Lapsuudenkodissani lopetettiin jossain vaiheessa saunanlämmitys, ja eka kämppä mihin muutin ei sisältänyt minkäänlaista saunomismahdollisuutta. Sittemmin ramppasin kerrostalosta toiseen, mutten viitsinyt ottaa saunavuoroa (muka tyyristä?) Tokan eksän kanssa jossain vaiheessa sitten otettiin se vuoro, ja huomasin että siitä on iloa ja hyötyä. Olin pelännyt että sähkösaunat ovat aivan karmeita. No, ovathan ne - toisinaan. Mutta minulla oli ollut parikymppisenä se taipumus kesäisin että olin lähellä lämpöhalvausta helteellä, koska kehoni ei hikoillut ollenkaan. Kun aloin käymään saunassa, kroppani oppi hikoilemisen, ja sen jälkeen olen sietänyt hellettä vähän paremmin.
Mutta saunaa en sietäisi, ellei kaksi tekijää täyty: minulla on päässäni jotain niin että pää on edes vähän suojassa, ja voin käydä välillä lotraamassa kylmällä vedellä. Taloyhtiön saunassa saunoessa ramppaankin tuon tuostakin jäätävän kylmässä suihkussa. Sitä tosin en pääni päältä päälleni prätki, vaan huuhtelen itseäni käsisuihkulla. Jossain saunassa aikoinaan valutin letkusta vettä päälleni.
Joitakin vuosia sitten tajusin että on olemassa yleisiä saunoja, ja erääseen semmoiseen järvenrannalle menin kerran kesässä, ikäänkuin kesän päättäjäisiksi. Viime vuonna oli niin paska kesä että ryhdyin käymään eräässä saunassa josta oli peloteltu että siellä on 120 astetta lauteilla ja ihmiset heittävät järjettömiä löylyjä. Oli miten oli, mittarit näyttävät 120 tai 130 astetta, mutta olen silti pystynyt olemaan ylimmällä eli kolmannella lauteella miltei koko reissuni ajan, jossa varsinaista alueella oleiluaikaa on reilu 2 t. Siellä voin käydä vähän välistä järvessä jäähtymässä, ja minun tyyliini kuuluu ihan oikea jäähtyminen, eli uin niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Mikäli vain käväisisin järvessä, en jaksaisi saunoa. On ihanaa tulla ekasta löylystä järveen, mutta kaikkein paras kokemus on kun tulee ekalta uinnilta saunaan, eikä pitkään aikaan tunnu kuuma missään. Yleensä se olenkin minä joka sitä löylyä heittää. Ja seuraavaksi taas joku toinen suoraan järvestä tulija...
Ikävää on vain se että silmäni kuivavat niin helvetisti parin tunnin saunomisesta että rähmivätkin sitten loppuillan niin että hyvä kun eteensä näkee. Uimahallin saunasta en välttämättä tämmöistä riesaa saa, enkä aina taloyhtiönikään saunasta. Pitää olla pidempi sessio kai.
Ihana kokemus oli puusauna jossa kävimme eksän kanssa aikoinaan, kuului hänen työsuhde-etuihinsa. Sitten lähti jätkältä työ, sitten sauna, sitten jätkä. Oli luvattu liitosta että ex-työntekijät saavat saunaa käyttää jatkossakin, mutta paskanmarjat...!