Kirjoittaja Aihe: Mielenterveysaiheinen ketju  (Luettu 29907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vatupassi

• Konkari
Mielenterveysaiheinen ketju
« : pe 17.04.2015, 23:52:18 »
muistiinpanoja ohjelmasta:

epä-inhmillinen tekijä(inhimillinen-tekijä pe17.04.2015

Ihanne:
olet täysin työkykyinen ,

mutta ajatellaanpa tilannetta ,että olet mamu, mutta et osaa kieltä, et voi oppia kieltä jos
ei sulla ole paikkaa missä sitä harjoitella?

-sama saat masennuksen takia kuntoutustukea, mutta et saa kuntoutusta kuten ,
hirveällä vaivalla yrität ettiä terpapeutin, ja sellasen joka maksaa kela-korvauksen
on siis asianmukanen koulutus.
-et voi palata työhö jos et saa terapiaa, tai se osittain tai kokonaan evätään sulta.

jatkuu

Poissa Vatupassi

• Konkari
Vs: Mielenterveysaiheinen ketju
« Vastaus #1 : pe 17.04.2015, 23:58:02 »
-sairastuneella voi olla jo pitkä ja haavainen elämän alku taival takanaan,

kohtuuttomia vaatimuksia, ja niitä eivät lähimmät sitte ymmärrä millään,

jos saat kontaktit luotua, hoitavaan tahoon, pidetään seuraavaksi peukkuja,

että puolen vuoden kuluttua ei vaihdu uus työn -tekijä ,jolloin aloitat samat lätinät
alusta asti

moni haluaisi tehdä työtä jopa ilmaiseksi, mutta työn-anatajat eivät puoli-kuntoisia palkkaa!

entä sitten kun leipä viedään ja työpaikka siltä ,metalliliitonkin työläiseltä?
-mitäs sitte tehdään kun oma ei riitä?

--mikä on oma määritelmä sitte siitä ,että olet yhteiskuntakelpoinen tai et?
--voi olla hyvinkin vähä-tuloinen ihminen, mutta jos on löytänyt itseleen mielekkään tavan
elää , ei hän osaansa vaihtaisi , sen rikkaan toimitusjohtajan kanssa ever?

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #2 : la 18.04.2015, 00:01:34 »
-nyky nuorilla vaatimukset on valtavat,

pitää olla tietyt kuteet, tietyt hiluvinkuttimet, kaunis"ja jos ei oo ni sitte pitää käyttää konsteja,

ja nää on pelkkää pintaa, sitte pitää harrastaa kaikkkea, ystäviä pitää olla sata",ja

pitäs olla alta kahen kympin jo kovan luokan työ-kokemus, ja kielitaitoa, ja muutenkin täysin kypsä"

joo kypsä voi sitte olla elämäänsä", mutta ei välttämäti niihin paineisiin jota tunnutaan
vaikkapa median puolelta esittävän?

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #3 : la 18.04.2015, 00:05:05 »
-sairas ihminen tuppaa olemaan kohtuuttoman syynin alla,

suostuisiko ja nöyrtyisikö  kukaan muu vastaavaan kohteluun, kysyn vaan?

-sanana jo syrjäytimen sisältää leiman, ja nimen omaan sen leiman

olen epäkelpo-hyödytön?

-kuinka tälläinen ihminen ylipäätään jaksaa taistella omasta puolestaan ,että saisi hoitoa?
että hänet otettaisiin vakavasti?

-ja hoitajan tulkinta sairaan tilasta,tai lääkärin voi olla aivan päin vastainen?

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #4 : la 18.04.2015, 23:19:15 »
Kysymys sinänsä on minusta hyvä, jälkimmäiset kommentit eivät ehkä sitä ole.

Ei minusta mielenterveysongelmiin nykyisin suhtauduta kovinkaan penseästi, ne on hyväksytty osana sairauskuvaamme, kuten toki pitääkin. Monesti mielenterveysongelmat ovatkin aivojen toiminnan epästabiiliutta ja häiriötä. Masennuskin on osin hoidettavissa lääkkeillä, vaikkeivät lääkkeet ole yleensä yksin riittävä keino. Masennuksesta jotain tiedän, lääke- ja terapiayhdistelmä on se hyvä malli. Kumpikaan ei yksin riitä.

Pidän silti hyvänä asiana sitä, ettei mielenterveysongelmiin suhtauduta enää niin kevyesti kuin ehkä sukupolvi sitten. On huomattu, että nuo ovat todellisia sairauksia, joita voidaan myös oikeasti hoitaa.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Rampsi

• Konkari
« Vastaus #5 : su 19.04.2015, 19:23:24 »
Myös mielenhäiriöt ohat oire vakavasta ihmisen kohtalonsa sotkemisesta. Esim. Homous ja sukupuolitomuus ovat tuotu kun on otettu jumalanpalvonnaksi ihmisen kieroutuneet tavat.
Vopi vitti minkä teki Ruzlanas!!!

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #6 : su 19.04.2015, 22:10:58 »
-kurjimmalta on tuntunut se ,ettei ole oikein ollut paikkaa minne mennä,

on ollut muutamia joissa aiemmin käynyt, mutta jossa johtuen ehkä omista ongelmistani
olen kokenut jotkut asiat liian"haastaviksi.

-kurjalta tuntuu, että oli ennen ura, oli työ-yhteisö mihin mennä, oli myös asiakkaat ja
muutama työkaveri,
-päivä oli rytmittynyt, työ, lepo, harrastus, uni , mitä sitä ihminen olisi enempää osannut vaatia?
-silloin kun olin työssä , meillä oli miehen kanssa lomatkin aina ihan mahtavat!
-me matkustimme todella paljon!
-nyt matkat rajoittuvat kotimaahan
-olen iloinen ,että matkustin nuorena, nyt liikkuminen on sitä mitä on, ja sairaudet ja lääkkeet vielä
päälle!

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #7 : su 19.04.2015, 22:35:16 »
Myös mielenhäiriöt ohat oire vakavasta ihmisen kohtalonsa sotkemisesta. Esim. Homous ja sukupuolitomuus ovat tuotu kun on otettu jumalanpalvonnaksi ihmisen kieroutuneet tavat.

-on kyllä ikävä huomata edelleenkin, miten paljon hankalia asioita luetaan pelkästään
psykiatrisen sairauden luokitteleman ihmisen syyksi!
-kuten tuossa yllä lainattu, on totta että homous, tai sukupuolettomuus tuo omat haasteet,
mutta mikä on seuraus ja syy!
-psyyken sairauksiin jossa on genetiikka mukana, on myöskin osa elin-ympäristön tuomat
"stressi-tekijät, ja altistumiset, ja myös ihmissuhteet, tai lapsuuden laiminlyönnit!
-se ei tarkoita ,että siihen jäädään tuleen makaamaan ja sanotaan ,et sorry se on mun kohtalo!!
,never ever!
-psyyken sairas ihminen voi olla äärimmäisen luova, ja nerokas kuten olivat suuret taiteilijatkin,
eino leino, aivasovski, juhani aho, martti luhther jne....ja nykyisin rohkeasti myös julkisuus
ihmiset ovat kaapista ulos tulleet.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #8 : su 19.04.2015, 22:40:19 »

--on mielestäni vaarallista, että kaikki itsemurhapommittajat"leimataan psyykkisesti sairaaksi!

---millainen on esim. skitsofreenikko, mulla on sukulaisena ja ystävänä kokemus heistä;
monet ovat olleet niin , että eivät tekis pahaa kärpäsellekään, mutta kasvu-olosuhteet
ovat olleet ihan suoraan "perhe-helvetistä!
---on täytynyt mielestäni tapahtua paljon , jos skitsofreenikko lähtee kirveen kans heilumaan
metroon!
--minä en yhtään tykkää ,näistä median luomista yleistyksistä!
---jos näät ihmisen maassa makaavan taju kankaassa, et kai heti ajattele et humalassa,.
vaikka kyseessä voi olla diabeetikko jolla on alisokeri-kohtaus, tai epilepsia!----
« Viimeksi muokattu: su 19.04.2015, 22:43:21 kirjoittanut Vatupassi »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #9 : ma 20.04.2015, 01:57:18 »
Itse aikoinani huomasin, että julkisella sektorilla on oikeasti tarjottavanaan apua, jos tosiaankin päässä viiraa. Itse aikoinani sain apua. Sitä on usein vain varsin vaikea hakea byrokratian vuoksi. Sairas ihminen usein ei osaa apua hakea, mutta hyvä sosiaalityöntekijä tai sairaanhoitaja osaa ohjata. Minua auttoivat.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #10 : ma 20.04.2015, 13:53:48 »
---olen saanut tietyn tyyppistä apua", itse olen ollut aktiivinen ja pidin "psykologisuhteen kerran
kuussa", sitten töissä ollessa kävin itsekustantamassani työn-ohjauksessa"lisäksi,
opiskelu-aikana lyhyt terapia, jonka itse kustansin myös se oli terapioistani paras ja kallein,
terapeutti oli vanhempi mies vuorovaikutus toimi , ja koin tulleeni silloin autetuksi!

-----mutta on tullut niin paljon jäitä porstuaan, että terapiani ovat olleet, ns.tynkä-sellaisia.

-----julkisen puolen psykologilla, käynti keskittyi "perus-asioihin, kuten hengissä säilymiseen!

--------pitkään terpiaan en saanut päätöstä , kun se olisi pitäny olla 2xviikossa!ja vähempi ei
kuulema ois riittänyt perusteluissa"olin muka sen verta vihannes!
--------------elämässäni on ollut vaikeita vaiheita, vähemmän vaikeita, ja vähän helpompia?
mutta olen tajunnut sen , että olen sairastanut jo lapsuudessa! ja  silloin ei ollut mitään apua
tarjolla,, että näin meillä! en ole katkera, kuitenkaan siinä mielessä,
jos en olisi työn perässä muuttanut kaupunkiin, voi olla ,että tuskin oisin elossakaan?
Vain Luoja yksin tietää! Tie on ollut pitkä raskas, mutta en , en ehkä silti tekisi mitään toisin?? :'(

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #11 : ti 28.04.2015, 22:09:38 »
Rahalla apua saa, jos on työssäkäyvä potilas. Jos tiput työttömäksi ja peruspäivärahaiseksi, avun saaminen mielenterveysongelmiin voi olla hyvin vaikeaa. Sitä löytyy, mutta kuntien byrokratia tuossa asiassa on hyvin monimutkaista. Älä sairastu nollatuloisena, silloin terveyskeskusten kautta apu on vaikeasti saatavilla. Kantsii sairastua mielenterveysongelmiin silloin, kun vielä on rahaa ja hakea apua yksityisen kautta. :P Irvailen, mutta ihan totta.
goo

CE-hyväksytty

• Vieras
« Vastaus #12 : pe 01.05.2015, 22:27:28 »
Itse aikoinani huomasin, että julkisella sektorilla on oikeasti tarjottavanaan apua, jos tosiaankin päässä viiraa. Itse aikoinani sain apua. Sitä on usein vain varsin vaikea hakea byrokratian vuoksi. Sairas ihminen usein ei osaa apua hakea, mutta hyvä sosiaalityöntekijä tai sairaanhoitaja osaa ohjata. Minua auttoivat.

Kykenisitkö omin sanoin selittämään miten kunnallinen byrokratia vaikeuttaa avunsaantia mielenterveysongelmiin?

Juu. Arvelinkin että et kykene.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #13 : la 02.05.2015, 22:45:27 »

Kykenisitkö omin sanoin selittämään miten kunnallinen byrokratia vaikeuttaa avunsaantia mielenterveysongelmiin?

Jos lähdet hakemaan terveyskeskuksesta lääkäriaikaa, jonotat kuukauden tms. riippuen paikkakunnasta. Jos haluat suoraan hakea psykiatrille aikaa, jono voi olla kuukausien pituinen. Faijani tuossa (eläkeläinen) sai terveyskeskuksesta yleislääkärille normaalin terveystarkastusajan viiden (5) viikon päästä. Psykiatriselle puolelle jonot ovat pidempiä.

Meillä kuulemma terveydenhuolto toimii hyvin. Luoja tietää, miten muualla toimii, jos tämä on meikäläisten arkea?
goo

CE-hyväksytty

• Vieras
« Vastaus #14 : la 02.05.2015, 22:55:08 »

Jos lähdet hakemaan terveyskeskuksesta lääkäriaikaa, jonotat kuukauden tms. riippuen paikkakunnasta. Jos haluat suoraan hakea psykiatrille aikaa, jono voi olla kuukausien pituinen. Faijani tuossa (eläkeläinen) sai terveyskeskuksesta yleislääkärille normaalin terveystarkastusajan viiden (5) viikon päästä. Psykiatriselle puolelle jonot ovat pidempiä.

Meillä kuulemma terveydenhuolto toimii hyvin. Luoja tietää, miten muualla toimii, jos tämä on meikäläisten arkea?

Jos valitat mielenterveysongelmia, saat lääkäriajan seuraavaksi aamuksi ellet halua akuuttina päivystykseen. Psykiatrille luonnollisesti mennään lähetteellä eikä se ole mikään automaatti.

Niin että haluatko vaihtaa vastaustasi? Viiden viikon päähän saatu aika terveystarkastukseen ei käy perusteluksi väitteellesi.
« Viimeksi muokattu: su 03.05.2015, 01:19:55 kirjoittanut CE-hyväksytty »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #15 : pe 08.05.2015, 00:14:32 »
Missä kaupungissa saa mielenterveyssyistä ajan seuraavaksi aamuksi, kuten väität?
goo

CE-hyväksytty

• Vieras
« Vastaus #16 : pe 08.05.2015, 04:32:12 »
Missä kaupungissa saa mielenterveyssyistä ajan seuraavaksi aamuksi, kuten väität?

Missä ja tahansa kaupungissa pääsee akuuttihoitoon muutamissa tunneissa.
Psykiatrille ei heti pääse.

.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #17 : pe 08.05.2015, 23:35:10 »
Akuuttihoidon tarve siis tarkoittaa käytännössä itsemurhayritystä. Vähäisemmillä syillä jonotat, ja pitkään.
goo

CE-hyväksytty

• Vieras
« Vastaus #18 : pe 08.05.2015, 23:54:05 »
Akuuttihoidon tarve siis tarkoittaa käytännössä itsemurhayritystä. Vähäisemmillä syillä jonotat, ja pitkään.

Ei tarkoita. Jauhat paskaa taas...

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #19 : la 09.05.2015, 00:47:38 »

Ei tarkoita. Jauhat paskaa taas...

Terveyskeskusjärjestelmässä yleislääkärille voi olla kuukauden jono. Isäni sai ajan viiden viikon päästä, perusongelmillaan, ei akuuttia tarvetta toki! Mielenterveyssyistä apua hakevalla jono voi olla jopa pidempi. Siksi kai kantsisi esittää ongelmissaan sitä, että on vetämässä ranteita auki, jolloin pääsee jonon kärkeen!
« Viimeksi muokattu: la 09.05.2015, 00:49:32 kirjoittanut Toope »
goo