Kirjoittaja Aihe: Saunaketju  (Luettu 8934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Saunaketju
« : ma 22.06.2015, 23:34:08 »
On se merkillistä, ettei saunomisesta ole vielä puhuttu (muuta kun siinä ketjussa jossa miehet tirkisteli sekasaunovia naisia)! Eli miten foorumillaiset saunovat?

Itse en kaupungissa ollessani sauno juuri lainkaan. Sille ei oikein ole tarvetta. Kenttäoloissa taas sauna, myös telttasellainen, on mitä parhain vehje. Uiminen ja saunominen eivät kuulu kovin vahvasti yhteen, vaikka mökiltä rantasaunasta tuleekin pulahdettua. Järvessä käyn yleensä vasta saunan päätteeksi, koska löylyjen välissä uiminen tuppaa väsyttämään liikaa. Saunakaljoja ja -makkaroita en myöskään harrasta, enkä käy mielelläni enää porukalla saunassa.

Eli minulle sauna taitaa ensisijaisesti olla puhdistautumiskeino. Mites muille?

socrates

• Vieras
Vs: Saunaketju
« Vastaus #1 : la 27.06.2015, 18:04:59 »
Saunon joka aamu paitsi mökillä lähinnä iltapäivällä. Myöhään illalla en sauno, koska se vie unet.

Saunominen on itselleni kuin hengittäminen eli en koskaan oleile pitempään paikassa, missä ei pääse saunomaan. Saunan jälkeen on hyvä olo ja krempat edes hetkeksi helpottavat.

Saunon aina valmiiksi lämpimänä eli raskaamman tai kevyemmän liikunnan päälle ja otan lyhyet kovat löylyt. Kylmiltään saunaan menemisestä tulee vain paha oli.

Otan kahdet löylyt ja uin niiden välissä ja lopuksi jos mahdollista. Muulloin kylmä suihku. Mökillä juon saunan jälkeen lonkeron.

Pari viikkoa sitten olin ensimmäistä kertaa savusaunassa. Siellä oli niin vähän lämpöä, että tuli oltua pitempään.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #2 : ma 29.06.2015, 08:22:31 »
Kun soivat kiukaan mustat urut, unohtuvat arjen surut. Minulle sauna on ollut ensisijaisesti paikka rentoutua ja "paeta maailmaa". Kun asuin vielä sähkökiuastaloudessa, tuli saunassa käytyä ainakin pari kertaa viikossa. Saunaa tuli lämmitettyä aina rankemman urheilun päälle ja viikonlopulla. Nykyään saunaa ei jaksa lämmittää enää kuin kerran viikossa, koska se ei ole enää samalla tavalla rentouttavaa pikkulasten kanssa. Itseasiassa lapset jostain syystä villiintyvät saunan jälkeen aivan hurjiksi (liekö universaali ilmiö, vai nämäkö vain?).

Uimahallin saunaan kuuluu venyttely. Jos olen päässyt yksin livahtamaan uimaan, käytän pienen oman hetken hyödyksi. Kotona jos istahtaa venyttelmään,  niin jos ei ole joutunut samantien säntäämään lasten pelastus-/avustus-/erotuomarihommiin, tulee vähintään joku ipana istumaan syliin.

Sauna on jokatapauksessa maailman parhaita paikkoja, ja paras on tietenkin mökkisauna. Pitkät, miedot ja kosteat löylyt - akku latautuu.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #3 : to 10.09.2015, 21:49:21 »
Saunon mieluiten yksin, toiseksi mieluiten puolison seurassa, kolmanneksi mieluiten kaveriporukassa.

Näin lähinnä siksi että pidän lyhyistä löylyistä, tai ainakin "juuri omanlaisistani". Saunominen menee helposti yli (tulee liian kuuma, tylsää, paha olo, jotain ikävää), enkä pidä lainkaan tauotetusta saunomisesta, ts. että ensin istutaan vartti saunassa, sitten pidetään 10 min tauko ja taas saunaan. Samoin perustein myös julkiset saunat ovat minulle yhdentekeviä: saunominen ei oikein tarjoa mitään, joten julkiseen saunaan menemisen vaiva (paikalle meneminen, kylpemistarvikkeiden kantaminen mukana, pitkien hiusten kuivaaminen saunomisen päätteeksi... kaikki ärsyttävät pikkujutut) on kaikki negatiivista.

Kaupungissa saunon harvoin: esim. taloyhtiöiden saunoissa ei tunnu olevan kaikkia samoja elementtejä kuin puulämmitteisessä ulkosaunassa kotipaikkakunnalla. Kaupunkisauna on ihan ok, mutta harvoin jaksan kuitenkaan nähdä vaivaa asian eteen.

Nyt tosin otimme oman saunavuoron taloyhtiön saunasta: saas nähdä tuleeko käytyä viikottain.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #4 : to 10.09.2015, 22:33:20 »
Saunassa käyntiäni rajoittaa hieman se, että sauna sattuu olemaan puilla lämmitettävä, ja puut on hommattava jostakin. Yleensä tuon kerralla kymmenen halkoa (1m) auton peräluukussa ja pätkin ne kolmeen osaan sähkömoottorisahalla pihassa. Kesäaikaan sauna lämpiää muutamalla palikalla, mutta talvella menee enemmän. Joskus olen saanut yhdellä pesällisellä eli neljällä puulla lämpötilan nousemaan "kylpylukemiin". Minimimäärä, jolla vielä juuri ja juuri harkitsen, kannattako lämmittämistä yleensä aloittaa, on jotain 8-9 puuta (riippuu, millaisia). Silloinkin on käytävä melko nopealla aikataululla, koska lämpöä ei riitä kovin pitkäksi aikaa.

Yleensä menen yksin saunaan, mutta tulee sinne joskus joku muukin. Rajoittava tekijä ei ole niinkään sauna vaan suihku. Lauteille mahtuu kolmekin ihmistä (pieni sauna siis) mutta suihkuun vain yksi. Minkäänlainen "saunahullu" en ole, ja sauna ei muutenkaan ole minulle mikään "big deal". Mukava lämpimässä on kuitenkin istuskella. Ei liian kauan kuitenkaan. 

Kesämökillämme (yhteinen suvun kanssa) on vanhanaikainen kertalämmitettävä sauna. Vie puuta ja älyttömästi aikaa, mutta löyly on tietysti täyteläinen niin kuin se tällaisissa saunoissa on. Lämmin vesipata kosteuttaa mukavasti ilmaa. 

Vanhempieni talossa (joka on jo myyty) oli savusauna. Sielläkin tuli käytyä. Lämmittäminen on vielä älyttömämpi homma, eikä löyly nyt niin kovin ihmeellinen ole. Kuumuutta ja savun hajua. Ja musta selkä, jos tulee nojattua seinään. Iso kiuas antaa lämpöä "täyteläisemmin" (en keksi parempaa sanaa) kuin pieni. Kivet varastoivat lämpöä ja luovuttavat sitä hiljalleen säteilemällä. On eri asia, säteileekö lämpö voimakkaasti jatkuvalämmitteisen kiukaan vähistä kivistä ja peltipinnoista vai säteileekö lämpö vähemmällä kuumuudella pari metriä leveästä luonnonkivikasasta, jollainen savusaunassa voi olla.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #5 : su 20.09.2015, 22:05:21 »
Terveisiä saunasta. Minulle sauna on usein ajatusten tyhjennys ja uudelleen kokoamispaikka. Saunomiseen pitäisi onnistua varaamaan riittävästi aikaa, jotta sauna ei olisi suoritus vaan todellakin puhdistautumis- ja latautumishetki. Usein saunonkin niin, että pidän välillä taukoa, jolloin huomaa jatkokierroksilla itsensä rauhoittuvan.

Täytyy sanoa että esi-isät olivat aika fiksuja kun saunan kehittivät!

socrates

• Vieras
« Vastaus #6 : su 20.09.2015, 22:15:16 »
Saunomiskulttuurissa on tapahtunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana ikävä muutos: ihmisiä vaivaa hysteerinen löylykammo. Yleinen asenne on se, että mitä viileämpi sauna, sen parempi. Ollaan muututtu ruotsalaiseksi saunojiksi.

Ei sillä, että itsekään kestäisin älyttömiä löylyjä, mutta kun pikkulapset mukaan lukien jökötetään ylimmällä lauteella ja kielletään heittämästä löylyä, hommasta on järki kaukana. Edes erillinen mieto sauna ei näille löylykammoisille kelpaa, vaan on ängettävä siihen kuumempaan saunaan valittamaan liikoja löylyjä.

Edes kohtalaisia löylyjä alkaa olla vaikea löytää mistään, missä joukolla saunotaan.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #7 : su 20.09.2015, 22:37:11 »
Täytyy tunnustaa vielä yksi saunajuttu. Kun ostin ensimmäisen kämppäni, niin avaimet saatuani menin heti istumaan uuteen omaan saunaani toviksi. Saunassa oli sen asunnon sydän.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #8 : su 20.09.2015, 23:08:20 »
Saunomiskulttuurissa on tapahtunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana ikävä muutos: ihmisiä vaivaa hysteerinen löylykammo. Yleinen asenne on se, että mitä viileämpi sauna, sen parempi. Ollaan muututtu ruotsalaiseksi saunojiksi.

Ei sillä, että itsekään kestäisin älyttömiä löylyjä, mutta kun pikkulapset mukaan lukien jökötetään ylimmällä lauteella ja kielletään heittämästä löylyä, hommasta on järki kaukana. Edes erillinen mieto sauna ei näille löylykammoisille kelpaa, vaan on ängettävä siihen kuumempaan saunaan valittamaan liikoja löylyjä.

Edes kohtalaisia löylyjä alkaa olla vaikea löytää mistään, missä joukolla saunotaan.

Minulla ei ole hysteeristä löylykammoa, mutta en itse ymmärrä, mitä nautintoa on nahka käristen istua hetki tuulikuumassa saunassa. Minä haluan nauttia saunasta, pitkään. Haluan istua kosteissa, n. 60-70 asteen löylyissä kaikessa rauhassa. Haluan voida heittää löylyäkin, sillä tulikuumassa saunassa sitä ei voi tehdä, ilman että ihoon sattuu.

Uimahallin suihkuilla eräs nainen kysyi, voisinko pestä hänen selkänsä. Eipä ole ennen tällaista pyyntöä tuntemattomalta tullut. No tietysti pesin. Sitten saunassa nainen halusi jutella koko ajan, ja minä olisin halunnut jurottaa hiljaa. Sauna on jotenkin paikka, jossa en jaksaisi small talkia. Mutta tietysti juttelin ystävällisesti takaisin.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #9 : su 20.09.2015, 23:11:01 »
En pidä kuumasta, joten en sauno koskaan. Näin on ollut lapsesta asti.

socrates

• Vieras
« Vastaus #10 : ma 21.09.2015, 13:19:49 »
Minulla ei ole hysteeristä löylykammoa, mutta en itse ymmärrä, mitä nautintoa on nahka käristen istua hetki tuulikuumassa saunassa. Minä haluan nauttia saunasta, pitkään. Haluan istua kosteissa, n. 60-70 asteen löylyissä kaikessa rauhassa. Haluan voida heittää löylyäkin, sillä tulikuumassa saunassa sitä ei voi tehdä, ilman että ihoon sattuu.

No tästä olen kyllä samaa mieltä, minustakin tuollaiset lämpötilat riittävät, jos voi heittää reilusti löylyä. Mökillä lämmitän hädin tuskin tuohonkaan.

Mutta esim taloyhtiön yhteissaunavuorolla on miltei sata astetta ja löylyä ei voi juurikaan heittää, etteivät vanhukset ihan delaa. Siinä sitten kärvistellään tulikuumilla lauteilla kuivassa saunassa,

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #11 : pe 23.10.2015, 15:25:05 »
"Kävi Lauritsalan uimalassa seuraavasti.
Remonttimiehet olivat korjaamssa miesten puolella saunan lasioven karmia, kun lasiovi pamahti tuhanneksi sirpaleiksi.
No... Kantoivat lasioven ulos kun kalvo lasioven sisässä piti sirpaleet kasassa.
Ajastaan laittoivat puuoven tilalle ja säätyi paljon rahaa, kun ei tarvinnut mittatilaustyönä tilata lasiovea tehtaalta...
Tämä tarina on tosi... Kuulemani mukaan..."

Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #12 : pe 23.10.2015, 15:42:58 »

.... laittoivat puuoven tilalle ja säätyi paljon rahaa, kun ei tarvinnut mittatilaustyönä tilata lasiovea tehtaalta...

Kyllä ne ovet on yleensä ihan vakiomittaisia ja karkaistua lasia ilman muovikalvoja. Hinnat alkaa vajaasta satasesta.

Kohtapuolin saunaan menossa ja saunan jälkeen nautimme puikoilla perinteistä suomalaista kana-sipuli-parsakaali-wokkia, jossa on chiliä, niin ettei hiki pääse laskemaan.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

socrates

• Vieras
« Vastaus #13 : pe 23.10.2015, 15:47:04 »
Minulla tänään kahden saunomisen päivä. Aamulla talviuintipaikassa ja kuudelta taloyhtiön. Mutta molemmissa vain pikainen käynti.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #14 : la 24.10.2015, 08:12:08 »

.... laittoivat puuoven tilalle ja säätyi paljon rahaa, kun ei tarvinnut mittatilaustyönä tilata lasiovea tehtaalta...

Kyllä ne ovet on yleensä ihan vakiomittaisia ja karkaistua lasia ilman muovikalvoja. Hinnat alkaa vajaasta satasesta.

Kohtapuolin saunaan menossa ja saunan jälkeen nautimme puikoilla perinteistä suomalaista kana-sipuli-parsakaali-wokkia, jossa on chiliä, niin ettei hiki pääse laskemaan.

VA.

Näin olin kuullut uimahallin remonttimiehen suusta, enkä epäile lainkaan kuten Sinä.

Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
« Vastaus #15 : la 24.10.2015, 11:16:47 »

Näin olin kuullut uimahallin remonttimiehen suusta, enkä epäile lainkaan kuten Sinä.

Keijo Kullervo

Siis sen tohelon suusta, joka onnistui rikkomaan sen särkymättömän oven?

VA.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #16 : la 24.10.2015, 12:47:51 »

Keijo Kullervo

VA.

En tiedä sitä että kuka rikkoi ja mitä, mutta jäi mieleeni ko. tarina siksi, että kysyessäni mahdollisista sirpaleista pesuhuoneen puolella (lähes sanatarkka lainaus):

"Ei sirpaleita ollut kummemmin, kun lasien välissä oleva kalvo piti suurimman osan sirpaleita kalvossa kiinni. Ei tarvinnut kuin kantaa ovi pois."
http://eristyslasit.fi/wp-content/uploads/2011/01/lasirikot.pdf
Keijo Kullervo

Ps. Kysyin siksi, että paljain jaloin liikkuminen olisi ollut vaarallista pesutiloissa, mutta yhtään haavaa ei tullut koskaan kenellekään... En ainakaan kuullut moisesta.
« Viimeksi muokattu: la 24.10.2015, 13:14:33 kirjoittanut Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
« Vastaus #17 : la 24.10.2015, 13:08:55 »

En tiedä sitä että kuka rikkoi ja mitä, mutta jäi mieleeni ko. tarina siksi, että kysyessäni mahdollisista sirpaleista pesuhuoneen puolella (lähes sanatarkka lainaus):

"Ei sirpaleita ollut kummemmin, kun lasien välissä oleva kalvo piti suurimman osan sirpaleita kalvossa kiinni. Ei tarvinnut kuin kantaa ovi pois."

Keijo Kullervo

Ps. Kysyin siksi, että paljain jaloin liikkuminen olisi ollut vaarallista pesutiloissa, mutta yhtään haavaa ei tullut koskaan kenellekään... En ainakaan kuullut moisesta.

Nykysin saunojen lasiovissa käytetään karkaistua turvalasia, joka rikkoutuessaan hajoaa pieniksi vaarattomiksi murusiksi, jotka eivät aiheuta viiltohaavoja.

VA.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #18 : la 24.10.2015, 13:42:57 »
Jospa minä vain arvioin remonttimiehen kertomaa ajattelemalla, että ko. lasi särkyi tuhansiksi sirpaleiksi?

Jospa sirpaleita oli vaikkapa esimerkiksi vain 216?

Mitä Vanha Aatami siihen sanot?

Uteliaana

Keijo Kullervo

Ps. Tässä linkissä saunakäymisiä: http://personal.inet.fi/koti/kullervo/index.htm
« Viimeksi muokattu: la 24.10.2015, 14:34:43 kirjoittanut Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Rasti ruutuun

• Vieras
« Vastaus #19 : la 24.10.2015, 13:46:23 »
30v rakennushommia tehneenä, en ole koskaan kuullutkaan, että saunojen tai pesutilojen ovissa käytettäisiin laminoitua lasia.