Yhdyn Maija Vilkkumaahan siinä että molemmille poliisi on lapsesta asti ollut instituutio jolla on niin turvallisuuden ja hyvyyden perusimago että meidän on vaikea taipua ottamaan infoa koko poliisikunnan kamaluudesta vaikka uskomme että huonojakin piirteitä niistä "poliisikaapeista" löytyy kun tonkii esille.
Miten meillä voikin olla näin totaalisen (en keksi tarpeeksi voimakkaita superlatiiveja) käänteinen maailmankuva. Minulle poliisi edustaa pahinta turvallisuusuhkaa ja suurinta kuviteltavissa olevaa viihtyvyyden ja yleisen elämänlaadun heikentäjää silloin kun on puhe kaksijalkaisista (minulle tuottaa vaikeuksia käyttää edes sanaa ihminen tässä yhteydessä). Poliisi edustaa minun maailmakuvassani absoluuttista maanpäälle laskeutunutta pahuutta ja poliisit kuuluvat paholaisen lähikööriin.
Rikollisten pahat teot eivät ole mitään siihen verrattuna, mitä poliisit ovat saaneet aikaan. Eivät rikolliset tappaneet kuutta miljoonaa juutalaista vaan poliisit. Himmler oli Saksan korkein poliisiviranomainen. Ne kahdeksan onnetonta juutalaista, jotka Suomesta lähetettiin Saksaan tapettaviksi, lähetti oma-aloitteisesti suomalainen poliisipomo. Poliisi toimi kaikkialla Saksan vaikutuspiirissä näin. Ranskan poliisi pidätti oman maansa juutalaiset ja luovutti heidät saksalaisille tapettaviksi. Eikä Stalin itse tappanut miljoonia hänen nimiinsä pantuja uhreja, vaan taas olivat asialla poliisit. Missä paha, siellä poliisi. Missä kansanmurha, siellä poliisi. Missä kidutus, siellä poliisi. Missä diktatuuri, siellä poliisi.
Autoilijana on kuitenkin tullut huomattua että sinivalkoinen poliisiauto säväyttää ('säikäyttää' olisi ehkä liian vahva verbi) joka kerta. Sama piirre puuttuu ruotsalaisista poliisiautoista poliisisarjoissaan, kun ne on viattoman, väärän värisiä. Joskus tullut mieleen että jos ulkomailla ajelee eikä älyä "jäätelöautoa' totella miten pahaan jamaan itsensä saattaa? 
Oulun seudun poliisit taitavat ollakin sieltä pahimmasta päästä. Eräs vanha sananlaskukin viittaa tähän suuntaan. Kun olin Oulussa huhtikuun alussa 2014, poliisiauto tuli pillit soiden jalkakäytävää pitkin ajaen. Hyppäsin pois sen edestä. Poliisiauto ylitti suojatien (niin kuin jalankulkijat sen ylittävät) ja jatkoi jalkakäytävää pitkin ajamista kerrostalojen ja kauppaliikkeiden edessä. Oulussa täytyy näemmä varoa kaupasta ulos astuessaankin, ettei jää poliisiauton alle. En ole tuollaista poliisiriehuntaa muualla nähnyt. Valitettavasti en ehtinyt ottaa autosta kuvaa. Sain kuvan vain sen renkaajäljistä.
Ulkomaalainen poliisiauto ei minuakaan "säväytä" samalla tavalla kuin suomalainen, joka saa minut kauhusta kankeaksi ja hyppäämään retfleksimäisesti jarrupolkimelle, vaikka en edes ajaisi ylinopeutta. Vaikka ei siitä taida olla apua, jos ylinopeutta on ollut. Ulkomaalainen poliisiauto en sen vuoksi säväytä, että tiedän turistina olevan sen maan poliisien vallan alla vain niin kauan, kun olen maassa.
Yhden kerran on tainnut ulkomaalainen poliisi pysäyttää, ellei jokin tapaus ole unohtunut. Kyse oli amerikkalaisesta poliisista, ja ne ovat jo ajatuksena pelottavia, koska tyypit voivat teloittaa paikalla, jos erehtyy toimimaan jotenkin epäilyttävästi. Ja minulla on tuo "epäilyttävästi toimimisen" ongelma. Olin vähällä saada sakon, mutta selvisin huomautuksella. Olin ajanut Stop -merkin ohi pysähtymättä. Yhdysvalloissahan niitä on joka risteyksessä, ja ajaminen on yhtä Stop and Go:ta. Jarruta ja kaasuta, jarruta ja kaasuta. Yksi tuollainen "stop" oli siis jäänyt tekemättä, kun ei sitä Euroopassa joka ikisessä risteyksessä vaadita. Olin tehnyt virheen huonossa paikassa eli aivan poliisien nenän edessä. Hooverin padon parkkipaikalla, jolta lähdin, oli useita poliisiautoja. Sain amerikkalaiselta poliisilta myös valomerkkihuomatuksen ylinopeudesta. Eivät kuitenkaan pysäyttäneet. Ajoin toisen auton perässä jonkin verran ylinopeutta Yellowstonen puiston alueella, jossa on hyvin alhaiset nopeusrajoitukset.