Kirjoittaja Aihe: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä  (Luettu 7689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Fiilisketjussa onkin jo tukku helletarinoita, mutta koska hellettä näyttää olevan luvassa joksikin aikaa, niin avataan aiheelle oma selviytymisketju.

Kertsi ainakin mainitsi märkä t-paita -keinon, mikä itsellänikin on muuten parhaillaan käytössä. Lisäksi minulla on märkä huivi kaulassa (bandana). Olohuoneessani on 30 astetta eikä se tule laskemaan yöksi. Makuuhuone on samalla puolella, joten...Yöksi on kaivettava kaapin perältä propelli pyörimään.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa kertsi

• Konkari
Vs: Helteellä; kärsimystarinoita ja selviytymisvinkkejä
« Vastaus #1 : su 15.07.2018, 18:26:30 »
Juu, bandana-huivi-kikkaa minäkin olen käyttänyt esimerkiksi melontaretkillä, opin sen eräästä Texasista kertovasta elokuvasta. Ja märkäteepaitakikkaakin. Yleensähän meloessa pyritään kyllä pysymään kuivana hypotermiavaaran vuoksi, ja siksi melontapaidat ovat semmoisia nopeasti kuivuvia, eivätkä oikein sovellu lämpöuupumisen ehkäisemiseen. Puuvillainen teepaita on siihen paras.

Ja tosiaankin tukan kastelu, tai märkä (puuvillainen) huivi tai pyyheliinakin on hyvä viilentäjä.
Samaten märät sukat sandaaleissa.

Kaupunkioloissa ranteiden pitäminen kylmän vesisuihkun alla voi hetkeksi auttaa, mutta ei se tuo helpotusta pidemmäksi aikaa nk. edellämainitut keinot.

Olettaisin, että kun kosteus haihtuu vaatteesta, se vie mukanaan lämpöenergiaa.

Olen vähän kaavaillut ensi yöksi kosteaa lakanaa ylävartalon peittona. Jaloilla pitää olla kyllä kevytuntuvatäkki, kun jalat mulla voivat palella vaikka muuten olisikin lämmin. Huono verenkierto varmaan.

Kylmää vastaan on huomattavasti helpompi suojautua kuin kuumaa vastaan.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #2 : su 15.07.2018, 18:38:13 »
Mulla tulee herkästi oksettava olo kuumasta, ja aivot ovat kuin sumussa. Autolla ajaminen on silloin vaarallista, kun oikein kovilla helteillä autoni ilmastointi oikein riitä.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #3 : su 15.07.2018, 18:46:13 »
Onneksi ehdin laittamaan kaikissa autoissani kylmästöintilaitteet kuntoon ennen helteitä. Parhaiten kabiinin jäähdytys tuntuu pelaavan isossa amerikkalaisessa. Suuttimista puhaltaa jääkylmää ja jos ne menee suuntaamaan itseensä, on takuulla nuha seuraavana päivänä.

Perjantain olin mökillä ulkosaaristossa. Helle sai aamulla aikaan kunnon merisumun ja näkyvyys veneen ympärillä oli korkeintaan parikymmentä metriä. Pysyin reitillä pelkän karttaplotterin avulla. Muista veneistä sekään ei osannut varottaa. Oli aavemaista ohittaa merimetsojen valtaamat kalpeat luodot aivan läheltä kun linnut eivät sumun vuoksi lähteneet edes lentoon. Tuijottivat vain vihaisesti kuin mitkäkin mustat kuolonenkelit.

Iltapäivällä aurinko oli hävittänyt sumun ja paahtanut saaren kalliot kuumiksi, joten tiesin ettei sinne kannattanut jäädä yöksi. Se kallioihin varastoitunut lämpömäärä piti mökinkin pirullisen kuumana koko yön. Meri sentään oli vielä mukavan viileää siellä aluevesirajan tuntumassa. Tyrnitkin tekivät saarella kuolemaa vaikka ovat muuten pirun sitkeitä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #4 : su 15.07.2018, 18:56:01 »
Kävin tänään Seurasaaressa. Maastohan on siellä mäkistä eikä tuulenvirettä ollut paljonkaan. Olin siis aivan tainnoksissa kotimatkalle päästyäni. Melkein tajuntani menettäneenä laahustin raitiovaunupysäkille, koska väkijoukot ovat siellä vähäisempiä. Suurin osa vierailijoista lässähtää sillan jälkeen lähimmälle bussipysäkille. Vaivannäkö kannatti! Ratikka oli ihanasti ilmastoitu. Joten jos kotona tuskastuttaa, niin voi hakeutua matkailemaan edestakaisin jollakin viileällä linjalla.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #5 : su 15.07.2018, 19:03:10 »
Panostan lähinnä sisäiseen jäähdyttämiseen. Kylmää juomaa ja syötävää. Muuten sisällä pelkät kalsarit jalassa ja puhallin vieressä. Kyllä se tästä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #6 : su 15.07.2018, 19:59:06 »
Uimasää olisi nyt erinomainen, mutta monin paikoin sinilevää on erittäin runsaasti. Helsingissä lähes kaikkien uimarantojen vesi on aivan puuroista. :(

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/helle-pahentaa-levatilannetta-suomenlahdella-ja-saaristomerella-on-nyt-runsaasti-sinilevaa/6992688#gs.QSPWFZM

Poissa Sandman

• Jäsen
  • Here I am now, entertain me
« Vastaus #7 : su 15.07.2018, 21:26:38 »
On tämä Suomen ilmasto hankala. Talvella kärsitään pakkasista ja kesällä helteistä.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #8 : su 15.07.2018, 21:42:17 »
On tämä Suomen ilmasto hankala. Talvella kärsitään pakkasista ja kesällä helteistä.

Pitää mm. pukeutua sään mukaan. Ja toimia - olin tänään kauemmin järvessä (25) kuin löylyssä (85).

Tosi on, että työnteko ottaa koville..... pitää välillä torkkua riippumatossa.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #9 : su 15.07.2018, 21:46:23 »
.

Olet aivan oikeassa, sillä Suomessa lämpötilaero kesähelteen ja talvipakkasen välillä on helposti 50 astetta. Äärimmillään enemmän kuin 50 astetta. Ja mikä lienee suurin lämpötilaero sään muuttuessa esim. päivä>yö? Saattaa olla yli 15 astetta. Lauhkeammassa ilmastossa pääsevät vähemmällä

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #10 : su 15.07.2018, 22:24:42 »
Päätä särkee, osin varmaan rintauinnin takia. Vatsastakin kouraisi ikävästi kun lompsin kotiinpäin. Ällöttää.

Vittumaisintahan helteessä ovat yöt. Mutta uimaharrastukseni yhteydessä ärsyttää myös se ettei se uiminen tunnu jotenkin enää uimiselta kun vesi on niin lämmintä että miettii olenko astunut järveen vai kalasoppaan. Tulikin uitua harvinaisen vähän tänään vaikka olin ranta-alueilla taas öpauttia 5 t putkeen. Siitäkin suurimman osan vähintään puolivarjossa, ja silti on paska olo.

Houkuttaa miltei huomenna tehdä jotain mitä en ole koskaan tehnyt, eli jäädä kotiinsa väijymään kun on luvattu 31 astetta. Mutta kaippa sitä jonnekin taas lähtee. Ei voi sanoa vilvoittavien vetten äärelle.  >:( Onneksi viikon mittaan on tyrkyllä tuultakin, niin se ehkä virkistää, ja puskee huomenna takuulla muodostuvat levälautat hajalle.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #11 : su 15.07.2018, 22:42:26 »
Suomessa muutama hellepäivä putkeen ja kaikki jatkumoiset ihan paskana :D

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #12 : su 15.07.2018, 22:53:12 »
Janojuomana kuumaa teetä - talvisesta muumimukista tosin.  ;D

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #13 : su 15.07.2018, 22:53:25 »
Uimaan siitä friikit.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #14 : su 15.07.2018, 23:00:27 »
Uimaan siitä friikit.

Sinilevämömmöön? Ei, kiitos!

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #15 : su 15.07.2018, 23:42:33 »

Jatkumon ikärakenne painottuu varttuneempaan väkeen. Odotapas vain 20-30 vuotta, niin saat tuta, millainen rasitus helle todella on!

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #16 : ma 16.07.2018, 00:25:18 »

Jatkumon ikärakenne painottuu varttuneempaan väkeen. Odotapas vain 20-30 vuotta, niin saat tuta, millainen rasitus helle todella on!

On liuta muitakin tiloja, joissa ihmisen lämmönsäätely ei toimi niin kuin pitää. Esimerkiksi kilpirauhassairaudet, jotkut aivolisäkkeen sairaudet, vaihdevuodet, raskaus. Tässä joitakin kymmeniä syitä, eksoottisempiakin: http://www.rightdiagnosis.com/symptoms/temperature_sensitivity/causes.htm
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 00:30:14 kirjoittanut kertsi »

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #17 : ma 16.07.2018, 00:45:43 »
Ehkä tänään tuli jonkinlainen ennätys vai tuliko se jo pari päivää sitten.
Nimittäin lämpötilaerossa huone vs ulkoilma: Ulkona iltapäivällä n. +30 C, sisällä +24 C.

Tokmannista olin nimittäin ostanut kärpäsverkkoa (valmispakkaus oliko 2,5 € josta kahteen ikkunaan) joka nykyään on hyvin ohutlankaista eli ilma läpäisee helpommin kuin se yläkerran kamala tiheä pitsi ikkunassa jonka revin pois ja tuon tilalle, siinä on mukana tarranauhaa jolla on helppo kiinnittää ikkunaan. Ikkunat siis aukaisen n. klo 21 ja suljen aamulla. Ikkunat on siis auki öisin ja kiinni päivisin. Yläkerran kova kuumuus saa voimakkaan ylösvedon ja alakerran ikkunoista virtaa yöllä niin kylmää että saa laittaa villapaidan päälle ja väristä täkin alla kun alakerran huoneiden lämpötila aamuyöstä tippuu +19 C paikkeille. (Ennen tätä yläkerran temppua tyynin öin turvauduin joku kesä tuulettimeen jonka laitoin yöllä avoimen ikkunan eteen puhaltamaan jotta syntyisi läpivetoa huoneisiin.)

Toki tämän lisäksi auringonpuolisissa ikkunoissa on valkeat suuret A2-koon kartongit, jottei valonsäteilyä tule sisään, muutoin aurinko lämmittäisi huoneita 0,5..0,9 kilowattia per ikkunaneliömetri. (Ne otetaan pois varjon puolelta, ettei sentään ihan pimiänä huoneissa olla).
  Jos tulee hirmuhelteet ja tukala olo niin pitää torjua myös lämpösäteily ja silloin päällystän noi kartongit alumiinifoliolla tai korvaan kartongit alum.folioiduilla pahvilevyillä. (Niitä saa leikattua pahvilaatikoista joita saa joistain kaupoista ilmaiseksi kun ne purkaa pakkauksia hyllyihin.) Vielä ei ole siihen ollut tarvista.

Lampuissa saisi olla LED-lamput koska ne tuottaa vähän lämpöä. TV:n kuvan kirkkauden ja kontrastin olen säätänyt tavallista pienemmälle, jotta lämpöä syntyy vähemmän huoneeseen. 

Huoneessa ei kannattaisi olla paljon ihmisiä tai edes sen yhden kannattaisi olla mahdollisimman vähän läsnä. Yksi ihminen tuottaa 100-150 Wattia ja näin vuorokaudessa yksi henkilö tuottaa 2,4 kWh-3,6 kWh lämpöä mikä vastaa sitä että hän lämmittäisi huonetta 1 kilowatin lämmittimellä 2,4 - 3,6 tuntia joka päivä!

Ruokaa kannattaa tehdä mikrossa, sillä sähköhellassa tai puu-uunissa ruokaa tehden lämpiäisi koko keittiö ja lopulta kaikki huoneet.
« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 00:49:49 kirjoittanut MrKAT »
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #18 : ma 16.07.2018, 00:53:41 »
Huoneessa ei kannattaisi olla paljon ihmisiä tai edes sen yhden kannattaisi olla mahdollisimman vähän läsnä. Yksi ihminen tuottaa 100-150 Wattia ja näin vuorokaudessa yksi henkilö tuottaa 2,4 kWh-3,6 kWh lämpöä mikä vastaa sitä että hän lämmittäisi huonetta 1 kilowatin lämmittimellä 2,4 - 3,6 tuntia joka päivä!

Jos siis ryypiskelee itsensä jokseenkin poissaolevaksi, niin ei lämmitä huonetta sitten pahasti?

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #19 : ma 16.07.2018, 01:01:33 »

Jos siis ryypiskelee itsensä jokseenkin poissaolevaksi, niin ei lämmitä huonetta sitten pahasti?
En tiedä aineenvaihdunnan muutoksia watteina mutta energiaa ei voi luoda tai hävittää joten jos harrastan liikuntaa huoneessa niin poltan energiaa lämmöksi ja voimallisesti liikkuva ihiminen lämmittää huonetta huomattavasti enempi kuin tv:tä tuijottava sohvaperuna. (Harrastan liikuntaa huoneessakin koska itikat tuolla ulkona). Asiaa sotkee hikoilu, lämmöstä osa menee veden höyrystämiseen joten lämpötila ei niin kovasti nouse  mutta kosteus-% nousee. Toisaalta kosteus tekee myös helteestä tukalan joten loppujen lopuksi liikkuva haittaa huoneessa olijoiden lämpötasapainoa enemmän kuin liikkumaton. Ehkä krapulahikinen häiritsee muiden lämpötasapainoa myös?

« Viimeksi muokattu: ma 16.07.2018, 01:04:50 kirjoittanut MrKAT »
Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.