Kirjoittaja Aihe: Kyylätään muita foorumeita!  (Luettu 29354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mks

• Konkari
Vs: Kyylätään muita foorumeita!
« Vastaus #20 : to 24.09.2015, 13:15:29 »
Kopioinpa nyt tämänkin ...

Hmm. Jos itse on aina jäävi arvioimaan tekojensa laillisuutta, on oikeastaan mahdotonta pyrkiä noudattamaan lakia. Nääs noudattaminen edellyttää niiden tekojen lainmukaisuuden arviointia.

... aiheeseen sopivana tänne.

mks

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #21 : to 24.09.2015, 13:21:51 »
Tämä on minua alusta asti ihmetyttänyt: MKS olettaa (?) että jäsenistö kertoo  hänelle henkilöllisyytensä, mutta ei varmaankaan ole itse valmis jokaiselle jäsenelle omaa henkilöllisyyttään paljastamaan.

Itse asiassa juuri näin.

Miksi ei?

mks

Maalaisjärjellä sen vuoksi, koska yksipuolinen luottamus pitää ansaita vielä rankemmin kuin molemminpuolinen luottamus. Toivottavasti löydät hyvän foorumijäsenistön, joka on sitä mieltä, että on ok, että sinä tiedät, keitä  he ovat, mutta heillä ei ole aavistuskaan, kenen haltuun henkilötietojaan luovuttivat.

Lisäksi tietysti epäilen, kuinka lienet oletkaan asiaa selvitellyt. Laki asiasta kuitenkin sanoo näin:

Rekisteriseloste

Rekisterinpitäjän on laadittava henkilörekisteristä rekisteriseloste, josta ilmenee:
1) rekisterinpitäjän ja tarvittaessa tämän edustajan nimi ja yhteystiedot;
2) henkilötietojen käsittelyn tarkoitus;
3) kuvaus rekisteröityjen ryhmästä tai ryhmistä ja näihin liittyvistä tiedoista tai tietoryhmistä;
4) mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja siirretäänkö tietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle; sekä
5) kuvaus rekisterin suojauksen periaatteista.

Rekisterinpitäjän on pidettävä rekisteriseloste jokaisen saatavilla. Tästä velvollisuudesta voidaan poiketa, jos se on välttämätöntä valtion turvallisuuden, puolustuksen tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi, rikosten ehkäisemiseksi tai selvittämiseksi taikka verotukseen tai julkiseen talouteen liittyvän valvontatehtävän vuoksi.

Eli ei, Suomessa ei saa kerätä ihmisistä tietoja, joiden perusteella heidän tunnistamisensa on helppoa (nimi + voimassaoleva spostiosoite, puhelinnumero, jne) ihan kuka vaan nimettömänä sen vuoksi, että haluaa perustaa foorumin.

Enhän tosiaankaan tiedä, mitä olet tekemässä, joten jos foorumisi nyt onkin välttämätön vaikkapa valtion turvallisuuden vuoksi, niin sittenhän on kyseessä eri asia.

T: Xante

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #22 : to 24.09.2015, 13:23:42 »
Minä pidän häntä jäävinä, koska hän on ns. syytetty.

Tämä menee ihan kivaksi farssiksi aiheessa keskustelu keskustelijoista eikä siis tietenkään kuulu aiheseen "mäksyn foorumihanke"!

Vanha kansa piti voimassa "syyttomyysolettamaa", mutta Taha tuo kehään idean, että syytetty on jäävi asiassaan.

Niin taisi olla se nelitoistavuotias raiskattu tyttökin, joka olisi selvinnyt hengissä raipaniskuista kunhan terveydenhuolto olisi ollut tehtäviensä tasalla. Tyttöhän ei ollut jäävi terveydenhuollon tilan suhteen, joten omapa oli vikansa ...

mks

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #23 : to 24.09.2015, 13:33:04 »
Niin taisi olla se nelitoistavuotias raiskattu tyttökin...

Hävisit.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #24 : to 24.09.2015, 13:40:30 »
Tämä on minua alusta asti ihmetyttänyt: MKS olettaa (?) että jäsenistö kertoo  hänelle henkilöllisyytensä, mutta ei varmaankaan ole itse valmis jokaiselle jäsenelle omaa henkilöllisyyttään paljastamaan.

Itse asiassa juuri näin.

Miksi ei?

mks

Maalaisjärjellä sen vuoksi, koska yksipuolinen luottamus pitää ansaita vielä rankemmin kuin molemminpuolinen luottamus. Toivottavasti löydät hyvän foorumijäsenistön, joka on sitä mieltä, että on ok, että sinä tiedät, keitä  he ovat, mutta heillä ei ole aavistuskaan, kenen haltuun henkilötietojaan luovuttivat.

Lisäksi tietysti epäilen, kuinka lienet oletkaan asiaa selvitellyt. Laki asiasta kuitenkin sanoo näin:

Rekisteriseloste

Rekisterinpitäjän on laadittava henkilörekisteristä rekisteriseloste, josta ilmenee:
1) rekisterinpitäjän ja tarvittaessa tämän edustajan nimi ja yhteystiedot;
2) henkilötietojen käsittelyn tarkoitus;
3) kuvaus rekisteröityjen ryhmästä tai ryhmistä ja näihin liittyvistä tiedoista tai tietoryhmistä;
4) mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja siirretäänkö tietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle; sekä
5) kuvaus rekisterin suojauksen periaatteista.

Rekisterinpitäjän on pidettävä rekisteriseloste jokaisen saatavilla. Tästä velvollisuudesta voidaan poiketa, jos se on välttämätöntä valtion turvallisuuden, puolustuksen tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi, rikosten ehkäisemiseksi tai selvittämiseksi taikka verotukseen tai julkiseen talouteen liittyvän valvontatehtävän vuoksi.

Eli ei, Suomessa ei saa kerätä ihmisistä tietoja, joiden perusteella heidän tunnistamisensa on helppoa (nimi + voimassaoleva spostiosoite, puhelinnumero, jne) ihan kuka vaan nimettömänä sen vuoksi, että haluaa perustaa foorumin.

Enhän tosiaankaan tiedä, mitä olet tekemässä, joten jos foorumisi nyt onkin välttämätön vaikkapa valtion turvallisuuden vuoksi, niin sittenhän on kyseessä eri asia.

Olen erityisen huolellisesti selvittänyt mitä lain ...

"2 §

Soveltamisala

Henkilötietoja käsiteltäessä on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään, jollei muualla laissa toisin säädetä.

Tätä lakia sovelletaan henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn. Myös muuhun henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan tätä lakia silloin, kun henkilötiedot muodostavat tai niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri tai sen osa.

Tämä laki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa."

... määräys koskee.

Kun tarjoan SMF:n standardimenettelyn lisäksi mahdollisuuden irroittautua rutiinisti murrettavista rekisterijärjestelmistä, pidän kiinni siitä, että tämän vaihtoehdon kritisoijat eivät ole ymmärtäneet mistä on kysymys. Kyseessä on nimenomaan toimenpide, jonka "luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa" taatakseen toisten yksilöiden henkilöllisyydelle suojan.

mks

« Viimeksi muokattu: to 24.09.2015, 13:42:24 kirjoittanut mks »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #25 : to 24.09.2015, 13:50:33 »
Jaa. No sitten tarvitset vain enää joukon ihmisiä, jotka luottavat hyvään tahtoosi niin, että luovuttavat henkilötietonsa anonyymille taholle sen vuoksi, että taho tahtoo käyttää heidän henkilötietojaan yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.

Tosin itse kyllä olin käsityksessä, että tuolla tarkoitetaan osoitekirjoja tms. "rekistereitä", joita ihmisillä on sukulaisistaan, ystävistään, työkontakteistaan, jne. En tiennyt, että tätä tosiaankin laajennetaan koskemaan myös mahdollisesti satojen yksityishenkilölle tuntemattomien henkilöiden henkilötietoihin.

Itse tarkistaisin vielä kerran.

Muoksis: kun kysehän ei ole yksilönsuojassa ainoastaan siitä, kuka voi murtautua tietokantoihin tietoja tutkimaan. Kyse on myös siitä, kuka tietoja kerää ja voi keräämiään tietoja käsitellä.
« Viimeksi muokattu: to 24.09.2015, 13:52:38 kirjoittanut Xantippa »

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #26 : to 24.09.2015, 13:54:47 »
Kyseessä on nimenomaan toimenpide, jonka "luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa" taatakseen toisten yksilöiden henkilöllisyydelle suojan.

Julkinen keskustelufoorumi ei kyllä ole tavanomainen, yksityinen tarkoitus. Henkilökohtainen osoitekirjasi on sellainen.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #27 : to 24.09.2015, 13:55:41 »

Mutta en Jaskalta, koska hän on ihan kuutamolla.

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #28 : to 24.09.2015, 14:01:48 »
Jaa. No sitten tarvitset vain enää joukon ihmisiä, jotka luottavat hyvään tahtoosi niin, että luovuttavat henkilötietonsa anonyymille taholle sen vuoksi, että taho tahtoo käyttää heidän henkilötietojaan yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.

En tarvitse.

Minulle on paljon helpompaa, että se onneton yksinäinen rekisteröityjä, joka seniilille blogilleni haluaa harhautua, käyttää SMF:n standardia, rekisteriltään kuvattua, henkilörekisterilain mukaisesti määriteltyä proseduuria kuin että vaivaa minua tarjoamaan parempaa tietosuojaa.

Lainaus

Tarkistin jo riittävästi. Mutta vasso kuu para kanteet niskaani, jos yllättäen sittenkin rekisteröidyt ja koet tietosuojasi petetyksi.

mks

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #29 : to 24.09.2015, 14:10:14 »

Kun tämän suhteutan ohjeesesi ...

"Soita Jaskalle, hän neuvoo "

... totean vain, että siinäpä ovat Taha ja Xantippa tasan samassa köörissä virsiäään veisaamassa.

mks

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #30 : to 24.09.2015, 14:14:46 »

... totean vain, että siinäpä ovat Taha ja Xantippa tasan samassa köörissä virsiäään veisaamassa.

mks

Xantippa on itse asiassa mun tuplanikki.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #31 : to 24.09.2015, 14:16:59 »
Niin taisi olla se nelitoistavuotias raiskattu tyttökin...

Hävisit.

Taidat olla jäävi arvioimaan, kuka väittelyssä häviää tai ei, koska olet siinä ospuolena.

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #32 : to 24.09.2015, 14:19:41 »

mks

Xantippa on itse asiassa mun tuplanikki.

Joo .. sävel on sama, mutta kvinttiä korkeampi ...

Joku muu harhautuisi kirjoittamaan totta edes vahingossa joskus.

mks

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #33 : to 24.09.2015, 15:17:38 »
Sen perusteella mitä mks on kertonut ja mitä hänen fooruminsa käyttäjäehtoihin on kirjattu, hän minun nähdäkseni kerää henkilörekisteriä.

Sivu- eli rinnakkaishyppy: myös Tahan foorumille rekisteröityneet paljastavat ainakin IP-osoitteensa Tahalle ja ehkä koko tuholaisjengille.
En ole sen vertaa utelias että olisi katsonut kysytäänkö ssähköpostia.
« Viimeksi muokattu: to 24.09.2015, 15:22:51 kirjoittanut Sepe »
Veikkaan, että Sepe kuolee aikanaan tukehtumalla berliininmakkaraan, joka on puristettu paksuun suoleen.

Poissa hibiscus

• Konkari
« Vastaus #34 : to 24.09.2015, 16:44:15 »
Sen perusteella mitä mks on kertonut ja mitä hänen fooruminsa käyttäjäehtoihin on kirjattu, hän minun nähdäkseni kerää henkilörekisteriä.

Sivu- eli rinnakkaishyppy: myös Tahan foorumille rekisteröityneet paljastavat ainakin IP-osoitteensa Tahalle ja ehkä koko tuholaisjengille.
En ole sen vertaa utelias että olisi katsonut kysytäänkö ssähköpostia.

Mistä tuholaisjengistä sinä puhut? En ole missään vaiheessa uskonut, että MKS:n foorumista tulisi minkäänlaista riemuvoittoa. Ei ole tullut, eikä tule. Despootit eivät ole koskan kelvanneet sivistyneille tai muuten älykkäille kansalaisille.
"Sosiaalipsykologia ja pedagogia tarkoittaa että tarhan tätiä totellaan."

Sepe

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #35 : to 24.09.2015, 16:50:39 »

En tarvitse.

Minulle on paljon helpompaa, että se onneton yksinäinen rekisteröityjä, joka seniilille blogilleni haluaa harhautua, käyttää SMF:n standardia, rekisteriltään kuvattua, henkilörekisterilain mukaisesti määriteltyä proseduuria kuin että vaivaa minua tarjoamaan parempaa tietosuojaa.

Korjaan: tarvitset siis yksinäisiä rekisteröityjiä, jotka ovat valmiita moiseen, koska Sinä ehdotat, että tässäpä teille foorumi.

Tarkistin jo riittävästi. Mutta vasso kuu para kanteet niskaani, jos yllättäen sittenkin rekisteröidyt ja koet tietosuojasi petetyksi.

mks

Tätä juuri koetin sinulle selittää. Et voi pettää tietosuojaani, koska se tosiaan on oma asiani. Sen sijaan voit pettää yksilönsuojani, koska pyrit anonyyminä keräämaan henkilötietoja, jotka eivät kuulu sinulle millään tavalla.  Siis siinä tapauksessa, että olisin niin höperö, että niitä sinulle antaisin.

Jollet ymmärrä näiden kahden eroa, ehdotan, että haet neuvojan, joka ymmärtää.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #36 : to 24.09.2015, 17:01:07 »
Tarkoittaako se sitä, että sähköpostiosoitteen täytyy olla jäljitettävissä oikeaan ihmiseen?

Itse asiassa kyllä. Ihan juridisista syistä, joista olen tarkka.

mks

Niin, jäljitettävissa tarvittaessa. Tätä on edellyttänyt muistaakseni huuto . net ja jotkut muutkin sivustot, joissa käyttäijltä odotetaan jonkinasteista rehellisyyttä keskinäisessä kanssakäymisessä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ilmoitetusta sähköpostiosoitteesta on nimi selväkielisesti luettavissa, vaan että s-postiosoitteen takana olevan henkilön aitous on jossain vaiheessa tarkistettu.

Käytännössä edellä oleva toteutuu sillä, että hotmail.com, outlook.com jne s-postit eivät kelpaa, vaan on oltava esim. nettiyhteyden  palveluntarjoajan osoite, minulla esim. Soneran (pp.inet.fi).

Nyt sitten kysymys MKS:lle: onko tulkintani oikea ja kelpaako minun osoitteeni, kun siitä ei ole luettavissa nimeni? Sonera ei ainakaan edellytä osoitteen olevan muotoa etunimi.sukunimi@pp.inet.fi, vaan minullakin on yhdistelmä kirjaimia ja numeroita.  Kelpaako tuo MKS:lle? Osoitteen kautta minä olen tarvittaessa jäljitettävissä, jos viranomainen sitä vaatii.

Poissa Taha Islam

• Konkari
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #37 : to 24.09.2015, 17:06:46 »
Osoitteen kautta minä olen tarvittaessa jäljitettävissä, jos viranomainen sitä vaatii.

Tuosta on vain sinun sanasi. Parempi olisi, että ilmoittaa tätä kautta osoitteen, jonka mäksy sitten hyväksyy tai jättää hyväksymättä. Pitämällä kirjaa kirjoittajista ei välty moderointivastuusta.

Itse keskityn Hommafoorumiin, vaikka siellä ei näytä olevan mahdollista olla syyllistymättä johonkin rikkeeseen mikäli on eri mieltä moderaattoreiden kanssa.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #38 : to 24.09.2015, 17:12:26 »
Osoitteen kautta minä olen tarvittaessa jäljitettävissä, jos viranomainen sitä vaatii.

Tuosta on vain sinun sanasi.

Nyt en ymmärrä. Jos foorumilla tunnus ei aktivoidu ilman että se ilmoitettu s-posti toimii ja s-posti on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni, jolle laskut lähetetään, niin miten jäljitettävyydestä on vain minun sanani?

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #39 : to 24.09.2015, 17:20:45 »

Tuosta on vain sinun sanasi.

Nyt en ymmärrä. Jos foorumilla tunnus ei aktivoidu ilman että se ilmoitettu s-posti toimii ja s-posti on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni, jolle laskut lähetetään, niin miten jäljitettävyydestä on vain minun sanani?

Ja minä ymmärrän vielä vähemmän. Siis foorumin perustajako tarkistaa, että spostini toimii ja on palveluntarjoajan palvelimella ja kytketty minun henkilööni? Ja perustaja itse pysyy anonyyminä?

Voiko kuka tahansa taho, joka päättää käyttää henkilötietojani yksityisiin tarkoituksiinsa, vaatia tälläisä oikeuksia?

Onneksi saa itse päättää, minne edes harkitsee rekisteröitymistä.