Kirjoittaja Aihe: Hyvää teetä  (Luettu 664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Hyvää teetä
« : to 13.12.2018, 20:23:40 »
Teestä ei taida vielä löytyä ketjua, joten perustanpa sellaisen.

Minkälaisesta teestä pidätte? Purua vai pussia, vihreää, valkoista vaiko mustaa?

Itse olen viime aikoina lipittänyt Earl Greytä. Keitän teen nykyään tavallisella kahvinkeittimellä, ja hyödynnän samoja puruja kolme kertaa. Keskimmäisellä keitolla tulee mielestäni paras tee, mutta kolmannessakin on vielä tarpeeksi ytyä. Mielenkiintoista kyllä, kahvinkeitin sopii kohtalaisesti vihreällekin teelle, vaikka vesi periaatteessa onkin siihen liian kuumaa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Hyvää teetä
« Vastaus #1 : to 13.12.2018, 20:31:31 »
Jos vatsa sallisi, menisi kaikkea kolmea, mutta mausteisina. Tykkään rasioista joissa on mahdollisimman laaja valikoima kaikkea mahdollista. Olisikohan valkoinen tee kuitenkin himppasen enemmän mieleeni kuin vihreä ja musta.

Mustan chai-teen kanssa käytän maitoa. Muuten en sotke teehen mitään, en edes makeutusta. Pääasiassa käytän pusseja, mutta irtopöperökin käy. On siivilöitä jos jonkunmoisia. En käytä samoja puruja tai pussia uudestaan, mutta koska vettä kupissa on 3 - 4 dl, niin vastaahan se kai kahta annosta.

Kiehuvaa vettä vedenkeittimestä jos ei ohjeissa muuta mainita. Jätän mustat ja valkeat likoon ikiajoiksi, vihreän pussin tai purut poistan ajoissa ettei tule kitkerää.

Socru

• Vieras
« Vastaus #2 : to 13.12.2018, 20:32:11 »
Juon teetä joka ikinen päivä aamulla ja illalla. Laiskuuttani melkein aina pussiteetä.

Juon yleensä ihan tavallista Liptonin teetä ja välillä Earl Greytä. English breakfastin punaiseen innostuin joskus, mutta kun viimeksi ostin, se ei jotenkin enää napannut.

Erikoisia teelaatuja olen kokeillut, mutta mikään ei ole jäänyt pidempään käyttöön.

Pidän erittäin vahvasta teestä, aina kaksi pussia kuppiin ja ehdottomasti aivan kiehuvaa vettä. Maitoa ei, mutta reilusti sokeria.

Teehen ei oikeastaan koskaan kyllästy.

Socru

• Vieras
« Vastaus #3 : to 13.12.2018, 21:04:05 »
Teknisesti hyviä teepusseja ei ole ihan helppo löytää. Kuorettomat saattavat olla aika mauttomia jo ostettaessa ja ne pitää heti siirtää muovipussiin.

Kuorellisista jotkut on pakattu niin, että pussi helposti repeää, kun avaa kuoren.

Poissa Viljo Aabraham

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #4 : to 13.12.2018, 21:08:04 »
Eniten ja mieluiten Earl Greytä - yleensä Twiningsin. Mielelläni juon myös vihreää teetä, joka on armomeiltaan ihan erilaista kuin musta.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa hibiscus

• Palaaja
  • Täysjäsen
  • *
« Vastaus #5 : to 13.12.2018, 21:38:14 »
Eniten ja mieluiten Earl Greytä - yleensä Twiningsin. Mielelläni juon myös vihreää teetä, joka on armomeiltaan ihan erilaista kuin musta.

VA.

Earl Gray on mielestäni yksi pahimman makuisia teesekoituksia. En juo sitä edes hätätilassa, Huonojen teelaatujen maku peitetään bergamottiöljyllä. Vihreä tee puolestaan ei maistu juuri miltään, vaikka sen juominen onkin melko terveellistä.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #6 : to 13.12.2018, 22:52:42 »
Ehdottomasti irtoteetä. Pussiin kerättyä jätettä ei lasketa teeksi. Tosin viimeksi ostamani irtotee, oli vielä jotain luomua, osoittautuu pieneksi jauhoksi. Ei se pahaa ole, mutta täytyy juoda äkkiä pois.

Mustaa juon yleensä. Joskus olen tehnyt myös talon sekoitusta: puolet ja puolet mustaa ja vihreää.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #7 : to 13.12.2018, 23:48:16 »
Pidän monenlaisesta teestä, sekä mustasta että vihreästä, maustetusta ja maustamattomasta.

Aika paljon tulee käytettyä pussiteetä vaikka irtotee olisi tietenkin parempaa. Mutta Liptonia en suostu juomaan. Ja haudutusvesi ei saa olla kiehuvaa, vaan n. 80-asteista. Liian kuuma vesi tekee teestä kitkerää. En käytä teessä makeutusta enkä muitakaan lisäaineita. Joskus saatan vaihtelun vuoksi juoda teen maidon kanssa, mutta se on harvinaista.

En oikein osaa nimetä mitään mieluisinta teelaatua nykyisin. Olen pitänyt Earl Greystä, mutta nykyisin minusta tuntuu, että bergamottiaromit ovat heikentyneet. Voi tietysti olla kyse vain omien makuaistimusten muutoksesta; niiltä ei voi välttyä.

Viime vuosina olen oppinut käyttämään rooibosta, joka ei ole teetä, vaan yrttijuomaa(?), "infusion". Rooibos ei ainakaan valvota iltaisin. Ei minulla tosin teenkään kanssa ole ollut ongelmia, mutta otan varman päälle.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #8 : pe 14.12.2018, 01:12:10 »
Lipton pussiteetä.
Mutta keitän kuin kahvia, suodatinpaperin päällä on kahvijauhojen sijasta 2-3 teepussia.
Jostain syystä maku on erilainen kuin ilman suodatinpaperia ja tee on kirkasta eli jotain jää
suodatinpaperiin ja maku on parempi.

Ennen join Twiningsiä mutta jostain syystä maistuu nyt inhottavan omituiselle.
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #9 : pe 14.12.2018, 03:46:55 »
Harvoin tulee juotua, mutta mietin usein korvaavani kahvin teellä koska kofeiinin kanssa tulee läträttyä aivan liikaa. Ilman kofeiinia en kuitenkaan voi elää, koska se tekee minut alakuloiseksi. Ehkä tee olisi jonkinlainen hyvä kompromissi?

Kofeiinihan on huumausaine (huom. MrKAT).

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #10 : pe 14.12.2018, 07:41:40 »
Teen suhteen olen tuurijuoppo, välillä keittelen usein, sitten unohtuu pitkäksi aikaa, kunnes taas muistuu mieleen. Makeutusta saati maitoa en teehen laita, juon sellaisenaan, kuten kahvinkin.

Töissä juon vaniljateetä pussista, taitaa olla Lipton muistaakseni, vaikka olisi siellä kaikkia vihreitä ja muitakin tarjolla. Jostain syystä vaan duuniin kuuluu tuo.

Kotona juon puruteetä, minulla on pallero, joka laitetaan purut ja pallero kuppiin. Laatuja on monia, jotain lohikäärmeitä ja keisarinnoja ja mitä lie, en muista niiden nimiä. Aromiteetä siis, valitsen niitä vähän kuin viinejä, selostuksen ja etiketin mukaan. En edes tiedä, ovatko mustaa vai mitä. Eikö kaikki teelaadut ole kuitenkin peräisin samasta kasvista, laatu riippunee vain valmistustavasta?

Kahvinkeittimessä en teetä keitä, koska meillä ei ole sille erillistä kahvinkeitintä ja jos keittää teetä, alkaa kahvi maistumaan pahalle. Nyt tosin ostimme uuden kahvinkeittimen, kun vanha alkaa vähän reistaamaan, ehkä se voi saada eläkepäivät teenkeittimenä.

Hyvä kun muistutitte, se pallero on aika ärsyttäväkin niperellä.

T: Xante

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #11 : la 15.12.2018, 12:58:57 »
Aika surkeita tee-ihmisiä ovat jatkumolaiset, tästä keskustelusta päätellen. Olen kokenut, millaista on kerrankin saa laadukasta teetä. Se tuntuu siltä kuin saisi maistaa teetä ensimmäistä kertaa. Kerran kun olin lomalla Ruotsissa, yövyin keskustahotellissa Göteborgissa, missä huoneen varustukseen kuului vedenkeitin ja kahvi sekä tee. Tee oli Kusmi-merkkistä hieman kalliimpaa laatua. Jumatsukka, että olikin hyvää teetä! Oli maustettuja laatuja ja tavallista Darjeelingiä. Silloin vihdoin tajusin, kuinka suuri ero on marketin teellä ja paremmilla laaduilla. Suomessa ei tuolloin vielä ollut montakaan teekauppaa. Jostakin kauppahallista ehkä sai irtoteetä. Stockalla ei vielä myyty Kusmia (nykyisin kai on, ainakin on valikoima laadukkaampia merkkejä). Olin sitten muutamaa vuotta myöhemmin taas lomamatkalla, tällä kertaa Sveitsissä, kun lentokentällä pähkäilin, mitä voisin ostaa viimeisillä frangeillani. Näin hyllyssä Kusmia, paketin, jossa oli useita makuja. Rahani riittivät juuri siihen. Valikoimassa oli 12 pussia eri makuja, 2 kappaletta kutakin ja se maksoi hieman yli 20 euroa. Annoin puolet pusseista tuliaisiksi ystävälleni, puolet join itse. Muistaakseni pidin lopulta eniten tavallisesta Darjeelingistä, mutta se oli kyllä paljon parempaa kuin mikään marketin tee.

Nykyisin Helsingissä on muutamia teehen erikoistuneita kauppoja. Niissä kannattaa ehdottomasti käydä ja tutustua kunnon teehen. Mahtava elämys! Ja varmasti jo muutamalla eurolla saa jonkinlaisen maistiaispaketin. Tai voi juoda paikan päällä kupillisen.

http://www.selfridges.com/GB/en/cat/kusmi-tea-tea-essentials-gift-box-528g_554-3003688-ESSEN02/#
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #12 : su 16.12.2018, 13:36:20 »
Itse olen viime aikoina lipittänyt Earl Greytä.
Anekdoottitietona. Earl Grey maustetaan bergamotilla, joka isompina määrinä aiheuttaa mm. ripulia.  Tein eräisiin ystäväni juhliin kerran ämpärillisen boolia tai oikeastaan jääteetä, jossa mm. vahvaa Earl Greyta, tummaa rommia, pommacia, ja sitruunan siivuja, joka oli huisin hyvän makuista, mutta josta enemmän jääteetä lipittäneet saivat kamalat vatsavaivat seuraavana päivänä.

« Viimeksi muokattu: su 16.12.2018, 13:40:21 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #13 : su 16.12.2018, 13:41:49 »
Tällä hetkellä lempparini on jasmiininmakuinen vihreä tee. Ja rooibos upppoaa aina.

Maullisesti tykkäisin myös mintulla maustetusta vihreästä teestä, mutta helposti aiheuttaa mulle närästystä. Nimenomaan mintun takia, olettaisin.

Yhdessä vaiheessa tykkäsin Keisarin morsian -nimisestä teestä, mutta en muista, oliko se mustaa vai vihreää. Tiikerin päiväunikin taisi olla hyvää.
« Viimeksi muokattu: su 16.12.2018, 13:44:26 kirjoittanut kertsi »

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #14 : su 16.12.2018, 13:49:49 »
Tällä hetkellä lempparini on jasmiininmakuinen vihreä tee. Ja rooibos upppoaa aina.

Maullisesti tykkäisin myös mintulla maustetusta vihreästä teestä, mutta helposti aiheuttaa mulle närästystä. Nimenomaan mintun takia, olettaisin.

Yhdessä vaiheessa tykkäsin Keisarin morsian -nimisestä teestä, mutta en muista, oliko se mustaa vai vihreää. Tiikerin päiväunikin taisi olla hyvää.

Vihreä tee ei ole oikein mieleeni. Rooibos on OK, ja sitä tulee juotua iltaisin, koska se ei piristä kuten tee. Muuten tuskin joisin sitä.

Keisarin morsian on mustaa teetä, ja ihan hyvän makuista sellaista. Tiikerin päiväuni oli muistaakseni turhan imelää. Savu, inkivääri ja suklaa sopivat mustan teen mausteiksi.

Earl Grey ei ole aiheuttanut mahavaivoja minulle, mutta en ole herkkävatsainen.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #15 : su 16.12.2018, 13:52:52 »
Ei se Earl Grey varmaan 1-2 kupin annoksena aiheutakaan mahanpuruja, mutta jos vetelee 0,5-1 litraa tai enemmän, voi aiheuttaakin... En suosittele kyllä kokeilemaan em. jääteen tekoa, ainakaan jos on vieraassa paikassa yövieraana, ja samaa vessaa käyttää useita henkilöitä. Kiusallisia tilanteita voi olla luvassa.
« Viimeksi muokattu: su 16.12.2018, 13:55:41 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #16 : su 16.12.2018, 13:53:37 »
Lapsang (musta tee) on aika jännää. Savun aromi siinä. Niitäkin kai on erilaatuisia.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #17 : su 16.12.2018, 14:08:09 »
Madeiralta takaisin tullessamme minulla on aina erilaisia tee-vaihtoehtoja mukana.

Ostan niitä paikallisista liikkeistä.

Ihan normaali, siis siellä hoteleissakin aamiaisella tarjottava tee maistuu tosi hyvältä. Monet Suomessa myydyt teelaadut eivät täytä odotuksiani.

En ole nirso, mutta makutietoinen. En luettele tässä teelaatujen nimiä, kertsi osaa tehdä sen paremmin, niin kuin kertsi osaa muutenkin kaikki asiat paremmin kuin joku toinen ihminen.

Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Viljo Aabraham

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #18 : su 16.12.2018, 17:32:24 »

Madeiralta takaisin tullessamme minulla on aina erilaisia tee-vaihtoehtoja mukana.

Portugalissa ja Madeiralla valmistetaan tietääkseni vain golf-teeitä. Mutta paljon....

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #19 : su 16.12.2018, 22:29:38 »
Kofeiinihan on huumausaine (huom. MrKAT).
Maito rauhoittaa = tasapainottaa. Tee ja kahvi ei edes maistu hyvälle ilman maitoa!
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.