Kirjoittaja Aihe: Keksi uusi TERVEELLINEN levite leivälle  (Luettu 1518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Konkari
Keksi uusi TERVEELLINEN levite leivälle
« : ti 02.10.2018, 12:30:36 »
En laittanut tätä kulinarismi-ketjuun, kun tässä ketjussa olisi tarkoitus ottaa terveellisyysnäkökulma (kulinarismin lisäksi) siihen, mitä leivän päälle levittää. Näkökulma on ns. virallisterveellinen, eli tarkoitus oli löytää jokin leipälevite, jossa ei olisi tyydyttynyttä rasvaa (tai kolesterolia tai transrasvoja tai sokeria, tai muuta epäterveellistä).

Nykyään kaikkiin margariineihin tungetaan joko voita, palmuöljyä tai kookosrasvaa. Tämä muutos on tapahtunut viime vuosina aika räjähdysmäisesti. Onko joku onnistunut bongaamaan jonkun margariinin ilman mainittuja rasvoja?

Jos haluaa välttää palmuöljyä, kookosrasvaa ja voita, ainoa mitä kuluttaja voi tehdä on välttää margariineja kokonaan, tai keksiä niille korvikkeita. (Sydänmerkkikään ei nimittäin takaa yhtään mitään. Se tosin on parempi kuin ei mitään, jos nyt margariineja pitää syödä.)
Entä oletteko löytäneet jotain margariinin korviketta kaupoista, ja vieläpä hyvänmakuista?
Otse olen kokeillut muistaakseni näitä:
- Lidlin hummus (ei hääviä)
- jokin quacamole (ei hääviä, täynnä lisäaineita, ja vain mikroskooppisen vähän avocadoa)
- maapähkinävoi (ei niin hääviä leivän päällä, mutta makeisiin terveellisehköihin jälkkäreihin voi sopia mm. raakasuklanibsien ja banaanin seuraksi)
- vegemajoneesi (liian etikkainen. Tavan majoneesissa sitten kananmunaa, ei hyvä.)
(- tuorejuustoa tai sulatejuustoa tai raejuusto tai juustoa ylipäätänsä isompina määrinä en laskisi niin terveellisiksi)

Onko joku kokeillut näitä vegetuotteita?: https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuotteet/levitteet-ja-majoneesit/5/
(Joissakin kylläkin mm. kookosrasvaa.)

Oletteko itse tehneet margariinia tai jotain levitettä ilman voita, kookosrasvaa tai palmuöljyä? Reseptejä?
mahdollisia testauskohteita esim.:

- soijajauho
- mantelijauho
- kikhernejauho
- oliiviöljy, rypsiöljy
- kasvisraasteet  (kesäkurpitsa, porkkana, ...)
- sipulit
- muusatut keitety kasvikset (porkkana, palsternakka, peruna jne.)
- hummus kikherneistä tai valkoisista pavuista
- pähkinät
- chiasiemenet liotettuna, nesteineen
- siemenet (kurpitsan-, sesam-, pellavan-, (aurongonkukan-) siemenet, viimeinen ehkei yhtä terveellinen?)
- pehmeä tofu
- paprikajauhe, savupaprika, chili, savuchili
- tymäköittämiseen: perunajaho (ei terveellinen), soijalesitiini, guar-jauhoa, mantelijauho, kikhernejauho, härkäpapujauho, hiivauute, johanneksenleipäpuujauho
- (maitorahka) paitsi, jos haluaa välttää eläinproteiineja terveyssyistä tai eettisistä syistä
- voisikohan näitä käyttää: ohra, kaura, täysjväruis, tattari?
- hernerouhe, papurouhe, soijarouhe ???

näitä ainakin olen kokeillut
- avocado (pelkiltään, mustapippurin kanssa, ja/tai valkosipulin)
- tomaattimakrilli (säilyke) valkosipulin kanssa
- punajuurisalaatti yms. rasvaiset salaatit
- munakoisolevite ks. alla.
- hummus
- (valkosipulilevite raejuustosta ja voista - ei niin terveellinen)
- (voin ja oliviiöljyn yhdeistelmä, kotitekoinen "margariini", ei niin terveellinen)
- (munavoi varmaankin on kolesterolipommi, eli ei terveellinen, vaikka hyvänmakuista onkin)
« Viimeksi muokattu: la 01.12.2018, 20:35:16 kirjoittanut kertsi »

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Vs: Keksi uusi levite leivälle
« Vastaus #1 : ti 02.10.2018, 12:40:01 »

En laittanut tätä kulinarismi-ketjuun, kun tässä ketjussa olisi tarkoitus ottaa terveellisyysnäkökulma (kulinarismin lisäksi) siihen, mitä leivän päälle levittää. Näkökulma on ns. virallisterveellinen, eli tarkoitus oli löytää jokin leipälevite, jossa ei olisi tyydyttynyttä rasvaa (tai kolesterolia tai transrasvoja tai sokeria, tai muuta epäterveellistä).

Minulle tuli mieleen vuosien takaa Tartex-tahnat, joista pidin ja jotka ovat puhtaasti kasvistotteita kolesterolittomia ja gluteenittomia, eri makuja.....  Ostaisin niitä vieläkin, mutta ne ovat täysin kadonneet tavallisista ruokakaupoista. Pitäisikin muuten nyt tilata jostain ruohonjuurikaupasta.....

VP.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #2 : ti 02.10.2018, 12:49:08 »
Kiitos vinkistä.

Tartexiinkin ovat kuitenkin nykyään lisänneet kookosrasvaa, ainakin tähän K-kaupasta löytyvään:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/tartex-kasvistahna-200g-yrtti-vsip-luomu-4005514174052
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 12:51:58 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #3 : ti 02.10.2018, 12:51:19 »
(Tässä itse tehty margariini, mutta siinäkin kookosrasvaa:
http://mammasti.blogspot.com/2017/02/itse-tehty-margariini-kasvien-voimalla.html )

Tuli tuosta mieleen, että mitä tuo reseptin soijalesitiini oikein on? Onko se terveellistä tai haitallista? (Jos terveellistä, tästä voisi jatkokehittää jotain terveellistä.) 

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #4 : ti 02.10.2018, 13:00:12 »
Ei mikään uusi, mutta hyvä: Sulatejuusto kolmiopaloissa. Esimerkiksi Lidlin Tenery-kolmiopalajuusto. Kotimaiset kolmiojuustot ovat ilmeisesti kadonneet kokonaan kaupoista...?

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #5 : ti 02.10.2018, 13:07:09 »

Kiitos, Brutto. Muisteelen, että ranskalainen Vache qui rit (tms.) eli naurava (tai hymyilevä?) lehmä olisi myös mainio sulatejuusto.

Sulatejuustoissa on mm. se ongelma, että niissä on fosforia (joka pitää juuston sulana). Ilmeisesti fosfori vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan kuin mm. lehtikaalin ja parsakaalin sisältämä K-vitamiini. Fosforia ei ainakaan kannata syödä, jos on vähänkään taipumusta osteoporoosiin tai sv-sairauksiin, sillä sen vaikutus siirtää kalsiumia pois luustosta ja kerryttää sitä pehmytkudoksiin kuten esim. verisuonten seinämiin.

Toisekseen maitorasva tai eläinproteiini ei välttämättä ole hyväksi ainakaan terveydelle suurissa määrin.
(Vaikka ei silti, Koskenlaskija on todella maukasta, ja monet tuorejuustotkin esim. valkosipulinen Creme Bonjour.

(Aiemmin tein raejuustosta, voista ja valkosipulista ihanaa levitettä. Mutta nyt siis haussa jotain terveelisempää, sellaista, mitä voisi joka päivä syödä.)
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 13:11:42 kirjoittanut kertsi »

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #6 : ti 02.10.2018, 13:11:17 »

(Vaikka ei silti, Koskenlaskija on todella maukasta,...)

Koskikseen jää heti koukkuun ja tulee aina ahmittua koko paketti sellaisenaan paksuina siivuina. Levitteeksi se onkin hieman liian jäykkää.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #7 : ti 02.10.2018, 13:12:13 »
^ Nimenomaan, juuri noin! Liian hyvää.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #8 : ti 02.10.2018, 13:21:48 »
Joskus aiemmin tein soijauhosta, hyvästä oliiviöljystä, Provencen yrteistä ja valkosipulista levitettä. Se oli vallan maukasta, oikeastaan liian hyvää!

(Soijajauhoa vaan en voi paljon syödä kihtitaipumuksen takia. Ja se ei muistaakseni kauan säily rasvaisuutensa takia.) Joskus lisäsin siihen kesäkurpitsa raastetta, mikä toimi hyvin.
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 13:27:06 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #9 : ti 02.10.2018, 13:24:32 »
Jonkinlaista vege-majoneesia voisi kokeilla tehdä mantelijauhoista? Tähän tyyliin, mutta ei kovin hapanta, ja ilman suolaa:

https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/emils-mantelimajoneesi-natural-luomu/4260221613014/
Ainesosat: kylmäpuristettu rapsiöljy*, omenamehu* (tiivisteestä*), manteli*, valkoviinietikka*, sinappi*(vesi, sinapinsiemen*, omenaviinietikka*, merisuola), merisuola* = luomu

---
Tai jos tekisi perunajauhoista kiisselin, jäähdyttäisi sen, ja lisäisi oliiviöljyä, yrttejä valkosipulia?
--- eli jotain , mikä pitäisi koostumuksen kiinteähkönä
- perunajaho (ei niin terveellistä)
- mantelijauho
- soijajauho
- soijalesitiiniä? (mistä sitä ostetaan?)
- guar-jauhoa? (mistä sitä ostetaan?)
- hiivauute (en voi syödä kihdin takia)
- yrttejä
- paprikaa, savupaprikaa, chiliä, savuchiliä  (jauheita)
-  mitä muuta?

https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/tartex-natural-luomu/4005514174014/

Ainesosat: vesi, ravintohiiva*, kookosrasva* (kovettamaton), perunatärkkelys*, auringonkukkaöljy* (2 %), merisuola, tomaattisose*, hiivauute. *=luomu

(Eli tuossakin kookosrasvaa, perunatärkkelystä ja kaiken lisäksi hiivauutetta, josta voi saada kihtioireita puriinien takia.)

https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/vayonaise-majoneesi-luomu/4260430650725/
Ainesosat: auringonkukkaöljy*, vesi, väkiviinaetikka*, raakaruokosokeri*,
sinappi*, sitruunamehu*, merisuola, auringonkukkaproteiini*, sakeuttamisaine: guarjauho** = luomu

https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/veggie-street-hot-paprika-levite-luomu/4019738010041/

Veggie Street Hot Paprika on herkullinen auringonkukasiemenpohjainen levite, jossa on hieman potkua. Sopii loistavasti levitteeksi tai dippailuun.
Ainesosat: auringonkukansiemen*, auringonkukkaöljy*, paprika* (10%), vesi*, sitruunamehu*, tomaattisose*, sipuli*, omenamehutiiviste*, valkosipuli*, merisuola*, hedelmäetikka*, chili* (0,4%), yrtit*, paprikajauhe*
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 13:45:50 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #10 : ti 02.10.2018, 13:50:27 »
Munakoisolevitettä olen tehnyt niin,
että mikrotetaan munakoisoa kunnes luhistuu (tökitään ensin vähän reikiä),
kun se vähän jäähtynyt, lisätään punasipulia ja hyvää oliiviöljyä.
Veitsellä ja haarukalla kiinni pitäen sohitaan munakoisoa pienemmäksi.

Tämä ei maistu sitten enää seuraavana päivänä. Varsinaisessa reseptissä munakoiso laitettiin tavalliseen uuniin. Sitä en ole kokeillut.

Voisi muistuttaa vähän tätä:
https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/veggie-street-munakoisolevite-luomu/4019738010027/
Valmistusaineet: Auringonkukkaöljy*, auringonkukansiemenet* munakoiso* (12%), vesi, sitruunamehutiiviste*, sipuli*, tomaattisose*, omenasose*, omenamehutiiviste*, merisuola, punainen paprika*, oliiviöljy*, valkosipuli*, yrtit*, pippuri*
*=luomutuotantoa

(Auringonkukan siemenet eivät muistaakseni ole yhtä terveellisiä kuin muut siemenet.)
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 13:53:02 kirjoittanut kertsi »

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #11 : ti 02.10.2018, 14:54:45 »
Säilykesardiinia muussattuna omaan kastikkeeseensa tai öljyynsä.
Myös tonnikalasäilykkeet eri mausteliemillä toimivat.
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 22:02:27 kirjoittanut a4 »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #12 : ti 02.10.2018, 15:46:30 »
Hernerouheesta:

https://www.is.fi/ruokala/resepti/art-2000001034203.html

100 g voita tai kylmäpuristettua oliiviöljyä tai rypsiöljyä
2 dlkuorittua hernerouhetta (Milletti) (keitetty 15 min)
1 avokado
1 rks itruunamehuasuolakiteitä

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #13 : ti 02.10.2018, 15:52:14 »
Munakoisolevitettä olen tehnyt niin,
että mikrotetaan munakoisoa kunnes luhistuu (tökitään ensin vähän reikiä),
kun se vähän jäähtynyt, lisätään punasipulia ja hyvää oliiviöljyä.
Veitsellä ja haarukalla kiinni pitäen sohitaan munakoisoa pienemmäksi.

Tämä ei maistu sitten enää seuraavana päivänä. Varsinaisessa reseptissä munakoiso laitettiin tavalliseen uuniin. Sitä en ole kokeillut.
Voisin kuvitella, että paistettu munakoiso on ihan... Ok.

Varsinainen tahna, jota olet tässä valmistanut on nimeltään baba ganoush - grillattu munakoisotahna.

Yksinkertaisimmillaan idea on grillata munakoisoa niin, että se on aivan hiiltynyt ja musta (tässä ei voi mennä liian pitkälle) - ja niin kauan että munakoiso on läpeensä kypsä, eli kuten kuvaat, kunnes se on luhistunut. Alueilla, joissa kaasuliesi on normi, munakoiso grillataan usein suoraan kaasuliekillä. Munakoison paahtaminen uunissa on kompromissi - paahtaminen mikrossa kompromissi kompromissista. Jos sinulla vain sattuu olemaan hiiligrilli, niin kannattaa kokeilla tätä autenttista valmistusta.

Grillaamisen jälkeen munakoiso laitetaan kulhoon, peitetään kelmulla, ja jätetään jäähtymään. Itse asiassa munakoiso jatkaa tässäkin kypsymistään jonkin aikaa. Jäähtyneenä munakoison liha kaavitaan hiiltyneestä kuoresta kulhoon ja riivitään/sekoitellaan haarukalla (olen käyttänyt myös pallovatkainta) hajalle. Tässä vaiheessa selviää, oliko munakoiso kyllin kypsä, eli hajoaako se sekoitettaessa.

Sitten lisätään oliiviöljyä nauhana ja vispataan. Määrä on osittain makukysymys. Tämän jälkeen lisätään sitruunamehua (oikeasta sitruunasta puristettua), suolaa ja tahinia, ja sekoitetaan edelleen. Kun tahna on tasaista, se on valmis. Joku blendaisi kaiken aivan tasaiseksi, minusta yllä kuvattu tapa on parempi. Jäähtyessään munakoiso antaa tummaa (savuista) nestettä - tätä voi halutessaan käyttää tahnan notkistamiseen.

« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 15:58:31 kirjoittanut wade »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #14 : ti 02.10.2018, 16:00:21 »
        ^
Pätevä vinkki. Olen melko varma, että tuo olisi herkullista. Mutta kaksi asiaa estävät:
- ei ole hiiligrilliä (uunissani on kyllä grillivastus, kannattaisiko sitä käyttää mieluummin kuin uunia?)
- kammoan vähän kaikkea grillattua ihan karsinogeenien takia - mutta tässä kysymys on, syntyykö myös (öljyttyihin) kasviksiin karsinogeenejä nk. lihaan grillattaessa? Yritän välttää kaikkia epäterveellisiä ruoanvalmistustapoja, esimerkiksi lihan käristämistä paistinpannulla ruskeaksi, siitä syntyvien AGE-yhdisteiden takia - taitavat takertua tahmaisina verisuonten pinnoille ja tukkia suonet, olen lukenut. Mutta ovatko kaikki grillatut ruoat yhtä epäterveellisiä?
Ja toisekseen, se kärähtänyt kuori tosiaankin poistetaan....

Tismalleen tuolla kuvaamallasi reseptillä olen lukenut valmistettavan myös paprikoita, mieluiten kaasuliekillä tai oikein kuumassa grillissä. Taisi olla ranskalainen resepti. Veikkaan, että sekin on herkullinen. Tässä samantapainen, jossa astia peitetään sen omalla kannella (ekologisempaa):
https://www.ricardocuisine.com/videos/bbq/67-griller-des-poivrons
(Noita voi sitten marinoida mm. oliiviöljyn ja sipulin kanssa antipastoksi, tai tehdä levitettä.)

Antipasto: http://allrecipes.fr/recette/12680/antipasti-de-poivrons-grill-s.aspx
Tuossa käytetään tavallista uunia 200 C, ja "papier sulfurisé" - liekö jokin savustuspussin tapainen? .... ja vastaan itse itselleni: se on leivinpaperi Mun kyökkiranska ei ole häävi.
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 16:45:12 kirjoittanut kertsi »

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #15 : ti 02.10.2018, 18:19:00 »
Mä en kyllä tiedä karsinogeeneista, oletan että kyse on ninenomaan palaneiden/hiiltyneiden osien syömisestä. Uunin grillivastus on varmasti parasta mitä kotioloissa saa aikaan.

Toinen mitä kannattaa tehdä itse, on aiemmin mainitsemasi hummus.

Hummus on yksinkertaisimmillaan kikherneitä, vettä/kikherneiden lientä, oliiviöljyä, tahinia, sitruunamehua (oikeasta sitruunasta), valkosipulia ja suolaa. Jos ei jaksa liottaa ja keittää herneitään itse, voi käyttää säilykekikherneitä.

Kikherneet laitetaan blenderiin tai muuhun vastaavaan laitteeseen, joka tekee asioista selvää jälkeä. Lorautetaan päälle vettä/lientä, sitruunamehu, tahini, hienonnettua valkosipulia ja suolaa. Blendataan. Jos tahna on liian tiivistä, lisätään nestettä. Hummusta saa minusta blendata huolella, koostumus muuttuu vähitellen pehmeän kermaiseksi. Tein hummuksen pitkään sauvasekoittimella, jolla on hankala päästä kovin pehmeään lopputulokseen, mutta hyvää se on niinkin!

Kun koostumus on oikea, kaavitaan hummus kulhoon. Lisätään oliiviöljyä ja sekoitetaan. Tämä on valinnainen lisä, kaikkien mielestä öljyä ei tarvitse sekoittaa hummukseen.

Voin antaa tarkempia määriä aineksiin, jos joku tahtoo.

Tahini on hieman karvasta, ei välttämättä kaikkien mieleen. Ehdottomasti kannattaa käyttää vaaleaa tahinia. Itse teen joskus enemmällä määrällä, joskus vähemmällä. Levitteenä pitäytyisin aika pienessä määrässä, esim. 1-2rkl / 400g kikherneitä. Mut jos pitää, niin siitä vain.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #16 : ti 02.10.2018, 18:47:58 »
Ne hummukset, joita olen itse tehnyt, ovat olleet sellaisia, että enimmäkseen olen vain käsin puristellut vähän tetrakikherneitä, ja sekoittanut valkosipulia, tahinea, joskus yrttejä, mustapippuria, (ja vähän jotain hapanta, muttei aina. Ihan maukasta tuo em. kyllä on ollut. Parantaisiko hienojakoisuus (miksaamalla) sitten olennaisesti makua?

Ohjeet varmaan alunperin olen ottanut jostain, ja sitten tapani mukaan olen alkanut säveltää ja varioida loputtomiin, nk. aina teen.

---
Itsellä kihtitaipumus rajoittaa herneiden, tofun, kikherneiden, lihan, kalan ja sokerin käyttöä. Mutta jos ei rajoittaisi, käyttäisin varmaan enemmän esim. savulohta erilaisissa tahnoissa.

Kananmuna on neutraalia kihdin kannalta (vaikkakaan ehkei sv-terveyden kannalta? En tiedä, onko minulla familiaalinen hyperkolesterolemia.). Mutta se jotenkin vaatii voin seurakseen. Tai siis ainakin oliiviöljyinen muna"voi" on aivan kauhean makuista. Sopisikohan jokin muu kasviöljy?

---
Nyt kun tulin ajatelleeksi, hakusessa siis on hyvän makuinen leivänpäällinen, mutta ei liian hyvän makuinen. Se mainitsemani soijajauho-levite oli nimittäin kyllä liian hyvänmakuinen -> tuli syötyä liikaa leipää aina kun sitä teki. Ja tuo voihin tehty munavoi on kanssa liian hyvää.

---
Tällainen tuli vastaan: munavoi, jossa voi on korvattu raejuustolla, kevätsipulilla ja tillillä maustettu:
http://www.topi-keittiot.fi/blogit/hannan-blogi/uusi-blogikirjoitus-127/
« Viimeksi muokattu: ti 02.10.2018, 23:25:48 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #17 : ke 10.10.2018, 15:48:26 »
Ihana leivänpäällinen on Heimon kalan graavilohi yhdistettynä aiemmin mainitsemaani vege-majoneesiin. Eilen syömäni graavilohi oli suussasulavan herkullinen, ainankin yhdistettynä Pirjon pakarin täysjyväkauraleipään.

Graavilohessa on paljon omega-3-rasvahappoja, sillä niitä ei ole tuhottu kypsentämällä. Tosin suolaakin on paljon, mutta itse syön niin vähän suolaa, että joskus esim. 1-2 kertaa kuussa voi aivan hyvin syödä jotain suolaistakin.
« Viimeksi muokattu: ke 10.10.2018, 17:16:31 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #18 : su 28.10.2018, 11:07:47 »
K-supermarketista löysin chili-hummuksen (Baba-merkkisen). Pieni rasia oli aika kallis, mutta hummus todella hyvänmakuinen, vaikkakin ehkä turhankin chilinen.

(Ainekset/Ingredienser: Kikherne/kikärt (64%), vesi/vatten,seesaminsiementahna/sesampasta (10%),sitruunamehu/citronsaft, rypsiöljy/canolaolja, valkosipuli/vitlök, chilipaprikarouhe/chiligryn, merisuola/havssalt, paprikajauhe/pepparpulver, sokeri/socker, juustokumina/ostkummin, kurkuma/gurkmeja, pippuri/peppar, sitruunahappo/citronsyra, säilöntäaine/konserveringsmedel: kaliumsorbaatti/kaliumsorbat.)

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #19 : pe 16.11.2018, 18:51:43 »
Tuli ostettua luomuvoita pieni rasia. Pari kertaa vuodessa sorrun tämmöiseen.
Heti väsäsin tämmöisen:
Aivan liian hyvän makuinen rahka levite (määrät hihasta)

1,5 rkl (luomu)voita, sulatetaan puolittain
1 dl maitorahkaa
1,5 rkl hyvää oliiviöljyä
1,5 kl Provencen yrtit-maustetta
3 valkosipulin kynttä
1/2 tl omenaviinietikkaa
(ei suolaa)

Liian hyvänmakuista ainakin Lidlin (luomu) ruistaskujen päällä, käy sekä kinkun kanssa että ilman kinkkua (toinen heräteostos - ei kannattaisi mennä nälkäisenä kauppaan).