Kirjoittaja Aihe: Rempat ja remputus – kremppailu  (Luettu 62900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

socrates

• Vieras
Vs: Rempat ja remputus – kremppailu
« Vastaus #960 : pe 09.03.2018, 09:59:50 »
^ Lyijyä olen luultavasti saanut ihan liikaa. Käytin nuorena töissä kymmenisen vuotta raivaussahaa, jonka pakokaasupilvi ympäröi pään ja bensa oli lyijyistä. Muutenkin olen keskusta-asukkina altistunut lyijyä.

socrates

• Vieras
« Vastaus #961 : pe 09.03.2018, 10:02:26 »
Kun isovarpaan tyvi on yllättäen hiukan parempi, rupesi vasen akilles jostain kumman syystä vaivaamaan. Siinä on ollut silloin tällöin pientä kipua, mutta yleensä ei ole haitannut. Akillesvaivoja en todellakaan halua, ne ovat ikäisilläni yleisiä ja hankalia.
Mulla oli aikoinaan aerobiciä haittaava akillesvaiva, mutta se parani, kun vaihdoin parempiin (omaan jalkaani paremmin sopiviin) kenkiin. Tied sitten kuinka yleinen syy vääränlaiset kengät ovat.

Käytän pitemmillä kävelymatkoilla Mbt-kenkiä, joiden pitäisi olla jalkaystävälliset. En keksi muuta selitystä kuin että hiihtäminen on ärsyttänyt sitä. Toki se on kovilla pakkasilla myös altistunut kylmälle.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #962 : pe 09.03.2018, 11:28:06 »
^
Ehkä lyhyt tulehduskipulääkekuuri ja lepo voisi olla paikallaan, kunnes akillesjänne rauhottuu?

Ja sitten kun on parantunut, ehkä pohjevenyttely voisi parantaa myös akillesjänteen toimintaa (jos et jo venyttele ennestään)? Kunhan ei venyttele liikaa, niin että se repeää. Tulehtuneena sitä ei kannattane venytellä.

Duodecim:
Tulehtunut tai repeytynyt akillesjänne on kipeä etenkin aamulla, ja kipu voimistuu kuormitettaessa. Jänteen seutu tuntuu aralta 2–6 cm:n pituudelta kiinnityskohdasta ja näyttää paksummalta (turvotus) kuin terveen puolen akillesjänne. Kipu pahenee nilkkaa koukistettaessa.
Jos ei pysty nousemaan varpaille ja jänteessä on kuoppa, kyseessä voi olla repeämä, ja tällöin on syytä mennä lääkäriin.

----

Ks. tuo linkki, siinä hoitoja, mm. kylmähoito.
Alkuhoitona kantakorotus.  ---> Voi olla että MBT-kenkä toimii täsmälleen päinvastoin??

socrates

• Vieras
« Vastaus #963 : pe 09.03.2018, 11:38:06 »
^
Ehkä lyhyt tulehduskipulääkekuuri ja lepo voisi olla paikallaan, kunnes akillesjänne rauhottuu?

Ja sitten kun on parantunut, ehkä pohjevenyttely voisi parantaa myös akillesjänteen toimintaa (jos et jo venyttele ennestään)? Kunhan ei venyttele liikaa, niin että se repeää. Tulehtuneena sitä ei kannattane venytellä.

Duodecim:
Tulehtunut tai repeytynyt akillesjänne on kipeä etenkin aamulla, ja kipu voimistuu kuormitettaessa. Jänteen seutu tuntuu aralta 2–6 cm:n pituudelta kiinnityskohdasta ja näyttää paksummalta (turvotus) kuin terveen puolen akillesjänne. Kipu pahenee nilkkaa koukistettaessa.
Jos ei pysty nousemaan varpaille ja jänteessä on kuoppa, kyseessä voi olla repeämä, ja tällöin on syytä mennä lääkäriin.

----

Ks. tuo linkki, siinä hoitoja, mm. kylmähoito.
Alkuhoitona kantakorotus.  ---> Voi olla että MBT-kenkä toimii täsmälleen päinvastoin??

Totta tuo pointti Mbt-kengistä, mutta kun olen käyttänyt niitä jo 10 vuotta ilman sanottavaa akillesongelmia, ei se ainakaan pääsyy tähän tilanteeseen liene.

Silloin kun jänne on kovin kipeä, sen kuntoutus voi olla hyvää aloittaa jarruttavilla liikkeillä eli nousee käsillä auttaen jonkun korokkeen reunalle päkiän varaan ja laskee siitä kantapäätä alas. Tuontyyppisiä olen tehnytkin, tosin jänne on nyt vain alakiinnityskohdastaan melko lievästi kipeä. Jotenkin epäilen, että nilkan lukkotilanne voi olla yksi altistava tekijä ja olen pyöritellyt nilkkaa auki.

Kunnon lepoa on vaikea järjestää, kun olen lähdössä pohjoiseen hiihtämään. Jos joku jalkavaiva äityy kovin pahaksi, täytyy yrittää potkia enemmän terveellä jalalla ja työnnellä käsillä.

Ihmeen paljon on hiihtäminen aiheuttanut erilaisia kremppoja :(.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #964 : pe 09.03.2018, 11:49:28 »
^ Mä luulen, että tulehtunutta jännettä ei kannata venytellä (vars. tuolla lailla kuin kuvaat), ettei se heikentyneenä katkea. Vasta sitten kun tulehdus on ohi, kannattaa venytellä. Ekana kannattaa rauhottaa tulehdus kylmähoidolla ja tulehduskipulääkkeellä.

Hiihdätkö jotain järkyttävän pitkiä matkoja? Onko jalassa parit villasukat? Voisiko se kylmä hiihtäessä, ja matilassa monoissa, altistaa akillesvaivoille?

Vanhoista villasukista voisi leikaten tehdä ylimääräiset nilkan lämmittimet. Tai kääräistä vaikka jokin neopreenin kappale nilkan ympäri (nahkaremmi- tai leveä kumilenksukiinnitys?). Vai olisikohan niitä nykyään semmoisia sukan muotoisia neopreenisia jalkojen lämmittimiä hiihtoon? (Lisäys: on, esimerkiksi tämmöisiä.)

Ainakin on olemassa eräsiteitä, joiden kanssa voi käyttää kunnon lämmintä varrellista saapasta. Varmaan mainiot umpihangessa muutenkin ja eräolosuhteissa.
« Viimeksi muokattu: pe 09.03.2018, 12:07:53 kirjoittanut kertsi »

socrates

• Vieras
« Vastaus #965 : pe 09.03.2018, 12:16:22 »
^ Hiihdän nykyään todella lyhyitä matkoja kuten hiihtoketjusta näkyy. Tosin pohjoisessa olisi tarkoitus enemmän.

Noi nilkkurit olisi pitänyt tehdä, luulen, että kylmyys on ärsyttänyt jännettä, koska toisen jalkavaiva takia olen joutunut käyttämään lyhytvartisia kenkiä kävellessä.

Ei jänteessä mitään akuuttia voimakasta tulehdustilaa ole, kun se ei ole turvonnut. Kipu myös vaihtelee voimakkaasti, välillä ei tunnu yhtään ja välillä häiritsee kävelyä. Varmasti mitään ei ole revennyt.

No, täytyy hiihtää maltillisesti pohjoisessa. Otan mukaan vastuskuminauhoja, joilla voin tehdä muutakin treeniä ja kuntouttaa kremppoja.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #966 : la 10.03.2018, 09:32:18 »
Kun isovarpaan tyvi on yllättäen hiukan parempi, rupesi vasen akilles jostain kumman syystä vaivaamaan. Siinä on ollut silloin tällöin pientä kipua, mutta yleensä ei ole haitannut. Akillesvaivoja en todellakaan halua, ne ovat ikäisilläni yleisiä ja hankalia.
Mulla oli aikoinaan aerobiciä haittaava akillesvaiva, mutta se parani, kun vaihdoin parempiin (omaan jalkaani paremmin sopiviin) kenkiin. Tied sitten kuinka yleinen syy vääränlaiset kengät ovat.

Käytän pitemmillä kävelymatkoilla Mbt-kenkiä, joiden pitäisi olla jalkaystävälliset. En keksi muuta selitystä kuin että hiihtäminen on ärsyttänyt sitä. Toki se on kovilla pakkasilla myös altistunut kylmälle.

Kylmyys voi hyvinkin saada akilleen kipeytymään. Mulla oli just yks nuori oppilas, joka valitteli jalkojensa kipeytyvän. Sitten näin hänen lähtevän kotiin treeneistä nykytapaan nilkat paljaina, vaikka ilma oli kylmä ja ilkeän viimainen. Motkotin asiasta aika pontevasti. Hän hankki itselleen sellaiset lämmiketöppöset, joita käyttää lämmittämään jalkoja ennen treeniä. Nilkkavaivat hävisivät sen siliän tien. Kertaakaan ei ole enää valitellut jalkojaan.

Mites olis, jos hiihtäessä pitäisit jotain kunnon lämmikettä nilkoissa - kunnolliset villasukat tai erilliset säärystimet?

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #967 : la 10.03.2018, 09:39:27 »
^ Hiihdän nykyään todella lyhyitä matkoja kuten hiihtoketjusta näkyy. Tosin pohjoisessa olisi tarkoitus enemmän.

Noi nilkkurit olisi pitänyt tehdä, luulen, että kylmyys on ärsyttänyt jännettä, koska toisen jalkavaiva takia olen joutunut käyttämään lyhytvartisia kenkiä kävellessä.

Ei jänteessä mitään akuuttia voimakasta tulehdustilaa ole, kun se ei ole turvonnut. Kipu myös vaihtelee voimakkaasti, välillä ei tunnu yhtään ja välillä häiritsee kävelyä. Varmasti mitään ei ole revennyt.

No, täytyy hiihtää maltillisesti pohjoisessa. Otan mukaan vastuskuminauhoja, joilla voin tehdä muutakin treeniä ja kuntouttaa kremppoja.

Vähän kyllä komppaan kertsiä tässä venyttelyasiassa. Jos jänne on kipeä, niin onhan siellä jonkinasteista tulehdusta. Venyttelyt ja liikuttelut pitäis pysyä koko ajan kipurajan alla. Pitää myös olla valppaana harjoitteiden jälkivaikutuksista ja vähentää ja keventää harjoituksia, jos niiden jälkeen akillesoireet pahenee. Sellainen dynaaminen keveä ja kevyellä vastuksella tehty liikuttelu varmaan on ihan ok, jos se ei aiheuta kipua. Mutta paljon voimaa vaativa ja ääriasentoihin saakka menevää välttelisin niin kauan kuin kipuilua on. Liikkuessa jänne pitää pitää lämpimänä vaikka jollain säärystimillä. Rasituksen jälkeen taas kannattaa rauhoitella kylmähoidolla - jonka jälkeen ei sitten heti saa liikkua, kun on jännealueen just kylmentänyt.

socrates

• Vieras
« Vastaus #968 : la 10.03.2018, 10:15:25 »
^ Juu, olen jumpannut kevyesti ja akilles on jo parempi. Ostin kahdet villasukat ja villahousutkin. Jos tosi kylmää, voin kietoa jotain nilkan ympärille.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #969 : la 10.03.2018, 12:47:54 »
Forumin Intersport on tänään klo 19 asti auki, ja sieltä löytyy esim nämä monosuojukset/lämmittimet (49,90 eur):
https://www.intersport.fi/fi/tuote/lillsport-bootcover-thermo-tarvike-56429696/

socrates

• Vieras
« Vastaus #970 : la 10.03.2018, 12:54:34 »
Forumin Intersport on tänään klo 19 asti auki, ja sieltä löytyy esim nämä monosuojukset/lämmittimet (49,90 eur):

Omistan tuollaisetkin.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #971 : la 10.03.2018, 14:58:07 »

Omistan tuollaisetkin.

Mutta se pohjimmainen ongelma ja kremppojen todellinen syy taitaa olla useimmille liikunnasta nauttiville tuttu vaikeus uskoa, että lepo ja rasituksen vähentäminen olis krempoille jotakuinkin aina se paras ensihoito. Sen jälkeen taas kremppohin johtaneisiin syihin - kehon epätasapainotiloihin ja linjaukseen ja suoritustapojen virheisiin - pureutuminen ja varsin suurta kärsivällisyyttä vaativa tekniikan ja kehollisten epätäydellisyyksien korjaaminen. Se kun vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja nöyryyttä. Tavoitteellista liikuntaa harrastaville harvoin niitä omia vahvuuksia nuo. Enemmän yleensä löytyy kykyä puskea sisulla läpi kipujen ja väsymyksen. Painaa kunnes kaatuu.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #972 : la 10.03.2018, 15:05:51 »

Omistan tuollaisetkin.

Mutta se pohjimmainen ongelma ja kremppojen todellinen syy taitaa olla useimmille liikunnasta nauttiville tuttu vaikeus uskoa, että lepo ja rasituksen vähentäminen olis krempoille jotakuinkin aina se paras ensihoito. Sen jälkeen taas kremppohin johtaneisiin syihin - kehon epätasapainotiloihin ja linjaukseen ja suoritustapojen virheisiin - pureutuminen ja varsin suurta kärsivällisyyttä vaativa tekniikan ja kehollisten epätäydellisyyksien korjaaminen. Se kun vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja nöyryyttä. Tavoitteellista liikuntaa harrastaville harvoin niitä omia vahvuuksia nuo. Enemmän yleensä löytyy kykyä puskea sisulla läpi kipujen ja väsymyksen. Painaa kunnes kaatuu.

No mutta totta kai. Hienoin urheilija jonka tiedän on eräs kestävyysjuoksija, joka legendan mukaan kärrättiin leiriltä lentokoneeseen rullatuolissa ylirasituksen takia. Kahdesti.

Poissa RGR

• Konkari
  • etelänhämyhaikara
« Vastaus #973 : la 10.03.2018, 19:33:40 »
Useat meistä tuntevat sanonnan: Tehdä jtkin hiki päässä

Minulla on sellainen pää, että hikeä pursuaa jos on hiukankin liikuntaa. Olen ollut aina sellainen. Kainalot pysyy kuivana mutta pää on märkä.

Olenko normaali?

socrates

• Vieras
« Vastaus #974 : la 10.03.2018, 19:34:49 »

Omistan tuollaisetkin.

Siinä vaiheessa, kun lähes kaikki nivelet jo ronaavat, on myöhäistä höllätä treeniä, koska kunnossa olevat lihakset enää pitävät äijää kasassa.

Tottakai huoltavaa pitää tässä iässä olla valtaosa liikunnasta oli vammoja tai ei.

socrates

• Vieras
« Vastaus #975 : la 10.03.2018, 19:37:49 »

Omistan tuollaisetkin.

No mutta totta kai. Hienoin urheilija jonka tiedän on eräs kestävyysjuoksija, joka legendan mukaan kärrättiin leiriltä lentokoneeseen rullatuolissa ylirasituksen takia. Kahdesti.

Väätäinen treenasi Brasiliassa valtavia määriä akillesjänteellä, joka oli niin kipeä, että liikkeelle lähtiessä kävelykin oli surkeaa nilkuttamista. Lisäksi oli mahahaava ja taisi olla muutakin kremppaa.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #976 : la 10.03.2018, 19:46:12 »

Minulla on sellainen pää, että hikeä pursuaa jos on hiukankin liikuntaa. Olen ollut aina sellainen. Kainalot pysyy kuivana mutta pää on märkä.

Olenko normaali?
Sama vika täällä. Naama on lisäksi usein ihan helakanpunainen, kuten esim. tänään kuntosalitreenin aikana ja jälkeen. Yläkroppa kyllä hikoaa muutenkin, varsinkin kainaloista ja rintojen alta.

Toisaalta sormet, ranteet, nilkat ja jalkaterät palelevat vastaavasti muulloin. Liekö huono verenkierto tai hermotuksessa häikkää? Ehkä pitää taas alkaa pitää villasukkia yöllä. Väljät tohvelit käytössä sisätiloissa.
« Viimeksi muokattu: la 10.03.2018, 19:49:27 kirjoittanut kertsi »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #977 : la 10.03.2018, 19:46:46 »
Väätäinen treenasi Brasiliassa valtavia määriä akillesjänteellä, joka oli niin kipeä, että liikkeelle lähtiessä kävelykin oli surkeaa nilkuttamista. Lisäksi oli mahahaava ja taisi olla muutakin kremppaa.

Taisinkin lukea siitä, olisiko ollut peräti siinä omaelämänkerrassa. Tarina meni jotenkin niin, että jänne olisi katkennut ilman sitä rasitusta johon elimistö on tottunut. Tietysti treenit piti aloitella aika varovasti.

Julma oli tietenkin julma, mutta oli niitä vieläkin hullumpia.

socrates

• Vieras
« Vastaus #978 : la 10.03.2018, 19:55:28 »

Olenko normaali?
Sama vika täällä. Naama on lisäksi usein ihan helakanpunainen, kuten esim. tänään kuntosalitreenin aikana ja jälkeen. Yläkroppa kyllä hikoaa muutenkin, varsinkin kainaloista ja rintojen alta.

Toisaalta sormet, ranteet, nilkat ja jalkaterät palelevat vastaavasti muulloin. Liekö huono verenkierto tai hermotuksessa häikkää? Ehkä pitää taas alkaa pitää villasukkia yöllä. Väljät tohvelit käytössä sisätiloissa.

Minulla on erittäin palelevat kädet ja jalatkin palelevat ajoittain. Laitoin äsken villasukat, vaikka täällä on +24. Juttelin siitä tutun lääkärin kanssa ja käytti termiä säätelyjärjestelmän häiriö.

Poissa RGR

• Konkari
  • etelänhämyhaikara
« Vastaus #979 : la 10.03.2018, 21:59:29 »

Olenko normaali?

Minulla on erittäin palelevat kädet ja jalatkin palelevat ajoittain. Laitoin äsken villasukat, vaikka täällä on +24. Juttelin siitä tutun lääkärin kanssa ja käytti termiä säätelyjärjestelmän häiriö.

Minulla taas yläkroppa, päätä lukuunottamatta, palelee enstex eniten. Alkaa semmoinen tärinä jo ihan helposti, vaikka olisi miten hyvin pukeutunut. Sitten jos saa liikkumalla yläkropan lämpimäksi, päästä alkaa hiki lentää.

Sormet ja varpaat minulla on  yleensä pysyneet lämpiminä.