Kirjoittaja Aihe: Seitsemän kuolemansyntiä?  (Luettu 4620 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Konkari
Vs: Seitsemän kuolemansyntiä?
« Vastaus #40 : la 12.05.2018, 14:23:23 »
Ei seitsemää kuolemansyntiä, kuten ei 10:ä käskyäkään pidä kirjaimellisesti ottaa, koska juutalaisuus ja kristillisyys eivät kiellä ihmisten ajattelua.

En minä pidä kristillistä länsimaista ajattelua minään kahleena, koska sehän sallii (no, aina joissain normisäännöissä) vapautta ja yksityisajattelua. Yleisesti ottaen, onko mikään muu yhteiskuntamalli luonut ihmisille (naisillekin) sellaisia vapauksia? Arvostammeko tuota mallia, vai pidämmekö sitä itsestäänselvyytenä, vaikka sehän on taistelun tulosta? Mutta ehkä nykyäänkin, hyvän yhteiskuntamallin puolesta pitäisi taistella, eikä luopua siitä jonkin islamin kaltaisen kupan tai monikulttuurisen ruton edessä? Meillä on arvokas yhteiskunta(-malli), ihmisten tulisi ymmärtää, miten arvokas se on.
No eikös esimerkiksi käsky "Älä tapa" ole melko yksiselitteinen? Vai pystytkö jotenkin tulkitsemaan sitä niin, että se sallisi sinun sittenkin tappaa lajitovereitasi? Miten sellaisen tulkinnan logiikka menisi?

(Ei nyt mennä siihen, että Raamattu kyllä on itsensä kanssa ristiriitainen, kun se muistaakseni käskee uskovaisia tappamaan lajitovereitaan milloin mistäkin syistä tuon Älä tapa-käskyn vastaisesti: muistaakseni esim siitä hyvästä, että joku käyttää vaatetta jossa on kahta lankaa, tai siksi, että joku tekee lepopäivänä työtä, tai jos joku haistattelee vanhemmilleen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolemantuomio_Raamatussa )
« Viimeksi muokattu: la 12.05.2018, 14:28:45 kirjoittanut kertsi »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #42 : la 12.05.2018, 21:47:56 »
Ajatellaan sitä uskontoa, ei uskonnon dogmeja. Sisältöä, ajatusta, ei ulkokultaista kuorta.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #43 : la 12.05.2018, 23:03:42 »
Jos sä länkytät, että kymmentä käskyä (kuten Älä tapa) ei pidä ottaa kirjaimellisesti tahi dogmaattisesti, niin selitä sitten miten esimerkiksi tuo Älä tapa pitäisi ottaa, jos ei kirjaimellisesti. Ja minkälaisten loogisten kuperkeikkojen avulla päädyt siihen tulokseen, että kristinuskon mukaan saat sittenkin tappaa.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #44 : la 12.05.2018, 23:21:45 »
Jos sä länkytät, että kymmentä käskyä (kuten Älä tapa) ei pidä ottaa kirjaimellisesti tahi dogmaattisesti, niin selitä sitten miten esimerkiksi tuo Älä tapa pitäisi ottaa, jos ei kirjaimellisesti. Ja minkälaisten loogisten kuperkeikkojen avulla päädyt siihen tulokseen, että kristinuskon mukaan saat sittenkin tappaa.
Haluatkohan sinä väkisin ymmärtää väärin sanomani?

Tottakai pidän "Älä tapa"-käskyä aiheellisena. Puhun vain yleisellä tasolla, että uskonnollisia opetuksia ei pitä omaksua annettuina, kuten islamissa, vaan niitä tulee ajatella sen ihmisjärjen rajoissa. Juutalaiskristillisyys on kehittynyt juuri siksi, ettei ole rajoittunut dogmatismiin ja vanhoihin opetuksiin, vaan ajattelua on sallittu. Siksi noita uskontoja edustavat yhteiskunnatkin ovat kehittyneet. Vrt. islamin ja hindulaisuuden hallitsemat yhteiskunnat, jotka ovat surullisesti jähmettyneet malliinsa.

Ei oteta malleja ja vaikutteita noista, hylätään nuo!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #45 : su 13.05.2018, 03:41:16 »
"Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä.Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3.Moos 19:33-34
Hän on täällä tänään

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #46 : su 13.05.2018, 04:08:26 »
"Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan." 3. Moos 20:9

"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa." 3. Moos 20:13

"Jos joku viettelee veljensä vaimon, hän tekee inhottavan teon. Koska hän on häpäissyt veljensä, syylliset on surmattava eikä heille saa jäädä lapsia." 3. Moos 20:21
Hän on täällä tänään

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #47 : su 13.05.2018, 07:06:34 »
Kymmenen käskyn perusidea on hyvä mutta itse käskyt ovat jääneet liian tulkinnanvaraisiksi.

Jos olisin Jumala, muokkaisin käskyt uuteen muotoon ja määräisin ne koskemaan valtioiden ja yhteisöjen johtajia ikään kuin kansallista lainsäädäntöä ohjaavina direktiiveinä. Sanktiot käskyjen rikkomisesta kohdistuisivat suoraan johtajiin. Mikäli valtion johtajalla ei olisi halua noudattaa käskyjen henkeä, joutuisivat he tekemisiin vähemmän armollisen Jumalan kanssa. Kyvyttömyydestä rankaisisin lievemmin, mutta lähtö tulisi joka tapauksessa johtajan pallilta.

Elisen laiskottelupäivän seurauksena on jotenkin jumalallinen olo joten uudet käskyt kuuluisivat seuraavasti:

1. Kunnioita eläimiä ja luontoa äläkä aiheuta tarpeetonta kärsimystä. Kaikkinainen saastuttaminen kuriin. Koirat eivät ole ruokaa.
2. Rajoita ihmisten lisääntymistä. Yksi lapsi saa riittää kunnes toisin määrätään. Pakkosterilisaatio on vapaasti käytettävissä holtittomille lisääntyjille.
3. Älä aloita sotia.
4. Hävittäkää kaikki joukkotuhoaseet. Heti. Muut kivääriä isommat aseet heti sen jälkeen.
5. Aseettomien tai välitöntä hengenvaaraa aiheuttamattomien ihmisten tappaminen on kielletty. Näännyttäminenkin luokitellaan tässä tapauksessa tappamiseksi.
6. Eläviä olentoja ei saa silpoa ellei kyseessä ole olennon terveyden kannalta välttämätön toimenpide.
7. Jokaiselle ihmiselle on järjestettävä tasavertaiset mahdollisuudet koulutukseen, ravinnon hankkimiseen sekä terveydenhuoltoon. Pidä siis talous kunnossa. Työhaluttomat ja laiskat voivat pärjätä hieman vähemmälläkin mikäli talous menee kovin tiukoille.
8. Mikään uskonto tai ideologia ei mene näiden määräysten edelle. Uskonnoilla ei ole mitään erityisarvoa eikä lain antamaa erityissuojaa. Uskoa saa silti mihin lystää.
9. Oikeudenkäytössä tulee pitäytyä kohtuudessa. Vangeillakin tulee olla siedettävät olot. Lievä fyysinen  väkivalta sallittaneen mikäli tilanne oikeasti sitä vaatii. Mielipide ja sen ilmaiseminen ei ole rikos. Ei myöskään seksuaalinen suuntautuminen.
10. Näiden käskyjen toistuva ja tahallinen rikkominen jättää rikkojat näiden käskyjen antaman turvan ulkopuolelle.

Kuuliaisuuden parantamiseksi perustaisin helvetin, josta lähettäisin suoraa videostriimiä nettiin. Kaikki maailman ihmiset voisivat seurata kotisohvaltaan miten kuolemanleirejä ylläpitänyt lihava diktaattori paistuisi rasva tiristen valtavalla parilalla.
« Viimeksi muokattu: su 13.05.2018, 07:14:16 kirjoittanut Brutto »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #48 : su 13.05.2018, 08:46:42 »
"Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä.Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3.Moos 19:33-34
Tämän kohdan Toopen on ilmeisesti tulkinnut erityisen luovasti sillä tavalla, että se tarkoittaakin aivan päinvastaista. Hän ei suinkaan rakasta siirtolaisia tai kohtele heitä ikään kuin he olisivat hänen heimolaisiaan, vaan päinvastoin yrittää monin tavoin vahingoittaa heitä parjaamalla, herjaamalla, panettelemalla, antamalla väärän todistuksen näistä lähimmäisistään.
« Viimeksi muokattu: su 13.05.2018, 10:38:11 kirjoittanut kertsi »

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #49 : su 13.05.2018, 10:18:37 »
^Onko Toope lähimmäisesi?

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #50 : su 13.05.2018, 10:35:42 »

En ole uskovainen, joten kysymys on minulle vähän samalla tavalla sisällötön kuin jos kysyisit minulta kysymyksiä sielusta. Minä en myöskään patsastele pöljästi uskollani, ja selittele, että kulttuurimme on muka ylivertainen nimenomaan kristinuskon takia. Sellainen ihminen, joka moisella ylvästelee, ansaitsee kriittisen tarkastelun ulottuvan myös omaan toimintaansa - elääkö hän niin kuin opettaa, tai niin kuin uskontonsa käskee moraalikoodistossaan.

« Viimeksi muokattu: su 13.05.2018, 10:39:07 kirjoittanut kertsi »

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #51 : su 13.05.2018, 11:55:57 »

En ole uskovainen, joten kysymys on minulle vähän samalla tavalla sisällötön kuin jos kysyisit minulta kysymyksiä sielusta. Minä en myöskään patsastele pöljästi uskollani, ja selittele, että kulttuurimme on muka ylivertainen nimenomaan kristinuskon takia. Sellainen ihminen, joka moisella ylvästelee, ansaitsee kriittisen tarkastelun ulottuvan myös omaan toimintaansa - elääkö hän niin kuin opettaa, tai niin kuin uskontonsa käskee moraalikoodistossaan.

Väität Toopesta " Hän ei suinkaan rakasta siirtolaisia tai kohtele heitä ikään kuin he olisivat hänen heimolaisiaan, vaan päinvastoin yrittää monin tavoin vahingoittaa heitä parjaamalla, herjaamalla, panettelemalla, antamalla väärän todistuksen näistä lähimmäisistään."
Kun en ole aivan samaa mieltä, oli mielestäni perusteltua kysyä että ethän sinä vaan anna väärää todistusta lähimmäisestäsi.

En ole uskossa minäkään enkä Toopen ajatuksiin yhdy. Se että joku on kanssani eri mieltä ei riitä perusteluksi sille että parjaan, herjaan, panettelen häntä. Siihen ryhdyn helposti en mielipiteen vaan itseriittoisen käytöksen takia.
Vaikkei tietenkään pitäisi.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #52 : su 13.05.2018, 12:17:25 »
Toopella on tapana esimerkiksi puhua keharimaista, eli muka-tahattomasti viitata kehitysvammaisiin puhuessaan kehitysmaista. Hänellä on tapana puhua otuksista tai ihmissaastasta tai muuten halventavasti puhuessaan ihmisistä, jotka edustavat sellaista etnisyyttä tai poliittista mielipidettä tai mitä tahansa ryhmää, josta hän ei pidä, tai melkein mitä tahansa vähemmistöryhmiä. Epäinhimillistäminen kuuluu propagandan keinovalikoiman vastenmielisimpiin työkaluihin. Se on fasistien ja natsien ja muiden vihapuhujien työkalupakkien tärkeä väline, ensi askel sillä tiellä, joka voi johtaa jonkun ihmisryhmän tuhoamiseen, tai jonka tarkoituksena voi olla ja usein onkin jonkun ihmisryhmän tuhoaminen. Toistaiseksi hän ei tietääkseni ole sentään kehoittanut ryhtymään sanoista tekoihin, muuten kuin uhoamalla maamme rajojen puolustamisella. Mitä hänen tänne tyrkyttämänsä paska-linkit kuten Sarastus-"lehden" tms. äärioikeistolaiset linkit jauhavat, sitä en tiedä.
« Viimeksi muokattu: su 13.05.2018, 21:16:32 kirjoittanut kertsi »

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #53 : su 13.05.2018, 12:18:42 »
Raamattu tukee muutenkin vahvasti monikulttuurisuutta, mutta erillisyksiköissä. Jumalahan veti ihmisten Baabelin torni -projektista herneet nenäänsä, sillä hankkiutui vaikuttamaan sille, että ihmiset saisivat sitä kautta jumalaisen tiedon. Niinpä hän hajotti kaikki kansanheimot ja kyytipojaksi vielä sekoitti kaikki puhutut kielet, ettei ihmiskunta kehittäisi mitään tämmöisiä typeriä yhteisprojekteja. Jumala loi monikulttuurisuuden!
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #54 : ti 15.05.2018, 22:04:55 »
Tämän kohdan Toopen on ilmeisesti tulkinnut erityisen luovasti sillä tavalla, että se tarkoittaakin aivan päinvastaista. Hän ei suinkaan rakasta siirtolaisia tai kohtele heitä ikään kuin he olisivat hänen heimolaisiaan, vaan päinvastoin yrittää monin tavoin vahingoittaa heitä parjaamalla, herjaamalla, panettelemalla, antamalla väärän todistuksen näistä lähimmäisistään.
Raamattu eroaa koraanista siinä, ettei sitä pidä tulkita annettuna "jumalan sanana", vaan sanomana, jota pitää tulkita ja ajatella. Siksihän islamilaiset maat ovat niin perseestä, koska eivät kykene ajattelemaan sanomaa. No, tosin en sitä islamin sanomaa korkealle nostaisikaan, mutta silti?
goo

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #55 : ti 15.05.2018, 22:37:43 »
^ On siinä meillä "kristitty", joka ei edes pidä Raamattua Jumalan sanana...

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #56 : ti 15.05.2018, 23:15:08 »
^ On siinä meillä "kristitty", joka ei edes pidä Raamattua Jumalan sanana...
Kristitty ei ole tyhmä eikä dogmaatikko.
Kristitty ajattelee...

Uskontoa ei pidä omaksua annettuna, kuten koraania, uskontoa tulee ajatella, miksi muuten jumala olisi älyä luonut? Ei taatusti koraanin resitoimista varten! :-*

No, enhän itsekään ns. uskovainen ole, vain kulttuurikristitty. Enemmän Hawkingiin uskon, mutta ehkä agnostikkona silti...? Mutta uskonnoissa silti on eroja, kuten kulttuureissa.
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #57 : ke 16.05.2018, 00:15:37 »
Raamattu eroaa koraanista siinä, ettei sitä pidä tulkita annettuna "jumalan sanana", vaan sanomana, jota pitää tulkita ja ajatella. Siksihän islamilaiset maat ovat niin perseestä, koska eivät kykene ajattelemaan sanomaa. No, tosin en sitä islamin sanomaa korkealle nostaisikaan, mutta silti?
Minä tuon Raamatun olen ajatellut niin, että se on kulttuurihistoriaa. Syntynyt toisenlaisiin olosuhteisiin, tapoihin, kulttuuriin. Kristityt sanovat, että Mooseksen lait olivat juutalaisille, Jeesuksen kanssa tehtiin uusi diili ja poimitaan Vanhasta testamentista vain mieleisiä osia. Tai ehkä tarkoitatkin, että juuri kehitykselle hanttiin pano aina on hyvästä, kun niin ehkä jää joukko heikoimpia valintoja kokeilematta.

Mutta kyllä tuohon olet lainannut "Minä olen Herra, teidän Jumalanne" ja se merkitsee että on tarkoitettu Jumalan sanana käsiteltäväksi. Tiedän, tiedän pyöreät maapallot, naispappeudet, homoliitot ja muut jumalattomuudet ... kristinusko tulee vastaan hangoitellen kehityksen perässä. Islam monasti määrää suuntaa ... tai islamin nimissä kuten ISIS taistellaan vallasta ihmisyyttä, kulttuuria, kehitystä vastaan.
Se Koraani on minusta kehittymättömän - varmaan lukutaidottoman kuten Jeesuskin kai oli - miehen versio Raamatusta. Omin perinneuskomuksin maustettuna. Tekstiä tarkoitetulle kohdejoukolleen kuten Raamattukin oli.
Hän on täällä tänään

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #58 : ke 16.05.2018, 01:15:16 »
Ohoh!
Ja muistaakseni myös Platon puhui vähän samaan suuntaan.

Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #59 : ke 16.05.2018, 04:05:42 »
Ohoh!
Ja muistaakseni myös Platon puhui vähän samaan suuntaan.

Platonin Valtiossa on monia varsin kannatettavia ja humaaneja ajatuksia. Eräs kiehtovimmista on rakenteellinen vallan ja omaisuuden käänteinen suhde. Nyt tilanne on tasan päinvastainen, mikä sitten ilmeisesti katsotaan todistavan Platonin olleen väärässä?