Kirjoittaja Aihe: Saunaketju  (Luettu 8537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hartsi

• Konkari
Vs: Saunaketju
« Vastaus #60 : pe 30.10.2015, 20:05:04 »
Tapasin sattumalta lasitusliikkeen omistajan ja yleisissä saunoissa on kuulemma karkaistu tai laminoitu riippuen oven muusta rakenteesta.

Olit siis munasillas laminoitujen ja karkaistujen saunanovien loisteessa !
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

socrates

• Vieras
« Vastaus #61 : pe 30.10.2015, 20:18:45 »
Tapasin sattumalta lasitusliikkeen omistajan ja yleisissä saunoissa on kuulemma karkaistu tai laminoitu riippuen oven muusta rakenteesta.

Olit siis munasillas laminoitujen ja karkaistujen saunanovien loisteessa !

Itse asiassa tapasin kyseisen naisen pilden toivossa mutten päässyt munasilleen.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #62 : su 01.11.2015, 13:38:54 »
Kävin juuri äsken Lappeenrannan pääuimalassa, remontoitu kymmenisen vuotta sitten muistelen.
Siellä on miesten puolella kaksi pientä lasiovilla varustettua saunaa ja niissä on lasit joissa ei ole kaksinkertaista lasia suojakalvolla... Ovet ovat aika pienikokoiset.

Lauritsalan uimahalli Lappeenrannassa on korjattu perusteelisesti noin vuosi sitten ja siellä on miesten ja naisten puolella, vain yksi sauna kummassakin,  kalvolliset ovenlasit.

Tuli mieleeni, että viralliset määräykset ovat  muuttuneet vuosien saatossa ja nykyään vaaditaan turvalaseja yleisiin saunoihin joissa, siis ovissa, on kalvo kahden lasin välissä suojaamassa saunan käyttäjiä mahdollisesta oven rikkoontumiselta.

Asia on nyt osaltani käsitelty loppuun.

Keijo Kullervo
« Viimeksi muokattu: su 01.11.2015, 13:49:19 kirjoittanut Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #63 : su 20.12.2015, 21:11:27 »
Joulusauna on ehdoton välttämättömyys ainakin minulle. Sauna on pyhä paikka ja siellä hermo lepää ja ajatukset viipyilevät, mutta saunan löylyt ja lämpö tuottavat myös merkittäviä ajatuksenkipinöitä. Vaikka kuulostan ehkä joistakin sairaalta, niin minun merkittävimmät ajatukseni ovat putkahtaneet päähäni joko saunassa tai vessassa. Saunassa silloin, kun muut ovat jo lähteneet joko vilvoittelemaan, iltapalalle tai uinahtelemaan.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #64 : ti 21.06.2016, 08:39:09 »

No tästä olen kyllä samaa mieltä, minustakin tuollaiset lämpötilat riittävät, jos voi heittää reilusti löylyä. Mökillä lämmitän hädin tuskin tuohonkaan.

Mutta esim taloyhtiön yhteissaunavuorolla on miltei sata astetta ja löylyä ei voi juurikaan heittää, etteivät vanhukset ihan delaa. Siinä sitten kärvistellään tulikuumilla lauteilla kuivassa saunassa,

Suomalaiseen saunakulttuuriin on aina kuulunut, että saunan lämpötila on suhteellisen alhainen ja varsinainen lämpö otetaan löylyä heittämällä. Tämä edellyttää suurta kivimäärää kiukaassa. Pienen kivimäärän omaavat suuritehoiset sähkökiukaat ovat tuoneet muutosta tähän kulttuuriin. Lämpötila on jatkuvasti korkea ja ilma on kuivaa. Löylyn heittäminen kohottaa lämpötilan sietämättömäksi, mutta onneksi sähkökiukaan pieni kivimäärä on saunottu nopeasti kylmäksi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #65 : ti 21.06.2016, 11:25:31 »
Lapsuudenkodissani lopetettiin jossain vaiheessa saunanlämmitys, ja eka kämppä mihin muutin ei sisältänyt minkäänlaista saunomismahdollisuutta. Sittemmin ramppasin kerrostalosta toiseen, mutten viitsinyt ottaa saunavuoroa (muka tyyristä?) Tokan eksän kanssa jossain vaiheessa sitten otettiin se vuoro, ja huomasin että siitä on iloa ja hyötyä. Olin pelännyt että sähkösaunat ovat aivan karmeita. No, ovathan ne - toisinaan. Mutta minulla oli ollut parikymppisenä se taipumus kesäisin että olin lähellä lämpöhalvausta helteellä, koska kehoni ei hikoillut ollenkaan. Kun aloin käymään saunassa, kroppani oppi hikoilemisen, ja sen jälkeen olen sietänyt hellettä vähän paremmin.

Mutta saunaa en sietäisi, ellei kaksi tekijää täyty: minulla on päässäni jotain niin että pää on edes vähän suojassa, ja voin käydä välillä lotraamassa kylmällä vedellä. Taloyhtiön saunassa saunoessa ramppaankin tuon tuostakin jäätävän kylmässä suihkussa. Sitä tosin en pääni päältä päälleni prätki, vaan huuhtelen itseäni käsisuihkulla. Jossain saunassa aikoinaan valutin letkusta vettä päälleni.

Joitakin vuosia sitten tajusin että on olemassa yleisiä saunoja, ja erääseen semmoiseen järvenrannalle menin kerran kesässä, ikäänkuin kesän päättäjäisiksi. Viime vuonna oli niin paska kesä että ryhdyin käymään eräässä saunassa josta oli peloteltu että siellä on 120 astetta lauteilla ja ihmiset heittävät järjettömiä löylyjä. Oli miten oli, mittarit näyttävät 120 tai 130 astetta, mutta olen silti pystynyt olemaan ylimmällä eli kolmannella lauteella miltei koko reissuni ajan, jossa varsinaista alueella oleiluaikaa on reilu 2 t. Siellä voin käydä vähän välistä järvessä jäähtymässä, ja minun tyyliini kuuluu ihan oikea jäähtyminen, eli uin niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Mikäli vain käväisisin järvessä, en jaksaisi saunoa. On ihanaa tulla ekasta löylystä järveen, mutta kaikkein paras kokemus on kun tulee ekalta uinnilta saunaan, eikä pitkään aikaan tunnu kuuma missään. Yleensä se olenkin minä joka sitä löylyä heittää. Ja seuraavaksi taas joku toinen suoraan järvestä tulija...

Ikävää on vain se että silmäni kuivavat niin helvetisti parin tunnin saunomisesta että rähmivätkin sitten loppuillan niin että hyvä kun eteensä näkee. Uimahallin saunasta en välttämättä tämmöistä riesaa saa, enkä aina taloyhtiönikään saunasta. Pitää olla pidempi sessio kai.

Ihana kokemus oli puusauna jossa kävimme eksän kanssa aikoinaan, kuului hänen työsuhde-etuihinsa. Sitten lähti jätkältä työ, sitten sauna, sitten jätkä. Oli luvattu liitosta että ex-työntekijät saavat saunaa käyttää jatkossakin, mutta paskanmarjat...!

Tuco

• Vieras
« Vastaus #66 : ti 21.06.2016, 11:58:53 »
Mutta saunaa en sietäisi, ellei kaksi tekijää täyty: minulla on päässäni jotain niin että pää on edes vähän suojassa...

Olen aina ihmetellyt mihin saunalakkeja tarvitaan, mutta ilmeisesti niitä vain tarvitaan. Onneksi tarjonta sillä rintamalla on runsasta. Tässä kukkahattuversio:

socrates

• Vieras
« Vastaus #67 : ti 21.06.2016, 12:23:12 »
Mutta saunaa en sietäisi, ellei kaksi tekijää täyty: minulla on päässäni jotain niin että pää on edes vähän suojassa...

Olen aina ihmetellyt mihin saunalakkeja tarvitaan, mutta ilmeisesti niitä vain tarvitaan. Onneksi tarjonta sillä rintamalla on runsasta. Tässä kukkahattuversio:

Lahjaksi saamani saunahattua käytän mökillä pannumyssynä ja toimii loistavasti.

Norman kahden tunnin löylyttelyt 120 asteessa ei meikäläiseltä onnistu, kaksi minuuttia riittää siinä kuumuudessa.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #68 : ti 21.06.2016, 15:47:14 »

Hikoilua avittaa, kun ennen saunaan lähtöä siemaisee olutlasillisen hanavettä. Se puhdistava nautintohikoilu otetaan löylyttelyn ja peseytymisen päätteeksi saunanlauteella maaten antaen viskomattoman löylyn lämmön hiljalleen tunkea syvälle nahan alle ja työntää hien noroina valuen ulos.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #69 : ke 22.06.2016, 10:58:39 »
Hiukset kuulema eivät kestä yli 50 asteen lämpötiloja. Haluan pitää omani niin pitkänä kuin pystyn (eivät kyllä taida kasvaa olkapäiltä alemmas, eikä edes parikymppisenä ollut letti rintoihin asti ikinä vaikka se silloin hulppeammin kasvoikin), enkä pilata niitä. Toisaalta saunassahan taitaa katonrajassa olla aikas kuuma, ja jos ei pää muutenkaan oikein moista kestä, niin kyllä se päähine on ihan must. Vanhoilla kovilla löylymiehillä ja -naisilla on AINA joku pannumyssy päässä.

Minulla on saunassa turbaani. Alunperin tilasin Anttilasta sellaisen froteisen, ja kun en vastaavaa enää mistään löytänyt, ompelin vanhasta kopion kun se alkoi olemaan käyttökelvoton. Nyt on menossa kopion kopio ja jossain vaiheessa tehtävä kopion kopion kopio. Pyyhkeen kanssa en jaksaisikaan taistella ja siitä tulee liian iso mytty päähän, valmiiksi muotoon ommeltu turbaani on ässä.

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #70 : ke 22.06.2016, 11:06:07 »

Jos haluaa suojata saunassa hiusjuuria kuumuudelta, se on ymmärrettävää. Mutta mihin perustuu unimyssyn käyttö? Kirppujen välttelyyn?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17670/dcdtc/Verkkokauppa-com-unimyssy-unipipo-promootiotuote-ei-myynniss
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #71 : ke 22.06.2016, 11:22:22 »
^  Itse olen ainakin semmoista kuullut ja oppinut että sukkien käyttö sängyssä helpottaa nukahtamista. Verenkiertoon se jotenkin liittyi. Onkohan se niin että verenkierto pitää saada raajoissa vähenemään, jolloinka keho kokee että nyt nukahdetaan, ja kun on lämmittävät sukat, niin kehon ei tarvitse itse lämmittää jalkoja? Tämä ihan teoriani tässä ja nyt.

Mutta myssyä en ymmärrä, sillä eihän verenkiertoa voi vähentää päästä, vai voiko...

Tuco

• Vieras
« Vastaus #72 : ke 22.06.2016, 11:24:36 »
Olisikohan unimyssy vain kulttuurista perintöä ajalta, jolloin huoneessa saattoi aamupuolella olla jopa pakkasta kun tulisijat olivat yön aikana hiipuneet?

socrates

• Vieras
« Vastaus #73 : pe 24.06.2016, 19:46:02 »
Käväisin taloyhtiön saunassa vaikka aavistuksen flunssan oireita on ollutkin. Siellä oli vihta, jota käytin varmaan lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kylläpä tuntui hyvältä, täytyypä mökilläkin koneilla vihtaa lähiaikoina.

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #74 : pe 24.06.2016, 22:41:58 »
Käväisin taloyhtiön saunassa vaikka aavistuksen flunssan oireita on ollutkin. Siellä oli vihta, jota käytin varmaan lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Helvetin vanha vihta teidän taloyhtiöllä.

Ehdotahan uuden hankintaa seuraavassa taloyhtiön kokouksessa.

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #75 : pe 26.08.2016, 23:27:00 »
Sattuneesta syystä aloin pohdia yhteissaunomisjuttua. Jotenkin sitä pidetään suomalaisena tapana, vaikka taitaa olla yleisempää jopa Saksassa. Enpä ole kuullut juurikaan, että kokonaiset naapuruston perheet olisivat saunoneet keskenään, lapset, nuoret, aikuiset, vanhukset ja alastomina tietysti - paitsi saksalaiselta ystävältäni.

Ehkä olemme omaksuneet seksistisen amerikkalaisen kulttuurin ja unohtaneet luonnonlapsen germaanisperäisen nudismiaatteemme. Harmi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #76 : pe 02.02.2018, 10:28:56 »
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tiesitko-nain-monta-kertaa-viikossa-pitaa-saunoa-etta-saat-taydet-terveyshyodyt-suomalaiset-tutkijat-selvittivat-mihin-saunan-teho-perustuu-200652608/

Säännöllinen saunominen on yhteydessä muun muassa vähentyneeseen sydänsairauksien, sydänperäisten äkkikuolemien, verenpainetaudin sekä Alzheimerin taudin ja dementian riskiin. Runsaalla saunomisella on havaittu yhteys myös pienempään hengityselimistön sairauksien riskiin sekä alhaisempaan CRP-tulehdusmerkkiaineen tasoon.

Professori, kardiologian erikoislääkäri Jari Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että aiempien tutkimusten perusteella eniten terveyshyötyä saa, jos saunoo neljä kertaa viikossa.

–20–30 minuuttia on riittävä aika. Sen aikana voi olla lyhyt vilvoittelu. Todennäköisesti myös 10–15 minuutin saunominen riittää, mutta kaikkea verisuonivaikutusta ei välttämättä saa, Laukkanen sanoo.

...

Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat nyt selvittäneet, mihin saunan terveyshyöty perustuu. Se alentaa verenpainetta ja vaikuttaa pulssiin.

Osittain tämä selittyy sillä suomalaisten hyvin tuntemalla seikalla, että sauna vähentää stressiä, Laukkanen arvioi.

Tutkimuksessa testattiin 30 minuutin saunomisen vaikutuksia elimistöön sadalla koehenkilöllä. Saunassa oli 73–75 astetta lämmintä.

–Ei mitenkään älyttömän kuuma siis. Emme tiedä, mikä on riittävä määrä lämpöä Suomessa terveyshyötyjen kannalta. Tätä pitäisi tutkia lisää, Laukkanen sanoo.

Hm. Itse en oikein viitsisi alvariinsa saunassa hypätä, koska se kuivattaa silmiäni ja loppuilta meneekin sitten siinä että kaivan rääppää silmistä pois (kuivuminen aiheuttaa sitä rääppääntymistä). Mutta kesäkaudella käyn silti sekä taloyhtiön saunassa (max tunti), että eräässä yleisessä saunassa. Jälkimmäisessä tulee oleskeltua yli 2 t, tosin siellä käynkin sitten moneen kertaan järvessä ja vallan uin. Yksi uintisessio vie ehkä sellaiset 10 - 15 min, joten sauna-aika ei todellakaan ole siis tuo edellämainittu lukema. En muista mikä sen saunan lämpötila on, mutta on se kyllä yli 100 astetta. Taloyhtiön saunassakin on 80 - 90 astetta. Eihän tuollaisessa 75 asteessa edes tarkenisi...

Olisikin todella mielenkiintoista että tutkisivat myös kunnollisen löylyn vaikutusta ja muutakin aikaa kuin naurettavaa puolta tuntia. Että meneekö ne hyödyt taas kerran vituralleen jos "liioittelee".

socrates

• Vieras
« Vastaus #77 : pe 02.02.2018, 20:09:44 »
^ Aika kova saunoja Norma on.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #78 : pe 02.02.2018, 20:16:19 »
Enhän minä saunaa kovin kauan jaksaisi jos en pääse kylmällä vedellä lotraamaan. Taloyhtiön saunareissulla ramppaan suihkussa; väännän veden niin kylmälle kuin vempaimesta irti lähtee. Toisaalta kesäisin käyttämäni saunan rantsussa vesi on usein 8-asteista, ja siellä ei taas niin paljon tarkenisi järvessä läträtä jos ei olisi saunaa. Eli mukavasti tulee vuoroteltua uimista ja saunaa niin pitkälle kuin vaan jaksaa, ja kyllä se maksimi taitaa olla siinä 2,5 t - sen pidempään en muista alueella toikkaroineeni.