Kirjoittaja Aihe: Omatunto - mitä se on?  (Luettu 2784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Faustinen

• Konkari
Vs: Omatunto - mitä se on?
« Vastaus #20 : la 22.09.2018, 16:07:26 »
Tässä Sinulle 'tieteellinen' vastaus kysymykseesi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Omatunto

Minusta omatunto on 'sisäistä kutinaa jota ei voi raapia'.

Muisto Keijo Kullervo

Onhan se hyvä, jos "omatunto" kolkuttaa ja kertoo oikean ja väärän tarpeen vaatiessa, mutta kuka kertoo omalletunnolle sen mikä on oikein tai väärin.

Timo Soinin omatunto on hänenlaisensa, sipilän ja päivin lienevät yhtä joustavia, mutta miten sinulle rehelliselle ihmiselle kertoo omatuntosi, olevansa varmasti ihan oikeassa ja ihan aina.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #21 : su 23.09.2018, 09:49:18 »
Tässä Sinulle 'tieteellinen' vastaus kysymykseesi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Omatunto

Minusta omatunto on 'sisäistä kutinaa jota ei voi raapia'.

Muisto Keijo Kullervo

Onhan se hyvä, jos "omatunto" kolkuttaa ja kertoo oikean ja väärän tarpeen vaatiessa, mutta kuka kertoo omalletunnolle sen mikä on oikein tai väärin.

Timo Soinin omatunto on hänenlaisensa, sipilän ja päivin lienevät yhtä joustavia, mutta miten sinulle rehelliselle ihmiselle kertoo omatuntosi, olevansa varmasti ihan oikeassa ja ihan aina.

Minusta ns. omatunto on sisäinen kokemusmaailma jota ko. ihminen on muokannut koko elämänsä ajan.

Omatunto kehittyy vuosien varrella ja jos on kristillisesti ajatellut asioita, ne 'näkyvät' omassatunnossa kristillisin tunnuksin.

Kerropa mitä tiedät ateistin omastatunnosta? Miten se on muodostunut?

Ilmeisesti ateistikin kokee oikean oikeana ja väärän vääränä. Esimerkiksi Suomen Laki ja sen sovellutukset ovat valmista kauraa ateistille, mutta miten on?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #22 : su 23.09.2018, 10:17:20 »
Mielestäni omatunto on määritelty aika pätevästi https://en.wikipedia.org/wiki/Conscience
Eri uskontojen kantaa omatuntoon on myös valotettu.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #23 : su 23.09.2018, 10:38:48 »

Kerropa mitä tiedät ateistin omastatunnosta? Miten se on muodostunut?

Ilmeisesti ateistikin kokee oikean oikeana ja väärän vääränä. Esimerkiksi Suomen Laki ja sen sovellutukset ovat valmista kauraa ateistille, mutta miten on?

Muisto Keijo Kullervo

Kysyin mistä tiedät omantuntosi olevan oikeassa?

Ateistin tai kenenkään muun omastatunnosta en tiedä, onko heidän omatuntonsa oikeassa.

Sanotaan vielä uudestaan oikeassa olosta, mitä se sinulle tarkoittaa, onko omatuntosi jotenkin sinusta erillinen joka kertoo milloin olet väärässä ja kiusaa sinua silloin.

Miksi laki olisi oikeassa, sen pitäisi olla oikeus ja kohtuu perusteinen, mutta harvoin mikään laki on oikeassa, tuomiot perustuvat lain käytön määräyksiin ei varsinaisesti mihinkään oikeudentuntoon.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #24 : su 23.09.2018, 12:50:51 »
Itse asiassa saan yliminältäni, omaltatunnolta, jatkuvasti kannustavia viestejä...

Pyrin välttämään sellaisia ajatuskulkuja, tekemisiä joiden johdosta saan tai saisin epämiellyttävän olon aivoihini.
Minulla on tähän ikään mennessä tullut ns. järkeenkäyvä omatunto joka ei sodi itseäni vastaan - koskaan.

Omatuntoni tarkalla noudattamisella sain Kotisivunikin aikaseksi - tosin nimerkki Jaska Jokunen auttoi tiiviisti teknisissä asioissa Kotisivuni muokkauksessa.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Jokainen itenäisesti muokkaa ajattelullaan ja tekemisillään omatuntoansa. Itselläni on niin, että reagoin ärsykkeisiin nykyään eikä mielessä pyöri hajanaisia ajatuksia useinkaan. Olen rationalisti nykyään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rationalismi_(tietoteoria)

Muisto Keijo Kullervo

« Viimeksi muokattu: su 23.09.2018, 17:15:51 kirjoittanut Muisto Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #25 : su 23.09.2018, 13:03:11 »

Olen rationalisti nykyään.

Muisto Keijo Kullervo

Onnittelut näin suunnuntaina - viikkoa ennen arkkienkeli Mikaelin muistopäivää - taikauskon ja Jumalien hylkäämisestä.

NK.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #26 : su 23.09.2018, 14:22:03 »

Muisto Keijo Kullervo

Onnittelut näin suunnuntaina - viikkoa ennen arkkienkeli Mikaelin muistopäivää - taikauskon ja Jumalien hylkäämisestä.

NK.

En hylkää Jeesusta Kristusta, Vapahtajaani koskaan. Mielipiteeni perustuu järkiperäiseen ajatteluun.

Muisto Keijo Kullervo

"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #27 : su 23.09.2018, 16:10:51 »
Muisto Keijo Kullervo

Jos vain viitsisin juoksisin maratonin alle 1 h 50 min.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #28 : su 23.09.2018, 16:27:43 »

Itse asiassa saan yliminältäni, omaltatunnolta, jatkuvasti kannustavia viestejä...

Pyrin välttämään sellaisia ajatuskulkuja, tekemisiä joiden johdosta saan tai saisin epämiellyttävän olon aivoihini.
Minulla on tähän ikään mennessä tullut ns. järkeenkäyvä omatunto joka ei sodi itseäni vastaan - koskaan

Muisto Keijo Kullervo

Mistä se omatuntosi, eli yliminäsi tietää olevansa oikeassa?

Kannustavat viestit ovat varmaan käteviä, mutta et vastannut, kun kysyin, mistä tiedät niiden olevan oikeassa.

Yliminäänsä varmaan ovat kuunnelleet kaikki tyrannitkin, miettiessään kenet seuraavaksi pitää poistaa päiviltä, enkä nyt tarkoita erästä naishenkilöä.

• Konkari
« Vastaus #29 : su 23.09.2018, 19:47:54 »

Kannustavat viestit ovat varmaan käteviä, mutta et vastannut, kun kysyin, mistä tiedät niiden olevan oikeassa.

Seurakuntapastori on antanut virkaehtoisen todistuksen......?

Nk.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #30 : su 23.09.2018, 20:24:33 »

Minulla on tähän ikään mennessä tullut ns. järkeenkäyvä omatunto joka ei sodi itseäni vastaan - koskaan

Muisto Keijo Kullervo

Yliminäänsä varmaan ovat kuunnelleet kaikki tyrannitkin, miettiessään kenet seuraavaksi pitää poistaa päiviltä, enkä nyt tarkoita erästä naishenkilöä.

Sanohan minulle se, että:

- Kenen mielestä oikein ja kenen mielestä väärin?

Kuten tiedät, erilaisia ajatuksia on vähintäänkin tuhansia, miljardeja - lienee ihmisiäkin noin seitsemän miljardia maapallolla.

Aina löytyy saman mielisiä ja erimielisiäkin.

Itse valitsen elämäntieni, tehkää te kaikki muutkin samoin.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #31 : ma 24.09.2018, 11:30:05 »

Muisto Keijo Kullervo

Sanohan minulle se, että:

- Kenen mielestä oikein ja kenen mielestä väärin?

Kuten tiedät, erilaisia ajatuksia on vähintäänkin tuhansia, miljardeja - lienee ihmisiäkin noin seitsemän miljardia maapallolla.

Aina löytyy saman mielisiä ja erimielisiäkin.

Itse valitsen elämäntieni, tehkää te kaikki muutkin samoin.

Muisto Keijo Kullervo

Kenen mielestä väärin, tai oikein = itsehän sen jo sanoit omantunnon,,.. mutta mistä tiedät omantuntosi olevan oikeassa, taidat kierrellä asiaa kuin koira kuumaa puuroa.

Tokihan voit uskoa omaatuntoasi, siis itseäsi, mutta sitähän tässä kerronkin sinulle, että omatuntosi on pelkästään itsekäs ei mitenkään muuten kykenevä arvioimaan mikä milloinkin on oikein tai väärin. (paitsi tietenkin omasta mielestäsi)  Kuten kaikilla ihmisillä yleensäkin, itsekkyys on katoamaton luonnonvara.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #32 : ma 24.09.2018, 14:03:38 »
Faustinen?

Ihminen elää ja pelaa varmuuksillaan.
Epäillä voi ja pitääkin, mutta kun on saanut varmuuden sisimmässään, epäilys häviää.

Toivon, että ymmärrät?

Minäkin epäilen, varsinkin politikan kiemuroita katsellessa netistä, telkkarista ja sanomalehdistä. Silti sisimmässäni tajuan mikä tuntuu totuudelliselta ja pidän sitä oikeana.

Mutta kuten tieteessä yleensä. Jos joku sanoo tai kirjoittaa totuudellisemman teorian, pitäydyn siihen.
Niin varmaankin Sinäkin teet?

Syvimmällä tajunnassani - Sinullakin - on totuuden etsimisen tarve - näin uskon ja hyvä niin.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Näyttäkää meille 'täysin puhdas ja viaton mies' niin minä näytän teille Jeesuksen.

Muisto Keijo Kullervo
« Viimeksi muokattu: ma 24.09.2018, 14:26:33 kirjoittanut Muisto Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #33 : ma 24.09.2018, 16:19:22 »
Faustinen?

Ihminen elää ja pelaa varmuuksillaan.
Epäillä voi ja pitääkin, mutta kun on saanut varmuuden sisimmässään, epäilys häviää.

Toivon, että ymmärrät

Muisto Keijo Kullervo

Ymmärrän kyllä se varmuudentavoittelu ja oikeassa oleminen on ihmisen perustarve.

Sen sijaan sitä en ymmärrä miten olet päätynyt omatunnon olevan oikeassa,. Omatuntoja lienee kaikilla uskonnoilla (ihmisillä) opetuksensa mukaisia joka puolella maailmaa omanlaisiansa.

Kannattaisi ehkä kysellä itseltään mitä uskoo, miten uskoo ja miksi uskoo, niin voi selvittää itselleen omat motivaationsa, jos sellaisia on ei ilmeisesti usko lainkaan "luojaansa" vaan pelkästään itseensä, eli omiin ajatuksiinsa.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #34 : ma 24.09.2018, 18:21:08 »
Minulla ei ole muuta sanottavaa tästä asiastasi Faustinen…

Muisto Keijo Kullervfo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #35 : ma 24.09.2018, 18:27:04 »
Kovasti odotin että Keijo Kullervo olisi kertonut mitä on omatunto. Hän kun väittää että sellainen hänellä on eikä ateistilla ole.
Tähän asti hän on kertonut vain että joku tutun tuttu ei ollut paikalla kun omatuntoja jaettiin. Ja tietysti sen, että Keijo ja Keijon omatunto ovat oikeassa.

• Konkari
« Vastaus #36 : ma 24.09.2018, 18:38:48 »

En hylkää Jeesusta Kristusta, Vapahtajaani koskaan. Mielipiteeni perustuu järkiperäiseen ajatteluun.

Muisto Keijo Kullervo

Entäs ne kaksi muuta Valtiojumalaa - äkkipikainen Jahve ja Jeesuksen siittäjä Pyhä henki?

Punavihreät tekivät viime viikolla omantunnonkysymyksestä välikysymysasian. Mitä mieltä Keijo Kullero oli tästä.... Oliko Soinilla oikeus olla sitä mieltä, jonka katsoo oikeaksi?

NK.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #37 : ma 24.09.2018, 18:47:36 »
Vielä tapahtuu ihmeitä.
Keijo Muisto Kullervo on ryhtynyt ajattelemaan - ja vielä järkiperäisesti.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #38 : ma 24.09.2018, 19:57:45 »

Nuo kaksi virkettä ovat keskenään ristiriidassa. Et voi samanaikaisesti uskoa satuolentoon ja väittää, että mielipiteesi perustuu järkiperäiseen ajatteluun.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #39 : ma 24.09.2018, 20:00:10 »

Minusta on oikein, että omantunnon kysymyksessä saa olla, ministeriä myöten, omalla kannallaan jota tekee Timo Soini ja hyvä niin.

Muisto Keijo Kullervo

Onko Keijo Muisto Kullervo harkinnut kantansa tarkkaan - mitä ovat omantunnon kysymykset, onko ateistilla omatuntoa? Pitäisikö yhteiskunnan kustantama uskonnon opetus lopettaa?
En hetkeäkään kuvittele että saan vastausta.
Riippuu ns. ateistista onko Hänellä omaatuntoa - kaikilla ei ole - kuten tiedät...

Onko kristinuskon tappajajumalalla omatuntoa?