Kirjoittaja Aihe: Pizzan päällisiä  (Luettu 5790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Pizzan päällisiä
« : ke 25.02.2015, 19:47:40 »
Aloitan foorumiurani vakavalla aiheella.

Mitä foorumilaiset pistävät pizzan päälle? Itse pistelin naamariin juuri broileri-punasipuli-ananas-oliivi(musta)-sinihomejuusto-jalopeno-valkosipuli -lätyn. Toimi oikein hyvin. Kinkkua ja jauhelihaa en pidä erityisen hyvinä päällisinä, tonnikala on minulle iljetys. Muuten melkein kaikki käy.

Pohjasta pitää sanoa vielä sen verran, että puolet kannattaa panna ohrajauhoa: tulee ruokaisampi ja terveellisempikin pohja.

muoks. Ja joo, itse en käytä oreganoa, koska olen allerginen sille. Viime viikonloppuna kävi kavereita kylässä, ja piti muistuttaa heitä ottamaan omat oreganot mukaan.
« Viimeksi muokattu: ke 25.02.2015, 20:21:27 kirjoittanut urogallus »

Poissa Hippi

• Konkari
Vs: Pizzan päällisiä
« Vastaus #1 : ke 25.02.2015, 20:01:51 »

Kaulinnan jälkeen levitetään tomaattikastike ja sen jälkeen tasaisesti purkillinen tavallista ja purkillinen chilitonnikalaa (öljyt valutettuna pois), katkarapuja, ananasta, paprikaa, tomaattiviipaleita, hyvä kerros juustoraastetta.

Toinen vaihtoehto on korvata tonnikalat kinkkusuikaleilla ja purkillinen herkksieniviipaleita.

Tomaattikastike on omin käsin tehtyä ja siinä on runsaasti yrttimausteita ja valkosipulia.

Rasti ruutuun

• Vieras
« Vastaus #2 : ke 25.02.2015, 20:09:19 »
Miten joku pystyy syömään ananasta tai esim. persikkaa pizzan päällä???

Parhaat täytteet pizzeriasta haettuna:
Salami, kebangiliha, suolakurkku, paprika ja helvetisti valkosipulia.  :D
(juu juu, tomaattisoosi ja juusto tietysti)

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #3 : ke 25.02.2015, 20:12:55 »
Miten joku pystyy syömään ananasta tai esim. persikkaa pizzan päällä???

Oletko koskaan kokeillut?
Se on hyvää. Suolaisen ja makean yhdistely ruuassa on just mun juttu :D

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #4 : ke 25.02.2015, 20:16:27 »
Itselleni toimii nimenomaan tulisen ja makean yhdistely. Jalopeno/turkinpippuri ja ananas ne yhteen soppiii...

Persikkaa en kyllä ole koskaan kokeillut.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #5 : ke 25.02.2015, 20:17:41 »
kyllä minä siihen pizzamaustetta ripottelisin.
Hipin omatekoinen tomaattikastike saattaa ajaa asian.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #6 : ke 25.02.2015, 21:43:24 »
Olen kohtalainen kokki (peruskotiruoissa), mutta huono tekemään pizzaa. Laittakaa reseptejä, pohjasta alkaen, jos on hyviä!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #7 : ke 25.02.2015, 21:58:05 »
No laitetaan:)

Uunipellillisen täyttävä lätty tarvitsee taikinaansa noin 1,5 dl vettä. Tätä voi säätää ylös- tai alaspäin sen mukaan, miten paksun pohjan haluaa.

Eli siis:  vettä vapaavalintainen määrä
           öljyä, itse käytän auringonkukkaöljyä, mutta rypsi/oliiviöljy/voisula käy varmasti hyvin myös
           suolaa tilkkanen
           hiivaa 1/4 pkt, voi panna enemmänkin jos nestettä enemmän
           puolikarkeita vehnäjauhoja
           ohrajauhoja

Itse annostelen jauhot aina leipoessani stetsonmenetelmällä: joka kerta tulos on erilainen mutta aina syötävä. Aloitan murentamalla hiivan kulhoon. Lisään lämpimän veden, öljyn ja suolan. Vatkaan sekaisin vispilällä. Lisään ohrajauhoa ja panen vispaten, kunnes taikina muuttuu turhan tankeaksi vispilälle. Vaihdan jäykempään astaloon ja alan lisätä vehnäjauhoja. Veivaan ja lisään jauhoja kunnes taikina on sopivan kimmoisaa. Annan nousta pyyhkeen alla 30 minuuttia. Sitten vehnäjauhoa ohut kerros leivinpaperille ja kaulitaan. Annetaan nousta taas se 30 minuuttia pyyhkeen alla (jotkut eivät anna pohjan enää nousta ennen täyttöä & paistoa) ja lisätään täytteet. Uuni 250 astetta, itse paistan kahdessa erässä: ensin 5 minuuttia ilman juustoa ja mahdollisia jalopenoja ja valkosipulimurskaa, sitten lisätään juusto. Valmis pizzaraaste sopii hyvin, mutta halpaa arkijuustoakin voi käyttää pizzajuustona. Loppupaiston pituuden määrää pizzan reunusten ja juuston väri. Sopivan ruskeaksi, maun mukaan.
« Viimeksi muokattu: ke 25.02.2015, 22:01:39 kirjoittanut urogallus »

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #8 : ke 25.02.2015, 22:15:02 »

Minä pidän ohueksi kaulitusta ja rapeaksi paistetusta pohjasta, joka saadaan paistamalla alatasolla. Silloin voi juustonkin laittaa jo alussa, kun ei se ehdi kärvähtää. Muuten urogaluksen ohje näytti suurinpiirtein samanlaiselta kuin omanikin.

Paikalla wade

• Konkari
« Vastaus #9 : ke 25.02.2015, 22:47:20 »
Rapean pohjan saa aikaan myös lämmittämällä uunin maksimiin, ja pitämällä pellin uunissa kuumenemassa kunnes lopulta vetää leivinpaperin pellin päälle.

Jos ostan pizzoo kebab-pizzerioista, olen kaavoihini kangistuneena suosinut kahta perustäyteyhdistelmää:
 i.) kana + kebab + aura
 ii.) sipuli + kapris + tonnikala + salami
bonuksena:
 iii.) kananmuna + pekoni + joku kolmas mielen mukaan

Jos teen itse, teen yleensä ohutpohjaista pizzaa, en pannupizzaa (josta myös toki pidän kovasti). Käytän itse keitettyä tomaattikastiketta. Lähes joka kerta kun teen pizzaa, on yksi täytteistä klassikko:
 - tuore mozzarella + tuore tomaatti + tuore basilika (paistamisen lopuksi päälle ripoteltuna).

Pidän myös:
 - päärynä + vuohenjuusto + rukola
 - marinoitu punasipuli + tulinen salami + oliivi + sieni (tuore herkkusieni, tai portobello, jota myydään ainakin paremmin varustelluissa marketeissa)

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #10 : to 26.02.2015, 22:59:36 »
Aina silloin tällöin törmää noissa ravisemusliikkeiden pizzoissa, että salami on metukkasiivuja, samoin pekoni on suoraan paketista. Minusta pizzan idea on silputa lätyn päälle tuleva tavara pieniksi ja levittää mahdollisimman tasaiseksi seokseksi. Vastakohtien sekoitus tekee hyvää. Siinä mieleesä nuo hedelmätkin menee osana kokonaisuutta.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #11 : pe 27.02.2015, 21:04:24 »
Pakko laittaa tähän (anteeksi), mutta jos jauhelihasoossia pitsaanne haluatte, Spede kertoo:
https://www.youtube.com/watch?v=0bO5AwDtC9Y
« Viimeksi muokattu: pe 27.02.2015, 21:10:41 kirjoittanut Toope »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

mks

• Vieras
« Vastaus #12 : pe 27.02.2015, 23:21:29 »
Tavallinen vähnätaikinapohja, jolle tomaattipyree+valkosipuli+oregano+mustapippuri+cayannepippuri sekoitettuna. Päälle paksuina viipaleina tuore herkkusieni + katkarapu ja mustaleimaemmentaaliraaste. Paiston jälkeen runsaasti rucolaa päälle.

Katkaravut voi korvata sipulilla, jos on suihkuttaa tryffeliöljyä pizzalle ennen rucolan levittämistä.

mks

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #13 : pe 27.02.2015, 23:26:32 »
Unohdatte peston, etenkin omatekoinen pesto toimii pizzassa.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #14 : ma 02.03.2015, 09:23:07 »
En itse oikein välitä pizzasta, joten en sitä kovin usein teekään. En tiedä, mikä siinä on, ettei viehätä, varmaan se pohja? Saatan nimittäin kyllä pilkkoa aineksia ja laittaa juustoraasteen alla paistumaan - pohja vain siinä minusta on turhaa!

No jokatapauksessa, olen havainnut paremman puoliskoni, joka pitää pizzasta, käyttävän pikapizzaan maissiläpysköitä, joista kai yleisemmin tehdään tacoja (toinen ruokalaji, josta en ole erityisen innostunut). Tätä pizzaa minäkin saatan joskus palasen ottaa.

T; Xante

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #15 : ma 02.03.2015, 13:48:17 »
No jokatapauksessa, olen havainnut paremman puoliskoni, joka pitää pizzasta, käyttävän pikapizzaan maissiläpysköitä, joista kai yleisemmin tehdään tacoja (toinen ruokalaji, josta en ole erityisen innostunut). Tätä pizzaa minäkin saatan joskus palasen ottaa.

Tarkoittanet tortillaa? Sellainen pehmeä läpyskä? Taco on kova läpyskä. Hyvä idea paremmalta puoliskolta. Täytyy kokeilla joskus. Omat fajita-viritykset ovatkin olleet ulkonäöllisesti enemmän pizzoja, koska täytettä tulee laitettua niin paljon, ettei lettu mene enää rullalle   :D

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #16 : ma 02.03.2015, 14:24:23 »

Tarkoittanet tortillaa? Sellainen pehmeä läpyskä? Taco on kova läpyskä. Hyvä idea paremmalta puoliskolta. Täytyy kokeilla joskus. Omat fajita-viritykset ovatkin olleet ulkonäöllisesti enemmän pizzoja, koska täytettä tulee laitettua niin paljon, ettei lettu mene enää rullalle   :D

Joo, tarkoittanen tortillaa:-) en tiedä miksi tämän tyyppinen ruoka ei vaan innosta, joten näemmä en edes termistöä tunne! Syön kyllä, jos kylässä esim. tortilloja on (usein muuten on!).

Mutta pizza valmistuu nopeasti ja ei ole pohjakaan mielestäni niin pahaa kuin tavallisessa.

T: Xante

Poissa Sini

• Täysjäsen
« Vastaus #17 : ke 04.03.2015, 05:07:19 »
En ole koskaan paistanut itse pizzaa. Joskus käyn ulkona syömässä ja silloin se on bolognesepizza. Ja joka kerta tulee tunne, että voi että, milloin opin, että pizza ei ole hyvää. Liikaa suolaa, liikaa rasvaa, liikaa juustoraastetta. Edellisestä käynnistäni onkin jo monta kuukautta.

Unforgiven

• Vieras
« Vastaus #18 : ke 04.03.2015, 11:44:42 »
Suosikkitäytteet omalta kohdalta ovat tylsät special operat eli tonnikala, kinkku ja salami. Itse pizzan päälle en enää näe tarvetta laittaa mitään.

Pizzan syönti muutoin samoin kuin erilaisten muidenkin mättö -virityksien on kärsinyt lievää inflaatiota. Aiemmin vähintään kerran viikossa on vaihtunut korkeintaan kerran kuukaudessa syöntikerroiksi.

Poissa isil

• Tulokas
« Vastaus #19 : ke 04.03.2015, 15:46:47 »
pizzaan kuuluu laittaa mitä kaapista löytyy. Mutta jos on suunniteltu juttu, niin ehkä mieluisin yhdistelmä:
perunasiivut rosmariinilla (paistettu pannulla), kaprikset ja gorgonzola.

ja tomaattisoosi + pohja pitää tietty tehdä itse.