Kirjoittaja Aihe: Uni- ja ruokarytmin säätäminen  (Luettu 339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Konkari
Uni- ja ruokarytmin säätäminen
« : to 20.12.2018, 14:17:55 »
Eräs lääkäri väitti, että olisi hyvä säätää uni- ja ruokarytmiä niin, että heräisi aina samaan aikaan, söisi kunnon aamiaisen pian herättyään aina samaan aikaan, ja kunnon lounaankin aina samaan aikaan ja illallisenkin samaan aikaan (ja enimmät kalorinsa aamulla tai päivällä). Sitä en muista kehottiko hän menemään nukkumaankin aina samaan aikaan.

Viime vuosina olen heräillyt omia aikojani, mutta nyt olen nyt viikon ajan yrittänyt herätä herätyskellon avulla aamulla klo 8. Aiemmin heräilin yleensä paljon myöhemmin ja nukuin siis paljon enemmän.

- En ole mennyt kovin paljon aiemmin nukkumaan, kun ei ole nukuttanut. Ehkä pitäisi kokeilla sitäkin? Siinä tosin voi käydä niin todennäköisesti, ettei sitten saa unta ollenkaan, vaan pyörii tuskaisesti aamuun asti. Olen koko viikon ollut todella väsynyt ja ihan töttöröö, kun en ole sitten nukkunut ollenkaan tarpeeksi, vaan ehkä 3-5 (joskus 6) tuntia yössä (tarve olisi varmaan ainakin 7 tuntia mulla).
- Kuinkahan kauan unirytmin säätäminen kestää?
- Missä vaiheessa em. kaltaisista liian lyhyistä yöunista alkaa tulla terveydellistä häikkää? Parissa viikossa? Kuukaudessa?
- Auttaako ruokarytmin säätäminen unirytmin säätämistä? Eräs ystäväni kertoi, että hänellä on tapana Atlantin yli kohdistuvilla matkoilla säätää unirytmiään siten, että alkaa rytmittää aterioitaan jo ennen matkaa sillä tavalla kuin ne kohdemassa tulevat olemaan, ja näin unirytmin säätely olisi helpompaa. Itselläni on tapana syödä silloin kun on nälkä, eikä kellon mukaan. Ehkä tämä säännöllisempi ruokarytmi voisi olla silläkin tavalla hyvä, jos tulisi sillä tavoin syötyä vähemmän, ja terveellisemmin, jos ei ole niin kiljuva nälkä ennen ateriaa. Tätä kai eri laihdutusoppaat suosittavat.
- Varmaan päivänvalon näkeminen keskellä päivää auttaisi uuden unirytmin saavuttamisessa, ja liikuntakin?
- Sokerin välttäminen ainakin itselläni auttaa vähän unettomuuteen. Jostain syystä jos on tullut syötyä sokeria, pitää mennä monta kertaa yössä pissalle, mikä tietty sitten häiritsee yöunta. Liekö merkki diabeteksesta tämä?

Mitähän tieteellistä evidenssiä on elämäntapojen säännöllisyyden puolesta? (Tai vastaan?)

Oletteko huomanneet jotain etua säännöllisissä elämäntavoissa omalla kohdallanne?
Kikkakolmosia em. rytmien säätöön?
« Viimeksi muokattu: to 20.12.2018, 16:26:10 kirjoittanut kertsi »

Poissa Brutto

• Konkari
Vs: Uni- ja ruokarytmin säätäminen
« Vastaus #1 : to 20.12.2018, 14:30:50 »
Herään näin talviaikana viimeistään kello 4.45 ja syön lämpimän aterian noin tuntia myöhemmin. En siis mitään kylmää aamupalaa, vaan jonkin nopeasti lämmitettävän annoksen. Saarioisen laatikot ovat ihan kelpo aamuruokaa. Miksei myös Jalostajan hernekeitto. Nälkä pysyy loitolla puoleen päivään asti, jolloin on vuorossa lounas. Se on aika usein ilmainen liikelounas jossakin ravintolassa tai stondivassa lounaspaikassa. Sitten kello 17 on päivän viimeisen aterian vuoro. Unessa olen kello 21. Tämä rytmi pitää läpi viikon ja yleensä lomatkin, mutta satunnaisen ryyppyreissun aikana se sekoaa täysin ja on sekaisin vielä viikon sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: to 20.12.2018, 14:40:50 kirjoittanut Brutto »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #2 : to 20.12.2018, 14:33:56 »
En oikein usko, että "väkisin rytmittäminen" toimii. Ainakin itselläni on aina toiminut parhaiten se, että syön kun on nälkä ja nukun, kun väsyttää. Tosin työthän tätäkin harrastusta haittaavat välillä:-) Nukkumisen kanssa ei juuri ole ongelmia, sillä työaika on liukuva, jos jonain aamuna sattuisi nukuttamaan enemmän. Yleensä menen nukkumaan 23-00 välillä ja herään 6-7 välillä, ilman herätyskelloa.

Syömisen kanssa on vähän hankalampaa, periaatteessa tietysti voisin syödä koska haluan, mutta toimistopäivinä haluaa odotella työkavereita lounasseuraksi, jolloin aika ei ehkä itselle ole otollisin. Aamiaista en aina syö ollenkaan, joskus leivän tms.

Mutta onhan selvää, että jos väkisin herää aikaisemmin, mutta ei mene nukkumaan aiemmin, on tietysti väsynyt?

T: Xante

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #3 : to 20.12.2018, 14:58:53 »
Yksi, mikä ehkä voisi auttaa unirytmin säätöön, olisi hankkia jokin Netflixin tapainen. Nythän elokuvat alkavat useimmiten vasta klo 21... Se vaatisi kyllä varmaan uuden teeveen oston (mulla on ikivanha putkitelkkari).

Näyttöön tuijottelu ja teeveen tuijottelu (tai kirkkaiden valojen) ei varmaankaan ole hyväksi ennen nukkumaan menoa, sillä syövät melatoniinia kai. Tästä joku taisi täällä kirjoittaa jotain vastaväitettä täällä? Norma? Vai liittyikö se vain sähköisiin lukulaitteisiin, jotka ovat kehittyneet siihen suuntaan, että niitä voisi jopa käyttää unilukemistokirjan sijaan?

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #4 : to 20.12.2018, 15:04:34 »
En oikein usko, että "väkisin rytmittäminen" toimii.
En tiedä, toimiiko, mutta nyt olen ajatellut kokeilla kuitenkin. Sen kyllä tiedän ennestään, että jos herätyskello on käytössä, jossain vaiheessa sitä alkaa heräämään ennen kellonsoittoa, ainakin aiemmin se toimi niin.

Pitäisi vaan keksiä jokin tapa mennä ajoissa nukkumaan (eli säätää nukkumaanmenorytmiäänkin) - ja saada siis riittävästi unta.

Tässä on se huono noidankehä nyt meneillään, että kun on väsynyt, ei jaksa mennä ulos tai liikkua, mitkä molemmat varmaan auttaisivat säätämään unirytmiä.

Socru

• Vieras
« Vastaus #5 : to 20.12.2018, 15:13:46 »
Yksi, mikä ehkä voisi auttaa unirytmin säätöön, olisi hankkia jokin Netflixin tapainen. Nythän elokuvat alkavat useimmiten vasta klo 21... Se vaatisi kyllä varmaan uuden teeveen oston (mulla on ikivanha putkitelkkari).

Näyttöön tuijottelu ja teeveen tuijottelu (tai kirkkaiden valojen) ei varmaankaan ole hyväksi ennen nukkumaan menoa, sillä syövät melatoniinia kai. Tästä joku taisi täällä kirjoittaa jotain vastaväitettä täällä? Norma? Vai liittyikö se vain sähköisiin lukulaitteisiin, jotka ovat kehittyneet siihen suuntaan, että niitä voisi jopa käyttää unilukemistokirjan sijaan?

Ei ainakaan minulla haittaa, nukahdan usein puhelin kädessä.

Menen kympiltä sänkyyn, mutta nukahdan puoli tuntia, tunnin tai joskus paljon enemmänkin myöhemmin siitä. Yöllä herään kerran-pari ja usein viiden jälkeen en juurikaan nuku, vaikka herätys on vasta vähän ennen kuutta. Se on harmi, koska jostain syystä se viimeinen unenpätkä, joka välillä tulee sen jälkeen on kaikkein syvin ja virkistävin.

En syö enkä juo aamulla mitään, treenin jälkeen smoothie/palautusjuoma ja siitä kahden tunnin päästä teetä ja voileipiä ja siitä taas kahden tunnin päästä ateria. Loppupäivä erilaisia välipaloja ja noin kuuden aikoihin teetä ja voileipiä. Jos ja kun syön illalla makeaa nukun hyvin, proteiinipitoinen ravinto sen sijaan tärvää yöunet.

En muuta rytmejä ellei jokin pakota. Toki nuorempana olen elänyt varsinkin syömisen mukaan ihan eri tavalla, mutta se ei onnistuisi nyt mitenkään.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #6 : to 20.12.2018, 15:19:30 »

Paremminkin myötäväitettä(*. Olen itse havainnut että minun täytyy poistua pöytäkoneen monitorina toimivan pikkutelkan JA puhelimen ääreltä tuntia ennen aktuaalista nukkumaan menoa (=valojen sammuttamista), taikka en saa unta. Tässä jossain vaiheessa aloin räpläämään kännykkää myös sängyssä, ja se ei ollut ollenkaan hyvä idea, joten luovuin siitä. Telkkarin kanssa ei ole niin nökönuukaa, johtuen ehkä se on olkkarissa reippaasti naamastani kauempana kuin on monitori tai kännykkä kun niitä käytän.

Luulenpa että ihmiset tekevät itselleen totaalisen karhunpalveluksen siirtäessään kirjojaan sähköiselle lukulaitteelle. Joku mies joskus minulta kysyi että joko olen siirtänyt kaikki kirjani sellaiselle (kaikki 18 hyllymetriä, tai mitä noita nyt onkaan), ja olin aivan että TÄH. En ollut hetkeen mitään niin tyhmää kuullut. En tosin tuolloin tullut edes ajatelleeksi mitään iltalukemisia, mutta että alkaisi ähräämään kirjojaan sähköiseen muotoon... Hullun hommaa.

Itse luen kirjaa tai lehteä, taikka täytän ristikoita, viimeisen hereilläolotuntini ajan. Joskus nukahdan niin että kirja pläsähtää pärställeni. Tämä on toimivin systeemi. Mutta jos jotenkin aivoissa kiertää ajatukset, otan melatoniinia. Kuten joku sanoi, sitä pitäisi ottaa vaikkapa juurikin tuntia ennen kuin aikoo mennä nukkumaan. Jos tiedän varmuudella että en tule saamaan unta helposti, teenkin niin. Jos oletan toivorikkaasti että saattaisi saada unta, otan vasta sitten sängyn alta jemmasta suussa sulavan 1,9 mg tabletin jos nyt ei vaan kertakaikkiaan unta tule. Joskus käy niin että melan kanssa saan unta, mutta herään sitten kumminkin jossain vaiheessa yötä.

Treenit ikävät kyllä ovat vähän sotkeneet unirytmiäni. Kun palaan kotiin ennen iltakymmentä ja käyn levolle noin 0.30 maissa, niin se väli siinä ei vaan riitä ettenkö saattaisi olla yhtä säpinöissäni ja täpinöissäni. Mutta sen pidemmälle en suostu hereillä hillumaan. Ja luulen että ei se auttaisikaan.

Ehkä myöhemmällä syöminen häiritsee nukahtamista, en tiedä. Mutta muuten en ole havainnut omalla kohdallani järin eroa sillä miten syömiseni päivän mittaan rytmitän. Ja ne rytmit ovat miltei joka päivä erilaiset. Joskus harvoin syön aamiaisen, useimmiten en. Joskus syön päivän pääruoan klo 11 maissa, joskus myöhemmin. Nykyään en ahda kauheasti illalla kun on taas vatsavaivaa ja ällötystä (olletikin koska antibioottikuuri) ja en oikein jaksakaan syödä kauheasti, varsinkaan treenien jälkeen.

Kaikenkaikkiaan uskoisin että valonvaihtelulla on eniten merkitystä ainakin minun kohdallani.

Michael Mosleylla oli eilen dokumentti unettomuudesta, löytyy varmaan Areenasta. Hän huomasi hyväksi nauttia prebioottia iltaisin.

*) Jaa niin, en tiedä syökö valo melatoniinit pois, mutta ainakin sähköisistä laitteista säteilee kuulema sinistä valoa jonka aivot tulkitsevat auringonvaloksi ja kuvittelevat että on päivä.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #7 : to 20.12.2018, 15:19:39 »
Sehän on totta, että telkkarin ääressä voi nykyään notkua vaikka miten ja leffat tosiaan alkavat myöhään. Tosin onneksi (sarkasmia) myös tulevat sataan kertaan sitten uusintana, että ihan sama koska niitä katselee...

Yksi unitohtori sanoi, että oikea nukkumaanmenoaika on silloin, kun väsyttää. Itselläni tämä pitää sikäli paikkaansa, että käy kuin pikkulapsille: ellen laita kirjaa pois/telkkaria kiinni silloin kun huomaan, että nukuttaa (siis yleensä 23 jälkeen), uniaika menee ohi ja en enää oikein saa unta tai herään parin, kolmen tunnin päästä.

Työmatkustelu tuo tietysti omat ongelmansa, mutta toisaalta olen lahjakas päiväunien nukkuja + saan unta koneissa, junissa, autoissa, eli itselleni ei oikeastaan ole ollut isoja ongelmia aikaeroistakaan. Se, minkä vanhemmiten huomaa, on miten tolkuttomasti unen laatua huonontaa juurikin sivistynyt määrä alkoholia, eli 2-3 lasia viiniä myöhään nautitulla illallisella. Nukkumaan mennessä pyörii sängyssä ja heräilee pitkin yötä. Kunnon remukännääminen ei niinkään, jos ilta venyy, nukahdan sikeästi unia näkemättä ja herään pirteänä.

Voihan rytmittäminen toimiakin, vaikka ottaa hieman aikaa sovittautua. Ainahan kannattaa kokeilla!

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #8 : to 20.12.2018, 16:01:22 »
Xante,

Joo, alkoholi ihan tutkitusti heikentää unta, ja itse otan niin harvoin mitään, että sillä ei ole vaikutusta unirytmiin.

Aiemmin pystyin nukkumaan päiväunia, nyt en. (Kovin pitkiä päikkäreitähän ei kai taideta suositella kyllä muutenkaan.) Poikkeuksena on se, että torkahdan joskus tv-tuoliini kesken leffan tms..

Ja juu, kannatta mennä ainakin silloin nukkumaan kun nukuttaa. Luulen, että ne syklit menevät muutaman tunnin jaksoissa, jolloin saa paremmin unta. Jos sellaisen kohdan missaa, voi joutua odottelemaan unta monta tuntia.

---
Norma,

Mulle ristikoiden teko unta odotellessa on liian aivoja aktivoivaa, ja jokin vähän tylsä mutta siedettävä romaani toimii paremmin. Liian mukaansatempaava se ei saa olla, sillä se vie yöunet.

Muutamaan tuntiin ennen sänkyynmenoa ei kai suositella rankkaa treeniä.

Ehkä tarkoitit tätä ohjelmaa: Prisma: Totuus nukkumisesta (Yle Areena)?
« Viimeksi muokattu: to 20.12.2018, 16:03:52 kirjoittanut kertsi »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #9 : to 20.12.2018, 16:04:46 »
Juu, se ohjelma.

Itse kai tulin jo täyttäneeksi sen verran monet ristikkolehdet vuosien mittaan että niiden täyttäminen on minulle lähinnä rutiini.

Socru

• Vieras
« Vastaus #10 : to 20.12.2018, 16:11:10 »
Suurin muutos nuoruuteen on siinä, että jo alkuillasta tehty treeni vie nykyään yöunet totaalisesti.

Nuorena saatoin juosta 15km kovaa myöhään illalla ja nukahdin parin tunnin päästä. Nykyään joku perusssalitreeni illalla pistää elimistön ylikierroksille niin, että koko yö menee valvoessa.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #11 : to 20.12.2018, 16:17:03 »
Luonnollisin unirytmini, johon lomilla valun, on; unta 6 t, valveilla oloa vaihtelevasti, 1-2 t uudet unet (näitä ei varmaan enää voi mittansa vuoksi kutsua päikkäreiksi). Eli jos saisin itse aivan kokonaan valita, nukkuisin yhden pidemmän pätkän ja pikkupätkiä. Katselin joskus aiheeseen liittyvän ohjelman, nimeä en valitettavasti muista, mutta siinä oli tutkittu unta paitsi unilaboratorioissa, niin ihmisten kertomuksien kautta + vanhojen päiväkirjojen kautta, joka oli mielestäni mielenkiintoinen kulma.

Siinä ohjelmassa sanottiin, että jos katsotaan unta noin vuosisadan tms. aikavälissä, nykyinen käsitys 8 t terveellisesti unesta ei pidä paikkaansa sikäli, että oikeastaan aika harvalle se on luontainen rytmi. Tavallaan siinä on kyllä järkeäkin, sillä kylläpä kai aikaisemmin valolla on ollut enemmän tekemistä nukkumisen kanssa kuin kellolla:-)

Sama koskee kyllä ruokailuakin, lomilla tulee syötyä useammin pienesti, saatan siis syödä jotain 6 kertaa päivässä enkä välttämättä joka päivä lainkaan "kunnon ruokaa/isoa ateriaa".

Eilinen prisma oli kyllä mielenkiintoinen, etenkin se, kuinka paljon nukkumisen tavoista saatiin selville DNAsta!

Pidäthän Kertsi meidät ajan tasalla, miten kokeilu edistyy, mielenkiintoinen juttu.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #12 : to 20.12.2018, 16:31:16 »
En syö enkä juo aamulla mitään, treenin jälkeen smoothie/palautusjuoma ja siitä kahden tunnin päästä teetä ja voileipiä ja siitä taas kahden tunnin päästä ateria. Loppupäivä erilaisia välipaloja ja noin kuuden aikoihin teetä ja voileipiä. Jos ja kun syön illalla makeaa nukun hyvin, proteiinipitoinen ravinto sen sijaan tärvää yöunet.
Muistelen lukeneeni, että proteiini ylipäätänsä piristäisi (ja hiilari väsyttäisi), kovin proteiinipitoista ei illalla kannattaisi vetää, vaan enemmän hiilaripitoista. Itselle vaan sokeri ainakin tekee tuosta poikkeuksen väsyttävyydestä, kun se pitää hereillä. Luulen, että jopa xylitolipurkan ylenmääräinen mässytys vie minulta yöunet.

Näistä voisi olla ehkä apua unettomuuteen:

https://www.terve.fi/artikkelit/parempi-youni-kasviksilla

Melatoniinia on kirsikoissa, maississa, riisissä, ohrassa, kaurassa, inkiväärissä ja banaanissa. Kaurapuuro banaanilla höystettynä onkin erinomaista iltaruokaa. Serotoniinia on muun muassa saksanpähkinöissä. Tryptofaania löytyy kohtuullisesti kikherneistä, pavuista, kurpitsansiemenistä, taateleista, viikunoista, avokadosta, banaanista, bataatista ja parsasta. Myös maitotaloustuotteet ja munat sisältävät runsaasti tryptofaania.  jne..
« Viimeksi muokattu: to 20.12.2018, 17:12:46 kirjoittanut kertsi »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #13 : to 20.12.2018, 17:53:25 »
Olen ilta- ja yöihminen, mutta pystyn kuitenkin toimimaan liiemmin rasittumatta normaalissa päivätyörytmissä. Nukahdan aina helposti ja aamulla herääminen on minusta iän myötä tullut hieman helpommaksi. Herään seitsemän jälkeen, syön aina saman aamiaisen (kahvia ja 2-3 voileipää). Lounasta en nauti, mutta puolelta päivin on välipalahetki, jolloin yleensä syön hedelmän tai pari. Kesällä tein usein töihin mukaan smoothien, joka saattoi olla aika ruokaisakin. Työpäivän jälkeen (päivieni pituudet vaihtelevat, koska on kaikenlaista mahdollisuutta liukumaan ja etätyöhön) kotiin tultuani syön voileivän sekä pari keksiä tms. kahvin kera. Vasta illalla syön lämpimän aterian joskus klo 20-23. Jälkiruuaksi juon teetä tai rooibosta. Jos minulle tulee vielä myöhään nälkä, saatan yöpalaksi syödä jugurttia. Käyn nukkumaan klo 24-02. Ruutuvalo tai kirjan lukeminen eivät vaikeuta nukahtamistani. Tylsää kirjallisuutta en lue. Elokuvia en juuri katsele, koska olen niiden suhteen äärimmäisen valikoiva.

En pysty pakotettuihin rytminvaihdoksiin. Jos matkustan täysin eri aikavyöhykkeelle, niin totuttelen toiseen rytmiin sitten siellä perillä. Väsyttävimpiä ovat heräämiset klo 4-6, jos on ehdittävä aamujunaan/-lennolle. Silloin saatan jännittää heräämistä niin paljon, ettei nukkuminen oikein onnistu. Matkapäivä on sitten aivan unissakävelyä. Jos olen useamman päivän lomamatkalla, niin saatan alkajaisiksi hotellissa nukkua matkan rasituksen pois ja vasta sitten aloittaa varsinaisen lomailun.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #14 : to 20.12.2018, 18:24:02 »
Tiukan paikan tullen käytän omatekoisia keltaisia laseja, jos pitää tunteja aikaisemmin koittaa nukahtaa. Käyttöön jo tv:n/läppärin äärellä. Fysikaalisesti n.½ päästä: Silmäluomet käyvät lyijynraskaiksi.
Myös Led-lukulampun takana on keltaista kartonkia joka koittaa poistaa sinistä kun lamppu ei suoraan vaan enempi epäsuoraan valaisee takaani yöpöytä-kirjoja jotka usein lopuksi ovat sitä mitä luin lapsena: AA-taskukirjoja ja Valittuja paloja.
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #15 : to 20.12.2018, 18:40:37 »

Tarkemmin lukematta, aloituksen kysymykseen voisi yrittää vastata niinkin, että säännöllinen rytmi on osa jotain, että on mahdollista laittaa jotain tuollaiseksi. Siis säätää täysin oma rytmi elämän perusjuttuihin.

Mitä mahdollisuus pitää sisällään? Suora juttu on se säännöllinen rutiinitapahtumasto. Voiko tällaisen järjestäytyminen olla myös jotain hyvää takaava asia?

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #16 : to 20.12.2018, 19:23:09 »

En tiedä, mutta itselläni toimii, kun luen sängyssä hetken foorumin tapahtumia, tabletilla, jolla ei muuten oikein tee mitään, kun ei oikein toimikkaan. Unensaannissa josksus toimii. Ei aina. Sama jos soittaa kitaralla jotain värinää, niin voi nuukahtaa kitaran kanssa sänkyyn, mikä on taas oma ongelmansa.

Kitara on siitä kiva tehokas unilääke, siis näprääminen ja soinnin kuuleminen, että tulisi kehittää tekniikka, että kitara nostautuisi jonnekin, vähän ajan kuluttua nukahtaimisesta. Muuten herää laittamaan sitä sivuun.

Kitaralla ei tule soittaa mitään melodiaa, jos sellaista osaisi, vaan tulee vain kuunnella sen kieliä, miten kuuluvatkin.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #17 : to 20.12.2018, 21:10:10 »
Kun alta kolmikymppisenä jouduin nousemaan kerran viikossa klo 5, tuli vatsani joka kerta kipeäksi.

Olikos se keskiaika jolloin ihmiset nukkuivat jonkin aikaa ja lähtivät sitten keskellä yötä vierailulle toistensa luokse, nukkuivat myöhemmin aamuun asti.

Socru

• Vieras
« Vastaus #18 : to 20.12.2018, 21:17:12 »
Hiljattain luin jutun jostain huippu-urheilijasta, joka ei nukkunut ollenkaan pitkiä yöunia vaan parin tunnin nokosia ympäri vuorokauden.

Ja sitten oli joku koripallostara, joka nukkuu vain pari tuntia yöllä eikä muuta.

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #19 : to 20.12.2018, 21:32:05 »

Vaikea uskoa oikein mihinkään, mikä on perinteellistä, ellei hyväksi osoittaudu jotenkin. Jos seuraa muuta kuin epäluontevuutta, niin mitä olisi kaikki?

Painotus näissä on aina, ja sen vääristämä vaikutus. Toki ihmisten kehittyminen ihmiseksi on hyvä, mutta joskus se taitaa kummitellakin.

Kun perusrytmeissäkin menee päin mitälie, niin onko tämä nyt sitä jotain extremeä?

Mitä tulee tiettyjen asioiden suojaan ja vaalimiseen, niin toisaalta jotkin muut voivat olla millaisessa koukaroinnissa vain.

Tällaisen aiheen kohdalla kyseenalaistamiset voi olla hassua, ja meni överityylillä ylitte. Ei kai lainvastaista.