Kirjoittaja Aihe: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä  (Luettu 7716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
Vs: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä
« Vastaus #20 : ma 16.07.2018, 02:32:58 »
Suomessa muutama hellepäivä putkeen ja kaikki jatkumoiset ihan paskana :D

Jatkumon ikärakenne painottuu varttuneempaan väkeen. Odotapas vain 20-30 vuotta, niin saat tuta, millainen rasitus helle todella on!

Tai 20-30 kiloa, tai pahimmassa tapauksessa molemmat. Muistan 20 vuotta ja 30 kiloa sitten kun juoksin parin tunnin lenkkejä avopäin pahimmassa helteessä, ihan vain sen voimantunteen takia. Ei tuntunut missään. Verenkiertoelimistön kunnolla on draamaattinen vaikutus elmistön jäähdytykseen. Ne tietää jotka on kokeneet.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #21 : ma 16.07.2018, 08:24:00 »
Suomessa muutama hellepäivä putkeen ja kaikki jatkumoiset ihan paskana :D

Noh, eivät sentään kaikki:-) itse olen nauttinut näistä päivistä aivan suunnattomasti. On vähän veneilty, mutta enimmäkseen oltu ihan vaan ulkona, missä tietysti valmistuu myös ruuat muun oleilun ohessa. Kirjoja olen lukenut näiden muutaman päivän aikana viisi, minkä lisäksi pientä puuhastelua kuten kastelua ja jotain nyppimistä on tullut tehdyksi ohimennen.

Aamut varjossa ovat mielestäni jopa viileitä, silloin on hyvä esivalmistella tulevat pikku puuhat.

Ja Lenny, usko Hayabusaa: helteisten maiden väki on sitä mieltä, että kuumassa pitää juoda kuumaa, tai enintään haaleaa, jos viilennystä tahtoo! Muutoin tietysti rose-viini jäillä puolustaa paikkaansa kalan ja uusien perunoiden kanssa.

T: Xante

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #22 : ma 16.07.2018, 08:31:52 »
Ja Lenny, usko Hayabusaa: helteisten maiden väki on sitä mieltä, että kuumassa pitää juoda kuumaa, tai enintään haaleaa, jos viilennystä tahtoo! Muutoin tietysti rose-viini jäillä puolustaa paikkaansa kalan ja uusien perunoiden kanssa.

En usko. Jos juon kuumaa, tai syön kuumaa, ja erityisesti mausteista ruokaa, hiki virtaa kuin gm-soijalla turvotetusta hevosesta.

Paras olla liikkumatta, valella kaikki mahdolliset pinnat jääpusseilla, antaa puhaltimen huutaa ihan vieressä ja yrittää hengittääkin mahdollisimman rauhallisesti.

Paras mittari vittumaiselle säälle on tämä: jos viiden euron kolikko jää kiinni otsaan, on sää vittumainen. Testi on tieteellinen ja objektiivinen, eikä siinä tarvitse huomioida subjektiivisia tuntemuksia. (Kolikko myös viilentää hetkellisesti, joten jos varaa, kannattaa laittaa useampi).
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 08:35:05 kirjoittanut Big Data Lenny »

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #23 : ma 16.07.2018, 08:41:30 »
Olen viettänyt pari viime kuukautta eräässä Keski-Euroopan maassa. Täällä on ollut lähes tämän koko ajan yhtä lämmintä kuin Suomessa nyt. Olen miettinyt, mistä se sanonta tulee, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Täällä sielu lepää estetiikan ympäröimänä; luonnonmaisemat ja ihmisen rakennelmat ovat ihan toista luokkaa. Etelämäisestä elämästa huolimatta asiat toimivat kuten Suomessakin. En ole keksinyt mitään, mikä täällä olisi huonommin.

Kun luin tätä ketjua, tuli mieleen yksi selitys, jonka kai sitten vanhempana voi ymmärtää!

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #24 : ma 16.07.2018, 08:43:54 »
TSS: kolikkotesti. Jatketaan sen jälkeen.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #25 : ma 16.07.2018, 08:45:33 »
Itselleni ovat hellemaan asukit kertoneet, että juuri noin käy, hikoillaan, heille, ketkä eivät ole helteeseen tottuneet. Ja vetelevät kylmää juomaa sen sijaan, että ottaisit kuuman, vahvan kahvin.

Eikä tässä nyt tarvitse tukeutua uskoon jatkomolaisiin, vaan sitä asiaa ihan tutkittukin:

Kuuma juoma saa hetkellisesti ruumiinlämmön nousemaan ja siten hikoilun kiihtymään. Hiki katoaa nopeasti iholta ja jäähdyttää kehoa nopeasti. Idea kuuman juoman juomisesta lämpimillä säillä on peräisin jo vuosisatojen takaa, joten uudesta asiasta ei ole kyse. Esimerkiksi Intiassa tee on juomista kaikkein suosituin.

Aihetta on tutkittu esimerkiksi vuonna 2012, jolloin julkaistiin tutkimus erilämpöisten vesien vaikutuksesta kehon lämpötilaan. Tutkimuksessa osallistujat pyöräilivät 75 minuutin ajan ja joivat samalla erilämpöisiä vesiä aina 1,5-asteisesta 50-asteiseen. Tulosten mukaan lämmin juoma näytti jäähdyttävän kehoa tehokkaammin kuin kylmä juoma.

Hikoilun tarkoitushan on viilentää ihoa, joten mitäpä sitä välttämäänkään.

Rehkimisestä olen samaa mieltä,  hitaat liikkeet pikku hiljaa ja ainoastaan huvikseen ovat helteellä aiheellisia. Vittumaiseksi voisin tätä säätä kutsua vain, jos joutuisin tekemään fyysistä työtä pakkotahdilla. Mutta näin lomalla kun sitä vaaraa ei ole, pahastun sään nimittelystä!

https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/ala-nauti-helteella-kylmaa-juomaa-tassa-syy/6005286#gs.VorHhlY

Muoksis: onko muuten olemassa jossakin viiden euron kolikko:-)?
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 08:48:56 kirjoittanut Xantippa »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #26 : ma 16.07.2018, 08:47:07 »
Ihan turhaa selittely Xantella. Kolikko otsaan! Aivan varmasti sielläkin on vittumainen sää.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #27 : ma 16.07.2018, 08:51:33 »
Ihan turhaa selittely Xantella. Kolikko otsaan! Aivan varmasti sielläkin on vittumainen sää.

Kävin juuri lompakkoni ja miehenkin lompakon läpi, mutta koska en löytänyt sieltä yhtään viiden euron kolikkoa, enkä löytänyt sitä edes kulhosta, jonne kolikkoja heittelemme, valitettavasti koe on mahdoton, jolloin voimme todeta sen perusteettomaksi ja mitään todistamattomaksi!

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #28 : ma 16.07.2018, 09:01:33 »

Mietin samaa, mistäs hitosta sen voi tietää? Mikä hyvänsä iso kolikko kyllä täyttää tieteellisen testin kriteerin, joten tähän ei tarvitse takertua.

Kun en ole käteistä rahaa nähnytkään vuosikausiin, jouduin googlaamaan viiden euron kolikkoa, ja jotakin kuvia siellä oli.

Lisäys: mitäs sanoo TSS tähän? Mahtaakohan siellä etelän mailla onnistua ensinnäkin ilman käteistä eläminen täydellisesti, ja toisekseen tippuuko se kolikko otsasta vai ei?

Itse tein testi äsken jollakin oudolla ulkomaanrahalla, ja sehän liimautui otsaan oikein tiiviisti. MOT.
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 09:07:11 kirjoittanut Big Data Lenny »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #29 : ma 16.07.2018, 09:05:59 »

Mietin samaa, mistäs hitosta sen voi tietää? Mikä hyvänsä iso kolikko kyllä täyttää tieteellisen testin kriteerin, joten tähän ei tarvitse takertua.

Kun en ole käteistä rahaa nähnytkään vuosikausiin, jouduin googlaamaan viiden euron kolikkoa, ja jotakin kuvia siellä oli.

No kokeilin eurolla, eikä tarttunut! Siis teoriasi on kumottu, eli keli ei ole vittumainen, vaan taivaallinen. Minä todistin sen seuraavalla kokeella: otetaan kuppi kahvia, kävellään terassille. Jos kahvin juonti tuntuu taivaalliselta, se tarkoittaa, että keli on taivaallinen.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #30 : ma 16.07.2018, 09:11:29 »

No kokeilin eurolla, eikä tarttunut! Siis teoriasi on kumottu, eli keli ei ole vittumainen, vaan taivaallinen. Minä todistin sen seuraavalla kokeella: otetaan kuppi kahvia, kävellään terassille. Jos kahvin juonti tuntuu taivaalliselta, se tarkoittaa, että keli on taivaallinen.

Höpöjä. Tein itse myös äsken ultravittumaisen kelin testin kahvikupin alusella: pysyi otsassa reilun sekunnin, eli kelit lähentyvät helvettiä.

Ja vielä pitäisi juoda sitä kahvia? Taidat olla joku friikki.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #31 : ma 16.07.2018, 09:18:00 »
Ei tarvitse olla ikäihminen pökertyäkseen helteessä. En muista olenko omaa nuoruuteni hellesaagaa kertonut, mutta kerronpa nyt (taas?) pitkällä kaavalla.

En lapsena oppinut uimaan, kun perheemme kävi vain kerran pari kesässä järvenrannalla, ja ko. järvessä oli järeitä kiviä pohjassa. Isäni ei tainnut itse osata uida, oli lapsena "opetettu" uimaan heittämällä veneestä järveen, eikä jostain syystä sitten ollut oppinut. Itse meinasin hukkua 11-vuotiaana kun lähdin äkkisyvään järveen serkkuni perässä pyytämään takaisin uimarengastani jonka hän vei kavereidensa kanssa pelehtiäkseen.

1988 kun muutin omilleni alkoi olemaan niin saatanallisen kuumia kesiä että ryhdyin uimaharjoituksiin. Tuolloin en oppinut muutaman viikon aikana, enkä seuraavanakaan kesänä kun en päässyt järveen kuin taas jokusen viikon ajan, mutta 1990 opin rintauimaan. (Noilla uimaharjoituskerroilla päädyttiin sitten kerran myös siihen raiskauksen läheltä piti -tilanteeseen josta olen mölissyt vuosien varrella). Enivei tuosta eteenpäin kesäisin oli pakko päästä järveen aina kun tuli helle. Muuten makoilin lähinnä asuntoni lattialla, koska muuten en jaksanut. Ovi piti olla auki ja siitä pyrki marssimaan kaikenlaista kusipäätä sisään... Asuntoni oli puisessa rivitalossa ja yksi seinä suoraan etelään, toisella seinällä oli kuisti ja siellä varmaan 40 astetta kesäisin illemmalla.

Olin moneen kertaan takuulla lämpöhalvauksen partaalla. Kolmikymppisenä aloin sitten käymään tokan eksän kanssa saunassa (jossa en ollut käynyt kuin lapsena viimeksi, meillähän ei saunaakaan kotona enää jaksettu lämmittää kun olin teini ja sitten ei omissa asunnoissa ollut saunaa tarjolla tai en vuoroa ottanut kun se - hui - olisi maksanut). Saunomisen myötä hikoilusysteemi jotenkin käynnistyi kropassani, kun aiemmin en ollut juurikaan hien pisaraa vuodattanut.

Lämmönsieto on vähän parantunut, mutta ei se edelleenkään häävi ole. Saunoa jaksan vain koska otan vähän välistä suihkun niin kylmällä vedellä kuin vain suuttimesta irtoaa (silloin ihan ekassa saunassa kun touhun aloitin valuttelin letkusta vettä päälleni, oli ehkä kylmempää kuin suihku). Toisaalta olen havainnut että kylmällä säällä ja kylmässä vedessä on helpompi uida jos saunoo välillä, joten eräässä yleisessä saunassa minulla on kiva tasapaino kuuman ja kylmän välillä. Pelkästään pääasiassa jompaakumpaa, niin ei käy.

On turha vaatia että pitää tykätä joko pakkasesta tai helteestä. Jotkut eivät tykkää kummastakaan. Itsekin tykkäisin että olisi koko kesän öpaut 21 - 25 astetta, pikkaisen vaihtelisi ja voisi olla erilaisia säitä. Hellettäkin ehkä välillä, mutta ei herrantähden niin että aina yhtä ja samaa viikosta toiseen! Toisaalta kun oli tämä vuoden 2014 kuuden viikon helleputki, ei se minua kauheasti rassannut kun siihen aikaan ei ollut vielä läheistä lämpövoimalaa jonka löyhkäämisiä ei tarvinnut pelätä.

Eivätkä ne järvetkään aina niin leväisiä ole olleet. Olen uinut vuodesta 1988 miltei joka kesä ainakin jokusen kerran kesässä siellä missä alunperin opettelin uimaan, eikä siellä takuulla ollut vielä 90-luvullakaan tuollaista levää kuten on nykyään defaulttina aina kun tulee lämmin ja tuulennopeus on mitätön. Siksipä en sinne tänäänkään mene, vaan odotan vähän reippaampaa tuulta. (Toisaalta niillä kallioilla 30 asteen helteessä heittäisin tod.näk.veivini, kun varjoa ei ole juurikaan tarjolla, taikka täytyy yrittää käyttää mielikuvitusta kun sinne menen kumminkin joku päivä.) Varsinaisia kamalia lauttoja ei välttämättä ihan alvariinsa ole, mutta kerran kun em. paikasta olin lähdössä bussilla ja satuin vilkaisemaan peiliin, kulki leukani yli musta rantu joka oli jäänyt siitä että rintauin levähitusten seassa.

Noin kaikenkaikkiaan kyllä se ikävä kyllä menee enempi pakkasen puolelle että sitä sietää paremmin. On raikas ja reipas olo, eikä jyrän alle jäänyt. Toisaalta sanotaan että keho tottuu kahdessa viikossa kuumempaan. Ja myöskin sanotaan että eihän Suomessa yleensä niin kauaa lämmin kestä. Nytkin on säätiedotuksessa näemmä ensi viikon keskiviikolle 20 astetta (Luojan kiitos - tosin tänä vuonna kaikki luvatut sateet sun muut ovat aina ihmeellisesti puskeutuneet eteenpäin kalenterissa, tai jääneet kokonaan tulematta...)

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #32 : ma 16.07.2018, 09:20:42 »
Joitakin vuosia sitten kittasin vissyvesiä aina kun tulin kuumemmalta rantareissulta kotiin. Oli pakko lopettaa kun vatsa ei tykännyt. Nyt olen juonut sitä mitä juon vuoden ympäri muutenkin, eli lämpimiä yrttiteejuomia. En mitään kiehuvaa nestettä ole ikinä pystynyt juomaan, eli joudun aina odottamaan että tee jäähtyy, taikka lisäämään siihen kylmää vettä. En tiedä onko lämpimästä juomasta jotain erityistä hyötyä helteellä, kun en tosiaan niin kuumaa juo että hiki tulisi, mutta ei siitä haittaakaan ole ollut. Itseasiassa kun minulla oli eilen sellainen olo että päätä särkee ja vatsastakin oli vääntänyt, niin taisi olo kohentua kun kittasin taas kaksi murokupillista yrttiteetä. Nukkumaan mennessä virtsan määrä oli tosi vähäinen, eikä yöllä kusettanut, joten taisi imeltyä aika kivasti.

Oli se vissiin litran pullo jonka verran minulla oli vettä mukana rantsussa 5 t reissullani, mutta ehkä se ei sitten riitä. Se kyllä vituttaa helteellä että pitää raahata sitä juotavaa niin että raahaamisesta tulee hiki.  :(

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #33 : ma 16.07.2018, 09:35:43 »
Ja vielä pitäisi juoda sitä kahvia? Taidat olla joku friikki.

Ei, vaan minulla on tieteellinen maailmankuva. Uskon enemmän todistettuihin asioihin kuin jonkun nettihöpöttelijän omakohtaisiin fiiliskokemuksiin!

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #34 : ma 16.07.2018, 09:37:38 »

Lisäys: mitäs sanoo TSS tähän? Mahtaakohan siellä etelän mailla onnistua ensinnäkin ilman käteistä eläminen täydellisesti, ja toisekseen tippuuko se kolikko otsasta vai ei?

Itse tein testi äsken jollakin oudolla ulkomaanrahalla, ja sehän liimautui otsaan oikein tiiviisti. MOT.

Okei, keksin kaksi asiaa, jotka täällä ovat aavistuksen huonommin: kortilla maksaminen ja nettiyhteydet. Niinpä eurokolikoita kyllä piisaa, muttei vitosta, eikä otsassa pysyvää. Edes yhden sentin kolikko ei pysy otsassa.

No, annetaan vielä sellainen myönnytys kelin vittumaisuudesta, että juokseminen on ollut vähemmän kivaa kovassa kuumuudessa. Toisaalta sekään ei haittaa, koska voi juosta varjoisessa metsässä. Kunhan vain muistaa pysytellä poluilla, koska metsässä on varoitusmerkkejä poluilta poikkeamisesta ja pommivaarasta! Ehkä sekin on sitten huonommin, tosin löytyyhän niitä sodanaikaisia pommeja Suomestakin aika ajoin.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #35 : ma 16.07.2018, 09:43:42 »
Ehkä Xante ja TSS ovat jollakin paikallisesti hieman viileämmällä vyöhykkeellä. Todennäköisesti koneellisesti hoidettu ilmastointi. +17 täydellisellä homo sapiensille sopivalla ilmankosteudella, kunnon keinovalossa. Piilossa vihamieliseltä kuolemantähdeltä.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #36 : ma 16.07.2018, 09:50:03 »
Ehkä Xante ja TSS ovat jollakin paikallisesti hieman viileämmällä vyöhykkeellä. Todennäköisesti koneellisesti hoidettu ilmastointi. +17 täydellisellä homo sapiensille sopivalla ilmankosteudella, kunnon keinovalossa. Piilossa vihamieliseltä kuolemantähdeltä.

Ainakin Xante tällä hetkellä istuu aurinkoisella terassilla, jonka lämpötila varmaan on jotain +28 astetta.

Aloita nyt vaan kokeilut haalealla vedellä ja siirry sitten kuumempaan teehen. Mitä sinulla toisaalta on hävettävääkään, paitsi tietysti toksisesti miehinen ego?

Muoksis: katos freudia! Tarkoitin kyllä menetettävää...

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #37 : ma 16.07.2018, 12:47:48 »
Olen viettänyt pari viime kuukautta eräässä Keski-Euroopan maassa. Täällä on ollut lähes tämän koko ajan yhtä lämmintä kuin Suomessa nyt. Olen miettinyt, mistä se sanonta tulee, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Täällä sielu lepää estetiikan ympäröimänä; luonnonmaisemat ja ihmisen rakennelmat ovat ihan toista luokkaa. Etelämäisestä elämästa huolimatta asiat toimivat kuten Suomessakin. En ole keksinyt mitään, mikä täällä olisi huonommin.

Kun luin tätä ketjua, tuli mieleen yksi selitys, jonka kai sitten vanhempana voi ymmärtää!

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi paremman maan kuin Suomi. Toivottavasti nyt älyät jäädä sinne!
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #38 : ma 16.07.2018, 12:54:42 »
No, annetaan vielä sellainen myönnytys kelin vittumaisuudesta, että juokseminen on ollut vähemmän kivaa kovassa kuumuudessa. Toisaalta sekään ei haittaa, koska voi juosta varjoisessa metsässä.

Tuli tuosta mieleen, että hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään kuumuutta paremmin. Iltalehti väittää "Timmissä kunnossa olevan ihmisen keho käsittelee lämpöä paremmin, toteaa kanadalaistutkija Heather Wright. Tutkimuksen mukaan treenattu keho ei lämpene kuumuudessa yhtä nopeasti kuin fyysisesti huonossa kunnossa olevan keho."

https://www.iltalehti.fi/terveys/2014080418539825_tr.shtml

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #39 : ma 16.07.2018, 13:05:40 »

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi paremman maan kuin Suomi. Toivottavasti nyt älyät jäädä sinne!

Kuinka ystävällinen toivotus!