Kirjoittaja Aihe: Pizzan päällisiä  (Luettu 5798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xantippa

• Konkari
Vs: Pizzan päällisiä
« Vastaus #20 : ke 04.03.2015, 16:14:37 »
Ensimmäistä kertaa kuulen perunasta pizzassa! Mielenkiintoista...

Jolloinkin kun pizzaa syön, niin kyllä oma suosikkini on salami, herkkusieni, kapris ja tuplajuusto.

Poikkean aiheesta sen verran, että omeletti on muuten myös kuin pizza: siihen sopii mikä vaan, mitä kaapista löytyy, kunhan löytyy juustoa myös!

t: Xante

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #21 : ke 04.03.2015, 21:15:55 »
Isil heitti kyllä erittäin hyvän ehdotuksen: en ole koskaan maistanut. Perunaa olen tosin syönyt pizzalla joskus, pizzakastikkeena taisi tosin olla ranskankerman ja lihaliemen sekoitus tomaattikastikkeen sijasta.

On tosiaan herkullista, jos korvaa tomaattikastikkeen esim. ranskankermalla. Pizza bianca. Täytteeksi ranskankerman päälle vaikka pekonia ja sipulia.

Ranskankermaakaan ei ole pakko laittaa, käyttää vain juustoa pohjalla.

Poissa Ei kukaan

• Täysjäsen
« Vastaus #22 : to 05.03.2015, 19:27:27 »
Vähän vaihdellen. Välillä kunnon tomaattikastikkeen tehden, toisinaan vain pelkällä ketsupilla pohjan sivellen. Täytteiksi mieluusti vähän parempia tomaatteja. Punasipulia. Valkosipulia. Paprikaa. Chilipaprikaa. Joskus soijanakin palasia ja ananaspaloja. Myös itse kerättyjä sieniä, suppilovahveroita ja tatteja. Juustona toimii useimmiten emmental, sini- tai punaleima. Mausteina perinteiset oregano, basilika ja mustapippuri. Suolana hienoa merisuolaa. Toisinaan myös jotain muuta.

Ostopohjia tulee käytettyä liian usein, vaikka se on oikeastaan täytteitä tärkeämpi.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #23 : la 21.03.2015, 18:52:57 »
Salami-punasipuli-musta oliivi-sinihomejuusto-mieto pepperoni (turkinpippuri)-jalopeno. Hyvä suolainen ja tulinen pizza, jalopenoa oli vain hiukan ja pieninä palasina. Punasipulia oli paljon, ja se toi sopivasti makeutta ja raikkautta tähän.

Pohja oli tällä kertaa puolet vehnää (puolikarkeaa), puolet tattaria. Toimii tämäkin.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #24 : la 21.03.2015, 22:47:22 »

Jolloinkin kun pizzaa syön, niin kyllä oma suosikkini on salami, herkkusieni, kapris ja tuplajuusto.

Poikkean aiheesta sen verran, että omeletti on muuten myös kuin pizza: siihen sopii mikä vaan, mitä kaapista löytyy, kunhan löytyy juustoa myös!

Munakkaaseen toki sopii melkein mikä tahansa ruoanjämä. Joskus on ollut tonnikalakastikkeen jämät, perunoiden (paistetut) jämät, vähän broirelikastikkeen tai lihan ja kasvishöystöjen jämiä samassa sopassa. Ne sopivat omelettiin juuston kanssa, vaikka eivät pizzaa olekaan. Mutta jämäruokaa ovat, juuston kanssa. Munakas on loistoateria ylijääneistä aineksista. Ehkä tämän kommentin tulisi olla kulinaristiketjussa, mahdolliset vastaukset sinne siis.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #25 : su 10.05.2015, 19:38:05 »
Chorizo-sipuli-vihreä oliivi-herkkusieni-sinihomejuusto-mieto turkinpippuri-jalopeno. Hyvin toimii, ehkäpä ananasta voisi vielä lisätä raikasteeksi. Chorizon voisi ehkä jättää poiskin.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #26 : ma 30.11.2015, 16:04:23 »

Uunipellillisen täyttävä lätty tarvitsee taikinaansa noin 1,5 dl vettä. Tätä voi säätää ylös- tai alaspäin sen mukaan, miten paksun pohjan haluaa.

Eli siis:  vettä vapaavalintainen määrä
           öljyä, itse käytän auringonkukkaöljyä, mutta rypsi/oliiviöljy/voisula käy varmasti hyvin myös
           suolaa tilkkanen
           hiivaa 1/4 pkt, voi panna enemmänkin jos nestettä enemmän
           puolikarkeita vehnäjauhoja
           ohrajauhoja

Viime aikoina tullut kokeiltua muitakin jauhosekoituksia. Esimerkiksi 50-50 suhteessa täysjyvävehnäjauhoja ja ohrajauhoja, tai sitten pelkästään täysjyvävehnästä tehtyä pohjaa. Molemmat toimivat. Tulee terveellesiä, tummia ja ruokaisia pohjia, ja italialaiset varmaan närkästyvät syvästi...

Anemone

• Vieras
« Vastaus #27 : ma 30.11.2015, 17:20:53 »

Olen syönyt ja tehnytkin perunapizzaa. Perunan kanssa sopii esimerkiksi pinaatti ja sipuli. Oikein hyvää!

Omelettiin toki voi myös käyttää vaikka mitä tähteitä, mutta itse haluan omeletissa nimenomaan nauttia kananmunan miedosta mausta, joten suosin munakasta ilman kummempia täytteitä.

Omeletista pääsemme kuitenkin aasinsillalla tortillaan, joka Espanjassa tarkoittaa munakasta, mutta Meksikossa maissi- tai vehnälättyä täytteellä. Pizzan valmistus on aika työlästä, jos tekee itse taikinan ja pilkkoo useita täytteitä. Itse olen käyttänyt usein valmiita vehnätortilloja pizzapohjina. Rieskatyyppiset leivät käyvät myös. Jos tortilla tuntuu liian ohuelta, niin voi panna kaksi päällekäin.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #28 : ma 30.11.2015, 17:28:23 »
Pizzan valmistus on aika työlästä, jos tekee itse taikinan ja pilkkoo useita täytteitä.

Työlästä?

Itselleni pizza on yksi helpoimmista ruokalajeista. Taikinan veivaamiseen menee ehkä minuutti, kaulimiseen toinen. Rutiinia toki on, koska syön ainoastaan kotona pizzaa, ja leivon nykyään kaikki leivätkin itse.

Kovin kiireiselle tai päiväohjelman suunnittelulle allergisille leipominen ei sovi, koskapa esim. nostatus vaatii aikaa (ruokaleivälle käytän 6-12 h, pizzapohjalle 1/2-1 h). Muille sen ei pitäisi tuottaa ongelmia.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #29 : ma 30.11.2015, 17:33:25 »
Pizzan valmistus on aika työlästä, jos tekee itse taikinan ja pilkkoo useita täytteitä.

Työlästä?

Kaikki se pilkkominen...Minulla on myös aika vähän tilaa kaulimiseen.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #30 : ma 30.11.2015, 19:17:36 »

Työlästä?

Itselleni pizza on yksi helpoimmista ruokalajeista. Taikinan veivaamiseen menee ehkä minuutti, kaulimiseen toinen. Rutiinia toki on, koska syön ainoastaan kotona pizzaa, ja leivon nykyään kaikki leivätkin itse.

Kovin kiireiselle tai päiväohjelman suunnittelulle allergisille leipominen ei sovi, koskapa esim. nostatus vaatii aikaa (ruokaleivälle käytän 6-12 h, pizzapohjalle 1/2-1 h). Muille sen ei pitäisi tuottaa ongelmia.
Monissa pizzapohjien ohjeissa kaivataan hyvää sitkoa, esim. käyttämässäni vaivaamista tarvitaan ensin neljä minuuttia kevyesti, sitten kuusi minuuttia voimallisesti alustaen. (Yleensä en muuten käytä lainkaan öljyä vaan ainekset ovat vehnäjauho, vesi, hiiva ja suola). Minuutin veivaaminen pizzataikinaan, jota ei kylmäkohoteta, kuullostaa minulle erikoiselta.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #31 : ma 30.11.2015, 19:21:30 »
Muutama viikko sitten vein pojat Alppien yli Etelä-Tiroliin syömään oikeat pizzat. Kyllä kannatti.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #32 : ma 30.11.2015, 19:25:43 »
Varsinais-Suomen maakunnan keskuskaupungissa on eräs pizzapaikka, joka kohottaa pizzataikinaansa 48 tuntia. Mahdollisesti Suomen paras pizzeria, koska heillä on tietty filosofia, josta pitävät tiukasti kiinni. Itse arvostan hyvin paljon sitä, kuinka tosissaan paikka ottaa sen, mitä vehnäjauholla, vedellä, hiivalla ja suolalla voi tehdä, kun kiinnittää huomiota yksityiskohtiin.

Jos täällä on turkkulaisia, niin saatatte tietää paikan.

Poissa Nuori kotka

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #33 : ma 30.11.2015, 19:33:52 »
Muutama viikko sitten vein pojat Alppien yli Etelä-Tiroliin syömään oikeat pizzat. Kyllä kannatti.

Tästä päätellen islamistimme ehkä asustaa Itävallassa ja pitää eurooppalaisesta ruuasta. Onhan ne pizzat Italiassa tosiaan halvempia kuin Itävallassa tai Sveitsissä.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #34 : ma 30.11.2015, 19:38:07 »
Kokeilin eilen viimeisimmän Pirkkalehden innoittamana pizzapannukakkua. Idea vaikutti ihan mielenkiintoiselta ja kokeiluni tein ihan näppituntumalta ilman reseptiä, sillä olin jo lehden antanut eteenpäin.

Nyt löysin netistä reseptin, joka vastasi aika hyvin omaani jauhelihapizzapannari. Oleellisin ero pannaritaikinassa oli, että omastani unohtui rasva ja maidon lisäksi laitoin desin maitojauhetta. Lopputuloksesta en rasvan puuttumista kyllä huomannut. Tomaatin ja pyreen sijasta käytin Pirkan valmista pizzakastiketta.

Paistoksen rakentamisen tein toisinpäin kuin tuossa ohjeessa. Leivinpaperin päälle ensin viipaloitu paprika, sitten jauhelihasipulipaistos, jonka päälle tasaisesti kastike ja mausteet. Lopuksi valutin varovaisesti pannukakkutaikinan ainesten päälle. Paistuessaan taikina sitoo kaikki ainekset itseensä. Juustoraasteen levitin vasta hiukan hyytyneelle pinnalle.

Hiukan olisi saanut reippaammin tupsutella mausteita, sillä valmiskastike taisi olla liian mautonta minun makuuni. Mutta muuten aivan mainio ja helppotöinen ruoka, ja erittäin täyttävä. Reilun kämmenen kokoisesta palasta sai jo nälkäinen itsensä kylläiseksi.

Tuosta voisi kehitellä jonkinlaisen kasvisversionkin.
Toivottavasti tämä nyt ei loukkaa pizzan nimeen vannovia. Eihän tuolla oikeastaan ole pizzan kanssa mitään tekemistä, muuta kuin nuo täytteet. Pohjahan se on, joka pizzasta tekee pizzan :)

Anemone

• Vieras
« Vastaus #35 : ma 30.11.2015, 20:23:39 »
Ja ennen kuin hifistely pääsee vauhtiin, niin muistutettakoon, että pizza sai alkunsa köyhien ruokana, joten jonkinlaiseen alkuperäiseen ideaan tukeutuvan pizzakokin pizza syntynee periaatteella "otetaan mitä on".

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #36 : ma 30.11.2015, 20:31:04 »
Ja ennen kuin hifistely pääsee vauhtiin, niin muistutettakoon, että pizza sai alkunsa köyhien ruokana, joten jonkinlaiseen alkuperäiseen ideaan tukeutuvan pizzakokin pizza syntynee periaatteella "otetaan mitä on".

Tuo olikin mielessä, kun hortoilin kerran Leccen kujila etsimässä Etelä-Italian parasta pizzaa. Törmäsin kuitenkin outoon pizza sandwitchiin, jossa oli alla ja päällä kuohkeapohjainen pizza ja välissä jäävuorisalaattia, oliiveja jne. Kukaan italialaisista ystävistäni ei tunnista po. ruokalajia. Omassa naapurustossa Milanossa oli pizzapaikka, jonka listalla oli 130 pizzaa. Ananasta ei tainnut olla yhdessäkään.

Muuten olen sitä mieltä, että pohjoisen pizzat ovat parempia.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Anemone

• Vieras
« Vastaus #37 : ke 02.12.2015, 21:49:35 »
Vehnätortilla, paseerattua tomaattia, peruna-sipulisekoitusta, wok-vihanneksia (jämiä pakastelokerosta), tuoretta sipulia, mustapippuria, pizza-yrttejä, salamia, juustoa. Kuumennus mikrossa. Maistui!

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #38 : ke 02.12.2015, 21:55:55 »
Vehnätortilla, paseerattua tomaattia, peruna-sipulisekoitusta, wok-vihanneksia (jämiä pakastelokerosta), tuoretta sipulia, mustapippuria, pizza-yrttejä, salamia, juustoa. Kuumennus mikrossa. Maistui!

Noh nam, vaikka minä en edes oikein ole pizzan ystävä, niin tämä varmasti maistuisi!!

T: Xante

Anemone

• Vieras
« Vastaus #39 : ke 02.12.2015, 22:05:29 »

Noh nam, vaikka minä en edes oikein ole pizzan ystävä, niin tämä varmasti maistuisi!!

T: Xante

En minäkään ole pizza-ihminen, mutta oli otettava mitä on. Ei käyntiä ruokakaupassa tänään. Hyvä päivä silti (tai juuri siksi?).