Äänestys

Oletko persoonallisuudeltasi mielestäsi introvertti vai ekstrovertti?

Introverttimies
Introverttinainan
Ekstroverttinainen
Ekstroverttimies
Nainen ja en koe olevani oikein kumpaakaan
Mies ja en koe olevani oikein kumpaakaan

Äänestys päättyy: to 21.03.2019, 09:23:29

Kirjoittaja Aihe: Introverttien foorumiko?  (Luettu 3246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Vs: Introverttien foorumiko?
« Vastaus #20 : to 27.09.2018, 16:46:08 »

......onko olemassa joku yksipuolinen luonteenpiirre, joka on muista luonteenpiirteistä irrallinen.

Typeryys!

NK.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #21 : to 27.09.2018, 16:50:58 »
Käytätte käsitteitä yleistäen, populisoidusti ja pinnallisesti. Oikeasti extro- ja introvertin erot eivät ole mitään tuollaista, mitä täällä kuvataan, hölöttämistä, toisten asioihin sekaantumista, jurottamista tai painavien älykkyyksien laukomista.

Asiaa kuvaa parhaiten seuraava esimerkki: kaksi ihmistä istuu vilkkaassa kahvilassa, molemmat yksin. Kumpikin puuhaa omiaan, ehkä lukee, tekee jotain koneella tai vain istuu. Toinen lähtee kahvilasta virkistyneenä, toinen uupuneena.

Kyse on siis ainoastaan siitä erosta, saako voimaa toisista ihmisistä, asioiden yhdessä pohtimisesta esimerkiksi, vai eikö saa, haluaako mieluummin esimerkiksi käsitellä asioita itsekseen pohtien

Tämä riippuu täysin mahdollisesta seurasta, käsiteltävistä asioista ja henkilön senhetkisestä mielentilasta.

Ei riipu sen enempää kuin muutkaan tempperamenttitekijät riippuvat.

T: Xante

Joka tapauksessa tuo on kelvoton jako. Useimmat ihmiset sekä haluavat pohtia asioita itsekseen että toisten kanssa asettamatta jompaa kumpaa edes kovin selvästi toisen edelle. Ratkaisevampaa on käydäänkö small talkia vai syvemmälle pureutuvaa debattia ja kumpi tai mikä osapuoli asettuu enemmän kuuntelijan rooliin. Valtavasti merkitsee päivän vire, koska moni ekstrovertti toisaalta väsyy hyvin nopeasti ihmisten seurassa.
Kampin playboy  -  tennissukat ja tekohampaat.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #22 : to 27.09.2018, 17:03:55 »
Joka tapauksessa tuo on kelvoton jako. Useimmat ihmiset sekä haluavat pohtia asioita itsekseen että toisten kanssa asettamatta jompaa kumpaa edes kovin selvästi toisen edelle. Ratkaisevampaa on käydäänkö small talkia vai syvemmälle pureutuvaa debattia ja kumpi tai mikä osapuoli asettuu enemmän kuuntelijan rooliin. Valtavasti merkitsee päivän vire, koska moni ekstrovertti toisaalta väsyy hyvin nopeasti ihmisten seurassa.

Tarkoitat siis, että ihmisen perustempperamentti muuttuu sen mukaan, minkälaista keskustelua hän käy?

Olkoon miten kelvoton hyvänsä, tämä oli meille luennoivan työpsykologin tai mikä lie titteliltään oli, määritelmä asialle. Hän nimenomaan korosti, että extra/intraverttiys tulee käsittää samalla tavalla kuin tempperamentti, ei samalla tavalla kuin luonteenpiirteet tai tilannekohtainen käytös.

Ja juuri sen vuoksi on tolkutonta pohtia, kumpi sitä nyt on parempi. Astetta tätäkin tolkuttomampaa on kotidiagnosoida itsensä jompaan kumpaan porukkaan ja napsia trendikkäitä yleistyksiä vahvistamaan itseään imartelevia tulkintoja koskien minuuttaan.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #23 : to 27.09.2018, 17:09:26 »
Käytätte käsitteitä yleistäen, populisoidusti ja pinnallisesti. Oikeasti extro- ja introvertin erot eivät ole mitään tuollaista, mitä täällä kuvataan, hölöttämistä, toisten asioihin sekaantumista, jurottamista tai painavien älykkyyksien laukomista.

Asiaa kuvaa parhaiten seuraava esimerkki: kaksi ihmistä istuu vilkkaassa kahvilassa, molemmat yksin. Kumpikin puuhaa omiaan, ehkä lukee, tekee jotain koneella tai vain istuu. Toinen lähtee kahvilasta virkistyneenä, toinen uupuneena.

Kyse on siis ainoastaan siitä erosta, saako voimaa toisista ihmisistä, asioiden yhdessä pohtimisesta esimerkiksi, vai eikö saa, haluaako mieluummin esimerkiksi käsitellä asioita itsekseen pohtien. Muut luonteenpiirteet, kuten puheliaisuus, ujous, tms. eivät kuulu tähän mitenkään, vaikka ne populistiesti asiaan liitetäänkin.

Ei asia ole ihan noinkaan yksinkertainen. Esim. itse saan toisista sekä voimaa että väsyn. Ei asia ainakaan minun kohdallani ratkea tuolla. Eikä kysymyksen vaikeus johdu siitä, että minulla olisi huono itsetuntemus.
« Viimeksi muokattu: to 27.09.2018, 17:13:10 kirjoittanut TSS »

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #24 : to 27.09.2018, 17:23:05 »

Tarkoitat siis, että ihmisen perustempperamentti muuttuu sen mukaan, minkälaista keskustelua hän käy?

Olkoon miten kelvoton hyvänsä, tämä oli meille luennoivan työpsykologin tai mikä lie titteliltään oli, määritelmä asialle. Hän nimenomaan korosti, että extra/intraverttiys tulee käsittää samalla tavalla kuin tempperamentti, ei samalla tavalla kuin luonteenpiirteet tai tilannekohtainen käytös.

Ja juuri sen vuoksi on tolkutonta pohtia, kumpi sitä nyt on parempi. Astetta tätäkin tolkuttomampaa on kotidiagnosoida itsensä jompaan kumpaan porukkaan ja napsia trendikkäitä yleistyksiä vahvistamaan itseään imartelevia tulkintoja koskien minuuttaan.

Ainakin Wikipedia näyttää epäonnistuneen täysin introverttiuden/ekstroverttiuden määrittelyssä, yhtä sekasotkua.

Ihmettelen esimerkiksi käsitystä, että introvertti väsyisi enemmän toisten seurassa. Hänhän ei luovuta itsestään paljoa. Moni ekstrovertti sen sijaan on ihan puhki vartissa, kun menee niin intensiivisesti mukaan sosiaaliseen tilanteeseen.

Introverttiys näyttää olevan nykyään muodikasta ja sen varjolla on hyvä uhriutua. Ei täälläkään kukaan kehtaa tunnustautua ekstrovertiksi.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #25 : to 27.09.2018, 17:28:54 »

Kyse on siis ainoastaan siitä erosta, saako voimaa toisista ihmisistä, asioiden yhdessä pohtimisesta esimerkiksi, vai eikö saa, haluaako mieluummin esimerkiksi käsitellä asioita itsekseen pohtien. Muut luonteenpiirteet, kuten puheliaisuus, ujous, tms. eivät kuulu tähän mitenkään, vaikka ne populistiesti asiaan liitetäänkin.

Ei asia ole ihan noinkaan yksinkertainen. Esim. itse saan toisista sekä voimaa että väsyn. Ei asia ainakaan minun kohdallani ratkea tuolla. Eikä kysymyksen vaikeus johdu siitä, että minulla olisi huono itsetuntemus.

No ei tosiaankaan olekaan. Kyse on siis perusolemuksesta. Siitä, miten yleensä reagoi. Olettaisin aiempien kirjoituksien perusteella, että tempperamenttierot ovat sinulle tuttuja. Eihän niitäkään arvioida sen perusteella, mitä  joskus jotain tai että joskus tilanteesta johtuen päin vastoin, vaan sen perusteella, mitä ihminen noin perusolemukseltaan on.

Se, onko koko tässä teoriassa nyt ylipäätään kovin kamalasti katetta, voi olla kyseenalaista toki sekin. Muistaakseni alkulähteiltä löytyy Jung, ja näiden perusteellahan sitten on kehitelty kaiken maailman  Myers–Briggsin tyyppi-indikaattorit, joila työtä tekeviä on kiusattu.

Mutta ainakaan siinä ei ole, miten asiaa mediassa tms. keskusteluissa käsitellään, vrt. nykyiset narsistit, yhden hetken psykopaatit.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #26 : to 27.09.2018, 17:33:51 »

Ainakin Wikipedia näyttää epäonnistuneen täysin introverttiuden/ekstroverttiuden määrittelyssä, yhtä sekasotkua.

Ihmettelen esimerkiksi käsitystä, että introvertti väsyisi enemmän toisten seurassa. Hänhän ei luovuta itsestään paljoa. Moni ekstrovertti sen sijaan on ihan puhki vartissa, kun menee niin intensiivisesti mukaan sosiaaliseen tilanteeseen.

Introverttiys näyttää olevan nykyään muodikasta ja sen varjolla on hyvä uhriutua. Ei täälläkään kukaan kehtaa tunnustautua ekstrovertiksi.

Kuten edellä sanon, niinpä. En minäkään oikein jaksa näistä innostua ja senpä vuoksi pidänkin tympeänä esitellä ihmisten ominaisuuksia näiden valossa, tietysti niissä, että siinä porukassa, johon ei itse lukeudu, on ne huonot ominaisuudet, ts. ne, joita esittelijä huonoina pitää.

Testien mukaan olen ääripään ekstrovertti, tyyppiä pisteillä 95 sadasta. En juurikaan tunnista itseäni määritelmistä, joita extroverteista lukee, mutta kylläkin sen, että saatan hyvinkin rauhoittua istumalla ihmisjoukossa, vaikka en puhukaan kenellekään mitään. Siis, äänten sorina ympärilläni on voimaannuttavaa, jota kuta toista se ärsyttäisi levottomana ja väsyneenä. Siksi tuo määritelmä kolahti minuun.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #27 : to 27.09.2018, 17:45:31 »
Itse lienen melko lailla äärimmäisen introvertti.

Ja siihen pätee juurikin tuo, miten kokee toiset ihmiset. Eivät ne todellakaan minua voimaannuta, vaan olen aina kokenut ihmiset hankaluutena. En kaipaa seuraa juuri ollenkaan, mutta tietysti poikkeuksia kaikkeen tällaiseen löytyy.

En ole mitenkään hiljainen tai ujo, useimmiten minua ei vaan kiinnosta kun en siitä mitään saa. Ja sekin on minulle täysin yksi ja sama millä tavalla tämä näyttäytyy muille.

Mikään kovin hohdokas tällainen luonne ei ole, eikä siitä mitään hyötyä ole, mutta toisaalta, mitäs minä siitäkään välitän.

Suurin isa introverteista ei todellakaan ole viisaita profeettoja, jotka lausuvat totuuksia kun no sen aika, vaan yksinkertaisesti estyneitä. Heistä jää sellainen vaikutelma, että jotain jää puuttumaan, eikä sitä saa millään esille. Siis ihan yksinkertainen asioiminen heidän kanssa on hankalaa. Entä sitten minä? Ei kiinnosta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #28 : to 27.09.2018, 17:56:15 »
Ei anna mitään itsestään... Ei se nyt niin mene. Vaan että vaikka on vain olemassa, läsnä, niin pahimmillaan voi tuntua että toiset ovat kokoajan ottamassa. Ihmisten keskellä voi olo olla kuin sotatantereella. Ikinä ei tiedä mistä päin ammus tulee. Tai koska mokaa ja oma yliminä rankaisee armottomalla tavalla.

Eräässä pilakuvassa ihminen makasi sängyssä unettomana ja totesi että nyt sitä sitten piinataan itseä sillä mitä kaikkea olisi pitänyt sanoa.

Lopultakaan intron ongelma eivät välttämättä ole muut ihmiset, vaan oma rankaiseva minuus. Ehkä tuo helpottaa vanhana...?

Tietty introuteen voinee olla useampikin näkökulma. Minulla sen alku on siinä että lapsena en omatoimisesti pyrkinyt tekemisiin muiden lasten kanssa ja joskus aikuiset paimensivat minua siihen.

En tiedä mistä Socru on saanut päähänsä että nyhveröys on muka muodissa. Koska on nössöys ollut arvostettua? Ja miksi nössön pitäisi arvostaa öykkäreitä?

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #29 : to 27.09.2018, 18:02:29 »
Introvertit esitetään usein jotenkin reppanoina, jotka jäävät ulkokehälle, kun vakansseja jaetaan tai asioista päätetään, vaikka moni introvertti pääsee käyttämään suurta valtaa.

Mauno Koivistoa voinee luonnehtia introvertiksi ja hän käytti vaiteliaisuuttaan ovelasti hyväksi valtapyrkimyksissään. Stalin oli varsin introvertti ja kipusi asemaansa värittömyydellään, minkä takia hän ei leimautunut mihinkään kiistojen osapuoleen.

Introvertin tapa piilottaa mielipiteensä on itse asiassa varsin tehokas vallankäytön väline.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #30 : to 27.09.2018, 18:05:04 »
Lopultakaan intron ongelma eivät välttämättä ole muut ihmiset, vaan oma rankaiseva minuus. Ehkä tuo helpottaa vanhana...?

Ei tässä mistään introudesta ole kysymys, vaan sinun luonteestasi ja henkilöhistoriastasi. Omalla duunipaikallani tätä asiaa tosiaankin testattiin ja monet saivat introverttituloksen. Ei heillä ole mitään rankaisevaa minuutta eivätkä piinaa itseään sillä, mitä jättivät sanomatta, kun Lennyn tapaan ei kiinnosta sanoa.

Eli sillä, oletko introvertti ja onko sinulla rankaiseva minuus, ei ole automaattista yhteyttä. Syyt rankaisevaan minuuteen löytyvät muualta kuin näistä, anteeksi nyt vain, hömppädiagnooseista.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #31 : to 27.09.2018, 19:12:33 »
Syyt rankaisevaan minuuteen voivat löytyä rankaisevuuden tunnelukosta, jonka ovat voineet aikaansaada vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, opettajat jne.. Lähde: Kimmo Takanen. Tunne lukkosi. Vapaudu tunteiden vallasta. s.28.

Tiedä sitten, missä määrin rankaisevuuden tunnelukko voisi aikaansaada sisäänpäinkääntymistä, jos kerran introverttisuus on jotain synnynnäistä(?) ja suhteellisen pysyvää, semmoista joka on "tehessä tullu". Wikipedian sivulta kyllä näyttäisi, että inroverttisuus olisi pikemminkin persoonallisuuden osa-alue, eikä niinkään temperamentin. Persoonallisuus on melko pysyvä, mutta ei niin pysyvä kuin temperamentti, joka on vahvasti perinnöllinen. Wikipedian (personaallsuus) mukaan Noin 40–60 prosenttia persoonallisuudessa esiintyvästä vaihtelusta selittyy geneettisillä tekijöillä
« Viimeksi muokattu: to 27.09.2018, 19:21:55 kirjoittanut kertsi »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #32 : to 27.09.2018, 19:49:37 »
Jaa. Minulle on kyllä tullut mielikuva jonka mukaan ainakin jotkut introt ovat itseään sisältäpäin syöviä neurootikkoja. Ja joitakin ekstroja ei hävetä mikään mitä sanovat tai tekevät.

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #33 : to 27.09.2018, 19:50:46 »
Minua jotenkin sieppaa introverttien valitus. Mikä on ongelma? Jos introvertti kerran viihtyy itsekseen, miksei hän istu yksin kahvilassa, puiston penkillä tai vaikka metsässä kannon nokassa? Ja hankkiudu vaikka metsäkoneen tai nostokurjen käyttäjäksi, jossa saa olla koko päivän omissa oloissaan?

Ekstrovertin on sen sijaan erittäin vaikeaa löytää seuraa, jossa voisi saada tyydytettyä sosiaaliset tarpeensa, jos ne ovat jotain muuta kuin tyhjänpäiväinen small talk. Ilmeisesti ajatellaan, että ekstrovertille kelpaa mikä tahansa virike humalaisen örinästä kattiloiden kolisteluun.

Onkohan niin, että marisevat "introvertit" ovat itse asiassa tietämättään kaapissa olevia ekstrovertteja?

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #34 : to 27.09.2018, 20:04:14 »
Itse taidan olla jotain sieltä väliltä, vaikka ehkä himpun verran painottuneena enemmän ulospäinsuuntautuneen suuntaan. Ehkä elämäntilanteesta riippuen. Öykkäriksi haukkuminen kyllä tuntuu pahalta-

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #35 : to 27.09.2018, 20:06:36 »
Well, minä aikoinaan olen halunnut kumppanin että sosiaalinen kiintiö täyttyy sillä ja muut voivat vaikka juosta järveen. En tiedä onko tämä enää ihan niin. Eristäytyminen kumppanin kera ei oo tervettä...

Ehkä introt kaihtavat nimenomaan leikittäjätätejä ja hössöttäjäsetiä. Ihmisiä jotka eivät siedä että vaan ollaan. Pakko saada kokoajan joku pussijuoksukisa vireille, tai horista typeryyksiä kuten että vesi on kylmää ja märkää. Meinasi puhjeta otsasuoni kun tuo jankutus oli muodissa yksi kesä.

Ekstrot ovat apinoita jotka "sukivat" toisiaan tauottomalla sosiaalisella kanssakäymisellä.

Jos nettiin kertyy introja, niin sehän johtuu siitä että täällä ei tarvitse pompata ja loikata jatkuvasti jonkun ekstron tahdon mukaan. Jouko Turkka sentään..

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #36 : to 27.09.2018, 20:08:47 »
Itse taidan olla jotain sieltä väliltä, vaikka ehkä himpun verran painottuneena enemmän ulospäinsuuntautuneen suuntaan. Ehkä elämäntilanteesta riippuen. Öykkäriksi haukkuminen kyllä tuntuu pahalta-

Vastinetta Socrun introinholle. Mutta se miten hän on suhtautunut mm. ahdisteltuihin naisiin selittyy nyt kyllä. Socru inhoaa sisäänpäin kääntyneitä luuserinössöjä.

Poissa Socru

• Konkari
  • Sokeri-isi
« Vastaus #37 : to 27.09.2018, 20:32:03 »

Vastinetta Socrun introinholle. Mutta se miten hän on suhtautunut mm. ahdisteltuihin naisiin selittyy nyt kyllä. Socru inhoaa sisäänpäin kääntyneitä luuserinössöjä.

Olen äitini lailla pohjimmiltani ekstrovertti, joka on monien asioiden summana pakotettu muuttumaan introvertiksi ja se on pirullinen kokemus.

Mm olin nuorena pitkään työyhteisössä, jossa ihannoitiin introvertteja ja kauhealla tavalla kadotin yhteyden itseeni.

Kuten sanoin en ymmärrä introverttien uhriutumista. Koska introvertti ei ilmaise tunteitaan avoimesti, introvertin on helpompi toimia opportunistisesti ja kiivetä ylöspäin työelämässä.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #38 : to 27.09.2018, 21:01:35 »
koska introvertti ei ilmaise tunteitaan avoimesti, introvertin on helpompi toimia opportunistisesti ja kiivetä ylöspäin työelämässä.

Krooninen PASKANPUHUJA uhrituu, kun on päätynyt luuseriksi!

Nk.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #39 : to 27.09.2018, 23:04:25 »

Olen äitini lailla pohjimmiltani ekstrovertti, joka on monien asioiden summana pakotettu muuttumaan introvertiksi ja se on pirullinen kokemus.

Mm olin nuorena pitkään työyhteisössä, jossa ihannoitiin introvertteja ja kauhealla tavalla kadotin yhteyden itseeni.

Kuten sanoin en ymmärrä introverttien uhriutumista. Koska introvertti ei ilmaise tunteitaan avoimesti, introvertin on helpompi toimia opportunistisesti ja kiivetä ylöspäin työelämässä.

Pakotettiin muuttumaan introvertiksi? Tämä kuulostaa joltain niin käsittämättömältä että ehkäpä avaat tilannetta enemmän?

Lähinnä tuosta työelämäpuolesta tulee mielikuva paikasta jossa on jotain insinöörejä joiden kanssa ei pysty juttelemaan mistään mitään. Tai jotain Kummeli-sketsin ei tartte auttaa -ukkoja. Kyllä minuakin jurppii jos toiseen ihmiseen ei saa mitään kontaktia. Mutta kun minä en katso että se on automaattisesti introverttiutta että on mykkä mörkö, tai vastoinpäin. Kyllä voi olla puheliaskin, vaikka olisi introvertti. Sitä on vaan silleen ujompi. Vähän vaikea selittää. Mutta itsestäni kyllä huomaa helposti kohdatessa etten mikään rohkea rotansyöjä ole, vaikka juttu ehkä kulkeekin.