Kirjoittaja Aihe: Kirjojen yliarvostaminen.  (Luettu 5135 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

socrates

• Vieras
Kirjojen yliarvostaminen.
« : pe 15.05.2015, 13:44:54 »
Jatkumollakin keskustellaan aika ajoin siitä, miten paljon itse kukin lukee kirjoja. Kohtuullisen laiskana kirjojen lukijana olen aina ihmetellyt, miksi kirjoihin suhtaudutaan niin kritiikittömästi muihin ilmaisumuotoihin verrattuina ikäänkuin kirjalla olisi jokin itseisarvo sisällöstä riippumatta.

Vanhemmiltani jäi suuri määrä kirjoja, joista valtaosa vaikutti mielenkiinnottomilta tai laaduttomilta ja muutaman yrityksen jälkeen totesin väkisin lukemisen järjettömäksi. Niitä hävittäessäni js myydessäni huomasin, miten tunneperäisesti ihmiset suhtautuvat kirjoista luopumiseen vaikka kyseessä olisi repaleinen roskakirja.

Toki kirjat ovat vuosisatoja välittäneet arvokastakin tietoa, mutta miksi kirjoista saatu informaatio olisi sinänsä yhtään arvokkaampaa ja sivistävämpää kuin sanomalehdistä luettu, televisiosta katsottu, netistä selailtu tai vaikka torikahvilassa jutustelemalla hankittu? Kirjaan toki mahtuu melko paljon tietoa, mutta se voi olla jo ilmestyessään vanhentunutta tai yksipuolista ja kaunokirjallinen eepos voi olla aivan yhtä surkea kuin saippuasarja.

Huonot kirjat kuuluvat roviolle siinä kuin muukin roska ja kirjojen palvonta jääköön menneisyyden muistoksi.
« Viimeksi muokattu: pe 15.05.2015, 13:48:33 kirjoittanut socrates »

Poissa Hartsi

• Konkari
Vs: Kirjojen yliarvostaminen.
« Vastaus #1 : pe 15.05.2015, 13:57:21 »
Luin aikoinaan n. kolme kirjaa viikossa. 1950-1960-1970 luvuilla.

Se oli nääs silloin ennen.

Nyt luen valikoivasti. En halua myrkyttää aivosolukkoani yksisuuntaisella informaatiolla, enkä kohukirjoilla.

Vanhassa vara parempi, ainakin romaanikirjallisuudessa.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Antares

• Vieras
« Vastaus #2 : pe 15.05.2015, 14:08:25 »
Jaa... miulla on täällä röykkiöittäin kirjoja, pari lukemisen alla nytkin.

Eilen tuli taas jälkikasvu tänne viettämään laatuaikaa, ja ilmoitti nyt uudesta innostuksestaan, oopperasta. No, katselimme sopivaa levyhyllystä, löytyikin aika mukavasti, ja sitten mainitsin että onhan miulla tuolla kirjojen joukossa Oopperan käsikirjakin. Sitä sitten katsomaan, tuota kirjakasaa mikä ei mahdu hyllyihin enää kuin päällekkäin pinottuina kasoina joista ei nimiä näe. Tartuin yhteen, muistini mukaan vähän näköiseen, ja siinähän se oli. Sai innostuneen lainaajan...

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #3 : pe 15.05.2015, 16:39:38 »
Vietiin vaimon kanssa punaisen ristin kirpparille nelisensataa nidettä erilaisia kirjoja.

Kaikkea siinä oli joka lähtöön. Alkaa kyllästyttämään kirjat, joita on nurkissa ja hyllyillä joka puolella.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #4 : pe 15.05.2015, 19:45:53 »
Nuorena luin SciFiä, aikuisena en ole juurikaan jaksanut pahemmin romaaneita avata. Tieto- ja huuhaakirjoja on tullut luettua jonninverran, varsinkin englanninkielisiä (että saa mahdollisimman halpaan hintaan, ja välttämättä kaikkea kiinnostavaa ei aina suomennetakaan). Mutta aika paljon on kerääntynyt sen sorttista tietokirjallisuutta että voi vaikka vaan kuvia katsella, ei tarvitse siis vaivautua edes lukemaan. Eikä kauhean usein enää jaksa, eikä osaa keskittyäkään moiseen. Milloin häiritsee kissa ja milloin mikäkin. Useita vuosia interaktiivisuus (=lässyttäminen netissä) on ollut kiehtovampaa.

Esteetikkona minulle on tärkeää että kirjat näyttävät hyvältä, mutta tänäänkin tuli roudattua jokunen poistokirja kirjastosta kotiin. Minulla on oikeastaan kai kaikista luokista 0 - 9 ainakin muutama kirja, eli siis kotona oma kirjasto... Välillä kirjoja tulee kyllä vietyä poispäinkin. Osa divariin ja osa eri kirjastojen kierräytysvaunuihin, jotka ovat ihan helvetin hyvä keksintö.

En tiedä kirjojen yliarvostamisesta että onko se nykyään järin merkittävää, mutta kirjailijoiden arvostamista olen vähän ihmetellyt. Jos joku onnistuu julkaisemaan Suomessa jotakin ja vieläpä saamaan pusauksensa kaupaksi, hän on yhtäkkiä joku kaikkitietävä stara jolta kysellään vaikka mitä eri medioissa. Kaippa jos on tietokirjaa varten nähnyt vaivaa ja koonnut tietoa sitä jostain jotain tietää, mutta jos kyseessä on vaan joku romaani joka käsittelee jotain iänikuista ihmissuhdehöhhönhöötä, niin millä tavalla se tekee ihmisen joka alan spesialistiksi? Yhtään sen enempää kuin sekään että on joskus vuonna hevonen pyörittänyt jotain radio- tai tv-ohjelmaa. Vuodesta toiseen yhden ja saman ihmisen höpinöitä pitää lukea tai kuulla jostain tuutista. On Suomi pieni maa, tottakai, mutta välillä tympäisee että aina sama nimet ja naamat samoine nokkavine ajatelmineen.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #5 : la 16.05.2015, 06:48:42 »
Huonot kirjat kuuluvat roviolle siinä kuin muukin roska ja kirjojen palvonta jääköön menneisyyden muistoksi.

Kirjat ovat ehkä siitä poikkeus, että niihin on selkeästi satsattu. Vaatii melkoisen ponnistuksen kirjoittaa sellainen pläjäys. Yleensä taustalla on aito motiivi. Useimmiten taitaa syntyä jotain hyvää vähintään kirjoittajalle itselleen, jos kukaan muu ei osaa tuotoksia hyödynnellä.

Muuten kirjoja ei kannata palvoa. Jos niitä ei edes lue, niin mitä ne tekee tilaa viemässä, ja pölyä keräämässä.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #6 : la 16.05.2015, 07:02:40 »
Socrates omalla aluellaan: ihmettelemässä, miksi kaikki ei pumppaa kroppaa kremppaan vaan ajattelee muuta kuin minä.

Minä olen niitä, jotka suhtautuvat kirjoihin intohimolla. Johtuu juuri siitä, mitä Juha sanoo: koettakaas vääntää kansien väliin tarina, joka kiinnostaa, ja tehkääpäs se vielä sillä lailla hyvällä kielellä, että jaksaa lukea. Tai yrittäkääs sieltä enkusta edes, muista kielistä puhumattakaan, kääntää se kirja siten, että siellä vielä alkuperäinen kirjailijan kieli ja ääni kuuluu.

Kyse siis omalla kohdallani on paitsi parhaasta viihteestä, mitä tiedän, myös puhtaasta kunnioituksesta.

T: Xante

socrates

• Vieras
« Vastaus #7 : la 16.05.2015, 08:19:14 »
Kyllähän täysin luokattomiakin tekeleitä löytyy. Selailin joskus kirjakaupassa Susanna Ruususen kirjaa suhteestaan Matti Vanhaseen ja jo lauserakenteet olivat ekaluokkalaisen tasoa sisällöstä puhumattakaan.

Ja viime kädessä omakustanteena voi julkaista mitä kakkaa tahansa. Kyllä minulta syntyy helposti kirja vaikka krempoistani, jos viitsisin satsata rahaa sen painattamiseen.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #8 : la 16.05.2015, 10:16:12 »
Ostin joskus nuorempana pari Angelica-kirjaa, koska olin lapsena pitänyt Angelica-elokuvista. Enhän minä saanut niitä luettua, kun se teksti oli aivan kummallista. Kesken kappaleen loikattiin ties minne ja sitä rataa. En tiedä olivatko alkuperäisetkin kirjat tuollaisia, vai oliko ne suomennettaessa pilattu.

Kioskikirjallisuus on tietty mitä on. Kai sieltäkin jotain klassikoita löytyy, ainakin vuosikymmenien päästä. Keräilin jokunen vuosi sitten Silmukka-sarjan, koska olin muutaman kirjan niistäkin lapsena lukenut ja olivat jännittäviä. Osa sarjan kirjoista olikin kyllä varsin mitäänsanomattomia. Taisivat parhaat olla ne mitä olin jo lapsena lukenut.

Sellainen minusta tuntuu pöhköltä että joku lukee kaikki Sodat ja rauhat, ynnä muut järkäleet, ja on sitten olevinaan niin sivistynyt että. Kaippa ne voivat sivistää, en minä tiedä, mutta on niin kliseistä lukea juuri niitä kirjoja mitä vuosikymmenten varrella kaikki muutkin ovat lukeneet (ja olleet yhtä polleita uroteostaan).

Vai pitäisiköhän elvistellä sillä että olen aikoinaan nuorena neitsykäisenä lukenut kiinalaisen erotiikan klassisen teoksen nimeltä Ching Ping Mei. (Jaaha, on näemmä senkin kirjan nimen kirjoitusasu jo muuttunut.)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jinpingmei
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #9 : la 16.05.2015, 10:32:09 »
kirjojen arvostaminen ja jopa yliarvostaminen lienee vähenemään päin. tilalle astuvat ja framia anastavat jo muut mediat. elokuvat, musiikki, netti, pelit,..kirjat sulautuvat vanhenevana tarinan kerrontamuotona, tiedonsiirto-ja säilytyspakettina, tunteiden välittäjänä muihin tapoihin tuottaa samaa eri paketeissa.

kirjat ovat olleet joskus kalliita statussymboleja, jumalallisen tiedon lähteitä ja valistuksen aseita.
kirjailijat ovat olleet taiteilijoiden ja profeettojen kaltaisia tietäjiä, näkijöitä ja paljastajia. myyttisiä seireenejä ja ideologisen tulen valjastajia, kantajia. hengen mytologisia jättiläisiä. runoratsujen hevoskuiskaajia.
populisteja parhaasta päästä.

jopa pyhyyden tunnesidoksia voi yksilölle syntyä ja kasvaa mihin tahansa. kirjallisuus on vielä melko yleinen kohde. mutta jollekin keräilijälle voi elviksen hikinauha olla pyhä reliikki joka sisältää elämää suuremmaksi lihoneen rokin kuninkaansa hengen ja sielun sisällään.

kirjahyllyjen edessä yritän aistia samalla tavalla kuin elokuvahyllyjen edessä, mikä tuote näistä sisältäisi jotain mystistä tai syvästi pohdituttavaa..valintaprosessi on melko hämärä ja intuitiivinen.
« Viimeksi muokattu: la 16.05.2015, 10:34:10 kirjoittanut a4 »

Alavita

• Vieras
« Vastaus #10 : la 16.05.2015, 10:45:32 »

Sellainen minusta tuntuu pöhköltä että joku lukee kaikki Sodat ja rauhat, ynnä muut järkäleet, ja on sitten olevinaan niin sivistynyt että. Kaippa ne voivat sivistää, en minä tiedä, mutta on niin kliseistä lukea juuri niitä kirjoja mitä vuosikymmenten varrella kaikki muutkin ovat lukeneet (ja olleet yhtä polleita uroteostaan).

Olen lukenut Sodan ja rauhan kaikki osat, jopa sen lopun enemmän historiafilosofisen pohdinnan, vähintään kolme kertaa. En nyt muista ainakaan, että olisin tätä ennen ollut sen takia erityisen pollea sivistyneisyydestäni. Tarina on pitkä, mutta mielenkiintoinen ja antoisa, ihmisten luonnekuvat uskottavia ja minulle tärkeintä on, että kirja antaa Napoleonin sotien historiaan fiktiivisen, mutta kuitenkin elävän, todellisiin tapahtumiin pohjautuvan ja aika lähellä aikalaisia olevan venäläisen näkökulman. Jos aikaa riittää, luen sen varmaaan vielä kertaalleen. Mulla on muutenkin tapana palata monta kertaa kirjoihin, joista olen pitänyt.

Antares

• Vieras
« Vastaus #11 : la 16.05.2015, 11:58:12 »

En tiedä kirjojen yliarvostamisesta että onko se nykyään järin merkittävää, mutta kirjailijoiden arvostamista olen vähän ihmetellyt. Jos joku onnistuu julkaisemaan Suomessa jotakin ja vieläpä saamaan pusauksensa kaupaksi, hän on yhtäkkiä joku kaikkitietävä stara jolta kysellään vaikka mitä eri medioissa. Kaippa jos on tietokirjaa varten nähnyt vaivaa ja koonnut tietoa sitä jostain jotain tietää, mutta jos kyseessä on vaan joku romaani joka käsittelee jotain iänikuista ihmissuhdehöhhönhöötä, niin millä tavalla se tekee ihmisen joka alan spesialistiksi? Yhtään sen enempää kuin sekään että on joskus vuonna hevonen pyörittänyt jotain radio- tai tv-ohjelmaa. Vuodesta toiseen yhden ja saman ihmisen höpinöitä pitää lukea tai kuulla jostain tuutista. On Suomi pieni maa, tottakai, mutta välillä tympäisee että aina sama nimet ja naamat samoine nokkavine ajatelmineen.

Kirjailijoiden yliarvostuksen kuittaan kyllä. Eipä ole muuta ammattia jollaisena halutaan julkisuuteen päin esittäytyä missä keskitulot ovat tonni tai pari vuodessa. Ja useimmat kirjat ovat täyttä potaskaa, itse tyypillisesti olen lukenut jonkun kaunokirjallisen teoksen aiemmin jo pari kertaa ennen kuin ostan sen hyllyyni, silloin tiedän voinko palata siihen myöhemminkin. Vain tietokirjoja ostan lukematta niitä ensin.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #12 : la 16.05.2015, 12:34:12 »

Kirjailijoiden yliarvostuksen kuittaan kyllä. Eipä ole muuta ammattia jollaisena halutaan julkisuuteen päin esittäytyä missä keskitulot ovat tonni tai pari vuodessa. Ja useimmat kirjat ovat täyttä potaskaa, itse tyypillisesti olen lukenut jonkun kaunokirjallisen teoksen aiemmin jo pari kertaa ennen kuin ostan sen hyllyyni, silloin tiedän voinko palata siihen myöhemminkin. Vain tietokirjoja ostan lukematta niitä ensin.

Onneksi vastapainona on aina niitä, jotka haluavat oikein ylpeillä sillä, etteivät he lue,  eivät ole lukeneet, eivätkä oikeastaan osaakaan lukea mitään pidempää tekstiä. Pysyy tasapaino tässäkin.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #13 : la 16.05.2015, 12:38:34 »
Vastapainona on myös niitä jotka lukevat vain Raamattua, aina vaan. Siitä saatua sivistystä pitää sitten kunnioittaa.

Poissa Näkki

• Tulokas
« Vastaus #14 : la 16.05.2015, 12:52:14 »
Itse olen kirjojen suurkuluttaja, toki leffojakin mittavissa määrin katselen. Silti jos vaihtoehtoisena ilmaisumuotona vertailee vaikka nyt kirjoista tehtyjen elokuvien referenssiä, ensi mainittu ainakin minun elämysmittarilla on poikkeuksetta ylivoimainen.

Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Tuntematon Sotilas. Kaikki kunnia kirjan elokuvaksi sovittaneille ja tehneille, mutta eihän näiltä filminauhoilta aukene kuin korkeintaan 10 prosenttia Väinö Linnan nerokkuudesta ja sielunmaisemien maalauksesta.

Näyttäisi että nykyistä kännykkäsukupolvea kirjallisuuden aarteet eivät välttämättä kiinnosta tai he eivät ole niistä riittävän tietoisia.

socrates

• Vieras
« Vastaus #15 : la 16.05.2015, 13:02:44 »
. Silti jos vaihtoehtoisena ilmaisumuotona vertailee vaikka nyt kirjoista tehtyjen elokuvien referenssiä, ensi mainittu ainakin minun elämysmittarilla on poikkeuksetta ylivoimainen.

Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Tuntematon Sotilas. Kaikki kunnia kirjan elokuvaksi sovittaneille ja tehneille, mutta eihän näiltä filminauhoilta aukene kuin korkeintaan 10 prosenttia Väinö Linnan nerokkuudesta ja sielunmaisemien maalauksesta.

Hyvästä kirjasta syntyy hyvin harvoin hyvää elokuvaa. Taitaa olla samoin toisinpäinkin.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #16 : la 16.05.2015, 13:40:47 »
Kyllähän täysin luokattomiakin tekeleitä löytyy. Selailin joskus kirjakaupassa Susanna Ruususen kirjaa suhteestaan Matti Vanhaseen ja jo lauserakenteet olivat ekaluokkalaisen tasoa sisällöstä puhumattakaan.

HA, HAA, olet kiinnostunut kirjallisuudessa ainoastaan seksinomaisista höyreistä ja niiden Agnar Myklemäisistä taustoista.

No, mutta se on ihan ihka oma tutkimusalueensa.

Viihtyvyyttä siihen lisää vielä se, ken sen vain omakseen haluaa ja hamuaa, siis sillä kirjahyllynsä täyttää ja ympärilleen luo naivistisen kuvan erilaisista muiden ihmisten parisuhteista ja heidän ongelmistaan ja sexin puutteestaan..

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #17 : la 16.05.2015, 13:46:51 »
. Silti jos vaihtoehtoisena ilmaisumuotona vertailee vaikka nyt kirjoista tehtyjen elokuvien referenssiä, ensi mainittu ainakin minun elämysmittarilla on poikkeuksetta ylivoimainen.

Hyvästä kirjasta syntyy hyvin harvoin hyvää elokuvaa. Taitaa olla samoin toisinpäinkin.

Niitä ei pidä missään nimessä edes yrittää tehdä toisiaan vastaaviksi tai muistuttaviksi. Eri taiteenlaji, eri keinot. Hyvä tarina kerrotaan kirjassa hyvin eri tavalla kuin elokuvassa. Tai näytelmässä. Joskus se hyvä on jossain muussa kuin siinä tarinassa.

Poissa Näkki

• Tulokas
« Vastaus #18 : la 16.05.2015, 13:48:10 »

Elokuvasta tehty kirja taitaa olla kohtuullisen harvinaista. En nyt nopeasti muista ainuttakaan.

CE-hyväksytty

• Vieras
« Vastaus #19 : la 16.05.2015, 13:56:11 »
Kiinnostus kirjoihin ja lukemiseen ei vaikuta korreloivan kirjoitustaidon kanssa.