Kirjoittaja Aihe: Taikausko - kuinka yleistä?  (Luettu 1912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kopek

• Konkari
Taikausko - kuinka yleistä?
« : la 25.08.2018, 00:12:34 »
Tunnustan olevani joissakin asioissa taikauskoinen, vaikka tiedänkin, etteivät nämä asiat voi pitää paikkansa. Tämä juttu itsessään on puoliksi taikauskon seurausta. Kirjoitin nimittäin edellisen juttuni otsikon "kuolleita" alle, enkä halua mennä nukkumaan, jos olen kirjoittanut viimeksi tuollaisesta asiasta.

Taikauskoinen asenteeni on luultavasti peräisin äidiltäni. En tiedä, mistä hän oli ajatukset omaksunut, kenties omilta vanhemmiltaan.

Kyse ei ole mistään yhdestä tai kahdesta asiasta vaan kokonaisvaltaisemmasta ajattelutavasta. Taikauskoinen ihminen keksii uusia asiota tilanteen mukaan. Kun kerran esimerkiksi oli puhe autojen väristä, äitini sanoi, ettei pidä ostaa ainakaan mustaa autoa, koska musta auto tietää kuolemaa.

Omassa elämässäni rannekello on ollut asia, joka on näyttänyt tuovan huonoa onnea.

Sain ensimmäisen kelloni joskus pikkupoikana. Isovanhempani olivat tuoneet sen ulkomaan matkalta. Kello oli hieman liian iso ja hankala pitää, joten en juurikaan käyttänyt sitä. Kun kuitenkin joskus otin sen kouluun, aivan kuin taiottuna juuri niinä päivinä oli koulussa "piikkitäti" eli henkilö, joka kiersi kouluissa antamassa oppilaille rokotuksia. Kellon ja piikkitädin yhteys tuntui kiistattomalta. Lopetin kellon käytön.

Kaksitoista vuotta täyttäessäni sain seuraavan kelloni. Se ei ollut ehtinyt olla käytössä kuin kuukauden, kun ajoin polkupyörällä kolarin henkilöauton kanssa ja jouduin yli kahdeksi viikoksi saraalaan. Kello toi taas huonoa onnea. Itse asiassa se unohtui kiinnni sairaalan sänkyyn. Kävin hakemassa sen myöhemmin.

Seuraavan kellon sai 15-vuotislahjaksi. Tämän kellonn saatuani alkoivat draamat tyttöjen kanssa. Koin kaksi sielua repivää hylätyksi jättämistä seuraavan vuoden aikana.

Kun edellä mainittu kello särkyi armeijaa käydessäni, sain veljeltäni "lainaksi" toisen kellon. Se ei ollut ehtinyt olla kädessäni kuin pari kuukautta, kun menin lääkärille ja - en viitsi avata terveydentilaani tämän tarkemmin muuta kuin viittaamalla aiempaan kirjoitukseeni 75 prosentin invaliditeetista.

Edellä mainittu "lainakello" särkyi aikoinaan. Tein noihin aikoihin erästä projektia, jossa hitsataan ja maalataan ja hiekkapuhalletaan. Projekti kesti pari kuukautta. Ostin tuolloin muovisia "viiden markan kelloja", jotka kestivät muutaman päivän. Yleensä ne olivat aivan hitsausroiskeiden polttamia lakatessaan toimimasta. Ajettelin, etteivät tällaiset roskaluokan digitaalikellot voi tuottaa huonoa onnea. Eiväthän ne olleet edes oikeita kelloja. Mutta mitä vielä. Projektia oli ehtinyt kestää pari viikkoa, kun isoäitini kuoli.

Ajattelin, että en koskaan enää osta minkäänlaista rannekelloa. Enkä ostanutkaan. Mutta sain sellaisen joululahjaksi. Kaksi kuukautta myöhemmin seurasi elämäni siihen asti pahin katastrofi eli konkurssi, jonka seurauksena menetin kotini ja paljon muuta. Huonon onnen kello joutui myöhemmin hukkaan. Se aiheutti ranteeseen nikkeliallergiaa, joten pidin sitä pöydillä ja ilmeisesti unohdin sen jonnekin.

Eikä tässä vielä kaikki. Yhdeksän vuotta konkurssin jälkeen tilasin huvikseni Newsweek -aikakausilehden. Sain tilaajalahjana halvan mainoskellon. Ja mitä tapahtui. Isäni kuoli.

Noiden tapausten jälkeen en ole ostanut minkäänlaisia kelloja, olkoot ne seinäkelloja tai rannekelloja tai sekuntikelloja tai mitä tahansa.

Tuossa kerroin vain yhden esimerkin taikauskostani. Esimerkkejä olisi muitakin. Jossakin vaiheessa nuorempana olin niin taikauskoinen, että säädin jopa sänkyni asennon niin, etteivät jalkani osoita erästä kilometrin päässä olevaa taloa kohtaan, johon liittyi epäonnen elementti. En kerro tarkemmin, mistä oli kyse.

Kun kävin suihkussa, vanhanaikainen vipumallinen suihku naksahti, kun sen kytki pois päältä. Sain ajatuksen, että napsahdus kertoo, montako elinvuotta minulla on jäljellä. Niinpä naksuttelin suihkuvipua varmuuden vuoksi lähemmäs sata kertaa, niin ettei ainakaan tämä asia lyhentäisi elinikääni. Vivun ääni kuului putkiverkostossa, ja vanhempani kysyivät, mitä minä oikein siellä suihkussa tein. Jouduin keksimään jonkin selityksen.

Oli myös nimimagiaa, eli tietyt nimet merkitsivät huonoa onnea. Yleensä ne olivat joidenkin kuolleiden ihmisten etunimiä. Jos nimi yhdistyi jonkin liikkeen tai paikkakunnan nimeen tyyliin "Mäki-Matti" tai "Saarijärven Paavo" tai jotakin tällaista, kyseinen liike tai paikkakunta, tai mihin nimi yhdistyikin, merkitsi huonoa onnea ja kuolemaa tuottavaa.

Kun luen lehteä tai nettisivua, en lopeta lukemista uutiseen, jossa kerrotaan kuolemasta. Jos olen sattunut lukemaan tuollaisen uutisen ja suljen vahingossa nettisivun, minun on suorastaan pakko käynnistää tietokone uudestaan ja lukea vielä yksi uutinen muusta aiheesta, ettei tuo huonon onnen uutinen jäisi viimeiseksi ennen nukkumaan menoa.

Eiköhän idea tullut selväksi.

Poissa Toope

• Konkari
Vs: Taikausko - kuinka yleistä?
« Vastaus #1 : la 25.08.2018, 01:31:41 »
En tiedä onko tuo taikauskoa, vai mitä, kun itse toimin aika rutinoituneesti joissain asioissa. Kengät solmitaan aina samoin tavoin, jos ei, se häiritsee. On pakko tietyt rituaalit toteuttaa keittiössä ruokaa laittaessa, ennen ja jälkeen. Nukkumaanmennessä on pakko toimia tietyllä tavoin, koska tulee aina mieleen, ettei tule hyvä uni, jos toimii väärin. Joo, taikauskoa, vai pakkomielteitä? Onko paljon eroa?

Kyllä minulle tulee mieleen kummituksia, hirviöitä ja ties mitä, kun nukkumaan menen. Ikkuna tulee aina tarkistettua...
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #2 : la 25.08.2018, 07:18:18 »
Aivot tuottavat monenlaisia evoluution ylläpitämiä ajatusvirheitä joita on tutkittu ja listattu.
Taikauskoiset päätelmät kertovat myös ajattelijansa terveydestä, vireystilasta ja ajattelutaidoista.

Hyvin yleisiä ovat ajatusvirheet ja siis myös taikauskoiset ajatukset, ainakin omassa päässäni
ja netin argumenttivirhelistauksistakin päätellen.
Kyse on virheiden tunnistamisesta ja korjaamisesta.

-jos tänään autistisesti kosketan jokaisen vastaantulevan naisen haaroväliä, niin illalla voitan lotossa
 päävoiton..hm, idioottimainen ajatus. Taidan tarvita lepoa.

Jos täysjärkiseltä pääsee ruuhkabussissa sinänsä normaali pieru, ei sitä esitellä ja levitellä ylpeänä.
« Viimeksi muokattu: la 25.08.2018, 07:35:42 kirjoittanut a4 »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #3 : la 25.08.2018, 09:25:56 »
Suurimman osan taikauskoisuuskohtauksistani miellän pakko-oireiluksi. Minulla ei ole OCD-diagnoosia, eikä se mielestäni paikkaansa pitäisikään, koska oireiluni määrä juontuu suoraan ahdistukseni määrästä. Ajoittain "pakkoja" on vähemmän, ja ajoittain pystyn vastustamaankin niitä. Esim. haistattelemaan itselleni jos jokin itsepintainen pakotus nostaa päätään. Mutta useimmiten ei jaksa taistella sitä ällöttävää oksettavaa tunnetta vastaan, vaan tekee pakolle mieliksi jos se on kohtalaisen harmiton.

Varmaan en edes muistakaan mitä kaikkia pakkoja voi tulla. Mutta peruskaava on että pähkäilen jotain asiaa, ja sitten tulee se idioottimainen "oivallus" että jos nyt teen näin niin onnettomuus uhkaa. Jos vaikka valitsen väärät sukat, tai laitan esineen väärään paikkaan. Jos nyt kumminkin jostain syystä teen väärin enkä sitä korjaa, niin sitten pitää tehdä joku hyvittelyliike. Koskettaa jotain esinettä tietyllä tavalla. Kertakaikkisen ääliömäistä toimintaa, mutta aivojen jumit ovat mitä ovat - sairaita.

Tietenkin se että onko avain lähtiessä mukana pitää tarkistaa jokuseen kertaan asunnossa ja vielä porraskäytävässäkin ennen kuin täräytän oven kiinni. Ihan kuin se avain sieltä repun taskusta hokkuspokkus katoaisi. Mutta toisaalta kun ajoittain olen myös hajamielinen, niin eiköhän tämä toiminta ole vielä järkevän puolella. Eikä tähän taikauskoa liity, mutta taikausko ja pakko-oireilu tosiaan menee niin pitkälti päällekkäin, että kaikkea tätä on aina syytä käsitellä kokonaisuutena.

Luulenpa että on melko tavallista että kun ihminen huomaa hänelle jossain tietyssä kytköksessä käyvän hyvin tai huonosti, alkaa hän suosimaan tai välttämään tuota kytköstä. Esim. tietynvärisen vaatteen pitämistä. Ehkä on jopa sekin tavallaan taikauskoista käytöstä että en mielelläni katso ihmisiä maailmalla silmiin, kun pelkään että he alkavat sitten kiusaamaan. Ihan kuin sattui yläasteella aikoinaan. Mene tiedä. Onko taikauskoa kun tiettävästi joskus on ollut jotenkin?

Silloin kun kysymys on jostain harvinaisemmasta seikasta joka ei ihan joka pulliaisen repertuaariin kuulu, mennään varmaan herkemmin sinne sairaan puolelle. Minulla ei ole tarvista jynssätä käsiäni pöpöjen pelossa 2 t hanan alla, mutta jos vien roskat samalla kun olen lähdössä kotoa jonnekin, tulee aika ikävä olo siitä etten pääse niitä käsiä pesemään hetkeen. Jos menen kirjastoon, menen ensimmäiseksi vessaan pesemään kädet. Tämä tavallaan on vähän hyödyntöntä, koska sitten kun penkoo hyllyistä kamaa, oli se sitten kirjoja, elokuvia... tai lukee lehtiä, niin ties mitä saastaa siinä kaikessa on kun ihmiset ovat niitä räplänneet. Useasti luetut lehdethän ovat aivan karmean näköisiäkin. Mitä ihmeen ruttotautia mukamas roskakatosten roska-astioiden kahvoista saa, mitä ei yhtälailla olisi missä tahansa ympäriinsä missä vaan ihmisiä laumoittaan liikehtii?

Jos nyt mennään selkeästi henkisemmälle puolelle kaiken fyysisen sijasta, niin onhan minulla pelko että jos mistä hyvänsä asiasta nautin ja pidän, niin se minulta viedään tai pilataan. Tämmöistä on tapahtunut, että tuskin se ihan tuulesta temmattu pelko on. Tai taikausko. Kun nytkin olen kinttu kipeänä vaikka pitäisi aloittaa tai ainakin edes kerran tsekata krav maga reilun viikon päästä, niin en voi kuin ihmetellä että miksi juuri nyt piti liukastua kivellä? Astua koloon jonka onnistuin välttämään vuosien ajan? Haluaako joku taho että minulla ei saisi olla elämässäni yhtään mitään uutta ja kivaa, ja jos haluaa, niin mikä lemmon taho se oikein on? Ja sitten ei voi kuin taas valittaa ja valittajathan ovat niin vastenmielisiä ihmisiä, varsinkin kun heillä menee aina vain surkeammin ja surkeammin, kuten joku jäsenemme kertoi esimerkkitapauksessaan.

Tätä vastaan juuri haluan taistella että olisin vain pelkkä luuseripaska jonka elämässä ei koskaan satu mitään hyvää. Mutta tuntuu kuin hakkaisi päätään seinään.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #4 : la 25.08.2018, 13:51:38 »
Kun edellä mainittu kello särkyi armeijaa käydessäni, sain veljeltäni "lainaksi" toisen kellon. Se ei ollut ehtinyt olla kädessäni kuin pari kuukautta, kun menin lääkärille ja - en viitsi avata terveydentilaani tämän tarkemmin muuta kuin viittaamalla aiempaan kirjoitukseeni 75 prosentin invaliditeetista.
Sori off topic. Mainitsit tuosta jossain toisessa keskustelussa. Tuli vaan mieleen, että voisit olla oikeutettu sairauseläkkeeseen (mikä voisi helpottaa taloudellista tilaasi), ja/tai muihin tässä mainittuihin etuihin, esimerkiksi pysäköintilupaan:
http://nivel.fi/uploads/pdf/tietoa_nivelista/materiaalipankki/artikkelit/niveltieto/etuudet.pdf
(Ei tarvitse vastata millään tavalla, tarkoitukseni on vain saattaa asia tiedoksesi, jos vastoin oletustani et ole jo tietoinen siitä.)

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #5 : la 25.08.2018, 13:56:55 »
Aloituskirjoituksesta tulee mieleen pakko-oireilu, OCD, esim siitä suihkun napsuttelusta, tai uutisten pakkolukemisesta kuolinuutisten jälkeen.
« Viimeksi muokattu: la 25.08.2018, 20:26:45 kirjoittanut kertsi »

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #6 : la 25.08.2018, 14:04:49 »
Mun on aina vähän vaikeeta muistaa näitä yleisiä juttuja, joita ei sais tehdä, koska tuovat huonoa onnea. Kepoisina ne joskus on vain hauskaa perinnettä. Mutta näihin uskominen on mulle aika vaikeeta.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #7 : la 25.08.2018, 14:06:34 »
Luulen, että taipumus taikauskoiseen ajatteluun peritään geneettisesti vanhemmilta, varmaan samaan tapaan kuin taipumus salaliittoteorioihin uskomiseen, taipumus uskonnollisuuteen ja taipumus konservatiivisuuteen.
« Viimeksi muokattu: la 25.08.2018, 20:26:22 kirjoittanut kertsi »

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #8 : la 25.08.2018, 14:28:56 »
Silloin kun kysymys on jostain harvinaisemmasta seikasta joka ei ihan joka pulliaisen repertuaariin kuulu, mennään varmaan herkemmin sinne sairaan puolelle. Minulla ei ole tarvista jynssätä käsiäni pöpöjen pelossa 2 t hanan alla, mutta jos vien roskat samalla kun olen lähdössä kotoa jonnekin, tulee aika ikävä olo siitä etten pääse niitä käsiä pesemään hetkeen. Jos menen kirjastoon, menen ensimmäiseksi vessaan pesemään kädet. Tämä tavallaan on vähän hyödyntöntä, koska sitten kun penkoo hyllyistä kamaa, oli se sitten kirjoja, elokuvia... tai lukee lehtiä, niin ties mitä saastaa siinä kaikessa on kun ihmiset ovat niitä räplänneet. Useasti luetut lehdethän ovat aivan karmean näköisiäkin. Mitä ihmeen ruttotautia mukamas roskakatosten roska-astioiden kahvoista saa, mitä ei yhtälailla olisi missä tahansa ympäriinsä missä vaan ihmisiä laumoittaan liikehtii?

Minulla on ajoittain - joskus enemmän, joskus vähemmän - bakteeri- ja tautikammoa, mikä saa pesemään käsiä tietyissä tilanteissa.

Eilen minua käteltiin puolen tunnin sisällä kaksi kertaa aivan yllättäen. Ensiksi huoltoasemalla joku tyyppi koputti olkapäähän ja... tyyppi oli firmamme entinen työntekijä ja korkeintaan hyvänpäivän tuttu. No, tätä henkilöä oli joka tapauksessa käteltävä, kun hän räpylänsä ojensi. Tuntui, että hän oli jotenkin sekaisin. Kyseli missä asumme ja niin edelleen, vaikka asioiden piti olla tiedossa. Olisiko jo Alzheimer iskenyt.

Tuon tapauksen jälkeen lähdin ajamaana autolla ja mietin, pitääkö ratti ja ovenkahvat ja kaikki mihin olen koskenut pyyhkiä puhtaaksisen jälkeen, kun olisin pessyt käteni. Ties mikä tuosta tyypistä tarttuisi.

Seuraava kättely tapahtui vajaa puoli tuntia myöhemmin, kun peruuttelin peräkärryä rantaamme. Paikalle oli tullut moottoripyörällään pronssikautinen luokkakaverini, joka on asunut eri paikkakunnallakin jo 17-vuotiaasta asti. No, taas oli tartuttava käteen. Tuo tyyppi on nostalgiahenkinen kuten minäkin mutta hänen muistelemisessaan on negatiivinen vire toisin kuin minulla. Yritän nimittäin pitää negatiiviset asiat pois mielestäni, että en masentuisi. Tuo tyyppi sen sijaan kertoo edesmenneistä ihmisistä ja käynneistään hautausmaalla vanhojen tuttujen hautoja katsomassa ja muuta tällaista. Nyt hän kertoi oman isänsä kuolemasta, kun se oli sattunut hiljattain. Tuon henkilön tapaaminen on kuin heittäisin polttoöjjyä masennukseni liekkeihin.

Noiden kättelyjen jälkeen tietenkin jynssäsin käsiäni, mutta auto jäi desinfioimatta.

Vältän julkisissa vessoissa käymistä, mutta joskus sellaiseenkin on mentävä. Kun pesen siellä käsiäni, yritän tehdä sen niin, että en missään tapauksessa edes hipaise mitään sen jälkeen (enkä mielellään ennenkään) kun olen pessyt käteni. Jos mahdollista, käytän paperia saippuapumpun käyttämiseen, raanojen avaamiseen ja sulkemiseen, ovien avaamiseen jne. On todella ärsyttävää, jos yrittää saada laitteesta saippuaa paljaalla kädellä, eikä sieltä tulekaan mitään. Silloin on bakteroinut kätensä eikä voi pestä niitä saippualla.

Jos satun vahingossa käsiä pestessäni edes aavistuksen verran hipaisemaan kädelläni raanaa (joskus tila on ahdas), aloitan pesuprosessin alusta. Eli uutta saippuaa käsiin ja niin edelleen.

Jossakin muualla kuin Suomessa vessat ovat kuin paholaisen suunnittelemia. Ovet aukeavat sisään päin. Vessakopissa se tarkoittaa sitä, että ulos päästäkseen on mentävä seisomaan aivan pönttöön kiinni, jotta ovi sopisi avautumaan, ja tällöin kengätpohjat ja pahimmassa tapauksessa housun lahkeetkin saastuvat. Ja vessaosastosta ulos menevät ovet aukeavat tietysti myös sisälle päin, joten kädet pestyään pitäisi tarttua likaiseen ovenkahvaan ja kiskoa ovi auki. Ja vessassa on puhaltava käsienkuivuri eikä pyyhepaperia, joten ovenkahvasta ei voi ottaa edes paperilla kiinni ellei ole hoksannut tuoda vessakopista vessapaperia. Se on usein niin ohutta, ettei se juuri käsiä suojaa.

Vessoissa saastuneet ihmiset siirtyvät ravintoloihin ja muihin lähellä oleviin paikkoihin levittämään bakteereja.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #9 : la 25.08.2018, 20:04:40 »
Aloituskirjoituksesta tulee mieleen pakko-oireilu, OCD, esim siitä suhkun napsuttelusta, tai uutisten pakkolukemisesta kuolinuutisten jälkeen.
Tietynasteinen perusvainoharhaisuus mielestäni on ihan normaalikäytöstä. Ainahan ihmisillä on pieniä oikkuja (quirk englanniksi kuvaa paremmin). Pieniä pakkomielteitä vaan itse kullakin on, ei ongelmaa, jos eivät haittaa elämää.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #10 : la 25.08.2018, 20:34:00 »
Aloituskirjoituksesta tulee mieleen pakko-oireilu, OCD, esim siitä suhkun napsuttelusta, tai uutisten pakkolukemisesta kuolinuutisten jälkeen.
Tietynasteinen perusvainoharhaisuus mielestäni on ihan normaalikäytöstä. Ainahan ihmisillä on pieniä oikkuja (quirk englanniksi kuvaa paremmin). Pieniä pakkomielteitä vaan itse kullakin on, ei ongelmaa, jos eivät haittaa elämää.
Nojaa. Joillekin se ehkä on normikäytöstä - hänelle tyypillistä-, ja joillekin ei. Jos on sattunut syntymään sellaiseksi, joka on taipuvainen maagiseen ajatteluun, taikauskoisuuteen, pakko-mielteisyyteen tai vainoharhaisuuteen, niin joo, silloin se on ihan normikäytöstä sille henkilölle. Mutta jos siitä seuraa kärsimystä itselle tai muille, tai ylenmääräistä hankaluutta elämässä, niin silloin siihen ehkä kannattaa hakea apua. Jos esim. juurikin pesee käsiään 2 h joka päivä, silloin käsien iho kärsii, ja aikaa ei jää normielämään. Tai jos ei pysty astumaan mustille lattiaruuduille vaan koikkelehtii kummallisen näköisesti, voi saada oudoksuvia kulmankohotuksia osakseen, ja maineen kummallisena henkilönä. Sellainen voi hankaloittaa sosiaalisia suhteita. Jne..

Minkälainen vainoharhaisuus on sinun mielestäsi normaalia, perusvainoharhaisuutta? Itse miellän vainoharhaisuuden sairaudeksi.
« Viimeksi muokattu: la 25.08.2018, 20:38:04 kirjoittanut kertsi »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #11 : la 25.08.2018, 20:39:09 »
Pesen käsiäni 20 kertaa päivässä...

..., koska olen tällä hetkellä työssä, jossa pitää pestä käsiä 20 kertaa päivässä. En ole bakteerikammoinen, olen hygieeninen.
goo

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #12 : la 25.08.2018, 20:39:51 »
Tunnustan olevani joissakin asioissa taikauskoinen, vaikka tiedänkin, etteivät nämä asiat voi pitää paikkansa. Tämä juttu itsessään on puoliksi taikauskon seurausta.

..... Kun kerran esimerkiksi oli puhe autojen väristä, äitini sanoi, ettei pidä ostaa ainakaan mustaa autoa, koska musta auto tietää kuolemaa.

Vanhaan suomenuskoon liittyi ajatus, että kaikilla paikoilla ja kiinteistöillä on oma haltijansa, jota pitää lepytellä jne..

Tämä nykyy vahvasti edelleen mm. turkulaisten liikennemerkeissä:
"Pysäköini sallittu vai tontin haltijan luvalla."

NK.

Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #13 : la 25.08.2018, 21:26:15 »
Pesen käsiäni 20 kertaa päivässä...

..., koska olen tällä hetkellä työssä, jossa pitää pestä käsiä 20 kertaa päivässä. En ole bakteerikammoinen, olen hygieeninen.

Oliko tuo sinun mielestäsi esimerkki vainoharhaisuudesta? Minusta ei. Ihan normikäytöstä, jos työ vaatii hyvää hygieniaa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #14 : la 25.08.2018, 21:34:14 »
Joskus kiskon hihan käden peitoksi kun pitää johonkin tarttua. Jotkut ovet myös saa auki työntämällä käsivarrella niin että kämmenet ja sormet eivät osu mihinkään.

- JM

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #15 : la 25.08.2018, 23:41:26 »
Joskus kiskon hihan käden peitoksi kun pitää johonkin tarttua. Jotkut ovet myös saa auki työntämällä käsivarrella niin että kämmenet ja sormet eivät osu mihinkään.
Käsienpesu aina ulkoa tullessa kotiin, ehkä kaupungillakin tilanteen sallien, oikeasti vähentäisi bakteeritartuntoja. Ei ole mitään liioittelua.

Itse ovaan ovia usein siten, että pyrin vähentämään käsikosketusta. Yritän muistaa koskettamasta pärstääni kaupungilla. Ei ole taikauskoa tai vainoharhaisuutta. Noista yleisistä paikoista ne taudit vaan leviävät. Ja aina kotiintullessa safkan jääkaapin asettelun jälkeen käsienpesu.
« Viimeksi muokattu: la 25.08.2018, 23:50:34 kirjoittanut Toope »
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #16 : su 26.08.2018, 08:50:28 »
Käsienpesu aina ulkoa tullessa kotiin, ehkä kaupungillakin tilanteen sallien, oikeasti vähentäisi bakteeritartuntoja. Ei ole mitään liioittelua.

Itse ovaan ovia usein siten, että pyrin vähentämään käsikosketusta. Yritän muistaa koskettamasta pärstääni kaupungilla. Ei ole taikauskoa tai vainoharhaisuutta. Noista yleisistä paikoista ne taudit vaan leviävät. Ja aina kotiintullessa safkan jääkaapin asettelun jälkeen käsienpesu.

Tottakai pesen kädet aina kun tulen kotiin. Tätä tuli jonkun porukan kanssa pohdittuakin että pestäkö kädet ennen kuin laittaa ostokset kaappeihin, vai jälkeen. Joku kuulema pesi sekä ennen että jälkeen.

Tuntuu kyllä jotenkin surulliselta että haluaa pestä kädet välittömästi kun on kätellyt toista ihmistä, mutta realistisesti ajatellen siinähän se suurin vaaranpaikka juuri onkin, siinä kättelyssä. Jos nyt jonkin tavan voisi jostain toisesta kulttuurista omia, niin tervehtimisen niin että kädet eivät kosketa. Eikä mitään sukupuolisekoiluita tähän, se olisi ihan kaikkien juttu ja juuri siksi että nykypäivänä ei tarvitse enää esitellä että "kädessäni ei ole asetta".

Kasvojen koskettelu taitaa olla se mitä en aina meinaa muistaa että ei saisi tehdä. Milloin kutisee joku kohta ja milloin mitäkin. Ja nykyään meinaan seota kun menee hiukset silmille tai suuhun, ja niitä tulee sitten kaavittua urakalla pois. Olen ihmetellyt että kuvittelenko kun minun mielestäni viime vuosina on tullut aiempaa enemmän kesäisin, mutta jossain lehdessä joku viljelijä sanoi ihan samaa. Ostin muutama vuosi sitten pari myssyäkin, että jos on ns. bad hair day, niin laitan ihan suosiolla myssyn päähän että pääsen tuosta tuulitukka-ongelmasta. Ja minähän en ole sitten teiniaikojen ollut pätkääkään mikään päähineihminen. Aina pelkät korvaläpät jos ilma alle 10-asteista, ja talvella takinhuppu.

- JM

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #17 : su 26.08.2018, 13:42:46 »
Luulen, että taipumus taikauskoiseen ajatteluun peritään geneettisesti vanhemmilta, varmaan samaan tapaan kuin taipumus salaliittoteorioihin uskomiseen, taipumus uskonnollisuuteen ja taipumus konservatiivisuuteen.

Luulet "väärin" olet siis taikauskoinen, eikö niin, sitähän se taikausko on luulemista ja mielen virittäytymistä jännityksestä kiihottuen utopia on kiihottavampi, kuin arkinen järjenkäyttö.

Mutta tuskin siihen mitään perinnöllistä alttiutta sen kummemmin on ellei ihmiseksi syntymistä siksi katsota.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #18 : su 26.08.2018, 13:49:30 »

No se piru hiipii pikkuhiljaa ja saattaa kehittää niitä pakkomielteiksi. Maneereita on monilla, joskus ne voivat olla hankalia, kun tietyt asiat on tehtävä aina ennen varsinaista toimintaa, näyttelijät niistä ainakin ovat kertoneet.

Yksi tuttu muuten pyörällä ajaessaan ja jättäessään sen parkkiin pakonomaisesti laittoi aina venttiilinkumit samaan asentoon. Pikku juttu, mutta se oli pakko tehdä, tai ilmeisesti jäi muuten vaivaamaan.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #19 : ma 27.08.2018, 15:15:10 »

Kyllä minulle tulee mieleen kummituksia, hirviöitä ja ties mitä, kun nukkumaan menen. Ikkuna tulee aina tarkistettua...

Succubus on naispuolinen demoni, joka öisin vierailee nukkuvien miesten luona. En tiedä mistä se livahtaa sisään, mutta se pirulainen on käynyt monesti salaa minunkin vuoteessani.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Succubus

Normalle suosittelen tutustumista Incubus-demoniin.