Kirjoittaja Aihe: Rempat ja remputus – kremppailu  (Luettu 83702 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
  • Pyörii työssään & kierii pyöriessään
Vs: Rempat ja remputus – kremppailu
« Vastaus #1000 : to 19.04.2018, 18:34:16 »

Sitä olen ihmetellyt,
että kun nykyään puhutaan polviongelmista, jne,
niin ennen piti varmaan ryönätä pitkin tantereita,
esim juuri polvillaan,
jos vaikka keräilee jotain maastosta,
niin mitä tuo on tarkoittanut niille polvinivelille,
tuohon aikaan?

Vai onko syy ongelmien ilmenemättömyyteen siinä,
kunihmisten elinikä oli niin lyhyt,
jolloin esim nuo polvet eivät olleet kovin akuutti ongelma,
vaan jokin aivan muu?
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2
(Ehkä alkua tai loppua, tai sitä sun tätä)

socrates

• Vieras
« Vastaus #1001 : to 19.04.2018, 18:44:44 »

Sitä olen ihmetellyt,
esim juuri polvillaan,
tuohon aikaan?

vaan jokin aivan muu?

Ennen ei jostain käsittämättömästä syystä kärsitty niin paljon tuki-ja liikuntaelinten vaivoista. Osittain ne jäivät myös vakavampien rasitusten ja sairauksien varjoon ja niitä kutsuttiin myös eri nimellä kuten reumatismiksi.

Esimerkiksi keskitysleireillä, vankileireillä ja muissa vastaavissa paikoissa kituneet kertovat paljon muista pienistäkin krempoista mutteivät juurikaan nivelvaivoista, vaikka moni kevyeeseen työhön tottunut pakotettiin äkkiä johonkin kivilouhokselle.

Mutta varmasti moni klenkkasi kipeällä polvella, sitä vain pidettiin luonnollisena keski-ikäisen tilanteena.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #1002 : la 21.04.2018, 09:21:31 »

Sitä olen ihmetellyt,
esim juuri polvillaan,
tuohon aikaan?

vaan jokin aivan muu?

Ennen ei jostain käsittämättömästä syystä kärsitty niin paljon tuki-ja liikuntaelinten vaivoista. Osittain ne jäivät myös vakavampien rasitusten ja sairauksien varjoon ja niitä kutsuttiin myös eri nimellä kuten reumatismiksi.

Esimerkiksi keskitysleireillä, vankileireillä ja muissa vastaavissa paikoissa kituneet kertovat paljon muista pienistäkin krempoista mutteivät juurikaan nivelvaivoista, vaikka moni kevyeeseen työhön tottunut pakotettiin äkkiä johonkin kivilouhokselle.

Mutta varmasti moni klenkkasi kipeällä polvella, sitä vain pidettiin luonnollisena keski-ikäisen tilanteena.

On tässä sellainenkin tausta, että aiemmin lapsena ja nuorena saatiin luultavasti paljon paremmin se terveelle fyysiselle kehitykselle tarpeellinen määrä liikuntaa. Lisäksi pituuskavu oli hieman maltillisempaa, jolloin lihaksisto pysyi helpommin pituuskasvun tahdissa. Nykyään lapsena ja nuorena - vaiheessa, jossa se luusto ja lihaksisto ja motoriset taidot kehittyvät ja muotoutuvat - liikutaan länsimaissa aivan liian vähän. Jopa aktiivisesti urheilua harrastavat lapset liikkuvat tutkimuksen mukaan liian vähän terveytensä kannalta. Aikuisena on vaikeaa paikata näitä lapsuusajan puutteita.

Oma kokemukseni on, että tuki- ja liikuntaelimistön terveysongelmia tulee yhä nuoremmille. Lapset eivät enää leiki ulkona, joka olisi aivan parasta treeniä kasvuiässä.

Varmasti aiemmin oli kaikenlaista kremppaa raskaan ruumiillisen työn takia. TYö usein rasittaa yksipuolisesti, koska toistuvuus on sille luonteenomaista. Mutta tuo arkiliikunnan väheneminen on myös aivan taatusti yksi merkittävä tekijä. Samaan solmuun sitten liittyy ylipaino ja epäterveellinen ravinto, liian vähäinen uni ja muut ”nykyajan kotkotukset”. Jo pelkästään se, että lapset istuvat liikaa on aikuisiän kehollista toimintaa heikentävä tekijä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #1003 : la 21.04.2018, 12:21:54 »
Ranne- ja kämmen-kipu invalidisoi. Ei mitenkään mahdollista jäädä potemaan tuollaista. Herättikin reagoimaan.

Nivelrikko?
Hän on täällä tänään

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #1004 : la 21.04.2018, 12:30:58 »
Nivelrikko?

Niveliin kohdistuvaa raskasta kuormitusta, kuten toistuvaa kyykistelyä, nivelen ääriasentoja ja hyvin raskaiden taakkojen nostamista kannattaa välttää.

Tykkään kyykkyasennosta, ja valmiudesta siihen. Eilen tein jotain tällaista, punttisalin yhteydessä, jne. Oikea polvi ollut aamusta oireileva. Oikea polvi ääriasennoissa muutenkin paljon vasuria perässä. Oikea jalka on vahvempi, mutta myös vähemmän vapaa liikesuuntiin.

Kuntosalilla oli hierontalaite, johon tuli puristavia ominaisuuksia. Tuli testattua, ja kiva oli tuntemus, joten samasta tulee nautittua kotosallakin, eri keinoin, koska lähdin KOlta kuntosalilta. Mistä laaja-alaisesti, ja pehmästi puristavan vaikutuksen miellyttävyys tuntuu, sitä en tiedä.

Autistit kaipaavat painavaa peittoa, ja lakanatyyliset ei toimi. Olen huomannut selkeän vaikutuksen tässä, tosin mitään en ole asian eteen muuttanut. Tuskin liittyy silti edelliseen, kovin selkeästi.

Löysästä kättelystäkin jää vähän ikävä fiilis. Miksi edes tehdä sitä, jos ei ole hyvä juttu. Makuasia, tietty.
« Viimeksi muokattu: la 21.04.2018, 12:33:06 kirjoittanut Juha »
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #1005 : la 21.04.2018, 12:35:27 »
Ranne- ja kämmen-kipu invalidisoi. Ei mitenkään mahdollista jäädä potemaan tuollaista. Herättikin reagoimaan.

Nivelrikko?

Vai onkohan vaan joku socrulta opittu temppu, jolla kerätä "säälipisteitä" ?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #1006 : la 21.04.2018, 12:36:21 »
Sormissa se nivelrikko kai yleisemmin on, jos kädestä puhutaan.

Jos on kyse ranteesta ja kämmenestä, niin syy voisi olla jokin hermopinne tai jännetupen tulehdus, esimerkiksi rannekanavaoireyhtymä eli (karpaalitunnelisyndrooma). Linkeissä on itsehoito-ohjeita, mm. tukilasta yöksi, ja vaivan aiheuttaneen yksipuolisen liiallisen rasituksen lopettaminen.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #1007 : la 21.04.2018, 12:43:30 »

Puhut varmaan säälillä manipuloimista?

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #1008 : la 21.04.2018, 13:06:16 »

Puhut varmaan säälillä manipuloimista?

Tästähän tässä on kysymys, eikö niin ?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

socrates

• Vieras
« Vastaus #1009 : la 21.04.2018, 13:09:07 »
Krempoista puheenollen ne ovat taas vaellelleet puolelta toiselle.

Vielä viikko sitten oikea puoli oli paskana ja nyt vasen. Hissiliikettä ylös-alas on ollut vähemmän.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #1010 : la 21.04.2018, 13:16:42 »

H:  Vai onkohan vaan joku socrulta opittu temppu, jolla kerätä "säälipisteitä" ?
J:  Puhut varmaan säälillä manipuloimista?
H: Tästähän tässä on kysymys, eikö niin ?

En lähde tarkasti erittelemään mistä on kyse. Sen tiedän, että huomioimisen tarvetta ilmenee sanomisen takia. Vaikeaa on ajatella, miten ilmaistuun tulisi reagoida. Jääviysongelma estää asiankäsittelyä. Oikeudenmukaisuus menee ohi muun.

Sen tiedän, että paljolti nostelen muitakin asioita noin vain. Oma tilanteeni muilta osin on vaikeasti suhtauduttava muille. Faktanomainen sekin.

Ehkä voitaisiin puhua nyt niistä sosiaalisen puolen diagnooseista, joita virittelinkin tuossa jo teemaksi: http://jatkumo.net/index.php?topic=2625.msg204503#msg204503.

Kyseessä olisi nyt jääviys-, tai sidonnaisuus-remppa, ja tosiaan ennakoitavasti vaikuttavana, ja merkkinä tuosta, sen mukainen remputus.
« Viimeksi muokattu: la 21.04.2018, 13:21:29 kirjoittanut Juha »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #1011 : la 21.04.2018, 14:12:05 »
En oikein tajua näitä epäilyksiä säälin kerjäämisestä jos vaivojansa valittelee. Kuulostaa joltain 1950-luvun tyyliltä, tuskinpa moni tehokkaista nykyihmisistä sillä mielellä valittaa. Ennemmin taustalla on jumalaton turhautuminen siihen ettei olekaan täydellinen. Nykyihmiset on aivopesty uskomaan että kunhan vaan tarpeeksi yrittää, kuka tahansa voi olla mitä tahansa. Jos ei edes suostu moista  yrittämäänkään, on negatiivinen ihminen. Jos sitten vielä tuo esille epätäydellisyyksiään, onkin rasittava ruikuttaja, vaikka itse olisi vain hemmetin turhautunut tai jopa pyytäisi anteeksi sitä ettei kykene siihen mihin muut / mihin kuvittelee muiden kykenevän.

Olen toisinaan törmäillyt ihmisin jotka tuntuvat edellyttävän täydellistä terveyttä. Vihaan sitä alemmuudentunnetta mikä heidän rinnallaan tulee. Silloin minäkin haluan suuntautua siipirikkojen seuraan ja tuntea oloni kotoisaksi, kun ei tarvitse olla täydellinen.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #1012 : su 22.04.2018, 21:43:09 »
Nyt selvisi, että hiirikäsikipu saikin alkunsa kauppakassin raahaamisesta. Ensimmäinen vaihe aiheutui kirjastoreissusta, minkä lisäksi tuli ostettua ruokatavaraa. En ollut liikkeellä aivan kotinurkilla, joten kävelymatkaa kassin kanssa tuli n. 25 minuuttia...

Ulkotyökauden talikkohommiin ryhtyminen arvelutti olkapään kestävyyden kannalta. Illalla työrupeaman jälkeen olkapäässä tuntui tietyissä liikkeissä kipua, mutta sittemmin ei varsinaista haittaavaa kipua ole ilmennyt. Kevättyöt voivat siis jatkua. :)
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #1013 : ti 24.04.2018, 08:51:03 »
En oikein tajua näitä epäilyksiä säälin kerjäämisestä jos vaivojansa valittelee. Kuulostaa joltain 1950-luvun tyyliltä, tuskinpa moni tehokkaista nykyihmisistä sillä mielellä valittaa. Ennemmin taustalla on jumalaton turhautuminen siihen ettei olekaan täydellinen. Nykyihmiset on aivopesty uskomaan että kunhan vaan tarpeeksi yrittää, kuka tahansa voi olla mitä tahansa. Jos ei edes suostu moista  yrittämäänkään, on negatiivinen ihminen. Jos sitten vielä tuo esille epätäydellisyyksiään, onkin rasittava ruikuttaja, vaikka itse olisi vain hemmetin turhautunut tai jopa pyytäisi anteeksi sitä ettei kykene siihen mihin muut / mihin kuvittelee muiden kykenevän.

Olen toisinaan törmäillyt ihmisin jotka tuntuvat edellyttävän täydellistä terveyttä. Vihaan sitä alemmuudentunnetta mikä heidän rinnallaan tulee. Silloin minäkin haluan suuntautua siipirikkojen seuraan ja tuntea oloni kotoisaksi, kun ei tarvitse olla täydellinen.

No jaa. Mä taas luulen, että ihmiset juttelee vaivoistaan ihan vain siksi, että vaiva vaivatessaan on mielessä - ja siten siitä tulee puhuttua siinä missä muistakin jostain syystä mielessä olevista - mutta toisaalta ei mitenkään hirveen syvistä - asioista. Ennemminkin niin, etttä oikeat tosi raskaat vaivat ja vakavat sairaudet jää moneltakin kokonaan kertomatta. Sen sijaan sellaisista aika mitättömistä pikkukrempoista jutellaan kuin päivän säästä, viikonloppusuunnitelmista tai muista kuitenkin varsin triviaaleista asioista.

Hibbu

• Vieras
« Vastaus #1014 : ti 24.04.2018, 10:28:53 »

No jaa. Mä taas luulen, että ihmiset juttelee vaivoistaan ihan vain siksi, että vaiva vaivatessaan on mielessä - ja siten siitä tulee puhuttua siinä missä muistakin jostain syystä mielessä olevista - mutta toisaalta ei mitenkään hirveen syvistä - asioista. Ennemminkin niin, etttä oikeat tosi raskaat vaivat ja vakavat sairaudet jää moneltakin kokonaan kertomatta. Sen sijaan sellaisista aika mitättömistä pikkukrempoista jutellaan kuin päivän säästä, viikonloppusuunnitelmista tai muista kuitenkin varsin triviaaleista asioista.

Jotkut tuntuvat keksivän itselleen satoja vaivoja. Esimerkiksi Aspergerin oireyhtymä ja osittainen autisti. Minusta nämä vaiojen keksijät nimenomaan kärttävät sääliä ja kertovat useita kertoja samoista vaivoista lukijoiden kyllästymiseen asti. Samanlaiselta säälin kerjäämiseltä tuntuu se, etteivät he saa vastakkaiselta sukupuolelta mitään kaikua ja kertovat tuhkatiheään syyn olevan exissä. Tuollainen käytös on nimenomaan ruikuttamista. Seuralaisia haetaan kaikenmaailman deittipalstoilla ja jos saa vastauksiksi vain paheksuntaa, syy on nimenomaan heidän omassa ruikuttamisessaan tai itseensä nähden liian korkeissa vaatimuksissa. Minut Norman toistojen toistot saavat voimaan pahoin. Siksi yritänkin välttää niitä lukemasta mahdollisimman paljon. En kuitenkaan ole niin lapsellinen, että ignooraisin ketään. Voihan viestejä olla lukematta muutenkin ja ignooraaminen on lähinnä oman avuttomuutensa tunnustamista kuten piilosilla leikkiminenkin.

Tiedän, että iso osa pitää Jatkumolla minua ilkeänä miehenä, mutten minä siitä välitä. Minulla ei henkilökohtaisesti ole reaalissa mitään valittamisen aihetta. Minulla on paljon sekä mies-, että naisystäviä, jotka eivät vittuile minulle päin naamaa kuten täällä esimerkiksi VA, Sepe ja Jaska. Heidän vittuiluyrityksensä ovat niin alkeellisia, että ne lähinnä huvittavat minua ja annan palaa takaisin, mikä ei tietenkään ole oikea asenne. Heidän sinnikkyytensä tulisi palkita vaitiololla, muttei se näytä mitään auttavan.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #1015 : ti 24.04.2018, 11:19:18 »
Minulla on paljon sekä mies-, että naisystäviä, jotka eivät vittuile minulle päin naamaa kuten täällä esimerkiksi VA, Sepe ja Jaska. Heidän vittuiluyrityksensä ovat niin alkeellisia, että ne lähinnä huvittavat minua ja annan palaa takaisin, mikä ei tietenkään ole oikea asenne. Heidän sinnikkyytensä tulisi palkita vaitiololla, muttei se näytä mitään auttavan.

Sinnikkyydestä puheenollen: tässä kuussa tähän mennessä hibiskusi on ilahduttanut meitä 200:lla viestillä.
Minä olen päässyt 120:een. En aio ryhtyä kilpailuun.

Hibiskusen viestinnästä löytyy hyvä yhteenveto.
http://jatkumo.net/index.php?topic=1650.msg105421#msg105421

Kannattaa tutustua, tässä mainospala

Vanha Anus on nähnyt suunnattomasti vaivaa kootakseen minun kirjoituksiani , joista suurin osa näyttäisi olevan lainauksia muiden viesteistä. Taisi hurahtaa kakat housuun, kun kerroin vieväni hänen minua koskevat eläimiinsekaantujaviestit eteen päin. Ne ovat jo lakimiehelläni ja hänen mielestään VA:n viestit  ovat niin törkeitä, että ne viedään eteen päin. Lakimies saa päättää, kuinka se tehdään..

Aika saamaton lakimies muuten...

Hibbu

• Vieras
« Vastaus #1016 : ti 24.04.2018, 11:32:22 »
Minulla on paljon sekä mies-, että naisystäviä, jotka eivät vittuile minulle päin naamaa kuten täällä esimerkiksi VA, Sepe ja Jaska. Heidän vittuiluyrityksensä ovat niin alkeellisia, että ne lähinnä huvittavat minua ja annan palaa takaisin, mikä ei tietenkään ole oikea asenne. Heidän sinnikkyytensä tulisi palkita vaitiololla, muttei se näytä mitään auttavan.

Sinnikkyydestä puheenollen: tässä kuussa tähän mennessä hibiskusi on ilahduttanut meitä 200:lla viestillä.
Minä olen päässyt 120:een. En aio ryhtyä kilpailuun.

Hibiskusen viestinnästä löytyy hyvä yhteenveto.
http://jatkumo.net/index.php?topic=1650.msg105421#msg105421

Kannattaa tutustua, tässä mainospala

Vanha Anus on nähnyt suunnattomasti vaivaa kootakseen minun kirjoituksiani , joista suurin osa näyttäisi olevan lainauksia muiden viesteistä. Taisi hurahtaa kakat housuun, kun kerroin vieväni hänen minua koskevat eläimiinsekaantujaviestit eteen päin. Ne ovat jo lakimiehelläni ja hänen mielestään VA:n viestit  ovat niin törkeitä, että ne viedään eteen päin. Lakimies saa päättää, kuinka se tehdään..

Aika saamaton lakimies muuten...

Kerroin aikanaan, että panin projektin jäihin, jos nuo eläimiinsekaantujaviestit loppuvat. Kerään kuitenkin vielä aineistoa, jota lähetän koulukaverilleni, jolla on oikein hyvä ja toimiva asianajotoimisto. Hän saa paljon enemmän aikaan kuin jatkuvasti helmiä sioille -ketjua tyrkyttävä bimbo. Kukahan pimpsaleen pyykkiä nykyisin pesee ja siivoaa asunnon? Toivottavasti edes nakkikioski on siellä lähellä.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #1017 : ti 24.04.2018, 14:13:46 »
Mä taas luulen, että ihmiset juttelee vaivoistaan ihan vain siksi, että vaiva vaivatessaan on mielessä - ja siten siitä tulee puhuttua siinä missä muistakin jostain syystä mielessä olevista - mutta toisaalta ei mitenkään hirveen syvistä - asioista.

Tämä menee lähimmäs, mielestäni. Fyysisistä vaivoista on helppo jutella, koska muut eivät niitä yleensä sekoita lisää.

Jos on selkeä ongelma, niin se rajoittaa elämää paljon. Siksi fyysisistä vaivoista on samalla erittäin hyödyllistä jutella. Ideointiin saa toisen momentin, vaikka vinkkiä ei saisikaan osuvana.

Oman onnensa seppyys ei joskus ole kovin arvostettua, jopa kielteistä. Ikävä juttu. Aina ei OOS ole erityisempi arvo, joskus hyvä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #1018 : ti 24.04.2018, 14:29:48 »

Juu, nimenomaan vaivat ovat kuin päivän sää. Kyllähän sitä on monenkin ihmisen kanssa vaivoista saanut jutuntynkää aikaiseksi. Eka kaverini täällä missä asun, se joka kuoli syöpään, itseasiassa tuli tekemään tuttavuutta kun kuuli ja näki minun yskivän ja kakovan pihakeinussa alueella. Olikohan se se eka astmakesä, vai toka, en muista, mutta yskästä se sitten lähti että juteltiin niitä näitä jos kohdakkain osuttiin. Hänelläkin kun jonkin sortin yskää oli.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #1019 : pe 06.07.2018, 15:34:49 »
Joudun vissiin yksinäni olemaan kremppailun pää-äänenkannattaja palstalla nykyään.  :P

Onko vanhenemisen pakko johtaa kaikkien mahdollisten vaivojen pahenemiseen? Olen maininnut ärtyneestä suolesta. Aivan hirvittävä kokemus oli jo vuosia sitten kun tein jonkun punakaalilaatikon; järkyttävät kivut kuin melkeinpä piipaa-autoa tarvis. Valko- tali tavallisesta kaalista ei ole ollut mitään. Ennen kuin tänä vuonna ehkä kerran pari kaalikääryleistä kipua. Nyt tulikin sellainen polte näistä kääryleistä että hyvää päivää, ripuloimassa käynyt jo kahdesti (varsinaisesti minulla on kyllä ollut ärtyvään suoleen liittyen tai siihen liittymättä nuoresta asti ummetuksia, mutta jos tulee joku pahempi "kohtaus", niin sitten rapakin roiskuu). Olen syönyt K-kaupan kääryleitä ilman mitään, nyt söin Lidlin kääryleitä. Lienevätkö duunanneet ne jotenkin erilaisesta kaalista.

Olen varmasti kertonut että käytin viime vuonna 4 kk hoitavaa astmalääkettä kun viimeinkin löytyi oikeasti auttava. Kunnes sitten havaitsin olleeni 2 kk jatkuvassa vatsakivussa ja närästyksessä. Nyt  kun meni taas tähän yhteen ja samaan vuodenaikaan olo sellaiseksi ettei liikkunut happi ees, ei taas (olen sittemmin tajunnut että johtuu heinäallergiasta, joka provosoi astman pahimmilleen), päätin käyttää Symbicortin jämät ja katsoa että pystyykö enempikin käyttämään, vaikkapa sen 2 kk ennen kuin tulee vaivoja. No eipä pystynyt. Sain ne jämät loppuun parin päivän sisällä ja hetipä oli tulossa pientä "kuplintaa" sisuskaluihin, joka olisi siitä kehittynyt närästyksesti. Tai ehkä kehittyikin jo, kun nuo ärtyvän suolen hommelit ja närästykset menevät minulla niin lomittain ettei niistä aina tiedä kumpi on kumpi, tuntuvat nekin kaksi provosoivan toisiaan vuorotellen.

Jo on jukoliste kun mihinkään vaivaan ei mistään saa helpotusta, ja tosiaan vuosi vuodelta vaan pahenee.