Kirjoittaja Aihe: Mikä on mielestäsi luksusta?  (Luettu 2605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
Vs: Mikä on mielestäsi luksusta?
« Vastaus #20 : pe 05.10.2018, 12:51:00 »
Yksi asia joka mielestäni on jokapäiväistä luksusta on = saa käydä uimahallissa vaikka joka päivä ja pestä itsensä kuin myös kuntouida tarpeen mukaan... Eikä maksa paljoa (Kotkassa senioreilla on täysin ilmaista kuulemani mukaan, mutta ei täällä Lappeenrannassakaan maksa kuin 40 euroa puolivuosittain. 80 euroa koko vuodelta).

MuistoKeijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #21 : pe 05.10.2018, 13:02:47 »
Yksi asia joka mielestäni on jokapäiväistä luksusta on = saa käydä uimahallissa vaikka joka päivä ja pestä itsensä kuin myös kuntouida tarpeen mukaan... Eikä maksa paljoa (Kotkassa senioreilla on täysin ilmaista kuulemani mukaan, mutta ei täällä Lappeenrannassakaan maksa kuin 40 euroa puolivuosittain. 80 euroa koko vuodelta).

MuistoKeijo Kullervo

Ajattelen vähän samoin. Vesi on jos ei nyt luxusta niin ainakin etuoikeus. Tosin säästösuihkut ovat pilanneet uimahalleja.

Muuten kiusaannun luxuksesta. Jos vaikka joku passaa, niin en koe sitä luxuksena vaan lähinnä hermostuttavana asiana. Luxustuotteetkaan eivät houkuta, koska ne ovat harvoin käytännöllisiä ja niiden tärveltymistä pitää varoa.

Oikeastaan kaikki luxus on vaarallista, koska se laiskistuttaa ja siitä on vain tie alaspäin. Liian täydelliset treeniolosuhteetkin ovat loppupeleissä haitallisia.

Eli siis vajavaisuus/epätäydellisyys on luxusta.
Kampin playboy  -  tennissukat ja tekohampaat.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #22 : pe 05.10.2018, 13:19:19 »
Luksusta olisi oma palvelija - siivous, vaatehuolto, ruoan laitto...jne.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #23 : pe 05.10.2018, 13:19:59 »
^ Socrun kanssa vähän samoilla linjoilla. Luksus lähtee kärsimyksestä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #24 : pe 05.10.2018, 15:45:01 »
Koin jonkin sortin luksusta kun tykästyttyäni yhteen kivaan sporttipaitaan saatoin ostaa toisen samanmoisen, identtisen kappaleen (sattumalta vielä tarjouksessa, koska jäännöskappale). Jossain neuvostoajan puodissa ei olisi saanut ostettua sitä ekaakaan ihokasta.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #25 : pe 05.10.2018, 22:06:26 »
Luxusta on semmoinen joka on harvoin tarjolla tai harvojen tarjolla.
- yöpöydällä uusia painotuoreita kirjoja (esim. jo elokuussa, vaikka ilmestymisaika syyskuussa), ja kaikki ilmaiseksi
- mansikat ja mustikat jotka maistuu pakastettuna kuukausienkin päästä miltei tuoreelta koska älysin kerätä
  läheltä, tuoreena ja pakastaa pienenä (mansikat leikattuina) ohuena eränä ts. pakastui hyvin nopeasti.
- omatekoinen täytekakku joka pesee maussa paikalliset kotileipomot ja kaupan kakut.
- suomalainen luontoelämys: sumuinen kesäaamu koivun tuoksuineen, jännittävä ukkosmyrsky, revontulimyrsky,...
  -- tähän vielä jokamiehenoikeus + tuoreet metsävatut: aah mitä luxusta...
« Viimeksi muokattu: pe 05.10.2018, 22:08:59 kirjoittanut MrKAT »
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #26 : la 06.10.2018, 06:46:22 »
Luksusta olisi oma palvelija - siivous, vaatehuolto, ruoan laitto...jne.

Ajattelen itsekin aika simppelisti: luksusta voisi olla vaikkapa monipuolinen noutopöytä. Luksusta on myös riittävä uni.

Ylipäätään siis luksus on minulle jotakin sellaista, joka poistaa itseltä vaivannäköä jossakin täysin arkisessa asiassa, tai joka mahdollistaa hyvän arjen. Mutta kuitenkin niin, että se on harvinaista, koska eihän se voisi rutiinina olla luksusta.

En siis ajattele, että minkäänlainen nautiskelu olisi luksusta sinänsä. Tämä johtuu siitä, että en ylipäätään arvosta korkealle löhöilyä ja nautiskelua.

Luksusta minulle ei myöskään ole monen mainitsemat luontoarvot, koska ne ovat minulle arkea. Joku kaupunkiloma voisi siis periaatteessa olla minulle luksusta, jos vain nauttisin kaupunkilomasta. Mutta koska ne ovat perseestä, ajatus on täysin teoreettinen.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #27 : la 06.10.2018, 07:17:18 »
Luksus vähän ylimääräistä. Mitä se kullekin on vaihtelee. Se vaihtelee myös elämäntilanteen mukaan.

Luksus on positiivinen asia. Jos saman asian esittää negatiivisena, se on öky. Luksuksen ja ökyn raja on myös vaihteleva ja riippuu kenen kohdalla asiasta puhutaan. Joku mainitsi ketjussa hienon auton. Jos tuoreen missin autosta kirjoitetaan sanotaan: "katso missi-Maijan luksusauton kuvat". Jos samanlaisen auton ratissa on ryvettynyt henkilö otsikko voisi olla: "metoo-ohjaaja kaahaili ökyautollaan".

Itse odotan tämän päivän luksushetkiä: rauhallista ruuanlaittoa, saunaa, hiljentymistä ja päivän päätteeksi hyvän artistin keikkaa.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #28 : la 06.10.2018, 07:42:10 »
Mä ajattelin avauksen perusteella, että tässä haetaan jotain _arjen luksusta_, jonka käsitän juuri jokapäiväisenä - ja erotuksena siitä, että luksus mielletään joksikin ylimääräiseksi, arjen ylittäväksi.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #29 : la 06.10.2018, 14:40:37 »
Mä ajattelin avauksen perusteella, että tässä haetaan jotain _arjen luksusta_, jonka käsitän juuri jokapäiväisenä - ja erotuksena siitä, että luksus mielletään joksikin ylimääräiseksi, arjen ylittäväksi.
Yleiskielessähän luksus mielletään tosiaankin vähän eri lailla kuin avauksessa. Ehkä osuvampi otsikko olisi ollut Arjen sulostuttajat, Arjen pikku ihanuudet, Mitä tekee arjesta nautittavan tms..

Luksusta voi ainakin olla
- se (kiva), mitä omassa arjessa ei yleensä ole kuin vain harvoin
- se (kiva), mitä muilla ihmisillä harvoin on - omassa viiteryhmässä, omassa maassa, tai maailmassa
- jotain liiallista (ja siksi jopa turmiollista, kuten asiat jotka lihottavat, laiskistavat)
- se, millä erottaudutaan (millä voi pröystäillä omaisuudellaan, osoittaa statustaan) vrt. Corvette, Rolex, kaviaari
- se, mistä tulee hemmoteltu olo, vrt. kasvohoito, manikyyri

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #30 : su 07.10.2018, 09:20:15 »
Aikoinaan vaimoni isä sanoi seuraavaa:

- Oli huoneet puulämmitystalossa melko kylmät nukkumaan käydessä ja Hän keksi. -Kun laittaa jalkansa peiton ulkopuolelle ja alkaa tuntua kylmältä, vetää sitten jalan peiton alle, tuntuu kuin taivaassa olisi.

Sellainen oli luksusta -50 luvulla.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Sandman

• Jäsen
  • Here I am now, entertain me
« Vastaus #31 : ma 08.10.2018, 14:18:04 »
Koko tämä kesä oli luksusta.
T: Xante

Tähän on helppo yhtyä omallakin kohdalla.

Tapasin vanhimman veljeni, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä kahteenkymmeneen vuoteen edes puhelimen välityksellä Mitään kaunoja ei koskaan ole ollut, askelmerkit eivät vain ole aiemmin sopineet. Terassi rakennettiin takapihalle ja veljien välinen ystävyys rakennettiin sekin uudelle pohjalle. Sitä luksusta ei rahalla ole ostettavissa.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #32 : ti 09.10.2018, 20:34:03 »
Uskomatonta, miten usein jatkumolaisistakin paljastuu syvää puritanismia, kalvinilaista ankaruutta suorastaan, vielä nykyaikana, vaikka muka ollaan niin rationaalisia, vapautuneita ja valistuneita! Tässäkin ketjussa esim.  Big Data Lenny, Socru ja TSS.

Minä olen nautiskelija, mutten ateisti tai tiedeuskovainen. En koe synnintuntoa elämästä nauttimisesta. Minusta luksus on sellaista, joka on useimmiten, tai aina, tavallisen ihmisen tavoittamattomissa tai mistä ainakin joutuu maksamaan vähintään tuplasti johonkin marketti-tuotteeseen verrattuna. Olen vaihtanut vuodevaatteet pellavalakanoihin. Niissä nukkuminen on ihotuntumaltaan ja lämmön säätelyn suhteen erilaista kuin tavallisissa puuvillalakanoissa. Luksusta, jota arvostan, yhä uudestaan.

Leikkokukat maljakossa ovat luksusta. Minulla on aika usein puutarhasta tai luonnosta itse keräämiäni kukkia maljakossa, mutta ne eivät ole luksusta. Ne ovat yksi elämäni nautinto, mutta isot puketit ammattitaidolla sidottuja kukkakimppuja ovat minulle lähes tavoittamattomia. NE ovat luksusta.

Jos sitten verrataan köyhempiin maihin ja karumpiin oloihin suomalaista elämää, niin puhdasta vettä en silti vielä nosta luksukseksi, vaikka se arvokasta onkin ja tekee arkielämän mukavaksi. Luksukseksi vesi muuttuu minulle siinä kohtaa, kun lämmintä vettä saa suihkutella ja loiskutella mielin määrin. Meillä saa, vielä. Ai niin, kunnollista vedenpainetta hetkeksikään unohtamatta sekä tietenkään suomalaista yhden otteen vesihanaa (siis kylmää ja kuumaa vettä ei tarvitse säätää eri nupeista).

En pidä matkustelua kovin tärkeänä, mutta hotelliyöpyminen ja kunnolliset ateriat Pariisin Ritzissä olisivat luksusta. Tuskin koskaan toteutuvat elämässäni. Myös kiireetön ilta Eiffel-tornin ravintolassa aterioiden olisi luksusta.

Luksusta olisivat itselle käsin tehdyt nahkakengät. Täsmälleen mittojen mukaiset, toinen kenkä suurempi kuin toinen, kuten jalkanikin. Ja kaikki materiaalit ensiluokkaisia. Sellaiset kengät tekisivät kävelemisestäkin luksusta.

Kevyt lämmin turkki talvipäivinä, aitoa turkista, olisi luksusta. Minulla on vanha lammasturkki, joka maksoi kuukauden palkan, kun sen ostin. Se oli aika hieno aikanaan, ehdottomasti lämmin, muttei todellakaan kevyt. Nykyisin osataan valmistaa ihmeen kevyitä turkkeja. Olen tutkaillut hienoja turkkeja ikkunoiden takana, mutta todennäköisesti tyydyn villapaitoihin. Ehkä sentään ostan joskus alpakka-villaisen villapaidan.

Todella hyvät stereot ovat luksusta, josta haaveilen. Näihin saatan vielä oikeastikin satsata, en mihinkään yltiöpäisen kalliisiin, mutta tuo tuplahinta-sääntö pätee tässäkin. Hinnan pitää hieman kirpaista sydänalaa tai aiheuttaa hetkellistä huimausta. En painottaisi niinkään stereoiden upeaa ulkonäköä (Bang & O. tms.), vaan kunnollista äänentoistoa. Vuosien varrelta muistan, kuinka eri merkkien laatumaine on vaihdellut. 60-70-luvuilta muistan Philips-radiot ja Yamaha-stereot. Sitten joskus 70-luvun jälkipuoliskolla Pioneerit olivat arvostettua kuluttajaelektroniikkaa. Mikähän merkki on nykypäivän "pioneer"?
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #33 : ti 09.10.2018, 21:05:10 »

Tapasin vanhimman veljeni, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä kahteenkymmeneen vuoteen edes puhelimen välityksellä Mitään kaunoja ei koskaan ole ollut, askelmerkit eivät vain ole aiemmin sopineet. Terassi rakennettiin takapihalle ja veljien välinen ystävyys rakennettiin sekin uudelle pohjalle. Sitä luksusta ei rahalla ole ostettavissa.

Onpas ihana luksustarina!

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #34 : ma 15.10.2018, 23:18:25 »
Mitä suurinta luksusta on ollut elää nuoruusvuodet suomalaisessa Suomessa, jossa omalta ovelta pääsi hiihtoladulle ja metsään - ihan oikeaan luonnonmetsään. Tai rannalle, joka ei ollut tuhansien tallaajien kuluttama. Helsingissä. Aikaa ei vietetty ostoksilla eikä puhelin häirinnyt ihmissuhteita. Ihana vapaus ilman tietokoneita ja somea! Me lapsetkin saatoimme häipyä tuntikausiksi omille teillemme eikä mikään laite kyylännyt reittejämme. Ateriat nautittiin säännöllisesti eikä lihavia lapsia ollut paljon. Sipsejä ei osattu kaivata ja limsa oli harvinaista herkkua, juhlajuomaa. Oltiin lapsina aina ulkona ja liikuttiin paljon. Jos oli oikein huono sää, niin pelattiin sisällä lautapelejä tai pingistä. Radiosta tuli rock-ohjelmaa pari kertaa viikossa. Hurjan intensiivisiä kuunteluhetkiä, koska levyihin oli harvoin varaa. Nykyiset lapset, nuoret ja nuoremmat aikuiset eivät voi kuvitellakaan vapautta ja rauhaa, jonka noina vuosina sai kokea. Ainutkertaista luksusta, joka omalla sukupolvellani on muistojen kautta vielä koettavissa.
Minä tässä vain, anteeksi.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #35 : ti 16.10.2018, 09:48:01 »
Meidän kylässä maalla on vain kolmessa talossa ympärivuotista asutusta. Metsiä on joka puolella ja hiljaisuus on luksusta samoin kuin se, etteivät turistit eksy kylällemme. Luksusta on myös se, ettei suomea kuulu kuin kotona. Näin oppii vieraan kielen ilman mitään kursseja. Virolaiset eivät enää erota minua suomalaiseksi, joten kapungissa käydessäni sulaudun hyvin virolaisten joukkoon. Luonto ympärillä on enemmän kuin luksusta, eikä minua pidetä "porona".

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #36 : ti 16.10.2018, 10:51:10 »
Aika lailla koko elämäni on luksusta. Ei ole huolta janosta, nälästä, kylmästä, sodasta ja luonnonkatastrofitkin harvinaisia. Töitäkin teen vähemmän kuin keskiverto kaheksastaneljään-tyyppi, paljon aikaa harrastaa. Ystäviäkin löytyy. Parisuhteen tapaisen puuttuminen on pieni miinus, mutta sekin on omasta päänupista kiinni jaksaako vaivautua.

Kyllä tähän joku valtava pakolaisaalto, sota tai muu täytyy saada, että loppuu liian helppo elämä.

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #37 : ti 23.10.2018, 13:17:36 »
Salarakas taitaa olla ainoa todellinen luxustuote. Luuserit eivät sellaista löydä ja menestyvillä ihmisillä sellainen usein on.
Kampin playboy  -  tennissukat ja tekohampaat.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #38 : ti 23.10.2018, 13:55:29 »

Meidän kylässä maalla on vain kolmessa talossa ympärivuotista asutusta.

Ei ihme, että kaikki naapurisi ovat häipyneet - niin olisin minäkin. Ainakin yhden kerroit hakanneesi.....

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Sandman

• Jäsen
  • Here I am now, entertain me
« Vastaus #39 : la 27.10.2018, 09:48:33 »

Onpas ihana luksustarina!

Kiitos Xante lämminhenkisestä kommentistasi. Tämmöistäkin joskus tapahtuu.