Kirjoittaja Aihe: Mikä ihmeen flow?  (Luettu 8644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikainen

• Konkari
Vs: Mikä ihmeen flow?
« Vastaus #100 : ke 26.12.2018, 17:31:55 »
Emootioihin liittyen:
You aren't at the mercy of your emotions -- your brain creates them | Lisa Feldman Barrett

https://m.youtube.com/watch?v=0gks6ceq4eQ   

Vajaan 20 min pätkä emootiotutkijan luentoa. Alun vasta katsoin kun pitää muuta nyt tehdä, mutta vaikutti mielenkiintoiselta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #101 : to 27.12.2018, 18:16:32 »

Vielä kun selviäisi, miksi kerrrot tätä alituiseen aivan kuin se ei olisi itsestäänselvää. Ehkä tunnet tarvetta vakuuttaa itsesi tästä asiasta

Mikäs siinä elämyksessä on niin olennaista? Mitä meidän mielestäsi tulisi nyt emootioista ymmärtää tämän elämyksellisyyden kautta

Riippumattomuutta ei muistaakseni ol kukaan ehdotellutkaan. Ehkä asia on itsellesi jotenkin epäselvä ja siksi aiheesta kirjoittelet?

Miksi sinä safiiri postailet noin yleensäkin, tuottavatko ne jotain tunteita sinulle, vai mitä.

Yritätkö todistaa jotain muille, vai pelkästään itsellesi vahvistaaksesi itsetuntoasi, se varmaan tarvitsee kovasti vahvistusta ja tunteita.

Kirjoittaminen on minusta kivaa. Siksi.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #102 : pe 28.12.2018, 10:19:16 »

Vielä kun selviäisi, miksi kerrrot tätä alituiseen aivan kuin se ei olisi itsestäänselvää. Ehkä tunnet tarvetta vakuuttaa itsesi tästä asiasta

Mikäs siinä elämyksessä on niin olennaista? Mitä meidän mielestäsi tulisi nyt emootioista ymmärtää tämän elämyksellisyyden kautta

Riippumattomuutta ei muistaakseni ol kukaan ehdotellutkaan. Ehkä asia on itsellesi jotenkin epäselvä ja siksi aiheesta kirjoittelet?

Miksi sinä safiiri postailet noin yleensäkin, tuottavatko ne jotain tunteita sinulle, vai mitä.

Yritätkö todistaa jotain muille, vai pelkästään itsellesi vahvistaaksesi itsetuntoasi, se varmaan tarvitsee kovasti vahvistusta ja tunteita.

Ilman tunteita ei ole kivaa, eikä ikävää, eikö niin?  Miten tunteistaan erillinen voi pitää jotain kivana?

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #103 : pe 28.12.2018, 10:24:48 »

Yleensä kun puihutaan tunteista niin tarkoitetaan emootioita. Sinä lasket kivun tuntemukset nyt "tunteisiin".

Onhan se vaikea tietysti erottaa kun sanontakin kuuluu, että "tunnen kipua". Toisaalta jos puhutaan tunne-elämän ongelmista niin silloin ei viitata vaikeuksiin kokea kipua normaalisti.

Tunteilla on fyysinen perusta, joka ainoalla tunteella, mikäs se olisi ellei fyysinen.
Emootio on vain voimakkaampi elämyksellisyys, siinäkin oleellista on se sana elämys.

Ehkä sinäkin olet pelännyt, joskus kipua?  Elämän ongelmat liittyvät yhteen, mutta mikään niistä ei ole riippumaton.

Olen pelännyt, mutta osaan erottaa kivun pelon ja kivun toisistaan. Olen myös kokenut kipua jota en ole pelännyt.

Emootion ja kivun tekee erilaisiksi myös se, että emootioilla ei ole kipureseptoreiden tapaisia kehossa jotka välittäisivät aivoihin viestin joka tulkitaan emootioksi.

Jos haluaa toisen saavan paremmin käsityksen mistä puhuu on hyvä käyttäää täsmällisempiä käsitteitä.

Niin, ilmeisesti käsität omat tunteesi ilman käsityksiä.

Aivojen ja neuroverkon evoluution vaikutuksesta syntyvät myös tunteet, jotka ihmisen mittapuun mukaan ovat kehittyneet nykyiselleen.

Silti mikään yksittäinen tunne ei tiedä mitään eikä rakenna kokonaisuutta. Tunteet toimivat ohjausmenetelmänä ja elimistön puolustautumisperusteena aivojen suojellessa itseään.

Ei ole myöskään mitään minää, joka tunteet loisi tyhjästä, jos sellaista tarkoitat, kun väität tunteidesi olevan erillisiä.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #104 : pe 28.12.2018, 12:09:06 »

Yleensä kun puihutaan tunteista niin tarkoitetaan emootioita. Sinä lasket kivun tuntemukset nyt "tunteisiin".

Onhan se vaikea tietysti erottaa kun sanontakin kuuluu, että "tunnen kipua". Toisaalta jos puhutaan tunne-elämän ongelmista niin silloin ei viitata vaikeuksiin kokea kipua normaalisti.

Tunteilla on fyysinen perusta, joka ainoalla tunteella, mikäs se olisi ellei fyysinen.
Emootio on vain voimakkaampi elämyksellisyys, siinäkin oleellista on se sana elämys.

Ehkä sinäkin olet pelännyt, joskus kipua?  Elämän ongelmat liittyvät yhteen, mutta mikään niistä ei ole riippumaton.

Olen pelännyt, mutta osaan erottaa kivun pelon ja kivun toisistaan. Olen myös kokenut kipua jota en ole pelännyt.

Emootion ja kivun tekee erilaisiksi myös se, että emootioilla ei ole kipureseptoreiden tapaisia kehossa jotka välittäisivät aivoihin viestin joka tulkitaan emootioksi.

Jos haluaa toisen saavan paremmin käsityksen mistä puhuu on hyvä käyttäää täsmällisempiä käsitteitä.

Aivojen ja neuroverkon evoluution vaikutuksesta syntyvät myös tunteet, jotka ihmisen mittapuun mukaan ovat kehittyneet nykyiselleen.

Silti mikään yksittäinen tunne ei tiedä mitään eikä rakenna kokonaisuutta. Tunteet toimivat ohjausmenetelmänä ja elimistön puolustautumisperusteena aivojen suojellessa itseään.

Ei ole myöskään mitään minää, joka tunteet loisi tyhjästä, jos sellaista tarkoitat, kun väität tunteidesi olevan erillisiä.

Erillisiä niin, että voin tiedostaa ne ilman, että luulisin olevani yhtä kuin tietty tunne.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #105 : pe 28.12.2018, 16:28:50 »

Erillisiä niin, että voin tiedostaa ne ilman, että luulisin olevani yhtä kuin tietty tunne.

Ihminen tietenkin, mutta esimerkiksi kivun ollessa akuutti ja voimakas, ei muihin tunteisiin kiinnitä huomiota. Silloin se "minä" on sen tunteen ohjauksessa, eli perusteeltaan se> minä ja tunne <ovat sama asia, ajatus ei ole tekijä, jos ajatusta pitää minänä.

Pelko kummittelee usein takana, ja pelkotilaa jotkut pyrkivät pakenemaan saaden paniikkikohtauksiakin.

Myös viha voimakkaana tunteena syrjäyttää muut tunteet usein. Miksei myös erilaiset riippuvuudet pelihimosta nettiaddiktioihin ja alkoholiriippuvuudesta, muihin aineellisiin tyydytysmekanismeihin.

Dopamiinin yliannostus haittaa aivotoimintoja ja vaikuttaa käyttäytymiseen monella tavalla.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #106 : pe 28.12.2018, 16:34:19 »
Voiko Dopamiini aiheuttaa flow:n lisääntymistä ?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #107 : pe 28.12.2018, 16:39:45 »

Taitaa enempi kiihottaa, kuin hillitä ja ehkä se hieman tuo mukanaan epävakaisuutta, vaikuttaessaan neurosoluihin laajemmalla alalla.

Mutta erilaisia hermovälittäjäaineita on toistasataa, eikä niiden tarkkaa toimintatapaa, taida tietää, itse pirukaan. luulisin.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #108 : pe 28.12.2018, 21:09:16 »

Ihminen tietenkin, mutta esimerkiksi kivun ollessa akuutti ja voimakas, ei muihin tunteisiin kiinnitä huomiota. Silloin se "minä" on sen tunteen ohjauksessa, eli perusteeltaan se> minä ja tunne <ovat sama asia, ajatus ei ole tekijä, jos ajatusta pitää minänä.

Pelko kummittelee usein takana, ja pelkotilaa jotkut pyrkivät pakenemaan saaden paniikkikohtauksiakin.

Myös viha voimakkaana tunteena syrjäyttää muut tunteet usein. Miksei myös erilaiset riippuvuudet pelihimosta nettiaddiktioihin ja alkoholiriippuvuudesta, muihin aineellisiin tyydytysmekanismeihin.

Dopamiinin yliannostus haittaa aivotoimintoja ja vaikuttaa käyttäytymiseen monella tavalla.

Voi sitä olla niin tunteen vallassa, että unohtaa kaiken muun. Toisaalta näyttelijä voi kokea tunnetta tiedostaen samalla olevansa roolihahmon esittäjä.

Tai ollessani vaikka vihainen tulen yleensä jossain vaiheessa tietoiseksi siitä, että "minä tunnen vihaa" ja tunnekin laantuu ja voin "seurata vierestä" sitä tunnetta. Eikä niin, että aina sen ajan kun tunnen jotain luulen olevani se tunne ja palatessani "neutraaliin" tilaan muistan vasta, että minähän olenkin "minä". Se joka kokee tunnetta tai mitä ikinä se onkin.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #109 : la 29.12.2018, 11:55:29 »

Voi sitä olla niin tunteen vallassa, että unohtaa kaiken muun. Toisaalta näyttelijä voi kokea tunnetta tiedostaen samalla olevansa roolihahmon esittäjä.

Tai ollessani vaikka vihainen tulen yleensä jossain vaiheessa tietoiseksi siitä, että "minä tunnen vihaa" ja tunnekin laantuu ja voin "seurata vierestä" sitä tunnetta. Eikä niin, että aina sen ajan kun tunnen jotain luulen olevani se tunne ja palatessani "neutraaliin" tilaan muistan vasta, että minähän olenkin "minä". Se joka kokee tunnetta tai mitä ikinä se onkin.

Niin, eikö se silloin tarkoita, ettei minuutesi ole kovinkaan vakaata sorttia, kun siihen vaikuttavat kaikki tunteet.

Eli se minä, joka kertoo tuntevansa, ei ilmeisesti tuota niitä tunteita, mutta ihmisessähän ne tunteet tapahtuvat, eli toimivat.

Itseorganisoituvana "systeeminä" ihmisenkään eri toiminnat eivät tiedä mitä toiset toiminnat tekevät silti kokonaisuus on hyvin yhteensopiva.

Jos esimerkiksi heilutat varpaitasi, niin tietävätkö varpaat heiluvansa. Tietääkö aivot heiluttavansa niitä varpaita, ilman sen toiminnan aistimista, näkemistä, tai tuntemista?

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #110 : su 30.12.2018, 01:28:56 »
Minä en vieläkään ymmärrä, mitä tarkoittaa "flow"?
Kun luin ketjua, ei taida kukaan ymmärtää? Onko vain uudissanoja, joiden merkitys voidaan luoda sellaiseksi, mitä kukin haluaa? Vähän kuten nuo sukupuolisanat, joita on jo kymmeniä keksittyjä. Mitä virkaa on uustermien keksimisellä?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #111 : su 30.12.2018, 10:31:33 »
Kun luin ketjua, ei taida kukaan ymmärtää? Onko vain uudissanoja, joiden merkitys voidaan luoda sellaiseksi, mitä kukin haluaa? Vähän kuten nuo sukupuolisanat, joita on jo kymmeniä keksittyjä. Mitä virkaa on uustermien keksimisellä?

Tuoltahan se- flow löytyy:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Onslow

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #112 : su 30.12.2018, 11:13:30 »
https://fi.wikipedia.org/wiki/Flow

Ehkä vähän selkeämpi kuin faustisen tarjoama linkki.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #113 : su 30.12.2018, 17:42:26 »

Tämä käsite on psykologi Mihaly Csíkszentmihályin luoma, joten sen sisältö on se, minkä hän sille on kuvannut. Vaikeinta asiassa on keksijän sukunimi, jonka kirjoitusasu on perhanan vaikeaa muistaa.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #114 : su 30.12.2018, 18:06:28 »
Joo ja kahvi myös.

Flow tarkoittaa minulle mielihyväistä keskittymistä jossa ei ulkoiset häiriöt eikä ajankulu kiinnosta.

« Viimeksi muokattu: su 30.12.2018, 18:23:46 kirjoittanut MrKAT »
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #115 : ma 31.12.2018, 08:55:31 »

Ilman tunteita ei ole kivaa, eikä ikävää, eikö niin?  Miten tunteistaan erillinen voi pitää jotain kivana?

No minä olen erillinen sekä siitä kivasta että ikävästä tunteesta, koska muutoinhan en voisi kokea välillä niistä toista tai jopa olla kokematta kumpaakaan. Minä en ole ikävän tunteeni juuri siten, että minäni säilyy, vaikka tuo tunne katoaa - en enää tunne sitä. Siitäkin huolimatta, että tunteet syntyvät minussa ja minä niitä tunnen. Minä en häviä, vaikka jokin tuntemani tunne loppuu. Siten en ole tuo tunteeni. Mutta olen kyllä tunteva ja tunteita kokeva. Olen myös vaikkapa näköhavaintoja aistiva, mutta silti en ole nuo havaintoni. Olen kirjoittava, mutta en ole tuo kirjoittamiseni. Enkä varsinkaan ole kirjoitukseni.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #116 : ma 31.12.2018, 09:08:09 »

Tämä käsite on psykologi Mihaly Csíkszentmihályin luoma, joten sen sisältö on se, minkä hän sille on kuvannut. Vaikeinta asiassa on keksijän sukunimi, jonka kirjoitusasu on perhanan vaikeaa muistaa.

Hyvä löydös safiiri.

Jos tuo psykologi asuisi Suomessa, hänellä olisi täällä vastaanotto, niin en hsiksensmielihalui´llanikaan ottaisi häneltä aikaa vaikka pääsisin heti vastaanotolle.

Toisaaltaan en tarvii aikoja ollenkaan, koska mieleni ei järky, eikä horju äärimmäisissäkään olosuhteissa
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #117 : ma 31.12.2018, 09:13:13 »

Niin, eikö se silloin tarkoita, ettei minuutesi ole kovinkaan vakaata sorttia, kun siihen vaikuttavat kaikki tunteet.

Vakaa ei ole täsmälleen jäykän ja muuttumattoman synonyymi. Vakaata voi olla myös joustava muuntuvaisuus ja vaihtelevuus.

Lainaus
Eli se minä, joka kertoo tuntevansa, ei ilmeisesti tuota niitä tunteita, mutta ihmisessähän ne tunteet tapahtuvat, eli toimivat.

Juu ja kahvi on mukissa, mutta kahvi ei ole tuo muki, eikä tuo muki ole se kahvi. Maito kahvissa ei ole tuo kahvi, eikä kahvi, johon maito on sekoittunut ole tuo maito.

Lainaus
Itseorganisoituvana "systeeminä" ihmisenkään eri toiminnat eivät tiedä mitä toiset toiminnat tekevät silti kokonaisuus on hyvin yhteensopiva.

Joistain tietää ja jotkut toiminnat ovat jopa olemassa sitä varten, että ne vievät tietoa toiminnoista ihmisen eri osista toiseen. On myös toimintoja, jotka toimivat sekä tiedostettuine että teidostamattomasti. Vaikkapa hengitys on toiminto, joka on sekä automaattinen että tarvittaessa ohjattavissa - ainakin jossain määrin.

Lainaus
Jos esimerkiksi heilutat varpaitasi, niin tietävätkö varpaat heiluvansa. Tietääkö aivot heiluttavansa niitä varpaita, ilman sen toiminnan aistimista, näkemistä, tai tuntemista?

Älä siirrä maalitolppia. Minä tarkoittaa sekä varpaita että aivoja ja siten kyse on saman organismin osista. Silti on mahdollista antaa sen osille omia nimikkeitä ja kuvailla niiden toimintaa. Tämä kuvailu ei kuitenkaan väitä irrallisuutta. Minä tiedän heiluttavani varpaitani, jotka siis ovat yksi osa minua. Tietäminen on koko kehoni yhteistoiminnan tulos, eikä se ole jotakin ”aivoissa tapahtuvaa”. Emme edes puhu noin ”heilutan varpaitani”, ellei kyse ole JO siitä, että aivoistani on lähtenyt käsky varpaille heilua. Jos heiluttamisen tekee joku muu, käytämme toisenlaista ilmaisua, emme sano ”heiluttelen varpaitani”, vaan vaikkapa ”fysioterapeuttini heiluttelee varpaitani”. Mutta - minä en myöskään ole varpaani - kuten minä en ole ikävän tai mielihyvän tunteeni. Jos vaikkapa onnettomuudessa menettäisin varpaani, olisin edelleen minä. Tosin ilman varpaitani. Tunteiden suhteen on kuin sen heiluttelun: joskus heiluttelen, joskus en, mutta en ole jumissa tähän varpaiden heilutteluuni. Se on tahdonalainen liike, jonka voin valita tekeväni tai valita jättää tekemättä. Tunteet syntyvät, mutta minä voin valita, miten päätän toimia. Tunteet (siis emootiot) ovat myös aina itse asiassa lyhytaikaisia ja ohimeneviä. Se on niiden luonne. Vaatii itse asiassa aktiivista toimintaa, jos haluaa pitää jotakin tunnetta koko ajan yllä. Jos ei ryhdy siihen, tunne tyypillisesti ihan itsekseen laimenee ja häipyy. Tunne ei merkitse pakkoa toimia tietyllä tavalla, vaan toiminnan valintamahdollisuus on meillä olemassa.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #118 : ma 31.12.2018, 09:17:29 »

Hyvä löydös safiiri.

Jos tuo psykologi asuisi Suomessa, hänellä olisi täällä vastaanotto, niin en hsiksensmielihalui´llanikaan ottaisi häneltä aikaa vaikka pääsisin heti vastaanotolle.

Toisaaltaan en tarvii aikoja ollenkaan, koska mieleni ei järky, eikä horju äärimmäisissäkään olosuhteissa

Tämä mikään löydös ole. Ihan vanha juttu. Ainakin hänen teoksensa Flow on ilmestynyt jo 1990. Tähän ilmiöön viitataan erilaisissa yhteyksissä varsin usein ja itsekin olen siihen sillä tavalla tärmännyt jo kauan sitten. Toki itse ilmiö on ollut olemassa aina, mutta sen kuvauksen asiasta siis Csíkszentmihályi on laatinut ja ilmiön nimennyt.

Sitten tietty on tämäkin Flow:https://www.flowfestival.com/en/

Muitakin löytynee.

Hartsikin saattaa joillakin muilla kielialueilla vaikuttaa epäilyttävältä nimeltä, joka ei kannusta olemaan yhteyksissä. Sitten taas silkka tutustuminen voi aiheuttaa saman reaktion, vaikka itse nimi ei oudoksuttaisikaan.
« Viimeksi muokattu: ma 31.12.2018, 09:19:31 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #119 : ma 31.12.2018, 11:22:40 »

Tunne ei merkitse pakkoa toimia tietyllä tavalla, vaan toiminnan valintamahdollisuus on meillä olemassa.

Miten siis erottelet tunteen itsestäsi?

Voithan lopettaa joitain maneereitasi (ei toistaiseksi sellaista käytöstä ole ollut havaittavissa)  ja ottaa toisia tilalle, mutta itsestäsi ja tunteistasi et eroon pääse.