöytätietokoneista,
että tuossa ensimmäisenä estettävänä mainittu Windows-päivitys KB 2952664 tuppautuu parin kuukauden välein vaikka olen sen kieltänyt, ja yrittäessään päivittyä jättää koneen buutin päättymättömään luuppiin. En vielä ole oppinut missä vaiheessa Ctrl+Alt+Del on annettava että luupin saa katkaistua ja pääsee sisään kirjautumaan mutta yrittämällä lopulta onnistuu.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #32 : to 17.03.2016, 00:55:45 »
Niin paljon pahaa kuulee tuosta win10:stä, että päivitän sen vasta kun on pakko. Heinäkuuhun saakka kuulemma ilmaista, mutta toimivathan nuo aiemmat versiot vielä pitkään. Windowsin kanssa pitää aina muistaa se, että vasta myöhäiset versiot ovat päivityksen arvoisia, varhaiset ovat aina bugeja täynnä.

ps. Ilmeisesti tämänhetkisessäkin päivitysversiossa on edelleen suuria ongelmia, joten kantsii kai odottaa... :P
« Viimeksi muokattu: to 17.03.2016, 23:51:13 kirjoittanut Toope »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #33 : ke 23.03.2016, 15:38:52 »
Eilen, kun olin katsomassa Läppäristäni, yhdistettynä  TV:hen JYP - SaiPa peliä, alkoi Windows 10 päivittymään.

No! Olin ottanut ruksaamalla ilmoituksen päivityksestä pois, tarkemmin katsomatta kuten aina ennenkin (oli kai ilmoitus, että päivittää Windows 10 tunnin sisällä).

Päivitys kesti noin tunnin kaikkinensa ja nythän se on Läppärissä.

Kun päivitys alkoi, siirryin pöytäkoneelleni ja aloin katsomaan siitä SaiPan edesottamuksia ja hyvinhän SaiPalle kävi, kun voitti JYP:in.

Nyt Windows 10 toimii mallikkaasti Läppärissäni.

Muisto Keijo Kullervo

"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #34 : to 31.03.2016, 21:04:04 »
Ostin Lenovo 100S -läppärin (11,6"). Enhän minä tällaista tarvitse, mutta halusin jotain upouutta ja tutustua Windows 10:een.

Vaikea nyt sitten sanoa mikä johtuu mistäkin. Heti alkuunsa meni uuden laitteen käyttämisen ilo pahasti vituralleen, kun koneen auki räplättyäni onnistuin jollain helkkarin ilveellä valitsemaan (en käsitä miten, vai valitsiko kone itse) asennuskieleksi tanskan. Enhän minä niistä valikoista sitten ymmärtänyt hevon sitä sun tätä. Yritin hankkiutua tehdaspalautukseen, mutta ilmeisesti tällä koneella ei sellaista ole, vaan kymppä pitää ladata netistä tikulle jos ikinä haluaa uudelleen asentaa. Onnistuin löytämään netistä ohjeet joilla haluttu käyttökieli kopioitiin ilmeisesti käyttäjä/sähköpostitilistäni kaikille profiileille mitä on tai tuleman pitää. Toivon ettei tanska vaani enää missään, ainakin Velkommen muuttui suomenkieliseksi.

Seuraava ongelma oli että en saanut langatonta verkkoa toimimaan Mokkulalla. Laite kysyy suojasanaani ja se ei sille kelpaa, vaikka on kyllä se mikä Mokkulassakin vilahtaa kun sen käynnistää. En tiedä onko tällä merkitystä koska tietenkin jos ikinä raahaisin kannettavan minnekään mukanani, kuitenkin käyttäisin Mokkulaa tod.näk. USB-porttiin kytkettynä (jolla se nytkin toimii), eli käytössä ei edes olisi langaton yhteys koneelta Mokkulaan. Jos semmoista yhteyttä käyttää niin Mokkulanhan pitää olla pistorasiassa, ja sitä ei välttämättä ole tarjolla missä vain.

Paitsi enhän minä ikinä missään käy mihin pitäisi kannettava saada mukaan. Sikäli täysin turha ostos. Rantsuun en vie mitään arvotavaraa ja edes siellä pyhitän oloni ei-netissä-olemiselle.

Täällä Jatkumolla jostain syystä en nyt pysty käyttämään kursiivia, boldausta enkä alleviivausta.

Enkä näemmä hymiötäkään tuolta ylärivistä klikkaamalla :P

Asia jota en tullut juurikaan ajatelleeksi etukäteen on tämä kirottu lähinäön heikentyminen. Joudun nykyään monitorin äärelläkin kiskomaan silmälaseja kohti nenänkärkeä, ja läppärin kanssa vieläkin pidemmälle kuin pöytäkoneen monitorin. Lopputulos on tukehtumisen tunne. Pitänee kokeilla pelittäisivätkö yhdet ikivanhat vähemmällä miinuksella varustetut lasini. Kaksiteholaseja en välittäisi ostaa.
« Viimeksi muokattu: to 31.03.2016, 21:05:54 kirjoittanut Norma Bates »

JC

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #35 : pe 01.04.2016, 22:22:11 »
En se ollutkaan minä joka sen tanskan valitsi kymppiä asentaessa. Asensin tänään pöytäkoneelleni uudestaan Win8.1:n ja tein sen ekaa kertaa USB-tikulta, enkä siis valinnut koneella olevaa tehdasasetusta, kuten olen tähän mennessä tehnyt. Tämä sen vuoksi että viimeksi kun asensin 8.1:n ilmestyi näyttööni vanha taustakuva jota olin käyttänyt ennen tehdasasetusten palauttamista. Eli selvästikään asennus ei ollut ollut "puhdas", vaikka aina valitsen että kaikki tiedostot hävitetään. Nyt kun siis asensin tuota 8.1:stä, huomasin että kyselypötkön yläpuolella luki nytkin danske, sellaisessa kohdassa ettei sitä voi muuttaa eikä valita toisin. Kumpikin koneeni on Lenovo-merkkinen, ja ehkäpä näillä on joku ihme tykästyminen Tanskaan. Oli miten oli, laitoin kaikkiin sellaisiin kohtiin mihin valinnan sai tehdä tietenkin finsk, ja lopputulos oli sitten suomenkielinen, eikä tanskaa näy missään.

Se että läppärille jäi tanska kummittelemaan komentokieleksi oli siis selkeä virhe Windows 10:ltä. Eilen kun hain netistä ohjeita kielen muuttamiseen, päädyin jollekin sivulle missä joku kysyi tätä asiaa ja vastaaja oli sanonut ettei koneen pitäisi sellaista tehdä että se jättää väärän kielen käyttökieleksi kun on itse valinnut vaikkapa suomen. Ja tilanne siis selvisi sillä että kielivalinta kopioitiin tililtä muille tileille, siis kaiketi järjestelmänvalvojan käyttöoikeuksilla varustetulta tililtä mille tahansa tilille joka nyt tai tulevaisuudessa on käytössä.

Minulla ei ole koskaan ollut kuin yksi tili. Nyt siitä on semmoinen pikku probleemi että kun kumpikin koneeni on saman tilin alaisuudessa, niin tilille kirjautuessani saan saman taustakuvan kummallekin koneelle. Ja mieluummin kyllä eri koneella pitäisin eri kuvaa. Mutta viitsinkö tätä varten luoda jommallekummalle koneelle käyttäjätiliä (jolla ei sitten tietenkään olisi järj.valvojan oikeuksia), en tiedä.

JC

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #36 : la 02.04.2016, 01:23:07 »
Eilen, kun olin katsomassa Läppäristäni, yhdistettynä  TV:hen JYP - SaiPa peliä, alkoi Windows 10 päivittymään.

No! Olin ottanut ruksaamalla ilmoituksen päivityksestä pois, tarkemmin katsomatta kuten aina ennenkin (oli kai ilmoitus, että päivittää Windows 10 tunnin sisällä).

Päivitys kesti noin tunnin kaikkinensa ja nythän se on Läppärissä.

Kun päivitys alkoi, siirryin pöytäkoneelleni ja aloin katsomaan siitä SaiPan edesottamuksia ja hyvinhän SaiPalle kävi, kun voitti JYP:in.

Nyt Windows 10 toimii mallikkaasti Läppärissäni.

Muisto Keijo Kullervo

Hyvä niin, itse ajattelen vielä odottaa, kun bugeja korjataan. Win 8.2- versio itselläni, senkin päivitys oli ongelmallista. Katsotaan syssymmällä...
goo

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #37 : la 02.04.2016, 08:40:48 »
Hyvä niin, itse ajattelen vielä odottaa, kun bugeja korjataan. Win 8.2- versio itselläni, senkin päivitys oli ongelmallista. Katsotaan syssymmällä...

Tarviiko sinun välttämättä jokaista W10-viestiä kommentoida kertomalla odottavasi vielä?(ret.kys.)
Uskoisin, että pari ensimmäistä kertaa olisi riittänyt.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #38 : la 02.04.2016, 09:57:08 »

Asia jota en tullut juurikaan ajatelleeksi etukäteen on tämä kirottu lähinäön heikentyminen. Joudun nykyään monitorin äärelläkin kiskomaan silmälaseja kohti nenänkärkeä, ja läppärin kanssa vieläkin pidemmälle kuin pöytäkoneen monitorin. Lopputulos on tukehtumisen tunne. Pitänee kokeilla pelittäisivätkö yhdet ikivanhat vähemmällä miinuksella varustetut lasini. Kaksiteholaseja en välittäisi ostaa.

Kun painat kontrollia ja pyörität hiirosta saat tekstin haluamaasi kokoon.  Ei tarvitse laseja.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #39 : la 02.04.2016, 10:17:43 »

Kun painat kontrollia ja pyörität hiirosta saat tekstin haluamaasi kokoon.  Ei tarvitse laseja.

Joo mutta jos teksti alkaa olemaan sellaista kissankokoista, niin se vie hirvittävästi ruututilaa.

JC