Kirjoittaja Aihe: Kauniita kommunistien lauluja  (Luettu 649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chill Out

• Konkari
Vs: Kauniita kommunistien lauluja
« Vastaus #20 : ke 25.04.2018, 17:37:04 »
Alexandr Alexsandrovin ”Pyhä Sota” vuodelta 1941 on komea ja varmasti kommunistilaulu:

https://youtu.be/3ps2jv0NpD8

Poissa Rere

• Täysjäsen
« Vastaus #21 : to 26.04.2018, 16:10:31 »
Puna-armeijan kuoro ja Leningrad Cowboys Helsingissä. Oli muuten näyttävä spektaakkeli, olin sitä katsomassa. Ja yleisöä oli tori pullollaan. https://www.youtube.com/watch?v=C4BRU-kHFYM

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #22 : ke 09.05.2018, 15:54:10 »
Tänään juhlitaan kaduilla ja toreilla.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005672693.html
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #23 : ke 09.05.2018, 17:10:54 »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #24 : ke 09.05.2018, 17:15:03 »

Poissa kertsi

• Konkari

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #26 : ke 09.05.2018, 17:23:01 »
Agit-Prop - Che Guevara
Agit Prop - Oppimisen ylistys ( Original ) (Vaikka Kaisa Korhosen(?) ääni on kyllä aika karsea)

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #27 : ke 09.05.2018, 17:23:50 »
Kuka mitäkin kauniina pitää...

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #28 : ke 09.05.2018, 17:40:03 »
Missähän vaiheessa poliittinen laululiike alkoi? Missä roolissa se oli vuoden 1918 sodassa, vai oliko missään?
 Vai oliko tuo 1960-1970-luvun keksintöä? Joka tapauksessa vahvasti tunteisiin vetoavaahan tuo musiikkina on, luettuna ei niinkään. Tai ainakin aika toisenlaisia tunteita nousee luettuna.

Poissa Rere

• Täysjäsen
« Vastaus #29 : ke 09.05.2018, 19:03:34 »
Pikkupioneereillakin oli kunnolliset ja ideologisesti oikeaoppiset laulut. Niitä aina veisattiin Suomi-Neuvostoliitto -seuran kokouksissa. "Lenin-setä asuu Venäjällä
ja sieltä on pitkä matka Vietnamiin
mutta minusta vain tuntuu että
Lenin-setä asuu yhtä lähellä kuin setä Ho-Chi-Minh.

Leninillä on niin suuri otsa
että siihen mahtuu koko maa ja taivaskin
ja Lenin-setä hymyilee ja silmät tuikkivat
ja hän nauraa niinkuin setä Ho-Chi-Minh.

Lenin-setä asuu Venäjällä
minä kutsun hänet kylään tänne Vietnamiin.
Hän rakastaa meitä
ja meille hän on aivan yhtä kultainen kuin setä Ho-Chi-Minh.

Minä olen pikku pioneeri
ja vähäinen on vielä minun voimani
mutta pienikin voi taistella
rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho-Chi-Minh
"

Olen kuullut, että Hibbu on vielä kyseisen seuran jäsen? Tällaista olen kuullut, mutta en oikein jaksa uskoa.) https://www.youtube.com/watch?v=GBOny_H13dk

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #30 : ke 09.05.2018, 19:32:49 »
Minulla on ollut niistä Agit-Prop-tyyppisistä työväenlauluista vähän sellainen vaikutelma, että siinä teksti voi olla minkälainen tahansa ja sem ei tarvitse oikeastaan edes sopia laulettavaksi. Jonkin verran niissä kai oli teksteinä ihan silloista nykyrunoutta. Tosin poliittinen laululiike varmaan tarkoittaa aika paljon muutakin.

Tai itse asiassa, tuo taitaa olla paskaa. Puhun jostain mielikuvistani, enkä osaa varsinaista asiaa kunnolla selittää. En varmaan hahmota, mikä oikeastaan riippuu tekstistä ja mikä sävellyksestä.

Kenen joukoissa seisot

Tämä on sekä tekstinä että musiikillisesti vähän blää, mutta sitten niistä yhdessä kumminkin tulee vahva tunne esiin.

On jotain mikä yhdistää
Tässä tekstistä puuttuu sellainen laulutekstille tyypillinen rakenteellinen parallellismi (riimit ja muu soinnuttelu). Erityisesti lauluissa on aika olennaista assonanssi eli se, että tietyt vahvat tai pitkät vokaalit toistuvat. Runoissa se ei korostu samalla tavalla, tai sitten ne toistot voi olla vähän kauempana toisistaan kuin laulutekstissä.

Tai no... Onhan siinä kuitenkin soinnutteluakin.  En tiedä. Ehkä se on jotenkin vain sellainen musiikillinen sekametelisoppa rytmillisestikin.

Natalia
Tämä taas on sekä musiikillisesti että sanoituksen puolesta kaunis. En tiedä tekeekö tästä enemmän "laulutekstin" kuuloisen se, että sovitus saa tekstin jotenkin istumaan tähän rytmillisesti niin hyvin tai "tavanomaisemmin".

Joka tapauksessa niistä sanoituksista tulee itselleni joskus mieleen, että vaikutelma sanojen solvuuden puutteesta (johtui se sitten rytmiikasta tai äänteistä vai mistä) kuitenkin tavallaan luo sellaista tunnetta, että sanottava on sisällöltään niin tärkeää, että estetiikka on toissijaista.

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #31 : ke 09.05.2018, 19:39:26 »
Missähän vaiheessa poliittinen laululiike alkoi? Missä roolissa se oli vuoden 1918 sodassa, vai oliko missään?
 Vai oliko tuo 1960-1970-luvun keksintöä? Joka tapauksessa vahvasti tunteisiin vetoavaahan tuo musiikkina on, luettuna ei niinkään. Tai ainakin aika toisenlaisia tunteita nousee luettuna.

Työväenliikkeen lauluharrastus oli laajaa jo autonomian aikana. Vanhin nykyisinkin tunnettu on ”Työväen marssi”, joka on vuodelta 1894. Sisällissodan jälkeen 1920-luvulta alkaen ovat tunnettuja ns. kisällilaulut, jotka olivat pilkkalauluja ajankohtaisista aiheista. Niiden suurin suosio sijoittuu 50-luvulle. Samoin tehtiin ja vasemmiston tilaisuuksissa laulettiin väännöksiä valkoisen Suomen lauluista. Mm. laulusta ”Kuullos pyhä vala” tehtiin työväenhenkisempi versio kuten myös ”Porilaisten marssista. Tässä ”Valan” uudet sanat:

Vannokaamme vala vapaudelle!
Kansan vapautta aina puollamme.
:,: Voimamme ja työmme,
sille uhratkaamme!
Terve, vapaus.
tasa-arvoisuus! :,:

Kaikki hirmuvallat alas kaadetaan,
ettei vapautta kukaan sortaa saa.
:,: Sille henkemmekin,
sydänveremmekin,
iloll' annetaan,
jos vain tarvitaan. :,:

Luoja, kuule vapaudenvala tää,
ettei vala tämä täyttämättä jääl
:,: Viime sanat olkoon,
kuolo koska tulkoon:
Veljeys, vapaus,
tasa-arvoisuus! :,:

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #32 : ke 09.05.2018, 19:57:36 »
Pikkupioneereillakin oli kunnolliset ja ideologisesti oikeaoppiset laulut. Niitä aina veisattiin Suomi-Neuvostoliitto -seuran kokouksissa. "Lenin-setä asuu Venäjällä
---
Olen kuullut, että Hibbu on vielä kyseisen seuran jäsen? Tällaista olen kuullut, mutta en oikein jaksa uskoa.) https://www.youtube.com/watch?v=GBOny_H13dk
Tää on söpömpi: https://www.youtube.com/watch?v=XjVnbVStaDA