Kirjoittaja Aihe: Pizzan päällisiä  (Luettu 5799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kopek

• Konkari
Vs: Pizzan päällisiä
« Vastaus #40 : ke 02.12.2015, 22:50:14 »
Aku Ankka -lehti teki monet ruokalajit tutuiksi vuosia ennen kuin näin niitä luonnossa. Vanhoissa Aku Ankoissa puhuttiin esimerkiksi ”paukkujyvistä”, millä tarkoitettiin Pop Corneja. Ensimmäisen kerran tutustuin niihin kauan sitten Helsingin olympiastadionilla, jossa kiertävä myyjä kauppasi niitä. Pussissa luki Texas, joten kutsuimme niitä Texaseiksi. Vasta myöhemmin ymmärsin, että ne olivat sama asia kuin Aku Ankassa mainitut ”paukkujyvät”.

Olisin voinut syödä pizzaa ensimmäisen kerran jo hyvin varhaisessa vaiheessa, koska eräällä reissullamme kävimme (niin kuin myöhemmin olen saanut tietää) Suomen ensimmäisessä pizzeriassa – tai Italialaisessa ravintolassa – Lappeenrannassa. Vanhempani tilasivat meille lapsille kuitenkin ranskalaisia perunoita ja mitä annokseen nyt kuului. Pizza jäi kokematta. En muista, mitä vanhempani itselleen tilasivat. No, tulipahan tuolloin syötyä ensimmäisen kerran ranskiksia.

Pizzaan tutustuin ensimmäisen kerran vasta 11 vuotta myöhemmin Bournemouthissa Englannissa. Siellä oli muutamia muitakin suomalaisia, ja eräs heistä pyysi minut mukaansa paikalliseen pizza-paikkaan, jossa kävivät myös muutamat muut suomalaiset. Ostin tuttavani neuvosta pizza slizen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näin ja maistoin pizzaa. Aku Ankasta totta kai olin lukenut pizzoista jo vuosia aikaisemmin. En vain ollut tiennyt, millaisia ne käytännössä ovat. Tuohon tapaukseen liittyy kiusallinen yksityiskohta. Tuttavani oli leikillään ääntänyt sanan pizza käyttäen s-kirjaimia, ja niinpä luulin, että sana kuuluu sanoa niin. Kuin myöhemmin puhuin muille suomalaisille ja kysyin, että menettekö pi.... , tuttavani kuiskasi, että sana kuluu ääntää toisella tavalla.

Ensimmäisen kerran söin Suomessa pizzaa noin vuotta myöhemmin Jyväskylässä. Kävimme vuosien varrella silloin tällöin Kauppakadun varrella olevassa pizzeriassa. Ja mikä ihmeellisintä, tuo sama pizzeria taitaa olla olemassa vieläkin. Kävimme nimittäin siinä viime keväänä aivan vain vanhoja aikoja muistellaksemme. Se oli tietysti vähän muuttunut, mutta kuitenkin samalla paikalla ja saman tyyppinen. Voisin kuvitella, että se on Suomen vanhimpia yhä toiminnassa olevia pizzerioita.

Englannissa tutustuin ensimmäistä kertaa myös valkoisiin papuihin, joita nykyisin myydään kaikissa ruokakaupoissa, mutta jotka tuohon aikaan olivat Suomessa vielä käytännössä tuntemattomia. En ollut koskaan nähnyt niitä myytävänä missään kaupassa. Ne olivat mielestäni niin suurta herkkua, että toin niitä tullessani seuraavilla kerroilla Englannissa ja Euroopassa käydessäni. Kerran ostin niitä Kööpenhaminan rautatieaseman kaupasta Suomeen tuotavaksi.

Mainitsen nyt vielä lopuksi paahdetut riisit. Niitä myytiin 1960-luvulla Suomessakin, mutta ne vedettiin pois kaupoista jossakin vaiheessa jostakin syystä. Siitä lähtien niitä on saanut ruotsalaisista (olen ostanut niitä myös Norjasta) ruokakaupoista. Aina kun käyn Ruotsissa, tuon muutaman pussin mukanani. Kutsumme niitä ”pupseiksi”. On ihmeellistä, miksi tuotetta, joka on yleinen Ruotsissa, ei myydä Suomessa. Myydäänhän kaiken maailman eksoottisia herkkuja toiselta puolelta maailmaa.

Mitä tulee pizzoihin, niin itse olen laiska pizzantekijä. Käytän valmiita pohjia, joiden päälle panen ananasmurskaa (Polpa) ja joitakin perusjuttuja kuten ananasta ja tonnikalaa (epäeettinen vaihtoehto) ja pepperoneja ja mitä milloinkin löytyy. Joskus kokeilen mitä ihmeellisimpiä juttuja aina perunanpaloista alkaen. Ei kai mikään sääntö määrä, mitä pizzassa pitää olla. Juustoa käytän minimaalisen vähän, koska liika rasva on epäterveellistä, ja se muutenkin ällöttää. Tyttäreni (ja joskus myös poikani, joka oppi ruuanlaittoa laivakokkina laivastossa) tekevät usein myös pizzan pohjat ja siis koko pizzan alusta loppuun.

Ostetuissa pizzoissa pahin ”vika” on mielestäni juuri liika juusto ja sen mukana liika rasva. Kaikkein eniten inhoan erään kotimaisen tunnetun ketjun pizzoja, jotka ovat oikein roskaruokien roskaruokia. Ällöttävä eltaantuneen rasvan lemu tuntuu (haisee) huulissa vielä kauan sen jälkeen, kun tuollaisen pizzan on syönyt. Yäk. Viimeisestä kerrasta on jo kauan.

Ikävä kyllä Italiassa käyntini ovat jääneet kahteen surkeaan kertaan, jotta tässä kohdassa on paha aukko sivistyksessäni. Toinen kerta oli lisäksi pelkkä pikainen läpiajo vain vähän Italian puolta liipaten. Ensimmäiselle kerralla – ja siis ainoalla varsinaisella käynnilläni – söin pizzaa Roomassa. Mieleeni on jäänyt lähinnä se, että se oli hyvin juustoista. Ei mikään erityisen nautittava elämys. Tyttäreni ovat matkailleet Italiassa enemmän ja viimeksi ja kertoneet, että varsinkin turistien suosimissa pizzerioissa pizzat ovat täyttä roskaa, lähes pelkkää ällöttävää rasvaista juustoa. Ehkä parempia ja ”aidompia” saa jostakin muualta kuin Venetsian turistikohteista. Vai onko käynyt niin, pizzan kotimaassa tuotteesta ei ole välitetty, ja sen on annettu mennä pilalle ja muuttua aidosti roskaruuaksi. Hyviä pizzoja saa siis näin ollen enää sieltä, missä se on ruokalajina uudempi ja siihen suhtaudutaan vielä vakavasti.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #41 : ke 02.12.2015, 23:06:36 »
On tuo Kopekin maailma niin kovin erilainen kuin omani. Oma kokemuksesi Italiasta on, että juuri juustoa on pizzassa omaan makuuni aivan liian vähän, ja "talon tomaattikastike", joka jokaisella on omansa, on pizzassa erityisroolissa.

Muutenkin asumme sen verran eri puolella Suomea, että kyllä minä ainakin jo tosi nuoresta olin tutustunut pizza-kulttuuriin.

Toisaalta taas, vaikka paukkujyvistä olenkin, niin pizzasta en muista lukeneeni Aku Ankasta.

Semmoista se on, muistojen virta.

T: Xante

Muoksis: tosin ostettuja pizzoja olen välttänyt aina, ne ovat aika kamalia. Tai mistäs tiedän, miten hyviä nykyään, kun en ole ostanut...pizzapohjan tekeminen nyt ei vaadi kokin koulutusta, sekään.
« Viimeksi muokattu: ke 02.12.2015, 23:09:08 kirjoittanut Xantippa »

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #42 : ke 02.12.2015, 23:17:14 »
Kurkkasin pitkästä aikaa Wikipediaan ja minun käsitykseni tuosta sivustosta vahvistui entisestään, en kyllä aio Wikipediasta kaivaa mitään tietoja. Nytkin tuossa pizza linkissä väitetään, että pepperoni on lihaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pizza.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #43 : ke 02.12.2015, 23:33:33 »
Ällöttävä eltaantuneen rasvan lemu tuntuu (haisee) huulissa vielä kauan sen jälkeen, kun tuollaisen pizzan on syönyt. Yäk.

Minäkään en pidä raskaista, juustoisista pizzoista, mutta käytän kyllä juustoa pizzaan jonkin verran. Olen huomannut tuon huulien hajuongelman. Siksi en syö voita. Minusta voin haju imeytyy järjestään huuliin enkä voi sitä sietää. Suomalaiset taitavat yleensä kuitenkin pitää juuri tuplajuustopizzoista. Huh!

Simo Salminen kertoi joskus haastattelussa, että hän ei voi sietää kermaa, koska hän oli sketsin kuvauksissa saanut useita kertoja kermakakun naamaansa, minkä jälkeen kerman löyhkä leijui nenässä pitkään. Sitä ei saanut pois pesemällä, koska rasva oli imeytynyt ihoon. Sama juttu juuston/voin ja huulten kanssa.

Paikalla Kopek

• Konkari
« Vastaus #44 : to 03.12.2015, 00:25:20 »
Ällöttävä eltaantuneen rasvan lemu tuntuu (haisee) huulissa vielä kauan sen jälkeen, kun tuollaisen pizzan on syönyt. Yäk.

Minäkään en pidä raskaista, juustoisista pizzoista, mutta käytän kyllä juustoa pizzaan jonkin verran. Olen huomannut tuon huulien hajuongelman. Siksi en syö voita. Minusta voin haju imeytyy järjestään huuliin enkä voi sitä sietää.

Olen luullut, että olen ainoa ihminen, joka kyseisen asian on huomannut. Edellä mainitusta syystä minäkään en käytä voita. Vaikka en mausta tunnistaisi, mitä leivän päällä on, tunnistan jälkeen päin edellä kuvatulla tavalla, jos se oli voita. En käytä sitä lainkaan missään yhteydessä, jos se on vältettävissä.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #45 : to 03.12.2015, 00:41:50 »

Minäkään en pidä raskaista, juustoisista pizzoista, mutta käytän kyllä juustoa pizzaan jonkin verran. Olen huomannut tuon huulien hajuongelman. Siksi en syö voita. Minusta voin haju imeytyy järjestään huuliin enkä voi sitä sietää.

Olen luullut, että olen ainoa ihminen, joka kyseisen asian on huomannut. Edellä mainitusta syystä minäkään en käytä voita. Vaikka en mausta tunnistaisi, mitä leivän päällä on, tunnistan jälkeen päin edellä kuvatulla tavalla, jos se oli voita. En käytä sitä lainkaan missään yhteydessä, jos se on vältettävissä.

Ihmiset ovat monissa asioissa kovin erilaisia. Minä puolestani käytän voita, juustoa ja kermaa ruuanlaitossa siksi, että ne antavat minusta hyvää makua ruokiin. Siltikään en ole ylipainoinen. Liika on tietysti liikaa rasvojen käytössäkin. En ole myöskään huomannut tuota voin hajun imeytymistä huuliin. Voi johtua siitä, että tungen ruuan suoraan suuhuni, enkä livo huuliani ruokailkun aikana enkä sen jälkeenkään.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #46 : to 03.12.2015, 01:45:30 »

Minäkään en pidä raskaista, juustoisista pizzoista, mutta käytän kyllä juustoa pizzaan jonkin verran. Olen huomannut tuon huulien hajuongelman. Siksi en syö voita. Minusta voin haju imeytyy järjestään huuliin enkä voi sitä sietää. Suomalaiset taitavat yleensä kuitenkin pitää juuri tuplajuustopizzoista. Huh!

Simo Salminen kertoi joskus haastattelussa, että hän ei voi sietää kermaa, koska hän oli sketsin kuvauksissa saanut useita kertoja kermakakun naamaansa, minkä jälkeen kerman löyhkä leijui nenässä pitkään. Sitä ei saanut pois pesemällä, koska rasva oli imeytynyt ihoon. Sama juttu juuston/voin ja huulten kanssa.

On siis olemassa suomalaisia, jotka eivät pidä voista ja kermasta? No, täytyy sanoa vähän kolesteroliongelmaisena, että itse kyllä pidän molemmista, ehkä liikaakin  Voiko olla liian juustoista lämmintä pizzaa?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #47 : to 03.12.2015, 05:50:16 »
Kopekin pizza on italialaisen helvetti!! Purkkikaupalla ananasmurskaa eikä yhtään juustoa. LOL.

Ehkä voisimme lanseerata suomipizzan, jossa juustoraasteen sijaan olisi lantturaastetta? Tämä tuli mieleeni siitä kun kerran jekutin amerikkalaista työkaveria ruokalassa. Sanoin, että lantturaaste on cheddaria... Tiedätte varmaan sen reaktion kun maistaa jotakin totaalisen erilaista kuin odottaa. Priceless.
« Viimeksi muokattu: to 03.12.2015, 05:54:57 kirjoittanut Lenny »

Anemone

• Vieras
« Vastaus #48 : to 03.12.2015, 06:37:40 »

Voin/juuston hajua ei huomaa, jos on tottunut käyttämään näitä elintarvikkeita. Jos puolestaan ei käytä voita lainkaan (kuten esim. mina), niin voin hajun tuntee voimakkaasti ja häiritsevästi. Kaikki mitä syömme erittyy sylkeen, kyynelnesteeseen, hikeen jne. Kokeilkaapa joskus sormella, miltä kyynelneste haisee tiettyjen aterioiden jälkeen. Tai sylki. Ei ole rasismia väittää, että kokonaiset kansat haisevat erilaisilta, sillä erilaisista ruokavalioista johtuen näin on. Kuka ei tunnistaisi somalien hajua? (maustettu ruoka). Japanilaisten mukaan länsimaalaiset haisevat juustolta (runsas maitotuotteiden käyttö).

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #49 : to 03.12.2015, 07:46:11 »
Voin/juuston hajua ei huomaa, jos on tottunut käyttämään näitä elintarvikkeita. Jos puolestaan ei käytä voita lainkaan (kuten esim. mina), niin voin hajun tuntee voimakkaasti ja häiritsevästi. Kaikki mitä syömme erittyy sylkeen, kyynelnesteeseen, hikeen jne. Kokeilkaapa joskus sormella, miltä kyynelneste haisee tiettyjen aterioiden jälkeen. Tai sylki. Ei ole rasismia väittää, että kokonaiset kansat haisevat erilaisilta, sillä erilaisista ruokavalioista johtuen näin on. Kuka ei tunnistaisi somalien hajua? (maustettu ruoka). Japanilaisten mukaan länsimaalaiset haisevat juustolta (runsas maitotuotteiden käyttö).

Jostakin on jäänyt mieleeni sellainen, että myös venäläiset kertovat suomalaisten haisevan voille tai ihralle. Itse en haista oikeastaan muuta kuin raa'an valkosipulin, siitä on vaikea erehtyä. Se on karmiva haju, vaikka sitä ei itsessään haistakaan. Venäläiset muuten aika usein haisevat puolestaan valkosipulille.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #50 : to 03.12.2015, 09:29:41 »
Pizzoja on niin monenlaisia. Ideanahan on se, että sitä syödään täytteiden, ei pohjan takia. Joka tykkää juustosta, valitsee täytteeksi juuston, joka lihasta, täytteeksi lihaa jne. Ylipäätään tarkoitus on, että jokainen valitsee omat täytteensä siitä mitä keittiöstä löytyy ja lätty käy kuumassa uunissa muutaman minuutin, jonka jälkeen siihen lisätään aineet, jotka eivät kestä uunia, kuten rucola.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #51 : su 07.02.2016, 19:00:35 »
Pekoni-sipuli-herkkusieni. Mausteeksi mustapippuria.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #52 : su 07.02.2016, 19:15:51 »
En ole ihan HC-luokan pitsaihminen, mutta jos pitsaa syön, niin mielellään sellaista missä on mahdollisimman paljon kaikenlaista kamaa päällä. Pohja mahdollisimman littana, en halua ahtaa valtavaa määrää hiilareita. Aina oltava jotain elukkaa tai merenelävää edes yhtä sortimenttia. Juuston määrä riippuu pitsan tyypistä, kaikkiin ei sovi ja joissakin oltava reilusti. Paprikanpalasia en pitsaani halua. Oli melkoinen pettymys kun eräässä pitseriassa oli pilattu kuatro statsiooni tunkemalla paprikaa sekaan. Kai sillä säästettiin kustannuksissa. Eikä ehkä oikein niistä ananaksistakaan niin väliä ja persikkaa en ole tainnut koskaan pitsassa syödäkään.

Halvimmat marketin pitsat ovat ällöttäviä. Pakasteosastolta löytyy joitakin siedettäviä, en muista sitä merkkiä mikä oli, mutta jotain Mexicanaa ja Americanaa ja mitä lie tulee harvakseltaan siitä merkistä syötyä. Varsinaisessa pitseriassa syön vain alekupongin kera, kun en kauhean mielelläni maksaisi lounaasta yli 2,50 - 3 e.

En edes muista koska olen tehnyt itse pitsaa. 90-luvulla?
Tapa itsesi - luonto kiittää luonnonystävää.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #53 : su 07.02.2016, 19:18:33 »
Pekoni-sipuli-herkkusieni. Mausteeksi mustapippuria.

No. makuja on moneen lähtöön. Pitsat ovat kuitenkin roskaruokaa oli päällä mitä tahansa.  Italialaisten versio pyttipannulle.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #54 : su 07.02.2016, 19:24:14 »
En ole ihan HC-luokan pitsaihminen, mutta jos pitsaa syön, niin mielellään sellaista missä on mahdollisimman paljon kaikenlaista kamaa päällä. Pohja mahdollisimman littana, en halua ahtaa valtavaa määrää hiilareita. Aina oltava jotain elukkaa tai merenelävää edes yhtä sortimenttia. Juuston määrä riippuu pitsan tyypistä, kaikkiin ei sovi ja joissakin oltava reilusti. Paprikanpalasia en pitsaani halua. Oli melkoinen pettymys kun eräässä pitseriassa oli pilattu kuatro statsiooni tunkemalla paprikaa sekaan. Kai sillä säästettiin kustannuksissa. Eikä ehkä oikein niistä ananaksistakaan niin väliä ja persikkaa en ole tainnut koskaan pitsassa syödäkään.

Halvimmat marketin pitsat ovat ällöttäviä. Pakasteosastolta löytyy joitakin siedettäviä, en muista sitä merkkiä mikä oli, mutta jotain Mexicanaa ja Americanaa ja mitä lie tulee harvakseltaan siitä merkistä syötyä. Varsinaisessa pitseriassa syön vain alekupongin kera, kun en kauhean mielelläni maksaisi lounaasta yli 2,50 - 3 e.

En edes muista koska olen tehnyt itse pitsaa. 90-luvulla?

Tule Norma Viroon ja pyydä kamaa pitsan päälliseksi. Saat talkkunaa, jos  talosta sattuu löytymään.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #55 : su 07.02.2016, 19:24:17 »
Mikäli Eestissä sattuisi puhkeamaan jokin paikallinen epidemia, voisi hibiscusta perustelluin syin epäillä naapureittensa kaivojen myrkyttämisestä.

Ei helvetti mikä pelle, käy säteilemässä negatiivista energiaansa pitsa- ja peliketjuja myöten! :)
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #56 : su 07.02.2016, 19:28:30 »
Söin talkkunaa lapsena aamiaiseksi ja suolet mourusivat vielä koulussakin. Ei sopinut se kama minulle ja siitä tuli ikuinen trauma.  :'(

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #57 : su 07.02.2016, 19:53:56 »
Ihan ok- pakastepitsojakin on. Ostin viime viikolla kiireissäni Lidlistä Italiamon valmistaman (Sinisessä pahvipakkauksessa) Pizza Arrabiatan. Siinä oli ainakin paprikaa, savusalamia ja punaista chiliä, en nyt muista oliko mahdollisesti muutakin.  Se oli yllättävän hyvää!

Normisti pitsat tulee ostettua Kotipitsasta, jos ei itse jaksa/huvita tehdä. Ovathan ne kalliita, mutta sitten niin hyviä. Pitsasta taidemuotoa hifistelevät ovat sitä mieltä, että täytteitä ei saisi olla kuin korkeintaan kolmea lajia.

Tämän hetken suosikkini on Mexicana, ja sekin on helppo tehdä itse. Hyvän taikinan salaisuus on siinä, että se valmistetaankin jo päivää ennen, kuin pitsa on tarkoitus tehdä. Taikinan annetaan kohota ja muhia yön yli.

Mexicana-kastikkeen teen sekoittamalla (Oman maun mukaan) Tex Mexin taco-kastiketta ja Heinzin ketsuppia.

Muina täyteinä tietysti juustoa (Kermajuustokin käy hyvin), ananasta*, jalapenoa, pepperonia - ja jos sattuu kaapista löytymään - sinihomejuustoakin.

Pirun hyvää krapulaankin, kunhan ei ahmi liikaa.

*Tiedän syyllistyväni rikokseen käyttämällä pitsaan ananasta.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #58 : su 07.02.2016, 20:09:56 »
Söin talkkunaa lapsena aamiaiseksi ja suolet mourusivat vielä koulussakin. Ei sopinut se kama minulle ja siitä tuli ikuinen trauma.  :'(

Oletko kokeillut tattarijauhoa? Siitäkin saa pitsataikinan tehtyä, jos pitsaa välttämättä haluaa. Tattari on täysin gluteiiniton ja maistuu hyvälle.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #59 : su 07.02.2016, 20:13:40 »

Oletko kokeillut tattarijauhoa? Siitäkin saa pitsataikinan tehtyä, jos pitsaa välttämättä haluaa. Tattari on täysin gluteiiniton ja maistuu hyvälle.

On sitä kai joskus tullut käytettyä, en muista enää mihin. Vuosia sitten. En tiedä oliko gluteeni se ongelmatekijä talkkunoissa. Joissakin talkkunapaketeissa lukee että seassa hernettä. Voihan se olla etteivät nekään oikein sovi. Jaa, on näemmä talkkunaa kauraversionakin, se voisi olla mielenkiintoinen kokeiltava, jos siinä ei olisi mitään muuta. Mutta en minä siitä kyllä mitään pitsapohjaa laatisi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Talkkuna