Kirjoittaja Aihe: Mitä asioita teet vanhanaikaisesti?  (Luettu 6959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

socrates

• Vieras
Mitä asioita teet vanhanaikaisesti?
« : ti 26.05.2015, 21:06:53 »
Retroilu jonkin tietyn teeman kohdalla kohoaa ajoittain muoti-ilmiöksi, mutta joskus asioita on mukava tai jopa kätevää tehdä vanhanaikaisella tavalla ihan muutenkin. Uudistushenkisilläkin ihmisillä lienee useimmiten jokin lapsuudesta tuttu tapa, jota sopivassa tilanteessa kuten lomilla käytetään. Omalta kohdalta löytyy ainakin:

-tiskaan astiat käsin
-mökillä liikun soutamalla ja puut kaadan ja pilkon halkosahalla ja kirveellä
-telkkarini on putki-tv
-käytän kangasnenäliinaa (en tiedä, onko tämä miten vanhanaikaista)
-pidän liikuntapäiväkirjaa lyijykynällä ja ruutuvihkolla
-käytän aina käteistä

Muutakin varmaan on, mutta kaikkia omia omituisuuksiaan ei helposti huomaa.

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
Vs: Mitä asioita teet vanhanaikaisesti?
« Vastaus #1 : ti 26.05.2015, 22:35:31 »
Itse en oikeastaan kutsu omaa nostalgian kaipuutani millään keinotekoisella muodikkaalla termillä. Olen aina enemmänkin suuntautunut tekemisissäni sekä harrastuksissani vanhoihin menneisiin aikakausiin, joista sitten ammennan & sovellan sopivassa määrin viihdykettä nykyaikaan soveltuvaksi kokonaisuudeksi. Keräilen esim. vanhoja juttuja, joilla on menneisyydessäni ollut jotain erityistä merkitystä. Onko se sitten jonkinlaista paluuta, tai pakoa vanhoihin hyviin aikoihin, niin sitä en lähde tässä sen kummemmin erittelemään.

- Minulle menneisyys itsessään on kokonaisvaltaisuudessaan ennen muuta muistojen kultaamaa luovuuden aikaa, jota haluaa edelleen pitää yllä. Sillä ei ole merkitystä onko jonkun asian harrastaminen jotenkin vanhanaikaista, tai jo muodista pois mennyttä. En kyllä muutenkaan seuraa ideologiassani mitään tyypillisiä ajan henkeen sopivia trendejä, vaan olen luonut erilaisista tarjolla olevista aineksista pikemminkin oman tyylini, jossa sitten yhdistyy eri elementtien kautta saumattomasti menneisyys nykyisyyteen.
-Vaeltajan mieli harhailee-

Anemone

• Vieras
« Vastaus #2 : ti 26.05.2015, 23:19:40 »
Tiskaan käsin (koska pienessä taloudessa tiskikone ei ole kannattava).
Käytän puhelinta soittamiseen ja tekstareihin, koska ei ole älylaitetta.
Juuri äsken puhdistin maton Matto-Mikolla, koska en jaksa kestää vanhuuden vaivoista kärsivää imuria.
Keitän kahvit mutteripannulla.
Hoidan joitakin virastoasioita paperikirjeillä. Oikein kiusallakin haluan tehdä niin, jotta kirje-vaihtoehto ei poistuisi valikoimasta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #3 : ke 27.05.2015, 12:40:22 »
Käytän vanhanaikaista kalenteria, en sähköistä. Tykkään käyttää rannekelloa kellona, en kännykkää. Kirjoitan muistiinpanot käsin paperille, en koneella tai padillä.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #4 : ke 27.05.2015, 19:51:16 »
Käsin tiskaaminen taitaa pienissä talouksissa olla ihan nykyaikaa. Itse olen asunut jo 3/4 vuotta sulassa sovussa tiskikoneen kanssa käyttämättä sitä kertaakaan. Pian sitä kai ei voikaan enää käyttää.

Myös minulla kännykkä on vain puheluita ja tekstareita varten, älytön kun on edelleen.

Korjaan lähisuvun (lapset ja näiden puolisot) vaatteita ja vain korjauskelvottomat heitetään pois.

Lasken laskutoimitukset päässälaskuna ja jos se ei onnistu riittävällä tarkkuudella, käytän kynää ja paperia. Samoin muistilappuja kirjoittelen itselleni, joskin ne kyllä ovat tarpeettomia sen jälkeen kun sen olen kirjoittanut. Töissä on pakko käyttää sähköistä kalenteiria, sillä muut tekevät sinne varauksia.

Oikeastaan on aika vaikea miettiä sitä, mikä omissa tekemisissä on "vanhanaikaista", koska eihän se minun näkökulmastani ole mitenkään outoa tai vanhanaikaista vaan ihan normaalia.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #5 : to 28.05.2015, 08:42:58 »
Samoin muistilappuja kirjoittelen itselleni, joskin ne kyllä ovat tarpeettomia sen jälkeen kun sen olen kirjoittanut.

Neil Hardwick sanoi joskus käyttävänsä muistilappuja jotta ei tarvitsisi muistaa.

Poissa Ei kukaan

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : la 30.05.2015, 15:46:38 »
Varmaan se, etten ole sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Instagram jne) juurikaan mukana, vaikka muuten käytän sähköisiä palveluja hyvin paljon ja seuraan maailmaa ennen kaikkea netissä. Pidän yhteyttä muihin muilla tavoin (mieluiten käymällä vanhanaikaisesti paikan päällä toisen luona tai muualla tavaten) tai olen pitämättä kokonaan.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #7 : su 31.05.2015, 20:10:08 »
Elin koko viime talven ilman jääkaappia. Pakastin eli lumikinos sijaitsi ovensuussa ulkona, nyt sitä ei enää ole. Kellarikäytävä vaikuttaa toistaiseksi  niin viileältä, etten tiedä tarvitsenko jääkaappia kesäksi. Pitää miettiä.
« Viimeksi muokattu: su 31.05.2015, 20:12:36 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #8 : su 31.05.2015, 20:58:29 »
Ei älypuhelinta, ei "padia", autot 20 vuotta vanhoja, polkupyörät, veneet ja muut kulkuneuvot vieläkin vanhempia. Uusin on moottoripyörä, ikää noin 15-16 vuotta. Tietokoneet vanhoja. En ymmärrä nykyajan ilmiöitä kuten Twitteriä. Astiat pestään käsin, koska pesukone rikki. Ajattelutavoiltani olen kalkkis. Vanha aika ja vanhat esineet, valokuvat ym. kiinnostavat. Vanhaa rojua niin paljon, että siihen hukkuu. Elän puoliksi mennessä, muistoissa. Perhearvoiltani olen hyvin vanhanaikainen.

Renttu

• Vieras
« Vastaus #9 : su 31.05.2015, 21:41:21 »
Varmaan se, etten ole sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Instagram jne) juurikaan mukana, vaikka muuten käytän sähköisiä palveluja hyvin paljon ja seuraan maailmaa ennen kaikkea netissä. Pidän yhteyttä muihin muilla tavoin (mieluiten käymällä vanhanaikaisesti paikan päällä toisen luona tai muualla tavaten) tai olen pitämättä kokonaan.
Sama täällä. Puhelutkin ovat (Ellei asuta kauempana) tyypillisiä miespuheluita: "Nähdään paikassa A kuudelta". "Selvä".

Anemone

• Vieras
« Vastaus #10 : su 31.05.2015, 21:54:23 »
Elin koko viime talven ilman jääkaappia. Pakastin eli lumikinos sijaitsi ovensuussa ulkona, nyt sitä ei enää ole. Kellarikäytävä vaikuttaa toistaiseksi  niin viileältä, etten tiedä tarvitsenko jääkaappia kesäksi. Pitää miettiä.

Tuota voisin kokeilla ensi talvena, sillä olen kyllästynyt siihen, että ruokaa unohtuu kaappiin ja pilaantuu sitten siellä. Siksi haluan yksinkertaistaa ruokahankintojani. Jääkaappitavarasta tarvitsen lähinnä maitoa, mehua ja jotakin levitettä leivälle. Perunoita ja vihanneksia, sekä lihaa/kalaa voi ostaa sen mukaan mitä pariksi päiväksi kerrallaan tarvitsee. Marras-maaliskuussa säilytys hoituisi parvekkeella tai talon viileässä kellarissa (sellainenkin on, melko vähän itse käyttänyt). Laskurin mukaan säästyisi n. 20e/vuosi sähkökuluissa.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #11 : su 31.05.2015, 21:57:53 »

Chama

• Vieras
« Vastaus #12 : su 31.05.2015, 22:47:17 »
Ajattelutavoiltani olen kalkkis. Vanha aika ja vanhat esineet, valokuvat ym. kiinnostavat. Vanhaa rojua niin paljon, että siihen hukkuu. Elän puoliksi mennessä, muistoissa. Perhearvoiltani olen hyvin vanhanaikainen.

Apua, en kestäisi tuollaista. Onneksi olen muutaman kerran elämässäni muuttanut maanosasta toiseen, sellaisissa ruljansseissa ei viitsi turhaa rompetta perässään raahata. Astioitakin on about sen verran, kuin arjessa tarvitaan ja avohyllyille mahtuu. Astianpesukone pyörii kaksi kertaa päivässä. En jaksa yhtään vanhojen aikojen perään haikailua; minusta semmoinen on suorastaan tympeää.
« Viimeksi muokattu: su 31.05.2015, 22:49:36 kirjoittanut Chama »

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #13 : su 31.05.2015, 22:49:55 »
Mökillä kuumennan veden sähköhellalla ja tiskaan tiskialtaassa aina kun olen mökillä (saunailtoina haen kuuman veden ulkosaunasta. Kylmä vesi tulee järvestä hanaan, päärakennukseen).

En omista älypuhelinta, en tekstaa oikein koskaan kännykkäviestejä... Kännykkä on vain puheluita varten.

Juon janooni pelkkää vettä ja ruokajuomaksikin usein samaa vodaa, en koskaan votkaa.

Keijo Kullervo

PS. Kalkkikadon  ehkäisemiseksi otan kalkkitapletin joka päivä ja syön erilaisia juustoja paljon.
« Viimeksi muokattu: ma 01.06.2015, 21:58:59 kirjoittanut Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #14 : ma 01.06.2015, 20:44:42 »
En keksi oikeastaan mitään, mitä tekisin vanhanaikaisesti, vaikka varmaan jotain olisikin. Ainoa, mikä tulee mieleen, on että minulla oli käytössä älykääpiöpuhelin huomattavasti pidempään, kuin muilla ikäisilläni. En ole varma, olenko nyt tyytyväinen siihen, että netti on koko ajan käsillä.

Tämä aihe sai miettimään, mitä ehkä kannattaisi tehdä vanhanaikaisesti, tai mitä "vanhanaikaisia" taitoja kannattaisi pitää yllä. Onhan ollut tutkimuksia, että esim. käsinkirjoittaminen tekee hyvää aivoille (tai jotain, en muista tarkkaan). Aika harvoin tulee kirjoitettua käsin. Tuntuu, että myös laskupää heikkenee, kun päässälaskua tai paperilla laskua ei tule pahemmin harrastettua. Kohta varmaan unohtuu jo kertotaulukin. Osaisinko enää jakokulmaa? Myös laulutaito heikkenee, jos ei laula. Tosin laulaminen ei taida kuulua kategoriaan "vanhanaikaista". Nykyään kuitenkin tulee sentään laulettua joka ilta (lapsille), ja harjoituksen myötä vääriin nuotteihin sortuminen vähenee huomattavasti.

Renttu

• Vieras
« Vastaus #15 : ma 01.06.2015, 21:31:15 »
En keksi oikeastaan mitään, mitä tekisin vanhanaikaisesti, vaikka varmaan jotain olisikin. Ainoa, mikä tulee mieleen, on että minulla oli käytössä älykääpiöpuhelin huomattavasti pidempään, kuin muilla ikäisilläni. En ole varma, olenko nyt tyytyväinen siihen, että netti on koko ajan käsillä.
Sama juttu, ja tietoinen valinta. Ostin ensimmäisen älypuhelimeni 2011, käytössä edelleen. Sitä ennen ei ollut verkkopuhelintakaan, pelkät viestit ja puhelut käytössä.
Lainaus käyttäjältä: Tummasilmäsusanna
Tämä aihe sai miettimään, mitä ehkä kannattaisi tehdä vanhanaikaisesti, tai mitä "vanhanaikaisia" taitoja kannattaisi pitää yllä. Onhan ollut tutkimuksia, että esim. käsinkirjoittaminen tekee hyvää aivoille (tai jotain, en muista tarkkaan). Aika harvoin tulee kirjoitettua käsin.
Käsinkirjoittamisen taitoon menee lapselta vuosia, ennen kuin sen osaa kunnolla (Kaikki eivät edes opi huolellista käsialaa). Se kehittää motorisia taitoja, silmien ja dominantin käden yhteistyötä, kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Sen vuoksi en todellakaan ole varma, että käsinkirjoittamisen opettamisesta koulussa tulee luopua.

Että lapsukaisille nyt vaan kalliit tabletit kynän ja paperin sijasta käteen, ja kaiken menetetyn päälle niitä huomattavasti yleistyviä silmäsairauksiakin odotellessa...

Antares

• Vieras
« Vastaus #16 : ti 02.06.2015, 01:28:56 »
Retroilu jonkin tietyn teeman kohdalla kohoaa ajoittain muoti-ilmiöksi, mutta joskus asioita on mukava tai jopa kätevää tehdä vanhanaikaisella tavalla ihan muutenkin. Uudistushenkisilläkin ihmisillä lienee useimmiten jokin lapsuudesta tuttu tapa, jota sopivassa tilanteessa kuten lomilla käytetään. Omalta kohdalta löytyy ainakin:

-tiskaan astiat käsin
-mökillä liikun soutamalla ja puut kaadan ja pilkon halkosahalla ja kirveellä
-telkkarini on putki-tv
-käytän kangasnenäliinaa (en tiedä, onko tämä miten vanhanaikaista)
-pidän liikuntapäiväkirjaa lyijykynällä ja ruutuvihkolla
-käytän aina käteistä

Muutakin varmaan on, mutta kaikkia omia omituisuuksiaan ei helposti huomaa.

Listasi mukaan en kai juuri mitään...

Tiskaan kyllä astiat käsin jos niitä on vain vähän, koneen laitan päälle kai kerran viikossa.
Mökkiä ei ole mutta tuolla saaristossa liikkuen tulee kyllä asuttua suunnilleen 50-luvun malliin, kaivosta vedet, saunassa pesut, puuhella jne... soutua harrastan vain kuntosalilla...
Telkkari on ihan normaali HD, ja kanavat tulevat nettioperaattorin viihdepalvelun kautta minne myös ennakkoon tallennan kaiken kiinnostavaksi epäilemäni...
Kangasnenäliinaa en käytä vaikka niitä on vielä pino kaapissa jäljellä, taskussa toki mikrokuituliina rillien puhdistamiseksi...
Kirjoitan kirjalliset tuotokseni ja retkihavikseni käsin vihkoihin, tosin siirrän niitä sieltä myös nettiin valikoiden...
Käteistä en ole juurikaan käyttänyt neljännesvuosisataan vai liekö jo enemmänkin...
Sanomalehden tilaan netistä, paperista en ole tilannut tällä vuosituhannella enkä ole lähetellyt etanapostiakaan oikeastaan lainkaan tämän vuosituhannen puolella.

Puhelin on tosin vielä ikiaikainen peruskännykkä, mutta juuri ilmoitti operaattori ettei käyttämääni liittymätyyppiä enää ole heidän palveluissaan, siinäpä sitten vaihdoin liittymän nykyaikaisempaan ja tilasin oikein älypuhelimen, yritin etsiä sellaisen joka kestäisi maastossa ja jonka akku ei kuolisi heti alkuunsa. Saa nähdä onko tuo nyt sellainen, ei ole vielä tänne asti tullut...

En voi sanoa olevani vanhanaikainen, mutta kylläkin hyvin hidas käynnistymään jos mitään pakottavaa muutostarvetta ei ole, siis tyypillinen konservatiivi.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #17 : ti 02.06.2015, 05:34:05 »
Käytän ulkohuussia, mutta se on vain rakennustöiden viivästymisen aiheuttama väliaikainen ongelma, joka tulee takuulla korjautumaan. En kaipaa asumisessa mitään vanhanaikaista.

Koulutan koiriani semi vanhanaikaisesti, uskon siis sopivaan keppiin sen porkkanan lisäksi.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #18 : ti 02.06.2015, 15:39:01 »

Käsinkirjoittamisen taitoon menee lapselta vuosia, ennen kuin sen osaa kunnolla (Kaikki eivät edes opi huolellista käsialaa). Se kehittää motorisia taitoja, silmien ja dominantin käden yhteistyötä, kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Sen vuoksi en todellakaan ole varma, että käsinkirjoittamisen opettamisesta koulussa tulee luopua.

Että lapsukaisille nyt vaan kalliit tabletit kynän ja paperin sijasta käteen, ja kaiken menetetyn päälle niitä huomattavasti yleistyviä silmäsairauksiakin odotellessa...

Siis ei kai tuollaista hulluutta kaavailla, että käsinkirjoittamisen opettaminen jäisi pois koulussa? Kai tarkoitat vain kaunosta luopumista (mutta tekstaskirjoitus pysyy opetuksessa)?

Se on sitä nykyaikaa. Vaikka tiedettäisiin käsinkirjoituksen hyvät vaikutukset, keskitytään kuitenkin konekirjoitukseen. Lapsesta asti pitää tietysti olla mahdollisimman tehokas, ja koneella se onnistuu paremmin kuin käsin.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #19 : ti 02.06.2015, 16:47:42 »
Opin tänään uuden sanan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedonintressi

Se kolmas kohta linkin sisässä oli se opittu.

Vanhanaikaisesti opin keräämällä oikean laatuista tietoa.
En toki tarvinnut enää sanakirjaa, vaan googlasin...

Sanakirjat ovat 'jotenkin' turvallisia... Ei tarvitse etsiä tietoa bittiavaruudesta, käsinkosketeltavaa ja hyvin selattavaa.

Tykkään sanakirjoista, vanhanaikaisesti...

Keijo Kullervo
« Viimeksi muokattu: ti 02.06.2015, 16:50:13 kirjoittanut Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki