Kirjoittaja Aihe: Joulun sanoma  (Luettu 850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TSS

• Konkari
Joulun sanoma
« : su 23.12.2018, 13:53:09 »
Eräässä joululaulussa sanotaan, että "sanoma joulun on uusi mahdollisuus". Mikä sinusta on joulun sanoma nykyihmiselle? Vai tarvitseeko olla mitään sanomaa? Mikä on joulun sanoma tai syvin merkitys juuri sinulle?

Poissa drontti

• Konkari
Vs: Joulun sanoma
« Vastaus #1 : su 23.12.2018, 14:00:10 »
Siinä on tarpeeksi sanomaa ja juhlan aihetta, että päivä alkaa taas pidentyä talvipäivänseisauksen jälkeen.

Poissa Aelita

• Konkari
« Vastaus #2 : su 23.12.2018, 14:25:30 »
Eräässä joululaulussa sanotaan, että "sanoma joulun on uusi mahdollisuus". Mikä sinusta on joulun sanoma nykyihmiselle? Vai tarvitseeko olla mitään sanomaa? Mikä on joulun sanoma tai syvin merkitys juuri sinulle?

Siinä taidetaan viitata kristinuskon sanomaan eli armoon ja syntien anteeksi antamiseen. Minusta se on noin kulttuurihistoriallisena aatteena aika hyvä ja ainutlaatuinen ajatus ja se lienee osaltaan muovannut Eurooppaa aika voimakkaasti tällaiseksi ihmisoikeuksia arvostavaksi maalliseksi yhteiskuntien yhteenliittymäksi.

En kyllä koe, että se sanoma nykyaikana kiteytyisi erityisesti jouluna. Joulu on kuin mikä tahansa iso kulttuurinen juhla, johon liittyy tunteita. Ne tunteet liittyvät perinteisiin: jouluna tehdään, nähdään, kuullaan ja syödään paljon asioita, jotka pysyvät aina samoina, joten joulu on tosi tehokas säilömään tunteita ja muistoja esim. lapsuudesta.

Joulun avulla näkee myös historian jatkuvuuden, kun muutoin elämä ja yhteiskunta on muuttunut paljon vuosikymmenten ja -satojen aikana. Arkipäivä on hyvin erilainen kuin sata vuotta sitten, joulussa taas on paljon ihan samoja elementtejä kuin silloin.

Mulle joulu merkitsee tämän jatkumon ylläpitämistä. Vietän joulua siksi, kun olen aina viettänyt. Ja pitkälti siten kun olen aina viettänyt, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Joulu on tiettyjen asioiden ja tunnelmien säilöntätapa. :)

« Viimeksi muokattu: su 23.12.2018, 14:36:48 kirjoittanut Aelita »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #3 : su 23.12.2018, 14:31:53 »
Kyllä se Joulu ensisijaisesti on minulle aina merkinnyt vain ylimääräisiä vapaapäiviä (tänä vuonna maksimaalisesti), joten ihan jees juhla!

Eli ei tarvitse olla mitään sanomaa, kukin viettäköön pyhät miten parhaaksi näkee.

Socru

• Vieras
« Vastaus #4 : su 23.12.2018, 14:34:42 »
Aelita kiteytti aika pitkälle omatkin aatokseni Joulusta. Perinteistä parhaita oli sen sanoma sitten itse kullekin erilainen.

Ehkä lisäisin kivaksi sen vastakohdan, joka liittyy joulunaluspäivien ryysikseen tavarataloissa ja sitten Joulupyhien hiljaisuuteen.

Olen miettinyt, mistä monien kielteinen suhtautuminen jouluun johtuu. Lieneekö kaksi ääripäätä: toisilla muisto ikävistä lapsuudenjouluista ja toisilla niin mukavista, että kun sitä tunnetta ei aikuisena saavuta, koko joulu sivuutetaan.

Socru

• Vieras
« Vastaus #5 : su 23.12.2018, 15:48:22 »

Jos otetaan kirjaimellisesti tuo "uusi mahdollisuus", niin voisin ajatella, että parhaimmillaan joulu on mahdollisuus nähdä menneitä asioita uudessa valossa - jouluun kuuluu ehdottomasti aikuisten kohdalla nostalgia ja melankolia. Ihannetapauksessa se voisi olla mahdollisuus palauttaa etääntyneitä ihmissuhteita.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #6 : su 23.12.2018, 15:55:55 »
"sanoma joulun on uusi mahdollisuus".

Eikös tämä menisi enemmän pääsiäisen puolelle? Dismaskin sai tavallaan uuden mahdollisuuden ristillä.
 Ja jos mennään pois kristinuskosta, niin kevät on uudestisyntymisen aikaa. Alkaahan se talvipäivänseisauksen kohdalla päivä pikku hiljaa pidentyä, mutta pitkään mennään vielä pimeässä. Joulu on enemmänkin hiljenemisen ja menneen vuoden miettimisen aikaa.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #7 : su 23.12.2018, 17:02:43 »
Siinä on tarpeeksi sanomaa ja juhlan aihetta, että päivä alkaa taas pidentyä talvipäivänseisauksen jälkeen.

Tämä aika lailla riittää itsellekin. Lapsuuden jouluista kun on jäänyt parhaiten mieleen ne ikävimmät.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #8 : su 23.12.2018, 17:25:25 »
Joulun sanoma tuntuu olevan se että läskiä naamaan ja seksiä tulemaan, jäit henkiin. Vaikea tietää onko talvipäivänseisauksen tienookin ollut ammoisina aikoina samanlainen kutujuhla kuin vappu ja juhannus, mutta nykyään lässytetään niin paljon pukkiin liittyviä pikkutuhmuuksia että panojuhla joulustakin on tullut. Sitä kuvittelisi tosin että ähkynä piereskellessä ei paljon panna, taikka sydäri.

Joulu itselleni voisi olla vaikka lupaus siitä että pimeys ja kylmyys ei kestä ikuisesti.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #9 : su 23.12.2018, 17:37:12 »
...nykyään lässytetään niin paljon pukkiin liittyviä pikkutuhmuuksia että panojuhla joulustakin on tullut.

Niin no. Onhan kyse antamisen juhlasta. Vaikka joulupukkia yleisempi taitaa nykyään olla joulurunkku. Ainakin siihen liittyviä kovia ja pehmeitä paketteja kaalimadot ja kumppanit ärhäkkäästi kaupittelevat.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #10 : su 23.12.2018, 19:15:57 »
Joulun sanoma tuntuu olevan se että läskiä naamaan ja seksiä tulemaan, jäit henkiin. Vaikea tietää onko talvipäivänseisauksen tienookin ollut ammoisina aikoina samanlainen kutujuhla kuin vappu ja juhannus, mutta nykyään lässytetään niin paljon pukkiin liittyviä pikkutuhmuuksia että panojuhla joulustakin on tullut. Sitä kuvittelisi tosin että ähkynä piereskellessä ei paljon panna, taikka sydäri.

Joulu itselleni voisi olla vaikka lupaus siitä että pimeys ja kylmyys ei kestä ikuisesti.
Pakanalliselta hedelmällisyysjuhlinnaltakin voi onneksi suojautua itselleen sopivan mediakuplan rakentamalla, netin tekoälysovellusten avustamana.

Tässä rakennustyön alkuun perinteisempää kuvastoa ja äänimaailmaa kaipaaville:

Pukki ja lapsi.

perinteikäs joululaulu

Näitä kannattaa välttää tuomasta omaan kuplaan:

Totuus city-pukista!

Paha joulustressi pukilla

Joululaulu hanurille ja huilulle

Kuplia on monenlaisia:
Muistojen joulu
« Viimeksi muokattu: su 23.12.2018, 20:58:54 kirjoittanut a4 »

Poissa Viljo Aabraham

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #11 : su 23.12.2018, 19:34:44 »

Tuota joulun sanomaa on ollut posti- ja sähköpostilaatikko täynnä jo viikkoja - en ole ko. posteihin tutustunut. Luultavasti viestejä ilmastonmuutosta ja puunkäyttöä vastaan.

Aion silti poltaa takkaa joulunseutuun. Voi totutella vaikka kärvistelyyn Jeesuksen Helvetissä, koska hän ei ole katsonut minua pelasamisen arvoiseksi..... Miutta mkäs minä olen kritisoimaan Jumalaamme, kun en ole edes teologiaa opiskellut - kuten upporikas ja viisas piispa-armeijamme, joita Jeesus on siunannut yltäkylläisesti.

Rikasta, siunattua joulua piispoille!
VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Socru

• Vieras
« Vastaus #12 : su 23.12.2018, 19:37:08 »

Tämä aika lailla riittää itsellekin. Lapsuuden jouluista kun on jäänyt parhaiten mieleen ne ikävimmät.

Mikä niissä oli ikävää?

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #13 : su 23.12.2018, 19:51:12 »

Mikä niissä oli ikävää?

Ei silloin mitään hirveyksiä onneksi tapahtunut. Mitä nyt yksi joulu meni sairaalassa isosiskoa katsomassa kun diabetes iski.
Perheen sisäiset ristiriidat saivat vain lisäpotkua joulusta, vittuiltiin typerien joululahjojen muodossa ja kinasteltiin pöydässä. Itse kun toivoi edes joulun olevan jonkinlainen välirauhan aika niin pettymys oli vielä suurempi. Tavarat nyt oli tavaroita, ei tullut ylenmäärin lahjoja, mutta tuli kuitenkin. Eivätpä ne juuri miltään yleensä tuntuneet.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #14 : su 23.12.2018, 20:03:17 »
Minulle jouluun liittyy kaiken muun lisäksi myös taipumus miettiä sitä, mikä on arvokasta, ja vaikka joulu ei arvoja uusiksi laitakaan, voi hieman rauhoittua miettimään elämää. Jos en koe taas kertaalleen, jouluna, oivaltaneeni jotain, joulu jää jotenkin hieman ontoksi, eli itselleni joulussa on ilmeisesti tärkeää jonkinlainen henkinen puoli, se sanoma, ja sen omakohtainen kokeminen. Se sanoma voi minulle eri vuosina olla vivahteiltaan erilainen tai monena vuotena sama, riippuen tapahtuneista asioista. Nyt tuo, että joulu on uusi mahdollisuus, kuulostaa minusta hyvältä sanomalta, miten sen kukin kokeekaan.
« Viimeksi muokattu: su 23.12.2018, 20:14:07 kirjoittanut TSS »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #15 : su 23.12.2018, 21:18:31 »
Tällä kertaa löysin joulun sanoman tästä hartaasta veisuusta. Veisaajana on Toivo. :D

Siispä toivon hyvää joulumieltä kaikille jatkumolaisille!

https://yle.fi/uutiset/3-10552141

Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #16 : su 23.12.2018, 23:02:14 »
Joulu merkitsee yhteiskuntamme hyvyyden ja yhteishengen jatkuvuutta, perinteiden ja kristillisyyden kautta.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #17 : ma 24.12.2018, 05:24:09 »
Olen miettinyt, mistä monien kielteinen suhtautuminen jouluun johtuu. Lieneekö kaksi ääripäätä: toisilla muisto ikävistä lapsuudenjouluista ja toisilla niin mukavista, että kun sitä tunnetta ei aikuisena saavuta, koko joulu sivuutetaan.

No varmasti näin, mikäli suhtautuminen on kielteistä. Omat jouluni ovat lähinnä neutraaleja, eivät missään tapauksessa kielteisiä, eikä toisten joulufanitus ole minulta pois, enkä halua myöskään latistaa toisten joulufiiliksiä. Varmaan tämä liittyy tunne-elämääni yleisemminkin. Olen aika lattea tyyppi.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #18 : ma 24.12.2018, 07:23:23 »
Joulu on lähinnä lasten juhla. Itse en saa siitä mitään positiivista irti. Inhoan muutenkin perinteitä ja pakkorituaaleja, joten yritän suosiolla pysytellä sivummalla kaikesta tohinasta etten mökötykselläni pilaisi niiden joulua, jotka siitä mahdollisesti nauttivat.

Poissa hibiscus

• Palaaja
  • Täysjäsen
  • *
« Vastaus #19 : ma 24.12.2018, 10:53:42 »
Joulupukki meni ja pilasi monien konservatiivien aikuisten joulutunnelman. https://www.is.fi/viihde/art-2000005945943.html?ref=rss