Kirjoittaja Aihe: Kyylätään muita foorumeita!  (Luettu 33778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hibiscus

• Vieras
Vs: Kyylätään muita foorumeita!
« Vastaus #40 : to 24.09.2015, 17:35:12 »
Osoitteen kautta minä olen tarvittaessa jäljitettävissä, jos viranomainen sitä vaatii.

Tuosta on vain sinun sanasi.

Nyt en ymmärrä. Jos foorumilla tunnus ei aktivoidu ilman että se ilmoitettu s-posti toimii ja s-posti on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni, jolle laskut lähetetään, niin miten jäljitettävyydestä on vain minun sanani?

Ja minä ymmärrän vielä vähemmän. Siis foorumin perustajako tarkistaa, että spostini toimii ja on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni? Ja perustaja itse pysyy anonyyminä?

Voiko kuka tahansa taho, joka päättää käyttää henkilötietojani yksityisiin tarkoituksiinsa, vaatia tälläisä oikeuksia?

Onneksi saa itse päättää, minne edes harkitsee rekisteröitymistä.

T: Xante

Jopa ip-osoitteita voi muutella mielin määrin, ettei kukaan voi jäljittää, kuka se sen osoitteen takana on. Sama pätee sähköpostisoitteisiin. Niitäkin voi valikoida sellaisista palvelimista, joista ei kenenkään jälijlle pääse. Tiedän nämä asiat, mutta itselläni ei ole koskaan ollut tarvetta moiseen kikkailluun. Pari osoitetta on hid my ass ja Tor. http://www.theguardian.com/technology/2013/nov/05/tor-beginners-guide-nsa-browser.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #41 : to 24.09.2015, 17:36:48 »
Ja minä ymmärrän vielä vähemmän. Siis foorumin perustajako tarkistaa, että spostini toimii ja on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni? Ja perustaja itse pysyy anonyyminä?

Voiko kuka tahansa taho, joka päättää käyttää henkilötietojani yksityisiin tarkoituksiinsa, vaatia tälläisä oikeuksia?

T: Xante

No en ole saanut foorumin perustajan vastausta kysymykseeni, joten tämä on nyt arvelua.

Kun rekisteröidyt foorumille, annat s-postiosoitteen, jonka on oltava Soneran, Elisan tai jonkun muun vastaavan, jonka kanssa olet tehnyt nettisopimuksen ja joka on tietysti tarkistanut kuka olet.

S-postiosoitteessa ei tarvitse näkyä nimeäsi vaan voisi olla esim xante@elisa.fi. Foorumin tunnuksen rekisteöinnin hyväksymisestä menee tuohon s.postiin aktivointilinkki, jota on pakko käyttää, jotta tunnuksesi aktivoituminen tapahtuu loppuun ja pääset foorumille jäseneksi. Eli s-postin on oltava toimiva ja sellainen johon todella sinulla on pääsy, eikä esim. jonkun työkaverin osoite, jonka olet saanut tietoosi tai muuten vaan feikkiosoite.

JOS kaikki toimii noin, foorumin pitäjä ei saa tietoonsa sinun nimeäsi. Mutta jos julkaiset jotain sellaista, että viranomainen sinusta kiinnostuu, foorumin pitäjä luovuttaa s-postiosoitteesi viranomaiselle, joka sitten on yhdeydessä nettifirmaasi ja selvittää sieltä tietosi jatkotoimia varten. Foorumin pitäjä ei edelleenkään tiedä nimeäsi IRL.

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #42 : to 24.09.2015, 17:39:20 »
Nyt en ymmärrä. Jos foorumilla tunnus ei aktivoidu ilman että se ilmoitettu s-posti toimii ja s-posti on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni, jolle laskut lähetetään, niin miten jäljitettävyydestä on vain minun sanani?

Mistä mks voi tietää, että hjj5567@pp.inet.fi on kytketty, sinun, Purjo-Liisa Pikku-peura, henkilöön? Jos olisin mäksy, vaatisin tunnistautumiseen 0,10€ suoritusta pankkiin ja viestikenttään se spostiosoite, jota haluaa käyttää.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #43 : to 24.09.2015, 17:48:46 »
Foorumin pitäjällä ei ole mitään tarvetta tietää jäsenten oikeita nimiä, vaan huolehtia siitä, että henkilö on tarvittaessa jäljitettävissä. Se taas tapahtuu, kuten edellä jo Xantelle selostin.

Poissa Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
  • Riihitontun ikkunasta avautuu
« Vastaus #44 : to 24.09.2015, 17:50:12 »

Menetelmä vaikuttaa toimivalta. Anonyymisyys voidaan varmistaa ja tarvittava viranomaisjäljitys.
KK: Kirjoittelen täällä (ja yleensäkin) kokemuksista, ajatuksistani, ja ideoista, vailla konkreettisempaa ehdotusta yhtään mistään, oli kyseessä kevyesti heitetty, tai muu siitä mahdollisesti poikkeavaksi koettu. Osin vaihtuva tyyli, tosin paljon löytämiseen liittyvää.

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #45 : to 24.09.2015, 17:58:41 »

Huomaan lampun syttyneen!

Saat itse valita haetko rekisteröitymistä annetuilla ehdoilla vai et ja Admin saa päättää hyväksyykö rekisteröitymisesi vai ei.

Admin vastaa tässä tapauksessa domainin antajalle eli Viestintävirastolle homman laillisuudesta. Kuitenkin se, joka kokee oikeuksiaan loukatun, voi asettaa Adminin vastuuseen suoraan. Tässä vaiheessa sen enempää Xantella kuin Tahallakaan ei ole oikeutta kuin yleismussutukseen sen mukaan kuin Juha Jatkumolla sallii.

Niin simppeliä!

mks

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #46 : to 24.09.2015, 17:59:29 »
Eiköhän todelliset ongelmat niin mäksyn kuin tämänkin foorumin kohdalla liity (laatu)kirjoittajien riittävään massaan eikä joihinkin lainopillisiin pilkunviilauksiin.

Minulle ainakin on ihan sama tietääkö joku meili- tai kotiosoitteeni tai vaikka kalsareitteni koon.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
« Vastaus #47 : to 24.09.2015, 18:04:13 »
Eiköhän todelliset ongelmat niin mäksyn kuin tämänkin foorumin kohdalla liity (laatu)kirjoittajien riittävään massaan eikä joihinkin lainopillisiin pilkunviilauksiin.

Laki on huomioitu, joten kun se on varmistettu, on toiminnalla lain suomat puitteet. Muuten foorumi voi olla mitä vain ylläpitäjä haluaa.
KK: Kirjoittelen täällä (ja yleensäkin) kokemuksista, ajatuksistani, ja ideoista, vailla konkreettisempaa ehdotusta yhtään mistään, oli kyseessä kevyesti heitetty, tai muu siitä mahdollisesti poikkeavaksi koettu. Osin vaihtuva tyyli, tosin paljon löytämiseen liittyvää.

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #48 : to 24.09.2015, 18:08:20 »

Joidenkin arvioiden mukaan moderointilinja on kaikkein tärkein. Se teki Näkökulmasta sen, mikä se oli. Laatukirjoittajat kuten JJ, Laika, mäksy ja VA hakeutuu paremmille foorumeille ja blogeihin, koska heidän hengentuotoksensa eivät saa täällä riittävästi tilaa.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
« Vastaus #49 : to 24.09.2015, 18:09:22 »

Mäksyn foorumissa on se hyvä puoli, että kanssakäymisen muoto on sidottava edes johonkin. Täällä moni käyttää törkymenetelmiä, tosin ehkä rehdisti, vaikka oikeassa nykymaailmassa niillä häviää. Selkeästi ilmaistuihin epäkohtiin on helppo puuttua.

Toisaalta ylilyönteihin voidaan ajaa lain puitteissa, jolloin ylilyöjä voidaan oikeuden nimissä karsia rönsynä, jos alkaa temppuilemaan, eikä noudata sitä peliä, jota laki vaatii. Kanssakäymisessä on tietyt selkeydet, joiden varassa on toimittava.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #50 : to 24.09.2015, 18:10:10 »

Laki on huomioitu, joten kun se on varmistettu, on toiminnalla lain suomat puitteet. Muuten foorumi voi olla mitä vain ylläpitäjä haluaa.

Seniilin läskimooseksen tuntien sieltä poistetaan sisällöltään rajut viestit joka tapauksessa joten huoli laittomuuksista on turha.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #51 : to 24.09.2015, 18:11:17 »

Huomaan lampun syttyneen!

Saat itse valita haetko rekisteröitymistä annetuilla ehdoilla vai et ja Admin saa päättää hyväksyykö rekisteröitymisesi vai ei.

Admin vastaa tässä tapauksessa domainin antajalle eli Viestintävirastolle homman laillisuudesta. Kuitenkin se, joka kokee oikeuksiaan loukatun, voi asettaa Adminin vastuuseen suoraan. Tässä vaiheessa sen enempää Xantella kuin Tahallakaan ei ole oikeutta kuin yleismussutukseen sen mukaan kuin Juha Jatkumolla sallii.

Niin simppeliä!

mks

Minä huomaan, että sinun yläkertasi on todella himmeä. Et ole viitsinyt ottaa ottaa selvää edes siitä, mitkä ovat fooruminpitäjän velvollisuudet ja oikeudet.  En ole muutenkaan kiinnosrtunut sinun foorumistasi, enkä oikein usko, että siitä mikään triumfi tulee.

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #52 : to 24.09.2015, 18:12:24 »
Laatukirjoittajat kuten JJ, Laika, mäksy ja VA hakeutuu paremmille foorumeille ja blogeihin, koska heidän hengentuotoksensa eivät saa täällä riittävästi tilaa.

Sarkasmia?

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #53 : to 24.09.2015, 18:16:41 »
Laatukirjoittajat kuten JJ, Laika, mäksy ja VA hakeutuu paremmille foorumeille ja blogeihin, koska heidän hengentuotoksensa eivät saa täällä riittävästi tilaa.

Sarkasmia?

No tuosta nimilistasa puuttuu vielä muutaman "laatukirjoittan" nimimerkki.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #54 : to 24.09.2015, 18:18:23 »
Hirveä huoli rähinäjengillä on mks:n foorumista: jos se perhana sittenkin onnistuu.

Poissa Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
« Vastaus #55 : to 24.09.2015, 18:19:27 »

Lain noja on vahva. Kun valta on selkeä, voi ihmismäisemmät oikeudenmukaisuudet unohtaa erilaisine mutuisina tuntemuksineen. Lain suomin puittein mennään, ja toisaalta Mäksy on luvannut tai siis ollut lupaamatta jotain kohtelusta. Melkoisen vahvalta vaikuttaa. Astetta varmistavampi Näkökulma. Tosiaan tämän vastakohta.

Kun kanssakäymisestä vastaa kokonaisuutena, mikä on todella haastavaa, on helppoa tuoda rinnalle hallittava muoto, jonka kanssa on selkeää toimia. Hajoita ja hallitse. Tasapaino vaatii yleensä lähes kaikkien selkeän tuen taakseen. Kun siihen ei päästä, on varmistavammalla systeemillä mahdollisuus, ja selkeämpi oikeutus toimintaan. Kaava toistuu monessa. Elämä monimuotoisena on vaikea, ja virhe voi olla siinä, että sitä yritetään. Toisaalta vaikea sanoa, että tulisiko tavoitteesta luopua täysin, koska jotain yhteistä tarvitaan, eikä diktatuurisia tai diktatuuriin mahdollisia tahoja.

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #56 : to 24.09.2015, 18:20:09 »

Sarkasmia?

Sanoinko "tilaa"? Tarkoitin "yleisöä".

Poissa Juha

• Kansalaiskokija
  • Konkari
« Vastaus #57 : to 24.09.2015, 18:23:38 »
Hirveä huoli rähinäjengillä on mks:n foorumista: jos se perhana sittenkin onnistuu.

On, myönnettävä, kun kuulee enemmän.

Toisaalta aika odotettavaa kehitystä. Kontrolli on asia, jonka lisääminen näkyy vahvasti muuallakin. Hyvää on, että maailmanmenoa näkee ihan paikan päältä, ja on tiiviisti näissä tapahtumissa.

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #58 : to 24.09.2015, 18:23:49 »

Sarkasmia?

No tuosta nimilistasa puuttuu vielä muutaman "laatukirjoittan" nimimerkki.

Ai Wade? Hän on hyvä, mutta niin on palstan naisetkin. Tosiasiassa täällä kaikki ovat halutessaan hyviä kirjoittajia, paitsi rampsi ja Juha. Ainoa ongelma on se, että 5-9 skribenttiä kirjoittaa kuin tämä olisi jokin väliaikainen paikka - itsekin aika usein.
« Viimeksi muokattu: to 24.09.2015, 18:30:07 kirjoittanut Taha Islam »

Poissa socrates

• Konkari
« Vastaus #59 : to 24.09.2015, 18:24:28 »
Paras olisi, että seniili läskimooses, Taha ja Juha löisivät hynttyyt yhteen ja perustaisivat kolmen jäärän hallinnon. Oleelliset kysymykset foorumin hallinnoimisesta he ratkaisisivat äänestämällä ja kolmella se ei voi mennä tasan.