Äänestys

Oletko persoonallisuudeltasi mielestäsi introvertti vai ekstrovertti?

Introverttimies
Introverttinainan
Ekstroverttinainen
Ekstroverttimies
Nainen ja en koe olevani oikein kumpaakaan
Mies ja en koe olevani oikein kumpaakaan

Äänestys päättyy: to 21.03.2019, 09:23:29

Kirjoittaja Aihe: Introverttien foorumiko?  (Luettu 3247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
Vs: Introverttien foorumiko?
« Vastaus #40 : pe 28.09.2018, 00:17:20 »
Kuten sanoin en ymmärrä introverttien uhriutumista. Koska introvertti ei ilmaise tunteitaan avoimesti, introvertin on helpompi toimia opportunistisesti ja kiivetä ylöspäin työelämässä.

Ehkä on helpompi jos sinne töihin pääsee.

Luulisin, että osa tästä uhripuheesta ja valituksesta juontaa juurensa aivan aidosta ongelmasta suomalaisessa työkulttuurissa, johon on vaivihkaa hiipinut amerikkalainen hihhulointi. Että pitää olla avoin ja puhelias tiimipeluri vaikka ei olisikaan. Jos tällaisesta lapsellisesta vaatimuksesta johtuen sivuutetaan aitoa substanssiosaamista, se ei ole pelkästään epäoikeudenmukaista, mutta myös taloudellista typeryyttä.

En ole varma onko tuo esille nostamasi introvertin opportunistinen hyöty tätä päivää. Ehkä se vielä piti paikkansa 80 -tai 90-luvulla, mutta maailma on muuttunut valtavasti. Nykyään perinteinen suomalainen murjottaja ei ole tervetullut.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #41 : pe 28.09.2018, 00:54:16 »
En näe introvertti - ekstrovertti-jakoa kovin hyvänä. Riippuu niin hirveästi kontekstista, miten ihminen ilmaisee itseään.

Ei kyseisellä jaolla olekaan tekemistä sen kanssa, miten ihminen ilmaisee itseään.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #42 : pe 28.09.2018, 08:49:09 »

......onko olemassa joku yksipuolinen luonteenpiirre, joka on muista luonteenpiirteistä irrallinen.

Typeryys!

NK.

Tuskin sekään, vaikka esimerkkinä sekin on hyvä toteamus, ei siihen ihan typerä kykene, luulisin.

Poissa drontti

• Konkari
Vs: Introverttien foorumiko?ö
« Vastaus #43 : pe 28.09.2018, 08:56:00 »

Testien mukaan olen ääripään ekstrovertti, tyyppiä pisteillä 95 sadasta.

Tuo on hyvä tietää. Sinua voi pitää lähes ekstrovertin prototyyppinä, johon muut vertaavat itseään tutkiessaan ekstroverttiuttaan. Samaan tapaan kuin kilogrammallakin on prototyyppinsä.

Kilogramma on ainoa SI-yksikköjärjestelmän perusyksikkö, joka ei perustu luonnonvakioihin vaan se on määritelty kilon painoisen prototyypin avulla. Se on platinasta ja iridiumin seoksesta valmistettu ympyrälieriön muotoinen kappale K (eli ”Le Grand K”), jonka korkeus ja läpimitta ovat 39 millimetriä, ja jota Bureau international des poids et mesures (lyhennetään BIPM) säilyttää olosuhteissa, jotka 1. Conférence Générale des Poids et Mesures (lyhennetään CGPM) määritteli vuonna 1889. Sama sopimus määritteli, että kilogramman mittayksikkö on sama kuin kyseisen kappaleen K massa. ( Wikipedia )

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #44 : pe 28.09.2018, 09:01:05 »
Kuten sanoin en ymmärrä introverttien uhriutumista. Koska introvertti ei ilmaise tunteitaan avoimesti, introvertin on helpompi toimia opportunistisesti ja kiivetä ylöspäin työelämässä.

Ehkä on helpompi jos sinne töihin pääsee.

Luulisin, että osa tästä uhripuheesta ja valituksesta juontaa juurensa aivan aidosta ongelmasta suomalaisessa työkulttuurissa, johon on vaivihkaa hiipinut amerikkalainen hihhulointi. Että pitää olla avoin ja puhelias tiimipeluri vaikka ei olisikaan. Jos tällaisesta lapsellisesta vaatimuksesta johtuen sivuutetaan aitoa substanssiosaamista, se ei ole pelkästään epäoikeudenmukaista, mutta myös taloudellista typeryyttä.

En ole varma onko tuo esille nostamasi introvertin opportunistinen hyöty tätä päivää. Ehkä se vielä piti paikkansa 80 -tai 90-luvulla, mutta maailma on muuttunut valtavasti. Nykyään perinteinen suomalainen murjottaja ei ole tervetullut.

Nimenomaan näin. Kyllä se jurppii, muuallakin kuin työelämässä, kun sinut sivuutetaan sen takia ettet ole se joka höpöttää suuna päänä kokoajan muiden kanssa. Kun itse lähdin yhdestä duunista, ei minulle edes laitettu joulukortteja perään, vaikka tiedän että muutamalle muulle oli laitettu. Olin kyllä jutellut muiden kanssa aina kun he tekivät aloitteen, mutta omatoimisesti en välttämättä alkanut puheita pitämään. Ja ennenkaikkea minä en rampannut kaikenmaailman kissanristiäisissä, pikkujouluissa, enkä ostanut jotain rättejä ja rääsyjä joista sitä juttua naisihmisillä sitten kahvihuoneessa aina riitti, plus tietysti juoruttavaan muista ihmisistä. Tätä itseasiassa ihmettelen että mihin hyvänsä yhteisöön olenkaan ikinä päätynyt, niin aina siellä naiset tietävät kaiken kaikkien muiden naisten perheistä ja suvusta. Olenko lie sitten yrittänyt jotenkin kompensoida tätä puolta sillä että itse olen puhunut läheisistäni netissä, kun en livenä? En tiedä.

Se että ekstrovertteihin ollaan niin kovin lääpällään tekee kyllä helposti katkeraksi. Näin ollen ekstro/intro-jutusta tulee helposti samanlainen "sota" kuin loputon sukupuolten välinen sota netissä tai missä hyvänsä, jossa toinen osapuoli katsoo että toinen pääsee helpommalla ja tietenkin "omalla" kuppikunnalla menee päin vittuja.

Yhtään murjottajaa tai "murjottajaa" ei ole kyllä kukaan koskaan rakastanut. Minuakin on luultu ylpeäksi siksi että olen ujo. Mikä minusta on yksi älyttömimmistä "neronleimauksista" ihmisillä, mutta voi olla että olen siihen itsekin syyllistynyt. Jos joku ei juttele, niin kyllä sitä miettii että mitä tuo pihtaa ja panttaa, luuleeko se olevansa parempi kuin minä/muut? (Tuo ylpeyshän on niitä perisyntejä joita vanha kansa ei voinut sietää.)

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #45 : pe 28.09.2018, 09:12:33 »

Yhtään murjottajaa tai "murjottajaa" ei ole kyllä kukaan koskaan rakastanut. Minuakin on luultu ylpeäksi siksi että olen ujo. Mikä minusta on yksi älyttömimmistä "neronleimauksista" ihmisillä, mutta voi olla että olen siihen itsekin syyllistynyt. Jos joku ei juttele, niin kyllä sitä miettii että mitä tuo pihtaa ja panttaa, luuleeko se olevansa parempi kuin minä/muut? (Tuo ylpeyshän on niitä perisyntejä joita vanha kansa ei voinut sietää.)

Joku viitseliäs voisi vaikka luetella luonteenpiirteitä mitä kaikkia niitä onkaan ja sitten niitä voi miettiä miten niiden kanssa eletään.

Onhan se aika yleistä, että toisella luonteenpiirteellä kompensoidaan toista, kuten tuossa mainitsemaasi ujoutta voidaan luulla ylpeydeksi. Tottumus muodostuu tavaksi ja tavat ovat toinen luonto.

Syntymässä saatu temperamentti  on pohjana luonteenpiirteille, mutta se yksinään ei ole luonteenpiirre joka tekisi jotakin.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #46 : pe 28.09.2018, 09:26:45 »
En näe introvertti - ekstrovertti-jakoa kovin hyvänä. Riippuu niin hirveästi kontekstista, miten ihminen ilmaisee itseään.

Ei kyseisellä jaolla olekaan tekemistä sen kanssa, miten ihminen ilmaisee itseään.
Niin. Eihän se että on introvertti tarkoita, että henkilö olisi sosiaalisesti ummikko vaan sitä, että kokee sosiaalisen toiminnan tavanomaista uuvuttavammaksi, ja tarvitsee niiden päätteeksi hieman omaa latausaikaa.

Suuret kansanjohtajat ja valtiomiehet ovat tyypillisesti ekstrovertteja, mutta heidän loppunsa on ollut pikainen, ellei vierellä ole ollut introverttia neuvonantajaa. Ekstrovertit saattavat konhottaa pää kolmantena jalkana eikä toimintaa ole harkittu kovinkaan pitkälle ennakkoon, introvertit toimivat pitkäjänteisemmin ja tarvittaessa jarrumiehenä, kun ekstrolla lähtee kulkemaan liian kovaa. Totta kai tämä on äärimmäinen yksinkertaistus ja karikatyyri, mutta tajunnette perusidean.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #47 : pe 28.09.2018, 09:38:01 »
Itse taidan olla jotain sieltä väliltä, vaikka ehkä himpun verran painottuneena enemmän ulospäinsuuntautuneen suuntaan. Ehkä elämäntilanteesta riippuen. Öykkäriksi haukkuminen kyllä tuntuu pahalta-

Vastinetta Socrun introinholle. Mutta se miten hän on suhtautunut mm. ahdisteltuihin naisiin selittyy nyt kyllä. Socru inhoaa sisäänpäin kääntyneitä luuserinössöjä.

Olen äitini lailla pohjimmiltani ekstrovertti, joka on monien asioiden summana pakotettu muuttumaan introvertiksi ja se on pirullinen kokemus.

Mm olin nuorena pitkään työyhteisössä, jossa ihannoitiin introvertteja ja kauhealla tavalla kadotin yhteyden itseeni.

Pakotettiin muuttumaan introvertiksi? Tämä kuulostaa joltain niin käsittämättömältä että ehkäpä avaat tilannetta enemmän?

Lähinnä tuosta työelämäpuolesta tulee mielikuva paikasta jossa on jotain insinöörejä joiden kanssa ei pysty juttelemaan mistään mitään. Tai jotain Kummeli-sketsin ei tartte auttaa -ukkoja. Kyllä minuakin jurppii jos toiseen ihmiseen ei saa mitään kontaktia. Mutta kun minä en katso että se on automaattisesti introverttiutta että on mykkä mörkö, tai vastoinpäin. Kyllä voi olla puheliaskin, vaikka olisi introvertti. Sitä on vaan silleen ujompi. Vähän vaikea selittää. Mutta itsestäni kyllä huomaa helposti kohdatessa etten mikään rohkea rotansyöjä ole, vaikka juttu ehkä kulkeekin.

Ekstrovertti muuttuu vähitellen introvertiksi, jos hän joutuu olemaan paljon tahtomattaan yksin, häntä ei hyväksytä toisten seuraan tai hän joutuu introverttien hallitsemaan ympäristöön. Ekstrovertti alkaa rajusti rajoittaa itsensä ilmaisua, jos kokee ettei se ole hyväksyttyä.

Meitä on valtavasti ekstrovertteja, jotka ovat ympäristön paineessa muuttuneet introverteiksi. Tai eihän siinä oikeasti muutu, vaan kadottaa itsensä. Introvertin on verrattomasti helpompaa hakeutua yksinäisyyteen, jos häneen kohdistuu muutospaineita. Ja nykyaikahan ihannoi yksinpärjääjiä ja kaiken maailman erakoita.

Jos minä saisin päättää, Bruton ja Lennyn kaltaiset introvertit suljettaisiin pimeään kellariin, käytäisiin hakkaamassa pari kertaa viikossa ja kysyttäisiin samalla, onko kivaa, kun saat täällä kaikessa rauhassa miettiä suuria ajatuksia.

Kampin playboy  -  tennissukat ja tekohampaat.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #48 : pe 28.09.2018, 09:50:54 »

Tuo on hyvä tietää. Sinua voi pitää lähes ekstrovertin prototyyppinä, johon muut vertaavat itseään tutkiessaan ekstroverttiuttaan. Samaan tapaan kuin kilogrammallakin on prototyyppinsä.

Kilogramma on ainoa SI-yksikköjärjestelmän perusyksikkö, joka ei perustu luonnonvakioihin vaan se on määritelty kilon painoisen prototyypin avulla. Se on platinasta ja iridiumin seoksesta valmistettu ympyrälieriön muotoinen kappale K (eli ”Le Grand K”), jonka korkeus ja läpimitta ovat 39 millimetriä, ja jota Bureau international des poids et mesures (lyhennetään BIPM) säilyttää olosuhteissa, jotka 1. Conférence Générale des Poids et Mesures (lyhennetään CGPM) määritteli vuonna 1889. Sama sopimus määritteli, että kilogramman mittayksikkö on sama kuin kyseisen kappaleen K massa. ( Wikipedia )

Sinä voit niin halutessasi. Minä uskon näihin suunnilleen saman verran kuin horoskooppeihin, mutta sinä kun olet muutenkin jumalisempi kuin minä, joten suhun varmaan upppoaa tämäkin.

T: Xante

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #49 : pe 28.09.2018, 10:02:48 »

Introvertit johtavat foorumia 8 - 1 (neljä neutraalia).

VP.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #50 : pe 28.09.2018, 10:09:58 »
Avaanpa nyt käsitysmaailmaani hieman tätä asiaa koskien. Suomalainen työelämähän joskus 1990-luvun lopulla keksi, että niin tosiaan, kun nuo työntekijät ovat resurssi, niin sitähän on vielä yksi osa-alue, missä heiltä ei ehkä ole kupattu kaikkea ulos, mikä voisi firmaa hyödyttää. Mikä neuvoksi.

No aletaan tonkimaan niiden persoonallisuutta. Aloitetaan vaikka vanhasta kunnon Jungin vertailusta, introt ja extrat. Testaillaan kivoilla kysymyspattereille, mihin ikinä sinä kuulutkaan. Ja selostetaan, miten täällä ollaan tiimi, ei toinen huonompi toista, vaan erilainen. Kun sinä tykkäät jutella ja sinä olla hiljaa niin te tuutte mainiosti toimeen ja tiimiin ja teette ihan saatanasti näin töitä.

Varsinainen riemu tietysti repesi, kun erilaiset konsultinkikkareet keksivät, miten tämä hyödynnetään, minkälaisia kysymyspysymyksiä voidaankaan pykäillä ja sitten ristiintaulukoida. Ensin juteltiin neljästä ulottuvuudesta, oletkos sinä punainen, sininen vai vihreä. Tästä tuli hieman liian selkokielistä, niin laajennetaan nyt 16 eri persoonallisuustyyppiin (kutsutaan sitä kuitenkin varmuudeksi indikaattoriksi, ettei jouduta kuseen oikeiden asiantuntijoiden kanssa), ristiin taulukoidaan ja indikoidaan ja verifoidaan ja silleen ja sitten jokainen saa oman, josta voidaan taas tiimissä keskustella (tätä varten muuten tarttette 2 päiväisen seminaarin, vain 2500 e per osallistuja).

Näihin jotkut sitten oikeasti hurahtivat kuin horoskooppeihin. Tutkailivat, hakivat tietoa, selostivat jokaisen ominaisuutensa ja omituisuutensa johtuvan siitä, että mä nyt olen tälläinen tyypillinen zörk.

Liike-elämästähän se sitten tämäkin riesa levisi siinä kuin muut tunnettuudet ja oman elämänsä sankaruudet. Nykyään voidaan jo määritellä jotkut ihmiset sujuvasti sukiviksi apinoiksi, niin paljon on silkkaa tietoa ja asiantuntijuutta hankittu.

Vilkaisin Socrun mainitseman wikimääritteen. Sekava tosiaan on ja muistin Jungin oikein. Ja tosiaankin, ihan yllätys:

Jung mainitsi myös kolmannen persoonallisuustyypin, joka on hänen mukaansa kaikkein yleisin. Tätä tyyppiä kutsutaan ambivertiksi, ja se on sekoitus kumpaakin ääripäätä.[5][6]

Äää, ihan totta? Naapurin maijan juoruilu ja toisten asioihin sekaantuminen ei ehkä johdukaan siitä, että hän on tyypillinen ekstrovertti??

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #51 : pe 28.09.2018, 10:13:40 »

VP.

Äänestysvaihto "en usko tähän p*skaan" puuttuu.

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #52 : pe 28.09.2018, 10:28:01 »

VP.

Äänestysvaihto "en usko tähän p*skaan" puuttuu.

En ole ekstrovertti enkä introverttikään, hieman ambivertti, olen siis ekstramortti.

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/oletko-introvertin-ekstrovertin-valimaastoon-sijoittuva-joustava-ambivertti

Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #53 : pe 28.09.2018, 10:37:51 »

Sinä voit niin halutessasi. Minä uskon näihin suunnilleen saman verran kuin horoskooppeihin, mutta sinä kun olet muutenkin jumalisempi kuin minä, joten suhun varmaan upppoaa tämäkin.

Vastauksessani #4 lukee alituisesti nalkuttava höpöttävä rähisevä ekstroverttinainen.

En osannut mainita tuossa sinua, enhän vielä tiennyt pisteitäsi ja sopivuuttasi prototyypiksi.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #54 : pe 28.09.2018, 10:42:01 »

Vastauksessani #4 lukee alituisesti nalkuttava höpöttävä rähisevä ekstroverttinainen.

En osannut mainita tuossa sinua, enhän vielä tiennyt pisteitäsi ja sopivuuttasi prototyypiksi.

Hyväksyn toki määritelmäsi täysin, mutta mihin sinä tarvitsit pisteitäni kyetäkseni minut määrittelemään? Vai päädyitkö peräti määritelmään vasta saatuasi tietooni pistemääräni?

Oletko kenties kiinnostunut myös horoskooppimerkistäni, kelpaako pelkkä aurinkomerkki, vai tarvitsetko tietoa kenties myös kuumerkistä? Ehkä sinua auttaisi ihmisten olemuksen hahmottamisessa myös heidän yksisarvisnimensä ja enkelioppaansa auran väri?

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #55 : pe 28.09.2018, 10:48:19 »
En ole ekstrovertti enkä introverttikään, hieman ambivertti, olen siis ekstramortti.
Sama täällä, mutta ambiverttiydessähän huvittaa se, että ambivertti voisi lähinnä olla = tavanomainen, tyypillisen vaihteleva välimuoto. Eli siis suomalaisittain tavan tapaus.

Ensimmäisen kerran kuulin termin Juice Leskiseltä, joka hänkin tituleerasi itseään ambivertiksi.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #56 : pe 28.09.2018, 10:52:40 »
Amerikkalainen, karnevalisoitu sosiaalisuus automyyjänhymyineen ei mielestäni istu tänne Pohjolaan, eikä se ole muutenkaan mikään sosiaalisuuuden ihannemalli. Se on juuri niin falskia ja feikkiä kuin miltä se tuntuukin, ja se helposti sekoittuu näissä keskusteluissa mukaan. Suomalaiset ovat maailman mittakaavassa hieman juroja, mutta sitten myös huomattavasti keskivertoa  planeetan asukkia rehellisempiä - valitettavasti myös sinisilmäisempiä.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #57 : pe 28.09.2018, 11:36:21 »

Niin. Eihän se että on introvertti tarkoita, että henkilö olisi sosiaalisesti ummikko vaan sitä, että kokee sosiaalisen toiminnan tavanomaista uuvuttavammaksi, ja tarvitsee niiden päätteeksi hieman omaa latausaikaa.

Suuret kansanjohtajat ja valtiomiehet ovat tyypillisesti ekstrovertteja, mutta heidän loppunsa on ollut pikainen, ellei vierellä ole ollut introverttia neuvonantajaa. Ekstrovertit saattavat konhottaa pää kolmantena jalkana eikä toimintaa ole harkittu kovinkaan pitkälle ennakkoon, introvertit toimivat pitkäjänteisemmin ja tarvittaessa jarrumiehenä, kun ekstrolla lähtee kulkemaan liian kovaa. Totta kai tämä on äärimmäinen yksinkertaistus ja karikatyyri, mutta tajunnette perusidean.

Ekstro- ja introverttia tyyppiä voidaan lähestyä näinkin, mutta minusta voi olla hedelmällistä tarkastella näitä tyypittelyjä sen suhteen, miten henkilö lähestyy itseään suhteessa maailmaan. Karrikoiden ekstrovertti unelmoi matkoja avaruuteen, kun introvertti unelmoi ne sisäiseen avaruuteensa. Molemmat voivat olla täysin sujuvia sosiaalisesti, itse asiassa ei ole mitään estettä etteikö introvertti voisi olla sosiaalisissa tilanteissa ekstroverttiä sujuvampikin -ainakin kunhan hän saa aikaa järjestää taas sisäisen elämänsä väliajalla.

Introverttejä tarvitaan esimerkiksi sen takia, että he reflektoivat eri tavalla kuin ekstrovertit ja tyypillisesti lähestyvät maailmassa olemistaan itsereflektion kautta. Jos ihan totta puhutaan, avaisin aihetta varmaan enemmänkin, ellei se menisi niin henkilökohtaisille vesille.

Tuon tämän esille lähinnä siksi, ettei introvertti-ekstrovertti -jakoa erehdyttäisi pitämään ilmaisuun liittyvänä. Se kyllä voi ilmentyä tilanteissa, jotka vaativat ilmaisemista, mutta sen syyt ja mekanismit löytyvät yksilön sisäisistä prosesseista ja preferensseistä. Nämä persoonallisuustyypit täydentävät toistensa vahvuuksia. Siksi päätöksenteossakin voisi olla ainakin joskus hyväksi neuvonantaja, joka ei ilmennä päätöksentekijälle ominaista tapaa lähestyä todellisuutta.

Sosiaalisia tilanteita on mahdollista ja pitää harjoitella. Jos ihmisellä ei ole sosiaalisia taitoja, tulee ensisijaisesti mieleen sama kuin koirillakin: sitä ei ole sosiaalistettu kunnolla. Huonosti sosiaalistettu yksilö ei ole sama kuin introvertti, joskin huonosti sosiaalistuneella introvertilla voi olla varsin poikkeuksellinen kosketus sisäiseen todellisuuteensa niin hyvässä kuin pahassa mielessä.
« Viimeksi muokattu: pe 28.09.2018, 11:48:01 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #58 : pe 28.09.2018, 11:56:54 »

Voi toki jämähtää alemmuus-ylemmyysjanalle. Mutta useimmiten ujon luuleminen ylpeäksi ja kopeaksi perustuu ympäristön kuvitelmaan että ujo kuvittelee olevansa niin paljon muita parempi ettei halua alentua katse- tai sosiaaliseen kontaktiin. Vaikka kyse voi olla siitä että pelkää muita ja ennenkaikkea mokaamista. Sisäänpäinkääntynyt ihminen saa liian vähän harjoitusta muiden kanssa olemiseen, ja sitten väistämättä tulee epäonnistuneita kohtaamisia. Jos ei uskalla tai halua olla muuden kanssa tekemisissä, käy niin että mokaratio 1/10 otetaan tosi raskaasti kun se jolle tulee esmes 15/100 ei ole moksiskaan, koska "mukana rikka rokassa".

Joku viitseliäs voisi vaikka luetella luonteenpiirteitä mitä kaikkia niitä onkaan ja sitten niitä voi miettiä miten niiden kanssa eletään.

Onhan se aika yleistä, että toisella luonteenpiirteellä kompensoidaan toista, kuten tuossa mainitsemaasi ujoutta voidaan luulla ylpeydeksi. Tottumus muodostuu tavaksi ja tavat ovat toinen luonto.

Syntymässä saatu temperamentti  on pohjana luonteenpiirteille, mutta se yksinään ei ole luonteenpiirre joka tekisi jotakin.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #59 : pe 28.09.2018, 12:03:57 »
Itse taidan olla jotain sieltä väliltä, vaikka ehkä himpun verran painottuneena enemmän ulospäinsuuntautuneen suuntaan. Ehkä elämäntilanteesta riippuen. Öykkäriksi haukkuminen kyllä tuntuu pahalta-

Vastinetta Socrun introinholle. Mutta se miten hän on suhtautunut mm. ahdisteltuihin naisiin selittyy nyt kyllä. Socru inhoaa sisäänpäin kääntyneitä luuserinössöjä.

Olen äitini lailla pohjimmiltani ekstrovertti, joka on monien asioiden summana pakotettu muuttumaan introvertiksi ja se on pirullinen kokemus.

Mm olin nuorena pitkään työyhteisössä, jossa ihannoitiin introvertteja ja kauhealla tavalla kadotin yhteyden itseeni.

Pakotettiin muuttumaan introvertiksi? Tämä kuulostaa joltain niin käsittämättömältä että ehkäpä avaat tilannetta enemmän?

Lähinnä tuosta työelämäpuolesta tulee mielikuva paikasta jossa on jotain insinöörejä joiden kanssa ei pysty juttelemaan mistään mitään. Tai jotain Kummeli-sketsin ei tartte auttaa -ukkoja. Kyllä minuakin jurppii jos toiseen ihmiseen ei saa mitään kontaktia. Mutta kun minä en katso että se on automaattisesti introverttiutta että on mykkä mörkö, tai vastoinpäin. Kyllä voi olla puheliaskin, vaikka olisi introvertti. Sitä on vaan silleen ujompi. Vähän vaikea selittää. Mutta itsestäni kyllä huomaa helposti kohdatessa etten mikään rohkea rotansyöjä ole, vaikka juttu ehkä kulkeekin.

Ekstrovertti muuttuu vähitellen introvertiksi, jos hän joutuu olemaan paljon tahtomattaan yksin, häntä ei hyväksytä toisten seuraan tai hän joutuu introverttien hallitsemaan ympäristöön. Ekstrovertti alkaa rajusti rajoittaa itsensä ilmaisua, jos kokee ettei se ole hyväksyttyä.

Meitä on valtavasti ekstrovertteja, jotka ovat ympäristön paineessa muuttuneet introverteiksi. Tai eihän siinä oikeasti muutu, vaan kadottaa itsensä. Introvertin on verrattomasti helpompaa hakeutua yksinäisyyteen, jos häneen kohdistuu muutospaineita. Ja nykyaikahan ihannoi yksinpärjääjiä ja kaiken maailman erakoita.

Jos minä saisin päättää, Bruton ja Lennyn kaltaiset introvertit suljettaisiin pimeään kellariin, käytäisiin hakkaamassa pari kertaa viikossa ja kysyttäisiin samalla, onko kivaa, kun saat täällä kaikessa rauhassa miettiä suuria ajatuksia.

Ei siinä tosiaan oikeasti muutu. Ja ymmärrän että se ottaa päähän, onhan väkivaltaa pakottaa ihminen omalle sisimmälle ja perimmäiselle olemukselleen vastakkaisella tavalla.

Tämä nyt on vähän ehkä eti juttu, mutta itseäni on aina repinyt kahtaalle että kotona paukutettiin päähän että ei saa ikinä luulla mitään itsestään. Jos ei suoraan sanottu, niin painokkaasti rivien välistä. Ihmettelen että kuka siitä mitenkään hyötyy jos uskon olevani aina ja kaikessa paska. Yritänkin löytää absoluuttista objektiivista asennetta itsestäni itseeni kohdistuen. Vaikeaa.