Olen joskus ihmetellyt sienien pientä roolia suomalaisessa ruokakulttuurissa.
Ilmeisesti sienet todellakin ovat olleet marginaalisessa roolissa suomalaisessa perinteessä: edes pula-aikoina sienien syömistä ei ole pidetty yhtenä hätäratkaisuna.
Kun sieniä sitten alettiin käyttämään, kyse oli suoraan "herrojen herkusta": sienestäminen kuului parempiosaisen väestönosan tapoihin.
Marjoista oikeastaan vain puolukkaa kerättiin säilöttäväksi: mustikoita syötiin mutta vain kun niitä metsässä oli, säilöntäyrityksiä ei ollut. Toki, puolukka nyt säilyy miltei itsekseen ja monien muiden marjojen suhteen on toisin.
Suomalainen ruokailuperinne on ollut hyvin pitkälle hyvin yksipuolista: samaa ruokaa syötiin päivästä ja viikosta toiseen, jopa jo siinä ajassa kun olisi ollut mahdollista hakea vaihtelua.
Tätä toki oli "työnväenluokkainen" ruokakulttuuri vielä oman sukupolveni lapsuudessa, ja miksei yhäkin. Oman perheeni ruokakulttuurissa ruoka oli rakas "vihollinen": sitä haluttiin syödä, mutta sen valmistaminen oli pakkopullaa. Ruokalistalla oli yleisesti ottaen makaronilaatikko, ruskea kastike (jauhelihalla eri muodoissaan: paistettu, pullat, mureke), nakit ja ranskalaiset, valmismarinoidut kanan rintafileet tai koipireidet (ja tässä tapauksessa, eksoottisuuden huipentumana: riisi perunan sijasta), nakki- tai jauhelihakeitto ja joskus karjalanpaisti. Salaatti oli harvinaisuus: yleisimpiä porkkanaraaste ja kiinankaali+ananas purkista. Kalaa meillä ei syöty siitä syystä, että äitini vihasi sitä kaikissa muodoissaan.
Samaa on kertonut puolisoni, jonka työväenluokkaisessa perheessä syötiin pääasiallisesti ruskeaa kastiketta, mutta myös minulle eksoottisesti kananmunakastiketta.
Minulla on huonona tapana seurata ihmisten kauppakäyttäytymistä, ja vaikka monien kärryjen sisältö on monipuolisempaa kuin männä aikoina, näyttää yllä kuvattu kaava olevan yhä voimissaan. Voi sitä spontaania iloa, kun alennuksessa on Atrian tyhjiöpakattua jauhelihaa: koko kauppa raikaa kun ihmiset karjuvat toisilleen, "OTA 10 PAKETTIA ME SYÖDÄÄN SITÄ KOKO VIIKKO".
EDIT.
Se vielä perinteisestä ruokavaliosta, että siihen kuului suolattu kala, lanttu, nauris, ja myöhemmin peruna. Mahdollisuuksen mukaan liha. Ruis oli keskeisimmässä roolissa. Maitoa käytettiin paljon, juustoa ja piimää, ja huonosti lypsävien lehmien huono kulinaristinen makumaailma koostui mistä sattuun heinistä ja hevosen paskasta.