Kirjoittaja Aihe: Omatoimista fysioterapiaa  (Luettu 1319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Konkari
Vs: Omatoimista fysioterapiaa
« Vastaus #20 : to 20.09.2018, 11:14:28 »
Taiji on lajina monipuolisesti kuntouttavaa, ja lisää kehonhallintaa, vähentää stressiä ja on terveyttä edistävä monellakn tavalla.

https://www.taiji.fi/taichi/yleista_taichi/taiji-liikuntamuotona/

Tutkimusten jotkin löydökset ällistyttivät tutkijoita. Harvardin, Yalen ja Emoryn yliopistojen kesken tehdyssä kymmenen vuoden tutkimuksessa huomattiin, että kevyt, hidas, rentouttava ja vähärasitteinen taiji paransi harrastajien tasapainoa ja pienensi heidän kaatumisriskiään 47 %. Eräässä toisessa tutkimuksessa todettiin, että taijilla oli huomattavan suotuisa vaikutus sydämeen ja verisuoniin, yhtä suotuisa kuin keskirasitteisella aerobicillä. Hawaii Medical Journalissa siteeratun tutkimuksen mukaan taiji lisäsi hengityskapasiteettia ja toi helpotusta harrastajien selkä- ja niskasärkyihin.

Taijin kipua lievittävä ja vähärasitteinen puoli on hyvä uutinen kaikille, mutta tarjoaa vieläkin enemmän toivoa nivelreumasta kärsiville. Koska taiji on kehon painoa kannatteleva harjoitus, se mahdollistaa luustonkasvun kiihtymisen ja sidekudoksen vahvistumisen. Ainoa huolenaihe olisi, voisivatko nivelreumaatikot tehdä painoa kannattelevaa harjoitusta ilman niveloireiden äitymistä. The American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation raportoi tutkimuksesta, jonka mukaan taijin erityisesti räätälöity muoto sopi nivelreumaatikoille, eivätkä niveloireet äityneet merkittävästi. Tämä on tärkeä uutinen ei ainoastaan nivelreumaatikoille vaan koko ikääntyvälle sodanjälkeiselle sukupolvelle, joka hakee nivelystävällistä terveysohjelmaa.
Vaikka taiji on kevyttä liikuntaa, laji polttaa yllättävän suuren määrän kaloreita, 280 tunnissa. Tämä on merkittävä määrä, esimerkiksi laskettelussa palaa noin 350 kaloria tunnissa. Kuitenkin taiji on kyllin kevyttä, jotta sitä voidaan tehdä puku päällä toimistossa ilman hien häivääkään. Siksi yritykset käyttävät taijita ja qigongia työhyvinvoinnin edistäjinä.

Taijin harjoittaminen tasapainottaa mielialaa. Tämä on hyöty, joka parantaa työhyvinvointia ja saattaa näin ollen pienentää terveydenhoitokustannuksia. Lisäksi taiji auttaa opiskelijoita keskittymään sekä parantaa huumeidenkäytöstä kuntoutuvien mahdollisuuksia omaksua terveellisempiä elämäntapoja. The Journal of Psychosomatic Research raportoi erään taiji-tutkimuksen tuloksia: ” (Koehenkilöt) kertoivat olevansa vähemmän jännittyneitä, masentuneita, vihaisia, väsyneitä, sekavia ja tilanneahdistuneita. He tunsivat olonsa elinvoimaisemmiksi ja heillä oli yleensä ottaen vähemmän voimakkaita mielialan vaihteluja.”

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #21 : ti 25.09.2018, 21:38:23 »
Alkoi olemaan rintakehä taas "tukossa" ja aamusta käsissä lievää tuntopuutosta. Googletin:

https://www.aamulehti.fi/ihmiset/nain-avaat-itse-selan-fasettilukot-tassa-kolme-erilaista-keinoa-200186593/

Ja tulihan tässä jo ostettua ajat sitten pilatesrulla, minä aasi en vaan ole muistanut käyttää sitä. Tuo rullailu tuntui auttavan, vaikkakaan mitään poksausta tai napsausta en kuullut. Ei ehkä ollut niin paha lukko kuitenkaan. Taisi olla fysioterapeutti joka neuvoi että kannattaa välillä laittaa pilatesrulla tuolin selkänojan ja selän väliin pystysuoraan. Sekin avaa kivasti rintakehää kun jonkin aikaa niin istuksii.

Linkissä mainittujen tennispallojen sijaan voisi varmaan käyttää myös hierontaan tarkoitettuja nystyräpalloja.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Socru

• Konkari
  • Säätäjä
« Vastaus #22 : ti 25.09.2018, 21:48:37 »
Kaksi yhteen teipattua tennispalloa kulkee aina mukana minne menekin. Joka aamu käyn rintarangan läpi niillä. Siinä voi tehdä muunkinlaisia liikkeitä kuin tuossa näytetty perusliike, esimerkiksi yhdistää siihen sivuttaisliikettä. Kannattaa käyttää mielikuvitusta

Alaselän fasettilukko voi avautua noinkin, mutta tehokkaampiakin konsteja on.
Jos joku mussuttaa, usutan Gestapon kimppuun.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #23 : ti 25.09.2018, 21:53:46 »
Taisikin se kolmas liike olla sama mitä olen satunnaisesti tehnyt vuosien varrella ihan muuten vaan kun se tuntuu hyvältä ja sen jostain joogakirjasta opin; ehkäpä olenkin tietämättäni ehkäissyt alaselän ongelmia (niitä meinaan kyllä riitti helvetillisiksi asti alta kolmikymppisenä).

Voikohan sitä lukkoa sitten tulla ihan mihin vaan kohtaan rangassa?

- JM

Poissa Socru

• Konkari
  • Säätäjä
« Vastaus #24 : ti 25.09.2018, 22:07:03 »
Taisikin se kolmas liike olla sama mitä olen satunnaisesti tehnyt vuosien varrella ihan muuten vaan kun se tuntuu hyvältä ja sen jostain joogakirjasta opin; ehkäpä olenkin tietämättäni ehkäissyt alaselän ongelmia (niitä meinaan kyllä riitti helvetillisiksi asti alta kolmikymppisenä).

Voikohan sitä lukkoa sitten tulla ihan mihin vaan kohtaan rangassa?

Tottakai voi. Niin sanotuilla siirtymäalueilla niitä saattaa tulla helpommin tai ainakin oireilevat enemmän. Siirtymäalueilla tarkoitetaan kohtia, joissa rangan anatomia hiukan muuttuu eli ristiluu-lannenikamat-rintaranka-kaularanka.

Erityisen tiukkoja ja vaikeasti avattavia ovat aivan rintarangan yläosan lukot, noin alueella Th1-Th4.
Jos joku mussuttaa, usutan Gestapon kimppuun.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #25 : ti 25.09.2018, 23:19:02 »
Alkoi olemaan rintakehä taas "tukossa" ja aamusta käsissä lievää tuntopuutosta. Googletin:

https://www.aamulehti.fi/ihmiset/nain-avaat-itse-selan-fasettilukot-tassa-kolme-erilaista-keinoa-200186593/

Ja tulihan tässä jo ostettua ajat sitten pilatesrulla, minä aasi en vaan ole muistanut käyttää sitä. Tuo rullailu tuntui auttavan, vaikkakaan mitään poksausta tai napsausta en kuullut. Ei ehkä ollut niin paha lukko kuitenkaan. Taisi olla fysioterapeutti joka neuvoi että kannattaa välillä laittaa pilatesrulla tuolin selkänojan ja selän väliin pystysuoraan. Sekin avaa kivasti rintakehää kun jonkin aikaa niin istuksii.

Linkissä mainittujen tennispallojen sijaan voisi varmaan käyttää myös hierontaan tarkoitettuja nystyräpalloja.
Ihan hyviä liikkeitä nuo.

Tällaistakin joskus käytän, tuolin selkänojaa vasten tehty rintarangan avaaminen (vaatii sopivan matalan tuolin):
https://www.youtube.com/watch?v=VMEEO781CR8

Ja sitten erilaisia kiertoliikkeitä olen tehnyt, esim. istualtaan suoraan sivulle taivutus, ja sitten kiertäen sivulle taivutus/rutistus, jossa oikea käsi kohti vasenta puolta ja päinvastoin. Ja semmoinen, että maataan kyljellä jalat koukussa, jätetään toinen käsivarsi maata myöten ja nostetaan ja kierretään ylävartaloa käsi koukussa. Tai jostain (taiji-lämmittelyistä?) oppimani seisoviltaan tehty liike, jossa alkuasento on polvet hieman koukussa ja core tiukkana, ja lantio ja jalat pysyvät paikoillaan, kun kädet heiluvat mahdollisimman rentoina ja painavina alaviistossa vartalon ympäri niin, että ylävartalo kiertyy mukana. Tai ilmanyrkkeilyä seisoviltaan niin, että vasen nyrkki kohti oikeaa alaviistoa ja päinvastoin (irrottaa myös jännityksiä lapaluiden välistä).

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #26 : pe 28.09.2018, 18:57:59 »
Kun muistin tässä taannoin että fysioterapeutti sanoi minulle 2013 että pidän leukaa liian koholla, olen pyrkinyt laskemaan leukaa alemma ja selvästikin sen huomaa yläselässä että missä asennossa leuka on. Olen koettanut analysoida että miksiköhän alunperin olen joskus ammoisina aikoina alkanut pitämään päätäni näin, ja epäilyttää että jossain vaiheessa olen varmaankin nähnyt laseilla paremmin mikäli nostan päätäni ja täten tähtään läpi linssien keskeltä, enkä yläreunan alueelta. Tai sitten stressi tms. henkinen paine on aiheuttanut minulle tuntemusta ja/tai astma eli hengittämisvaikeudet aiheuttaneet sen että asettelen kehoni kuin "hukkuva".

Oli miten oli, mutta muistinkin vielä senkin että se fysio sanoi minulle että pari kaarta selässäni menee päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi. Ja että tuon leuan lisäksi toisessa ääripäässä menee myös väärin. En muista enää miten, mutta oletan että vedän lantiota liian taakse. En niin taakse että sen huomaisi ja kävelisin perse kenossa, mutta taitaakin olla niin että erittäin hiuksenhienot erot kehon "pitelemisessä" merkkaavat kun kysymys on useista vuosista. Varsinkin jos ne vietetään oleskellen vääristyneessä asennossa. Olenkin nyt kokeillut että olen tietoisesti siirtänyt lantiota ihan pikkuhimppasen eteenpäin. Jokin tuolla selässä tuntuu kyllä erilaiselta, ehkäpä paremmaltakin, kuin aiemmin.

Oivalluksen tuohon alaselän asetteluun sain pikkuhiljaa siitä että kun keskiviikkona kourin ja kopeloin selkääni alimpien kylkiluiden kohdalta selkärangan molemmin puolin, huomasin että molemmilla puolilla oli aristava alue. Tätä sitten hieroskelin aina kun oli sopiva tauko treeneissä. Seuraavaksi tuntui kuin tuon alueen sijasta olisikin ärtynyt uusi alue, tällä kertaa vyötärölinjan alapuolella olevat paikat, jälleen rangan molemmin puolin. Alkoi ihmetyttämään että mikä kumma jännitys siellä selässä seikkailee paikasta toiseen. Ja joka pahimmillaan aiheuttaa tai pahentaa sitä että keskiselässä rangan itsensä kohdalla on aristava kohta, ja selkä on jäykkä ja kipeä aina kun nousen seisomaan joistakin tietyistä asennoista. Pahinta on jos istun vasten seinää, eli minulla on täysin pystysuora pinta takanani. Tai jos minulla ei ole yhtään mitään selkätukea. Pyykkituvassa on mahdottomin mahdollinen penkki, kun ei siinä ole sitä selkänojaa. Nojaankin aina pystysuoraan seinään, mikä on sitten lähes yhtä paha kuin jos istun tuetta (jolloin lysähdän aina eteenpäin kaarelle).

Tajusin että yksi päivä kun kävelin jotenkin "tietoisesti" kävelyyn keskittyen ja polviin sattui vähemmän, olin tainnut jo tuolloin huomaamattani työntää sitä lantiota aavistuksenverran eteenpäin. En nyt todellakaan mene vannomaan että tämä lantion uusiksiasettelu korvaa polvivaivani (ollut nyt vähän vähäisempi, mutta välillä vihlaisee silti), mutta ainakin selkää se tuntuu jotenkin rauhoittavan. Ja hyvä jos edes yhden paikan saisi vähäksi aikaa kuntoon. On meinaan todella perseestä kun kipu ja oireet seikkailee niin että milloin vikuroi niska, milloin keskiselkä, milloin polvet, milloin kyynärpäät. Ikinä ei tervettä päivää näe.

Ja nythän minulla on taas alkanut vihlomaan käsivarsiakin, minkä uskon olevan hormonikiertoon liittyvää koska viimeksikin alkoi ennen kuukautisia ja päättyi niiden päättymisen myötä. Sille kivulle minä en taida mahtaa yhtikäs mitään. Mutta justeerataan nyt sitten edes tätä selkää.

- JM

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #27 : pe 05.10.2018, 21:53:48 »
Venyttelyn tarpeellisuuteen liittyen fysioterapeutti totesi: "Eiväthän seepratkaan venyttele". Tottahan tuo :D

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #28 : pe 05.10.2018, 22:39:40 »
Terveyskeskuksesta löytämäni venytysopaskirjanen  - se nyt vaan pölyttyy...
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38