Kirjoittaja Aihe: Lihavuus, painonhallinta  (Luettu 8737 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Konkari
Vs: Lihavuus, painonhallinta
« Vastaus #260 : ti 08.11.2016, 09:44:38 »
^ Ja vesijuoksemaanhan sitten itse uimahalleissa päädyin, kun pari kertaa melkein hukkuneena pelkään aina että menee vettä nenään ja uimahallissa velloo se jorpakko välillä valtoimenaan. Vesijuoksussa pää on loitompana vedestä.

En muista olenko mäkättänyt että uimahalleissa on suoranainen vitsaus ja riesa loputtomat ryhmät joita on niin yhtenä pötkönä ettei meinaa mistään löytää sopivaa rakoa jossa saisi nautiskella vapaasti sekä uima-altaasta (ilman että kiljukaulat rääkyvät siellä, eli siis koululuokka, ja opettaja vislaa pilliin joka meinaa halkoa tärykalvot), saati sitten terapia-altaasta (jos siellä on joku ryhmä, yksittäisillä ihmisillä ei ole sinne mitään asiaa). Kaikki kovat äänet tekevät päässäni pahaa, ja terapia-allaskin olisi kovin tärkeä koska vesisuihkussa saa edes vähän lihasjumejaan selästä pois. Loppujen lopuksi on käynyt niin että siinä hallissa jota käytän on niin näiden ryhmien ylivalta että koko viikon ajalta löytyy enää yksi ainoa hetki jolloin sinne kannattaa mennä. Viime viikolla en jaksanut lähteä juuri silloin, ja jostain kumman syystä tulevalle maanantaille olivat listoihinsa jättäneet aukon, jonka kuvittelin hyödyntäväni. Paskanmarjat! Kun vielä tsekkasin sunnuntaina asiaa, oli maanantaillekin pläjähtänyt jos vaikka mitä. Antoivat vaan piruparan ensin luulla että hän voisi vaihteeksi mennä maanantaina sinne, mutta nöööööyyyyy...

Näistä ryhmien ylivallasta on ollut jotain juttua muidenkin hallien kanssa, kuin sen missä minä käyn. Yrittäisivät nyt herranjumala ymmärtää sellaistakin ihmistä joka haluaa ihan vain keskenään pyöriä altaat läpi, eikä liittyä johonkin hemmetin jumpparyhmään.

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #261 : ti 08.11.2016, 21:48:50 »
Yksi helppo tapa rajoittaa syömistään on juoda aterioilla paljon vettä. Mahahapit laimenevat, jolloin ruoansulatus tapahtuu hitaammin ja ravintoaineista osa saattaa jäädä imeytymättä.

Jos ja kun runsas veden juonti tuntuu muuten vastenmieliseltä, kannattaa hikoilemalla hankkia niin kova nestehukka, että ruoan kanssa on käytännössä pakko juoda paljon.
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #262 : ti 08.11.2016, 22:24:03 »

Jos jotain inhoan, niin sitä että kaikki vaan toistuu toistumistaan samanlaisena päivästä toiseen, joten siinä mielessä jotkut liikesarjat kuntosalillakin olisi kai jotain vihonviimeistä mitä minulla usuttaa tekemään... Välillä tulee ikävä kyllä uimahallissakin fiilis että tämä on niin nähty ja koettu, vaikken siellä käykään kuin kerran kuussa. Kumma kun en järviuimiseen kyllästy. Osittain tietysti sen takia että käyn vuorotellen eri järvissä...  :)

Juurikin salitreeniä voi varioida lähes rajattomasti toisin kuin vaikka lenkkeilyä tai uimista. Erilaisia liikkeitä on valtava määrä ja sen lisäksi voi vaihdella painoa, sarjan pituutta, palautusaikoja ja tehdä vuorotellen eri liikkeitä.

Mitään salitreenejä tarvita, vain fiksumpaa ruokavaliota. Sipsit ja karkit ja pullat pois ja omenaa ja viinirypäleitä tilalle. Vähemmän läskiä ja hiilareita, pikkaisen enemmän salaattia (kaalia esim.) aterialla. Ei tarvita suuria, ainoastaan järkeviä muutoksia. Itse vedin 13 kiloa pois, kun jätin turhan syömisen pois. Nyt ollaan alle 90-kiloisena 181- senttisenä äijänä. Reilu vuosi sitten yli 100 kg.

On tuokin aika reilu paino. Olen pari senttiä lyhyempi ja Painan 72kg.

Laiheliini olet. Itse olen hieman roteva, toki 5 kilsaa voisi vielä vähentää. Tuo painoindeksi-ideaali, että 180-senttinen painaisi 80 kg on vähän epäkeskoajatus, koska ruumiinrakennekin ratkaisee. Mutta nyt on aika hyvä olo. Vähän vararavintoa vatsan alueella, muttei paljon. Joskus nuorena olin noin kevyt...
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #263 : pe 11.11.2016, 16:41:58 »
"Olen tullut toisiin ajatuksiin kuin 30 - 65 vuotiaana...

Panen reilusti voita leivän päälle ja vältän kaikkia ns. kissanrasvoja (maininta kuuskytluvulta kun erään margariinitehtaan tuotannoissa käytetiin epämääräisiä aineita).

Voi on puhdas luonnontuote, käytetty satoja vuosia eikä siinä ole muuta ongelmaa kuin se, että kun sitä syö tarpeeksi, varmasti kuolee...

Yllä kuvattua menetelmää käyttää Studio 55:ssä myös Antti Heikkilä joka on antaumuksella väittänyt, että karppaaminen On jopa terveellistäkin...

Itse kahdeksannellakymmenennellä katson, että nuukaileminen ja dieettien noudattaminen On itselleni epäedullista... Lasken mielessäni, että hyvällä tuurilla selvinnen tonne 85 - 90 vuotiaaksi, mutta mitkään dieetit tai ruokavaliot eivät paljoa auttane, mutta tietysti syön paljon vihanneksia ja popsin kohtuudella myös hivenaineita ja vitamiinejakin... Tosin myös liikuntaa harrastan säännöllisesti kohtuudella...
Olen 177 senttiä pitkä ja painan 77 kiloa...

Kaikki ylikorostaminen on ikäiselleni turhaa... Ja olen erään tunnetun professorin Sirkka-Liisa Kivelän kanssa samaa mieltä siitä, että vanhustentalolla ja vanhainkodissa ei pidä pihdata voita eikä sokeriakaan... Kuollaanhan sitä kuitenkin, mutta sentään onnellisina..."

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #264 : pe 11.11.2016, 22:03:50 »
Keijo Kullervolla taitaa olla aika järkevä asenne. Syödään arkisin terveellisesti ja nautitaan välillä kivasti, stressaamatta asiasta liikaa.

Herkkuja pitää aina syödä, kohtuudella, koska luovat mielihyvää. Hyvä mallihan on se, että arkisin syödään terveellistä ja viikonloppuna vähän herkutellaan. Hyvä ruokahan on poikittaista intimiteettiäkin suurempi nautinto joskus, kunhan niitä ei harrasta ihan päivittäin.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #265 : la 12.11.2016, 02:11:54 »
Joskus olen jostain kuullut että käypä paino olisi pituuden kaksi viimeistä numeroa miinus 9.

Vielä helpompi laskea kuin painoindeksi (kuva) ja vielä heikommalla pohjalla

Kun ihminen ei ole yksiulotteinen, niin ihannepaino ei määräydy lineaarisesti pituudesta

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #266 : la 12.11.2016, 09:53:18 »
Joskus olen jostain kuullut että käypä paino olisi pituuden kaksi viimeistä numeroa miinus 9.

Kun ihminen ei ole yksiulotteinen, niin ihannepaino ei määräydy lineaarisesti pituudesta

Peilihän se kai lopulta eniten kertoo, jos päässä ei ole sellaista häikkää että alipainoinen näkee itsensä lihavana, tai ylipainoinen komistuksena. Joskus jos paino on rajussa nousussa tai laskussa ihmisen silmä voi toki turtua ja sitten yksi kaunis päivä järkyttyykin että kamala. (Myös laihuus voi olla rumaa, itse olen ollut joitakin kertoja alipainoinen ja se ei näyttänyt hyvältä se.)

Itselläni on selvästi olemassa tietty painolukema jonka alapuolella näytän hoikalta ja yläpuolella "vain" normaalipainoiselta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #267 : la 12.11.2016, 21:29:40 »

Peilihän se kai lopulta eniten kertoo, jos päässä ei ole sellaista häikkää että alipainoinen näkee itsensä lihavana, tai ylipainoinen komistuksena. Joskus jos paino on rajussa nousussa tai laskussa ihmisen silmä voi toki turtua ja sitten yksi kaunis päivä järkyttyykin että kamala. (Myös laihuus voi olla rumaa, itse olen ollut joitakin kertoja alipainoinen ja se ei näyttänyt hyvältä se.)

Itselläni on selvästi olemassa tietty painolukema jonka alapuolella näytän hoikalta ja yläpuolella "vain" normaalipainoiselta.

Toi sun yksinkertainen kaava ei voi toimia. Se tarkoittaisi, että kun 160 cm pitkän sopiva paino olisi 51 kg, niin 156 cm pitkän pitäisikin tuolla 4 cm lyhyemmällä mitallaan ollakin vain 47 kiloinen. Eli aika pieni 4 cm pituusero muka tarkoittaisi 4 kilon eroa ihannepainossa. Pidemmillä ihmisillä sillä saa about normaalin painon, mutta lyhyille se tarjoaa alipainoa ihanteeksi. Jos haluaa panoindeksinsä helposti, niin netistä löytyy valmiita laskureita.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #268 : la 12.11.2016, 21:41:04 »

Toi sun yksinkertainen kaava ei voi toimia. Se tarkoittaisi, että kun 160 cm pitkän sopiva paino olisi 51 kg, niin 156 cm pitkän pitäisikin tuolla 4 cm lyhyemmällä mitallaan ollakin vain 47 kiloinen. Eli aika pieni 4 cm pituusero muka tarkoittaisi 4 kilon eroa ihannepainossa. Pidemmillä ihmisillä sillä saa about normaalin painon, mutta lyhyille se tarjoaa alipainoa ihanteeksi. Jos haluaa panoindeksinsä helposti, niin netistä löytyy valmiita laskureita.

Juu, löytyy löytyy. Eikä minulla ole harmainta hajuakaan mistä tuo -9 kg kaava on lähtöisin. Olen itse joskus ollut sen painoinen ja minulle se sopi, mutta olenkin keskipituinen. Nykyään olen 3 kg painavampi, mutta mahdun vaatteisiini. Ainakin melkein kaikkiin.  ;D

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #269 : la 12.11.2016, 22:14:40 »

Juu, löytyy löytyy. Eikä minulla ole harmainta hajuakaan mistä tuo -9 kg kaava on lähtöisin. Olen itse joskus ollut sen painoinen ja minulle se sopi, mutta olenkin keskipituinen. Nykyään olen 3 kg painavampi, mutta mahdun vaatteisiini. Ainakin melkein kaikkiin.  ;D

Niin siis pointti on se, että tuosta "nyrkkisääntökaavasta" näkee suoraan, että siinä yhden cm:n pituusero tarkoittaa yhden kg:n eroa ihannepainossa. Mikä siis kuulostaa jokseenkin oudolta, jos yhtään asiaa ajattelee. Aikuisten ihmisten pituudet osuu aika kapeaan haarukkaan, joten tietenkin suht monelle keskimittaiselle näin hölmö kaava voi sopia. Mutta tuo 9 kg on selvästi valittu siten, että lyhyille se ehdottaa aika selkeitä alipainoja "sopiviksi", kun pidemmille se osuu jopa sinne normaalin painon hujakoille.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #270 : la 12.11.2016, 22:25:30 »
Nuo pituus - 109, pituus - 120, (pituus - 100) * 0,9 jne. -kaavat eivät tosiaankaan ole mistään kotoisin. Saisiko noilla jotenkuten kuvattua parinkymmen sentin pituusväliä. Siis pituus -109 senttiä antaisi alle 109-senttiselle lapselle miinusmerkkisen painon tavoitteeksi?

Kauneusihanteetkin taitavat olla venyviä. Rubensin maalauksia muistellen. Painoindeksi edustanee käsitystä keskimääräisestä terveellisestä painosta.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #271 : su 13.11.2016, 10:06:42 »
Enpäs olekaan 3 kg painavampi, vaan vain 2. Aika pitkiä aikoja paino on keikkunut öpauttia samoissa lukemissa, mutta minusta kyllä tosiaan vaikuttaisi siltä että nyt olen joitakin aikoja ollut vehnättä, niin alaspäin tullaan. Tänään indeksi 21,72. Kuulema tutkimusten mukaan ne elävät pidempään joiden indeksi pysyy 22:n alla. Jos elämäänsä mitään sisältöä vain keksii, niin mikäs siinä. (Eipä toisaalta kyllä äitinikään elänyt, vaikka oli timmi/laiha kuin mikäkin...)

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #272 : ma 14.11.2016, 01:45:16 »
Tästä linkillä löytyvän meta-analyysin mukaan pienin kuolleisuuden riski tupakoimattomilla oli painoindeksillä 23–24 kg/m2. Rajaamalla taustamuuttujia pienempikin, jopa 20–22 kg/m2.

Tupakoivuus tuossa rajattuna sekoittavana pois koska se sekä laihduttaa että lisää kuolleisuutta.

Yli kuusikymppisille taas suositetaan korkeampaa painoindeksiä ruokahalun menettämisen ja siitä seuraavan  vastustuskyvyn heikkenemisen varalle.

20-30 kilon ylipaino lyhentää elämää keskimäärin kolmella vuodella.
« Viimeksi muokattu: ma 14.11.2016, 01:53:02 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #273 : ma 14.11.2016, 21:14:07 »
Hyvä syöminen on sellaista, josta ei tarvitse stressata.
goo

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #274 : ti 15.11.2016, 16:21:53 »
Hyvä syöminen on sellaista, josta ei tarvitse stressata.

Näin on. Ja lihava on vasta sellainen joka ei jaksa/viitsi liikkua.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa hibiscus

• Konkari
« Vastaus #275 : ke 16.11.2016, 11:01:02 »
Jatkumon makkaramiehillä läskimooseksilla on hiukan kirittävää. Tosin vain hiukan. http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-2000001954828.html?ref=rss.
"Sosiaalipsykologia ja pedagogia tarkoittaa että tarhan tätiä totellaan."

Sepe

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #276 : ke 16.11.2016, 11:31:39 »
Mitenkähän 500-kiloisen henkilön ruokahuolto toimii? Tietysti ruokaa voi tilata kotiin, paljonkin, mutta onkohan kuvan henkilöllä ollut apusyöttäjä huolehtimassa, ettei vain yksikään ateria jää väliin? Kuvan perusteella hänen oma liikuntakykynsä vaikuttaa huonolta, ts. epäilen, onko hän pystynyt omin avuin käymään kovin tiheästi jääkaapilla. Tai ehkä kaikkikin ruoka on vain asetettu keoksi vuoteen viereen.

En osaa kuvitella itseäni ruokkimassa ahkerasti ketään ylipaksua pullukkaa, joten jos olisin ruokintaketjun osa, niin ketju katkeilisi. Se saattaisi johtaa kohteen laihtumiseen, jollei korvaavaa silmukkaa nopeasti löytyisi.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #277 : ma 09.01.2017, 21:53:25 »
Maalaisjärki sanoo että kovin myöhällä ei kannata syödä, koska ruoka ei enää ehdi tulla käytetyksi energiana pois. Sittemmin olen kuullut jotain vastaväitteitä tässä asiassa, mutta uusin väite tukee taas maalaisjärkeä:

http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/haluatko-polttaa-rasvaa-suomalaisten-tyypillinen-tapa-voikin-pilata-younet-ja-laihdutuksen/6249918

Monelle suomalaiselle saattaa tulla yllätyksenä iltapalan syönnin vaikutus painonhallintaan – niin paljon kun meitä on muistutettu aamupalan tärkeydestä. Vääränlainen ja väärään aikaan nautittu iltapala voi nimittäin varastoitua rasvaksi ja vaikuttaa myös yöuneen.

–  Liian raskas iltapala voi viedä yöunen, sillä ruoansulatus hidastuu yötä kohti. Sisäiset kellot säätävät ruoansulatuksen lepoon, jolloin mahalaukun tyhjeneminen ja suoliston liikkeet hidastuvat, myös ravintoaineita pilkkovien entsyymien määrä vähenee, Soisalo ja Voutilainen kertovat.

Amerikkalaistutkijat ovatkin havainneet, että mitä lähempänä nukkumaanmenoaikaa syö, sitä suurempi päivittäinen energiansaanti on. Jos syöt lähellä nukkumaanmenoaikaa, syöt helposti liikaa, kun aivojen kylläisyyskeskus on jo vetäytynyt lepoon.
(Tummennos omani.)

Olen havainnut että kun syön päivällä, sanotaan nyt vaikkapa välillä 11 - 16, niin täytyn kyllä ihan kivasti perusateriasta ja mahdollisesta jälkiruoasta. Mutta kun syön illalla, vaikea sanoa mistä kellonajasta alkaen, niin käy usein näin. Ensin minulla ei välttämättä ole ollenkaan nälkä, eikä erityinen tarvis syödäkään, mutta syönpähän jotain siinä samalla kun tuijotan telkkaa. Heti kun olen ekan annoksen jotain, ihan mitä tahansa, syönyt, tulee valtava tarvis että lisääkin pitäisi syödä. Loppujen lopuksi mitään loppua ei tälle ahtamistarpeelle ole olemassakaan, jos en vain päätä että tämä oli tässä. Vaikka söisin itseni ähkyksi, niin siltikään ei ole sellaista henkistä tyydyttymisen tunnetta että tämä riitti.

Luulen että osittain oli tuosta ilmiöstä kiinni että vuosi sitten olin himppasen tuhdimpi kuin yleensä tähän aikaan vuodesta, ja sitä kesti sitten vaikka kuinka ja kauan. Loppujen lopuksi oikeastaan vasta tämä viime joulukuussa kärsimäni keuhkokuume joka aiheutti ällötyksen ja ruokahaluttomuuden palautti minut (ainakin toistaiseksi?) samoille kiloille joilla olin aiemmin ollut jo useita vuosia. Kun en ole nyttemmin alkanut ahtamaan viljatuotteita kuin viimeistä päivää, on tätä parempaa linjaa kestänyt öpaut kuukauden, joulustakin huolimatta.

Aamiaista en välttämättä syö kuin silloin kun on tiedossa että varsinainen pääateria tulee syötyä varsin myöhään. Ällöttää ajatuskin että heti sängystä loikattua alkaisi tunkemaan itseensä jotain.

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #278 : ma 09.01.2017, 22:01:29 »
Illalla kannattaa syödä hiilihydraatteja, vaikka jotain makeaa, joka antaa hyvän unen. Protskut eivät iltaan sovi.

Syön vastoin ohjeita iltapainotteisesti. Aamulla en pysty syömään mitään.
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #279 : ma 09.01.2017, 22:11:41 »
Itse en ole havainnut kohdallani korrelointia syömisten ja nukkumisten kanssa. Paitsi tietysti niinä kausina kun kärsin happovaivoista, jolloinka kannattaisi välttää myöhään syömistä tai tiettyjä aineita, kuten esim. teetä. Jos ei ole vatsavaivakausi menossa, vaikuttaa olevan jotakuinkin se ja sama syönkö vaiko enkö. Tai ehkä pitäisi alkaa pitämään kirjaa niistä kausista jolloin olen nukahtanut tosi helposti ja nukkunut hyvin, että mitä silloin on tullut syötyä. Helpommin jää kyttäämään itseään silloin kun on paha olla, kuin silloin kun on hyvä olla.