Kirjoittaja Aihe: Tietokone- ja nettinurkka  (Luettu 48259 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
Vs: Tietokone- ja nettinurkka
« Vastaus #760 : ma 19.03.2018, 13:26:39 »

Itse olen kiroillut verkkopankkien kanssa kun maksun suorittaminen ei onnistu jos lomakkeella esiintyy tavallisia erikoismerkkejä eikä verkkopankki edes osaa neuvoa mitä pitää muuttaa.

Terveyttä koskevien tietojen katoaminen näppäimistöltäkin löytyviä merkkejä käytettäessä on tietenkin aivan anteeksiantamatonta. Ala-arvoisesti testattu. Ihmisiä voi kuolla terveystietojen puutteen vioksi.

On kyllä ajan henki, että kyhätään järjestelmiä kasaan ja jälkikäteen katstaan mitä ilmenneitä vikoja saadaan joskus korjatuksi.
Taitaa verkkopankinkin kohdalla olla kyse Tieto OyJ:n sovelluksesta... Rahastaa kyllä osaavat, mutta tuottavat sutta ja sekundaa. En käsitä, miten se firma voi edelleen voittaa kilpailutukset, vaikka softallaan on niin huono maine, eivätkä yksinkertaisetkaan asiat pysy sovitussa aikataulussa.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #761 : ma 19.03.2018, 15:03:12 »
Osta uusi suomenkielinen akku.

Suomenkielinen akkukauppa https://www.akkukauppa.com/ Muitakin on. Kannattaa vertailla hintoja, sillä niissä on todella suuria eroja. Joskus uuden akun hankinta kannattaa toisinaan ei.

Onhan tietokoneella olevista kuvista ja muista tiedoista varmuuskopiot ulkoisella kovalevyllä JA pilvessä? Siis useammassa toisistaan riippumattomassa paikassa!

Sain vähän käytetyn akun kyseisestä Saimaanharjun Pc:stä 50euron hintaan valmiiksi asennettuna läppäriin.

Sillä muutaman sähkökatkon aikana mökillä pärjää mukavasti ensi kesänä... Sähköthän meillä mökillä on, mutta pari kolme sähkökatkoakin kesän aikaan - varsinkin ukkosella.

Muisto Keijo Kullervo
PS. Mokkulassa kestää virta sähkökatkon aikana jonkun aikaa, mutta pääsääntöisesti pitää olla töpselissä (jos tulee sähkökatko, tulleepa testattua sekin asia).
« Viimeksi muokattu: ma 19.03.2018, 15:06:08 kirjoittanut Muisto Keijo Kullervo »
"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #762 : ma 19.03.2018, 16:13:27 »
Hyvä homma Keijo! Maailma jaksaa vähän paremmin kun ei tule turhaa sähkölaiteromua.

Ps. Minulla mokkula jaksaa pidempään, jos ei ole töpselissä kiinni. Silloin sen akku vain purkautuu. Lataus ja purkaus samaan aikaan tuntuu kuumentavan mokkulaa ja heikentävän latausta. Oikeastaan, jos mokkula on ollut pitkään päällä ja käytössä se ei samalla jaksa ladata itseensä lisää virtaa. Parhaiten tuntuu toimivan kun lataa täyteen ilman että käyttää ja käytön aikana ei ole töpselissä kiinni. Samalla tulee luonnolliset tauot tietokoneen käytölle  :)

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #763 : ma 19.03.2018, 16:23:44 »
Taitaa verkkopankinkin kohdalla olla kyse Tieto OyJ:n sovelluksesta... Rahastaa kyllä osaavat, mutta tuottavat sutta ja sekundaa. En käsitä, miten se firma voi edelleen voittaa kilpailutukset, vaikka softallaan on niin huono maine, eivätkä yksinkertaisetkaan asiat pysy sovitussa aikataulussa.

Tästä maasta ei löydy montaa firmaa, jotka ylipäätään pystyisivät toteuttamaan isoja järjestelmiä. Niinpä näillä vakiintuneilla toimittajilla on hyvät mahdollisuudet voittaa kilpailutukset. Varsinkin kun ei ne muutkaan firmat kovin ihmeellisiä pysty esittämään.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #764 : ma 19.03.2018, 19:27:13 »
Tästä maasta ei löydy montaa firmaa, jotka ylipäätään pystyisivät toteuttamaan isoja järjestelmiä. Niinpä näillä vakiintuneilla toimittajilla on hyvät mahdollisuudet voittaa kilpailutukset. Varsinkin kun ei ne muutkaan firmat kovin ihmeellisiä pysty esittämään.
Varmasti näin. Sama kuvio niin monen muunkin asian kohdalla, kuten terveydenhoidossa. Suomessa ei yksinkertaisesti ole riittävästi kilpailua, että markkinamekanismi aidosti toimisi. Silloin kun kilpailua saadaan aikaiseksi, sekin on hyvin keskittynyttä. Ei tarvitse asua missään kaukana syrjäseuduilla, kun mitään kilpailua ei ole lainkaan ja markkinat niin pienet, ettei sinne ketään (Valtion lisäksi) edes kiinnosta mennä.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #765 : ti 20.03.2018, 00:25:36 »
Tiedon tekemät järjestelmät ovat olleet tapetilla käyttöliittymämokiensa vuoksi.
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/ala-kayta-hiiressa-olevaa-rullaa-yle-tiedon-toimittamassa-jarjestelmassa-outoja-vikoja-6706871

Tämä koskee Rentun mainitseman Effican seuraajajärjestelmää LifeCarea. Tiedolla oli viat jo valmiiksi tehtyinä  >:(
« Viimeksi muokattu: ti 20.03.2018, 18:00:41 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #766 : to 29.03.2018, 11:00:08 »
Olen pitkään kärsinyt tietyillä mainoksilla stalkkaamisesta erityisesti ulkomaisilla sivustoilla. Erityisen vastenmielinen on ollut sotapelimainonta. Toinen rasittava tapaus on ollut kenkämainos, joka lupailee mahtavia alennusprosentteja. Lienee kiinalaista alkuperää, vaikka toimiikin mm. Englannista käsin. Olen klikkaillut mainosten asetuksia, jossa Google lupaa tekevänsä parhaansa, jottei näitä mainoksia minulle enää näytettäisi. Vaikutus tuntuu olevan päinvastainen. Sama mainos on näkynyt samalla sivulla jopa useissa paikossa, välillä vilkkuen ja välkkyen. Lopetin mainosten reklamoinnin Googlelle, koska se näytti pikemminkin lisäävän mainosten ilmestymistä joka paikkaan. Ihmettelin syvästi Googlen politiikkaa. Tänään olen kuitenkin kokenut ennenkuulumatonta. Lukemallani sivulla on tyhjäksi jätetty mainosruutu!!! Ensimmäistä kertaa näyttää estopyyntöni toimineen. Uskomatonta!
Minä tässä vain, anteeksi.

Paikalla Hibbu

• Seniori
« Vastaus #767 : to 29.03.2018, 12:17:10 »
Olen pitkään kärsinyt tietyillä mainoksilla stalkkaamisesta erityisesti ulkomaisilla sivustoilla. Erityisen vastenmielinen on ollut sotapelimainonta. Toinen rasittava tapaus on ollut kenkämainos, joka lupailee mahtavia alennusprosentteja. Lienee kiinalaista alkuperää, vaikka toimiikin mm. Englannista käsin. Olen klikkaillut mainosten asetuksia, jossa Google lupaa tekevänsä parhaansa, jottei näitä mainoksia minulle enää näytettäisi. Vaikutus tuntuu olevan päinvastainen. Sama mainos on näkynyt samalla sivulla jopa useissa paikossa, välillä vilkkuen ja välkkyen. Lopetin mainosten reklamoinnin Googlelle, koska se näytti pikemminkin lisäävän mainosten ilmestymistä joka paikkaan. Ihmettelin syvästi Googlen politiikkaa. Tänään olen kuitenkin kokenut ennenkuulumatonta. Lukemallani sivulla on tyhjäksi jätetty mainosruutu!!! Ensimmäistä kertaa näyttää estopyyntöni toimineen. Uskomatonta!

Minulle eivät manokset ole näkyneet pitkään aikaan, kun asensin tietokoneilleni ohjelman adblock plus. Pelkkä ad block on ilmainen, mutta pienellä rahallisella panostuksella ad blockista saa laajennetun version. Tänään abp koneella ollessani esti kaksi kertaa vaarallisten virusten tunkeutumisen koneeseeni. Ensimmäinen kerta, kun Jatkumolla tällaista tapahtuu. Ovatko muut saaneet samanlaisia ilmoituksia? Jos eivät, niin epäilen tiettyä tahoa sabotointiin.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #768 : to 29.03.2018, 12:24:46 »
Tunnen kyllä adblockit, mutten niitä halua. Joskus mainokset ovat jopa osuvia, kotimaisilla saiteilla lähinnä. Omalla koneella levytilaakin niin vähän, etten halua asentaa juuri mitään uutta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #769 : to 29.03.2018, 12:51:29 »
Olen pitkään kärsinyt tietyillä mainoksilla stalkkaamisesta erityisesti ulkomaisilla sivustoilla.
Mainosten toimittajia webbisivuille on muitakin kuin Google. Ainakin sivun koodia tutkien näkyy onko Google.

Mainosestäjistä on ainakin tässä ketjussa useaan kertaan ollut juttua (varsinkin Renttu), esim. http://jatkumo.net/index.php?topic=302.msg81689#msg81689 Mainostajat eivät tykkää, että mainoksia estetään. Esimerkiksi Iltasanomat estää videoiden näyttöä jos on mainosestoa päällä. Useimmissa estoliitännäisissä eston saanee kertaluonteisesti tai sivustolle pysyvästi vaihdettua sallituksi.

Yritykset kuten Google, Microsoft ja Amazon ovat ostaneet paikan ABP:n hyväksyttyjen mainosten listalla.

Tuota en ole koittanut, että itse mainostajille kertoisin, minkä alueiden mainoksiin keskittyä vaan selaimen estoliitännäistä olen vuosia käyttänyt (uBlock Origin).
« Viimeksi muokattu: to 29.03.2018, 13:20:39 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #770 : to 29.03.2018, 12:58:57 »
Olen pitkään kärsinyt tietyillä mainoksilla stalkkaamisesta erityisesti ulkomaisilla sivustoilla.
Mainosten toimittajia webbisivuille on muitakin kuin Google.

Nämä reklamoinnit olen klikkaillut nimenomaan Googlen välittämiin mainoksiin. Lähinnä ovat muutama sama mainos jotka jatkuvasti stalkkaa ja Google lupaa, että yrittää olla niitä näyttämättä. Tähän asti ollut käsittämätön lupaus kun heti minuutin kuluttua näkynyt samalla sivulla sama mainos. Nyt ensimmäistä kertaa oli mainos estetty.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #771 : to 29.03.2018, 13:02:22 »
Olen myös omiin Google-asetuksiin merkinnyt, etten halua mainontaa esim. peleistä. Mitä olenkaan saanut, oikein pommitusta sotapelimainoksilla! Olen pitänyt tuota jonkinlaisena vittuilukiusaamisena.

Paikalla Hibbu

• Seniori
« Vastaus #772 : to 29.03.2018, 14:03:35 »
Tunnen kyllä adblockit, mutten niitä halua. Joskus mainokset ovat jopa osuvia, kotimaisilla saiteilla lähinnä. Omalla koneella levytilaakin niin vähän, etten halua asentaa juuri mitään uutta.

No, sitten kai sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin sietää mainoksia, mitä et halua.

Paikalla Kopek

• Konkari
« Vastaus #773 : pe 06.04.2018, 14:53:02 »
Vanha pömpelipöytäkone Dell Optiplex 740 oli viikkoja käyttämättömänä. Kun käynnistin sen, näyttö pysyi pimeäni. Kävin ostamassa uuden Biosin patterin ja kokeilin uudestaan. Kone käynnistyi, mutta tuntui olevan jotekin sekaisin. Tuli ilmoitus, että floppyaseman lukeminen ei onnistu. Ei varmaan, kun asemaa ei edes ole. Tuli myös ilmoitus "Alert! System Battery Voltage is Low". Siis sen jälkeen, kun olin vaihtanut patterin.

Outoudet eivät loppuneet tuohon. Kone ilmoitti Floppy Diskistä paikassa A ja kysyi, formatoidaanko. Vastasin, että ei. Paikassa A ei pitäisi olla mitään, enkä halunnut ottaa riskiä, että kone alkaa formatoida kovalevyä (joita on kaksi).

Koneen käyttämisestä ei tullut mitään. Se oli älyttömän hidas. Niin hidas, että kirjoitettu tekstikin tuli ruudulle 10-15 sekunnin viiveellä. Siis aivan toivoton. Katsoin System Managerista koneen ohjelmia, joita ei näyttänyt olevan päällä kuin Skype. Koneen prosessori ähki välillä sadan prosentin teholla. Prosesseja oli menossa 56. Suurimman muistimäärän käytti Skype. Services -sarakkeessa oli eniten asioita. Tällä hetkellä Service Manager näyttää muistin käytöksi 35-38 prosenttia ja CPU usage on mitä sattuu. Välillä 98, välillä alle 50. Kone on kuitenkin edelleen hidas. Kirjoitan tätä tekstiä toisella Dell Optiplex 745 koneella. 

Lisään vielä hitaudesta esimerkin. Kun tällä Dell Optiplex 745:llä rullaan sivua alas tai ylös sivupalkin tartuntakohdasta, sivu rullaa sujuvasti ja saman tien, kun vedän hiirellä. Hitaammassa koneessa ei edes tämä tapahdu heti vaan muutama sekunti sen jälkeen, kun olen hiirtä liikuttanut.
« Viimeksi muokattu: pe 06.04.2018, 14:58:17 kirjoittanut Kopek »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #774 : pe 06.04.2018, 22:47:40 »
Minua on alkanut ottaa aivoon kun Avast Online Security ilmoittelee nykyisin yhä useammin siitä sun tästä turvallisuus"uhkasta", esim. "2 tahoa on yrittänyt jäljittää sinua". Mitkä tahot? Enemmän tietoa saa tietenkin vain liittymällä Avastin maksulliseen palveluun. Ilmoitukset ovat siis pelottelemalla harjoitettua mainontaa. :(

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #775 : pe 06.04.2018, 23:08:33 »
"Ne" ovat perässäsi.

En tarkoita siis peräpukamia.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa a4

• Konkari

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #777 : ti 24.04.2018, 23:30:34 »
Useat Gmail-käyttäjät auttoivat tahtomattaan roskapostikampanjaa sunnuntaina

Eri käyttäjät ovat löytäneet lähetettyjen viestiensä kansiosta selviä roskaposteja, joissa mainostetaan muun muassa lainapalveluita ja painonhallintaa.

Edes salasanan vaihtaminen ei auttanut estämään roskapostin lähettämistä. Jotkut käyttäjät joutuivat mukaan kampanjaan, vaikka heidän tilinsä oli suojattu kaksivaiheisella tunnistuksella...

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005653790.html

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #778 : ke 25.04.2018, 00:49:45 »
^

Jos Googlen Gmailin saa väärällä vastaanottajan lähettäjänimellä helposti huijatuksi laittamaan saapuneet postit myös itse lähetetyiksi, niin häpeä Googlelle. En muuten usko, että tuosta kerrottiin totuutta, vaan totuus on joku vielä nolompi. Vaikka sähköpostiohjelmallasi et pystynekään lähettämään väärällä lähettäjänimellä, niin se on periaatteessa helppoa. Protokollan mukaan lähettäjä vain kertoo kuka lähettää.

Muistan vielä, kun Bill Gates lupasi vuodessa kukistaa roskapostin. Kauanko siitä on, kaksikymmentä vuotta vai enemmänkin?