Kirjoittaja Aihe: Lihavuus, painonhallinta  (Luettu 20671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Lihavuus, painonhallinta
« Vastaus #300 : su 06.05.2018, 10:04:07 »
Nälkäsenä panettaa paremmin.
Siksi Afrikan tulisi keskittyä syömiseen eikä suvunjatkamiseen.

Niin se luonto toimii. Läskit ei pane eikä lisäänny.

Itseasiassa nälänhädän aikana naisen kuukautiskierto saattaa kadota. Ei se luonto nyt ihan älyttömyyksiin resursseja tuhlaa, kuten sellaiseen että naisen ja/tai lapsen henki olisi vaarassa vain sen takia että on ollut ihan pakko panna kersa alulle. Huippu-urheilijoilla muistaakseni tuota samaa, ja anorektikoilla ainakin.

Itseasiassa kun oma kk-kiertoni 20 v korvilla oli sellaiset 60 vrk, niin olisikohan sillä ollut mitään tekoa asian kanssa että olin varmaankin alipainoinen. En omistanut vaakaa, mutta söin todella vähän - kun ei ollut enempään varaa...! Toisaalta kaippa se on joko/tai, eli on kierto tai ei ole, eikä tuommoista harvempitahtista, jos on liian laiha. Ja nyt kuin tarkemmin asiaa ajattelen, niin serkku kertoi kerran, kun oltiin jo lähempänä kolmeakymppiä, että hänellä ei ole talvisin ollenkaan kuukautisia. Ja hän oli jo varsin pulskassa kunnossa. (Oli sitten pamahtanut paksuksi kun ei tuon ilmiön vuoksi käyttänyt ehkäisyä.)

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #301 : su 06.05.2018, 10:39:27 »
Kyllä selkeä aliravitsemus ja alipaino (alhainen rasvaprosentti) sekoittaa hormonitoiminnan siinä kuin kova ylipainokin.
Kannattaa nussia niin paljon kun jaksaa.
Siitä saa mielihyvää eikä tee mieli mättää korvikkeena makeaa käkättimeen.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #302 : su 06.05.2018, 10:48:14 »
Nälkäsenä panettaa paremmin.
Siksi Afrikan tulisi keskittyä syömiseen eikä suvunjatkamiseen.

Niin se luonto toimii. Läskit ei pane eikä lisäänny.

Itseasiassa nälänhädän aikana naisen kuukautiskierto saattaa kadota. Ei se luonto nyt ihan älyttömyyksiin resursseja tuhlaa, kuten sellaiseen että naisen ja/tai lapsen henki olisi vaarassa vain sen takia että on ollut ihan pakko panna kersa alulle. Huippu-urheilijoilla muistaakseni tuota samaa, ja anorektikoilla ainakin.

Ilmesesti tähän vaikuttaa muukin kuin alipaino ja alhainen rasvaprosentti. Rasituksen määrä ilmeisesti vaikuttaa myös.

En sitten tiedä, kuinka huolestuttavaa kuukautisten poisjääminen on. Olen lukenut väitteitä siitä, että se olisi ollut ihan normaalia metsästäjä-keräilijöillä.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
  • Pyörii työssään & kierii pyöriessään
« Vastaus #303 : su 06.05.2018, 12:32:36 »

Tänään tuli mieleen ylensyöminen, ja ylenmääräinen napostelu. Siitä voi tulla vähän höpsön turta olo, tai jopa pöhnä. Jospa se myös on tarkoitus hakea?

Syynä se, että ei tarvitsisi olla tietoinen jostain epäselvemmästä, ja kun selkeämpi syy hiertävyyteen, on asia kestettävämpi. On toimitettu itse se hiertävyys, ja se politiikka on siten omissa käsissä.

Etenemiset yleisesti voivat olla ongelmallisia, ja tämä koskee yhteistä tilaa, jossa olemme kykeneviä olemaan. Oireiden peittämistä toteutuu erittäin monipuolisesti, ja jos tätä ei tehdä, niin voi tosiaan luoda tilaa vapaasti, ja eteneminen on myös huomattavissa.

Arvelen, että näin yksinkertaisesta voi olla kyse, ja tämä voi vaikuttaa hyvin isosti.

Tulee mieleen Socrateen säpinänkaipuu foorumilla. Voisiko valjastaa toisin sen energian? Jne. Mitä kullakin.
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2
(Ehkä alkua tai loppua, tai sitä sun tätä)

socrates

• Vieras
« Vastaus #304 : su 06.05.2018, 12:44:43 »
Lihavuus on minulle käsittämätön ongelma, kun oma kroppani suhtautuu yli kulutuksen menevään ruokaan kuin myrkkyyn.

Olen joskus miettinyt, pystyisinkö lihottamaan itseäni edes 10 kiloa, jos siitä hyvästä saisin miljoonan. Tuskin lähtisin edes yrittämään, niin vaikeaa se minulle on.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #305 : su 06.05.2018, 12:51:47 »
Lihavuus on minulle käsittämätön ongelma, kun oma kroppani suhtautuu yli kulutuksen menevään ruokaan kuin myrkkyyn.

Ehkä olisi terveellistä sulle, se vaihtaminen. Tekisi hyvää myös foorumille, pieni muutoslisä, tuotakin kautta : )
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2

socrates

• Vieras
« Vastaus #306 : su 06.05.2018, 13:06:51 »

Ehkä olisi terveellistä sulle, se vaihtaminen. Tekisi hyvää myös foorumille, pieni muutoslisä, tuotakin kautta : )

Jaa että rikkaana läskinä kirjoittelisin eri tavalla. Onhan se ihan mahdollista.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #307 : su 06.05.2018, 14:49:55 »
Lihavuuden tuputtaminen on sama kuin yrittäisi vokotella juomaan. Älytöntä alkaa vasiten läskiksi jos sen on pystynyt välttämään. Kokemus ei tarjoa mitään tavoiteltavan arvoista. Vai puutuneeko perse vähemmän istuskellessa jos on toppausta?

socrates

• Vieras
« Vastaus #308 : su 06.05.2018, 14:52:12 »
Lihavuuden tuputtaminen on sama kuin yrittäisi vokotella juomaan. Älytöntä alkaa vasiten läskiksi jos sen on pystynyt välttämään. Kokemus ei tarjoa mitään tavoiteltavan arvoista. Vai puutuneeko perse vähemmän istuskellessa jos on toppausta?

Jotkut näyttelijät joutuvat lihottamaan itseään jopa kymmeniä kiloja, kun pitää valmistautua esittämään läskiä.
Sen takia minusta ei olisi näyttelijäksi.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #309 : su 06.05.2018, 17:18:57 »

Olen joskus miettinyt, pystyisinkö lihottamaan itseäni edes 10 kiloa, jos siitä hyvästä saisin miljoonan. Tuskin lähtisin edes yrittämään, niin vaikeaa se minulle on.

Kyllähän terve ruumis lihoaa siinä missä laihtuu, kun sille antaa vähän runtua.

Se täytyy kyllä todeta, että nuorempana painon runttaaminen haluamakseen oli helpompaa. Siksi olen nykyään tyytyväinen läski.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #310 : su 06.05.2018, 19:02:17 »

Oletko koskaan yrittänyt hommata itsellesi lihasmassaa? Onnistuisiko se?

Itsestäni vaikuttaa siltä, että helposti lihasmassaa saavat tyypit myös läskistyvät helposti.

Poissa Juuli

• Konkari
  • Hukkaskukka
« Vastaus #311 : su 06.05.2018, 20:48:01 »
Ei ne alkuihmiset kai syöneet säännöllisesti vaan kun oli nälkä ja oli ruokaa tarjolla. Sikäli poikkean neanderilaisista että minä syön aamulla puuron. Ohrapuuron kun kyllästyin kauraan. Päälle sitten kun mikrosta otan lusikoin vaikka pauliina suklaavanukasta ja hyvin maistuu.
Minun  ikäni ei oleta minun olevan enää mikään laiheliini. Vähän noita kiloja  kyttään kun on niin mahtava makeanhimo ettei  yksi  fazerinsininen tunnu kerralla missään. Pitää olla jälkkäriksi lakumix pussi tai kaksi. ::)
« Viimeksi muokattu: su 06.05.2018, 20:50:59 kirjoittanut Juuli »
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

socrates

• Vieras
« Vastaus #312 : su 06.05.2018, 20:57:30 »

Olen. Vuosien hirveällä työllä tuli muutama kilo, kun joskus kolmikymppisenä bodasin oikein tosissani. Ei tule kunnolla lihaksia vaikka itkisi :(.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #313 : su 06.05.2018, 21:04:02 »

Olen. Vuosien hirveällä työllä tuli muutama kilo, kun joskus kolmikymppisenä bodasin oikein tosissani. Ei tule kunnolla lihaksia vaikka itkisi :(.

Kohtalo on hyvittänyt sen sinulle sillä, että voit vetää karkkia naamaan niin että napa rutisee ilman lihomisriskiä!

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #314 : ti 24.07.2018, 16:21:31 »

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/vaihtoi-paivan-kolme-ateriaa-kuuteen-kimberly-onnistui-pudottamaan-melkein-20-kiloa-en-tarvinnut-
tavallista-kofeiinipotkuani/7004306

Näitä uutisia on ajoittain.

Ei epäilystä, etteikö kerrottu asia olisi totta. Selitystä vaan ei ilmennyt, eikä teoriaa, millä toimivuutta voisi yrittää perustella, tässä tapauksessa, ja jos ei toimi toisilla, niin miksei.

Ihminen voi tietysti itse päätellä, ja summailla, lukijana, ja tällaisten kokijana. Hyvä tietysti, tosin rajansa näissä on, että miten valmiiksi saa käsitystä esim painoon vaikuttavista, siis kattavapohjaista tietoainesta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #315 : ke 25.07.2018, 02:33:10 »
Onnistunut kolmen aterian vaihtaminen kuuteen ei tarjoita kalorien lisäämistä vaan tasaamista niin, ettei  pahaa nälkää pääse päälle, Ja enemmän huomion kiinnittömistä siihen mitä syö.

Minulla helteet tekivät, ettei ruoka maista ja sen seurauksena paino on tippunut muutaman kilon. Käytännössä kun alkaa tuntua sille etten saa laitasta tyhjälksi, katson mitä siitä voi laittaa apulautaselle jääkaappiin odottamaan seuraavaa syömäkertaa. Nyt on jo noussut kilon pohjalukemasta ja pidän sitä hyvänä. Että sain pieneen pakastimeeni tilaa, paistoin pakasteesta esipaistetut pikkupullat pois. Valkoinen vehnäjauho on varsin lihottavaa. Vaikka siinä on viidennes vähemmän sokerin lihotusvoimasta, niin ei kai kukaan syö sokeria sellaista määrää kuin pullaa, jos on sitä syödäkseen. Ennen kuin syöty on tullut läpi, se on mukana puntarilukemassa. Siksi säännöllisesti toimiva suoli on laihduttajan tuki. Kuitu eli ennen muuta kasvikset ja hedelmät auttavat. Ei pidä hävetä, että on ns. läpipasko eli että heti syötyä on tarve päästää vanhat pois alta. Lusikallinen pellavansiementä konaisena tai rouheena aamupalalla - puuron seassa tai viilin kanssa avittaa myös suolen liukasta toimintaa.
« Viimeksi muokattu: la 28.07.2018, 01:51:40 kirjoittanut Jaska Jokunen »
Hän on täällä tänään

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #316 : ke 25.07.2018, 23:02:42 »
Taidan itse syödä aika ok-mallilla. Ehkä tuo valkkari ja kalja aiheuttavat tuon vararenkan vyötäröllä? Joidenkin mielestä.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #317 : la 28.07.2018, 02:01:21 »
^Oikein toteat, että vatsaontelon sisäinen rasva on terveyshaitta
https://www.terve.fi/artikkelit/65708-nailla-kolmella-tavalla-paaset-eroon-pahimmasta-kehon-rasvasta
Hän on täällä tänään

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #318 : ti 02.10.2018, 10:40:47 »

IS-kysely: Yli 70 prosenttia naisista haluaa laihduttaa: ”Lasken jatkuvasti, milloin voin syödä”

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005848924.html

Mieleltään terveen voisi ajatella olevan valmis elämään hyvää elämää, ja tekemään hyviä ratkaisuja, siinä kun tietoutta on. Tavalliseen elämään kuuluu alamäkiä, ja toisaalta huvittelua kaipaa muutenkin, ehkä usein, ja kun jossain muodossa tarjolla, tulee käytetyksi.

Ruuan suhteen on olemassa koukusto, joka kaappaa ja vie näköjään helposti. Voisikin sanoa, että jos tavallisesta ruuasta, eli peruskulutustarvikkeesta onnistuu tekemään "tupakat", niin tällainen trendi on taloudellinen menestys, jos siihen alkaa syntyä kyltymättömyyttä. Kun pakko valita ruoka tietynlaisena, on pakko valita kyltymättömyys.

Tässä kohtaa voisi nostaa esiin moraalia, ja tahdonvoimaa, aina ihmisen vapaata valintaa myöten. Jos ihminen joutuu peruselämän takia olemaan kovin varuillaan, niin tämä alkaa ahdistaa, eli voi omalta osaltaan johtaa vääriin ratkaisuihin, tosin jo olotilana tällainen voi olla aika kahlittua.

Tulisi mieleen sanoa, että tiettyjen linjavalintojen jälkeen, ei tavallisesti hoituva terveellinen paino ole todellisuutta, muun hyvän elämän kanssa. Jotain jos otetaan, on väistämättä luovuttava tällaisesta luontevuudesta. Tarkemmin on vaikea sanoa. Tällaiset vaikutavat noidankehiltä.

Alkuperäisväestön rappioissa nämä näkyvät nopeutettuna, ja silloin puhutaan poikkeuksista. Kun sama tapahtuu viiveellä, ei heräämistä oikein voi syntyä. Jokainen tietää hitaan kasvun arviointivaikeuden, kun huomaa yksilönä olevansa keskellä sitä elämää, jota ei oikeasti millään ole halunnut, mutta on vain onnistunut epäsuorasti valitsemaan sen, mistä ei pidä.

Paikalla Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #319 : ti 02.10.2018, 12:06:23 »

EM arvelu ja koonti tilanteesta on syiden ja langanpäiden hakua, jossa voi yrittää hahmottaa nykytilannetta tietynlaiseksi, jolloin johonkin parempaan syntyy mahdollisuutta.

Perttu Häkkisen erästä kuunnelmaa kun eilen kuuntelin, ja aiheena olivat enkelit, niin tuli sanotuksi, että miehet ja naiset poikkeavat suhtautumisissa. Miehet eivät niin helposti saata itseään epäuskottavaan asemaan, koska yhteisöllisen tappion voi arvella liian isoksi riskiksi.

Vaihtoehtoisuuksien käyminen on muutenkin vatuloimista, ja heikkouden merkki. Piirre voi esiintyä myös naisilla, kun ympäristö vaihtuu, ja vakuttavasta poikkaminen voi alkaa olla riski myös hänelle.

Tieteessä on rajankäynti erityisen tarkkaa, siis vaihtoehtoisuudet, jos niille haetaan tärkeyttä. Vaihtoehtoisuuksien tärkeyttä on kuitenkin, joten niitä esitetään, ja haetaan aktiivisesti. Tällöin tulee mukaan väistämättä myös voimakkaammat sanktiot, eli löytämisen alue alkaa olla riskialtista kenttää.

Vaikka vaihtoehtoisuuteen liittyy vahvimmillaan keskeneräisyys, ja hakeminen, jo oletuksena, niin tiettyjen tärkeyksien takia hallinta-alueen, ja vaihtoehtomaailman harmaa vyöhyke voi tarjota potentiaalia toimijoille. Voi kasata paljon tärkeän näköistä, ja jos tärkeyttä on, ja jos ei keskeneräisyyden näkymistä, niin vaikutusta on mahdollisuus saada aikaan.

"Toimivuuden/vakauden/luotettavuuden/hyvän harmaa alue" voi olla asia, joka vaatisi nasevan nimikkeen. Se on aina olemassa, ja  pyrkii parempaan tietämyksessä (tiede vakuuttavimmillaan), odotuksissa, tai on jo voimaan tullutta toimintajärjestystä. Kokonaisussujuvuus on tässä lopputulos, ja kokemuksellinen, johon vaikuttaa tietysti arvio tapahtuneesta pitemmältä ajalta.

Kaikki ihmisen luoma ja pyrkimyksenalainen vasten sitä elettävää todellisuutta, joka on kestävää, mutta ei ole löydetty, tai saavutettu, vaan on todennäköisesti vahvan järjestyvää, vaikka toisaalta hyvin vaikuttavaa jokaiselle. Ihmisen arviointipuoli on osa elettävää todellisuutta, jo olemassaolevuuden puolesta, ja jos kunnossa, hyvä, koska sitä tosiaan myös haetaan, ihmisen tapauksessa.

Vakuttavuutta syntyy siten kokemuksesta, ja siitä kaukaisemmasta tiedosta, joka ei ole ristiriidassa luodun nykyisyyden kanssa. Kokonaisjärjestelyjä joudutaan aina hakemaan, koska tehtäväkenttä on laajinta sen vuoksi, että kaikki vaikuttava! on otettava huomioon.

Tieteessä on harmaa alue. Samoin taloudessa. On myös common-sense aluetta, josta harmaalle meneminen on outoutta, jne. Samoin on uskonnollista hörhöyttä, näennäistaidetta, ... Harmaa-alue ei koske vain sitä, mikä on hallittua ja kyseenalaista, ja josta poikkeaminen on rikollista tmvaa.

Käytännössä ihmiset pitävät huolta monenlaisista harmaista alueista. Selkeän faktisuuspotentiaalisen lisäksi on tosiaan vartioitavana ne huuhaapuolisemmat kentät. Ainakin silloin, jos huuhaa uhkaa sitä, joka on osoittautunut vakaaksi, todistetusti, vasten sitä pohjaa, jota eletään.

Hienommasta pohjasta päädytään erilaiseen. Sinänsä aiemmin vankat ja vankoiksi pidetyt tärkeydet eivät suoranaisesti katoa, vaan ne lakkaa vain kiinnostamasta, koska on mahdollisuus parempaan. Järjestelyt kokonaisuuden osalta on aivan kuin sitä kuvastava, kuun ihmisyksilöjen mielen taipumus luoda toimivaa otetusta, ja suunnata sen pohjalta.

Tuosta ymmärtää hyvin kokonaispalvelevuuden tarpeellisuuden. Vaikka jokin olisi satavarmaa, kuten aistihavainnot, ja toimisi varmasti, ei varman liepeille kannata kaventua. Yksilön tapauksessa asia nähdään esim addiktiona. Jotain mahdollista toteutuu, mutta ei kokonaisesti ottaen. Tarve toisaalta vie, ja kun ei voi toisin toteutua, kuten huomataan, voi pohjaksi yrittää saattaa muuta, ja uudessa lienee myös ainoa mahdollisuus, tuli se sitten lopulta miten tuli.

Elämä kutsuu kasvamaan. Tästä on monia aforismeja, tyyliin: Mikä ei kasva, se kuolee. Ihminen ei voisi pysähtyä, vaan eteenpäin on ihmisen tie, tai sitten kelkasta jääminen.

Elämän asettama vaatimus (tarpeina) saa liikkeelle, ja sen pohjalta luodaan, ja kasautuu tarvittavaa. Ei ihme, jos luotu ja ajautunut vaatii myös muutoksia, eli sen on seurailtava, jotta tarvittava saavuttuu vähintään, jota lähdetty hakemaan. Luomukset ja ajautumat kääntyvät siten, että kun kerran tarpeeseen tehty ja toimivat, niin toimivat myös jatkossa.

Tietoisemmin luotua voi organisoida, ja sihen voi vaikuttaa, koska kasattuun on parempaa tuntemusta. Luojallakin voi syntyä joskus epävarmuutta luodun toimivuudesta. Ainakin sivullisemmalla, jolle kaikki kasautuu enemmän ajautumana, siis ei-niin-itse-rakennettuna. Ristiriitaa syntyy, mutta tarvittavan ja rakennetun välille.

Psykologiassa puhutaan joskus kongnitiivisesta dissonanssista. Kokonaisemmin koettavaa riitasoinnustoa tämä ei taida tarkoittaa. Kokonaisuuden suhteen ihmisyksilö itse on riitasointu, ja se varmaan johtaa kuolemaan. Yksilöä enemmän olemme lajina, tosin tässä lienee sama lainalaisuus. Lajikin on varmaan sidottu joko kasvamaan tai kuolemaan, ellei jatka.

Mitä on silloin se jatkaminen, jos sensuuntaisuus on kerran meissä, ja näköjään ainointa missä elävälle ylipäätään on jotain. Entä se elämä, ja sen jatkuminen? Kai se vain on, miten onkin, kun kerran on jotenkin nyt, ja aiemminkin ollut. Viettosuuntia on, ja niistä jokainen tietää kokemuksen puolesta, ellei ole irtiottavampi.

Ehkä se viettosuuntatajuntavaje on sitten sitä irtiottoa. Aika loogista.

Viettosuunnan voi nähdä ilmaisena, lasketteluna, huvina. Elämä muka vaatisi muuta. Kun elämää ei kuitenkaan ole kuin tuossa, niin muu taitaa olla hulluus. Mahdollinen ei ole se, mitä ihminen haluaa, vaan mikä on, ja on ollut kaiken aikaa. Jos työ ei mittaudu tähänpääsemisessä, on se tosiaan irtiotoksi menevää, ei virtaanliittyvää. Suuntana on vain virta, ja tämä on luotettava, tosin vain jos siihen ei liity irtiottoa.

Arvoiksi ei voisi siten laitta työtä, pyrkimystä ja ponnistelua sinänsä, vaan pelkän lasettelun, ja senmukaisesti, mitä on olemassa. Vaikka helppoa, kun ilmaisjuttu, niin silti vaikeaa, kun pitää sisällään kaiken vaikuttavan, ja niitähähän on. Luostareita ja itsensäpiiskaamoja kun ollut, niin missähän vaiheessa ihmiset herää tähän suurempaan luostarilaitokseen?

Entä tällaisen pohdinnan sovellettavuus, oikeassa elämässä. Ei synny soveltavia ideoita, ainakaan heti. Sen voisi sanoa, että siinä kun tarve kutsuu täyttymystä, ja saa vapautensa, seuraa huojennusta sitä mukaa. Ihmisyksilöt vaikuttavat kasaamoilta, joissa ilmenee erilaista vajetta ja jonkin puolen saavuttamista, jolloin tämä kokonaisuus voi jatkaa, kuten muotoutunut.

Yksittäisen ihmisen yksittäisjutuista tulee ajoittain yksilönmittaisia, ja ihmisen todellisuutta tämä on. Kasvaessa osa läpikäyjistä vaihtuu, eli syntyy erilaisia tarvitsijoita, ja näiden alaisuutta, jota ei voi sivuuttaa. Biologisemmin ajatellen on tiettyä läpikäyjistöä, joka on sillä tavoin suorasti todellisuutta vasten, että katkos vie tällaisen kokonaisuuden. Muu luotu voi ennakoida tätä, ja muun rakennetun arvo näkyy viimein investointina, parempana turvana.

Aiheeksi kirjoitukselle tulee elämänrakenne, vaikka syntyi vähän hassuun paikkaan foorumia. Näin minusta menee seurailu. Muu rakennetaan kuin halutaan, ja sitä saadaan, jos saadaan. Jos ei tiedetä, mitä tarvitaan, ja osataan, ja ylitpäätään kyetään ajatelemaan, että jotain tarvitaan, niin täytyy löytää muuta kuin mitä haluaa. Onko tässä aidon tutkijan ja löytäjän vinkkeli? Toinen olisi suorittaja, tai suoran-tavoittelija.

Ehkä löytöretkeilijää ja tutkijaa ei voi laittaa samaan. On ihmisiä, jotka löytävät uusia asioita eri paikoista. Osa uusilta alueilta, ja osa ihan vanhasta, siitä tutusta. Kumpikin käyttä jonkin verran sitä, mikä on vanhaa. Toisen tarve on ehkä muuttaa muualle, tai piipahtaa, kun taas vanhasta löytäjän tarve on olla vankempi. Kumpikin tuo jotain uutta vanhaan nähden, tosin kauemmasmenevä on irtolaisempi, eikä vaikuta (vielä). Miten tällainen elämänroolitus näkyy parhaiten, jotenkin jo olemassaolevana? Kasvun asialla kumpikin.
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 12:13:16 kirjoittanut Juha »