Kirjoittaja Aihe: Seitsemän kuolemansyntiä?  (Luettu 4619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Vs: Seitsemän kuolemansyntiä?
« Vastaus #20 : la 28.04.2018, 19:51:14 »
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #21 : la 28.04.2018, 20:34:28 »
On vain yksi synnitön, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, maanpäällisen kuoleman Hänkin koki.
Tosin tietojeni mukaan nousi ylös ns. kantapäästä kiireeseen. Kiirehän merkitsee vanhahtavan kielen mukaan päälakea... Googletapa vaikka? Olen henkilökohtaisesti kokenut sellaisen tapahtuman.

(Päälaellakin on oma viehättävä merkityksensä... 'Laki' joka lähtee päästä...Ts. Ihminen on kokonainen kun on omatuntonsa - lakinsa - kanssa sopusoinnussa)...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

• Konkari
« Vastaus #22 : su 29.04.2018, 16:14:38 »

Tosin tietojeni mukaan nousi ylös ns. kantapäästä kiireeseen. Kiirehän merkitsee vanhahtavan kielen mukaan päälakea... Googletapa vaikka? Olen henkilökohtaisesti kokenut sellaisen tapahtuman.
......

Muisto Keijo Kullervo

Ylösnousemus kuoleman jälkeen mahtaakin olla ollut järisyttävä kokemus. Sehän onnistuu toki syntisiltäkin.

VA.

Hibbu

• Vieras
« Vastaus #23 : su 29.04.2018, 21:28:22 »
Dante listasi kuolemansynnit, järjestyksessä.
Ylpeys on pahinta ja tuomittavinta maailmassa. Ylpeyden alle lukeutuvat ainakin turhamaisuus, ylimielisyys, ylenkatseellisuus, omahyväisyys, itseriittoisuus ja leuhkuus.
Ylpeyttä on varmaan myös jossakin määrin itsensä ylentäminen ja toisten tuomitseminen.

Onko Keijolle joku näistä erityisen rakas - esimerkiksi omahyväisyys?

Sepe kehitti ihan omatekoisen kategoriansa ylpeyteen kuuluviin ominaisuuksiin ilmeisesti alitajuntansa kertomana itsessään havaitsemistaan luonteenpiirteistä vaikka tarkoitus oli niinkin viaton kuin Keijon solvaaminen. Ihmettelen, kuinka älytön vanha äijänretale jaksaa solvata Keijoa vuositolkulla, vaikka luulisi huomanneen, ettei Keijo siitä välitä. Ehkä se ottaa niin pahasti päähän, että on pakko yrittää. Minä olen valinnut toisen tien. Vittuilen hänelle tavalla, mihin Sepe ei ole kyennyt koskaan ja tehdä hänet naurunalaiseksi. Eipä näytä auttavan sekään. Ylläpidolle itku ja valituksetkaan eivät tunnu auttavan nekään. Dream team (Sepe, Jaska, VA:) on uskomattomin trio, minkä olen koskaan kohdannut.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #24 : su 29.04.2018, 22:46:54 »
Hibbu?

En ymmärrä sitä, että miksi arvostelet nimimerkki Jaska Jokusta?

Minulle Hän on ollut pelastava Enkeli jo monta vuotta.
En olisi saanut tutkielmaani valmiiksi - ainakaan näin hienosti - ellei pyydettyäni nimimerkki Jaska Jokunen olisi tehnyt sitä teknisesti mahdolliseksi.

Sepe ja Vanha Aatami ovat poikkeuksia näillä tanhuvilla ja sanonkin:

- Poikkeukset vahvistavat säännöt.

Itse en kohottele hartioitani heille kummallekaan... Tehkööt mitä lystäävät... Suomessa on sananvapaus. Riittäköön se heille, mutta oletan, että joskus miettisivät omissatunnoissaan esiintymistapojaan hieman.

Tietysti voi olla, että He eivät olleet silloin kotona kun omiatuntoja jaettiin.
Näine eväineni...
Ystävällisesti

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #25 : ma 30.04.2018, 08:33:26 »
Hibbu?

En olisi saanut tutkielmaani valmiiksi - ainakaan näin hienosti - ellei pyydettyäni nimimerkki Jaska Jokunen olisi tehnyt sitä teknisesti mahdolliseksi.

Itse en kohottele hartioitani heille kummallekaan... Tehkööt mitä lystäävät... Suomessa on sananvapaus. Riittäköön se heille, mutta oletan, että joskus miettisivät omissatunnoissaan esiintymistapojaan hieman.

Tietysti voi olla, että He eivät olleet silloin kotona kun omiatuntoja jaettiin.
Näine eväineni...
Ystävällisesti

Muisto Keijo Kullervo

Huomaa että Keijo Muisto Kullervo ei ollut siinä jonossa jossa järkeä jaettiin.
Keijon omahyväisyys on kuolemansynti n:0 1.

Hibbu

• Vieras
« Vastaus #26 : ma 30.04.2018, 09:56:52 »
Hibbu?

Näine eväineni...
Ystävällisesti

Muisto Keijo Kullervo

Huomaa että Keijo Muisto Kullervo ei ollut siinä jonossa jossa järkeä jaettiin.
Keijon omahyväisyys on kuolemansynti n:0 1.

No, sinä olet tuon trion lisäksi ainoa, jota Jaska on kohdellut hyvin. Siniua hän auttoi taajuussanastoissasi vaan päteäkseen. Päteä hän osaa vieläkin, vaikkei pätemiselle ole mitään katetta. Jaska inhoaa uskovaisia ja sinäkin olisit hänen hampaissaan, mikäli Jaska ei olisi saanut toteuttaa pätemisentarvettaan "auttaessaan" sinua. Itseään hän ajatteli.

Minä arvostelen Jaskaa, sillä hän on vittuillut minulle ja solvannut minua omalla avuttomalla tavallaan koko minun foorumihistoriani ajan. Sinä ja minä lähdemme eri viivoilta, vaikka emme olekaan rasisteja. Jaska on, vaikka hän naurettavalla tavalla yrittääkin pysyä piilossa kaapissaan. Minusta hyvin paljon ihisestä kertoo se, ettei uskalla olla avoimesti foorumilla, vaan lymyilee piilossa poterossaan. Olen sitä mieltä, että aikusten tulisi leikkiä piilosilla oloa vain omien lastensa kanssa ja koko tuo foorumin ominaisuus tulisi pikimmiten poistaa. Joka pierua pidättää, on muutenkin kiero.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #27 : ma 30.04.2018, 10:23:20 »
Melkeinpä kaikki haluavat NS. päteä.

Minäkin...

Olen onnellinen, että sain nimimerkki Jaska Jokusen pätemään tekemällä hyvää minulle.

Ilmeisesti on monta tapaa päteä, mutta...

"Joka toista haukkuu on itse."

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

• Konkari
« Vastaus #28 : ma 30.04.2018, 10:38:00 »

Joka pierua pidättää, on muutenkin kiero.

Hipskusen suosion salaisuus ns. piireissä. Suora kuin ripuli.

VA.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #29 : ma 30.04.2018, 22:05:10 »
Mutta onhan seitsemässä kuolonsynnissä oppimista, noita pitää pyrkiä välttämään. Kuten kymmenessä käskyssäkin, niissä on ideaa. Ei vaan oteta kirjaimellisesti, vaan vähän sivistyneesti ajatellen noita tuumailuja.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #30 : ma 30.04.2018, 22:22:07 »
Mutta onhan seitsemässä kuolonsynnissä oppimista, noita pitää pyrkiä välttämään. Kuten kymmenessä käskyssäkin, niissä on ideaa. Ei vaan oteta kirjaimellisesti, vaan vähän sivistyneesti ajatellen noita tuumailuja.

Mun mielestä kuolemansynnit on niin laveita käsitteinä, että se oikeastaan juuri pakottaa miettimään erilaisia skenaarioita ja sitä, mitä niillä edes tarkoitetaan.

Jos äkkiä ja miettimättä vilkaisee Wikipedian listaa, niin olen kyllä tuon tuostakin syyllistynyt niistä jokaiseen.

Kristillistä moraalikäsitystä on ymmärtääkseni kritisoitu siitä, että äärimmilleen vietynä se asettaa ihmiselle täysin kohtuuttomia odotuksia siitä, millainen pitäisi olla tai mihin pystyä. Sellaiset käskyt kuin "Älä tapa" tai "Älä varasta" tuntuvat useimmista melko selkeitä ja ongelmattomilta. Mutta sitten kun tullaan sellaisiin "thought-crime" tyyppisiin juttuihin kuin ylepeys tai himo tai vaikka kymmenes käsky, eli "Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa" — saattaakin yhtäkkiä tuntua että on aika kova vaatimus ja ihminen lähtökohtaisesti melkoinen kurjimus. Minulla on jotenkin sellainen tunne, että osin nämä pyhät tekstit ovat oikeasti olleet hienokseltaan turhan moraalisesti ankaria ihmiskuntaa kohtaan ja niiden näkemys ihmisluonnosta ehkä jonkin verran liiankin synkkä. Ja toisaalta taas näitä muinaisia tekstejä ei ole aina osattu lukea se teitty kulttuurillinen viitekehys mielessä, suhtautua ylipäätään vähän kriittisesti ja myös poimia sieltä sellaista, joka ehkä tässä ajassa jäsentyisi tai sanottaisiin täysin toisin.

Mitä muuten luulette, mitä siinä kymmenennessä käskyssä oikeasti tarkoitetaan lähimmäisellä? Onko siinä ajateltu, että täysin vieraita ihmisiä saa kyllä haluta, mutta ystävien tai tuttavien kumppaneita ei? Vai miten te tausta-ajatuksen ymmärrätte?
« Viimeksi muokattu: ma 30.04.2018, 22:25:21 kirjoittanut Topi »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #31 : ti 01.05.2018, 03:23:03 »
Noita ajatuksia pitää miettiä, ei ottaa annettuina. Siksi yhteiskuntamme on ajatteleva, eikä islamilaisen maailman tavoin dogmaattinen.

Yhteiskunnissa on eroja, kuten viineissä. Jotkut ovat hyviä, toiset tunkkaisia. Sellaisiksi ihmiset yhteisöjään luovat. Eivät ole samanlaisia, eivätkä tasavertaisia.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #32 : ti 01.05.2018, 08:37:40 »
En lue ns. Aatamin aikuisia lainkaan - tai hyvin vähän jos lainkaan.

Oppiohjeeni olen ottanut Uudesta Testamentista ja hyvin olen pärjännyt ajatuksineni.

Jumala on Pyhä Sana sisälläsi... Jos pitää ottaa ohjetta oikein elämisestä, kannattaa kuunnella sisintään.

"Ääneti Puhua Elävä Jumala."

Lainattu teksti on tarkoin harkittu tutkielmani viimeisestä osiosta:

https://sites.google.com/site/keijokullervonkotisivu/home/lopuksi

Muisto Keijo Kullervo

PS. Minusta on 'järkevää' ottaa ohjeet elämään siitä josta kokee  saavansa apua olemassa olevaan elämäntilanteeseensa.

Kuka sitä ns. paskaa tarvitsee - paitsi tietysti pellolle - jos haluaa hyvän perunasadon ja silloinkin potut pottuina.

Ystävällisesti

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #33 : ti 01.05.2018, 11:18:33 »
En lue ns. Aatamin aikuisia lainkaan - tai hyvin vähän jos lainkaan.

Oppiohjeeni olen ottanut Uudesta Testamentista ja hyvin olen pärjännyt ajatuksineni.

Jumala on Pyhä Sana sisälläsi... Jos pitää ottaa ohjetta oikein elämisestä, kannattaa kuunnella sisintään.

Omaa sisintään ihmiset yleensäkin kuuntelevat, se ei taida tehdä ketään hyväksi ihmiseksi.

Jumalaansa pelkäävät ihmiset taitavat olla tässä maailmassa tehdä kaikenlaista pahaa ja jotkut hyvääkin, mutta se jumalanpelko ei taida sinänsä johtaa heitä hyvään tai pahaan,, vaan sen oman sisimpänsä kuunteleminen.

Itsekkyys naamioi itsensä milloin miksikin ja sitä ruokitaan. Onneksi se sentään monilla suuntautuu hyväänkin, tai ainakin luontaiseen yhteisten sääntöjen hyväksymiseen.

Ei tietenkään ole mitään kuolemansyntejä sinänsä. Ne ovat vain jonkun kirjoittajan tekemiä tarkoituksellisia provokaatioita. Ihmisluontoonhan kuuluu kaikenlaiset tunteet ja terve itsekkyys.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #34 : to 03.05.2018, 23:00:20 »
Ei seitsemää kuolemansyntiä, kuten ei 10:ä käskyäkään pidä kirjaimellisesti ottaa, koska juutalaisuus ja kristillisyys eivät kiellä ihmisten ajattelua.

En minä pidä kristillistä länsimaista ajattelua minään kahleena, koska sehän sallii (no, aina joissain normisäännöissä) vapautta ja yksityisajattelua. Yleisesti ottaen, onko mikään muu yhteiskuntamalli luonut ihmisille (naisillekin) sellaisia vapauksia? Arvostammeko tuota mallia, vai pidämmekö sitä itsestäänselvyytenä, vaikka sehän on taistelun tulosta? Mutta ehkä nykyäänkin, hyvän yhteiskuntamallin puolesta pitäisi taistella, eikä luopua siitä jonkin islamin kaltaisen kupan tai monikulttuurisen ruton edessä? Meillä on arvokas yhteiskunta(-malli), ihmisten tulisi ymmärtää, miten arvokas se on.
goo

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #35 : to 03.05.2018, 23:50:04 »
Ei seitsemää kuolemansyntiä, kuten ei 10:ä käskyäkään pidä kirjaimellisesti ottaa, koska juutalaisuus ja kristillisyys eivät kiellä ihmisten ajattelua.

En minä pidä kristillistä länsimaista ajattelua minään kahleena, koska sehän sallii (no, aina joissain normisäännöissä) vapautta ja yksityisajattelua. Yleisesti ottaen, onko mikään muu yhteiskuntamalli luonut ihmisille (naisillekin) sellaisia vapauksia? Arvostammeko tuota mallia, vai pidämmekö sitä itsestäänselvyytenä, vaikka sehän on taistelun tulosta? Mutta ehkä nykyäänkin, hyvän yhteiskuntamallin puolesta pitäisi taistella, eikä luopua siitä jonkin islamin kaltaisen kupan tai monikulttuurisen ruton edessä? Meillä on arvokas yhteiskunta(-malli), ihmisten tulisi ymmärtää, miten arvokas se on.

Kyllä siinä on valistusta saatu harjoittaa, että on päästy tähän pisteeseen. Luuletko, että kannattaisit omaa ajattelua kirkon näkemyksen sijaan jos pölähtäisit jonnekin 1400-luvun piispan saliin kuiltavaksi?

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #36 : pe 04.05.2018, 01:05:34 »
Meillähän valistus on toiminut. Ongelma on siinä, ettei joissakin kilpailevien uskontoryhmien kohdalla ole toiminut.
goo

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #37 : pe 04.05.2018, 09:49:10 »
Meillähän valistus on toiminut. Ongelma on siinä, ettei joissakin kilpailevien uskontoryhmien kohdalla ole toiminut.

On se toiminut. On siinä tietysti rovioita palanut jonkin verran matkanvarrella.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #38 : su 06.05.2018, 00:12:40 »

On se toiminut. On siinä tietysti rovioita palanut jonkin verran matkanvarrella.
Aika vähän. Joissakin keharimaissa on palanut enemmän. Afrikassa palaa vieläkin.
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #39 : la 12.05.2018, 00:50:26 »

Olen joskus sanonut, että uskonto on matkasauva. Joka sitä tarvitsee ja saa siitä tukea, kantakoon. Ei sinällään ole muilta pois kunhan ei sauvallaan käy muita huitomaan. Mukanaan voisi ehkä kantaa muuta ajankohtaisempaa, jos tuolle ei ole tarvetta. Mutta on tuo sauva montaa muuta paremmin vuosisatojen tuulissa säilynyt ja huonomminkin voisi arpansa asettaa.

Keijo on kertonut avoimesti elämäntarinaansa mm. foorumeillamme. Omaperäinen suhteensa kristinuskoon on hänelle ollut hyödyllinen matkasauva, joka on auttanut tasapainoon itsensä kanssa. Ensivaikutelma Keijon maailmankuvasta voi olla hämmentävän poikkeava. Mutta minusta juuri persoonallisessa eroavuudessaan siitä on luettavissa ihmisen olemusta. Ei hän vaadi samaistumista ja se helpottaa lukemaan häntä. Keijo on hyväntahtoinen. Sen minkä on kokenut itselleen hyväksi, riemumielellä tarjoaa toisten tutustuttavaksi.

Olen itse kokenut tietotekniikassa sinänsä tuntemattomilta yksittäisiltä henkilöiltä saamani suunnattoman tuen ymmärryksen rakentamiseen. Siinä - samoin kuin Monten Näkökulmassa - koin elähdyttävän ihanteellisuuden toimivana. Siltä pohjalta on ollut mukava tarjota omaa kokemusta niin Keijoille, Juhille kuin Hibbuille ottamatta siitä rasitetta itselleen. Täällä näiden mainittujen kovin erilainen reaktio herättää pohdintaa ihmisessä jylläävistä vaikuttimista.

Kuolemansyntien ja -paheiden pohdintaan minulla ei liene annettavaa. Maistuu kauhtuneelle katoliselle moraaliopetukselle. Joskaan ei aiheettomalle.
Hän on täällä tänään