Kirjoittaja Aihe: Politiikka  (Luettu 11312 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa wade

  • Konkari
  • Viestejä: 1559
Vs: Politiikka
« Vastaus #60 : to 21.01.2016, 14:16:37 »
Olen kirjoittanut saman aiemmin, mutta muistaakseni sivupolkuna jossain toisessa ketjussa.

Identiteettipolitiikkaa aina morkataan. Mutta eikö politiikka ole aina ollut identiteettipolitiikkaa?

Ennen yksi tietty ryhmä pystyi varmistamaan että heidän identiteettinsä ja politiikka olivat yhtä. Silloin oli helppo antaa vaikutelma siitä, että harjoitettu politiikka oli Politiikkaa isolla P:llä, ei identiteettipolitiikkaa.

Tällaisia jakoja saattoivat olla esimerkiksi i.) sukupuolen perusteella tehty jako, miehet politiikassa - naiset kotona (nykyään sukupuoli on identiteettipolitiikkaa); ii.) etnisyyden, tai jopa rodun perusteella tehty jako; iii.) luokan tai säädyn perusteella tehty jako, ja niin edelleen.

Koko yhteiskunta oli järjestetty siten, että hyvin kapeasti määritetty identtisyys oli monopoliasemassa politiikassa. Tämä ei tarkoittanut etteikö yhteiskunnassa olisi ollut eroja, mutta niillä ei ollut mitään asiaa poliittiselle asialistalle. Naiset, vähemmistöt, alaluokka, jne. eivät pystyneet politisoimaan omia näkökulmiaan, koska heidän näkökulmansa eivät olleet legitiimejä.

Legitiimiydessä ei ole kyse ainoastaan oikeudesta tuoda näkökulmansa esille. Kolikon toinen puoli on se, onko näkökulma jollain tavalla ajanmukainen. Tietty yhteiskunnallinen tilanne tekee tietyntyyppisistä näkökulmista aktuelleja. Jos aika on väärä, ei näkökulman esiin tuomisesta ole mitään hyötyä vaikka kuinka tarjottaisiin oikeus vaikuttaa politiikan asialistaan.

Kun mikään taho ei identtisyydessään nouse edustamaan aitoon politiikkaan kykenevää ryhmää, syntyy identiteettipolitiikkaa. Ihmisten moninaisuus nousee esille monine ristiriitaulottuvuuksineen. Demokraattiseen eetokseen kuuluu ajatus yhdenvertaisuudesta: ja tämän ajatuksen johdattamana yhä uudet ryhmittymät oppivat toisiltaan tapoja vaatia oikeuttaan olla kansalaisia, eli poliittisia toimijoita.

En ihannoi identiteettipolitiikkaa, sillä on ongelmansa. Mutta ymmärrän identiteettipolitiikkaa siten, kun yllä hahmottelen.


Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #61 : ke 04.04.2018, 17:59:57 »

Työnpakoilijat?

Toimiiko politiikassa miten hyvin se päättely, että kun jotain vakuutetaan ja toistetaan, niin kyseessä on jotain peittelyä, kyseenalaista tai palaneen käryä?

Markkinoilla toimii se periaate, että vaikka jokainen tietää markkinaperustelujen olevan minimaalisen hyviä suhteessa asiakkaan tarpeisiin, ja esim ympäristöön, tai kansanterveyteen, niin kannattaa silti sanoa jotain erityisen hyvää tuotteesta. Viesti menee läpi, vaikka jokainen osaa epäillä jollain tapaa paikkaansapitävyyksiä.

Ei ole yllättävää sekään, että joskus on selkeän hyvä ja edullisempi tuote kärsinyt tappiota, ja juuri markkinoinin onnistuessa, vaikka tuote olisi kehnompi, kokonaisuutena.

Aivan kuin politiikka ja markkinointi kannustaisi sumuttamaan. Siitä saa selkeää etua, kun muuten joutuu oikeasti töihin.

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #62 : to 05.04.2018, 20:28:40 »

Kolumni 5.4.2018: JOHTAJUUS KUULUU DEMOKRATIAAN

https://jukkatarkka.blogspot.fi/2018/04/kolumni-542018-johtajuus-kuuluu.html


Niinistöllä ei ole käytettävissään Paasikiven johtamismallia. Nyrkin jyräyttäminen pöytään ei nyt auta. Se onnistui Paasikivelle, koska kansa ymmärsi tilanteen vakavuuden.

Nykysuomalaisilla on hyvin epärealistinen käsitys Pohjois-Euroopan tilanteesta ja Suomen asemasta siinä. Tilanne on vaarallinen, jos turvallisuuspolitiikan perustelu turvallisuustarpeella ei mene perille.

Valmius johtajan asemaa uhkaaviin järkeviin päätöksiin on harvinainen ilmiö.



Facessa oli linkki KOaan kirjoitukseen.

Jotta johtajalla olisi mandaatti, niin tähän ei aina riitä se vaalimenestys. Linjan on oltava vakuuttava. Jos luotettavuus puuttuu, eikä sitä ole saatu kasaan oikeasti, että siihen voisi nojata laajasti, niin mikäs tälle voi.

Jos päätöksiä tehdään, niin ilman luottamusta niihin. Oliko sitten Paasikivellä enemmän tätä, jostain syystä? Luottamusta voi olla myös siihen, josta ei pidetä, ja joka ei ole selkeä vaalivoittaja, vaan inhokimpi, joka on tiukan paikan tullen kuitenkin luotettava, ja jonka puoleen voidaan kääntyä.

Jukka Tarkan blogista jää vaikutelma, että kansasta tulisi tehdä irtiottoa. Mennään liikaa kansan ehdoilla ja mielipiteillä, joissa painaa sisäinen tilanne. Voi olla.

Entä jos jotain ei ole kulkeutunut kansalle, vaikka olisi ollut syytä? Ehkä maailman iso kuvio on liiaksi kabinettipolitiikkaa, ja lokeroituna sekin eri tahoille, joista ei perusteluja edes voi kaivaa. Joten mitä jää kansan päätösten taakse. Jotain hassua, mikä on helppo sivuuttaa?

Kun mielipiteiden mukaan on vaara mennä, eli sopeuttaa päätöksenteko niihin, niin vaihtoehdoksi on tarjota sopeuttamista maailmantilanteeseen. Jos vaikka sota, niin sotimiseen. Tai tulee mennä EUhun, tai tehdään jotain muuta, päivänselvää.

Jos kansa on liikkeellä silmät ummessa, niin jos reagoidaan tapahtumiiin kuten ne on, niin eiköhän se ole aika samaa. Tulee mieleen se kybersodankäynti. Voiko kukaan selkeämmin vaikuttava taho edes tuoda esiin kaikkea sitä, mikä liittyy maailman turvallisuuteen? Olisi enemmänkin tilanne-ennusteita, ja riskikartoitusta, kuin turvallisuuden rakentamista.

Jos ajautumat on synkkeneviä, eikä voida kuin reagoida, niin siinähän jokin tulee vastaan, jos kääntökyvystä ei huolehdita, eikä kukaan oikeasti kykene siihen. Kvartaalilta kuulostaa. Vaikka se olisi sitten totta, niin mitä tehdä, kun on tilanne liian hankala?

Jos maailmassa ei ole turvallisuuden rakentamista, aidosti vaikuttavana, niin hyvä olisi kertoa se. Ehkä tarvittava löytyy, jos huomataan, missä mennään, eli tullaan todellisuuden tasalle. Muuten itse ainakaan tiedä mistään sen enempää.

Yritykset voivat vielä menestyäkseen pantata kaikki sisäpiiriinsä. Kun tulee menestyä kokonaisuutena, niin avattava olisi, vaikuttavia tekijöitä, ja käytävä käsiksi duuneihin, jotka ovat varmaan piilossa. Jos ketä tämä koskee, niin isoa tahoa, siis käsittelyhaasteet. Piilossa sinne tänne vaikuttelu. Ei kovin luotettavaa.

Poissa Toope

  • Konkari
  • Viestejä: 16523
Vs: Politiikka
« Vastaus #63 : to 05.04.2018, 21:55:48 »
Politiikalla lienee aina sitä taipumusta, että sitä halutaan eliitin kautta etäännyttää kansasta hyvä veli/sisar-politikoinniksi, jossa asioista voitaisiin päättää pienemmissä ympyröissä. Hyvintoimiva demokratia kai parhaiten estää tuota kehitystä, kun kerran herrat/rouvat joutuvat alistumaan vaaleihin joka neljäs vuosi.

Suomessa silti on korporatistinen ja sitä kautta myös osin korruptoitunut malli ongelmana. Demokratian ulkopuoliset tekijät, kuten liitot, vaikuttavat huomattavan paljon yhteiskuntaan eduskunnan ohi, tai vähintäänkin sen kautta. Myös virkamiehistön koskemattomuus on suomalaisen mallin ongelma. Aika paljon saavat ylimmät virkamiehet mokailla, ennen kuin niitä vaihdetaan. Silloinkin vaihdetaan vain toiseen ministeriöön! Päivi Nerg! Siirtyy siis sisäministeriöstä valtiovarainministeriöön ilman tutkimusta hänen valheistaan maahanmuuttopolitiikan suhteen. Asia unohdetaan, koska hyvä sisko ja maan tapa!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Kopek

  • Konkari
  • Viestejä: 4256
Vs: Politiikka
« Vastaus #64 : pe 06.04.2018, 07:45:23 »
Helsingin Sanomat 6.4.2018: "Ankarasta arvostelusta huolimatta hallitus esittää rangaistavaksi esimerkiksi itseopiskelua terrorismirikoksen tekemistä varten."

Tällä tavalla poliisivaltiokehitys edistyy. Aikaisemmin rangaistavaa oli tehdä valtioon tai muihin ihmisiin kohdistuva rikos. Kun poliisivaltiokehitys eteni, rangaistavaksi määrättiin myös "rikoksia", jotka kohdistuivat tekijään itseenstä tai eivät kohdistuneet kehenkään. Kun poliisivaltiokehitys edelleen eteni, rangaistavaksi tuli rikoksien valmistelu ja ei-toivottuihin ihmisjoukkoihin kuuluminen, vaikka varsinaista rikosta ei tapahtuisikaan. Ja nyt ollaan jo rikoksen opiskeleminenkin kieltämässä. Aina vain mennään pidemmälle yhä epämääräisemmälle alueelle.

Mitä tekemistä tällä on poliisivaltion kanssa? Se, että mitä epämääräisempi ja tulkinnanvaraisempi rikoksen käsite on, sitä vapaammat kädet poliisilla on pidättää ihmisiä ja tehdä kotietsintöjä. Kun lähes asia kuin asia on rikos, poliisi voi napata mielivaltaisesti kenet tahansa milloin tahansa "on syytä epäillä" -perusteella. Joku vinkkaa kuulleensa jokun sanoneen, että joku oli käynyt kielletyillä nettisivuilla "opiskelemassa" miten tehdään terroriteko. On syntynyt syy epäillä, ja poliisi voi rynnätä karmit paukkuen ihmisen kotiin ja takavarikoida tietokoneen ja kännykän ja kovalevyt ja mitä nyt löytyy. Ja jos mitään todisteita kielletyillä sivuilla käynneistä ei löytyisi niin, entä sitten. Ei ole pakko löytyäkään. Poliisin toimet ovat silti laillisia. Pidätys ja kotietsintä on jo tapahtunut ja ihminen on peloteltu loppuiäkseen varomaan kaikkea mahdollista ja kumartamaan nöyrästi ja syvään poliisiaseman suuntaan.

Finlex - Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja:

Kynnystä esitutkinnan aloittamisesta ei voida lain sanamuoto huomioon ottaen asettaa kovin korkealle. Lain esitöiden (HE 1985/14 s.16) mukaan varmuutta tai suurta todennäköisyyttä rikoksen tekemisestä ei vaadita. Se, onko rikos tehty, selviää yleensä vasta tutkinnassa. Rikosta on syytä epäillä, kun asioita huolellisesti harkitseva ihminen havaintojensa perusteella päätyy tällaiseen tulokseen.

Lain käyttämän käsitteen "syytä epäillä" soveltaminen konkreettiseen tapaukseen jättää tutkinnanjohtajalle jonkin verran harkinnanvaraa. Tämä johtuu paitsi käsitteen avoimuudesta ja tulkinnallisesta väljyydestä, myös siitä, että tapausta koskevaa näyttöä (epäilyn perustaa) ei ole mahdollista arvioida ja määrittää täsmällisesti esimerkiksi matemaattisesti.


https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Supo-Noin-kolmeasataa-ihmist%C3%A4-aihetta-ep%C3%A4ill%C3%A4-terrorismiyhteyksist%C3%A4/795132

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #65 : ti 10.04.2018, 19:41:32 »

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/246025-suomi-kieltaa-kivihiilen-kokonaan-jo-2029-hallitus-hoputtaa-energiayhtioita

Kuvassa Kimmo Tiilikainen.

Vakuuttavaa, onko? Tai onko vakuuttavuus se juttu edes? Jos vakuuttava, onko jotain ennemminkin pielessä?

Linjavetoja siis tehty, tai jollain asteella. Varmasti on ilmaantunut linja, jota seurata. Ei ole tekemällä tehtyä, vaan polkua, joka on avautunut, ja jota voidaan käyttää. Voidaanko?

Itse asiasta en tiedä, mutta noin yleensä, politiikan tekemisestä tuli mieleen.

Poissa ROOSTER

  • Konkari
  • Viestejä: 2398
Vs: Politiikka
« Vastaus #66 : to 12.04.2018, 09:35:18 »
Hallitus teki sen taas.

Sekoitti sähköpyörämarkkinat lupaamalla ensin tukea hankintaan, takautuvasti huhtikuun alusta, ja sitten vetämällä ajatuksen pois. Kyseessä olisikin ollut yksi harvoista hyvistä ehdotuksista.

Orpo teki tilanteen vaikeaksi niille pyöräkauppiaille jotka ehtivät tilailla varastot täyteen fillareita tulevaan jättikysyntään joka nyt jäi tulematta.

Virallisesti syynä takaisinvetoon on:

Sähköpyörien hankintatuen valmistelu keskeytetään – Syynä ”tukiesityksen saama vastustus”

Tosiasiassa, jos se olisi syy niin aktiivimalli olisi pudonnut listoilta ensimmäisenä.

Aiemmin julistettiin näin:

Hallitus esittää sähköpyörän hankintaan 400 euron tukea – muutos voimaan pikavauhtia

Ja nyt näin:

Sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo ilmoitti tiedotteessaan, että ”ehdotus sähköpyörätuesta on pahimmanlaatuista fillarikommunismia, jota me Siniset emme suostu nielemään”.

Ihme juttu, sillä niin halukkaasti he ovat nielleet kaikki tähänastiset hallituskumppaneiden ejakuloinnin tulokset, vieläpä halulla.

Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #67 : to 12.04.2018, 12:34:12 »
Hallitus teki sen taas.

Sekoitti sähköpyörämarkkinat lupaamalla ensin tukea hankintaan, takautuvasti huhtikuun alusta, ja sitten vetämällä ajatuksen pois. Kyseessä olisikin ollut yksi harvoista hyvistä ehdotuksista.


Näissä sekojutuissa voi olla realistinen puolikin, ja siltä osin kyseessä on parempi mahdollisuus kestävään toimintaan, kuin ajatellaan.

Politiikassa on yleensä oltava vakuuttava, ja vakuuttavuus ansaitaan selkeän linjakkaalla toiminnalla, jolloin linjakkuutta varten tarivitaan hyvin paljon, jotta olisi uskottava.

1.  Kun se linjakkuus on pönkitettävä yhä ennemmän kauttaaltaan, on kyseessä korttitalo, ja sen piirtyminen viimein esiin (puhallukseen).
2.  Kun isompi muutos ei liity linjakkuteen, niin mikä suojaa vakuuttavuutta, kun linjakkuus ei ole sittenkään osoittautunut riittäväksi?

Kakkoskohtakin voi olla hyvin vaarallinen. Ykkönen hajoaa, mutta sentään jotenkin selkeästi, mahdottomuuteensa.

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #68 : to 12.04.2018, 12:57:58 »

Kokonaisempana jatkumo-rakenteena tulee näitä ihmiseen liittyviä tarkasteltua. Ei kai näihin muuten synny mitään otetta.

Ihminen seikkaalee pääosin ihmistasolla, ja käyttää muua luontoa tarkoituksiin, tai on sidottu luonnon omiin, kuljettaviin reitteihin. Esiintyy sopeutuvuutta vallitsevammaksi otettuun, ja sopeuttamista toisaalle.

Ihmistaso laajana tarjoaa mahdollisuutta samaan. On olemassa, sanotaan vaikka kuninkuutta, joka pärjäilee ihmiskulttuurin päälle avautuvissa ympäristöissä. Seurailee reittejä, ja luo niitä lisää, ja raivailee sopivasti, jos tarve.

Elämä rakentuu elämälle, ja viimein se elotonkin on jotain elämää, vaikka vähän toisenmuotoisena, kuin tämä tuntemamme. Kun tästä ylöspäin mennään, tulee mukaan kuninkaat jumalineen, ja noitineen.

Kun materiataso ei yleensä kitise, ihmisten suuntaan, niin asia lienee kutakuinkin hoidossa. Vaikka löisimme vasaralla kiven tohjoksi, niin tuskin on sen suunnalta isoa valittelua. Tuntemuspuoli ei välttämättä ole sidottu kivikasautuman toisinorganisoimiseen. Jos kiveen kuuluvassa on tuntemuksia, niin ne voi tavoittua, mutta toisella tavalla, ja sitä emme ehkä saa selville. Heh.

Muun, kiviaineksesta kasatusta poikkeavan suhteen, voimme alkaa olla jotenkin selvillä, elemme sumenna yhteyttä aktiivisemmin, jollain mallilla. Vaikka hassua rakentelua, niin ajatuksen voi varmaan bongata.

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #69 : to 19.04.2018, 17:50:21 »

Hjalliksen esiintyminen erotapahtumassa ei sinällään erityisempi juttu. Näitä on.

Tapahtuma herätti myöntämään poliitikkojen kykyjä. Ovat usein aivan toisella tapaa sujuvia ja kykeneviä, kuin tavan ihmiset.

Taitoja yleensäkin arvostaa, ja kykyjä. Uutta on liittää tällaista arvostusta poliitikkoihin. Osa poliitikoista voi olla tätä tyyppiä, mutta jokin ketkumaisuus varmaan johtaa mielikuviin, joissa arvot ovat enemmän kielteisesti ilmenviä.

Poissa ROOSTER

  • Konkari
  • Viestejä: 2398
Vs: Politiikka
« Vastaus #70 : to 19.04.2018, 17:58:51 »

Hjalliksen esiintyminen erotapahtumassa ei sinällään erityisempi juttu. Näitä on.

Tapahtuma herätti myöntämään poliitikkojen kykyjä. Ovat usein aivan toisella tapaa sujuvia ja kykeneviä, kuin tavan ihmiset.

Taitoja yleensäkin arvostaa, ja kykyjä. Uutta on liittää tällaista arvostusta poliitikkoihin. Osa poliitikoista voi olla tätä tyyppiä, mutta jokin ketkumaisuus varmaan johtaa mielikuviin, joissa arvot ovat enemmän kielteisesti ilmenviä.

Hjalliksesta nyt ainakin sai sen vaikutelman, että hän on kiinnostunut saamaan jotakin myös aikaan ja kärsimättömänä ihmisenä ei jaksa tuota jatkuvaa märehtimistä ja lehmänvaihtokauppoja.

Suuri osa kansanedustajista kokee jo saavuttaneensa jotakin merkittävää kun ovat päässeet taloon sisään.  Odottavat vain käskyjä mitä nappia kuuluu painaa, eivätkä sen ihmeemmin murehdi asioiden hoitoa tai kansalaisten ongelmia.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #71 : to 19.04.2018, 18:09:58 »
Suuri osa kansanedustajista kokee jo saavuttaneensa jotakin merkittävää kun ovat päässeet taloon sisään.  Odottavat vain käskyjä mitä nappia kuuluu painaa, eivätkä sen ihmeemmin murehdi asioiden hoitoa tai kansalaisten ongelmia.


Varmaan liian tärkeä asia, jotta näitä tapauksia käytäisiin läpi julkisuudessa, ja tapaukset tosiaan herättäisi tutkimaan politiikan tekemisen arkea.

Eiköhän jatketa mieluummin vaikka enkelitutkimuksilla? Tarinointia onkin näistä paljon, monenlaisena.

Joitain ulostuloja on, kun otetaan huomioon jotain Hitleristä poikkeavaa, joka on melko kiistattomasti julkisuuteen nostettavissa oleva ihminen, josta voidaan yrittää oppia. Kun enkelipuoli tarvitsee jotain vastavoimaa, julistuspuolelle, niin saatanoitakin löytyy tähän, aika todellisen oloisena, tai mites tää nyt menikään, kun demoneita pyöritellään.

Joskus sanottu, että historia on sotien esiintuomista. Tärkeistä kokemustapauksista voisi sanoa, että ne jumallalliset, joilla saadaan sopivan etäinen ote käsittelyyn. Vaikka ovat muuta kuin tätä maailmaa, niin onpahan vähän leffamaisempaa tarinanmahdollisuutta. Täähän on leffa viimein, jos ratkaisujen pohjalta yrittää rakentaa päättelyä kuluista.

Paikalla Big Data Lenny

  • Konkari
  • Viestejä: 1854
Vs: Politiikka
« Vastaus #72 : to 19.04.2018, 18:11:15 »
Hjalliksesta nyt ainakin sai sen vaikutelman, että hän on kiinnostunut saamaan jotakin myös aikaan ja kärsimättömänä ihmisenä ei jaksa tuota jatkuvaa märehtimistä ja lehmänvaihtokauppoja.

Kovasti kritisoi myös aikaisemmin puoluekuria. Ei sinänsä sitä, että äänestetään yhtenä rintamana, vaan sitä, että rivikansanedustajalle ne asiat putoavat jostakin ylhäältä.

Poissa ROOSTER

  • Konkari
  • Viestejä: 2398
Vs: Politiikka
« Vastaus #73 : ma 23.04.2018, 18:03:45 »
Ihmetytti, miksi kokoomus suostuu maakuntamalliin jossa luodaan lisää byrokratiaa ja viedään valtaa maakuntiin. Sitten minulla välähti: Tässähän valmistellaan maata EUn liittovaltiokehitykseen. Kun valtionhallinnosta suuri osa siirretään suoraan Brysseliin niin pitää varautua, että jää päätösvalmiutta ja organisaatio myös Suomeen. Sekä palkkiovirkapaikkoja myös kielitaidottomille.

Saattaa olla, että meille ei ole kerrottu miten pitkällä liittovaltioajatuksen käyttöönotto jo on. Ehkä nuo tietävät.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #74 : ma 23.04.2018, 18:08:25 »

Jos ja kun poliittista päätätäntää viedään isompien ympyröiden piiriin kuuluvaksi, ja jotain jää paikallisemmaksi, niin mitä kaikkia toimijoita on päätäntäalueiden kasvattajina? Millaisia tavoitteita ja pyrkimyksiä tähän liittyy?

Poissa Renttu

  • saippuakauppias
  • Konkari
  • Viestejä: 10158
  • Epäilyttävä henkilö
Vs: Politiikka
« Vastaus #75 : ma 23.04.2018, 18:37:22 »
Ihmetytti, miksi kokoomus suostuu maakuntamalliin jossa luodaan lisää byrokratiaa ja viedään valtaa maakuntiin. Sitten minulla välähti: Tässähän valmistellaan maata EUn liittovaltiokehitykseen. Kun valtionhallinnosta suuri osa siirretään suoraan Brysseliin niin pitää varautua, että jää päätösvalmiutta ja organisaatio myös Suomeen. Sekä palkkiovirkapaikkoja myös kielitaidottomille.

Saattaa olla, että meille ei ole kerrottu miten pitkällä liittovaltioajatuksen käyttöönotto jo on. Ehkä nuo tietävät.
Olet oikeassa. EU:ssa harmonisoidaan hallintorakenteita muka kansallisina projekteina, vaikka kyse on nimen omaan pitkän tähtäimen liittovaltiokehityksestä -  käärmettä pyssyyn. Jos Suomessa on aiemmin ollut Euroopan unionin jäsenmaita keskimäärin parempi systeemi, niin sitä huonompi Suomelle. Eihän tämä juttu niin päin mene, että muut EU:n jäsenvaltiot ottaisivat mallia Suomesta. Olen tainnut jo kirjoittaa tästä aiemmin johonkin ketjuun.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Juha

  • Konkari
  • Viestejä: 10877
  • Back
Vs: Politiikka
« Vastaus #76 : ma 23.04.2018, 18:45:57 »

Ei kun kollektiivisesti vaan kuraan.

Yhteisvastuuta käytiinkin jo paljon läpitte, eikä vain keskusteluissa. Tuli mieleen, tosin tiedä noista paljon, oikeasti.

Poissa Saares

  • Konkari
  • Viestejä: 2104
Vs: Politiikka
« Vastaus #77 : ma 23.04.2018, 19:06:03 »
Helsingin Sanomat 6.4.2018: "Ankarasta arvostelusta huolimatta hallitus esittää rangaistavaksi esimerkiksi itseopiskelua terrorismirikoksen tekemistä varten."

Tällä tavalla poliisivaltiokehitys edistyy. Aikaisemmin rangaistavaa oli tehdä valtioon tai muihin ihmisiin kohdistuva rikos. Kun poliisivaltiokehitys eteni, rangaistavaksi määrättiin myös "rikoksia", jotka kohdistuivat tekijään itseenstä tai eivät kohdistuneet kehenkään. Kun poliisivaltiokehitys edelleen eteni, rangaistavaksi tuli rikoksien valmistelu ja ei-toivottuihin ihmisjoukkoihin kuuluminen, vaikka varsinaista rikosta ei tapahtuisikaan. Ja nyt ollaan jo rikoksen opiskeleminenkin kieltämässä. Aina vain mennään pidemmälle yhä epämääräisemmälle alueelle.

Mitä tekemistä tällä on poliisivaltion kanssa? Se, että mitä epämääräisempi ja tulkinnanvaraisempi rikoksen käsite on, sitä vapaammat kädet poliisilla on pidättää ihmisiä ja tehdä kotietsintöjä. Kun lähes asia kuin asia on rikos, poliisi voi napata mielivaltaisesti kenet tahansa milloin tahansa "on syytä epäillä" -perusteella. Joku vinkkaa kuulleensa jokun sanoneen, että joku oli käynyt kielletyillä nettisivuilla "opiskelemassa" miten tehdään terroriteko. On syntynyt syy epäillä, ja poliisi voi rynnätä karmit paukkuen ihmisen kotiin ja takavarikoida tietokoneen ja kännykän ja kovalevyt ja mitä nyt löytyy. Ja jos mitään todisteita kielletyillä sivuilla käynneistä ei löytyisi niin, entä sitten. Ei ole pakko löytyäkään. Poliisin toimet ovat silti laillisia. Pidätys ja kotietsintä on jo tapahtunut ja ihminen on peloteltu loppuiäkseen varomaan kaikkea mahdollista ja kumartamaan nöyrästi ja syvään poliisiaseman suuntaan.

Finlex - Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja:

Kynnystä esitutkinnan aloittamisesta ei voida lain sanamuoto huomioon ottaen asettaa kovin korkealle. Lain esitöiden (HE 1985/14 s.16) mukaan varmuutta tai suurta todennäköisyyttä rikoksen tekemisestä ei vaadita. Se, onko rikos tehty, selviää yleensä vasta tutkinnassa. Rikosta on syytä epäillä, kun asioita huolellisesti harkitseva ihminen havaintojensa perusteella päätyy tällaiseen tulokseen.

Lain käyttämän käsitteen "syytä epäillä" soveltaminen konkreettiseen tapaukseen jättää tutkinnanjohtajalle jonkin verran harkinnanvaraa. Tämä johtuu paitsi käsitteen avoimuudesta ja tulkinnallisesta väljyydestä, myös siitä, että tapausta koskevaa näyttöä (epäilyn perustaa) ei ole mahdollista arvioida ja määrittää täsmällisesti esimerkiksi matemaattisesti.


https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Supo-Noin-kolmeasataa-ihmist%C3%A4-aihetta-ep%C3%A4ill%C3%A4-terrorismiyhteyksist%C3%A4/795132
Ota huomioon se, ettei poliisilla ole valtuuksia rangaista ketään mistään. Järjestyshän on, että yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla valittu eduskunta säätää lait (ottaen huomioon perustulait). Vasta kun on todistettu jonkun rikkoneen lakia, voidaan henkilö ehkä tuomita. Ennen tuomiota henkilö on vasta syylliseksi epäilty. Tuomion jälkeen voi valittaa moneen oikeusasteeseen kotimaassa ja EU:ssa. Suomalaisen poliisin valta rajoittuu epäilyksen esittämiseen oikeuslaitokselle ja todisteiden hankkimiseen sillä ehdolla että oikeuslaitos niin määrää.

Poissa ROOSTER

  • Konkari
  • Viestejä: 2398
Vs: Politiikka
« Vastaus #78 : ke 25.04.2018, 17:57:06 »
Kun hallituksella on hyvinkin alkukantaiset tavat käytössä, pakottaminen, uhkailu, painostaminen, määräily ja sakottaminen, niin työnantajien Teknologiateollisuus ja työntekijöiden Teollisuusliitto ovat lähteneet tutkimaan, olisko parempaa kehitellä jotain muuta, ennenkuin on myöhäistä.

Työnantajaliitto Teknologiateollisuus ja ammattiliitto Teollisuusliitto kertovat tänään aloittavansa yhteisin hankkeen tavoitteenaan tukea yrityksissä tapahtuvaa tuottavuuskehitystä. Hankkeesta sovittiin osana alan työehtosopimusta.

"Maan nykyinen ilmapiiri ei kehitä keskinäistä luottamusta. Vain yhdessä tekemällä on mahdollista menestyä. Haemme positiivisuuden kierrettä tähän maahan", Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoi päivällä lehdistötilaisuudessa.

Yhteistyötä työnantajapuolen ja ammattiliiton välillä voi pitää historiallisena.

Aikaa on vähän, sillä maailmantalouden nousu kantaa Suomea vain vuoden-pari mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa. Sitten on taas kurinpalautuksen ja kurittamisen aika. Sehän on ihan täysin meidän vikamme että menee pieleen.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Kopek

  • Konkari
  • Viestejä: 4256
Vs: Politiikka
« Vastaus #79 : ke 25.04.2018, 22:59:33 »
Ota huomioon se, ettei poliisilla ole valtuuksia rangaista ketään mistään.

Poliisin kirjoittamat sakot mielletään kansankielellä rangaistukseksi olkoot ne juridiikan käsitteistössä mitä ovatkaan.

Sakkojen kirjoittamisen lisäksi poliisi voi käyttää epävirallisia rangaistuksia kuten kuulusteluihin viemistä ja pidätysselliin lukitsemista. Vaikka nämä asiat määritellään tutkintaan liittyviksi toimenpiteiksi, poliisi käyttää niitä rangaistuksena.

Pari yötä betonin ja rautaovien takana tuntui ainakin minusta rangaistukselta, kun tuollaisen jouduin aikoinaan kokemaan. Jos olisin ollut poliisin poika tai hyvä tuttu, tuskin olisin joutunut putkaan. Enhän saanut koskaan edes syytettä mistään rikoksesta. Kyllä toimenpiteessä oli rangaistuksen ja peloittelun tuntu.

Ennen tuota mainittua tapahtumaa olin kuvitellut lapsellisesti ja niin kuin tällä hetkelläkin suuri osa suomalaisista sinisilmäisesti kuvittelee, että pidätyselliin joutuakseen tarvitsee tehdä jokin melko vakava rikos kuten murtovarkaus tai törkeä pahoinpitely tai jotakin tällaista. Ei sinne mitättömistä pikkuasioista joudu. Eikä ainakaan silloin, jos ei ole tehnyt mitään, josta voitaisiin nostaa rikossyyte.

Kun menin poliisiasemalle sen jälkeen, kun olin löytänyt autoni tuulilasista lapun, jossa kehotettiin menemään sinne, en tiennyt, mistä on kyse. Ihmettelin vain. Oli perjantai-iltapäivä, ja olin aikeissa lähteä ajamaan autolla sadan kilometrin päässä olevaan kotiini. Luulin, että tapaus liittyy jotenkin autolla ajamiseeni, mutta en keksinyt miten. Kävin menessäni postissa maksamassa opiskelukämppäni televisioluvan. Näin lainkuuliainen olin. En juonut, en polttanut, kävin seurakuntanuorissa, elin siveää elämää. En olisi voinut edes kuvitella, että kahden tunnin kuluessa siitä, kun olen kävellyt poliisiaseman ovesta sisälle, istun lukitun putkan betonilaverilla, ja seuraavat kaksi vuorokautta kuluvat vangittuna. Menin poliisiasemalle niin mennään virastoon hoitamaan jokin asia. Kävelin ilmoitustiskille ja esitin asiani naisvirkailijalle. En todellakaan tajunnut tulleeni ilmoittautumaan seuraaviksi öiksi "putkahotelliin". En tiennyt vielä putkassa istuessanikaan tarkasti, mistä on kyse. Sen verran alkukuulusteluissa oli selvinnyt, että tiesin aiheen, mistä puhutaan, mutta eräitä pidätykseeni liittyviä keskeisiä asioita en tiennyt lainkaan. Näistä keskeisistä asioista oli kerrottu jo aamun lehdessä, mutta en ollut lukenut sitä.

Jos jokin yksittäinen kokemus tai syy pitää nimetä sille, miksi koen antipatiaa lakeja ja lainvalvojia ja koko koneistoa kohtaan, niin oletettavasti se on edellä mainittu. Pidätys oli totaalinen yllätys ja täydellinen shokki, ja sen johdosta turvallisuudentunteeni järkkyi niin pahasti, ettei se koskaan ole palannut ennalleen eikä tule palaamaan. Silmälaput tipahtivat similtä kerralla. Suurella osalla ihmisistä nuo silmälaput kuitenkin vielä ovat paikallaan, ja he elävät kuvitelmissaan, että kaikki on hyvin.

Niin elivät juutalaisetkin holokaustin kynnyksellä, kunnes oveen koputettiin.

Seuraavassa jutussa kerrotaan, miten omaa kansaansa vastaan sodassa oleva poliisi tekee hirveyksiä.

http://truepublica.org.uk/united-states/run-american-police-state-coming-get/
« Viimeksi muokattu: ke 25.04.2018, 23:10:56 kirjoittanut Kopek »