Info: Foorumi suljettu 31.12.2018, klo 15. Yhteisön keskustelu-paikkana toimii https://kantapaikka.net. Foorumia voi lukea 26.2.2019 saakka. Tietokannan voi ladata jäsenet Kyljestä.
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Pizzakastikkeen asian ajaa mainiosti tomaattimurska. Itse suosin chilillä terästettyä versiota. Yksi pieni pahvitötsä on juuri sopiva määrä pellilliseen.
Oletko kokeillut tattarijauhoa? Siitäkin saa pitsataikinan tehtyä, jos pitsaa välttämättä haluaa. Tattari on täysin gluteiiniton ja maistuu hyvälle.
Lainaus käyttäjältä: urogallus - su 07.02.2016, 19:00:35Pekoni-sipuli-herkkusieni. Mausteeksi mustapippuria.No. makuja on moneen lähtöön. Pitsat ovat kuitenkin roskaruokaa oli päällä mitä tahansa. Italialaisten versio pyttipannulle.
Pekoni-sipuli-herkkusieni. Mausteeksi mustapippuria.
Hyvän taikinan salaisuus on siinä, että se valmistetaankin jo päivää ennen, kuin pitsa on tarkoitus tehdä. Taikinan annetaan kohota ja muhia yön yli.
Olen tehnyt sekä ohuella pohjalla että paksummalla; viime aikoina olen taipunut enemmän paksun pohjan suuntaan. Paksummassa pohjassa on oleellista saada taikinasta pehmeä mutta sitkos. Löysästä taikinasta on pyrkimys ahkeralla vaivaamisella tehdä tarttumaton. Pohjaa ei ole syytä kaulita, vaan venyttää ja painella se sormin varovaisesti muotoonsa. Näin taikinaan kehittyneet ilmataskut eivät puhkea ja latista pohjaa.
(Tuore)tomaattimurskan käyttäminen pizzakastikkeena perustuu ensiluokkaisiin ainesosiin.Vaikka tomaattimurska on yksi suosikkisäilykkeistäni, pidän harvoin sen makua tuoreeltaan ja kypsentämättömänä kovinkaan mairittelevana. Siksi olen omista lähtökohdistani eri mieltä niiden pizzamaestrojen kanssa, jotka korostavat kuinka pizzaan ei käytetä keitettyä tomaattikastiketta: keitän koska minusta keitetty maistuu paremmalta kuin keittämätön.Jos tomaatti on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, ja jos mozzarella on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, en lainkaan ihmettele pizzapuristien korostamaa ainesten luonnollista yksinkertaisuutta.
Itse olen aikeissa ensi kerralla kokeilla kirsikkatomaatteja, kun ovat niin maukkaita. Ja mozzarellaa, ja jotain kolmatta ainesta. Mahtaisivatkohan valkoiset isot pavut toimia, kera valkosipulin ja chilin?
Tein eilen parhaimman makuista pitsaa, mitä koskaan olen maistanut. Nopeatekoinenkin oli. Ehkä normipitsaa vähän terveellisempää.Pohja: 1 keskikokoinen kesäkurpitsa, 1,5 dl emmenthal-raastetta, 1 kananmuna, 0,5 dl sämpyläjauhojaTäyte: 2/3 pkt Härkistä, 2 rkl tomaattipyreeta, 2 rkl luomuketsuppia, 3 isoa valkospilin kynttä siivuina, 1,5-2 rkl oregaanoa, ripaus chiliä, ripaus mustapippuriaPäälle: tomaattisiivuja paljon (3-4 tomaattia), kelt. paprikasta siivuja paljon (1 pieni kokonainen paprika) Pohjaa esipaistetaan (7-10 min?) kiertoilmauunissa 225 C, täytteet tällätään päälle, ja paistetaan vielä (10 min?). Alle puolessa tunnissa syntyy tällainen, eli on melkein pikaruokaa, jos ei lasketa leivinpellin likaantumisen aiheuttamaa ajanmenoa. Luultavasti paljon terveellisempi kuin vehnäjauhopohjainen pitsa. Onneksi ei ollut kotona enempää juustoa, sillä noin oli hyvä, ilman juustoraastekuorrutusta.---Huono puoli on, että siitä tulee liian hyvää, vetelin koko pitsan, örk. Ideaali olisi, jos tämän jakaisi jonkun kanssa, ja oheen vielä jokin salaatintapainen vaikka valkokaalista.