Kirjoittaja Aihe: Erityisherkkyys"  (Luettu 13616 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vatupassi

• Konkari
Erityisherkkyys"
« : ti 24.02.2015, 21:08:15 »
-Löytääkö kukaan mitään omaa seuraavasta luettelon omaisesta määritelmästä?

-Pidin itseäni outo-lintuna pitkään edellisessä työpaikassani, kunnes huomasin

tämän ,että olin: yliherkkä , m e l u l l e,  V a l o i l l e,  s u u ri l l e , i h m i s - m a s s o i l l e.

-katsoessani esim. taitoluistelua , tai  elokuvia, eläydyn niihin niin paljon,

että aavistan juonet ennalta, ennustan voittajat ,itken  mukana jne.)

-olen myös tajunnut ,että kaipaan ennen maalla asuneena hiljaisuutta paljon,
se voi olla se syy miksi tunnen oloni tukalaksi hisseissä, ruuhkissa, kaupankassalla jne.

-tämä oli yksi osa uupumistani työssä, aivan liikaa kaikkea!

-Olen nähnyt unet sukulaisteni kuolemista ja tilan loptuksista,
isän kuoleman, veljen , mummon jne.

Se mikä on yllättävintä olen aktiivinen ja ulospäin suuntautunut,
ja siitä huolimatta erittäin aisti herkkä, ja luen ihmisten fiiliksiä ja sanomisia rivien välistä.

-on siis ollut helpottavaa tunnistaa se, ettei ole asian kanssa yksin, ja että
ei ole hullu , eikä tyhmä? ;)

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
Vs: Erityisherkkyys"
« Vastaus #1 : ti 24.02.2015, 21:37:25 »
Todellisuudessa erityisherkät ihmiset ovat omalla luontaisella tavallaan etuoikeutettuja, koska heillä on kyky nauttia sekä kokea asioita tavallista voimakkaammin. Joissain tietyissä tilanteissa tämänkaltainen reagointitapa on persoonakohtaisesti ajatellen todellinen vahvuus, joten se voidaan liittää yhtenä ominaisuutena myös luovan ajattelun ilmentymiselle.

Mutta jos vahvasti asioihin reagoimisesta muodostuu tavallisuudesta poikkeavana yliherkkyytenä itselle rasite, niin silloin ei sitä voi taipumuksena pitää kovinkaan toivottavana piirteenä. Itse näkisin, omakohtaisen kokemukseni kautta; että kaikenlainen luontainen herkkyys, jos se ei aiheuta kokijassaan mitään erityisiä negatiivisia tuntemuksia, on aina hyvästä. Olkoonkin niin, että ympäristö voi suhtautua tälläiseen erityislaatuisuuteen jopa ennakkoluuloisesti, eikä aina edes välttämättä kovin ymmärtäväisesti.   
-Vaeltajan mieli harhailee-

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #2 : ti 24.02.2015, 22:13:45 »
Ääni- ja hajuyliherkkä.

Korvatulppia käytän kaupunkimelussa usein. Omatekoisia halpoja joita pyöräytän nopean tottuneesti n. 3x6cm palasesta talouspaperia.

Hajuherkkyys ei häiritse minua mutta kyllä muita kun osaan olla totuudentorvi..

"Kannatan ehdottomasti maahanmuuton lisäämistä" - Esko Valtaoja, TS 4.8.2015

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #3 : ti 24.02.2015, 22:15:32 »

Itse koen erityisesti sosiaaliset signaalit vahvoina.
Johtusko erityisherkkyydestä vai siitä, että on joutunut ehkä varautumaan liikaa johonkin ikävään.

Siis silmiin katsomiset sun muut. Täytyy olla aika kokonaisvaltaisesti luottamuksellinen tilanne, että oon vapautunut ja rento huomion alla.
« Viimeksi muokattu: ti 24.02.2015, 22:17:05 kirjoittanut Juha »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #4 : ke 25.02.2015, 12:01:26 »
Myös haju- ja ääniyliherkkä. Voimakkaat lemut aiheuttavat päänsärkyä, ruoanlaitossakin (uuniruoat pahempi kuin hellanlevypaistokset). Äänet kuitenkin ovat aina olleet se eniten rassaava juttu, ja parikymppisestä olen nukkunut öisin tulpat korvissa. Välillä kuulosuojaimet korvilla, välillä sekä tulpat että kuulosuojaimet päässä. Patterinkohina kun on yksi ärsyttävimmistä äänistä. Viime vuonna sain tosin tutustua siihenkin miltä tuntuu kun jokaikinen päivä kirskutellaan telaketjuilla pitkin tienoita.

Mitä tulee tunnepuolen yliherkkyyksiin, niin tapaan ottaa pultit epäoikeudenmukaisuuksista niin tosielämässä kuin fiktiossakin. Jos välttelisin "kaikkea paskaa mitä maailmassa tapahtuu", se jotenkin hävettäisi, mutta selvää on etten maailmanmenolle kuitenkaan mitään mahda, joten itsensä rääkkääminen niillä asioilla on täysin turhaa.

Joskus tosin meinaa olla tippa linssissä siitäkin kun vain näkee oikein herttaisen elukankuvan tms. Tulee mieleen että eipä tuokaan elukka tuossa kauaa keiku, kun eläimet ovat niin lyhytikäisiä kuitenkin. Katoavaisuus kammottaa.
"The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

JC

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
« Vastaus #5 : ke 25.02.2015, 14:37:42 »
Se on myös niin, että erityisherkkyys terminä on aika monisyinen, käsittäen useita eri aistiherkkyyden alueita. Oikeastaan kyseinen ilmiö on käsitteenä erittäinkin häilyvä, joka myös usein helposti luokitellaan jonkunlaiseksi oireyhtymäksi, tai sairaudeksi, mitä se ei tietenkään missään mielessä ole. Ei siis pidä nähdä tätäkään ominaisuutta minään heikkoutena, tai muutenkaan negatiivisena piirteenä. Ihmiset kun kokevat itsensä & ympäristönsä muutenkin eri tavalla, johtuen pitkälti hermoston ärsytyskynnyksestä, tai myöskin senhetkisestä aistiärsykkeiden vastaanottovalmiudesta. 

Minun mielestäni herkästi reagoivat ihmiset ovat ominaislaatuisuudessaan ensijaisesti omanlaisiaan persoonia, joiden reagointitavoissa on vain jotain sellaista, mitä ei muilla yksilöillä samalla tavalla esiinny. Heidän sisäinen maailmansa ehkä eroaa muista joillakin osa-alueilla, joka ei tarkoita sitä että olisi samalla jotenkin heikkoluonteinen. Minusta vaikkapa pohdiskelevaisuuteen taipuvainen intuitiivinen luonne saattaa omata hyvinkin rikkaan mielikuvituksen. Hän kykenee lisäksi tarkkailemaan ympäristöään joskus liiankin analyyttisesti, mistä taas voi tilanteesta riippuen olla joko haittaa tai hyötyä. Jotkut ovat sitten tätä kautta syrjäänvetäytyneempiä kuin toiset, koska heillä vaan on syvempi sisäinen kokemusmaailma, joka ilmentyy erilailla yksilöstä toiseen.
« Viimeksi muokattu: ke 25.02.2015, 14:39:57 kirjoittanut J »
-Vaeltajan mieli harhailee-

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #6 : su 01.03.2015, 21:55:42 »

Kuuntelin tämän dokkarin yliherkkyydestä erityisherkkyydestä: http://areena.yle.fi/radio/2482053. Vähän epäkeskittyneesti, mutta kuitenkin.

Jäi mieleen se, että erityisherkillä on taipumusta tarkkailla itseä. Sitä tulee tehtyä.

Toinen huomiointini koski sitä havaintoa, että ainakin joskus erityisherkällä jaa asiat vaivaamaan. Asioita pitää saada käsiteltyä ja ilmaistua, että voi jatkaa taas normaalisti. Tämä on eräs piirteeni. Foorumeillakin kelailen monia juttuja (tapahtumia), jotka moni jättäisi ihan rauhaan.

Korjattu lapsus.
« Viimeksi muokattu: su 01.03.2015, 23:21:26 kirjoittanut Juha »

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #7 : su 01.03.2015, 23:01:58 »
Aistiherkkyys vaihtelee. Päivän parin ajan olen nyt ollut erityisen yliherkkä.
Korvat tahtoo soida, ääntä olen joutunut vääntään medioista pienemmälle.

Kalakeitto meinasi jäädä syömättä koska lautasen pesuaine haisi väkevästi nokkaan.
Kirjastosta lainaamani sotakirja meinasi jäädä lukematta koska haisi ällövoimakkaasti shampoolle/dödölle. Yritin haihduttaa voimakkailla pläräyksillä ilmassa. Ehkä haihtui ja nenä tottui.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #8 : su 01.03.2015, 23:45:16 »
Korvat tahtoo soida, ääntä olen joutunut vääntään medioista pienemmälle. ...

Siis suojaat itseäsi kivulta ja ehkä vaurioilta.

Onkohan erityisherkkyys sitä herkkyyttä, joka suuntautuu enemmän suoran havainnoinnin jatkokäsittelyyn? Aistiyliherkkä ongelmoi jo vastaanottovaiheessa. Erityisherkkä oireilee tai ongelmoi vasta vaikutteiden saamisen jälkeen. Herkkyys on sitä, ettei tulevaa voi blokata niin hyvin alkumetreiltä käsin.

Jos aistiyliherkkä saa jotain vaurioita ja tillitystä vaikka korviin, niin ei auta kuin lepo. Se organisoi vastaanoton kohti uusia soitantoja.

Erityisherkällä korjailu toteutuisi jotenkin toisin, mikäli lähtöajatuksissani on tolkkua. Voi olla, että erityisherkkä vaikuttuu tosiaan esim tunteitten tasolla. Imaistun kanssa operoidaan syvemmällä käsittelyn tasolla. Vaikututaan vaikka tunteellisesti ja mitä kaikkea, ja yritetään saada myllerrystä jotenkin normalisoitua.

Aika järkeenkäypää maalaisajattelua. Vai mitä?

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #9 : ma 02.03.2015, 02:21:20 »
Aistiyliherkkä voi tosiaan olla joko
 a) aistit itse herkempiä ja tarkempia (kuulee ja aistii mitattavasti enemmän ja herkemmin kuin muut) tai
 b) aivojen tulkinta on yliherkkä (sama aistimus mutta herkempi tulkinta sekä huomiointi- ja keskittymiskyky)

Erityisherkällä (/tunneherkällä) riittää periaatteessa tuo b). Vaikutus tunnealueisiin vahva.
Asperger-piirteisillä kyse voi olla usein ehkä enempi a):sta.
Mutta oikeasti molempia voi olla kummallakin, vain painotus ehkä toisella erilainen.
(Jo senkin takia molempia, koska silmätkin, verkkokalvo, on jo oikeastaan aivot, aisteja ei niin vain voi erottaa aivoista. Ja koska aistit kehittyvät harjoittelemalla, yhdessä tulkintojen kanssa, tarkemmiksi, aina  varhaislapsuudesta asti ja siten molemmat vahvistaa toisiaan).

Spekuloin, en tarkkaan tiedä.

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #10 : ma 02.03.2015, 02:25:19 »
Huumeet vahvistaa aisteja ja herkkyyttä. Jonkin Otavan tietosanakirjan mukaan kahvi kofeiineineen on farmakologisesti huume.  Se muistuttaa amfetamiininomaisia piristeitä. Kissalle annettuna se tekee sen kovin ääniyliherkäksi, muistelen. Ja itselläkin ehkä..

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #11 : ma 02.03.2015, 07:04:01 »
Huumeet vahvistaa aisteja ja herkkyyttä. Jonkin Otavan tietosanakirjan mukaan kahvi kofeiineineen on farmakologisesti huume.  Se muistuttaa amfetamiininomaisia piristeitä.

Itsellä kahvi toimii tietyssä mielessä juuri päinvastoin kuin alkoholi.

Alkoholi pyöristää ja saa aikaan kokonaisvaltaisempaa otetta. Kahvi terävöittää. Kahvi myös samalla kapeuttaa meininkiä. Alkoholi juuri päinvastoin ainakin nousuhumalassa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #12 : ma 02.03.2015, 20:28:31 »
Toinen huomiointini koski sitä havaintoa, että ainakin joskus erityisherkällä jaa asiat vaivaamaan. Asioita pitää saada käsiteltyä ja ilmaistua, että voi jatkaa taas normaalisti. Tämä on eräs piirteeni. Foorumeillakin kelailen monia juttuja (tapahtumia), jotka moni jättäisi ihan rauhaan.

Ja siinäpä sitä sitten riittää käsittelyä kerrakseen, kun huomaa että useimmiten käsittely-yritykset johtavat uusiin kompastuksiin joita pitää käsitellä lisää. Tai jos ei nyt aina ongelmiin ja konflikteihin, niin sitten siihen että tulee uusia ajatuksia, jatkoajatuksia, joita pitää niitäkin käsitellä.

Normaalisti jatkaminen ei koita koskaan...

Se ettei jotain asiaa voi käsitellä mitenkään omalla kohdallani johtaa varsinaiseen riivaustilaan. Tällä hetkellä asunnossani leijuu jokin ihmeellinen puolimädän sitruksen löyhkä. Enkä saa selville mistä se tulee. Kompostissa tai roskiksessa ei ole mitään lähdettä lemulle. Keittiöön se kuitenkin eniten paikallistuu. Hermothan tässä menee.
"The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

JC

Lenny

• Vieras
« Vastaus #13 : ti 03.03.2015, 05:49:43 »
Ilmoittaudun myös jollakin tavalla herkäksi. Minun on erittäin vaikea keskittyä, jos ympärillä tapahtuu. Jos haluan tehdä keskeytyksettä jotakin tärkeää, minun on eristäydyttävä. Toinen hankaluutta tuova asia on ihmisten mielialojen tarttuminen. Jos esimerkiksi ympärillä olevat ihmiset hermoilevat, minäkin hermostun. Jos minulle suututaan, minäkin suutun. Koen usein, että en pysty vaikuttamaan mielialoihini ja mielensisältöihini, ne tulevat väkisin ulkopuolelta. Tarkkaa itsetuntemusta vai heikkohermoisuutta? En varmaan koskaan tule tietämään.

Kofeiini ja nikotiini sopivasti annosteltuna rauhoittavat hermojani. Alkoholista ei sen sijaan ole kuin harmia.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #14 : ti 03.03.2015, 13:39:10 »
Kas, taisin tuolla jossain juuri kirjoitella samankaltaisia juttuja kuin Lenny tässä.

Muiden ihmisten tunnetilojen lisäksi minua häiritsevät kaikki "kaottiselta" vaikuttavat asiat kuten esim. liikenne kaupungilla, jos olen jokusen aikaa käymättä kaupungissa. Joskus on tuntunut että "kaikki tulevat päälle". Ja kävelykadulla hankalinta on että jos se kaikki liike ärsyttää ja haluaa eristää siitä itsensä niin ettei katsele sitä vilinää, niin sitten ihmiset varsinkin tulevat ihan oikeasti päälle. Jos katse on maahan luotuna, sitä kuvitellaan merkiksi siitä että tässä on niin arkaparka ihminen että kyllä hän takuulla väistää. Ja kuitenkaan se lipsuva katse ei välttämättä johdu aina pelosta, vaan siitä että tulee aistimusten hyökyaalto jota ei kestäisi.

JC

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #15 : ke 04.03.2015, 22:17:58 »
Aistiyliherkkyys (sensory defensiveness) ja "erityisherkkyys" (highly sensitive person, ja kyseessä nimenomaan sensory processing sensitivity) olisi ilmeisesti kyettävä erottamaan toisistaan jollain tavalla. Voisi ajatella että aistiyliherkkyys korostaa aistitiedon prosessoinnin sietokyvyt ylittävää osuutta, joka saattaa jopa invalidisoida yliherkän. "Erityisherkkyys" taas on laveampi termi, joka kattaa niin yliherkkyyttä kohti liikkuvat kuin lievemmin herkät.

Elaine Aron, Highly Sensitive Person -käsitteen popularisoija, määrittelee tunnuspiirteitä:

- Syvällinen tiedonprosessointi; Usein herkkyys äänille, valoille, hajuille
 - Ylivirittyneisyys
 - Emotionaalinen reaktiivisuus ja korkea empatia
 - Herkkyys hienovaraisille ärsykkeille

15 - 20 % ihmisistä kuuluu hänen mukaansa tähän kategoriaan: minusta määrä on huimaava, siksi ajattelen että hänen mittaristonsa ei etsi vain yliherkkiä, vaan myös muuten vaan vähän herkempiä.

Jonkun tulisi nostaa esiin myös aistialiherkät, erityisaliherkät, joilla oireina on pinnallinen tiedonprosessointi ja jatkuva alivirittyneisyys, sekä sosiaalisten ja hienovaraisten ärsykkeiden latistuminen osana kognitioita :)
« Viimeksi muokattu: to 05.03.2015, 11:10:33 kirjoittanut wade »

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #16 : pe 06.03.2015, 13:13:41 »
Muiden ihmisten tunnetilojen lisäksi minua häiritsevät kaikki "kaottiselta" vaikuttavat asiat kuten esim. liikenne kaupungilla, jos olen jokusen aikaa käymättä kaupungissa. Joskus on tuntunut että "kaikki tulevat päälle".

Toi voi mennä joskus niin överiksi, kuvatulla tavalla tai toisella, ettei valpastumisessa ole enää mieltä. On luovuttava sen ideasta, tai siis luovutus on se, mistä itsensä voi löytää. Voi sitä vastoin pystyä jopa parempaan syventymiseen kuin yksin hiljaisuudessa. Tämä voi ilmetä kaikilla, mutta hiukan eri tavoin.

Itselleni tuottaa häiriötä joskus ihan pienet tekijät. Jos tulisi vaikka jäsentää jotain kunnon luotailua foorumille, niin ei onnistuisi ihan jokaisessa tilanteessa. Ehkä ei tosin usein mieltäkään, kun tämän rooli elämässä on tietynlainen.

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #17 : pe 06.03.2015, 19:17:59 »
Tässä artikkelissa on loppupuolella HSP-testi:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/oletko-erityisherkka/1892032

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #18 : pe 06.03.2015, 19:24:27 »

16 kyllää ja vastasin kyllä vain kun olin vuorenvarma, eli jäi monta voi olla tai sitten ei -vaihtoehtoa. Ja kysymys johon en voinut vastata koskien kofeiinia, koska en juo kahvia.

JC

Poissa Sini

• Täysjäsen
« Vastaus #19 : su 08.03.2015, 14:11:39 »

Testin 16. kohta: " Pyrin aktiivisesti välttämään väkivaltaisia elokuvia tai tv-ohjelmia."

Lapsena käytin tyynyä suojatakseni katsettani liian jännittäviltä kohdilta. Nyt en katso minkäänlaisia väkivaltaohjelmia; en edes uutisten sotaraportteja. Olen kuullut, että YouTubessa on aitoja teloitusvideoita. EN KATSO. Mutta sen muistan ikuisesti, kun vahingossa tulin nähneeksi Saddam Husseinin hirttämisen. Huh. Vieläkin kauhistuttaa.