Kirjoittaja Aihe: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä  (Luettu 7717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vs: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä
« Vastaus #40 : ma 16.07.2018, 13:07:23 »
Olen viettänyt pari viime kuukautta eräässä Keski-Euroopan maassa. Täällä on ollut lähes tämän koko ajan yhtä lämmintä kuin Suomessa nyt. Olen miettinyt, mistä se sanonta tulee, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Täällä sielu lepää estetiikan ympäröimänä; luonnonmaisemat ja ihmisen rakennelmat ovat ihan toista luokkaa. Etelämäisestä elämästa huolimatta asiat toimivat kuten Suomessakin. En ole keksinyt mitään, mikä täällä olisi huonommin.

Kun luin tätä ketjua, tuli mieleen yksi selitys, jonka kai sitten vanhempana voi ymmärtää!

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi paremman maan kuin Suomi. Toivottavasti nyt älyät jäädä sinne!

Kuinka ystävällinen toivotus!

Toivotus toivotuksesta! Sinulla oli niin ystävällinen näkemys Suomen pyh-pah-luonnosta ym. Selvästi on parempi, että pysyt siellä paremmassa maassa.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #41 : ma 16.07.2018, 13:09:11 »
Olen viettänyt pari viime kuukautta eräässä Keski-Euroopan maassa. Täällä on ollut lähes tämän koko ajan yhtä lämmintä kuin Suomessa nyt. Olen miettinyt, mistä se sanonta tulee, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Täällä sielu lepää estetiikan ympäröimänä; luonnonmaisemat ja ihmisen rakennelmat ovat ihan toista luokkaa. Etelämäisestä elämästa huolimatta asiat toimivat kuten Suomessakin. En ole keksinyt mitään, mikä täällä olisi huonommin.

Kun luin tätä ketjua, tuli mieleen yksi selitys, jonka kai sitten vanhempana voi ymmärtää!

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi paremman maan kuin Suomi. Toivottavasti nyt älyät jäädä sinne!

Eihän TSS sanonut, että paremman. Hän vain sanoi, että ei huonompi. Mutta tämähän se on se suomalainen ikiloukkaantuminen: jos sanoo, että kyllä parmankinkku parempaa on kuin HKn vakuumiviipaleeet, se tarkoittaa, että ei arvosta mustaa makkaraa ja vihaa Suomea.

T: Xante

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #42 : ma 16.07.2018, 13:27:04 »
No, annetaan vielä sellainen myönnytys kelin vittumaisuudesta, että juokseminen on ollut vähemmän kivaa kovassa kuumuudessa. Toisaalta sekään ei haittaa, koska voi juosta varjoisessa metsässä.

Tuli tuosta mieleen, että hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään kuumuutta paremmin. Iltalehti väittää "Timmissä kunnossa olevan ihmisen keho käsittelee lämpöä paremmin, toteaa kanadalaistutkija Heather Wright. Tutkimuksen mukaan treenattu keho ei lämpene kuumuudessa yhtä nopeasti kuin fyysisesti huonossa kunnossa olevan keho."

https://www.iltalehti.fi/terveys/2014080418539825_tr.shtml

Liikun nykyään huomattavasti enemmän kuin nuorena, mutta en siltikään koe että keho lämpenisi, saati ylikuumenisi, hitaammin kuin silloin kun en juurikaan liikkunut. Mutta mikäli hyvä kunto sisältää liikunnasta riippumattoman terveyden, niin astmani on moninkertaisesti pahempi kuin nuorena. Toisaalta jos en uisi, se saattaisi olla vieläkin pahempi. Uiminen tuntuu kuitenkin jonkin verran keuhkoputkia laajentavan, ja uintireissun päälle olo on paljon parempi kuin ennen sitä.

Se kuitenkin jonkin verran auttaa sietämistä että nykyään on edes silloin tällöin oikeaa hikoilua, ja siitähän kiitän saunaa, kuten taaempana kerroin. Jos huokoset ovat tukossa, niin tottakai kieppuu haudan partaalla.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #43 : ma 16.07.2018, 13:48:00 »
Helle tekee monista ihmisistä ärtyneitä ja kiukkuisia. Syynä lienevät stressihormoni kortisoli, joita erittyy kun keho rasittuu kuumuudesta. Helle voi myös saada tekemään harkitsemattoia jopa tyhmiä tekoja. Impulsiivisuus ja rikollisuus lisääntyvät kesäaikaan, liekö syynä sitten, että kesäaikaan testorsteronin erittyminen on runsaapaa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201805172200949703_we.shtml

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #44 : ma 16.07.2018, 13:53:00 »
Helle tekee monista ihmisistä ärtyneitä ja kiukkuisia. Syynä lienevät stressihormoni kortisoli, joita erittyy kun keho rasittuu kuumuudesta. Helle voi myös saada tekemään harkitsemattoia jopa tyhmiä tekoja. Impulsiivisuus ja rikollisuus lisääntyvät kesäaikaan, liekö syynä sitten, että kesäaikaan testorsteronin erittyminen on runsaapaa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201805172200949703_we.shtml

Ja sitten kun elää jatkuvasti kuumassa maassa, tai on viettänyt siellä elämänsä ensimmäiset vuosikymmenet, kykeneeköhän rauhoittumaan viileämmässäkään maassa?

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #45 : ma 16.07.2018, 14:18:27 »
No, annetaan vielä sellainen myönnytys kelin vittumaisuudesta, että juokseminen on ollut vähemmän kivaa kovassa kuumuudessa. Toisaalta sekään ei haittaa, koska voi juosta varjoisessa metsässä.

Tuli tuosta mieleen, että hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään kuumuutta paremmin. Iltalehti väittää "Timmissä kunnossa olevan ihmisen keho käsittelee lämpöä paremmin, toteaa kanadalaistutkija Heather Wright. Tutkimuksen mukaan treenattu keho ei lämpene kuumuudessa yhtä nopeasti kuin fyysisesti huonossa kunnossa olevan keho."

No niinhän juuri kirjoitin tuolla aikaisemmin. Avain on verenkiertoelimistön kunto. Tehokkaampi sydänlihas jne. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

Eihän se ole korrektia sanoa, että läskillä huonokuntoisella on kuuma, mutta kun se vain on niin. Minä voin sanoa, koska olen kokemusasiantuntija.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #46 : ma 16.07.2018, 14:22:45 »

Kuinka ystävällinen toivotus!

Toivotus toivotuksesta! Sinulla oli niin ystävällinen näkemys Suomen pyh-pah-luonnosta ym. Selvästi on parempi, että pysyt siellä paremmassa maassa.

Enpä olisi arvannut, että joku suutahtaa. Minusta se on ihan aiheellinen ja mielenkiintoinen kysymys. Ei minusta Suomi ole itsestäänselvästi ja keskustelemattomasti paras maa vain siksi, että olen sinne sattunut syntymään.

Joo, Suomessakin on kauniita maisemia ja asiat toimii. Mutta niin on monessa muussakin maassa. Ja tietysti se riippuu ihan siitä, mistä tykkää. Minä tykkään ilmastosta täällä, vanhoista kaupungeista, ja vuoristoisista maisemista. Täällä on etelämäinen tunnelma ilman eteläistä löysäilykulttuuria. Tietysti oma vaikutuksensa tuntemyksiini on pienessä eksotiikassa, jota alussa aina on.

Ja vaikka luulin olevani suomalainen introvertti, minusta on ollut mukavaa, miten ihmiset täällä ottavat avoimmin kontaktia ja ovat jotenkin yhteisöllisempiä.

Voisin vaikka asuakin täällä, mitta aina kaikki ei oke mahollista. Kyllä Suomessakin on paljon hyvää, turha loukkaantua.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #47 : ma 16.07.2018, 16:19:22 »
TSS,

saako kysyä, jotta missä maassa asut, ja onko pitkäkin keikka?

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #48 : ma 16.07.2018, 16:46:43 »
Ai niin: kävin juuri mustikoita poimimassa. Muutama litra oli työn takana, vaikka olinkin käynyt etukäteen tiedustelemassa maastoa. Pienen metsälammen rantakorvesta löytyi isoja marjoja, jotka olivat harmillisen harvassa. Helle ei haittaa kun siitä ei valita.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #49 : ma 16.07.2018, 19:03:19 »
Ooh. Ongelmat tai paha olo katoaa simpsalapimpsala kun ei valita.

Koska ei aio yhtään jäähtyä ja minun pitää kävellä vilkkaan tien vartta ja metsän halki km-kaupalla päästäkseni hevon kuusesta vittuun, ajattelin vähän tallustella ihan törkeästi pelkät bikinit ylläni. Jos se on jollekulle ongelma, niin vetäköön käteen. :)

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #50 : ma 16.07.2018, 20:17:17 »

No eivät ne katoa, mutta miksi valittaa asiasta jolle ei voi mitään?

Lainaus
Koska ei aio yhtään jäähtyä ja minun pitää kävellä vilkkaan tien vartta ja metsän halki km-kaupalla päästäkseni hevon kuusesta vittuun, ajattelin vähän tallustella ihan törkeästi pelkät bikinit ylläni. Jos se on jollekulle ongelma, niin vetäköön käteen. :)

Toivottavasti käteenvetäjistä ei tule sinulle ongelmaa...  :P

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #51 : ma 16.07.2018, 20:40:22 »
TSS,

saako kysyä, jotta missä maassa asut, ja onko pitkäkin keikka?

Keikka alkaa olla lopuillaan ja maasta sellainen vinkki, että se ei ole lainkaan paska vaikka niin on väitetty.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #52 : ma 16.07.2018, 21:49:59 »
Eilen käänsin lattialämmityksen pois päältä vessasta ja kylppäristä. Aattelin, että nyt riittää lämpöä ilmankin. Juuri ja juuri.
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 21:56:48 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #53 : ma 16.07.2018, 22:36:07 »

No eivät ne katoa, mutta miksi valittaa asiasta jolle ei voi mitään?

Lainaus

Toivottavasti käteenvetäjistä ei tule sinulle ongelmaa...  :P

Siksi että valittaminen saa edes vähän paineita poistumaan. Kyllä itse mieluummin valitan kuin riehun ihan fyysisesti.  8)

Ei tullut kolareita, eikä siellä moottoritiellä kukaan ehtinyt käteenkään vetämään. Tai mistä minä tiedän jos joku kaahasi pusikkoon siellä vähän loitompana. Meinasi tulla hiki jopa niissä märissä bikineissä. Ja hyttysvyöhykkeellä metsäpolulla meni mielenkiintoiseksi, tosin ei ollut ihan koko matkaa akupunktiota tarjolla, vasta siellä kosteimmalla osuudella. Joku puukin oli kaatunut polun yli ja latvuksen kohdalta oli kompuroitava, että olihan taas reissu. Mutta onneksi loppupisteessä pääsin jälleen järveen ja sitten joutikin jo ajella kotiin.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #54 : ti 17.07.2018, 00:33:04 »
Kaksi kertaa uimassa, sinilevästä huolimatta. Rannan matalikossa oli oikeaa puuromömmöä, syvemmissä vesissä vähän väljempää. Tuntui siltä, etten kestä tätä kuumuutta, joten leväkeittoon vain! Menin sitten vielä toisenkin kerran, koska uima-asussani en havainnut pahoja levärantuja. Uima-asuni yläosa on musta, joten olettaisin siinä levän näkyvän. Vesi oli kyllä täynnä levähitua ja rannassa haisi epämiellyttävälle. Hengissä silti ollaan. I did not inhale. Tai siis, en niellyt vettä. Syljeskelin aktiivisesti.

Aikuisen ihmisen on nieltävä desilitroittain leväpitoista vettä, jotta voidaan puhua vakavasta sinilevämyrkytyksestä.
http://lehti.luontoportti.fi/fi/kysyluonnosta/sinileva
« Viimeksi muokattu: ti 17.07.2018, 00:36:58 kirjoittanut Anemone 2.0 »
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #55 : ti 17.07.2018, 01:33:30 »

No niinhän juuri kirjoitin tuolla aikaisemmin. Avain on verenkiertoelimistön kunto. Tehokkaampi sydänlihas jne. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

Eihän se ole korrektia sanoa, että läskillä huonokuntoisella on kuuma, mutta kun se vain on niin. Minä voin sanoa, koska olen kokemusasiantuntija.
Olen nyt huippukunnossa, ainakin jos vertaa 5-10 vuoden takaiseen tilanteeseeni (en silti ollut ns. läski silloinkaan). Täytyy myöntää että sillä fyys. kunnolla on ilmeisesti merkitystä. Tänään kävin leikkaamassa ruohoa +30 C:ssä! (Ehkä vajaat ½ tuntia, työnnettävä polttomoottorikone.)
Eikä tehnyt tinkaa, vaikka aluksi hengästytti oudosti. Ei huimannyt pyörryttänyt ei oksentanut, hiukan hikoilin.  7-10 vuotta sitten en olisi semmoista voinut kuvitellakaan, silloin helteillä minä olin pahimmoileen selälläni olohuoneen lattialla haukkomassa henkeä pelkästä paikallaanolostani.
  Saunassa en ole käynyt tällä vuosituhannella. Sensijaan ilmeisesti kuumassa+kylmässä suihkussa käynti auttaa, olin muutama tunti ennen ruohonleikkuuta ottanut ko. suihkun.

Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #56 : ti 17.07.2018, 03:43:36 »

Olen nyt huippukunnossa, ainakin jos vertaa 5-10 vuoden takaiseen tilanteeseeni (en silti ollut ns. läski silloinkaan). Täytyy myöntää että sillä fyys. kunnolla on ilmeisesti merkitystä. Tänään kävin leikkaamassa ruohoa +30 C:ssä! (Ehkä vajaat ½ tuntia, työnnettävä polttomoottorikone.)
Eikä tehnyt tinkaa, vaikka aluksi hengästytti oudosti. Ei huimannyt pyörryttänyt ei oksentanut, hiukan hikoilin.  7-10 vuotta sitten en olisi semmoista voinut kuvitellakaan, silloin helteillä minä olin pahimmoileen selälläni olohuoneen lattialla haukkomassa henkeä pelkästä paikallaanolostani.

Juu kyllä se vaikutus on iso, varsinkin kun saa vielä ulkoisen jäähdytyksen (hikoilu) rullaamaan. Tehokas verenkiertojärjelmä toimii vähän kuten nestekiertojäähdytys elimistön sisällä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #57 : ti 17.07.2018, 08:43:50 »
Ilmeisesti hellettä varten olisi hommattava hengityssuojain.

Kerran pari vuodessa koko alue löyhkää jollekin tietylle ruoalle(?) En osaa sitä hajua kuvailla ja oletan että se on jotain ruokaa, ehkä ei suomalaista. Uskon että monikaan ei pitäisi tuota epämiellyttävä, mutta minä meinaan oksentaa. Se haju alkoi tunkea makuuhuoneeseeni joskus yöllä vaikka ikkunat olivat kiinni. Olen teippaillut joitakin kohtia ikkunanpuitteista ettei raoista pääsisi mitään (joskus tullut tupakkaakin), mutta ei mitään apua. Oli pakko repiä ikkuna auki ja siinä vaiheessa haju oli laantumassa pihalla, joten se auttoi. Mutta nyt se on yltynyt jälleen, eli jos tuo on ruokaa, niin samaa moskaa pitää syödä näemmä useampaan kertaan aamun mittaan.

Jostain syystä tuo ei tunnu niin olohuoneeseen änkevän, vaikka samaa seinää kumpikin ikkunaseinä. Olohuoneessa ikkunaruudut aukeavat kuitenkin toiseen suuntaan kuin makuuhuoneessa, tässä makuuhuoneessa ne kai jotenkin "ohjaavat" kaikki lemut suoraan sisälle. Sama juttu lämpövoimalan kanssa. Se ei ole nyt kauhean paljon haissut kun tuulensuunta ei ole ollut sopiva, joten harmittaa sitten sitäkin enemmän että kun saisi olla siltä rauhassa, muut löyhkät valtaavat alaa, ja uskon että helteen vuoksi. Kun tänne haisee nyt ihan mikä vaan, välillä jotkut ihme kemikaalitkin kuten taisin jossain mainita. Ikäänkuin joku kävisi suihkuttamassa jotain aineitaan ikkunan lähellä. Mutta en tiedä sitten. Tuota ruoan(?) lemua on tosiaan ollut jo vuosien ajan joka vuosi, joten ei tulle alakerrasta kun ei siellä ole aina ollut sama asukas.

Tulisi nyt joku tähän sössöttämään jotain helteen hellimisestä, niin voisi olla että oksentaisin päälle jos avaisin suuni. Ei tahallaan, mutta kuitenkin. Helli sitä, saatana.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #58 : ti 17.07.2018, 10:03:12 »
Ei helvetti. Mikä ruoka muka haisee olikos se aamuneljästä alunperin ja vieläkin? Ei mikään. En kyllä todellakaan keksi että mikä perkeleen lemu tuo on. Joskus aiemmin kun tätä on ollut ja vissiin aina helteellä, niin aina se alkaa keskellä yötä. Eihän nyt ole edes mikään Ramadan.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #59 : ti 17.07.2018, 10:11:27 »
Ei helvetti. Mikä ruoka muka haisee olikos se aamuneljästä alunperin ja vieläkin? Ei mikään.

Onkos kyseessä sittenkin kerran käytetty ruoka?