Kirjoittaja Aihe: Mikä ihmeen flow?  (Luettu 8631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anemone

• Vieras
Mikä ihmeen flow?
« : la 23.05.2015, 22:22:49 »
Joskus asioiden tekeminen onnistuu sujuvammin kuin muulloin, mutta en silti ole kokenut mitään flow-leijailua. En ymmärrä. Paremmin ymmärrän kyllä sellaisen euforian, joka joskus tulee hetkinä, jolloin ei ole tekemässä mitään erityistä, musiikkia kuunnellessa, merta katsellessa tms.

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
Vs: Mikä ihmeen flow?
« Vastaus #1 : su 24.05.2015, 08:51:17 »

Flow:ssa katoaa jokin käsitys egosta. Siinä siis unohtaa itsensä, tai paremmin sanoen oma itse jää jopa täysin taka-alalle. Toiminta on se, jonka takana ollaan.

Flow on silti enemmän itsestä päin lähtevää kuin euforia. Flow saavutetaan aktiivisemmin omalla toimilla. Euforiassa otetaan enemmän vastaan ja vaikututaan. Siihen voi liittyä ego enemmän, tai ehkä maksimissaan. Jos ei liity paljoa, niin olisiko sitten kyseessä enemmän flow:n puolelle menevää?

Koska flow on enemmän tehtäväkeskeistä, on silloin itsestä tavallista enemmän vapaa. Tekijä on parhaimmillaan täysin antautunut sille, mitä tekee. Antautunut tekemiseen sillä osalla itseä, joka vaaditaan tehtävän suorittamiseen.

Itsestä vapaa olo voi olla kova sana. Etenkin jos tilanteeseen ei liity uhkaa tai pelkoa, eikä siten kontrolloimisen tarvetta. Jos heittäytyvä vapaus jopa tuottaa, niin sitten voi ehkä mennä yhä vahvemmin plussalle.

Minkä osan itsestään voi ihminen laittaa itsestään täysin likoon? Jos vielä jotain toimintaa merkittävämpää, niin voi kuvitella seurauksia tapauksessa, jossa tilanne antaa sitä, mikä siihen on laitettu.

Kiksit (laajasti ottaen) voisi määrittää niin, että mitä enemmän on liossa täysin tuottavasti, sen suurempi plus-tulos. Mielihyvästä saa suuren mahdollisuuden kikseihin, tosin se on pitkälle ympäristön tuottamaa. Kun kiksit yhdistyy siihen, että sen saa aikaan itse tehden, on kyseessä isompi asia. Kun kiksit saa antamalla peliin enemmän merkittäviä osia itsestä, niin sitten avautuisikin jo maanpäällinen taivas.

Banalisoivaa onnellisuus-, ... teoriaa. Kuhan piirtelen.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #2 : su 24.05.2015, 08:58:47 »
Flowssa katoaa se itseään ulkopuolelta tarkkaileva asenne, jossa jatkuvasti yrittää tarkkailla sitä, millaisen vaikutuksen tekee muihin ja kuinka onnistuu. Sellainenhan meillä on helposti jopa silloin, kun olemme yksin. Flowssa fokus on toiminnassa, materiaalissa jota työstää jne. mutta ei itsekriittisessä oman toiminnan vahtimisessa. Lasten on yleensä helppoa päästä flow-tilaan. Lisäksi flowssa ihminen keskittyy juuri siihen, mikä on nyt, ei yritä arvioida, kuinka asia etenee ja miten se lopulta onnistuu.
« Viimeksi muokattu: su 24.05.2015, 09:06:08 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #3 : su 24.05.2015, 09:30:29 »
Lasten on yleensä helppoa päästä flow-tilaan.

Eläimet lienevät jatkuvassa flow-tilassa. Elävät tätä hetkeä, eivätkä rienaa itseään niin kovin menneellä eikä tulevalla. Tosin jos mennyttä, niin sekin taitaa olla enemmän realiteetti siinä missä hetken ympäristö. Siis ovat todemmassa.

Ihminen sekoilee vapautensa kanssa. Eläimillä ei tätä mahdollisuutta ihan samalla tapaa ole. Sen vuoksi ovat varmemmalla pohjalla mielenterveydellisesti. Ihmisen menestys maksetaan mielenterveyden ja onnellisuuden puolella. Kun rationaalinen, mielikuvituksellinen, ... ihminen pääsee takaisin eläimen tilaan, ei parempaa liene. Siinä yhdistyy samalla jotain enemmän kuin muilla eläimillä.

Lapset ovat enemmän eläimiä. Naiset ovat jonkin verran enemmän eläimiä kuin miehet. Korrelaatio on minusta nähtävissä, ja käytäntö tukee ajatustani, joka on syntynyt kauan sitten.

Ei niinkään se tunne-juttu ole miesten ja naisten ero, vaan herkkyys ympäristölle. Miehet ovat enemmän sidottuja itseensä. Tulisikohan se epä-eläimellisyys tästä, vai mistä? Lapsena pojat ja tytöt eivät eroa niin paljoa toisistaan. Aikuinen sitä vastoin eroaa lapsesta yleensä radikaalisti. Ja asiaa vieläpä ihannoidaan.

Chama

• Vieras
« Vastaus #4 : su 24.05.2015, 09:32:15 »
Minulla on ollut muutama tällainen flow tai miksi-sitä-nyt-nimittäisi -kokemus. Ainakin niissä tilanteissa ydin on ollut siinä, että olen pitkän, osittain alitajuisenkin, pohdinnan (parissa tapauksessa olin vatvonut kysymystä vuosia!) jälkeen hoksannut, miten joku asia kannattaa ajatella/kirjoittaa. Tällainen hoksaaminen ja sitä, minun tapauksessani, seurannut vimmainen kirjoitustyö on ollut niin koukuttavaa, että yhä haikailen uuden mahdollisuuden perään... (huokaus).

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #5 : su 24.05.2015, 09:34:12 »

Mahtavaa, Chama. Samat sanat täällä!

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #6 : su 24.05.2015, 09:47:05 »
Flow on 100.0% keskittyminen johonkin asiaan, ideointiin, keksimiseen luovuuteen, useimmiten tekemiseen.
Unohtaa menneet ja tulevat ja aikataulut, jopa syödä ja nukkua. Ystävät ja sukulaiset ym sos.elämä jää sivuosaan.
(Jos joutuu menemään juhliin tms niin vastenmielista, jopa raivostuttavaa).
Hirmuinen into. Uni voi jäädä lyhyeksi ja herätessään ensimmäiseksi mielestä pulppuaa
hmm.. vaikka konekieltä (STA GTO..) kuin mielipuolelta  kun minulla oli hirmuinen tietokoneohjelmointi-flow menossa.

Voi kestää päiviä, jopa viikon, sitten voi alkaa piiputtaa ja homma tökkiä.

Voin kuvitella että Händel teki Messiaansa huoneeseensa päiväkausiksi sulkeutuan syvän flow:n tilassa.
Tuttu filtri kasvitieteilijä ja keksijä kertoi että sulkeutui päiväkausiksi huoneeseensa keksintöä tehdessään.
Tämä viittaa että keskittyneisyyttä pitää varjella kaksilahkeisilta..

Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #7 : su 24.05.2015, 11:11:47 »
Lapset ovat enemmän eläimiä. Naiset ovat jonkin verran enemmän eläimiä kuin miehet. Korrelaatio on minusta nähtävissä, ja käytäntö tukee ajatustani, joka on syntynyt kauan sitten.

Enpä sanoisi. Joillakin miehillä on vimmainen tarvis suhteuttaa naissukupuoli itseensä jotenkin verrannollisesti naissukupuolen ja lapsen väliseen suhteeseen, eli tuollainen portaikko rakennetaan vaikka väkisin, ja kaikki laitetaan omassa päässä näyttämään siltä että näin kanssa on. Mutta yhtä hyvin nainen voi mieltää että miehet ovat lähempänä eläimiä ja lähempänä jonkinlaista luonnollista tilaa. Varsinkin fyysisissä suorituksissa, oli kyseessä sitten vakavampikin urheilu, leikkiminen tai seksi mies on lähempänä omaa kehoaan. Nainen sensijaan saattaa päässään pyöritellä sen sataa eri murhetta, eikä ole sillä tavalla läsnä kehossaan kuin mies fyysisempänä eli eläimellisempänä yksilönä voi olla.

Ja sitten toisaalta taas yksilötasolla koko homma menee uusiksi, eli eivät kaikki naiset ole niin kehostaan vierautuneita (kuin yhteisö heitä vaatii ja pakottaa olemaan, niin että kuukautisetkin pitää piilotella ja vaieta olemattomiin), eivätkä kaikki miehet ole jotain öriseviä tarzaneita. Katsoisin että ei todellakaan voi väittää että jompikumpi sukupuoli olisi eläimellisempi. Kyllä tämä jos mikä on niin yksilökohtaista.

Kirjoittajan, ellei peräti kirjailijan (jos ei tarvitse olla julkaissut kirjailija ollakseen kirjalija) ominaisuudessa tiedän mitä on flow, ja uskoisin että miehetkin kykenevät sen kokemaan nimenomaan luomisen hetkellä. Tämä vakuuttaa minut entisestään siitä ettei tämä ole millään tavalla sukupuolisidonnainen asia jossa jommallakummalla sukupuolella olisi mukamas jokin synnynnäinen taipumus saada luonnostaan flow-tila. Kaikilla se on.

Minusta tuntuu että sinulle on vaan klassisesti käynyt sillä tavalla että kun koet pariutumisen vaikeaksi, niin olet alkanut päässäsi pyöritellä kaikenlaista hölynpölyä naisten suunnattomasta erilaisuudesta. Sanon nyt näin vahvasti tämän kerran kun olen jo alkanut vähän kyllästyä noihin naiset sitä ja tätä, ja sinun kohdallasi sitten tuli sellainen sinäkin Brutukseni -fiilis.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #8 : su 24.05.2015, 11:14:08 »
Tuttu tosiaan sekä flow, että hurmio. Ilmeisesti keskittymiskyvyn ja muistin alettua hapertumaan iät ajat sitten ovat ne flow't jääneet kuitenkin aika vähiin, kun ei kunnolla pääse enää siihen tilaan tarvittavan alkuinnostuksen puuttuessa. Toki esim. uidessa voi jotain sellaista vielä kokea, kuitenkin uiminen on aktiivista itse suoritettua toimintaa.

Hurmioita on sentään onneksi riittänyt viimekin vuosina. Yhtäkkiä tulee vaan ihan helvetin hyvä olla. Ei sitä välttämättä kauaa kestä, eikä siihen ole mitään erityistä syytä. Jotenkin se on kuin kehittyisi aukko synkkään pilveen ja pääsisi aurinko paistamaan läpi, taikka palaset loksahtaisivat kohdalleen.

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
« Vastaus #9 : su 24.05.2015, 12:59:40 »
Näitä erityyppisiä mielentiloja kuvaavia 'muotitermejä' keksitään aina tiettyjen pinnalla olevien suuntausten mukaan. Itse en näistä nimityksistä niinkään perusta, vaan keskityn yleensä pelkästään eri ilmiöiden olemusluonteeseen. Kysehän on tässä mielessä oikeastaan eräänlaisesta tietoisuuden tilasta, jossa mieli on tasapainossa senhetkisten aktiviteettien kanssa.

Tässä nimenomaisessa virtaustilassa tavanomaisuudesta poikkeava todellisuuskuva tavallaan yhdistyy laajempaan minuuden käsitykseen itsestä, jolloin tietynlainen henkinen harmonia saavutetaan aktiivisen toiminnan kautta. Se voi olla joko fyysistä, tai psyykkistä toimintaa, riippuen asian luonteesta. Varsinainen päämäärä ei kuitenkaan tässä olotilassa aina ole se tärkein juttu, vaan kokonaisfiilis ratkaisee. Tälläiseen kokemukseen pääseminen vaatii ainakin itselläni ympäristön, jossa ei ole ylimääräisiä häiriötekijöitä.

Tilanteen tai tapahtuman ääreen pysähtyminen on yleensä lähes välttämätöntä. Siitä seuraa sitten väistämättä rauhoittuminen, jonka jälkeen keskitytään intensiivisesti kyseessä olevaan hetkeen. Ajantaju saattaa kyllä sillä hetkellä hävitä, toisinaan myös ympärillä oleva todellisuus. Tälläisen olemuksen saavuttaa kiistatta helpommin unitilassa, kun tietoisuus hieman helpommin irtautuu arkitodellisuuden kahleista. Mutta toki kaikessa inspiroivassa tekemisessä on mahdollisuus ottaa kyseinen mielenhallinta hyötykäyttöön.

Tarkoituksena on tiettyinä hetkinä kuitenkin heittäytyä estoitta tämänkaltaiseen luovaan tilaan, juurikin sen kokonaisvaltaisen kokemuksellisuuden takia, mitä se myöskin itselle kokonaisuutena antaa. Tämän lisäksi siihen liittyvät autuaalliset olotilat eheyttävät tervehdyttävästi mieltä, eikä asioihin syvemmin paneutuminen ole kuitenkaan koskaan häirinnyt ns. normaalia päiväelämää; vaan päinvastoin rikastanut sitä omalla luovalla tavallaan.   
-Vaeltajan mieli harhailee-

Anemone

• Vieras
« Vastaus #10 : su 24.05.2015, 14:13:26 »
Taitaa olla niin, että arvostan olemista enemmän kuin tekemistä ja siksi en mistään flowsta mitään tiedä. Pystyn kyllä unohtamaan itseni ja ruokailun yms, mutta se saattaa liittyä mihin tahansa toimintaan, vaikka siivoamiseen (josta en pidä), muuttoon (joka on osunut kohdalleni useammassa työpaikassa) tai tenttivastauksen kirjoittamiseen. Työssäni olen kirjoittanut todella paljon ja tehnyt käännöksiä, mutta en minä niiden parissa ole mitään flowta kokenut, vaikka en itseäni ajattelekaan. Tuo itsensä ajattelu tuntuu oudolta. Yleisesti ottaen suhtaudun niin, että tuotokseni ovat tarpeeksi hyviä eikä niitä tarvitse murehtia. Jos joskus tulee tehtyä jotain keskimääräistä paremmin, niin toki se jälkeenpäin hieman ilahduttaa, muttei tekemisen aikana mitään flowta ilmene. En myöskään koskaan ole pitänyt tärkeänä hyviä arvosanoja, palkintoja ja muita korkeita päämääriä. Ehkä pitäisi intensiivisesti harrastaa jotain päämääräsuuntautunutta - urheilua, soittamista, tanssia, rakentamista tms. - jonka parissa flow voisi ilmetä. En juuri piittaa päämääristä enkä saavutuksista, joten jäänee käsittämättömäksi koko flow. Minulle on läheisempää yleinen funtsailu ja velttoilu, tekeminen fiiliksen mukaan vailla suunnittelua, siten myös euforia.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #11 : su 24.05.2015, 15:02:14 »
Ei flowhun pääseminen edellytä, että se tekeminen on jotakin hienoa. Itse asiassa kun minulle joku ensimmäistä kertaa käsitteen selitti, hän käytti esimerkkinä neulomista. Kun siihen uppoutuu, syntyy flow. Itselleni itse tila oli kyllä tuttu ja vain nimike oli uutta. Omassa ammatissani oikeastaan onnistunut suoritus vaatii flowta. Siihen pääsemistä myös harjoitellaan systemaattisesti.

Chama

• Vieras
« Vastaus #12 : su 24.05.2015, 15:37:56 »
Taitaa olla niin, että arvostan olemista enemmän kuin tekemistä ja siksi en mistään flowsta mitään tiedä... Työssäni olen kirjoittanut todella paljon ja tehnyt käännöksiä, mutta en minä niiden parissa ole mitään flowta kokenut...

Flow -tila ei liity millään tavalla kirjoittamiseen sinänsä tai edes pelkästään johonkin toimintaan/tekemiseen. Flow -tilalla yritetään kuvata sellaista olotilaa, jossa jokin asia kiehtoo niin paljon, että muu menettää joksikin aikaa merkityksensä.

socrates

• Vieras
« Vastaus #13 : su 24.05.2015, 15:50:25 »
Itse suosin low-tilaa ; epämääräinen paska fiilis. Siihen pääsee helposti sekä löhötessä että toimiessa.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #14 : su 24.05.2015, 15:51:26 »
Itse suosin low-tilaa ; epämääräinen paska fiilis. Siihen pääsee helposti sekä löhötessä että toimiessa.

No ilmankos.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #15 : su 24.05.2015, 15:54:48 »
Siksi lihavoin avauksestani tekeminen-sanan, että teen kuitenkin eron flown ja euforian välillä. Flowsta puhuvat tuntuvat tarkoittavan ilmiötä, joka liittyy päämäärätietoiseen tekemiseen. Minusta euforia vain syntyy esim. musiikkia kuunnellessa - ja se voi kestää melko pitkäänkin, jopa muutaman tunnin.

En mielestäni kärsi itsetarkkailusta tekemisissäni. Ei ole paljon tapana pähkäillä mitä muut ajattelevat ja jos minut on johonkin tehtävään valittu, niin silloin lähtökohtaisesti tekemiseni laatu on riittävää. Ei murhetta.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #16 : su 24.05.2015, 16:01:48 »

Taidan suosia slow-tilaa, aina kuin mahdollista. Johtunee mm. siitä, että veljeni on suurin hätähousu, jonka tunnen. Jopa syö nopeasti, ehkä noin 2 minuuttia/ateria. Ja harrastaa tietenkin juoksemista.

socrates

• Vieras
« Vastaus #17 : su 24.05.2015, 16:11:22 »

Taidan suosia slow-tilaa, aina kuin mahdollista. Johtunee mm. siitä, että veljeni on suurin hätähousu, jonka tunnen. Jopa syö nopeasti, ehkä noin 2 minuuttia/ateria. Ja harrastaa tietenkin juoksemista.

Minulle 2 minuuttia on pitkä ruokailuaika, mutta juoksemista nykyään inhoan.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #18 : su 24.05.2015, 17:47:01 »
Siksi lihavoin avauksestani tekeminen-sanan, että teen kuitenkin eron flown ja euforian välillä. Flowsta puhuvat tuntuvat tarkoittavan ilmiötä, joka liittyy päämäärätietoiseen tekemiseen. Minusta euforia vain syntyy esim. musiikkia kuunnellessa - ja se voi kestää melko pitkäänkin, jopa muutaman tunnin.

En mielestäni kärsi itsetarkkailusta tekemisissäni. Ei ole paljon tapana pähkäillä mitä muut ajattelevat ja jos minut on johonkin tehtävään valittu, niin silloin lähtökohtaisesti tekemiseni laatu on riittävää. Ei murhetta.

Flow ei ole pelkästään itsetarkkailun puuttumista, vaan itsetietoisuuden. Siinä ikäänkuin sulautuu tekemiseensä. Juuri siksi esim. ajantaju muuttuu ja puuttuu.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #19 : su 24.05.2015, 18:20:07 »
Flowssa katoaa se itseään ulkopuolelta tarkkaileva asenne, jossa jatkuvasti yrittää tarkkailla sitä, millaisen vaikutuksen tekee muihin ja kuinka onnistuu.

Sanalla tarkoitettaneen mitä kukin sillä tarkoittaa, mutta tuollainen kokemus minulla on flow'sta. Lisäisin, että kohdallani tarkkailun katoaminen yhdistyi myös siihen, että kaikki todella onnistuu. Ikäänkuin ideaali itsestä todellistuisi hetkeksi. Sanottu vastaa täysin ajateltua, ilmausta ei tarvitse etsiä vaan minä tulee täydellisesti ilmaistuksi vailla tunnetta työläydestä tai erehdyksen mahdollisuudesta.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)