Kirjoittaja Aihe: Tietokone- ja nettinurkka  (Luettu 67563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Vs: Tietokone- ja nettinurkka
« Vastaus #840 : pe 21.09.2018, 00:53:34 »
Kerhomme käyttää tätä, joka tarjoaa myös ilmaisena:
https://www.arkku.net/
Koska en ole ollut pitkään aikaan ylläpitäjänä, en edes tiedä miten se pyörii, voiko itse ladata valmiit sivustot tms.
Maksullisena se on alkaen 20€/vuosi 100Mt tai 35€/vuosi 500 Mt sivutilalla.
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #841 : pe 21.09.2018, 01:42:32 »
Itsekin olen utelias ilmaisista kotisivupalveluista, joihin voisi siirtää valmiin sivuston tiedostot sellaisinaan.

Jos sivusto on staattinen, eli ei tarvitse palvelimen päässä mitään dynaamista toiminnallisuutta (php, tietokanta tms), kannattaa ehkä harkita näitä lähdekoodipalveluita (github, gitlab, bitbucket jne). Materiaalin siirtäminen ja päivittäminen vaatii hieman opiskelua verrattuna johonkin simppeliin ftp-siirtoon, mutta samaan "rahaan" saa sitten kunnon versionhallinnan. Ja tulee opittua erittäin tarpeellinen taito muutenkin.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #842 : pe 21.09.2018, 13:05:25 »

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #843 : ke 26.09.2018, 13:31:38 »
Mitähän se Linus nyt oikeasti touhuaa?

Torvaldsin luovuttua vallasta nousi kapina: tappokytkin-väittely repii Linux-ytimen kehittäjäyhteisön rivejä

Luulenpa, että Linus on poissa tasan niin kauan, että kehittäjärinki ajautuu ratkaisemattomaan kunnes Linus saapuu valkealla ratsullaan katkomaan lohikäärmeen ylimääräisiä kauloja ja palauttaa kaiken taas oortningiin.

Siinä on äijä.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #844 : ke 26.09.2018, 14:38:53 »
Kolme vaihtoehtoa CCleanerille.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/57d27b78-aeb4-4603-b8e0-d44b0ef71033

Minun optinen Logitech hiiri toimi yhä huonommin ja huonommin. Totesin, että nyt lienee ainakin syvällisen puhdistuksen tarpeessa..... Purin (en purrut) hiiren ja puhdistin moskat, jota olikin aika paljon. Kootessani hiiren uudelleen totesin, että sinne hiiren sisään oli laitettu tehtaalla pari turhaa osaa...., joille en keksinyt käyttöä eli paikkaa.

NK.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #845 : ke 26.09.2018, 22:11:25 »
Omppupuhelimissa on nykyään mitta-appi, jolla voi mitata vaikkapa - noh kaikenlaista  ;D
IPhoneen ilmestyi mittanauhasovellus – miehiltä ei kauaa kestänyt kohteen löytäminen

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #846 : ke 26.09.2018, 23:23:54 »
Kolme vaihtoehtoa CCleanerille.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/57d27b78-aeb4-4603-b8e0-d44b0ef71033
Onko noista kokemuksia? Itse luultavasti tarvitsisin jotain ohjelmaa, koska tietokoneessa on turhaa roskaa. Nykyiset eivät osaa kaikkea poistaa, = en osaa itse kaikkea poistaa, kun ei tiedä, mikä on tarpeellista!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #847 : ma 01.10.2018, 19:22:58 »
Kaikki tuntuvat tietävän jotakin, mitä minä en tiedä enkä keksi. Miten kuvat on ladattu ja liitetty näille sivuille. Ja miten niitä hallinnoidaan, esimerkiksi poistetaan.

(myöhemmin)

Jonkinlaiset ohjeet löytyivät Youtubesta, joten ei tarvitse kommentoida. Olin kokeillut jo tuota, mutta koska kuva ei näy viestin esikatselussa, luulin, ettei sen lähettäminen yleensäkään onnistu.

https://youtu.be/eGTrPwvaV4g
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 10:02:39 kirjoittanut Kopek »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #848 : ke 03.10.2018, 23:30:27 »
En jaksanut katsoa tuota Kopekin linkkaamaa videota, mutta jos nyt joku jatkumolainen kaipaa kuvien liittämisohjetta, niin tässä sellainen.

Klikkaa kuvan päällä hiiren oikealla painikkeella ja valitse avautuvasta ikkunasta "kopioi".

Klikkaa kirjoituskentässä hiiren oikealla painikkeella ja valitse avautuvasta ikkunasta "liitä".

Maalaa liittämäsi kuvan osoite.

Valitse kirjoittamisen työkaluista vasemmalla näkyvä "lisää kuva"-symboli (lihavointityökalun alapuolella). Juuri liittämäsi kuvan osoitteen eteen ja jälkeen tulee [img] -merkit. Nyt kuva näkyy esikatselussa - ja foorumilla, jos hyväksyt viestisi "lähetä"-painikkeella.

Jos kuva on epämukavan suuri, niin pienennä sitä lisäämällä osoitteen alkuun [img] -merkkiin kuvan koko, esim. width=400. Tällöin siis kuvan osoiterivin aloittaa merkintä [img width=400]. Voit säätää kuvan kokoa muuttamalla tuota numeroa. Jotkut kuvat eivät anna muuttaa kuvan kokoa.

Kuvan voi poistaa viestin muokkaus-tilassa normaalisti deletoimalla.

Minulla on koneeni työpöydällä muistilapussa aina [img width=400], jotta voin sen helposti kopioida viestiin tarvittaessa.

Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Juuli

• Konkari
  • Hukkaskukka
« Vastaus #849 : pe 05.10.2018, 10:50:30 »
Jaa,,,on vähän eri systeemit minulla. Otan noita kuvia etupäässä ilmaisilta, vapailta kuvasivustolta. Siirrän kuvan klikkaamallla -tallenna kuva- oman tiedostooni. Minulla on käytössä Foto scape "piirustusohjelma" jolla pystyn niitä muokkailemaan. Sieltä tulee kokokin. Siltä kopiolaitoksen kautta sivulle tänne. Tällä scapella pienenee tai  suurenee kaikki kuvat.
Ne imgit menee minulla näin  jotta hakasulut  [img... ja taimmaiseen velä imgin eteen / kenoviiva.  Imgit pitää olla kuvanosoitteessa ihan kiinni  kuvan nimeen. Ei yhtään rakosta siiihen, jos jää rakoa niin kuva ei näy muuta kuin kirjoitusmuodossa. Pitää poistaa se Anemonen antama high...ennenkuin laittaa sivulle.
Olen ollut uskossa joka väittää ettei  voi ilman kopiolaitosta siirtää sivuille. Minulla se on Uppaa.
En ota googlen hausta kuvia missä lukee copy wri...eli tekijänoikeudet saattaa rajoittaa kuvan käyttöä. Voi tulla sanomista. Olen siihenkin syyllistynyt kun en ymmärtänyt kuvan tekijänoikeuksia. On satoja näitä ilmaisia, vapaita kuvaluetteloita, miljoonia kuveja.
Tässä muutamia. Kai ne toimii vieläkin. Käytän tuota picgifts.com eniten.

http://www.glitter-graphics.com/gallery.php?categoryID=65
http://www.imagehousing.com/
http://www.animated-gifs.eu/phone-240x320-farm/thumb-01.htm
http://www.picgifs.com/graphics/
http://krasota-gif.com/3D.htm
-tähän saa eng. käännöksen lippua klikkaamalla. Venäläinen.
http://editingmyspace.com/
http://gloubiweb.free.fr/cliparts.htm
http://www.123gifs.eu/

Kuva poistuu klikkaamalla kakkosella -delete-.
.
« Viimeksi muokattu: pe 05.10.2018, 11:16:30 kirjoittanut Juuli »
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #850 : pe 05.10.2018, 18:26:22 »
Kun kuvan lataa jonnekin nettipalveluun, osoitteeksi saa nimen, joka ei pääty .jpg -tunnukseen. Tällöin foorumin "Lisää kuva" -toiminto ei tunnista kuvaa, eikä se tule esille sivulla. Kun palvelussa kuvan avaa uudelleen, voi saada näkyviin .jpg -tunnuksen, mutta jotkut palvelut tuntuvat väkisin ohjaavan sivulle, jossa ei tunnusta näy. Huomasin tämän juuri.

Varsinainen asia se, että kokeilin pitkästä aikaa vanhaa tietokonetta, joka on peräisin 1990-luvun alkupuolelta. Se on erään toimiston jäämistöä ja päätyi talouteemme vuonna 2003, jolloin se oli jo arvotonta antiikkia. Otin sen, koska olen romunkerääjä, ja kiinnosti kokeilla, tekeekö koneella mitään. Siinä oli pelkästään DOS ja joitakin siihen liittyviä ohjelmia. Tämä ei sinänsä ollut mikään ongelma, koska oli tietokoneasioissa (taloudellisista syistä) jälkijunassa ja käytin DOS järjestelmää ainoana järjestelmänä kesäkuuhun 1997 asti, jolloin ostin ensimmäisen Windows -koneen, joka sekin jo ostettaessa ajastaan jäljessä. Mukan tullut käyttöjärjestelmä oli vanha "työryhmä" Windows 3.11.

Käytin 3.11 Windowsia vuoden verran, kunnes tietokoneen kovalevy särkyi kesäkuussa 1998. Seurasi väliaikainen paluu DOSiin, kunnes vuoden lopulla ostin uuden kovalevyn ja asensin siihen Wilndows 95:n. Ja tämän asennuksen jälkeen (en selosta kaikkia mutkia, mitä oli matkassa, ja niitä oli paljon) hankin ensimmäisen internet -liittymäni vuoden 1998 lopussa. Ensimmäiset haparoivat yhteydet nettiin tapahtuivat vuoden viimeisinä päivinä, mutta vasta vuoden 1999 helmikuussa kone alkoi olla siinä pisteessä, että sillä jotakin teki. Kaikki oli uutta ja outoa. Alussa oli vain 16 väriä eikä lainkaan ääntä. Ajurit - mitä ne ovat, hoo - puuttuivat ja niin edelleen. Kaikenlaista piti ladata ja "unzipata" ja asentaa. Välillä kone oli niin jumissa, että koko Windows piti asentaa uudestaan. Siinä yksi kuukausi kuluikin konetta viritellen.

Mutta palataan tuohon Windows 3.11 ohjelmaan, jota ehdin siis käyttää vain vuoden. Tutustuin siihen ensimmäisen kerran vähän paremmin työllisyyskurssilla keväällä 1997. Tuolloin taisivat tapahtua myös ensimmäiset yhteyteni Internettiin. Yksi ensimmäisistä sivuista, missä kävin, oli QE2 matkustajalaivan kotisivu.

Kaikkien aikojen ensimmäisen yritykseni päästä nettiin tein Richardinkadun kirjastossa keväällä 1996. Yritys kaatui siihen, että en osannut käyttää hiirtä. En tiennyt "kaksoisnapsautuksesta". Napsauttelin hiirellä kuvakkeita, eikä mitään oleellista tapahtunut. Internetin ihmeellinen maailma ei avautunut. Luin käyttöohjevihkoa, mutta siinä ei selostettu aivan niin perusasiaa kuin mistä homma kiikasti. Enkä kehdannut kysyä henkilökunnalta. Harmittaa nyt jälkeen päin, että minulta jäi näkemättä, millainen oli internet vuonna 1996.

Päiväkirja 2.4.1996:

Käväisin kirjastossa. Katselin, miten pääsisin kokeilemaan Internet-tietokonetta. Niitä on siellä kaksi kappaletta. Rohkeuteni ei vielä riittänyt varauksista kysymiseen.

Päiväkirja 4.4.1996:

Kokeilin kirjastossa myös tietokonetta, josta piti olla Internet-yhteys. Koneeseen sattui olemaan vapaa varausaika klo. 10-11. Minua nolotti säheltää koneen kimpussa, koska en tiennyt systeemeistä mitään. Toivoin, että kukaan ei katsoisi. Eikä se Internet-yhteyskään tietenkään onnistunut, sillä enhän osaa käyttää edes Windows-käyttöjärjestelmää. Heiluin sen hiiren kanssa painellen eri symboleja, mutta vaikka mitä tein, kone ei mennyt tilaan, jossa näppäimistöllä olisi voinut kirjoittaa jotain. Internet-yritykseni oli samaa kuin jos olisin istunut Formula 1 autossa väännellen rattia ja painellen nappeja ja polkimia - mutta auto ei olisi ollut käynnissä! Edes pöydällä olleiden mukamas perustason ohjevihkojen selaaminen ei auttanut, sillä niissäkään ei kerrottu, miten yhteys aloitetaan. Niissä puhuttiin vain, että voit liikkua internetissä ja tehdä sitä ja tätä, tai korkeintaan kerrottiin, että kirjoita sitä tai tätä. Mutta mites kirjoitat, kun mitään tekstiä ei tule näkyviin... tai ehkä se ei tulekaan näkyviin, eli olisi vain pitänyt kirjoittaa. Oli miten oli.

Todennäköisesti koko jutussa on ollut joku täysin yksinkertainen toimenpide, joka olisi pitänyt tehdä, muta en vaan keksinyt mikä se olisi. Tavallisesti kun aikansa kokeilee, löytää vahingossa ratkaisun. Nyt en kuitenkaan päässyt eteenpäin. Lopulta luikin vaivihkaa koneen äärestä ennen kuin varaamani aika oli edes käytetty.

Palaan vielä lopuksi vanhaan (Intel 80386) tietokoneeseen. Kun sain koneen, asensin siihen lisää muistia sekä työryhmä Windowsin, joka oli jostakin kulkeutunut minulle. Kovalevytilaa oli vähän, mutta sain kuitenkin vanhan Wordin toimimaan. Jos kuva näkyy niin, tuossa on kokeilukirjoitus helmikuun alusta vuonna 2003. Kommentoin uutista avaruussukkulan tuhoutumisesta ja arvaan oikein, mikä oli tuhoutumisen syy. Arvaan sen niin yllättävän hyvin, että joku voisi luulla, että olen kirjoittanut tekstin myöhemmin. Kyllä se on kuitenkin aito. 

Sain koneessa toimimaan myös WordPerfect -ohjelman. Oikoluku piti jättää pois, koska tietokoneen levytila ei riittänyt. Vai pitikö, en muista varmasti. Joka tapauksessa kovalevy täyttyi näistä ohjelmista. Jopa perusohjelmia kuten "Paint" piti poistaa, jotta kone toimisi.

Vanhus näyttää vielä toimivan. Eihän sillä mitään tee, mutta vanhan tietokoneen kokeileminen on vähän kuin vanhan auton kokeilemista. Siinä on jotakin erilaista. Varsinaisia nostalgiafiiliksiä tuohon ei juurikaan liity, koska Windows 3.11:n käyttö jäi kohdallani aika vähäiseksi ja myöhäiseksi. Muut olivat jo siirtymässä 95:n tai jopa 98:n käyttäjiksi, kun minä vielä elin 3.11 maailmassa.

Periaatteessa tuollaisellakin koneella kirjoittelisi. Olisi oikeastaan jännä yrittää päästä sillä nettiin. Verkon rakentelemisessa olisi iso homma. Koneessa on verkkokortti, joten fyysisesti nettiyhteys ehkä onnistuisi, mutta ohjelmat ja säädöt ja mitä kaikkea tuollaisessa tarvitaan, ovat vaikeita nykyajan "johto seinään ja nettiin" -koneisiin verrattuna.
« Viimeksi muokattu: pe 05.10.2018, 19:25:01 kirjoittanut Kopek »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #851 : la 06.10.2018, 12:36:54 »
Kun kuvan lataa jonnekin nettipalveluun, osoitteeksi saa nimen, joka ei pääty .jpg -tunnukseen. Tällöin foorumin "Lisää kuva" -toiminto ei tunnista kuvaa, eikä se tule esille sivulla. Kun palvelussa kuvan avaa uudelleen, voi saada näkyviin .jpg -tunnuksen, mutta jotkut palvelut tuntuvat väkisin ohjaavan sivulle, jossa ei tunnusta näy. Huomasin tämän juuri.
Aivan. SMF sallii .jpg ym. kuvaformaattien liittämisen viestiin muualta netistä. Paitsi että palveluissa kuva voi olla muulla tavoin kuin kuvatiedostona, niin on myös mahdollista, että palvelu ei halua kustantaa liikennettä kuvien näyttämiseen vaikkapa Jatkumolla. On mahdollista sekin, että kuva näkyy itsellesi Jatkumolle lähettämässäsi viestissä, koska olet käynyt varsinaisella sivulla ja sen seurauksena kuva näkyy itsellesi selaimen muistista, mutta toiset eivät kuvaa välttämättä näe.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #852 : la 06.10.2018, 13:28:51 »
kuvanjaossa tätä olen toki käyttänyt:

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #853 : la 13.10.2018, 09:35:40 »
Päätin pitkästä aikaa ottaa Win8.1-pöytäkoneeseeni tehdasasetusten palautukset. Tein sen dvd-levyltä jonka olen polttanut laillisesta ja virallisesta lähteestä eli Mikkisoftalta. Omalla koneellani ollut versio kun ei antanut itseään enää korjata, joten annoin sen sitten hävitä kaikkine härpäkkeineen (kaikenlaisia triaaliversioita ohjelmista mukana, ja aina niitä sai ropsia pois asennuksen jälkeen - tämän netistä ladatun Windowsin asennus käy huomattavasti nopeammin).

Saatuani Windowsin koneelle asensin sitten virussuoja Kasperskyn. Laitoin sen käymään koneen läpi, ja kuinka ollakaan se löysi erään ohjelman jota koneella ei enää pitänyt edes oleman, josta se kertoi että laillinen, mutta tietoturvariski. Valitsin että poistaa ohjelman. Ei ole muuten eka kerta kun Windowsin asennuksen jälkeen, taikka tehdasasetusten palauttamisen jälkeen (jommoiseksi asiaa nykyään pitäät tituleeraaman, koska mitään formatointia kaiketi ei enää ole olemassakaan) löytyy jotain minkä olisi pitänyt hävitä prosessissa. Aina se jaksaa kummeksuttaa.

Kävi sitten niin että nettiyhteys alkoi katkeilla. Vaikutti vähän siltä että Kaspersky kävi sen sulkemassa. Minä en jaksanut alkaa opettelemaan että millä senkin asian saa kuntoon, ja kun oli ollut poistetuksi tarkoitettu ohjelma vielä asennuksen jälkeenkin koneella, otin ja asensin Windowsin vielä kerran uudelleen. Hui ja hai.

Nyt sitten mietin että onkohan se nyt ihan mahdottoman tarpeellista edes mitään virussuojaa asentaa, vai riittäisikö tämä Windowsissa itsessään oleva, Defenderkö se oli nimeltään? Olen käyttänyt AVG:ta ja aina sen kanssa tulee joku ongelma ennemmin tai myöhemmin. Myös Antiviria on tullut käyteltyä. Avastiakin kai. En minä enää muista mikä missäkin mätti, mutta täydellistä ilmaista virussuojaa ei ole löytynyt. Onko näiden kanssa edes pakko puljatakaan? Tuntuu että hidastavat konetta aivan sikana.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM