Kirjoittaja Aihe: Rempat ja remputus – kremppailu  (Luettu 30627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xantippa

• Konkari
Vs: Rempat ja remputus – kremppailu
« Vastaus #780 : to 05.10.2017, 15:05:16 »
Veikkaukseni on, että valtaosa pateista on ihan vaarattomia, vaikka kaikki patit kyllä ehdottomasti kannattaakin tarkistaa. Hoikilla naisilla on muuten pienempi rintasyöpäriski, ihan vaan tiedoksi.

Jos joudutaan ottamaan biopsia, ainakin joskus joudutaan se ottamaan ainakin rinnasta niin, että on mammigrafia-laitteen puristus päällä, jotta osataan osua oikeaan kohtaan. Kannattaa ottaa kipulääkettä ennakkoon silloin, jos on sen tyyppiset rinnat, että sattuu. Rauhoittava lääkekin on jees. Itse otan sekä että ihan tavan mammografiaankin, kun on sellainen rintatyyppi, että se kipu on perkeleestä. Kainalossa rauhaset ovat kyllä sen verran pinnalla, että ko. mammografiaohjausta ei tarvita (veikkaus).

Mulla oli kerran patti rinnassa, ja se vastauksen odottaminen biopsiasta oli kamalaa.

Tämä oli hyvää tietoa - jostain syystä kipu- saatika rauhoittavat lääkkeet ei ole itsellä käynyt ikinä mielessäkään, vaikka mammografia oikeasti on harvoja paikkoja, joissa vesi valuu silmistä pelkän kivun vuoksi. Tiivis rintakudos ei aina ole ilo. Tosin rauhoittavia lääkkeitä ei ole kotiapteekissa:-), mutta jotain potkaisevaa kipua lääkitsevää voisi kai harkita, todennäköisesti jopa toimisi kunnolla, kun yleensä ei ole tarvetta käyttää mitään.

Tuli muuten käytyä silmälaserissakin ilman lievitystä, jälkeenpäin kuulin, että sielläkin olisi ollut mahdollisuus hommaa helpottaa. Mutta kysymykseen käytätkö lääkitystä vastasin tietysti en:-) tämä on jälkeenpäin vähän naurattanut, mutta silloin kyllä niinkään ei.

T: Xante

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #781 : to 05.10.2017, 16:07:53 »
Mammografiassa ei mitään (kuulema tiivis rintakudos). Ultrassakaan ei mitään. Kumma juttu. Selkeä patti kun kerta TK-lääkärikin sen löysi, mutta UÄ:ssä vain normaaleja imurauhasia ja rasvaa.

Höh. Noh, en tiedä viitsinkö tuota pohtia. Siis sitä miten moneen kertaan on tullut lehdissä vastaan että mitään ei löydy tutkimuksissa ja sitten onkin syöpä.

Minua mammo ei sattunut rintoihin, mutta niska ja selkä olivat koetuksella kun piti olla niin vaikeissa asennoissa. Siihen laitteen muotoiluun voisi kyllä panostaa...
Nyyhky-yhteiskunnan syrjäyttämä.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #782 : ti 24.10.2017, 15:17:40 »
Selkä ollut kipeä koko syksyn. Kiropraktikolla käyntikin vain pahensi asiaa ja kisat jäivät väliin. Treenaamaan on kuitenkin kohtalaisesti pystynyt, kun on jättänyt varsinkin tärähdystä aiheuttavat liikkeet väliin.

Kipu on erilaista kuin aiemmissa selkäkrempoissa. Onneksi sikäli vaaratonta ettei yhtään säteile jalkoihin. Luulin jo välillä saaneeni alaselän pysyvästi parempaan kuntoon, mutta liika itseluottamus kostautui liikana reuhomisena >:(.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #783 : ti 24.10.2017, 15:23:42 »
Niksauttiko kiropraktikko?

Itse kammoan niksautteluja. Minulla on sellainen käsitys, että kiropraktikot ja osteopaatit saatikka kalevalaiset jäsenkoraajat eivät olisi yhtä ammattitaitoisia kuin fysitoterateutit (OMT?). Lihashieronta/urheiluhieronta on kyllä usein ok (jos ei ole lihastulehdusta), mutta manipulaatiohoitoja tosiaankin kammoan. Ja kahden tennispallon avullakin voi hieroa omaa selkäänsä lattialla, kunhan varoo nikamia - eli ei siis nikamien kohdalla niitä, vain lihaksiston kohdalla.

Jos sun salilla on jumppapallo, ja jos et paljon tee core-harjoituksia, suosittelen lämpimästi jumppapallojumppaa vartalon syville tukilihaksille vatsassa, selässä ja kyljissä. Eikä ne pallot paljon maksa, vaikka ostaisi kotiinkin sellaisen, ja käyttäisi vaikka työtuolina tai telkkarinkatsomistuolina. Toinen hyvä härveli kotona tai salilla on tasapainolauta. Juutuupista löytää molempiin jumppavinkkejä. Ja sitten on semmoisia tyynymäisiäkin tasapainovempaimia, joita voi käyttää ihan tavallisessa tuolissakin. Muistaa vaan hyvän ryhdin istuessa.
« Viimeksi muokattu: ti 24.10.2017, 15:33:07 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #784 : ti 24.10.2017, 15:27:10 »
Oma toinen käsivarteni (hauis ja alakäsivarsi) ja lapa ovat vähän rauhottaneet, kun höllinsin käsien salitreeniä ja aloin venytellä useammin käsiä.
« Viimeksi muokattu: ti 24.10.2017, 15:29:31 kirjoittanut kertsi »

Paikalla socrates

• Konkari
« Vastaus #785 : ti 24.10.2017, 15:33:31 »

Itse kammoan niksautteluja. Minulla on sellainen käsitys, että kiropraktikot ja osteopaatit saatikka kalevalaiset jäsenkoraajat eivät olisi yhtä ammattitaitoisia kuin fysitoterateutit (OMT?). Lihashieronta on kyllä usein ok (jos ei ole lihastulehdusta), mutta manipulaatiohoitoja tosiaankin kammoan.

Jos sun salilla on jumppapallo, ja jos et paljon tee core-harjoituksia, suosittelen lämpimästi jumppapallojumppaa vartalon syville tukilihaksille vatsassa, selässä ja kyljissä. Eikä ne pallot paljon maksa, vaikka ostaisi kotiinkin sellaisen, ja käyttäisi vaikka työtuolina tai telkkarinkatsomistuolina. Toinen hyvä härveli kotona tai salilla on tasapainolauta. Juutuupista löytää molempiin jumppavinkkejä. Ja sitten on semmoisia tyynymäisiäkin tasapainovempaimia, joita voi käyttää ihan tavallisessa tuolissakin. Muistaa vaan hyvän ryhdin istuessa.

Kiropraktikko, jolla olen käynyt 30 vuotta ja edustaa alansa ehdotonta huippua (olen kolunnut kauheasti erilaisia hoitoja). Yleensä on auttanut tai ei ainakaan pahentanut, mutta saattoi vaikuttaa, että tein juuri ennen hoitoa kovan treenin jonkin verran kipeällä selällä.

Tasapainolaudalla olen joskus kuntouttanut polvea.

Nyt olen kokeillut kaikenlaista kuntouttavaa liikettä mutten vielä ole löytänyt viisastenkiveä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #786 : ti 24.10.2017, 15:43:45 »
Itselläni jumppapallo jumpalla on ollut selvästi selkäkipuja vähentäviä vaikutuksia. Alunperin opin fysioterapeutin ohjaamana liikkeet, ja sitten olen juutuupista bongannut yhä uusia liikkeitä.

Tasapainolauta kuntouttaa koko kineettistä ketjua, nilkkoja, polvia, lonkkia, selkää.

Jo ihan sellainenkin kuntouttaa koko kineettistä ketjua, että seisoo tasaisella maalla jalka vähän koukussa yhdellä jalalla muutaman minuutin putkeen. Ja jos ei tarpeeksi haastetta, voi ottaa puntin tai (pienehkön) kahvakuulan käteen ja sillä vähän horjuttaa tasapainoa tekemällä epäsymmetrisiä liikkeitä, esimerkiksi puntin vientiä vartalon ympäri. Tasapainolaudalla se vaan tehostuu.

Ja pallotreenin (tai bosupallotreenin tai tasapainolauta- tai tasapainotyynytreenin) voi yhdistää kahvakuula- tai punttitreeniin ja taljatreeniin.

Ja taljallakin voi muuten treenata corea kun kuvittelee, että alasvedot tai sivulle vedot tekeekin syvillä vartalon tukilihaksilla.  Alasvedossa selkälihaksilla, ja molemmin käsin sivulle vedossa sivulihaksilla.
« Viimeksi muokattu: ti 24.10.2017, 15:47:14 kirjoittanut kertsi »

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #787 : ti 24.10.2017, 16:20:31 »

Itse kammoan niksautteluja. Minulla on sellainen käsitys, että kiropraktikot ja osteopaatit saatikka kalevalaiset jäsenkoraajat eivät olisi yhtä ammattitaitoisia kuin fysitoterateutit (OMT?). Lihashieronta/urheiluhieronta on kyllä usein ok (jos ei ole lihastulehdusta), mutta manipulaatiohoitoja tosiaankin kammoan. Ja kahden tennispallon avullakin voi hieroa omaa selkäänsä lattialla, kunhan varoo nikamia - eli ei siis nikamien kohdalla niitä, vain lihaksiston kohdalla.

No mulla taas fysioterapeutti hoiti ja hoiti samaa vaivaa, joka aina vain uusi hoidosta huolimatta. Lopulta fyssari itse ehdotti kiropraktikon käsittelyä. Vaiva, jota oli hoidettu jo kolmen vuoden ajan, parani jotakuinkin kokonaan kolmella hoitokerralla. Toki tuosta pitkittyneestä tilasta jäi - ehkä lopullisesti - taipumus saman paikan oireiluun herkästi. Mutta samaan jamaan ei ole sen jälkeen homma mennyt.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #788 : ti 24.10.2017, 22:28:22 »
Selkä ollut kipeä koko syksyn.

Itke vähän niin helpottaa.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Paikalla socrates

• Konkari
« Vastaus #789 : ke 01.11.2017, 22:27:29 »
Orastavia merkkejä selkävaivan paranemisesta.

Tein kaksi toimenpidettä:

1) Laitoin vanerilevyn sen sohvatyynyn alle, joka on lantioni kohdalla. Sohvan jousitus alkaa olla finaalissa ja kun makaan siinä kaikki illat peffan montussa, ylösnoustessa selkä on tuntunut pahalta.

2) Googletin liikkeitä nelikulmaisen lannelihaksen (quadratus lumborum) venyttämiseen. Vaikka alaselkävaivojen syyt ovat useimmiten rangassa eikä lihaksissa, tämänkertainen kipu saattaa osin tulla tuon lihaksen jumista.

Johan vihdoin olisi löytynyt edes jotain apua tähän kurimukseen?

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #790 : ma 27.11.2017, 09:54:56 »
Krempasta kremppaan.

Olin käyttänyt hoitavaa astmalääkettä yli 4 kk kun tulin siihen tulokseen että harvinaisen pitkään eli varmaankin 2 kk kestäneet vatsavaivat ja lisääntynyt närästys eivät kertakaikkiaan voi johtua muusta kuin siitä astmaläkkeestä. Se ärsyttää ruokatorvea, ja jotenkin se torviärsytys sitten saa vatsankin vaivailemaan. Minullahan on vatsavaivoja alvariinsa, mutta eivät ne sentään kk-kaupalla tapaa kestää. Olin käyttänyt sekaisin kaikenlaisia vatsalääkkeitä, lopulta jopa haponsalpaajia (joihin en mielelläni lähde koska nehän usein vain pahentavat tilannetta kun elimistö riehaantuu tuottamaan entistä enemmän happoa), en parane. Jätin kokeeksi astmalääkkeen pois ja muutamassa päivässä oli vatsa siedettävämpi...

Oli kohtalaisen normaalia olo keuhkojenkin osalta viikon ajan, kunnes sitten alkoi tulemaan pientä hengenahdistusta. Otin lääkkeen taas käyttöön ja yritän nyt pärjätä pienimmällä ylläpitoannoksella. Olin toivonut että minulla olisi, kuten aiemminkin, vain allergiakauden astma, mutta olen ilmeisesti jo niin kuppaisessa kunnossa että astma on jo vuoden ympäri läsnä jos vain yhtään mitään ärsykettä mistään elimistö itselleen keksii. Jos ei allergeeneja ole ärsykkeeksi, niin sitten kelpaa lämmönvaihtelut. Tai vaikka kosteuden. Tai ihan mikä hyvänsä, kun pitää olla vittumainen elimistö.

Seuraavaksi alkoikin sitten taas muutamanakin talvikautena kohdalle osunut yläselän/niskan/pään vaiva. Öisin menee keho jotenkin kuppuraan niin että käsivarret ovat kai liian edessä, ja niska ärtyy. Seurauksena sellainen hedari että yököttää ja maailma pyörii ympäri. 2012/13 tämä kesti kuukausia kun yritin tuolloin välttää särkylääkkeenkin syömistä koska vatsa. Silloin en oikein tiennyt vielä mistään mitään, mutta nyt kun kipu oli pahimmillaan, otin pakastimesta geelipussin jota käytetään kylmähauteena. Oikeaoppisesti se pitäisi kääräistä omaan kankaiseen pussiinsa, mutta jostain syystä minä en oikein pussin läpi saa siitä parhaita tehoja irti, joten jouduin sen taas lopulta kaivamaan pussista pois ja iskemään sellaisenaan niskaan. Tässä kohdin varmaan joku kirkuu että kauheat kudosvauriot, no, ihan miten vaan mutta tepsihän se kunnollinen kylmyys sitten.

Kaikenlaista hieromavälinettä ja piikkimattoa ja vaikka mitä on, ja sähköviitta ja lämpögeelilätty, mutta vaikuttaisi siltä että se kylmägeelilätty on tehokkain silloin kun kipu on jo pyörryttävää sortimenttia.

Muutenkin on kaikki paikat paskana. Kyynärpäät olleet jo ties kuinka kauan, ja milloin mikäkin. Nukuin viime yönä mielestäni hyvin, mutta nyt noustessa pomppi sydän sinne sun tänne, eli taas rytmihäiriöitäkin. Mittasin kokeeksi verenpaineen, se on normaali, samoin syke. Todellakin ihmettelen että minkä takia rytmihäiriössä on se tunne kuin sydän hakkaisi aivan miten sattuu ja ennenkaikkea nopeasti, kun kuitenkin mittarilla todennettuna se syke on aina ihan ok, tällä kertaa 65.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #791 : ma 27.11.2017, 19:17:31 »
Olen monta vuotta säästynyt siitepölyallergioiden vaivalta, mutta nyt on homeitiöiden aika ja silmiä kutittaa huolestuttavasti. :(

Hyvin kävi! Silmäoireet poistuivat eikä siis vakavampaa homeallergiaa ilmennytkään syksyllä. :)
Minä tässä vain, anteeksi.

Paikalla socrates

• Konkari
« Vastaus #792 : ti 28.11.2017, 12:20:16 »
Vanha rannevamma ruvennut taas vaivaamaan ja entistä pahemmin >:(.

Normalta kymppitason kremppailua.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #793 : ti 28.11.2017, 15:40:46 »
Olen huomannut muutaman asian sokerin vaikutuksista itseeni:

- aiheuttaa refluksia (ruokatorven alasulkijan falskaamista, eli ruoan takaisinvirtausta) vielä useamman tunnin ajan ateriasta (viimeksi 5 tuntia)
- heikentää yöunia
- aiheuttaa närästystä (tää epävarma)
- aiheuttaa kihtioireita

Paikalla socrates

• Konkari
« Vastaus #794 : ti 28.11.2017, 15:43:40 »
Olen huomannut muutaman asian sokerin vaikutuksista itseeni:

- aiheuttaa refluksia (ruokatorven alasulkijan falskaamista, eli ruoan takaisinvirtausta) vielä useamman tunnin ajan ateriasta (viimeksi 5 tuntia)
- heikentää yöunia
- aiheuttaa närästystä (tää epävarma)
- aiheuttaa kihtioireita

Ei ainakaan refluksia ja närästystä voi aiheuttaa. Tuskinpa muitakaan.

Jos ja kun et ole sokeria pelkältään syönyt, oireet aiheuttaa jokin sokerisen herkun muu aine.

Poissa Roger

• Konkari
  • BEWARE
« Vastaus #795 : ti 28.11.2017, 17:18:22 »
Ei ainakaan refluksia ja närästystä voi aiheuttaa. Tuskinpa muitakaan.

Jos ja kun et ole sokeria pelkältään syönyt, oireet aiheuttaa jokin sokerisen herkun muu aine.

Olisko ne sitten ne väriaineet, mitkä vaikuttaa?

Söin pussillisen englanninlakuja (mitkä ovat noin 80% huonompia kuin parikymmentä vuotta sitten) ja sain närästyksen, öklön olon, pientä tärinää käsiin ja vitutuksen.

Sokeri on saatanasta, välillä vaan tekee mieli.

Paikalla Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
  • Riihitontun ikkunasta avautuu
« Vastaus #796 : ti 28.11.2017, 19:51:09 »

Kuulomittaus. Oikeassa korvassa huononemaa.

Tuntuma oikeaan on olemassa, ja kertoo, että aivan kuin olisi lukossa. Jatkuvasti vettä korvassa, vaikkei ole.

?
KK: Kirjoittelen täällä (ja yleensäkin) kokemuksista, ajatuksistani, ja ideoista, vailla konkreettisempaa ehdotusta yhtään mistään, oli kyseessä kevyesti heitetty, tai muu siitä mahdollisesti poikkeavaksi koettu. Osin vaihtuva tyyli, tosin paljon löytämiseen liittyvää.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #797 : ke 29.11.2017, 10:28:12 »
Ostin iät ajat sitten pilatesrullan. Eilen purin sen viimein muovikääreistään. Oli nimittäin tuo selkä menossa jo siihen kuntoon että alkoi tulemaan taas rintakehään tiettyä ahdistusta jota keväällä kesti viikkotolkulla, jos en väärin muista. Ei tässä aina meinaa ahdistuksiaan erottaa kun milloin on närästys ja milloin mitäkin, mutta kun samaan jamaan oli sitä hedariakin jälleen, niin.

Asetin pötkön selkärankani taakse pystysuoraan, itseni ja sohvan selkänojan väliin. Levitin käsivarret sivuille asentoon Jeesus ristillä, ja levittelin käsiä hivenen taapäin. Pyörittelin olkapäitä, vatkasin ja vaivasin kroppaa eri liikkein. Puristin yläselän lihaksi runttuun pilatesrullaa vasten.

Ja katso. Huomasin miten ajan päästä rintakehäni "avautui" ja pystyin hengittämään paremmin. En ollut huomannutkaan että hengitykseni olisi jotenkin vajaata, mutta ero oli selkeä. Lihaksethan siellä tietysti varsinaisesti avautuivat. Tuntui kuin jonkinlainen "paino" olisi niskasta/päästä poistunut ja olo keventyi. Nyt tässä aamulla on jonkinlaista mikrohedarin aavistusta ollut, mutta ei lähimainkaan semmoista kuin aiempina päivinä. Niska sanoo ruti rati, mutta niin se varmaan sanoo elämäni loppuun asti. Naksuuhan tässä muutkin paikat.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #798 : ke 29.11.2017, 19:03:27 »

Kuulomittaus. Oikeassa korvassa huononemaa.

Tuntuma oikeaan on olemassa, ja kertoo, että aivan kuin olisi lukossa. Jatkuvasti vettä korvassa, vaikkei ole.

?
Katsoivatko korvaan kun mittasivat, onko vahaa tai muuta ahtaumaa. Terveyskeskuksessakin huuhtelevat korvat puhtaiksi.

Mikä muuten on sinulla WDK-piirteinen? We don't know? Windows Driver Kit?
« Viimeksi muokattu: to 30.11.2017, 03:21:46 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #799 : ke 29.11.2017, 21:45:17 »
Kakkelinnakkelit se pötkö mitään pysyvää helpotusta tuonut. Hedarin aamuinen siemen iti ja paski on olo. Ilmeisesti se on sitten jokaikinen päivä käsiteltävä tuota niskaa/selkää jollakin tavalla, kunnes se taas kyllästyy kränäämään.