Kirjoittaja Aihe: Tietokone- ja nettinurkka  (Luettu 20399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renttu

• Vieras
Vs: Tietokone- ja nettinurkka
« Vastaus #20 : su 26.07.2015, 17:16:55 »
Tuli tuubista vastaan tämä pienoinen helmi:

Commodore Basic-Videokurssi (VHS) (1985).

Opetusvideo on samalla erinomainen muistutus siitä, että nostalgia on usein katteetonta. Minulla on edelleenkin C-64 tallessa, mukana lerppu- ja kassuasema, kaksi toimivaa ilotikkua (Tai toimivat ainakin silloin 10 vuotta sitten, kun olen viimeksi kokeillut) ja opaskirjat. Tietääpähän tuonkin löytyvän netistä, jos joskus saa vielä päähänsä kytkeä koneen kehiin. Musiikkiahan kuusnelosilla tehdään vieläkin.

Poissa Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #21 : to 30.07.2015, 12:30:54 »
Ns. suuruuden anatomiaa...

"Uteliaisuus panee usein lukijat tutkailemaan eniten katsottua ketjua."

Usea, jos aihe ei kiinnosta, käyvät vain vilkaisemassa ja jättävät pestin sen sileän tien...
Jokaisesta käynnistä jää kuitenkin merkintä laskuriin.

Hyvänä esimerkkinä kotisivuni jota on käynyt tutkailemassa noin 25000 käyntistä olijaa (tosin joka aiheen vaihdon jälkeen laskuri merkitsee käyntiä itse asialla). Vaikka siellä, kuten täälläkin on mahdollista viestittää minulle sähköpostilla, hyvin vähän tällaista on tapahtunut... Olisiko vaikeahko aihe asiaan syynä?

Kaikille täällä käyneille parhaat kiitokset osallistumisistanne...

Keijo Kullervo

Ps. Hienoa tämä Windowsin oikolukuohjelma, toimii...

"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #22 : to 30.07.2015, 12:49:46 »
Heh! Kuusnelonen on 80-luvulta ja Keijon kotisivut kuin 90-luvulta. Ihana retromeininki!

Olen siivoillut kaappeja ja hyllyjä. Kaikenlaista elektroniikkaromua sitä löytyikin. Nyt ne ovat laatikossa odottamassa SER-kierrätykseen viemistä. C-64 jää kyllä kotiin :)

Renttu

• Vieras
« Vastaus #23 : pe 31.07.2015, 01:42:16 »
Olen siivoillut kaappeja ja hyllyjä. Kaikenlaista elektroniikkaromua sitä löytyikin. Nyt ne ovat laatikossa odottamassa SER-kierrätykseen viemistä. C-64 jää kyllä kotiin :)
Minultakin kaikenlaista piuhaa ja varaosaa löytyy; olisi hauska tietää, moniko jemmaa kuusenelostaan edelleenkin, eikä halua heivata sitä mihinkään. Meitä on ainaski sata! :)

Onko joku jo ottanut Windows 10 -järjestelmän käyttöön? Jos, niin kertoilkaa kokemuksianne. Itse ajattelin odottaa vielä ainakin puoli vuotta; koska käyttäjä on nyt mikkisoftankin bisnesmalli (Kiitos Google ja Facebook!), saattaa jäädä minulta väliin kokonaan.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #24 : pe 31.07.2015, 05:16:16 »
Saan huomenillalla Windows 7:llä varustetun (4 gb muisti) pc:n. Jännittää hiukan pc-maailmaan paluu, kun olen käyttänyt Windowsia lähinnä julkisissa tietokoneissa. Kertoo paljon atk-syrjäytyneisyydestäni.

Kunnon muhkeaa näppäimistöä olen ikävöinyt. Kirjoittamiseni määrään nähden olen elänyt askeettisesti. Lähipäivinä minulla ei silti ole välttämättä aikaa kokeilla pelejä, kun pitäisi rakentaa pieni toimisto ja saattaa kirjanpitosofta ajan tasalle.
« Viimeksi muokattu: pe 31.07.2015, 05:20:36 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Renttu

• Vieras
« Vastaus #25 : pe 31.07.2015, 13:07:18 »
Saan huomenillalla Windows 7:llä varustetun (4 gb muisti) pc:n. Jännittää hiukan pc-maailmaan paluu, kun olen käyttänyt Windowsia lähinnä julkisissa tietokoneissa. Kertoo paljon atk-syrjäytyneisyydestäni.

Kunnon muhkeaa näppäimistöä olen ikävöinyt. Kirjoittamiseni määrään nähden olen elänyt askeettisesti. Lähipäivinä minulla ei silti ole välttämättä aikaa kokeilla pelejä, kun pitäisi rakentaa pieni toimisto ja saattaa kirjanpitosofta ajan tasalle.
Jos olet käyttänyt aiemmin Windows XP:tä (Tai Vistaa), peruskäyttöympäristö ja toimintaperiaatteet eivät poikkea siitä.

Laita tietoja koneesta vielä tarkemmin, jahka ehdit. Mukaan lukien prosessorin merkki ja malli (Intel i7, oletan tällä hetkellä että Intelin i5), näytönohjain, emolevy. Jos et tiedä mistä katsoa niin palataan siihen sitten... Toisaalta, mikäli pc on "merkkimalli" (Kuten Hewlett-Packard), ilmoita vain sarjatyyppi niin tsekkaan speksit itse.

Nämä sillä, että tietäisin, mitä sillä voi suurin piirtein pyörittää. Laadin sinulle tänne vielä listan ilmaisohjelmista, jotka kannattaa asentaa joka tapauksessa, jahka ehdin. Heti alkuun kuitenkin se, että käytä Windowsin omaa selainta (Internet Explorer) vain yhteen asiaan, kerran: lataa sillä Mozilla Firefox, ja vaihda se oletusselaimeksi (Kone kysyy sitä, jahka olet asentanut Firefoxin).

Win 7 päivittää ensin itseään kun olet saanut sen verkkoon, voi mennä jonkin aikaa. Muuten menee eniten aikaa palomuurin ja virustorjunnan kanssa, kun oletettavasti kyselevät, sallitko tämän ja tuon toiminnon sitä mukaa, kun konetta käytät. Jos palomuuri ja virustorjunta tulivat koneen mukana niin mainitse nekin. Viimeistään lisenssin umpeuduttua ne on syytä vaihtaa parempiin (Ilmaiseksi nekin, tietty).

Niin joo. Kerro vielä sekin, onko koneen kiintolevy SSD-asema, vaiko perinteinen kiintolevy. Sillä on vaikutusta koneen suorituskykyyn ja tiedän sitten kertoa, kannattaako siihen laittaa levyn eheytyssoftaa vai ei.

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #26 : pe 31.07.2015, 15:57:52 »

Onko joku jo ottanut Windows 10 -järjestelmän käyttöön? Jos, niin kertoilkaa kokemuksianne. Itse ajattelin odottaa vielä ainakin puoli vuotta; koska käyttäjä on nyt mikkisoftankin bisnesmalli (Kiitos Google ja Facebook!), saattaa jäädä minulta väliin kokonaan.

Eikös tuon asentaminen kuitenkin maksa, vaikka mainostettiin ilmaisena?
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #27 : pe 31.07.2015, 17:19:53 »
Windows 7:stä ja 8:sta on Windows kymppiin ilmainen päivitys. Ei niin että tyhjäisi ensin koneen tyhjäksi ja yrittäisi vanhoilla avaimilla vaan entisen käyttöjärjestelmän päivittäminen. Tällä tietämällä Windows 10 on viimeinen Windows. Sitä sitten päivitetään hamaan maailman tappiin.

Renttu

• Vieras
« Vastaus #28 : pe 31.07.2015, 21:14:38 »
Eikös tuon asentaminen kuitenkin maksa, vaikka mainostettiin ilmaisena?
Kuten Jaska Jokunen jo tuossa jo edellä; lisäksi Win 10 laulaa kaiken koneesi sisällön Microsoftin palvelimille, sähköpostien sisältöä myöten. Se syrjii muita selaimia, tulisi surffatessakin käyttää vain Mikkisoftan omaa.

Valistunut arvaukseni on, että vaikka sen saa aluksi ilmaiseksi (Win 7 ja 8 omistajat), siinä vaiheessa kun riittävä asiakaspinta on saavutettu, täytyneekin ryhtyä maksamaan vuosittaista lisenssiä. Lypsylehmä.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #29 : ma 03.08.2015, 17:05:06 »
Laita tietoja koneesta vielä tarkemmin, jahka ehdit. Mukaan lukien prosessorin merkki ja malli (Intel i7, oletan tällä hetkellä että Intelin i5), näytönohjain, emolevy. Jos et tiedä mistä katsoa niin palataan siihen sitten... Toisaalta, mikäli pc on "merkkimalli" (Kuten Hewlett-Packard), ilmoita vain sarjatyyppi niin tsekkaan speksit itse.

Kyselin myyjältä kantaessani konetta ovelle. Koneen kyljessä lukee Fujitsu Siemens.

AsrockN68C jotain jotain
Asrockin oma näytönohjain, oliko se jokin nvidia7025
4 GB ram
Kiintolevy 2 X 32 GB ja olikohan lisänä vielä jokin +500 (GB?)
Koneen takana luki 'Ser.NrYSJK001355'. Oliko se mainitsemasi sarjanumero? En tiedä saitko tolkkua luettelemistani tiedoista (minä en).

Lainaus käyttäjältä: Renttu
Nämä sillä, että tietäisin, mitä sillä voi suurin piirtein pyörittää. Laadin sinulle tänne vielä listan ilmaisohjelmista, jotka kannattaa asentaa joka tapauksessa, jahka ehdin. Heti alkuun kuitenkin se, että käytä Windowsin omaa selainta (Internet Explorer) vain yhteen asiaan, kerran: lataa sillä Mozilla Firefox, ja vaihda se oletusselaimeksi (Kone kysyy sitä, jahka olet asentanut Firefoxin).

Win 7 päivittää ensin itseään kun olet saanut sen verkkoon, voi mennä jonkin aikaa. Muuten menee eniten aikaa palomuurin ja virustorjunnan kanssa, kun oletettavasti kyselevät, sallitko tämän ja tuon toiminnon sitä mukaa, kun konetta käytät. Jos palomuuri ja virustorjunta tulivat koneen mukana niin mainitse nekin. Viimeistään lisenssin umpeuduttua ne on syytä vaihtaa parempiin (Ilmaiseksi nekin, tietty).

Niin joo. Kerro vielä sekin, onko koneen kiintolevy SSD-asema, vaiko perinteinen kiintolevy. Sillä on vaikutusta koneen suorituskykyyn ja tiedän sitten kertoa, kannattaako siihen laittaa levyn eheytyssoftaa vai ei.

Ee, mikä on SSD-asema? Huomaan pudonneeni kelkasta tietotekniikan suhteen jo 90-luvulla. Kollegani kyselikin jo, mikä käyttis laitetaan. Hän olisi asentamassa Windows 7:ää.

Hermoni ovat kireällä, kun kysyvät minulta  palkkatodistuksia. Ensinnäkään en ole tehnyt aiemmin palkanlaskentaa, ja toisekseen ennen kuin saan atk-aseman kuntoon palkkakuittien ja -todistusten vääntäminen (android-tabletilla ilman näppäimistöä!) on totaalisen v*tusta ja p*rseestä. Myös muu kirjanpitomme on samasta syystä levällään kuin Jokisen eväät.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Paikalla MrKAT

• Konkari
« Vastaus #30 : ma 03.08.2015, 17:46:20 »
Ee, mikä on SSD-asema? Huomaan pudonneeni kelkasta tietotekniikan suhteen jo 90-luvulla. Kollegani kyselikin jo, mikä käyttis laitetaan. Hän olisi asentamassa Windows 7:ää.
Kovalevyasema on semmoinen jossa fyysisesti pyörii oikea levy tai levykkösylinteri, johon magnetoidaan bittejä ja joka voi särkyä tai koskettaa lukupäätä, jos puotat lattialle. Koska keskimäärin kestää ennenkuin lukupiiri ehtii fyysisesti tiedon kohdalle niin haku voi hiukan kestää samaten ennenkuin menee oikealle uralle.

SSD-asema on sitä simuloiva mutta täysin sähköinen muistipiireillä tehty systeemi. Eli mitään ei fyysisesti liiku, vain sähkövarauksia tms. Paljon nopeampi kuin edellinen koska ei tarvi fyysisesti liikutella mitään.

Edelleen Win7 on mun silmissä kova sana. Ja mukavaa joskun se on edelleen saatavilla.
« Viimeksi muokattu: ma 03.08.2015, 17:48:00 kirjoittanut MrKAT »
"Suomen pakolaiskiintiötä pitäisi nostaa kolmellasadalla 1050:een!"  - Petteri Orpo (KOK)

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #31 : to 06.08.2015, 01:30:02 »

Ilmeisesti Fujitsu Siemens SCALEO PA 2680, A viitannee AMD-prosessoriin, alle kymmenen vuotta vanha keskusyksikkö. Itse en helposti töytänyt speksejä netistä.

Itselläni on ollut yksi Scaleo (
SCALEO La 2609, Vista), jonka kovalevy hajosi käyttöjärjestelmänsä levyalueelta kohta takuuajan jälkeen. Hovikorjaajani kommentoi, että kone on koottu mahdollisimman halvoista osista.

Paikalla MrKAT

• Konkari
« Vastaus #32 : pe 07.08.2015, 21:53:49 »
Oi niitä Commodore Vic-20, C-64 -aikoja kun ohjelmoin konekielellä koneen äänenvoimakkuusrekisteriä heilumaan villisti askeleittain siniaallon tahtiin jolloin syntyi ääni, joka oli puhtaampi kuin koneen omat säröset äänigeneraattorit. Tein 3-äänistä Bachia.

Nyt Israelilaiset tutkijat on onnistuneet keskusyksikön ja muistin värähtelemään niin nopeasti että syntyy radioaaltoja GSM-taajuudella ja näin viestimään läheiseen puhelimaan koneen salaisuuksia ilman, että kone on yhteydessä mihinkään nettiin. Ehkäpä isossa pakettiautossa olevalla vastaanottimella saisi kaapattua koneen salasanoja 30 metrin päästä. Kunhan vaan tietokoneeseen on saatu ujutettua ohjelma "GSMem" vaikkapa saastuneesta muistitikusta.

Lähde: tivi: haittaohjelma muuttaa pc:n gsm-antenniksi

"Suomen pakolaiskiintiötä pitäisi nostaa kolmellasadalla 1050:een!"  - Petteri Orpo (KOK)

Renttu

• Vieras
« Vastaus #33 : la 08.08.2015, 17:00:23 »
Kyselin myyjältä kantaessani konetta ovelle. Koneen kyljessä lukee Fujitsu Siemens.

AsrockN68C jotain jotain
Asrockin oma näytönohjain, oliko se jokin nvidia7025
4 GB ram
Kiintolevy 2 X 32 GB ja olikohan lisänä vielä jokin +500 (GB?)
Koneen takana luki 'Ser.NrYSJK001355'. Oliko se mainitsemasi sarjanumero? En tiedä saitko tolkkua luettelemistani tiedoista (minä en).
Juu, kyllä tästä tolkkuakin tuli, peruskone. Hyvä, että ei ole Hewlett-Packard; en suosittele niitä yksityisille. Firman yrityksille laatimat ovat hyviä, mutta tavallisille tallaajille suunnatut hirvityksiä (Lähinnä Hewlett-Packardin oman välistävetäjäsoftan vuoksi).

Jos siellä on Windows 7 asennettuna (Hyvä sekin; älä päivitä Win kymppiin!), klikkaa oikealla hiirinäppäimellä työpöydän "Tietokone" -kuvaketta, ja valitse avautuvasta valikosta kohta "ominaisuudet". Siitä näet koneen perustiedot.

Saman ikkunan vasemmassa ylälaidassa näet sitten kohdan "laitehallinta". klikkaa sitä vasemmalla hiirinäppäimellä.

Avautuu ikkuna, jossa näet laitteiston. Valitse sieltä kohta "Näyttosovittimet". Kaksoisklikkaa sitä vasemmalla hiirinäppäimellä. Nyt näet tarkaan, mikä näytönohjainmalli on kyseessä.

Kirjoita näistä tiedot tänne (Suoritin ja näyttösovitin, eli näytönohjain). Muistia siinä on neljä gigaa, se on jo varma.

Lainaus käyttäjältä: Laika
MrKAT jo tuossa, kerron vieläkin simppelimmin.

Perinteinen kiintolevy toimii samalla periaatteella, kuin LP-levy ja levysoitin. Informaatio on niissä tallennettuna samaan tapaan, kuin musiikki LP-levyissä.

SSD-levy on erilainen: se on ikään kuin solukoihin informaatiota tallentava kennosto, eikä siinä ole liikkuvia osia, kuten tuossa perinteisessä kiintolevyssä. Esim. kaikki muistitikut ovat SSD-tyyppiä.

Sinulla on koneessa perinteinen (Tuo 500 gigatavua tallennuskapasiteettia on perinteisellä kiintolevyllä), mutta kun tässä vaiheessa on epäselvää, että saattaa olla sitten vielä SSD-levykin (64 Gigabittiä?), jonne käyttöjärjestelmäkin on asennettuna.

Enivei, pointti on se, että SSD-levyyn ei sitten saa käyttää "Levyn eheytys" -toimintoa. Syy: se kuluttaa fyysisesti laitetta. Levyn eheyttämistä tarvitset aika ajoin, kun kiintolevylle kertyy ohjelmia ja muuta sälää.

Vertauksena voisi toimia suuri kirjahylly, jonka olet järjestänyt aluksi siten, että tiedät jokaisen siinä olevan kirjan sijainnin. Samaan tapaan tietokoneen prosessori "tietää" aluksi, missä mikin informaatio ja ohjelma sijaitsee siellä kiintolevyllä. Sinun ei tarvitse käyttää aikaa tietyn kirjan löytymiseen hyllystä, eikä prosessorin tarvitse käyttää aikaa tietyn informaatiomurun/ohjelman sijainnin etsimiseen.

Kuitenkin, kun hyllyyn sitten kertyy lisää ja lisää uusia kirjoja ja papereita, kirjoja ryhtyy menemään samalla sekaisin, ja tietyn kirjan etsintään alkaa mennä enemmän aikaa. Näin käy informaation ja prosessorin välisessä vuorovaikutuksessakin, ja kone alkaa hidastua. Silloin (Viimeistään) tarvitaan sitä levyn eheytys-toimintoakin. Se järjestää kiintolevyllä olevaa informaatiota siten, että prossu tietää taas, mistä mikin kiintolevyllä löytyy. Sama perusperiaate pätee myös tietokoneen käyttöjärjestelmän rekisteriin, jonne alkaa ajan saatossa kertyä turhaa tauhkaa ja hyödyttömiksi muuttuneita sijaintitietoja. Sitäkin siis kannattaa putsailla aika ajoin.

Nyt näihin käyttötarkoituksiin olevasta softasta.

Mene tästä sivustolle ninite.com. Sivulla on samalla ohje softaan, eli:

1. Valitse ne ilmaisohjelmat, jotka haluat asentaa.
2. Valitse sen jälkeen installer, joka sitten asentaa softat.
3. Myöhemmin tuo ohjelmisto päivittää valitsemasi ohjelmat, kun avaat sen.

Mitä sitten kannattaa noista kaikista valita?

Selaimeksi Firefox.
Jos käytät sähköpostiin Gmailia, muita et tarvitsekaan ja niistä ei tarvitse valita mitään.
Mediasta valitse VLC, jota suosittelen käyttämään Windows Media-playerin sijaan. Simppelimpi, kevyempi ja tukee hurjan määrän erilaisia mediatiedostoja.
Documents-valinnoista Foxit Reader on kätevä.
Skipataan toistaiseksi virustorjunta ja palomuuri, kerro ensin mitkä koneessasi on valmiina.
"Other" -valinnoista kannattaa ottaa Evernote käyttöön (Jos käytät  sitä jo tabletissa, saat synkronoitua kaiken myös pöytäkoneellesi). Skippaa Steam, sen joutaa myöhemmin.
"Utilities": Valitse ainakin Revo ja Windirstat. Ensimmäinen on asennuksien poisto-ohjelmisto (Parempi, kuin Windowsin oma!), jälkimmäisellä näet tarvittaessa helposti ja nopeasti, mihin kansioihin on kertynyt eniten matskua.
"Compression" -kohdasta valitse 7zip ja Winrar, molemmat on hyvä olla. Tarvitset niitä tiedostojen purkamiseen ja pakkaamiseen.

Kaikki edellä mainitut ovat myös selkosuomella, ja ilmaisia.

VLC-soitinta asentaessa asennusohjelmisto myös kysyy, mitä mediatiedostoja haluat soittimen ymmärtävän. Ruksi valikosta kaikki muut kohdat, paitsi .bin, .cue ja .iso-päätteet, sillä ne ovat eräitä tiedonpakkausformaatteja, joita tulet mahdollisesti kohtaamaan ihan toisissa yhteyksissä.

Asenna vielä tämäkin: Ccleaner, valitse tuosta ilmaisversio. Se on turvallinen ja helppokäyttöinen koneen ylläpito- ja huoltosofta.
Lainaus käyttäjältä: Laika
Hermoni ovat kireällä, kun kysyvät minulta  palkkatodistuksia. Ensinnäkään en ole tehnyt aiemmin palkanlaskentaa, ja toisekseen ennen kuin saan atk-aseman kuntoon palkkakuittien ja -todistusten vääntäminen (android-tabletilla ilman näppäimistöä!) on totaalisen v*tusta ja p*rseestä. Myös muu kirjanpitomme on samasta syystä levällään kuin Jokisen eväät.
Hyi saakeli, noiden tekoa tabletilla... Toivottavasti tilanne on jo tätä kirjoittaessani paranemaan päin.
« Viimeksi muokattu: la 08.08.2015, 17:07:10 kirjoittanut Renttu »

Renttu

• Vieras
« Vastaus #34 : la 08.08.2015, 20:31:45 »
Kävi tablettini kanssa hyvä huono säkä: viime viikolla sain tietooni, että sen ensimalleissa (Kyseessä on Nvidian Shield -tabletti) on mahdollinen akkuvika. Nvidia joutuu vetämään vialliset markkinoilta. Takaisin saa uuden, jossa on sitten uudenmallinen akkukin.

Ilmoitusprosessi (Vapaaehtoinen) oli jouheva: päivityksen (Lollipop 5.1.1) mukana tuli akun tyyppimallin tarkistus. Jos akku on sitä mahdollisesti viallista tyyppiä (Kuten minulla), softa arpoo koodin, joka piti laittaa Nvidian tapausta varten erikseen pystyttämälle kaavakesivustolle, yhdessä henkilötietojen kera. Sieltä tuli sähköpostiin vahvistuskoodi, joka piti syöttää tablettiin muljahtaneeseen koodikenttään. Sitten vielä sen arpoma uusi koodi takaisin Nvidian saitille.

Uusi tabletti saapuu postissa, n. kuukauden kuluessa. Todella harmittava ja kallis paukku Nvidialle, jonka komponentteihin olen aina ollut tyytyväinen.

Omani on toiminut kaikin tavoin moitteetta, mutta uusihan kelpaa. Ehkä tullauksesta joutuu jotain maksamaan, mutta ei haittaa.

Kun uusi saapuu, mukana on toimintaohjeet; kun saapuneen uuden aktivoi, vanha muuttuu sitten samalla tiiliskiveksi. Nyt tutkailen mahdollisuuksia estää vanhan tabletin muuttumisen käyttökelvottomaksi, koska se on edelleenkin tablettien top kolmosessa (Pirun hyvät kaiuttimet, ja Tegra K1 -prossu). Olisi sääli ryhtyä käyttämään vanhaa jonain ovistopparina.

« Viimeksi muokattu: ke 12.08.2015, 00:23:57 kirjoittanut Renttu »

Poissa Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #35 : pe 14.08.2015, 20:19:55 »
"Olen valitellut läppärini 2 -3 G:n yhteyttä täällä Lemillä, mutta on uutta tietoa...

Tietsikkaliikkeissä on mokkuloita joiden teho on nykyään paljon parempi kuin omani joka on parisen vuotta vanha.

Poikani kävi ostamassa sellaisen omaan läppäriinsä, asennettiin liikkeessä ja toi tänne Lemille nähtäväksi.

Toimi moitteettomasti ja ostanen, jos elän, ensi kesäksi sellaisen läppäriini.

Keijo Kullervo

Ps. Kaupungissa käytän pääasiassa kotipöytäkonetta ja läppäriäni ja TV:n kanssa vain SaiPan pelien katsomiseen ja DNA torni on parinsadan metrin päässä... Toimii liikkuva kuva moitteettomasti siellä, joten kiirettä ei ole."

Keijo Kullervo
"Tie, totuus ja elämä."

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #36 : pe 14.08.2015, 22:57:36 »
Ainakin toisen sukupolven (=2G) yhteys on puheluita varten ja varsin onneton nettikäyttöön: sähköpostiviestejä sillä lähettää ja vastaanottaa, kunhan ei ole kovin suuria liitteitä.

Liikkuvaa laajakaistaa, siis sitä käytettävää liittymää myydään myös erilaisilla nopeuksilla ja eri operaattorien liittymät saattavat toimia jossain paikassa paremmin ja huonommin. Nopeus luvataan liittymäsopimuksessa yleensä nopeuden vaihteluvälinä. Yleensä noihin kai voi pyytää ainakin parin viikon perumisajan, jos ei toimikaan kelvollisesti tarkoitetulla kesämökillä myyjälle kerrotulla paikalla. Ja varmaan vaihtavat kalliimpaan liittymään vaikka olisi määräaikaisessa sopimuksessa aikaa jäljellä. Siinä kauppa hieroessa kannattaa kertoa että pääasiassa tulee käytettäväksi tietyssä kesälomapaikassa ja seurata läppärillä urheilua. Webbiselailuun ilman liikkuvaa kuvaa riittänee todellinen nopeus 2 megabittiä sekunnissa. Kannattaa myös kysyä toiseltakin operaattorilta että voi verrata. Ja toisten kokemukset samassa paikassa tietenkin ovat hyviä tietää.

Itse olen katsonut liittymän todellista nopeutta näistä liikkuvallekin laajakaistalle
http://www.speedtest.net/
http://elisa.speedtest.net/
http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/nettiyhteydet/nopeustesti
https://www.dna.fi/fi/nopeuslupaus

Myös laite (läppäri) ja siinä käynnissä olevat ohjelmat vaikuttavat netin nopeuteen.

https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelin-jalaajakaistaliittymantoimivuus/laajakaistannopeus.html

Paikalla MrKAT

• Konkari
« Vastaus #37 : pe 14.08.2015, 23:14:48 »
Minulla on jo wanha mokkula. Youtubet sillä vielä pyörii. Mutta nyt on tullut outoja ilmiöitä Win7 läppärissä:

1) Kun kiinnitän mokkulan ja avaan ohjelman (saunalahti) mutten mitään selainta, niin minuutin sisällä tulee ilmoitus:

/!\ Yritit näyttää Internet-sivuston, jonka käyttämä varmenne
on vanhentunut tai jonka voimaantulopäivä ei ole vielä tullut.
Haluatko jatkaa ?  Kyllä, Ei, Näytä varmenne

--Näytä varmenne-- antaa:
Varmenne Yleiset tiedot
Tämä varmennet on vanhentunut tai ei ole vielä voimassa.
Myönnetty: mobiililaajakaista-dms.saunalahti.fi
Myöntäjä:   VeriSign Class 3 Secure Server CA-G3
Voimassaoloaika alkaa: 17.7.2014-11.8.2015

2) DVD/CD-asema naksahtaa useasti päivän aikana, oudon paljon.
Myös kun läppäri on "kiinni" (levossa kansi kiinni, muttei virta pois).

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #38 : la 15.08.2015, 00:23:19 »
Saunalahden sovellus epäilemättä on https-protokollalla yhteydessä saunalahden osoitteeseen, jonka varmenteen määräaika on mennyt umpeen. Huolimattomuutta Saunalahdelta. Tohtisin jatkaa ja muistaa Saunalahtea huomautuksella. Tosin Google ei pikayrityksellä tuntenut asiaa. Jos joku tekeytyy Saunalahdeksi, tuollainen tilanne myös olisi mahdollinen.

Selaimentapaisia toimintoja ja internetyhteyksiä käyttäviä ohjelmia lienee aika paljon. Vaikkapa tarkistavat, onko ohjelmasta uudempia versioita.
« Viimeksi muokattu: la 15.08.2015, 00:33:26 kirjoittanut Jaska Jokunen »