Äänestys

Miten ajattelet?

ylläpidon linja moderaatioineen on ollut yleisesti ottaen melko erilainen muihin foorumeihin nähden
6 (14.3%)
ajatus ylläpidosta ja moderaatiosta on ollut kokeilemisen arvoinen
6 (14.3%)
ajatus ylläpidosta ja moderaatiosta on jatkamisen arvoinen (mahdollisesti jotain muuttaen)
9 (21.4%)
nykyisenlainen ylläpito ja moderaatio ei ole potentiaalinen foorumin puitteina varmaan koskaan
1 (2.4%)
nykyisenkaltainen ylläpito ja moderaatio ei ole ehkä kovin hyvä kaikille, mutta sopii rinnalle muiden viritelmien kanssa
2 (4.8%)
haluaisin jatkaa Jatkumon foorumilla kuten tähänkin saakka, tai osallistumiseni voi muuttua vähän suuntaan tai toiseen
10 (23.8%)
en ehkä ole valmis jatkaan Jatkumon foorumilla, jos vaan voin liittyä muille varteenotettavimmille foorumeille
0 (0%)
Jatkumon foorumi tulisi lakkauttaa ja arkistoida
1 (2.4%)
Jatkumon foorumi voisi jatkaa mahdollisesta hiljenemisestä huolimatta, ja päättää lopettamisesta myöhemmin jos tarve
6 (14.3%)
pidetään jonkinlainen tauko, ja palataan asiaan täydellä tohinalla, jos tarve, ja pidetään ilmoitusalue avoinna tuumailua ja ajatustenvaihdantaa varten avoinna
1 (2.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 15

Kirjoittaja Aihe: Jatkumon linjakysely, ja yhteisön jatkotoiveet  (Luettu 5313 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
Vs: Jatkumon linjakysely, ja yhteisön jatkotoiveet
« Vastaus #20 : ti 29.09.2015, 12:37:35 »

Kyllä minä katson, vastaisuuden vuoksi, myös hyödylliseksi kertoa, että mielestäni Juha toimi oikein. Toivottavasti vastaisuudessakin voidaan peli viheltää poikki tilanteessa, jossa siirrytään IRL-puolelle.

T: Xante

Jo aiemmin on tullut selväksi että et ymmärrä tapausta. Ehkä mielestäsi oli hyödyllistä vahvistaa se.
Mitä sitä tosiasioihin perehtymään kun on jo valmiina vahvat mielipiteet.

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #21 : ti 29.09.2015, 14:07:26 »

Kyllä minä katson, vastaisuuden vuoksi, myös hyödylliseksi kertoa, että mielestäni Juha toimi oikein. Toivottavasti vastaisuudessakin voidaan peli viheltää poikki tilanteessa, jossa siirrytään IRL-puolelle.

Jo aiemmin on tullut selväksi että et ymmärrä tapausta. Ehkä mielestäsi oli hyödyllistä vahvistaa se.

Niin ikävää kuin se onkin, käsittääkseni minulla on oikeus ilmaista mielipiteeni siitä, mitä olen foorumilta lukenut ja mitä seurauksia lukemallani on näemmä ollut. Minulla on jopa oikeus ilmaista sekin, että pidän hyödyllisenä mielipiteeni ilmaisua.

Ihan riippumatta siitä, miten sinä olet asian kokenut tai miten hyödyllisenä sinä minun mielipiteitäni pidät.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #22 : ti 29.09.2015, 14:32:45 »

Ilkeämielinen vihoittelu toisia kohtaan on Jatkumon leimaavin heikkous - ehkä eräs ponnin mks:n foorumihankkeellekin. Valheellisen paskanjauhannan toisista kirjoittajista voisi rajata vaikkapa Keskusteluun keskustelijoista ja mielellään kirjautumattomille ulos maailmalle näkyvästä, niin foorumi asiallistuisi paljon. Siis tämän suhteen kannatan moderointia.

Tässä vaiheessa ei pitäisi heittää hanskoja naulaan vaan niiden jotka pitävät tätä paikkaa elämisen arvoisena vähän terästyä ja kirjoittaa itse tapaan, jota itse pitävät foorumille hyvänä ja niin näyttää tukensa foorumille. Jos uusien viestien määrä putoaa Vapaan Näkökulman tasolle, on tietenkin Juhalla harkinnan paikka, mitä haluaa pyörittää ja maksaa.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #23 : ti 29.09.2015, 14:42:21 »

Ilkeämielinen vihoittelu toisia kohtaan on Jatkumon leimaavin heikkous

Tuosta olen samaa mieltä ja olen hämmästynyt, kuinka avoimesti fooruminpitäjä mokomaa suosii.

Nuo vihoittelijat tarvitsevat yleisönsä ja kohteensa. Kun arvioin että ainakin osa kohteista muuttaa Kapealle näkökulmalle, osa jopa jättäen Jatkumon, kohteet ja yleisö hupenevat. Menneen perusteella voi ennakoida että täältä, Jatkumolta huudellaan perään, mutta ei sekään kestä kuin aikansa. Lopputulema on Vapaan näkökulman veli. Samat räyhähenget ja samat asiat.
Foorumeiden tuhoajina tunnetut osaavat asiansa.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #24 : ti 29.09.2015, 14:46:52 »

Niin ikävää kuin se onkin, käsittääkseni minulla on oikeus ilmaista mielipiteeni siitä, mitä olen foorumilta lukenut ja mitä seurauksia lukemallani on näemmä ollut. Minulla on jopa oikeus ilmaista sekin, että pidän hyödyllisenä mielipiteeni ilmaisua.

Ihan riippumatta siitä, miten sinä olet asian kokenut tai miten hyödyllisenä sinä minun mielipiteitäni pidät.

Mielipiteeni on, ettet vieläkään ymmärrä asiasta mitään. Kunhan käytät tilaisuutta räyhätäksesi ja katkeruutta purkaaksesi. Se toki on sinulle sallittu ja olkiukkosi, että joku yrittää sitä rajoittaa, kaatui jo.

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #25 : ti 29.09.2015, 14:55:59 »

Mielipiteeni on, ettet vieläkään ymmärrä asiasta mitään. Kunhan käytät tilaisuutta räyhätäksesi ja katkeruutta purkaaksesi. Se toki on sinulle sallittu ja olkiukkosi, että joku yrittää sitä rajoittaa, kaatui jo.

Jos asiassa oli paljonkin sellaista, mitä ei täältä foorumilta viestejä lukemalla voinut ymmärtää, niin sitten en. Mutta tällähän aina nämä mielipiteet voi tyrmätä: minä tiedän, sinä et, enkä minä aio kertoa. Ei yhtään sen fiksumpaa toimintaa.

socrates

• Vieras
« Vastaus #26 : ti 29.09.2015, 15:14:16 »
Minulle jäi epäselväksi, kumpi herroista on gay. Toivottavasti asia vielä selviää jollakin kolmesta foorumista.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #27 : to 15.10.2015, 16:25:50 »

––  ylläpidon linja moderaatioineen on ollut yleisesti ottaen melko erilainen muihin foorumeihin nähden
    - 5 / 13

8 jäsentä ajatteli, että Jatkumon ylläpito on oleellisesti ottaen foorumimaailmassa yleinen. Ihmettelen.

–– ajatus ylläpidosta ja moderaatiosta on ollut kokeilemisen arvoinen
    - 5 / 13

8 jäsentä ei  ajattelee, ettei nykyisenkaltaista moderaatiota kannattaisi kokeilla.

–– ajatus ylläpidosta ja moderaatiosta on jatkamisen arvoinen (mahdollisesti jotain muuttaen)
   -  7 13

6 jäsentä ajattelee, että ylläpito ja ajatus moderaatiosta ei ole moderaation arvoinen

Toisaalta:

–– haluaisin jatkaa Jatkumon foorumilla kuten tähänkin saakka, tai osallistumiseni voi muuttua vähän suuntaan tai toiseen
   - 10 / 13

Melkein kaikki äänestäjistä haluaa jatkaa Jatkumolla. Nähtävästi ylläpidosta huolimatta. Eli se ei ehkä merkkaisi täällä. Ehkä moni muukaan ylläpitotyyppi ei? Eli tämä ylläpito on siinä onnistunut, ettei tähän tarvitse nojata, koska ylläpitoon nojaamista ei välttämättä haluta, vaan itse kunkin omaa! vaikuttamista omiin ja yhteisön asioihin.

Voiko äänestystä tulkita noin?

Ehkä idea vapaamman yhteisön hyvyydestä ei ole ihan noin selvästi tulkittavissa tästä yhteisöstä.  Yhteisössä olemisen halu varmaan painaa, ja olisi ehkä kivaksi koettu, jos ylläpito voisi hiukan olla erityisest sen oman viiteryhmän etua ajava kuten muussakin yhteiskunnassa. Foorumi on siitä hullu, että tämä pitää sisällään kaikenkarvaiset. Tämä fakta voi olla tosi, ja se voi asettaa hiukan miettimisen arvoista.

Äänestykset eivät tosiaan ole ratkaisevia täällä. Äänestyksen tietoja käytetään, mutta ei tosiaan kovin suorasukaisesti, vaan enemmän kuin muutakin keskustelua. Selkeät perusteet ja visiot paremmasta painaa, ja yksikin painava sellainen voi jyrätä alleen kaiken äänestämisen ja muut käsittelyt.

Äänestyksessä tapahtui kömmähdys. Siinä ei kysytty kantaa kokonaisuuksiin, eli ratkaiseviin päätöksiin, vaan ihan pelkkiin osatekijöihin. Pointteja on jätetty todennäköisesti ruksaamatta sen takia, että äänestäjät ovat voineet olla liikkeellä tarkoitushakuisesti tai ennakoivasti. Äänestys ei itse ole ollut tarkoitushakuinen, vaan faktisempi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #28 : to 15.10.2015, 16:31:09 »

Oikeastaan sekoilin ylläolevassa tulkinnassa, sillä tämäkin painaa:

–– nykyisenkaltainen ylläpito ja moderaatio ei ole ehkä kovin hyvä kaikille, mutta sopii rinnalle muiden viritelmien kanssa
    - 2 / 13

No, äänestysten tulkinta on vaikeaa. Siksi ne tulisi ottaa pointti pointilta, eikä pyrkiä manipulointiin vastatessa, eikä ainakaan äänestyksiä rakentaessa, ellei rakentaja halua herätellä porukkaa tai vitsailla, mikä sekin voi olla ihan kivaa joskus.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #29 : to 15.10.2015, 16:37:33 »

BTW

Pidän äänestyksistä. Minusta ne voisi olla enemmän tiedonkeräämisen apuvälineenä. Nykyinen äänestyskäytäntö on sairas. Äänestys jo sellaisenaan herättää mielikuvan jostain puolueellisesta. Äänestyksentekjään ei luoteta, eikä äänestäjien mielipiteisiinkään voi luottaa. Ei kovin kiva.

Avoimet äänestykset netissä voisi olla jokaisen käyttöön. Varmaan aika tärkeä tulkintojen väline yleiseen käyttöön. Ehkä liian toimiva idea  :o

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #30 : to 15.10.2015, 18:35:03 »

BTW

Pidän äänestyksistä. Minusta ne voisi olla enemmän tiedonkeräämisen apuvälineenä. Nykyinen äänestyskäytäntö on sairas. Äänestys jo sellaisenaan herättää mielikuvan jostain puolueellisesta. Äänestyksentekjään ei luoteta, eikä äänestäjien mielipiteisiinkään voi luottaa. Ei kovin kiva.

Avoimet äänestykset netissä voisi olla jokaisen käyttöön. Varmaan aika tärkeä tulkintojen väline yleiseen käyttöön. Ehkä liian toimiva idea  :o

Äänestykset ovat sinällään ihan ok, mutta jos olisin puikoissa, niin estäisin V.A:n todella typerät äänestysavaukset. Jos äänestykset olisivat asiallisia, niin käytäntö toimisi aivan hyvin ja äänestyksen tulosten perusteella voisi kuvitella, mitä osa vastanneista ajattelee. Yksi äänestyksen tulos kertoo, että täällä on enemmän persujen kannattajia kuin millään muilla puolueilla on. Se kyllä näkyy tämän foorumin osittaisessa maahanmuuttovastaistaisessa ja rasistisessa hengessäkin, mikä kyllä on ikävää.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #31 : la 17.10.2015, 02:16:07 »
66 / 79 foorumin jäsenistä ei pitänyt esitettyjä kysymyksiä kannanottamisen arvoisina. Itse en kuulu 13 aktiiveimman kirjoittajan joukkoon mutta osallistuin. Siitä voi päätellä että äänestäneet eivät ole 13 aktiivisinta.

Vastaajat hyväksyivät kymmenestä väittämästä keskimäärin kolme, useat arvatenkin vain yhden. Väittämän hyväksymättömyys ei kerro että olisivat vastakkaista mieltä. Ainoat väittämät, jotka saivat kannatuksen yli puolelta vastaajista olivat:
- haluaisin jatkaa Jatkumon foorumilla kuten tähänkin saakka
- ajatus ylläpidosta ja moderaatiosta on jatkamisen arvoinen (mahdollisesti jotain muuttaen)

Turha selitellä tarjottuja mielipiteitä. Johtopäätös kyselystä on vain, että Jatkumon ei koettu muodostuneen turhaksi, ainakaan niiden joukossa jotka halusivat kyselyyn vastata. Eiköhän sitä Juha hakenutkin.

--
Hupsis. Korjattu toinen väittämä joka sai kannatuksen yli puolelta vastaajista. (Itse en tätä valinnut kun en edes ymmärtänyt mistä oli kysymys, nykyisen ylläpito- ja niukan modeeraaatiotavan vaiko tavanomaisen moderoinnin eli viestien ja kirjoittajien runsaamman karsimisen kannatuksesta. )
« Viimeksi muokattu: la 17.10.2015, 17:45:19 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #32 : la 17.10.2015, 07:01:22 »

Tärkeää on tietää nykyhetkeä. Foorumi otsessään on ihan mielenkiintoinen aihe.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #33 : la 17.10.2015, 08:48:39 »

No, äänestysten tulkinta on vaikeaa.
äänestysaihe on mielestäni hieno.
mutta äänestysten tulkinta on vaikeaa erityisesti silloin jos äänestysvaihtoehtojen tulkinta on vaikeaa.
jos joutuu arvailemaan mitä jokin lause tarkoittaa. huomaan tämän monasti joutuessani arvailemaan jopa omien vanhojen viestieni sisältöä ja lauseitteni mieltä jälkikäteen. monasti joudun muokkaamaan viestejäni selkeämmiksi.
mutta enemmänkin voisin sitä tehdä. tästäkin viestistäni poistin jo monta turhaa ajatusta sekoittavaa täytesanaa.
uudistin kappalejakoa, vaihdoin ja poistin muutamia lauseita, ym. muodollisesti pientä mutta sisällöllisesti suurta.
toki saman voi tehdä myös jälkikäteen, useammilla viesteillä tai vastauksina ihmetteleviin kyselyihin ja lukuisiin väärintulkintoihin. jos joku viitsii sellaiseen edes vaivautua kovin usein.

tähän samaan luetun ymmärtämisen molemminpuoliseen ongelmaan viittaisi hieman myös seuraavassa lainauksessa oleva ensimmäinen lause:
66 / 79 foorumin jäsenistä ei pitänyt esitettyjä kysymyksiä kannanottamisen arvoisina. Itse en kuulu 13 aktiiveimman kirjoittajan joukkoon mutta osallistuin. Siitä voi päätellä että äänestäneet eivät ole 13 aktiivisinta.
tarkkaan ottaen, tarkoititko sanoa että siitä voi päätellä että äänestäneet eivät ole 13 aktiivisinta, enimmillään vain 12 näistä 13 aktiivisimmasta on äänestänyt ja vähimmillään ei kukaan heistä?
en ihan tavoittanut sitä ajatusta, että mitä tästä voimme siis päätellä ja miksi?
« Viimeksi muokattu: la 17.10.2015, 09:09:37 kirjoittanut a4 »

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #34 : to 22.10.2015, 17:07:03 »
Mukavaa, että Sepe ja VA pitää yllä palstan linjaa.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #35 : to 22.10.2015, 17:49:25 »

tähän samaan luetun ymmärtämisen molemminpuoliseen ongelmaan viittaisi hieman myös seuraavassa lainauksessa oleva ensimmäinen lause:
tarkkaan ottaen, tarkoititko sanoa että siitä voi päätellä että äänestäneet eivät ole 13 aktiivisinta, enimmillään vain 12 näistä 13 aktiivisimmasta on äänestänyt ja vähimmillään ei kukaan heistä?
en ihan tavoittanut sitä ajatusta, että mitä tästä voimme siis päätellä ja miksi?
Aivan kelpo tavalla ajatukseni tulkitsit. Jos fooruminpitäjä olisi pitänyt kysymystä kriittisenä foorumia koskevien päätöstensä kannalta, hän olisi voinut laittaa jonnekin otsikkoon uutisen kyselystä. Sinällään kysely esitettiin osallistujille tasapuolisesti eikä siinä ole moittimista. Siitä on lähdettävä, että ne osallistuivat, jotka halusivat kantansa ilmaista. Jos joku on hätäisesti ajatellut että joukosta tulisisi valita yksi väite joka parhaiten edustaa hänen kantaansa, niin hänen äänensä on tuloksessa pienemmällä painolla kuin niiden, jotka valitsivat kaikki väitteet joihin tulosta ajatellen halusivat yhtyä.

Sormituntumalla 13 vastaajaa edustaa foorumin viestien enemmistöä. Jos nyt vaikka paremman puutteessa ajatellaan, että mitä enemmän on kirjoittanut (omaa tekstiä viesteihinsä), sen oleellisempi jäsen foorumilla on. Ja ainakin tulos edustaa niitä joille foorumi on merkityksellinen.

16% äänestysprosentti on sen verran alhainen, että pientä pohdintaa on paikallaan, miten edustava se on. Minusta kysely antoi fooruminpidolle tietoa suhtautumisesta esitettyihin väittämiin.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #36 : to 22.10.2015, 18:37:35 »
Äänestyksen kysymykset olivat liian laveat, ei niistä vihjettä jatkotoimiin saa.
Esimerkiksi "en ehkä ole valmis jatkaan Jatkumon foorumilla, jos vaan voin liittyä muille varteenotettavimmille foorumeille" ei kyllä vihjaa mitä pitäisi tehdä, ei mitäänkö vaiko kunnon remontti.

Entä miten antaa suuntaa kysymys "ylläpidon linja moderaatioineen on ollut yleisesti ottaen melko erilainen muihin foorumeihin nähden". Ei se, että on erilainen ole syy tehdä mitään.

Kuten Jaska taitaa vihjata, kysely oli niin laadittu ettei Adminille syntynyt tarvetta tehdä mitään.

socrates

• Vieras
« Vastaus #37 : to 22.10.2015, 19:00:12 »
Jatkumo näyttäisi selviävän uusien foorumien aiheuttamasta tarjonnasta ilman mitään dramaattista hiljenemistä, joten konsepti näyttää toimivan tyydyttävästi.

Tuskin tälle foorumille kannattaa mitään suuria muutoksia tehdä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #38 : to 22.10.2015, 19:55:08 »

Jaska ei vihjannut tuollaista, mitä Sepe halusi tuoda esiin.

Toki on niin, että jos fooruminpitäjällä olisi ollut mielessä ensi sijassa kysyä, onko Jatkumo tullut uusien foorumien myötä turhaksi, olisi asiaa voinut kysyä selvemmin ja vähemmin kysymyksin. Noilla kysymyksillä kysyttiin pikemmin ajattelevatko osallistujat foorumista samaan tapaan kuin fooruminpitäjä.

Mielessäni ei ole, oliko valittavien vaihtoehtojen määrällä ylärajaa. Keskimäärin kolme siis äänestäjät valitsivat.

Fooruminpito on Juhan harrastus, eikä hänellä ole tarvetta huomioida sellaisia foorumilla esiintyviä mielipiteitä, jotka eivät vastaa hänen omiaan - esim. minun. Ei tämä foorumi mikään demokratia ole. Nautimme siitä minkä Juha haluaa tarjota. Siksi saimme epämääräisempiä äänestysvaihtoehtoja kuin kysymyksiä mahdollisista toimenpiteistä.

Kahdelle uudelle foorumille varmaan on kirjautunut yhteensä tuplaten äänestäjien määrä. Kapeanäkökulman avaamisen jälkeen Jatkumolla tapahtui pientä sisäsiisteyden ja aiheenkäsittelytason nousua, eikä se kokonaan ole mennyt ohi. Jatkumon vahva puoli uusiin foorumeihin verraten on viestivolyymi. Paikalle tullen voi odottaa uusia viestejä, joihin voi ottaa kantaa ja kiinnostamattomia voi ohittaa. Kovin suuri osuus vastenmielistä foorumin tarjonnassa tietenkin on tympeää. Minulle sellaista on kaikki henkilötasolle viety ilkeily ja nahistelu.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #39 : to 22.10.2015, 20:07:56 »

Jaska ei vihjannut tuollaista, mitä Sepe halusi tuoda esiin.

Itsehän tiedät mitä ajattelit. Jostain se ajatus minulle päähän tuli.