Kirjoittaja Aihe: Viikonlopun saarna  (Luettu 3979 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laika

• Konkari
Viikonlopun saarna
« : la 11.04.2015, 10:14:50 »
Onko minun Herrani armollinen vai säälimätön Herra? Voi kun pystyisin sanomaan. Kirottuja ovat monet veljistäni ja siskoistani, ja säälimätön on Herransa heille. Mitä pahaa he ovat tehneet? Ovatko heidän esi-isänsä tehneet jotain pahaa? Herra, Herra, turhaan sinun nimeäsi ulvomme. Laskemme päämme nöyryytettyinä. Vanhat ainoastaan tietävät, että elämä on sarja nöyryytyksiä. Nuorten ilo on tietämättömyyden iloa.

Ajoittain sorrumme ajattelemaan, että kärsimys olisi jotenkin vanhanaikaista, ajastaan jälkeen jäänyttä. Sellainen on ajan henki. Vaan minä tiedän, että moinen ajatus on vain tarkoitettu keventämään omaatuntoamme. Olkoon siunattu vartalosi, koska muuta sinulla ei ole. Otettakoon se sinulta, eikä sinulle jää mitään, mitä voisit edes menettää. Kasvit puhkeavat kukkaansa sinun nousevien askeltesi alta. Mene siis, vaan älä unohda mistä olet tullut. Jälkeesi jäävät sinut lähettivät.

Aamen.
« Viimeksi muokattu: la 11.04.2015, 10:18:34 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Chama

• Vieras
Vs: Viikonlopun saarna
« Vastaus #1 : la 11.04.2015, 12:51:41 »
Ajoittain sorrumme ajattelemaan, että kärsimys olisi jotenkin vanhanaikaista, ajastaan jälkeen jäänyttä. Sellainen on ajan henki...

Pyrkimys kepeyteen on yksilön näkökulmasta järkevää. Oletan, että kuolinvuoteellaan juuri kukaan ei kadu sitä, että on surrut, murehtinut, voivotellut määrällisesti liian vähän tai liian tehottomasti. Vasta sitten, kun siirrytään yksilön näkökulmasta yhteisön näkökulmaan, kärsimys, ja nimenomaan sen lieventäminen, kannattaa ottaa vakavasti. Minä olen täällä toisia ihmisiä varten; minun tehtäväni ei ole tuomita, vaan joka hetki tietoisesti pyrkiä olemaan mahdollisimman lempeä ja ymmärtäväinen.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #2 : ma 13.04.2015, 08:49:44 »

....Kirottuja ovat monet veljistäni ja siskoistani, ja säälimätön on Herransa heille. Mitä pahaa he ovat tehneet? Ovatko heidän esi-isänsä tehneet jotain pahaa? Herra, Herra, turhaan sinun nimeäsi ulvomme. Laskemme päämme nöyryytettyinä. Vanhat ainoastaan tietävät, että elämä on sarja nöyryytyksiä. Nuorten ilo on tietämättömyyden iloa.

Hämäläisukko oli ollut viikonloppuna kirkossa ja koska vaimonsa oli ollut kotona kipeänä, niin hän oli utelias tietämän mitä pappi oli nyt saarnannut.

- Vääryydestä, vastasi ukko.
- Mitä hän saarnasi siitä, tiukkasi eukko.
- Vastusti.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #3 : to 16.04.2015, 08:39:08 »
Onko minun Herrani armollinen vai säälimätön Herra? Voi kun pystyisin sanomaan. Kirottuja ovat monet veljistäni ja siskoistani, ja säälimätön on Herransa heille. Mitä pahaa he ovat tehneet? Ovatko heidän esi-isänsä tehneet jotain pahaa? Herra, Herra, turhaan sinun nimeäsi ulvomme. Laskemme päämme nöyryytettyinä. Vanhat ainoastaan tietävät, että elämä on sarja nöyryytyksiä. Nuorten ilo on tietämättömyyden iloa.

Ajoittain sorrumme ajattelemaan, että kärsimys olisi jotenkin vanhanaikaista, ajastaan jälkeen jäänyttä. Sellainen on ajan henki. Vaan minä tiedän, että moinen ajatus on vain tarkoitettu keventämään omaatuntoamme. Olkoon siunattu vartalosi, koska muuta sinulla ei ole. Otettakoon se sinulta, eikä sinulle jää mitään, mitä voisit edes menettää. Kasvit puhkeavat kukkaansa sinun nousevien askeltesi alta. Mene siis, vaan älä unohda mistä olet tullut. Jälkeesi jäävät sinut lähettivät.

Aamen.

Saarnaan on pujahtanut virheitä!

Ilmaisut ...

"Herra, Herra, turhaan sinun nimeäsi ulvomme. Laskemme päämme nöyryytettyinä."

... ja ...

"Vanhat ainoastaan tietävät, että elämä on sarja nöyryytyksiä. Nuorten ilo on tietämättömyyden iloa."

... sisältävät kumpikin kaksi lausetta jotka voi tulkita suunnilleen samasta asiasta mutta kuitenkin ilman kiistatonta ristiriitaa puhuviksi.

mks

Muok: Ensimmäisen ilmaisun voisi helposti korjata käyttämällä lauseenvastiketta: "Herra, Herra, turhaan sinun nimeäsi ulvomme laskiessamme päämme nöyryytettyinä."
« Viimeksi muokattu: to 16.04.2015, 08:41:17 kirjoittanut mks »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #4 : pe 17.04.2015, 23:04:43 »
Tämä siis oli taas uuden ketjun arvoinen aihe? Miksei sopinut jonkun vanhan aiheen perään?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #5 : la 18.04.2015, 11:06:34 »
Sisaret ja veljet,

Kiitos kun olette kokoontuneet niin runsaslukuisia sanaa kuulemaan. Nöyrästi otan vastaan epäilysten äänet, sillä sokea sokeaa maan kamaralla johdattaa. Olen täällä vain palvellakseni, tai turhaan.

Tänään lausun pari sanaa jumaluudesta. Monia askarruttaa, mitä Jeesus tarkoitti, kun sanoi: 'Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu, että te olette jumalia (Joh. 10:34-36)?' Totisesti, eikö ihmisen poika ole jumala muiden joukossa? Kun siis tuomitsette toisenne on tuomionne jumalalta toiselle. Väkevä on tuomionne ja teidän on tuomitseva sukupolvia.

Liha on ihmisen suvulle halpaa, vaan älkäämme antako epätoivon kalvaa mieliämme. Jokainen aamu on kuin uudestisyntymä, kuin jumalten armahdusta pyytääkseen: ehkä tänään? Mistäpä me tietäisimme! Jos meidän sukumme olikin kirottu, niin odotamme yhä jumaliltamme ihmisen pojan vastausta. Joku sanoi, että odotamme turhaan, koska me emme heidän tapaansa osaa puhua jumalten kieliä, mutta me odotammekin heidän ymmärrystään meitä kohtaan. Tyhmät suut! Kun joku puhuisi puolestamme.

Rukoilkaamme, että ymmärrys versoo siemenen tavoin, ja että elämämme olisi tuskista vapaa. Sillä me olemme vähäväkisiä, ja edes kyyneleitä emme toisiamme ahdistuksessa purressamme pysty heille todisteina esittämään kärsimyksistämme. Rukoilkaamme, että jumalat näkisivät sellaista, jota he eivät tänään vielä näe. Aamen.
« Viimeksi muokattu: la 18.04.2015, 11:24:21 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #6 : to 23.04.2015, 01:01:23 »

Kaunis saarna kätkettäväksi sydämiimme

Joh. 10
Lainaus
31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sen tähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Eikö tässä ole avainteksti, missä kristinusko tekee pesäeroa juutalaiseen Jumala-käsitykseen. Vaiko ei? Onhan tuo aika radikaalisti sanottu että jumalia ovat ne, jotka ovat saaneet jumalallisen sanan, niin miksipä Jumalan sanaa saarnaava Jeesus ei olisi Jumalan poika. Aika rajoittunutta kyllä puhua sen jälkeen vain kolmiyhteisestä Jumalasta.

Toinen kiintoisa seikka tuossa on, että Nasaretin Jeesus kiistää syytteen jumalanpilkasta siitä että on nimittänyt itseään jumalan pojaksi. Puolustelua ei kuitenkaan hyväksytty vaan langetettiin kuolemantuomio, että Korkein Oikeus pääsee tapausta nopeutetulla aikataululla käsittelemään.

Hän on täällä tänään

• Konkari
« Vastaus #7 : to 23.04.2015, 11:53:06 »

Kaunis saarna kätkettäväksi sydämiimme

Joh. 10
Lainaus
Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".

Eikö tässä ole avainteksti, missä kristinusko tekee pesäeroa juutalaiseen Jumala-käsitykseen. Vaiko ei? Onhan tuo aika radikaalisti sanottu että jumalia ovat ne, jotka ovat saaneet jumalallisen sanan, niin miksipä Jumalan sanaa saarnaava Jeesus ei olisi Jumalan poika. Aika rajoittunutta kyllä puhua sen jälkeen vain kolmiyhteisestä Jumalasta.

Ja pari lukua aikaisemmin:

Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut. Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää."

Jumalamme ei päättänyt tulostaan itse - hänet vain lähetettiin! Ja puheitaan uskomattomat juutalaiset ovat lähtöisin Saatanasta.

Vahvaa saarnaa, jota nykyisin harvemmin kuulee....

VA.

Antares

• Vieras
« Vastaus #8 : to 23.04.2015, 12:24:33 »
Te kun sen raamatun ulkoa edestakaisin osaatte, voitte varmasti myös sanoa mistä kohtaa juutalaisten lakia tuo Jeesuksen sitaatti on, siis lause  'Minä sanoin: te olette jumalia'

Se konteksti varmaan paljastaa jotakin siitä miksi juutalaiset eivät ole kristittyjä...

• Konkari
« Vastaus #9 : to 23.04.2015, 12:43:25 »
Te kun sen raamatun ulkoa edestakaisin osaatte, voitte varmasti myös sanoa mistä kohtaa juutalaisten lakia tuo Jeesuksen sitaatti on, siis lause  'Minä sanoin: te olette jumalia'

Se konteksti varmaan paljastaa jotakin siitä miksi juutalaiset eivät ole kristittyjä...

Se paikkahan on sanottu jo Jaskan viestissä eli Johanneksen evankeliumi luku 10 jae 34.

Ko. 10 luku alkaa vertauksella hyvästä paimenesta....
"Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo."

PS.
Rakkaat seurakuntalaiset: Mitäs eroa on hyvällä ja pahalla paimenella?

VA.

Antares

• Vieras
« Vastaus #10 : to 23.04.2015, 12:58:08 »
Hei kuule... mistä lähtien Uusi Testamentti on ollut juutalaisten lakikirja? Eihän sitä ollut vielä Jeesuksen aikaan edes kirjoitettu, ja vaikka sittemmin kirjoitettukin on, ei taida kuulua Tooraan...

• Konkari
« Vastaus #11 : to 23.04.2015, 14:10:19 »
Hei kuule... mistä lähtien Uusi Testamentti on ollut juutalaisten lakikirja? Eihän sitä ollut vielä Jeesuksen aikaan edes kirjoitettu, ja vaikka sittemmin kirjoitettukin on, ei taida kuulua Tooraan...

Minä osaan ulkoa ainoastaan Raamatun ja Koraanin, mutta uskoisin Valtiojumalamme tuntevan toisen persoonansa sanelemat valitun kansan lakipykälät. Eli vaikea uskoa, että Jumalamme olisi noin erehtynyt lausunnossan, koska hän sanoi myös, että "älkää te kurjat luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

Vanha osa-aikainen amatöörijumaluusoppinut,
VA.

Antares

• Vieras
« Vastaus #12 : to 23.04.2015, 16:09:41 »
Niin, Toorasta merkittävä/(vin?) oa on Vanhaa Testamenttia joten voinko nyt olla varma siitä ettei tuota Jeesuksen väittämää sieltä löydy?

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #13 : to 23.04.2015, 16:23:19 »
Psalmit 82 6-7

Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia,
te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!
Hän on täällä tänään

Antares

• Vieras
« Vastaus #14 : to 23.04.2015, 19:52:58 »
Psalmit 82 6-7

Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia,
te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!

Nähdäkseni tuo säepari pitää ihmiset vielä ihmisen kokoisina, varoittaa siitä väistämättömästä miten ihmiselle käy ja hybriksestä mikä voi tuosta jumalan erityissuosiosta ihmisen päähän nousta. Eikö Jeesus juuri kärsinyt tuosta hybriksestä vaikka noista säkeistä on luettavissa hänenkin kohtalonsa...

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #15 : la 09.05.2015, 12:41:50 »
Rakkaat sisareni ja veljeni lihassa,

Jumalten lakeja on monia, ja he kumoavat ja säätävät kuten tahtovat. Älkäämme antako lakihenkisyyden sulkea sydämiämme. Silloin kun ensimmäinen laki tehtiin, solmittiin ensimmäinen liitto. Sitä liittoa ei tarkoitettu meille, emmekä tunne tai ymmärrä olosuhteita, joissa se tehtiin. Antaa kuolleiden huolehtia kuolleista.
 Kirkot vie laho ja lain tarkoitus jää unholaan. Elämä olkoon minun kirkkoni ja ymmärrys minun lakini. Mihin muuhun kirkkoon mahtuisivat jumalten kaikki lapset? Minne muualle, elleivät taivaankaaren alle? Mikä muu laki voisi heiltä mitään vaatia? Ei pidä arvostella niitä jotka tietävät vain vähän, sillä he tietävät jotain sellaista, jota sinä et tiedä. On niin helppo ylpistyä siinä minkä kyllä tiedämme, mutta meidän tulisi nähdä se, mitä emme näe, ja muistaa ne, joita emme muista. Hyvä paimen oli laumansa palvelija, ei mestari. Nöyränä ja joka hetki valmiina astumaan paikaltaan alas hän johdatti tyhmyyden ja pahuuden laaksossa armoilleen jättäytyneitä. Niin myös meidän täytyy olla palvelijoita niille, jotka tietävät vain vähän. Jos toinen silmäsi on sokea, johdata niitä, joilta näkö on viety molemmista.
 Nyt jos kysytään, miksi sinä kiroat laaksoamme tyhmyydestä ja pahuudesta, ja eikö se yhtäkaikki ole jumalan valtakuntaa, vastaan seuraavasti: niin kuin pellon hiirille ovat saavuttamattomissa rikkaiden kuninkaiden nautinnot, ovat meille kaukana viisauden portit, emmekä ole ensimmäisiä -ylpeä sydämemme haluaisi sanoa niin- vaan ennenkin tulleet uskoivat jo ymmärtävänsä ainakin sen mitä eivät ymmärrä, ja tietävänsä sen että eivät tiedä. Varokaamme lakihenkeä! Laki jota ennen tulleet noudattivat ei ole meidän lakimme, ja laki jota huomenna jälkeemme tulevat noudattavat ei ole eilispäivän laki.

Aamen.
« Viimeksi muokattu: la 09.05.2015, 12:57:04 kirjoittanut Laika »

Poissa Näkki

• Tulokas
« Vastaus #16 : la 09.05.2015, 14:05:49 »
Olkoon ymmärrys osoitus järjestäni.

Bbmen.

Poissa mks

• Konkari
« Vastaus #17 : la 09.05.2015, 14:11:40 »

Bbmen.

Kristillisen perinteen mukaan järki nähdään pikemminkin esteenä ymmärrykselle.

Taha Islam on täällä osoitellut, että islmissa on sama perinne. Luulen kuitekin, että hän todistaa tuon jäännöksettömästi vain tislamin osalta.

Ccmen.

mks

Poissa Näkki

• Tulokas
« Vastaus #18 : la 09.05.2015, 14:36:50 »

Bbmen.

Kristillisen perinteen mukaan järki nähdään pikemminkin esteenä ymmärrykselle.

Taha Islam on täällä osoitellut, että islmissa on sama perinne. Luulen kuitekin, että hän todistaa tuon jäännöksettömästi vain tislamin osalta.

Ccmen.

mks

Enpä ole eri mieltä.

Ddmen.

• Konkari
« Vastaus #19 : to 25.10.2018, 13:55:07 »

"Äläkä saata minua kiusaukseen - löydän niitä ihan tarpeeksi itsekkin!"

VA.