Kirjoittaja Aihe: Pizzan päällisiä  (Luettu 6153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hayabusa

• Konkari
Vs: Pizzan päällisiä
« Vastaus #60 : su 07.02.2016, 20:18:08 »
Pizzakastikkeen asian ajaa mainiosti tomaattimurska. Itse suosin chilillä terästettyä versiota. Yksi pieni pahvitötsä on juuri sopiva määrä pellilliseen.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #61 : su 07.02.2016, 20:27:03 »
Pizzakastikkeen asian ajaa mainiosti tomaattimurska. Itse suosin chilillä terästettyä versiota. Yksi pieni pahvitötsä on juuri sopiva määrä pellilliseen.
Jep, sitähän se on alun perin ollutkin. Napolilainen pitsa (Pitsa on keksitty Napolissa) on nykyisin gastronominen suojelusateria. Sille on kaupungissa jopa oma päämajansa.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #62 : su 07.02.2016, 20:28:36 »

Oletko kokeillut tattarijauhoa? Siitäkin saa pitsataikinan tehtyä, jos pitsaa välttämättä haluaa. Tattari on täysin gluteiiniton ja maistuu hyvälle.

Siitä tattarista tulee blinejä, mutta minä laitan tattarin joukkoon vehnäjauhoja.

Ja pizzoissa tomaattimurskana tai paseerttuuna ehdottomasti Polpaa.....

VA.
« Viimeksi muokattu: su 07.02.2016, 20:31:31 kirjoittanut Vanha aatami »
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #63 : su 07.02.2016, 23:14:08 »
(Tuore)tomaattimurskan käyttäminen pizzakastikkeena perustuu ensiluokkaisiin ainesosiin.

Vaikka tomaattimurska on yksi suosikkisäilykkeistäni, pidän harvoin sen makua tuoreeltaan ja kypsentämättömänä kovinkaan mairittelevana.

Siksi olen omista lähtökohdistani eri mieltä niiden pizzamaestrojen kanssa, jotka korostavat kuinka pizzaan ei käytetä keitettyä tomaattikastiketta: keitän koska minusta keitetty maistuu paremmalta kuin keittämätön.

Jos tomaatti on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, ja jos mozzarella on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, en lainkaan ihmettele pizzapuristien korostamaa ainesten luonnollista yksinkertaisuutta.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #64 : ma 08.02.2016, 22:49:07 »
Pekoni-sipuli-herkkusieni. Mausteeksi mustapippuria.

No. makuja on moneen lähtöön. Pitsat ovat kuitenkin roskaruokaa oli päällä mitä tahansa.  Italialaisten versio pyttipannulle.

Pizza on roskaruokaa jos siitä tekee sellaisen. Omassa pizzataikinassani on ohraa ja puolikarkeaa vehnäjauhoa 1:1, siis saman verran kuin tyypillisessä ohraleipäreseptissä. Onko rievä roskaruokaa?

Sama pätee päällisiin.

Ja pyttipannun kanssa on sama juttu. Hieno, moneksi taipuva ruokalaji josta saa terveellisenkin jos niin tahtoo. Pizzapoliiseja (onkohan Ruotsissa pyttipannupoliiseja?) ei kannata kuunnella vaan tehdä niin kuin tahtoo.

Hyvän taikinan salaisuus on siinä, että se valmistetaankin jo päivää ennen, kuin pitsa on tarkoitus tehdä. Taikinan annetaan kohota ja muhia yön yli.

Tätä on välillä tultu kokeiltua. Pizzapohjan suhteen en ole huomannut mitään eroa muuten kuin siinä, että yön yli kylmässä noussut taikina on helppo kaulita ohueksi, mutta ruokaleipätaikinan kanssa erot ovat paljon suuremmat. Välillä annan sen kohota kaksikin vuorokautta.

Teen itse hyvin ohuen pohjan. Ero koostumuksessa voi ehkä olla tuntuvampi paksummissa pizzoissa.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #65 : ma 08.02.2016, 23:54:08 »
Olen tehnyt sekä ohuella pohjalla että paksummalla; viime aikoina olen taipunut enemmän paksun pohjan suuntaan. Paksummassa pohjassa on oleellista saada taikinasta pehmeä mutta sitkos. Löysästä taikinasta on pyrkimys ahkeralla vaivaamisella tehdä tarttumaton. Pohjaa ei ole syytä kaulita, vaan venyttää ja painella se sormin varovaisesti muotoonsa. Näin taikinaan kehittyneet ilmataskut eivät puhkea ja latista pohjaa.

Tein pizzaa juuri muutama päivä sitten, ja pohjasta tuli erinomainen. Kiitän myös onneani että asuntomme uunin saa lämmitettyä 300 asteeseen! 50 lisäastetta yleiseen 250 asteeseen ovat todella tervetulleet.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #66 : to 17.03.2016, 20:38:48 »
Olen tehnyt sekä ohuella pohjalla että paksummalla; viime aikoina olen taipunut enemmän paksun pohjan suuntaan. Paksummassa pohjassa on oleellista saada taikinasta pehmeä mutta sitkos. Löysästä taikinasta on pyrkimys ahkeralla vaivaamisella tehdä tarttumaton. Pohjaa ei ole syytä kaulita, vaan venyttää ja painella se sormin varovaisesti muotoonsa. Näin taikinaan kehittyneet ilmataskut eivät puhkea ja latista pohjaa.

Olen viime aikoina painellut kaulitsemisen sijasta. Tuntuu toimivan.

Viimeisen pizzataikinan koostumus oli ohraa, täysjyvävehnää ja puolikarkea vehnää suhteessa 1:1:1. Toimi. Päällisinä oli pekonia, sipulia, sinihomejuustoa ja mustia oliiveja. Toimi sekin.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #67 : to 19.04.2018, 21:34:39 »
Kokeilin inkivääriä pizzassa. Toimi, mutta annostelu lienee tarkkaa puuhaa. Muina täytteinä oli yhdenlaista kinkkua, sinihomejuustoa, mietoja pepperoneja ja mustia oliiveja. Possu tykkää inkivääristä!

Pohja oli tällä kertaa paksu, ja taitaa olla seuraavallakin kerralla, kun sekin hyvin toimi. 

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #68 : ke 19.09.2018, 11:55:18 »
(Tuore)tomaattimurskan käyttäminen pizzakastikkeena perustuu ensiluokkaisiin ainesosiin.

Vaikka tomaattimurska on yksi suosikkisäilykkeistäni, pidän harvoin sen makua tuoreeltaan ja kypsentämättömänä kovinkaan mairittelevana.

Siksi olen omista lähtökohdistani eri mieltä niiden pizzamaestrojen kanssa, jotka korostavat kuinka pizzaan ei käytetä keitettyä tomaattikastiketta: keitän koska minusta keitetty maistuu paremmalta kuin keittämätön.

Jos tomaatti on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, ja jos mozzarella on niin hyvää kuin se Italiassa parhaimmillaan on, en lainkaan ihmettele pizzapuristien korostamaa ainesten luonnollista yksinkertaisuutta.
Itse olen aikeissa ensi kerralla kokeilla kirsikkatomaatteja, kun ovat niin maukkaita. Ja mozzarellaa, ja jotain kolmatta ainesta. Mahtaisivatkohan valkoiset isot pavut toimia, kera valkosipulin ja chilin?

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #69 : ke 19.09.2018, 12:06:09 »

Itse olen aikeissa ensi kerralla kokeilla kirsikkatomaatteja, kun ovat niin maukkaita. Ja mozzarellaa, ja jotain kolmatta ainesta. Mahtaisivatkohan valkoiset isot pavut toimia, kera valkosipulin ja chilin?

Suosittelisin lisäksi aika perinteisiä aineita eli runsaasti tuoretta basilikaa ja vielä esim. paprikaa - keltainen toisi lisää värejä....

NK.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #70 : ke 19.09.2018, 13:17:48 »
Loistava idea tuo tuore basulika. Ja paprikakin, se oli viimeksi oikein hyvä päällisenä. Olen harkinnut vihreitä paprikoita, josko ne sopisivat pitsaankin paremmpin kuin punaiset tai keltaiset, nk. sopivat täytettyihin uunipaprikoihin.

Ajattelin jatkaa tätä erilaisen (vähän terveellisemmän?) pitsanpohjan testaamista:
Lainaus
Tein eilen parhaimman makuista pitsaa, mitä koskaan olen maistanut. Nopeatekoinenkin oli. Ehkä normipitsaa vähän terveellisempää.

Pohja: 1 keskikokoinen kesäkurpitsa, 1,5 dl emmenthal-raastetta, 1 kananmuna, 0,5 dl sämpyläjauhoja

Täyte: 2/3 pkt Härkistä, 2 rkl tomaattipyreeta, 2 rkl luomuketsuppia, 3 isoa valkospilin kynttä siivuina, 1,5-2 rkl oregaanoa, ripaus chiliä, ripaus mustapippuria

Päälle: tomaattisiivuja paljon (3-4 tomaattia), kelt. paprikasta siivuja paljon (1 pieni kokonainen paprika)

Pohjaa esipaistetaan (7-10 min?) kiertoilmauunissa 225 C, täytteet tällätään päälle, ja paistetaan vielä (10 min?).  Alle puolessa tunnissa syntyy tällainen, eli on melkein pikaruokaa, jos ei lasketa leivinpellin likaantumisen aiheuttamaa ajanmenoa.  Luultavasti paljon terveellisempi kuin vehnäjauhopohjainen pitsa. Onneksi ei ollut kotona enempää juustoa, sillä noin oli hyvä, ilman juustoraastekuorrutusta.

---
Huono puoli on, että siitä tulee liian hyvää, vetelin koko pitsan, örk. Ideaali olisi, jos tämän jakaisi jonkun kanssa, ja oheen vielä jokin salaatintapainen vaikka valkokaalista.
« Viimeksi muokattu: ke 19.09.2018, 13:30:48 kirjoittanut kertsi »

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #71 : ke 19.09.2018, 13:51:19 »
Lidlin valmistaikina-/valmiskastikepaketti on yllättävänkin hyvä ja toimiva ratkaisu. Se on valmiiksi kaulittu ja leivinpaperikin on valmiina. Vaikka se on kohtuullisen kallis paketti (~2,5€), niin käytän yleensä sitä. Ja kyse ei ole pelkästä laiskuudesta.